open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

16 січня 2020 року

м. Дніпро

справа № 160/5769/19

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Ясенової Т.І. (доповідач),

суддів: Суховарова А.В., Головко О.В.,

за участю секретаря судового засідання Троянова А.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 вересня 2019 року (суддя 1 інстанції Юрко Е.О.) в адміністративній справі за позовом Приватного акціонерного товариства «Агро-Союз» до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області – головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Вишнивецького Михайла Вячеславовича про визнання протиправним та скасування наказу, визнання дій протиправними, -

ВСТАНОВИВ:

Приватне акціонерне товариство «Агро-Союз» звернулося до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області – головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Вишнивецького Михайла Вячеславовича, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 20.11.2018 р. №1121-ДК «Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності» в частині здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 1224883500:01:001:0138;

- визнати протиправними дії державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області – головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Вишнивецького Михайла Вячеславовича щодо проведення перевірки на підставі наказу Головного управління

Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 20.11.2018 р. №1121-ДК, за результатами якої складено акт №1121-ДК/1146/АП/09/01/-18 перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом – земельної ділянки від 18 грудня 2018 року, та викладення в акті №1121-ДК/1146/АП/09/01/-18 перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом – земельної ділянки від 18 грудня 2018 року висновків за результатами перевірки.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 вересня 2019 року позовні вимоги задоволено.

Визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 20.11.2018 №1121-ДК «Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності» в частині здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 1224883500:01:001:0138.

Визнано протиправними дії державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області – головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Вишнивецького Михайла Вячеславовича щодо проведення перевірки на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 20.11.2018 р. №1121-ДК, за результатами якої складено акт №1121-ДК/1146/АП/09/01/-18 перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом – земельної ділянки від 18.12.2018, та викладення в акті №1121-ДК/1146/АП/09/01/-18 перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом – земельної ділянки від 18.12.2018 висновків за результатами перевірки.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач здійснив перевірку із суттєвим порушенням встановленої Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та Законом України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» процедури, що є підставою для визнання протиправними дій щодо її проведення та визнання протиправними рішень, прийнятих за результатами такої перевірки.

В апеляційній скарзі відповідач Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, які суд першої інстанції вважає встановленими, невідповідність висновків суду обставинам справи, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

В обґрунтування апеляційної скарги посилається на те, що перевірку проведено відповідно до вимог законодавства та під час перевірки встановлено факт нецільового використання позивачем земельної ділянки та наявні ознаки безгосподарського використання вказаної земельної ділянки, що спричинило зниження її родючості.

У відзиві на апеляційну скаргу позивач вказує на безпідставність та необґрунтованість доводів апеляційної скарги, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції залишити без змін, як законне та обґрунтоване.

Перевіривши рішення суду першої інстанції, в межах доводів апеляційної скарги, доводи відзиву на апеляційну скаргу, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, заслухавши доводи сторін, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла таких висновків.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що Дніпропетровська місцева прокуратура Дніпропетровської області звернулася до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області з листом від 05 листопада 2018 року №05/0480-02вих-18, в якому зазначено, що земельна ділянка за кадастровим номером: 1224883500:01:001:0138 площею 69,4065 га (цільове призначення – для сільськогосподарського призначення) перебуває у постійному користуванні ПрАТ «Агро-Союз» на підставі державного акту на право постійного користування землею ДП СВ № 000247 від 15.081997 та просить провести перевірку додержання вимог земельного законодавства щодо використання за призначенням вищезазначеної земельної ділянки.

Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, наказом від 20.11.2018 № 1121-ДК «Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності» призначено здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки стосовно земельних ділянок за кадастровими номерами: 1224883500:01:001:0138 та 1225084300:01:002:0021.

Відповідно до наказу від 20.11.2018 № 1121-ДК, головному спеціалісту відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Вишнивецькому Михайлу Вячеславовичу доручено провести державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у період з 20.11.2018 по 19.12.2018.

Таким чином, наказ про здійснення перевірки за дотриманням земельного законодавства, використання та охорони земель прийнято на підставі листа Дніпропетровської місцевої прокуратури №1 Прокуратури Дніпропетровської області від 05.11.2018 року № 05/0480-02вих-18.

Державним інспектором Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Вишнивецьким М.В., 18.12.2018, проведено перевірку, за результатом якої складено акт № 1121-ДК/1146/АП/09/01/-18 від 18.12.2018 року.

В акті зазначено, що право постійного користування земельної ділянки площею 69,4065 га кадастровий номер 1224883500:01:001:0138 зареєстровано за Приватним акціонерним товариством «Агро-Союз», що підтверджується державним актом на право постійного користування землею ДП СВ000247 від 15.085.1997.

Державним інспектором здійснено огляд земельної ділянки площею 69,4065 га, кадастровий номер 1224883500:01:001:0138, відповідно до якого встановлено, що ділянка використовується ПрАТ «Агро-Союз» по фактичному розміщенню будівель і споруд аеродрому «Майське».

В акті зазначено, що ПрАТ «Агро-Союз» не виконуються вимоги щодо використання земель земельної ділянки площею 69,4065 га, кадастровий номер 1224883500:01:001:0138 за цільовим призначенням, у зв`язку з чим встановлено факт нецільового використання земельної ділянки площею 69,4065 га кадастровий номер 1224883500:01:001:0138, що є порушенням п. «а» частини 1 статті 96 Земельного кодексу України, за що передбачена відповідальність встановлена пунктом «г» статті 211 Земельного кодексу України та статті 53 Кодексу України про адміністративне правопорушення.

Вказано, що у зв`язку з нецільовим використанням земельної ділянки площею 69,4065 га, кадастровий номер 1224883500:01:001:0138 ПрАТ «Агро Союз» вбачається факт наявності ознак безгосподарського використання земель, що спричинило тривале зниження їх родючості, відповідальність за що, передбачена статте 254 Кримінального кодексу України.

Вирішуючи спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції виходить з такого.

За приписами статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 2 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» встановлено, що основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є, зокрема, забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України.

Нормами статті 5 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» регламентовано, що органом, який здійснює державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, проведення моніторингу родючості ґрунтів є центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15 (далі - Положення № 15), державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Таким чином, Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області наділено повноваженнями щодо здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів. При цьому, об`єктом контролю є всі землі на території України, а також порядок їх використання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами.

Відповідно до статті 9 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» вказаного закону державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом: проведення перевірок; розгляду звернень юридичних і фізичних осіб; участі у прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об`єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель;

розгляду документації із землеустрою, пов`язаної з використанням та охороною земель; проведення моніторингу ґрунтів та агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення.

За приписами статті 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема:

- давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що за наказом Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 20.11.2018 року № 1121-ДК «Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності» визначено здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки стосовно земельних ділянок за кадастровими номерами: 1224883500:01:001:0138 та 1225084300:01:002:0021.

За результатами проведеної перевірки складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки № 1121-ДК/1146/АП/09/01/-18 від 18.12.2018.

Як встановлено, земельна ділянка за кадастровим номером 1224883500:01:001:0138 площею 69,4065 га перебуває у постійному користуванні ПрАТ «Агро-Союз» на підставі державного акту на право постійного користування землею ДП СВ № 000247 від 15.081997.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 12.07.2012 року № 424, який втратив чинність 20 січня 2017 року на підставі наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 20 січня 2017 року № 24, у зв`язку з невідповідністю Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», визначався порядок проведення перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони та використання земель суб`єктами господарювання.

Отже, станом на момент призначення оскаржуваної перевірки Порядок планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб`єктами господарювання вимог земельного законодавства, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 19 лютого 2013 року № 104, втратив чинність згідно наказу Мінагрополітики та продовольства України від 20 січня 2017 року № 24.

Поряд з цим, наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 12 липня 2012 року № 424 «Про затвердження Переліку питань та уніфікованої форми акта перевірки для здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням суб`єктами господарювання вимог земельного законодавства», втратив чинність 20 січня 2017 року, на підставі наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 20 січня 2017 року № 24.

За вищезазначеними наказами визначався порядок проведення перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони та використання земель суб`єктами господарювання.

Разом з цим, Законом України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» не визначено підстави та порядок проведення перевірок посадовими особами Держгеокадастру.

За правилами статті 2 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та статті 4 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» об`єктом державного контролю (перевірки) є дотримання вимог законодавства у сфері охорони та використання земель конкретним суб`єктом - органом державної влади або місцевого самоврядування, фізичною або юридичною особою.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що після скасування наказів Міністерства аграрної політики та продовольства України від 19 лютого 2013 року № 104 та від 12 липня 2012 року № 424, порядок проведення перевірки суб`єктів господарювання у сфері дотримання законодавства щодо охорони та використання земель має здійснюватися відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

При цьому судом першої інстанції обґрунтовано враховано правову позицію висловлену Верховним Судом у постановах від 10 січня 2019 року у справі № 823/922/17, від 10 липня 2018 року у справі 818/1511/17, від 28 лютого 2019 року у справі № 813/3201/17 та від 13 червня 2019 року у справі № 815/5113/17.

Поряд з цим, Законом України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), до 31 грудня 2018 року, встановлено мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

За приписами статті 6 Закону України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час проведення заходів нагляду (контролю) органами, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Частинами першою - четвертою статті 3 Закону України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» встановлено, що до 31 грудня 2018 року позапланові заходи державного нагляду (контролю) здійснюються органами державного нагляду (контролю):

1) з підстави, передбаченої частиною другою цієї статті (за погодженням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну регуляторну політику, політику з питань нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, ліцензування та дозвільної системи у сфері господарської діяльності та дерегуляції господарської діяльності (далі - Державна регуляторна служба);

2) за письмовою заявою суб`єкта господарювання до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;

3) за рішенням суду;

4) у разі настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку, що було пов`язано з діяльністю суб`єкта господарювання;

5) у разі настання події, що має значний негативний вплив відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України, на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;

6) для перевірки виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).

Позаплановий захід державного нагляду (контролю) на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб`єктом господарювання її законних прав проводиться органом державного нагляду (контролю) за погодженням Державної регуляторної служби.

Для погодження орган державного нагляду (контролю) подає Державній регуляторній службі копію відповідного звернення фізичної особи та обґрунтування необхідності проведення перевірки. Державна регуляторна служба розглядає подані документи та надає погодження або вмотивовану відмову у наданні погодження протягом п`яти робочих днів з дня надходження відповідних документів.

Проаналізувавши наведені норми законодавства, суд першої інстанції дійшов правильного висновку проте, що Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області не виконано вимоги законодавтсва щодо погодження проведення перевірки. Також відповідачем не складено направлення на проведення перевірки, не повідомлено суб`єкта господарювання у належній формі про час проведення перевірки, перевірку проведено за відсутності представника суб`єкта господарювання, не ознайомлено суб`єкта господарювання з актом перевірки, що є порушенням вимог, встановлених у статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Враховуючи встановлені обставини та норми законодавства, що регулюють спірні правовідносини, колегія суддів вважає обґрунтованим висновок суду першої інстанції, що відповідачем здійснено перевірку із суттєвим порушенням процедури встановленої Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та Законом України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», що є підставою для визнання неправомірними дій щодо проведення перевірки та визнання протиправними рішень, прийнятих за результатами такої перевірки.

При цьому, такі висновки суду першої інстанції відповідають правовій позиції Верховного Суду викладеній у постанові від 10 липня 2018 року по справі 818/1511/17.

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та надано ії належну юридичну оц3інку, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.

Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 вересня 2019 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з 16.01.2020 року та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий - суддя Т.І. Ясенова

суддя А.В. Суховаров

суддя О.В. Головко

Джерело: ЄДРСР 87360547
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку