open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 січня 2020 року

м. Полтава

Справа № 440/3331/19

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді – Головка А.Б.,

за участю:

секретаря судового засідання – Крутько О.В.,

позивача – ОСОБА_1 ,

представника відповідача – Ковальчук І.В.,

представника третьої особи - Дзюбла О.І.,

розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 до Полтавської обласної державної адміністрації, треті осіби, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Департамент соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації, Виконавчий комітет Полтавської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.

В С Т А Н О В И В:

04 вересня 2019 року ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Полтавської обласної державної адміністрації про визнання бездіяльності у ненаданні житла за рахунок держави (або відповідної субвенції для його отримання) протиправною та зобов`язання вчинити дії щодо надання житла чи отримання відповідної субвенції для його отримання за рахунок держави та виділити кошти для придбання житла; визнання права потребуючої в поліпшенні житлових умов та на отримання його за рахунок держави, в тому числі за рахунок субвенції з державного бюджету для його придбання, а також за рахунок інших, не заборонених законом джерел (місцевих бюджетів тощо) з 14.07.2009; визнання нечинною та скасування постанови № 510 від 25.12.1984 обласної ради.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 24.09.2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі № 440/3331/19. Справу ухвалено розглядати за правилами спрощеного позовного провадженння.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 25.10.2019 року роз`єднано поєднані в одне провадження позовні вимоги у справі №440/3331/19 за позовом ОСОБА_1 про визнання бездіяльності у ненаданні житла за рахунок держави (або відповідної субвенції для його отримання) протиправною та зобов`язання вчинити дії щодо надання житла чи отримання відповідної субвенції для його отримання за рахунок держави та виділити кошти для придбання житла; визнання права потребуючої в поліпшенні житлових умов та на отримання його за рахунок держави, в тому числі за рахунок субвенції з державного бюджету для його придбання, а також за рахунок інших, не заборонених законом джерел (місцевих бюджетів тощо) з 14.07.2009 та визнання нечинною та скасування постанови № 510 від 25.12.1984 обласної ради підлягають роз`єднанню у самостійні провадження.

Виділено в окреме провадження позовні вимоги ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 до Полтавської обласної державної адміністрації про визнання нечинною та скасування постанови № 510 від 25.12.1984 обласної ради.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 11.12.2019 року залучиено до участі у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 до Полтавської обласної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Департамент соціального захисту Полтавської обласної державної адміністрації та Виконавчий комітет Полтавської міської ради.

Представниками відповідача та третіх осіб надані суду заяви по суті справи, в яких вони заперечували проти задоволення позовних вимог.

В судовому засіданні позивач підтримала позовні вимоги в повному обсязі.

Представник відповідача та третьої особи заперечували проти задоволення позовних вимог.

Заслухавши вступне слово учасників справи, дослідивши матеріали справи суд встановив наступні обставини справи.

20.08.2019 року ОСОБА_1 була на особистому прийомі у начальника служби у справах дітей облдержадміністрації ОСОБА_3 та 29.08.2019 року на особистому прийомі у заступника голови облдержадміністрації з питань агропромислового комплексу, екології та природних ресурсів, надзвичайних ситуацій, дітей, сім`ї, молоді та спорту ОСОБА_4 з питань надання субвенції з державного бюджету на придбання житла дитині сироті ОСОБА_2 .

На запити позивача щодо звернення на особистому прийомі листами Полтавської обласної державної адміністрації від 11.09.2019 року №7/01-50 та від 12.09.2019 року №247/1/01-70 позивача повідомлено, що їй під час особистих прийомів було роз`яснено, що постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2019 року № 616 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2017 року № 877" затверджено порядок та умови надання у 2019 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на проектні, будівельно - ремонтні роботи, придбання житла та приміщень для розвитку сімейних та інших форм виховання, наближених до сімейних, забезпечення житлом дітей - сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа. В ході надання роз`яснень увагу позивача акцентовано на тому, що для формування пропозицій стосовно потреби щодо спрямування субвенції і визначення осіб, яким буде придбано житло або призначено грошову компенсацію, за розпорядженням голови районної, районної в м. Києві держадміністрації або за рішенням виконавчого органу міської, районної у місті ( у разі утворення) ради, сільської, селищної ради об`єднаної територіальної громади утворюється відповідна комісія, яка є консультативно - дорадчим органом ( далі - місцева комісія), затверджується положення про комісію та її склад. До повноважень місцевої комісії належить формування потреби щодо спрямування субвенції. Пропозиції місцевих комісій надсилаються на розгляд обласної комісії. Право на отримання житла за рахунок субвенції або грошової компенсації мають особи в порядку черговості взяття на квартирний облік.

Позивач не погодилась з бездіяльністю відповідача та звернулась до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" діти, позбавлені батьківського піклування, - діти, які залишилися без піклування батьків у зв`язку з позбавленням їх батьківських прав, відібранням у батьків без позбавлення батьківських прав, визнанням батьків безвісно відсутніми або недієздатними, оголошенням їх померлими, відбуванням покарання в місцях позбавлення волі та перебуванням їх під вартою на час слідства, розшуком їх органами Національної поліції, пов`язаним з відсутністю відомостей про їх місцезнаходження, тривалою хворобою батьків, яка перешкоджає їм виконувати свої батьківські обов`язки, а також діти, розлучені із сім`єю, підкинуті діти, батьки яких невідомі, діти, від яких відмовилися батьки, діти, батьки яких не виконують своїх батьківських обов`язків з причин, які неможливо з`ясувати у зв`язку з перебуванням батьків на тимчасово окупованій території України, в районах проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, та безпритульні діти;

статус дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування, - визначене відповідно до законодавства становище дитини, яке надає їй право на повне державне забезпечення і отримання передбачених законодавством пільг та яке підтверджується комплектом документів, що засвідчують обставини, через які дитина не має батьківського піклування;

особи із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, - особи віком від 18 до 23 років, у яких у віці до 18 років померли або загинули батьки, та особи, які були віднесені до дітей, позбавлених батьківського піклування.

Постановою Кабінету Міністрів України № 877 від 15.11.2017 року затверджено Порядок та умов надання у 2019 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на проектні, будівельно-ремонтні роботи, придбання житла та приміщень для розвитку сімейних та інших форм виховання, наближених до сімейних, та забезпечення житлом дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа (далі - Порядок).

Згідно пункту 7 Порядку для формування пропозицій стосовно потреби щодо спрямування субвенції за напрямами, передбаченими пунктом 4 цих Порядку та умов, і визначення дітей, яким буде придбано житло або призначено грошову компенсацію, за розпорядженням голови районної, районної в м. Києві держадміністрації або за рішенням виконавчого органу міської, районної у місті (у разі утворення) ради, сільської, селищної ради об`єднаної територіальної громади утворюється відповідна комісія, яка є консультативно-дорадчим органом (далі - місцева комісія), затверджується положення про комісію та її склад.

Головою місцевої комісії є заступник голови районної, районної у м. Києві держадміністрації, міської, районної у місті (у разі утворення) ради, сільської, селищної ради об`єднаної територіальної громади, заступником голови комісії - начальник служби у справах дітей районної, районної у м. Києві держадміністрації, міської, районної у місті (у разі утворення) ради, сільської, селищної ради об`єднаної територіальної громади.

До складу місцевої комісії входять представники структурних підрозділів з питань соціального захисту населення, фінансів, освіти, житлово-комунального господарства, містобудування та архітектури, регіонального розвитку та будівництва, капітального будівництва, юридичної служби, центру соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді, уповноваженого представника громадськості та інших установ (за їх згодою).

До повноважень місцевої комісії належить: формування потреби щодо спрямування субвенції за напрямами, передбаченими пунктом 4 цих Порядку та умов, і підготовка відповідних пропозицій; уточнення пропозицій стосовно напрямів та об`єктів, на які буде спрямовано субвенцію; перевірка наявності у дитини статусу дитини-сироти, дитини, позбавленої батьківського піклування, особи з їх числа; перевірка наявності документів про перебування дитини на квартирному обліку; перевірка наявності у дитини майнових прав на нерухоме майно або відчуження такого майна протягом останніх п`яти років; з`ясування можливості/неможливості вселення дитини у приміщення, що зберігалося за нею; перевірка наявності рецензованого звіту про оцінку майна (акта оцінки майна), складеного відповідно до Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні"; визначення дитини, якій буде придбано житло або призначено грошову компенсацію.

Рішення місцевої комісії оформляється протоколом, який підписується всіма членами місцевої комісії, та подається районній, районній у м. Києві держадміністрації, виконавчому комітету міської, районної у місті (у разі утворення) ради, сільської, селищної ради об`єднаної територіальної громади для затвердження в установленому законодавством порядку не пізніше ніж через 10 календарних днів з дня його прийняття.

Копія рішення районної, районної у м. Києві держадміністрації, виконавчого комітету міської, районної у місті (у разі утворення) ради, сільської, селищної ради об`єднаної територіальної громади надсилається розпоряднику субвенції за місцевими бюджетами вищого рівня, визначеному пунктом 3 цих Порядку та умов (пункт 8 Порядку).

Для прийняття рішень щодо розподілу коштів субвенції обласними, Київською міською держадміністраціями за розпорядженням голови обласної, Київської міської держадміністрації утворюється відповідна комісія, яка є консультативно-дорадчим органом (далі - обласна комісія), затверджується положення про комісію та її склад. Головою обласної комісії є заступник голови обласної, Київської міської держадміністрації, заступником голови комісії - начальник служби у справах дітей обласної, Київської міської держадміністрації.

До складу обласної комісії входять представники структурних підрозділів з питань соціального захисту населення, фінансів, освіти, житлово-комунального господарства, управлінь (департаментів) містобудування та архітектури, регіонального розвитку та будівництва, капітального будівництва, юридичної служби, центру соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді, а також уповноважені представники громадськості та інших установ (за згодою) (пункт 9 Порядку).

Відповідно до пункту 10 Порядку до повноважень обласної комісії належить: розгляд пропозицій районної, районної у м. Києві держадміністрації, виконавчого органу міської, районної у місті (у разі утворення) ради, сільської, селищної ради об`єднаної територіальної громади щодо спрямування субвенції за напрямами, передбаченими пунктом 4 цих Порядку та умов; схвалення розподілу субвенції відповідно до напрямів спрямування, передбачених пунктом 4 цих Порядку та умов; прийняття рішення щодо розподілу коштів субвенції між бюджетами міст обласного значення, районними бюджетами та бюджетами об`єднаних територіальних громад за напрямами, передбаченими пунктом 4 цих Порядку та умов, відповідно до поданих місцевими комісіями пропозицій пропорційно до потреби (але не менш як для придбання одного житлового приміщення для дітей або виплати грошової компенсації).

Рішення обласної комісії оформляється протоколом, який підписується всіма її членами, та подається обласній, Київській міській держадміністрації для затвердження в установленому законодавством порядку не пізніше ніж через 10 календарних днів з дня його прийняття.

Право на отримання житла за рахунок субвенції або грошової компенсації відповідно до цих Порядку та умов за власним вибором мають діти в порядку черговості взяття на квартирний облік.

Не допускається одночасне перебування дитини на квартирному обліку за місцем її походження та за місцем її проживання ( пункт 19 Порядку).

Згідно пункту 20 Порядку для формування місцевою комісією потреби у придбанні житла або призначенні грошової компенсації дітям враховується фактична кількість таких дітей, які перебувають на квартирному обліку.

Таким чином, однією з умов надання субвенції згідно Порядку є перебування дітей на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов (далі - квартирний облік), на соціальному квартирному обліку.

Згідно листа Управління майном комунальної власності міста Полтавської міської ради від 18.09.2019 року № 01-05/01.1-10/1565 згідно із свідоцтвом на право власності на житло від 06.06.1994 року ОСОБА_5 ( ОСОБА_2 ) разом з ОСОБА_1 та ОСОБА_5 має у спільній сумісній власності квартиру АДРЕСА_1 . Наразі підстави для перебування на квартирному обліку при виконавчому комітеті Полтавської міської ради та забезпечення житлом чи виплати грошової компенсації на його придбання у ОСОБА_2 ( ОСОБА_5 ) відсутні /а.с.96/.

Рішенням виконавчого комітету Полтавської міської ради № 38 від 15.02.2018 року затверджено протокол від 09.02.2018 року № Пр/01-05/04-01, згідно якого на засіданні громадської комісії з житлових питань при виконавчому комітеті Полтавської міської ради вирішено ухвалити зняття громадян з квартирного обліку при виконавчому комітеті Полтавської міської ради, які відповідно до законодавства втратили право перебувати на квартирному обліку згідно п. 26 Правил: 21. ОСОБА_6 /а.с.107-109/.

Таким чином, в матеріалах справи відсутні докази перебування ОСОБА_6 на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, при Виконавчому комітеті Полтавської міської ради.

Позивачем не надано суду доказів оскарження та скасування вищевказаного рішення про зняття ОСОБА_6 з квартирного обліку.

Враховуючи, що на розгляд обласної комісії при Полтавської обласної державної адміністрації не надходили пропозицій виконавчого органу міської ради щодо спрямування субвенції для ОСОБА_6 суд не вбачає у діях відповідача протиправної бездіяльності, а тому в задоволенні позовних вимог про визнання протиправної бездіяльності у не наданні житла за рахунок держави або відповідної субвенції для його отримання та зобов`язання надати житло або відповідну субвенцію за рахунок держави для придбання житла слід відмовити позивачу.

З приводу іншої частини позовних вимог зазначає наступне.

Згідно із частиною першою статті 2 КАС завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 4 КАС публічно-правовий спір - це спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.

Також пунктом 7 частини першої статті 4 КАС визначено, що суб`єкт владних повноважень - це орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 19 КАС юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), відповідно, прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.

Суд установив, що позивач просить суд визнати право потребуючої в поліпшенні житлових умов та на отримання його за рахунок держави, в тому числі за рахунок субвенції з державного бюджету для його придбання, а також за рахунок інших, не заборонених законом джерел (місцевих бюджетів тощо) з 14.07.2009.

Конституційний Суд України в Рішенні від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 зазначив, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні - це акти, які передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію.

Органи місцевого самоврядування можуть бути як суб`єктами приватних правовідносин, так і суб`єктами публічних правовідносин. Причому статус державних чи місцевих органів влади визначається виключно нормами публічного права, незалежно від того, які права - цивільні чи публічні вони мають намір реалізувати.

Суд зазначає, що у даній справі спір в частині позовних вимог про визнання права потребуючої в поліпшенні житлових умов та на отримання його за рахунок держави, в тому числі за рахунок субвенції з державного бюджету для його придбання, а також за рахунок інших, не заборонених законом джерел (місцевих бюджетів тощо) з 14.07.2009 пов`язаний з реалізацією житлових прав громадян.

Спір про захист права конкретної фізичної особи на житло є не публічним, а приватно-правовим. Держава, юридичні особи публічного права, можуть бути учасниками цивільних відносин, а розгляд такого спору між ними проводиться за правилами цивільного судочинства.

За правилами п. 1 ч. 1 ст. 19 Цивільного процесуального кодексу України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи щодо захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають із цивільних, житлових, земельних, сімейних, трудових відносин.

У порядку цивільного судочинства розглядаються спори щодо права особи на житло (приватизація житла, взяття на облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов, або зняття з такого обліку, надання житла, користування жилим приміщенням у будинку державного чи приватного жилого фонду, житлово-будівельних кооперативів, у гуртожитках, встановлення автономного опалення у приміщенні державного житлового фонду, зняття з реєстраційного обліку місця проживання за наявності спору, зобов`язання органу влади чи органу місцевого самоврядування здійснити необхідні дії щодо утримання в належному стані житлового будинку, виселення, а також спори щодо забезпечення житлових прав мешканців гуртожитків тощо). Такі спори є житловими (цивільними) спорами, незалежно від участі у справі суб`єкта владних повноважень як відповідача.

Таким чином, суд приходить до висновку про закриття провадження у справі в частині позовних вимог про визнання права потребуючої в поліпшенні житлових умов ОСОБА_2 та на отримання його за рахунок держави, в тому числі за рахунок субвенції з державного бюджету для його придбання, а також за рахунок інших не заборонених законом джерел (місцевих бюджетів, тощо) з 14.07.2009 року.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Відмовити в задоволенні позову ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 до Полтавської обласної державної адміністрації, треті осіби, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Департамент соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації, Виконавчий комітет Полтавської міської ради в частині позовних вимог про визнання протиправної бездіяльності у не наданні житла за рахунок держави або відповідної субвенції для його отримання та зобов`язання надати житло або відповідну субвенцію за рахунок держави для придбання житла.

Закрити провадження у справі в частині позовних вимог про визнання права потребуючої в поліпшенні житлових умов ОСОБА_2 та на отримання його за рахунок держави, в тому числі за рахунок субвенції з державного бюджету для його придбання, а також за рахунок інших не заборонених законом джерел (місцевих бюджетів, тощо) з 14.07.2009 року.

Роз`яснити позивачу, що справа в частині позовних вимог про визнання права потребуючої в поліпшенні житлових умов ОСОБА_2 та на отримання його за рахунок держави, в тому числі за рахунок субвенції з державного бюджету для його придбання, а також за рахунок інших не заборонених законом джерел (місцевих бюджетів, тощо) з 14.07.2009 року підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 03.02.2020 року.

Головуючий суддя

А.Б. Головко

Джерело: ЄДРСР 87384635
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку