open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 січня 2020 року м. Київ № 640/682/19

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Скочок Т.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу

за позовом

ОСОБА_1

до

Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві

про

зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду м. Києва звернувся ОСОБА_1 з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві, в якому просить (з урахуванням уточненої позовної заяви від 18.02.2019):

- зобов`язати Головне управління пенсійного фонду України в м. Києві здійснити розрахунок пенсії за вислугу років ОСОБА_1 , починаючи з 01.01.2018, з урахуванням щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премій, які зазначені у довідці Державної пенітенціарної служби України вих. №46 від 01.11.2018, що була направлена Головою комісії з ліквідації Державної пенітенціарної служби України до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві супровідним листом №3-645\Ск-18 від 01.11.2018, та в якій зазначено, що додаткові види грошового забезпечення (надбавки) ОСОБА_1 за 2015-2017 роки становили 113 248,80 грн. за особливий характер роботи та інтенсивність праці, 24 542,40 грн. за державного експерта з питань таємниці та 24 542,40 грн. за режимне обмеження;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 , починаючи з 01.01.2018 у зв`язку із збільшенням розміру процентної надбавки за вислугу років на 50%, а також у зв`язку із збільшенням в розмірі окладів за спеціальним званням «підполковник внутрішньої служби» у 2018 році в розмірі 1 410 грн. та у 2019 році в розмірі 1 540 грн.

В обґрунтування позовних вимог вказано про те, що Головним управлінням Пенсійного фонду України в м. Києві при обчисленні та розрахунку пенсії позивача не враховано щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, як це передбачено ст. 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», з урахуванням того, що відповідачем не взято до уваги довідку про додаткові види грошового забезпечення від 01.11.2018 за вих. №46. Також, позивачем наголошено на тому, що відповідачем не враховано нової редакції Постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704, з огляду на що, станом на 01.01.2018 оклад за спеціальним званням «підполковник внутрішньої служби» у 2018 році становив 1410,00 грн.

Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 25.02.2019 відкрито провадження у справі у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), встановлено відповідачу строк для надання відзиву та витребувано від останнього докази та відповідні матеріали.

10.04.2019 від представника відповідача через канцелярію суду надійшов відзив, в якому останній заперечував проти задоволення позовних вимог, вказавши про те, що вимоги позивача щодо перерахунку пенсії із врахуванням додаткових видів грошового забезпечення не має належних правових підстав та не узгоджується з відомостями довідки, яка є єдиною підставою для перерахунку пенсії, призначеної відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

01.04.2019 від позивача через канцелярію суду надійшла відповідь на відзив, в якій останнім додатково наголошено на обґрунтованості заявлених позовних вимог.

З огляду на вказане, виходячи з положень п. 2 ч. 1 ст. 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов до висновку про можливість розгляду даної адміністративної справи у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у ній матеріалами.

Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, відзив та відповідь на відзив, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Як вбачається з наявної у матеріалах справи копії пенсійного посвідчення № НОМЕР_1 , виданого 05.07.2017 серія НОМЕР_2, ОСОБА_1 є пенсіонером за вислугою років.

Відповідно до протоколу Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві від 01.02.2018, грошове забезпечення для обчислення ОСОБА_1 пенсії складається з посадового окладу 12061,00 грн., окладу за військове звання 130,00 грн., процентної надбавки за вислугу років (35%) 4266,85 грн., а всього становить 16457,85 грн. Основний розмір пенсії становить 70% грошового забезпечення (вислуга років 31) та складає 11520,50 грн., а з урахуванням підвищень (дві непрацездатні дитини віком до 18 років) - 12972,50 грн.

У той же час, звернувшись до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві із заявою про перерахунок пенсії, листом від 03.07.2018 №31900/02/С-2913/1 управлінням повідомлено, що надана позивачем довідка не має необхідних реквізитів, а тому не може бути взята до уваги.

Також, у листі від 07.12.2018 №128346/03 Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві, адресованого на ім`я позивача, вказало, що Враховуючи, що грошове забезпечення за останньою штатною посадою, Ви займали на день звільнення з військової служби, визначається постановою Кабінету Міністрів України від 19.10.2016 № 718 «Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців та осіб начальницького складу», відсутні підстави для проведення перерахунку пенсії ОСОБА_1 , згідно із Постановою КМУ №103, з урахуванням грошового забезпечення, визначеного станом на 01.03.2018, відповідно до Постанови КМУ від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб». До списків осіб, які перебувають на обліку в Головному управлінні, отримують пенсії відповідно до Закону та пенсії яких підлягають перерахунку у зв`язку з прийняттям Постанови КМУ №704, для надання довідок про розмір грошового забезпечення за нормами, чинними з 01.03.2018, ОСОБА_1 включено не було.

На підставі викладеного, вважаючи свої права та охоронювані законом інтереси порушеними, позивач звернувся з позовом до суду.

Розглядаючи справу по суті, суд виходить з наступного.

Приписами ч. 1 ст. 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (тут і надалі у редакції, яка діяла станом на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення (ч. 2 ст. 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей»).

Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону (ч. 3 ст. 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей»).

Таким чином, до складу грошового забезпечення військовослужбовців входять чотири види складових: 1) посадовий оклад; 2) оклад за військовим званням; 3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення; 4) одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Згідно з ч. 1 ст. 15 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», пенсійне забезпечення військовослужбовців після звільнення їх з військової служби провадиться відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Однією з умов пенсійного забезпечення військовослужбовців є визначення видів грошового забезпечення, які враховуються при обчисленні пенсій.

У силу ч. 3 ст. 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (тут і надалі у редакції, яка діяла станом на момент виникнення спірних правовідносин), пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 7 Постанови Кабінету Міністрів України «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей» (тут і надалі у редакції, яка діяла станом на момент виникнення спірних правовідносин), пенсії обчислюються з розміру грошового забезпечення, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 р. - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з урахуванням таких його видів: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням. Середня сума щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається шляхом ділення на 24 загальної суми цих видів грошового забезпечення за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.

Таким чином, Закон України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», який визначає умови, норми і порядок пенсійного забезпечення, зокрема осіб, звільнених з військової служби, та має на меті реалізацію цими особами, конституційного права на державне пенсійне забезпечення і спрямований на встановлення єдності умов та норм пенсійного забезпечення зазначеної категорії громадян України, передбачає включення до грошового забезпечення, з розміру якого обчислюється пенсія, лише щомісячні основні види грошового забезпечення, до яких належать: посадовий оклад, оклад за військовим званням, процентна надбавка за вислугу років, а також щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії.

Тобто при обчисленні пенсії не враховується такий складовий елемент грошового забезпечення як одноразові додаткові види грошового забезпечення, зокрема щорічні, щоквартальні, разові додаткові види грошового забезпечення, крім щомісячних, або тих, що виплачуються раз на місяць.

Факт сплати єдиного внеску не є безумовною підставою для включення виплати, з якої цей внесок утримано, до грошового забезпечення, з розміру якого обчислюється пенсія, та має значення лише для включення до цього грошового забезпечення його видів з переліку, визначеного ст. 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», який є вичерпним.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 06.02.2019 у справі № 522/2738/17.

Як вбачається з наданої позивачем копії довідки від 01.11.2018 за вих. №46, виданої Державною пенітенціарною службою України, в якій зазначено додаткові види грошового забезпечення за 2015-2017 роки, останні включали у себе надбавку за особливий характер роботи та інтенсивність праці у розмірі 4718,70 грн. (щомісячно), надбавку за «державний експерт з питань таємниці» у розмірі 1022,60 грн. (щомісячно) та надбавку за режимне обмеження у розмірі 1022,60 грн. (щомісячно).

Разом з тим, зі змісту вказаної довідки, а також інших наявних у матеріалах справи доказів не вбачається факт утримання з вказаних виплат - надбавки за особливий характер роботи та інтенсивність праці у розмірі, надбавки за «державний експерт з питань таємниці» та надбавки за режимне обмеження у розмірі 1022,60 грн. - єдиного внеску, що виключає можливість врахування відповідачем вказаних надбавок під час нарахування та виплати позивачу пенсії.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 , починаючи з 01.01.2018 у зв`язку із збільшенням розміру процентної надбавки за вислугу років на 50%, а також у зв`язку із збільшенням в розмірі окладів за спеціальним званням «підполковник внутрішньої служби» у 2018 році в розмірі 1 410 грн. та у 2019 році в розмірі 1 540 грн., слід зазначити наступне.

Відповідно до ч. 4 ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

На виконання вказаних законодавчих положень Постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 затверджено Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (надалі - Порядок №45, тут і надалі у редакції, яка діяла станом на момент виникнення спірних правовідносин).

Згідно з п.п. 1-3 Порядку №45, перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон) пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом (далі - особи), або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством. На підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПС, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв`язку, Адміністрація Держприкордонслужби, ДПтС, ДСНС (далі - державні органи) повідомляють у п`ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям. Пенсійний фонд України повідомляє у п`ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки). Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії. На підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 (далі - довідка) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

Таким чином, підставою для перерахування пенсії є відповідна довідка державного органу, з якого особи були звільнені із служби. Водночас, з наявних у матеріалах справи доказів не вбачається факту формування Державною пенітенціарною службою України довідки щодо перерахунку належної позивачу пенсії, з огляду на збільшенням розміру процентної надбавки за вислугу років на 50%, а також у зв`язку із збільшенням в розмірі окладів за спеціальним званням «підполковник внутрішньої служби» у 2018 році в розмірі 1 410 грн. та у 2019 році в розмірі 1 540 грн. Відтак, підстави для зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 , починаючи з 01.01.2018 у зв`язку із збільшенням розміру процентної надбавки за вислугу років на 50%, а також у зв`язку із збільшенням в розмірі окладів за спеціальним званням «підполковник внутрішньої служби» у 2018 році в розмірі 1 410 грн. та у 2019 році в розмірі 1 540 грн., з урахуванням наявних у матеріалах справи доказів, відсутні.

При цьому, суд звертає увагу, що позивач не позбавлений права самостійно звернутись до Державної пенітенціарної служби України для отримання відповідної довідки та подати її до пенсійного органу з метою здійснення перерахування належної останньому пенсії.

У силу ч.ч. 1 та 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Беручи до уваги викладене, суд дійшов до висновку про необґрунтованість позовних вимог та відмову у задоволенні останніх.

Керуючись ст.ст. 77, 246, 257-263, Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві (код ЄДРПОУ 42098368, адреса: 04053, м. Київ, вул. Бульварно-Кудрявська, 16) відмовити у повному обсязі.

Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Т.О. Скочок

Джерело: ЄДРСР 87293889
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку