open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

Іменем України

05 лютого 2020 року

Київ

справа №748/537/17

адміністративне провадження №К/9901/15599/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого Тацій Л.В.,

суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І., -

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 18 травня 2017 року (прийняту судом у складі: головуючого судді Лічевецького І.О., суддів: Мельничука В.П., Мацедонської В.Е.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області (далі - ГУ ПФУ) про зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У лютому 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом, у якому просив зобов`язати ГУ ПФУ здійснити з 13.02.2016 нарахування пенсії з урахуванням до вислуги років періодів служби з охорони зони радіоактивного забруднення ГУМВС України в Київській області за період з 19.11.2001 по 07.11.2015 та у відділі поліції зони Чорнобильської АЕС Головного управління Національної поліції в Чернігівській області за період з 07.11.2016 по 12.02.2016 із застосуванням коефіцієнта 1,5 та провести відповідні виплати з урахуванням раніше виплачених сум.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Чернігівський районний суд Чернігівської області постановою від 03 квітня 2017 року позов задовольнив частково.

Зобов`язав Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області зарахувати ОСОБА_1 службу з охорони зони радіоактивного забруднення ГУ МВС України в Київській області з 19.11.2001 по 07.11.2015, службу у відділі поліції зони Чорнобильської АЕС Головного управління Національної поліції в Чернігівській області з 07.11.2015 по 12.02.2016 до страхового стажу в полуторному розмірі, як роботу по Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах з особливо шкідливими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України № 36 від 16.01.2003, здійснити перерахунок та виплачувати пенсію, починаючи з 01 січня 2017 року, з урахуванням раніше виплачених сум.

У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовив.

Суд першої інстанції виходив із того, що ГУ ПФУ має перерахувати позивачу пенсію за віком на пільгових умовах з урахуванням до стажу роботи за спірні періоди у полуторному розмірі.

Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 18 травня 2017 року рішення суду першої інстанції скасував та прийняв нову постанову про відмову у задоволенні позову.

При цьому, апеляційний суд зазначив, що вирішення питання про обчислення вислуги років для призначення пенсії відповідно до Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон № 2262-XII) віднесено до компетенції уповноважених структурних підрозділів, на які покладаються функції щодо підготовки та подання до органів, що призначають пенсії, необхідних для призначення пенсії документів. Тому органи Пенсійного фонду України не наділені повноваженнями самостійно визначати чи змінювати визначену цими підрозділами вислугу років для призначення пенсії.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

19 червня 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, у якій просить рішення суду апеляційної інстанції скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

У скарзі посилається на те, що апеляційний суд дійшов помилкового висновку про те, що ГУ ПФУ не наділено повноваженнями самостійно визначати і змінювати визначену цими підрозділами вислугу років для призначення пенсії.

Орган, що призначає пенсії, має право вимагати від міністерств та інших органів, заявників дооформлення поданих документів, а також подання додаткових документів та перевіряти в необхідних випадках обґрунтованість їх видачі.

Таким чином, саме органи ПФУ наділені повноваженнями щодо з`ясування спірних питань та витребування додаткових документів та перевірки.

У запереченнях на касаційну скаргу відповідач просить залишити її без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції - без змін.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Вищий адміністративний суд України ухвалою від 21 червня 2017 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1

15 грудня 2017 року набрав чинності Закон України від 3 жовтня 2017 року № 2147-VІІІ «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів» (далі - Закон № 2147-VІІІ). З цієї дати набула чинності нова редакція КАС.

Згідно з підпунктом 4 пункту 1 Перехідних положень КАС касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

На виконання вимог підпункту 7 пункту 1 Перехідних положень справа була передана до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

Відповідно до автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05 лютого 2018 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Гімон М.М., судді: Бучик А.Ю., Мороз Л.Л.

Відповідно до повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10 червня 2019 року на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 10 червня 2019 року № 669/0/78-19 визначено новий склад колегії суддів: головуючий суддя Тацій Л.В., судді: Бучик А.Ю., Рибачук А.І., справу передано судді-доповідачу.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

З 12.08.2016 ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ, одержуючи пенсію за вислугу років відповідно до Закону № 2262-ХІІ.

Позивач отримує пенсію в розмірі 62% грошового забезпечення до складу якого входять: посадовий оклад 1900 грн; оклад за військове звання 1000 грн; надбавка за вислугу років (45%) 1305 грн.

Згідно розрахунку вислуга років для призначення пенсії позивача станом на 12 лютого 2016 року становить 24 роки 08 місяців 28 днів.

У січні 2017 року позивач звернувся до ГУ ПФУ із заявою у якій просив здійснити перерахунок пенсії з урахуванням вислуги років за періоди служби з охорони зони радіоактивного забруднення ГУМВС України в Київській області з 19.11.2001 по 07.11.2015 та у відділі поліції зони Чорнобильської АЕС Головного управління Національної поліції в Чернігівській області за період з 07.11.2016 по 12.02.2016 із застосуванням коефіцієнта 1,5.

Листом від 19 січня 2017 року № 128/03/Н-12, відповідач відмовив у такому перерахунку.

Позивач, вважаючи дії ГУ ПФУ неправомірними, звернувся до суду.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у межах доводів касаційної скарги перевірив постановлені у цій справі судові рішення, обговорив доводи касаційної скарги і дійшов висновку про таке.

Відповідно до частини першої статті 102 Закону України від 2 липня 2015 року № 580-VIII «Про Національну поліцію» пенсійне забезпечення поліцейських та виплата одноразової грошової допомоги після звільнення їх зі служби в поліції здійснюються в порядку та на умовах, визначених Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Згідно з частиною першою статті 1 Закону № 2262-XII особи офіцерського складу, прапорщики і мічмани, військовослужбовці надстрокової служби та військової служби за контрактом, особи, які мають право на пенсію за цим Законом, при наявності встановленої цим Законом вислуги на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції і в державній пожежній охороні, службі в Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, в органах і підрозділах цивільного захисту, податкової міліції, Державної кримінально-виконавчої служби України мають право на довічну пенсію за вислугу років.

Статтею 17-1 Закону № 2262-XII установлено, що порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

17 липня 1992 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей».

За змістом підпункту «в» пункту 3 цієї постанови до вислуги років для призначення пенсій зараховується на пільгових умовах, один місяць служби за півтора місяця, час проходження служби у зонах безумовного (обов`язкового) та гарантованого добровільного відселення, передбачених пунктами 2 і 3 статті 2 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», - згідно з переліками військових частин, підрозділів і установ, затверджуваними відповідно Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Міністерством транспорту та зв`язку, Центральним управлінням Служби безпеки, Адміністрацією Державної прикордонної служби України, Управлінням державної охорони.

Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 2262-XII врегульовано Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України № 3-1 від 30 січня 2007 року (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 лютого 2007 року за № 135/13402; далі - Порядок).

Абзацом 2 пункту 1 Порядку передбачено, що Міністерства та інші органи, їх територіальні підрозділи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі визначають уповноважені структурні підрозділи, на які за їх рішенням покладаються функції щодо підготовки та подання до органів, що призначають пенсії, необхідних для призначення пенсії документів.

Згідно з пунктом 12 Порядку уповноважений структурний підрозділ у 10-денний термін з дня одержання заяви про призначення пенсії оформляє всі необхідні документи і своє подання про призначення пенсії, ознайомлює з ним особу, якій оформлюється пенсія, і направляє до органу, що призначає пенсії за місцем проживання особи.

Відповідно до пункту 7 Порядку для призначення пенсії за вислугу років і по інвалідності подаються, зокрема, документи про страховий стаж.

До 17.06.2016 питання пов`язані з підготовкою та поданням до органів, що призначають пенсії, необхідних для призначення пенсії документів регулювались Інструкцією про організацію роботи з оформлення документів для призначення пенсій та отримання пільг військовослужбовцям Національної гвардії України, особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ України, звільненим зі служби, та членам їх сімей, затвердженою наказом Міністерства внутрішніх справ України від 25.06.2013 № 611 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18 липня 2013 року за № 1213/23745; далі - Інструкція № 611).

17.06.2016 названий наказ втратив чинність у зв`язку з набранням чинності наказом Міністерства внутрішніх справ України від 04.05.2016 № 351, яким затверджено Інструкцію про організацію роботи з оформлення документів для призначення пенсій та отримання пільг військовослужбовцям Національної гвардії України, звільненим зі служби, та членам їх сімей (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26 травня 2016 року за № 774/28904; чинного на час виникнення спірних відносин; далі - Інструкція № 351).

Відповідно до пункту 1 цієї Інструкції вона визначає порядок подання та оформлення документів для призначення пенсій та отримання пільг військовослужбовцям Національної гвардії України, звільненим зі служби, та членам їх сімей.

Пунктом 1 Розділу ІІІ Інструкції № 351 передбачено, що структурні підрозділи кадрового забезпечення не пізніше 3 робочих днів після звернення осіб, які мають право на пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», готують розрахунок вислуги років. Для підготовки розрахунку вислуги років попередньо перевіряються дані про проходження служби, уточнюються і підтверджуються періоди, які підлягають зарахуванню на пільгових умовах. Складений розрахунок вислуги років доводиться до відома особи, якій оформлюється пенсія.

У разі незгоди з обрахунком окремих періодів вислуги років, які передбачають довготривале їх підтвердження або спростування, пенсія призначається за неоспорюваною вислугою років (за згодою особи, якій оформлюється пенсія). Розгляд спірних питань з обрахування вислуги років здійснюється відповідно до чинного законодавства. При обчисленні вислуги років на пільгових умовах слід керуватися записами в особовій справі.

Пунктом 5 Розділу ІІІ Інструкції на уповноважений структурний підрозділ покладено обов`язок перевірити правильність оформлення поданих матеріалів для призначення пенсії, відповідність викладених у них відомостей про особу даним паспорта та інших документів.

Наведене дає підстави для висновку, що вирішення питання про обчислення вислуги років для призначення пенсії відповідно до Закону № 2262-XII віднесено до компетенції уповноважених структурних підрозділів, на які покладаються функції щодо підготовки та подання до органів, що призначають пенсії, необхідних для призначення пенсії документів.

Як встановили суди, відповідно до розрахунку вислуги років, складеного за формою визначеною Додатком 1 до Інструкції № 351, періоди з 19.11.2001 по 07.11.2015 та з 07.11.2016 по 12.02.2016 зараховані до вислуги років ОСОБА_1 із застосуванням коефіцієнта « 1».

З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції дійшов обґрунтованого висновку про те, що органи Пенсійного фонду України не наділені повноваженнями самостійно визначити чи змінювати визначену уповноваженими структурними підрозділами вислугу років для призначення пенсії, тому в ГУ ПФУ відсутні правові підстави для перерахунку пенсії позивача.

У касаційній скарзі не наведено доводів, які б ставили під сумнів правильність рішення суду апеляційної інстанції.

Враховуючи наведене, Суд визнає, що суди попередніх інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права чи порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень, внаслідок чого касаційну скаргу слід залишити без задоволення, а судові рішення - без змін.

Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, -

постановив:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 18 травня 2017 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Л.В. Тацій

Судді : А.Ю. Бучик

А.І. Рибачук

Джерело: ЄДРСР 87389666
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку