open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 240/8992/19
Моніторити
Постанова /17.06.2021/ Касаційний адміністративний суд Постанова /17.06.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /11.05.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /30.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /31.08.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.08.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.08.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.08.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.08.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Постанова /02.07.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Постанова /02.07.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.04.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.03.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Рішення /21.01.2020/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Ухвала суду /03.07.2019/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 240/8992/19
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /17.06.2021/ Касаційний адміністративний суд Постанова /17.06.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /11.05.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /30.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /31.08.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.08.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.08.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.08.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.08.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Постанова /02.07.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Постанова /02.07.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.04.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.03.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Рішення /21.01.2020/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Ухвала суду /03.07.2019/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 січня 2020 року м. Житомир справа № 240/8992/19

категорія 108120000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі: судді Чернової Г.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Державної організації "Комбінат "Рекорд" до Рахункової палати України про визнання протиправними та скасування пунктів звіту та рішення,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Державної організації "Комбінат "Рекорд", у якій просить визнати протиправними та скасувати пункт 4) розділу 3, підпункт 10.2 пункту 10 розділу "Висновки" Звіту та підпункт 10.2 пункту 10 рішення Рахункової палати України в частині щодо допущення Державною організацією "Комбінат "Рекорд" використання у 2017 році та 1 півріччі 2018 року з недотриманням вимог законодавства власнихнадходжень в обсязі 383,2 тис.грн на заходи, не спрямовані на організацію додаткової (господарської) діяльності, як це передбачено Бюджетним кодексом України (абзац 15 та 17 частини 4 статті 13).

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що з 10.10.2018 по 30.10.2018 було проведено аудит Державної організації "Комбінат "Рекорд", про що було складено акт від 30.10.2018 р. № 30-10/04-72о "Про результати аудиту ефективності управління матеріальними цінностями державного матеріального резерву у Державній організації "Комбінат "Рекорд" (м. Житомир)". За результатами вказаної перевірки Рахунковою палатою прийнято рішення від 26 лютого 2019 № 4-4 "Про розгляд Звіту про результати аудиту ефективності управління матеріальними цінностями державного матеріального резерву" (далі - рішення), яким затверджено Звіт про результати аудиту ефективності управління матеріальними цінностями державного матеріального резерву. Пунктом 4) розділу 3, підпунктом 10.2. пункту 10. розділу "Висновки" звіту та підпунктом 10.2. пункту 10. рішення Рахункової палати встановлено допущення Державною організацією "Комбінат "Рекорд" використання у 2017 році та І півріччі 2018 року з недотриманням вимог законодавства власних надходжень в обсязі 383,2 тис.грн на заходи, не спрямовані на організацію додаткової (господарської) діяльності, як це передбачено Бюджетним кодексом України (абзац п`ятнадцятий та сімнадцятий частини четвертої статті 13). А саме: розрахунками витрат до кошторисної вартості приймання та відвантаження нафтопродуктів залізницею (плата за ці послуги відносяться до власних надходжень бюджетних установ підгрупи 2 першої групи) передбачалось, зокрема, витрати на виплату основної заробітної плати працівникам, зайнятим у наданні таких послуг. Проте фактично працівникам комбінату за рахунок цих коштів основна заробітна плата не нараховувалось та не виплачувалась. Працівникам комбінату за рахунок зазначених вище надходжень до спеціального фонду виплачено премій та матеріальних заохочень у 2017 р. на загальну суму 244,1 тис. грн, у І півріччі 2018 р. - 139,1 тис. грн (в тому числі лікарняні). Вважає наведене порушення необгрунтованим з наступних підстав. Згідно з Бюджетним кодексом України (абзац п`ятнадцятий та сімнадцятий частини 4 статті 13) власні надходження бюджетних установ підгрупи 2 першої групи використовуються (з урахуванням частини 9 статті 51 цього Кодексу) на організацію додаткової (господарської) діяльності бюджетних установ. Частиною 9 статті 51 Бюджетного кодексу України встановлено: "якщо обсяги власних надходжень бюджетних установ перевищують відповідні витрати, затверджені законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), розпорядник бюджетних коштів передбачає спрямування таких надпланових обсягів у першу чергу на погашення заборгованості з оплати праці, нарахувань на заробітну плату, стипендій, комунальних послуг та енергоносіїв. Якщо такої заборгованості немає, розпорядник бюджетних коштів спрямовує 50 відсотків коштів на заходи, що здійснюються за рахунок відповідних надходжень, і 50 відсотків коштів - на заходи, необхідні для виконання основних функцій, але не забезпечені коштами загального фонду бюджету за відповідною бюджетною програмою. У такому разі розпорядник бюджетних коштів здійснює перерозподіл обсягів узятих бюджетних зобов`язань за загальним фондом бюджету для проведення видатків за цими зобов`язаннями із спеціального фонду бюджету”. ДО "Комбінат "Рекорд" немає заборгованості з бюджетних зобов`язань за спеціальним та загальним фондом кошторису, видатки спеціального фонду кошторису за рахунок власних надходжень плануються за встановленими напрямами використання, тому кошти спецфонду могли бути використані на оплату праці, яка не забезпечена (або частково забезпечена) видатками загального фонду. Відповідно до ст.2 Закону України "Про оплату праці" до складової заробітної плати входять доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством, премії, пов`язані з виконанням виробничих завдань і функцій, виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, виплати в рамках грантів, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми. Враховуючи дану норму Закону, премії та інші грошові та матеріальні виплати, які виплачувались працівникам позивача входять до складової заробітної плати і тому вони виплачувались за рахунок спецфонду правомірно. Лікарняні виплачувались у відповідності до Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2001 р. № 1266. Відтак протиправними є пункт 4) розділу 3, підпункт 10.2 пункту 10 розділу "Висновки" Звіту та підпункт 10.2 пункту 10 рішення Рахункової палати України в частині щодо допущення Державною організацією "Комбінат "Рекорд" використання у 2017 році та 1 півріччі 2018 року з недотриманням вимог законодавства власних надходжень в обсязі 383,2 тис. грн на заходи, не спрямовані на організацію додаткової (господарської) діяльності.

Ухвалою судді відкрито загальне позовне провадження у справі.

Ухвалою, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, суд перейшов у письмове провадження по даній справі.

У відзиві на позовну заяву відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Звертає увагу, що розрахунками витрат до кошторисної вартості приймання та відвантаження нафтопродуктів залізницею передбачалось, зокрема, витрати на виплату основної заробітної плати працівникам, зайнятими у наданні таких послуг. Проте, як встановлено за результатами проведення аудиту ефективності, протягом 2017 та у І півріччі 2018 року за рахунок відповідних коштів спеціального фонду заробітна плата не виплачувалась працівникам державної організації “Комбінат “Рекорд”. При цьому, відповідні кошти не були спрямовані на витрати, не забезпечені коштами загального фонду бюджету за відповідною бюджетною програмою, оскільки, частиною першою статті 51 Бюджетного кодексу України встановлено, що керівники бюджетних установ утримують чисельність працівників, військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, поліцейських, співробітників Служби судової охорони та здійснюють фактичні видатки на заробітну плату (грошове забезпечення), включаючи видатки на премії та інші види заохочень чи винагород, матеріальну допомогу, лише в межах фонду заробітної плати (грошового забезпечення), затвердженого для бюджетних установ у кошторисах. Крім того, пунктом 20 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 № 228, серед іншого, визначено, що обов`язковим є виконання вимоги щодо першочергового забезпечення бюджетними коштами видатків на оплату праці з нарахуваннями, виплату стипендії, а також на господарське утримання установ. Видатки на придбання обладнання, капітальний ремонт приміщень тощо, які не є першочерговими, можуть передбачатися лише за умови забезпечення коштами невідкладних витрат та відсутності заборгованості. Інструкцією зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 13.01.2004 № 5 (далі - Інструкція) передбачено, що фонд оплати праці складається з: фонду основної заробітної плати; фонду додаткової заробітної плати; інших заохочувальних та компенсаційних виплат. Вказує, що Інструкцією зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 13.01.2004 № 5, премії та винагороди належать до фонду додаткової заробітної плати, в той час як у Звіті та Рішенні констатовано те, що саме основна заробітна плата працівникам не виплачувалась за рахунок коштів спеціального фонду. Також рішення Рахункової палати є за своєю сутністю рекомендаційними, не мають наміру примусу, не передбачають санкцій за їх невиконання та не призводять до настання інших правових наслідків для позивача. Рішення Рахункової палати надсилаються об`єкту контролю для розгляду та інформування щодо вжиття відповідних заходів.

У відповіді на відзив позивач додатково наголосив, що Рахункова палата підтверджує факт перевищення у комбіната власних надходжень порівняно із плановими показниками та не заперечує його право на самостійне вирішення питання про розподіл коштів спеціального фонду за встановленими напрямами у разі, якщо обсяги власних надходжень перевищують відповідні витрати. Вказує, що у розрахунках витрат до кошторисної вартості приймання та відвантаження нафтопродуктів на 2017 та 2018 рік було передбачено видатки на заробітну плату. Премії, як складові зарплати, були виплачені працівникам, які безпосередньо приймали участь у прийманні та відвантаженні нафтопродуктів залізницею.

У запереченні на відповідь Рахунковою палатою зазначено, що диспозитивне право позивача на вирішення питання про розподіл коштів спеціального фонду за умови відсутності заборгованості бюджетних зобов`язань за спеціальним та загальним фондом кошторису, не заперечується. Проте підприємством проігноровано обов`язок врахування надходжень від додаткової (господарської) діяльності, що кореспондується із вимогами ч.4 ст.13 Бюджетного кодексу України.

Вислухавши пояснення представників сторін, наданих в ході розгляду справи, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, оцінивши їх в сукупності, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини на яких ґрунтується позов, суд дійшов наступного висновку.

Територіальним управлінням Рахункової палати по Вінницькій, Житомирській, Кіровоградській, Хмельницькій та Чернівецькій областях було проведено аудит ефективності управління матеріальними цінностями державного матеріального резерву у державній організації «Комбінат «Рекорд» (м.Житомир), за результатами якого складено акт від 31.10.2018 № 30-10/04-72о.

Аудитом встановлено наступне. За даними звіту форми № 4-1 «Звіт про надходження і використання коштів, отриманих як плата за послуги» загальна сума надходжень до спеціального фонду комбінату коштів, отриманих як плата за послуги, у 2017 році склала 1402,8 тис.грн (з них 1378,9 тис. грн від додатково їгосподарської діяльності, 23,8 тис.грн від оренди майна). У першому півріччі 2018 року - 364,3 тис.грн (з них 358,1 тис. грн від додаткової господарської діяльності, 6,2 тис.грн від оренди майна).

Найбільшу питому вагу в структурі доходів спеціального фонду становлять надходження від надання послуг за приймання та відвантаження нафтопродуктів. У 2017 році комбінатом прийнято 15391,9 тонн та відвантажено 6792,7 тонн нафтопродуктів. Надходження від наданих послуг склали 833,9 тис. грн., що становить 60,5% доходів від додаткової (господарської) діяльності та 59,4% від доходів спеціального фонду комбінату.

У 1 півріччі 2018 року комбінатом прийнято 2968,9 тонн та відвантажено 2352 тонни нафтопродуктів. Надходження від наданих послуг склали 220,6 тис. грн., що становить 61,6% доходів від додаткової (господарської) діяльності та 60,6% від доходів спеціального фонду комбінату.

В структурі видатків спеціального фонду комбінату за 2017 рік нарахування заробітної плати склало 244,1 тис.грн, а в 1 півріччі 2018 року – 135,3 тис.грн.

Проведеним аналізом розрахунків вартості надання комбінатом платних послуг встановлено, що до вартості платних послуг включались видатки на виплату основної та додаткової заробітної плати працівникам, зайнятим у наданні цих послуг.

Беручи до уваги вказані розрахунки, а також загальні обсяги наданих послуг з приймання та відвантаження нафтопродуктів, у 2017 р. до спеціального фонду кошторису надійшло коштів на виплату працівникам основної заробітної плати в сумі 13488 тис. грн та виплату премій в сумі 25,51 тис. грн. У 1 півріччі 2018 року - основної заробітної плати 39,32 тис. грн. та 5,62 тис. грн. премій. Проте працівникам комбінату за рахунок коштів спеціального фонду основна заробітна плата не нараховувалась та не виплачувалась. Натомість відповідно до Положення про оплату праці та преміювання, яке діяло у 2017 році та у 2018 році працівникам комбінату за рахунок коштів спеціального фонду виплачено премій та матеріальних заохочень у 2017 році на загальну суму 244,1 тис. грн, у І півріччі 2018 року - 139,11 тис. грнта у 2-му кварталі 2018 року оплачено перші 5 днів перебування на лікарняному в сумі 0,79 тис.грн.

Пунктом 4 звіту про результати аудиту ефективності управління матеріальними цінностями державного матеріального резерву встановлено наступне. У 2017 році та І півріччі 2018 року всупереч вимогам Бюджетного кодексу України (абзаци п`ятнадцятий та сімнадцятий частини четвертої статті 13), використано власних надходжень підгрупи 2 першої групи в обсязі 383,2 тис. грн на заходи, не спрямовані на організацію додаткової (господарської) діяльності, тобто допущено використання бюджетних коштів з недотриманням вимог законодавства. Аудитом в ДО “Комбінат “Рекорд” встановлено, що розрахунками витрат до кошторисної вартості приймання та відвантаження нафтопродуктів залізницею (плата за ці послуги відносяться до власних надходжень бюджетних установ підгрупи 2 першої групи) передбачалось, зокрема, витрати на виплату основної заробітної плати працівникам, зайнятим у наданні таких послуг. Беручи до уваги вказані розрахунки, а також загальні обсяги наданих послуг з приймання та відвантаження нафтопродуктів, у 2017 р. надходження на виплату основної заробітної плати становили 134,9 тис. грн., додаткової (премії) -25,5 тис. грн. (загалом 160,4 тис. грн.), у 1 півріччі 2018 року- відповідно 39,3, тис. грн. та 5,6 тис. грн. (загалом 44,9 тис. грн.). Проте фактично працівникам комбінату за рахунок цих коштів основна заробітна плата не нараховувалось та не виплачувалась. Працівникам комбінату за рахунок зазначених вище надходжень до спеціального фонду виплачено премій та матеріальних заохочень у 2017 р. на загальну суму 244,1 тис. грн. (наприклад, до Дня рятівника премійовано за сумлінне виконання обов`язків 5-х працівників пожежної охорони), у І півріччі 2018 р. - 139,1 тис. грн. (наприклад, оплачено перші 5 днів перебування на лікарняному 6-ти працівникам). Отже, ці кошти не спрямовувались на організацію додаткової (господарської) діяльності.

Пунктом 10.2 висновків звіту про результати аудиту ефективності управління матеріальними цінностями державного матеріального резервувстановлено, що Державною організацією «Комбінат «Рекорд» допущено використання у 2017 році та І півріччі 2018 року з недотриманням вимог законодавства власних надходжень в обсязі 383,2 тис. грн на заходи, не спрямовані на організацію додаткової (господарської) діяльності, як це передбачено Бюджетним кодексом України (абзаци п`ятнадцятий та сімнадцятий частини четвертої статті 13).

Не погоджуючись із виявленими контролюючим органом порушеннями, ДО «Комбінат «Рекорд» подало члену Рахункової палати Івановій І.М. заперечення до проекту звіту від 18.02.2019 № 1/46, яке відповідачем враховано не було.

Рішенням від 26.02.2019 №4-4 Рахунковою палатою затверджено звіт про результати аудиту ефективності управління матеріальними цінностями державного матеріального резерву. У пункті 10.2 рішення зазначено: «Державною організацією "Комбінат "Рекорд" допущено використання у 2017 році та І півріччі 2018 року з недотриманням вимог законодавства власних надходжень в обсязі 383,2 тис. грн на заходи, не спрямовані на організацію додаткової (господарської) діяльності, як це передбачено Бюджетним кодексом України (абзаци п`ятнадцятий та сімнадцятий частини четвертої статті 13)….»

Пунктом 5.4 резолютивної частини рішення, зокрема, вирішено: «…Державній організації "Комбінат "Рекорд" вжити заходів щодо забезпечення повернення до спеціального фонду державного бюджету коштів, які Державною організацією "Комбінат "Рекорд" було використано у 2017-2018 роках у порушення вимог Бюджетного кодексу України (абзаци п`ятнадцятий та сімнадцятий частини четвертої статті 13) на виплату премій та матеріальних заохочень, не пов`язаних з організацією додаткової (господарської) діяльності.

Позивач, не погоджуючись з порушеннями, викладеними в п.4) розділу 3, підпункту 10.2 пункту 10 розділу "Висновки" Звіту та підпункту 10.2 пункту 10 рішення Рахункової палати України, звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

У відповідності до ч.1 та ч.3 статті 13 Бюджетного кодексу України, бюджет може складатися із загального та спеціального фондів.

Складовими частинами спеціального фонду бюджету є:

1) доходи бюджету (включаючи власні надходження бюджетних установ), які мають цільове спрямування;

2) видатки бюджету, що здійснюються за рахунок конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету (у тому числі власних надходжень бюджетних установ);

3) кредитування бюджету (повернення кредитів до бюджету з визначенням цільового спрямування та надання кредитів з бюджету, що здійснюється за рахунок конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету);

4) фінансування спеціального фонду бюджету.

Частиною 4 цієї статті передбачено, що власні надходження бюджетних установ отримуються додатково до коштів загального фонду бюджету і включаються до спеціального фонду бюджету.

Власні надходження бюджетних установ поділяються на такі групи:

перша група - надходження від плати за послуги, що надаються бюджетними установами згідно із законодавством;

друга група - інші джерела власних надходжень бюджетних установ.

У складі першої групи виділяються такі підгрупи:

підгрупа 1 - плата за послуги, що надаються бюджетними установами згідно з їх основною діяльністю;

підгрупа 2 - надходження бюджетних установ від додаткової (господарської) діяльності;

підгрупа 3 - плата за оренду майна бюджетних установ;

підгрупа 4 - надходження бюджетних установ від реалізації в установленому порядку майна (крім нерухомого майна).

Власні надходження бюджетних установ використовуються (з урахуванням частини дев`ятої статті 51 цього Кодексу) на:

покриття витрат, пов`язаних з організацією та наданням послуг, що надаються бюджетними установами згідно з їх основною діяльністю (за рахунок надходжень підгрупи 1 першої групи);

організацію додаткової (господарської) діяльності бюджетних установ (за рахунок надходжень підгрупи 2 першої групи);

утримання, облаштування, ремонт та придбання майна бюджетних установ (за рахунок надходжень підгрупи 3 першої групи);

ремонт, модернізацію чи придбання нових необоротних активів та матеріальних цінностей, покриття витрат, пов`язаних з організацією збирання і транспортування відходів і брухту на приймальні пункти (за рахунок надходжень підгрупи 4 першої групи);

господарські потреби бюджетних установ, включаючи оплату комунальних послуг і енергоносіїв (за рахунок надходжень підгруп 2 і 4 першої групи);

організацію основної діяльності бюджетних установ (за рахунок надходжень підгруп 1, 3 і 4 другої групи);

виконання відповідних цільових заходів (за рахунок надходжень підгрупи 2 другої групи).

Згідно ч.9 ст.51 Бюджетного кодексу України, якщо обсяги власних надходжень бюджетних установ перевищують відповідні витрати, затверджені законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), розпорядник бюджетних коштів передбачає спрямування таких надпланових обсягів у першу чергу на погашення заборгованості з оплати праці, нарахувань на заробітну плату, стипендій, комунальних послуг та енергоносіїв.

Якщо такої заборгованості немає, розпорядник бюджетних коштів спрямовує 50 відсотків коштів на заходи, що здійснюються за рахунок відповідних надходжень, і 50 відсотків коштів - на заходи, необхідні для виконання основних функцій, але не забезпечені коштами загального фонду бюджету за відповідною бюджетною програмою.

У такому разі розпорядник бюджетних коштів здійснює перерозподіл обсягів узятих бюджетних зобов`язань за загальним фондом бюджету для проведення видатків за цими зобов`язаннями із спеціального фонду бюджету.

Відповідно до п.1 Порядку складання, розгляду, затвердження та основні вимоги до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2002 року № 228 (далі - Порядок № 228), кошторис бюджетної установи (далі - кошторис) має такі складові частини:

загальний фонд, який містить обсяг надходжень із загального фонду бюджету та розподіл видатків за повною економічною класифікацією видатків бюджету на виконання бюджетною установою (далі - установа) основних функцій або розподіл надання кредитів з бюджету за класифікацією кредитування бюджету;

спеціальний фонд, який містить обсяг надходжень із спеціального фонду бюджету на конкретну мету та їх розподіл за повною економічною класифікацією видатків бюджету на здійснення відповідних видатків згідно із законодавством, а також на реалізацію пріоритетних заходів, пов`язаних з виконанням установою основних функцій, або розподіл надання кредитів з бюджету згідно із законодавством за класифікацією кредитування бюджету.

Відповідно до п.20 Порядку, видатки на заробітну плату з коштів спеціального фонду обчислюються залежно від обсягу діяльності, що проводиться за рахунок цих коштів.

Відповідно до п.49 Порядку видатки бюджету або надання кредитів з бюджету спеціального фонду бюджету провадяться виключно в межах і за рахунок відповідних надходжень до цього фонду на підставі кошторисів з урахуванням внесених до них змін.

Видатки спеціального фонду кошторису здійснюються у послідовності, передбаченій пунктом 23 цього Порядку для їх планування: за встановленими напрямами використання, на погашення заборгованості установи з бюджетних зобов`язань за спеціальним та загальним фондом кошторису та на проведення заходів, пов`язаних з виконанням основних функцій, які не забезпечені (або частково забезпечені) видатками загального фонду.

При цьому розпорядник бюджетних коштів здійснює коригування обсягів узятих бюджетних зобов`язань за загальним фондом кошторису для проведення видатків з цих зобов`язань із спеціального фонду кошторису відповідно до бюджетного законодавства.

Таким чином, надходження від додаткової (господарської) діяльності використовуються на організацію додаткової (господарської) діяльності бюджетних установ, в тому числі на заробітну плату осіб, задіяних в такій додатковій (господарській) діяльності.

Як вбачається із довідки про джерела надходжень спеціального фонду кошторису за КПКВК 1203020, надходження від додаткової (господарської) діяльності за 2017 рік становило 833,9 тис.грн за надані послуги з прийому та відвантаження нафтопродуктів, а всього 1 млн 379 тис.грн та за 6 місяців 2018 року в сумі 264,7 тис.грн, а всього 392,1 тис. грн.

В структурі видатків на оплату праці:

- за 2017 рік затверджено кошторисом загального фонду витрат на заробітну плату та нарахування на оплату праці в сумі 4 млн 005,30 тис. грн. Всього виплачено 3млн 982 тис.грн

- за 6 місяців 2018 року затверджено кошторисом загального фонду витрат на заробітну плату та нарахування на оплату праці в сумі 4 млн. 856,90 тис. грн. Всього виплачено 2 млн 307,78тис.грн

В структурі видатків на оплату праці:

- за 2017 рік затверджено кошторисом спеціального фонду витрат на заробітну плату та нарахування на оплату праці в сумі 331,10 тис. грн. Всього виплачено 294,89 тис.грн. В тому числі премій на суму 244,10 тис.грн

- за 6 місяців 2018 року затверджено кошторисом спеціального фонду витрат на заробітну плату та нарахування на оплату праці в сумі 198 тис. грн. Всього виплачено 162 тис.грн. В тому числі премій на суму 134,47 тис.грн, оплата лікарняних в сумі 0,79 тис.грн.

Судом встановлено та відповідачем не заперечується, що ДО "Комбінат "Рекорд" немає заборгованості з бюджетних зобов`язань за спеціальним та загальним фондом кошторису, а також факт перевищення у спірному періоді показника власних надходжень, порівняно із плановими показниками і те, що видатки спеціального фонду кошторису за рахунок власних надходжень планувались за встановленими напрямами використання.

Матеріалами справи підтверджено, що у розрахунках витрат до кошторисної вартості приймання та відвантаження нафтопродуктів на 2017 та 2018 рік було передбачено видатки на заробітну плату працівників, в тому числі премії.

Відтак кошти спеціального фонду від додаткової господарської діяльності за період 2017 рік та перше півріччя 2018 року могли бути використані на заробітну плату осіб, задіяних в організації додаткової господарської діяльності.

Суд також зазначає, що Рахунковою палатою України не заперечується право позивача на виплату заробітної плати працівникам комбінату за рахунок надходжень від додаткової господарської діяльності.

Водночас контролюючий орган розмежовує поняття основної заробітної плати та додаткової заробітної плати, вважаючи, що премії та матеріальні заохочення є додатковою заробітною платою, а тому така не може бути виплачена за рахунок коштів спеціального фонду від надходжень від додаткової (господарської) діяльності бюджетної установи.

З приводу вказаного суд зазначає, що Бюджетний кодекс України не розрізняє понять основної заробітної плати та додаткової заробітної плати, а також не містить таких з метою встановлення механізму розподілу видатків (напрямів видатків, витрат тощо) як за загальним, так і спеціальним фондом бюджету. Натомість Бюджетний кодекс України оперує єдиним поняттям «заробітна плата», відтак інкримінування позивачу порушення норм цього кодексу з тих підстав, що ДО "Комбінат "Рекорд" виплатила за рахунок спецфонду саме додаткову заробітну плату є таким, що не грунтується на приписах чинного законодавства.

Крім того, слід зазначити, що згідно статті 2 Закону України «Про оплату праці» в структуру заробітної плати, в тому числі, входить :

1) основна заробітна плата. Це - винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадовіобов`язки). Вона встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для службовців.

2) додаткова заробітна плата. Це - винагорода за працю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством; премії, пов`язані з виконанням виробничих завдань і функцій.

Таким чином, заробітна плата включає в себе як основну так і додаткову заробітну плату.

Оплата ДО "Комбінат "Рекорд" перші 5 днів перебування на лікарняному 6-ти працівникам в сумі 0,79 тис. грн за рахунок спеціального фонду здійснювалась позивачем відповідно до Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2001 р. № 1266 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2015 р. № 439) (далі-Порядок). Порушення законодавства в частині віднесення позивачем витрат з оплати лікарняних за рахунок коштів бюджетної установи до витрат заробітної плати відповідачем за результатами аудиту не встановлено.

Враховуючи все вищенаведене, відповідачем не доведено, а позивачем спростовано порушення, викладені Рахунковою Палатою в пункті 4) розділу 3, підпункт 10.2 пункту 10 розділу "Висновки" Звіту та підпункті 10.2 пункту 10 рішення Рахункової палати України в частині щодо допущення Державною організацією "Комбінат "Рекорд" використання у 2017 році та 1 півріччі 2018 року з недотриманням вимог законодавства власних надходжень в обсязі 383,2 тис. грн на заходи, не спрямовані на організацію додаткової (господарської) діяльності, як це передбачено Бюджетним кодексом України (абзац 15 та 17 частини 4 статті 13).

Водночас, вирішуючи питання про визнання протиправними та скасування спірних пункту Звіту та підпункту Рішення, суд зважає на наступне.

Згідно статті 35 Закону України «Про Рахункову палату», за результатами здійснення заходів державного зовнішнього фінансового контролю (аудиту) складається звіт, складовими частинами якого є акт (у разі наявності), висновки та рекомендації (пропозиції).

У звіті щодо фінансового аудиту та аудиту ефективності обов`язково наводяться висновки за критеріями, встановленими відповідно частинами третьою та четвертою статті 4 цього Закону.

Звіт підписує та представляє на засіданні Рахункової палати член Рахункової палати, відповідальний за здійснення відповідного заходу державного зовнішнього фінансового контролю (аудиту).

Не пізніш як за сім робочих днів до розгляду на засіданні Рахункової палати проект звіту обговорюється відповідним членом Рахункової палати та уповноваженою посадовою особою об`єкта контролю. У п`ятиденний строк об`єкт контролю може надати письмові зауваження щодо змісту проекту звіту відповідному члену Рахункової палати, який їх розглядає та складає довідку про результати розгляду зауважень. Такі зауваження і довідка додаються до звіту і є його невід`ємними частинами.

Після затвердження на засіданні Рахункової палати звіт надсилається об`єкту контролю.

Вимоги щодо змісту звіту, порядок його складання, обговорення та розгляду визначаються цим Законом та Регламентом Рахункової палати.

У відповідності до статті 36 Закону України «Про Рахункову палату, за результатами обговорення на засіданні Рахункової палати звіту, складеного за результатами здійснення заходів державного зовнішнього фінансового контролю (аудиту), Рахункова палата приймає рішення, яке надсилає разом із відповідним звітом об`єкту контролю.

Вимоги до складання та оформлення рішень Рахункової палати, прийнятих за результатами обговорення звітів, визначаються цим Законом та Регламентом Рахункової палати.

Рішення, прийняте за результатами обговорення звіту, підлягає розгляду об`єктом контролю.

Об`єкт контролю у місячний строк інформує Рахункову палату про результати розгляду рішення Рахункової палати, заплановані та вжиті у зв`язку з цим заходи.

Якщо об`єкт контролю не поінформував Рахункову палату про результати розгляду її рішення або якщо Рахункова палата визнала неналежними заходи, заплановані та вжиті об`єктом контролю у зв`язку з її рішенням, Рахункова палата інформує про це відповідні органи влади, а також громадськість через засоби масової інформації.

Рішення Рахункової палати та результати їх розгляду об`єктом контролю оприлюднюються на офіційному веб-сайті Рахункової палати, крім інформації з обмеженим доступом.

Проаналізувавши зміст наведених норм, суд дійшов висновку, що звіт щодо фінансового аудиту та аудиту ефективності не є тим актом, який тягне за собою для підконтрольного суб`єкта правові наслідки у вигляді виникнення, зміни або припинення його прав та не породжують для нього будь-яких обов`язків.

Таким юридично значимим актом є рішення Рахункової палати, оскільки саме за наслідками його розгляду об`єктом контролю останній зобов`язаний вжити заходи, зазначені у такому рішенні.

Отже, позовні вимоги Державної організації "Комбінат "Рекорд" підлягають задоволенню у частині визнання протиправним та скасування підпункту 10.2 пункту 10 рішення Рахункової палати України від 26.02.2019 № 4-4 щодо допущення Державною організацією "Комбінат "Рекорд" використання у 2017 році та 1 півріччі 2018 року з недотриманням вимог законодавства власних надходжень в обсязі 383,2 тис.грн на заходи, не спрямовані на організацію додаткової (господарської) діяльності, як це передбачено Бюджетним кодексом України (абзац 15 та 17 частини 4 статті 13).

Крім того, суд, встановивши протиправність наведеного підпункту 10.2, у відповідності до ч.2 ст.9 КАС України та з метою ефективного захисту прав, свобод, інтересів позивача, вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та визнає протиправним та таким, що підлягає скасуванню п.5.4 резолютивної частини рішення Рахункової палати України від 26.02.2019 № 4-4 в частині обов`язку Державної організації "Комбінат "Рекорд" вжити заходи щодо забезпечення повернення до спеціального фрнду державного бюджету коштів, які було використано у 2017-2018 роках у порушення Бюджетного кодексу України (абзаци п`ятнадцятий та сімнадцятий частини четвертої статті 13) на виплату премій та матеріальних заохочень, не пов`язаних з організацією додаткової (господарської) діяльності.

За правилами, встановленими ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Зважаючи на вищевикладене, позов підлягає частковому задоволенню.

Відповідно до приписів ст.139 КАС України, судові витрати у виді сплаченого судового збору в сумі 1921 грн підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Рахункової палати України.

Керуючись статтями 9, 77, 90, 242-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив:

Позовну заяву Державної організації "Комбінат "Рекорд" (вул. Вільський шлях, 281, Житомир,10028, код ЄДРПОУ 14373176) до Рахункової палати України (вул. М.Коцюбинського, 7, м.Київ, Центральна Частина Києва, 01601, код ЄДРПОУ 00013540) про визнання протиправними та скасування пунктів звіту та рішення, - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати підпункт 10.2 пункту 10 рішення Рахункової палати України від 26.02.2019 № 4-4 щодо допущення Державною організацією "Комбінат "Рекорд" використання у 2017 році та 1 півріччі 2018 року з недотриманням вимог законодавства власних надходжень в обсязі 383,2 тис.грн на заходи, не спрямовані на організацію додаткової (господарської) діяльності, як це передбачено Бюджетним кодексом України (абзац 15 та 17 частини 4 статті 13).

Визнати протиправним та скасувати п.5.4 резолютивної частини рішення Рахункової палати України від 26.02.2019 № 4-4 в частині обов`язку Державної організації "Комбінат "Рекорд" вжити заходи щодо забезпечення повернення до спеціального фрнду державного бюджету коштів, які було використано у 2017-2018 роках у порушення Бюджетного кодексу України (абзаци п`ятнадцятий та сімнадцятий частини четвертої статті 13) на виплату премій та матеріальних заохочень, не пов`язаних з організацією додаткової (господарської) діяльності.

У решті позовних вимог - відмовити.

Стягнути на користь Державної організації "Комбінат "Рекорд" судовий збір у розмірі 1921 грн за рахунок бюджетних асигнувань Рахункової палати України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Г.В. Чернова

Джерело: ЄДРСР 87120557
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку