open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 грудня 2019 року № 320/5735/19

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Леонтовича А.М., за участю секретаря судового засідання Савенкова Є.О.

позивача ОСОБА_1

представник позивача Ліпатова І.А.

представник відповідача Ломінського Є.Л.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Києві за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до Крюківщинської сільської ради Києво-Святошинського районуКиївської області

про визнання протиправним та скасування рішення,

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в с т а н о в и в:

I. Зміст позовних вимог

ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Крюківщинської сільської ради, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Крюківщинської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області п`ятдесятої сесії VII скликання №1 від 03.10.2019 року.

II. Позиція позивача та заперечення відповідача

В обґрунтування позову позивачем зазначено, що 03.10.2019 відповідачем було прийнято рішення п`ядесятої сесії VII скликання №1 «Про звернення до Крюківщинської сільської виборчої комісії щодо призначення проміжних виборів депутатів Крюківщинської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області в одномандатному виборчому окрузі №19», відповідно до якого було вирішено звернутися до Крюківщинської сільської виборчої комісії щодо призначення проміжних виборів депутата Крюківщинської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області в одномандатному виборчому окрузі №19 у зв`язку із притягненням ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч.1 ст.172-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладення адміністративного стягнення у вигляді штрафу.

Позивач не погоджується із вказаним рішенням та вважає його таким, що прийняте з порушенням процедури дострокового припинення повноважень депутата сільської ради, та з порушенням норм Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», Закону України «Про місцеві вибори» та Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Представник відповідача позов не визнав, проти заявленого позову заперечував, та зазначив, що оскаржуване позивачем рішення від 03.10.2019 «Про звернення до Крюківщинської сільської виборчої комісії щодо призначення проміжних виборів депутатів Крюківщинської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області в одномандатному виборчому окрузі №19» є законним, таким що відповідає вимогам чинного законодавства України, та не порушує права та інтереси позивача, оскільки відсутні будь-які докази застосування спірного рішення до позивача, або до правовідносин, в яких буде застосовано спірне рішення.

Відповідач вважає, що позов є необґрунтованим, а позовні вимоги такими, що не підлягають до задоволенню.

III. Процесуальні дії у справі

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 21.10.2019 відмовлено у забезпеченні позову.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 24.10.2019 відкрито спрощене провадження в адміністративній справі № 320/5735/19 та призначено справу до судового розгляду на 19.11.2019.

19.11.2019 у судове засідання прибули позивач - ОСОБА_1, представник позивача - Ліпатов Є.О., та представник відповідача - Ломінський Є.Л.

У судовому засіданні оголошено перерву, у зв`язку із наданням додаткових доказів до 29.11.2019.

29.11.2019 у судове засідання прибули позивач - ОСОБА_1, представник позивача - Ліпатов Є.О., та представник відповідача - Ломінський Є.Л.

У судовому засіданні оголошено перерву, у зв`язку із витребуванням доказів від представника відповідача до 05.12.2019.

05.12.2019 у судове засідання прибули позивач - ОСОБА_1, представник позивача - Ліпатов Є.О., та представник відповідача - Ломінський Є.Л.

У судовому засіданні продовжено оголошену перерву, у зв`язку із витребовуванням доказів по справі №320/5735/19 від відповідача до 19.12.2019.

19.12.2019 у судове засідання прибули позивач - ОСОБА_1, представник позивача - Ліпатов Є.О., та представник відповідача - Ломінський Є.Л.

На підставі ч.2 ст.223 Кодексу адміністративного судочинства України, у судовому засіданні оголошено перерву, у зв`язку із не можливістю розглянути спір, розгляд якого розпочався по суті до 24.12.2019.

24.12.2019 у судове засідання прибули позивач - ОСОБА_1, представник позивача - Ліпатов Є.О., та представник відповідача - Ломінський Є.Л.

24.12.2019 в адміністративній справі проголошено вступну та резолютивну частину рішення.

IV. Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин

Дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

ОСОБА_1 є депутатом Крюківщинської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області, що підтверджується копією посвідчення №VII -19, з терміном дії з 2015 по 2020 рік (а.с.12).

Постановою Києво-Святошинського районного суду Київської області від 22.07.2019 у справі №369/7377/19 ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності за ч.1 ст.172-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення, та накладено стягнення у вигляді штрафу (а.с.16).

Постановою Києво-Святошинського районного суду Київської області від 03.06.2019 у справі №369/6554/19 ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності за ч.2 ст.172-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення, та накладено стягнення у вигляді штрафу (а.с.17).

Відповідно до копії роздруківки з веб-сайту Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані із корупцією правопорушення ОСОБА_1 є особою яку притягнули до корупційного або пов`язаного із корупцією правопорушення (а.с.18-19).

Листом Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області від 18.09.2019 № 15714 вих.19 повідомлено Крюківщинську сільську раду Києво-Святошинського району Київської області про притягнення депутата Крюківщинської сільської ради ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за правопорушення повязане з корупцією (а.с.20-21, 79-80).

З протоколу засідання Крюківщинську сільську раду Києво-Святошинського району Київської області пятдесятої сесії VII скликання від 03.10.2019 вбачається, що на порядок денний пленарного засідання 50 чергової сесії ради, зокрема, винесено питання щодо звернення до Крюківщинської сільської виборчої комісії щодо призначення проміжних виборів депутата Крюківщинської сільської ради в одномандатному виборчому окрузі №19, за яке проголосували: «за» - 14, «проти» - 0, «утримались» - 0 (а.с122-140).

Рішенням Крюківщинської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області пятдесятої сесії VII скликання від 03.10.2019 №1 вирішено:

-звернутися до Крюківщинської сільської виборчої комісії щодо призначення проміжних виборів депутата Крюківщинської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області в одномандатному виборчому окрузі №19;

-повідомити про дане рішення Києво-Святошинську місцеву прокуратуру, відділ ведення Державного реєстру виборців Києво-Святошинської районної державної адміністрації, а також оприлюднити на офіційному веб-сайті Крюківщинської сільської ради;

-Крюківщинській сільській виборчій комісії повідомити сільську раду про прийняте рішення для виділення коштів на проведення проміжних виборів депутатів сільської ради;

-контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію Крюкіщинської сільської ради з питань законності, правопорядку, депутатської етики, регулювання земельних відносин та екології (а.с.22, 78).

Листом від 06.11.2019 №4 голова Крюківщинської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області повідомив ОСОБА_1 , що Крюківщинська сільська рада станом на 06.11.2019 не розглядала питання, та відповідно не приймала рішень стосовно рішення Крюківщинської сільської ради №1 від 03.10.2019 «Про звернення до Крюківщинської сільської виборчої комісії щодо призначення проміжних виборів депутата Крюківщинської сільської ради в одномандатному виборчому окрузі №19», та вказав, що після отримання відповідей Центральної виборчої комісії та Києво-Святошинської виборчої комісії буде скликано засідання Крюківщинської сільської виборчої комісії, на якому буде розглянуте рішення Крюківщинської сільської ради №1 від 03.10.2019 «Про звернення до Крюківщинської сільської виборчої комісії щодо призначення проміжних виборів депутата Крюківщинської сільської ради в одномандатному виборчому окрузі №19» (а.с.92).

Не погоджуючись з такими діями та рішенням відповідача, вважаючи їх протиправними, позивач звернувся за захистом своїх інтересів до суду.

V. Норми права

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч.2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

За змістом статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з частиною третьою статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон №280/97) органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради України і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради визначений Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" від 11.07.2002 №93-IV (далі - Закон №93).

Відповідно до ч.1 ст.2 Закону №93 депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.

Частинами 1-2 ст.4 Закону №93 встановлено, що депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".

Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.

Згідно з ч.1 ст.5 Закону №93 повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі: зокрема, набрання законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до позбавлення волі, або набрання законної сили рішенням суду, яким його притягнуто до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов`язаного з корупцією, та застосовано покарання або накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов`язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування.

Згідно частини 1 статті 65 Закону України «Про запобігання корупції» за вчинення корупційних або пов`язаних з корупцією правопорушень особи, притягаються до кримінальної, адміністративної, цивільно-правової та дисциплінарної відповідальності у встановленому законом порядку.

Особа, яка вчинила корупційне правопорушення або правопорушення, пов`язане з корупцією, однак судом не застосовано до неї покарання або не накладено на неї стягнення у виді позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю, пов`язаними з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, або такою, що прирівнюється до цієї діяльності, підлягає притягненню до дисциплінарної відповідальності у встановленому законом порядку (частина 2 статті 65 Закону України «Про запобігання корупції») .

Частиною 1, 2 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Згідно із частиною 5 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання, зокрема, щодо прийняття відповідно до законодавства рішень щодо організації проведення референдумів та виборів органів державної влади, місцевого самоврядування та сільського, селищного, міського голови.

Повноваження виборчої комісії регламентовані Законом України «Про місцеві вибори» (далі Закон № 595-VIII).

Проміжні вибори депутата сільської, селищної ради призначаються в одномандатному виборчому окрузі територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому цим Законом, у разі дострокового припинення повноважень депутата сільської, селищної ради, обраного у відповідному одномандатному виборчому окрузі (ч.5 ст.14 Закону України «Про місцеві вибори»).

Відповідно до пункту 17 Роз`яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 2 жовтня 2015 року № 381 (із змінами), рішення про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати від місцевої організації партії приймається територіальною виборчою комісією не пізніш як у тридцятиденний строк з дня надходження документів, що підтверджують факт дострокового припинення повноважень депутата ради. Такі документи повинні бути засвідчені в установленому порядку органом, який видав відповідний документ, або нотаріально.

Згідно ч. 17 ст.27 Закону № 595-VIII, рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для всіх суб`єктів та інших учасників виборчого процесу.

Виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів. Члени територіальної виборчої комісії здійснюють свої повноваження до сформування на чергових місцевих виборах у порядку, передбаченому цим Законом, нового складу відповідної територіальної виборчої комісії (ч.3 ст.20 Закону № 595-VIII).

Статтею 25 Закону № 595-VIII передбачено вичерпний перелік повноважень територіальних виборчих комісій. Сільська, селищна територіальна виборча комісія:

1) забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів;

2) утворює одномандатні виборчі округи по виборах депутатів сільської, селищної ради, встановлює їх межі, єдину нумерацію;

3) реєструє кандидатів у депутати відповідно сільської, селищної ради у відповідних одномандатних виборчих округах, їх довірених осіб та видає їм посвідчення;

4) реєструє кандидатів на посаду відповідно сільського, селищного голови, старости, їх довірених осіб та видає їм відповідні посвідчення;

5) повідомляє населення про зареєстрованих кандидатів у депутати відповідної сільської, селищної ради, кандидатів на посаду сільського, селищного голови, старости;

6) затверджує текст виборчих бюлетенів по виборах депутатів відповідної місцевої ради, а також сільського, селищного голови, старости, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів, передає їх дільничним виборчим комісіям;

7) скликає у разі необхідності за власною ініціативою засідання дільничної виборчої комісії;

8) вирішує питання щодо використання коштів на проведення місцевих виборів, розподіляє кошти між дільничними виборчими комісіями, здійснює контроль за їх цільовим використанням;

9) сприяє організації зустрічей кандидатів у депутати відповідно сільської, селищної ради, кандидатів на посаду відповідно сільського, селищного голови, старости з виборцями;

10) забезпечує виготовлення бланків протоколів та іншої виборчої документації, передає їх відповідним дільничним виборчим комісіям;

11) здійснює контроль за наданням списків виборців дільничними виборчими комісіями для загального ознайомлення та уточнення;

12) реєструє офіційних спостерігачів від кандидатів у депутати відповідної сільської, селищної ради та кандидатів на посади сільських, селищних голів, старост, від громадських організацій;

13) здійснює контроль за використанням кандидатами власних виборчих фондів згідно із цим Законом;

14) встановлює підсумки голосування та результати виборів депутатів відповідної сільської, селищної ради та відповідного сільського, селищного голови, старости;

15) реєструє обраних депутатів сільської, селищної ради;

16) реєструє обраного сільського, селищного голову, старосту;

17) організовує проведення повторного голосування і повторних виборів у випадках, передбачених цим Законом;

18) встановлює підсумки голосування з виборів депутатів районної ради в територіальних виборчих округах, утворених у межах відповідного села, селища, передає ці підсумки до районної виборчої комісії;

19) здійснює інші повноваження, передбачені цим та іншими законами України.

Відповідно до частини 5 статті 90 Закону № 595-VIII проміжні вибори депутата в одномандатних виборчих округах проводяться у порядку та строки, передбачені цим Законом. В останні шість місяців повноважень депутатів сільських, селищних рад проміжні вибори за рішенням відповідної ради не проводяться.

Частиною п`ятою статті 14 Закону № 595-VIII визначено, що проміжні вибори депутата сільської, селищної ради призначаються в одномандатному виборчому окрузі територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому Законом, у разі дострокового припинення повноважень депутата сільської, селищної ради, обраного у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

Згідно з частиною першою статті 49 Закону №280/97 рада невідкладно інформує відповідну територіальну виборчу комісію про дострокове припинення повноважень депутата ради.

Частиною п`ятою статті 14 Закону № 595-VIII визначено, що проміжні вибори депутата сільської, селищної ради призначаються в одномандатному виборчому окрузі територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому Законом, у разі дострокового припинення повноважень депутата сільської, селищної ради, обраного у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

Згідно ч. 3 ст. 15 ЗУ «Про місцеві вибори» проміжні вибори депутата сільської, селищної ради призначаються на останню неділю шістдесятиденного строку з дня прийняття рішення про їх призначення, а виборчий процес розпочинається за 50 днів до дня проміжних місцевих виборів.

Рішення про призначення проміжних виборів депутата сільської, селищної ради приймається територіальною виборчою комісією не пізніш як у десятиденний строк з дня дострокового припинення повноважень депутата, обраного у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

Виборчі комісії є суб`єктами владних повноважень у розумінні пункту 7 частини першої статті 4 КАС України, оскільки відповідно до статті 20 Закону № 595-VIII виборча комісія є спеціальними колегіальними державними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.

VI. Оцінка суду

Спірні правовідносини, в межах даної справи, регулюється Конституцією України, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", Законом України "Про статус депутатів місцевих рад", Законом України "Про місцеві вибори" та Законом України "Про запобігання корупції".

Як вбачається з матеріалів справи, Крюківщинська сільська рада Києво-Святошинського району Київської області прийняла рішення пятдесятої сесії VII скликання від 03.10.2019 №1 «Про звернення до Крюківщинської сільської виборчої комісії щодо призначення проміжних виборів депутата Крюківщинської сільської ради в одномандатному виборчому окрузі №19», яке прийнято на підставі листа Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області від 18.09.2019 № 15714 вих.19, постанову Києво-Святошинського районного суду Київської області від 22.07.2019 у справі №369/7377/19 та постанову Києво-Святошинського районного суду Київської області від 03.06.2019 у справі №369/6554/19.

Відповідно до ч. 2, ч. 3 ст. 4 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», повноваженнядепутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.

Повноваження депутата місцевої ради, обраного замість того депутата, який вибув, або на повторних виборах, починаються з дня заслуховування на черговому після виборів депутата місцевої ради пленарному засіданні відповідної місцевої ради повідомлення територіальної виборчої комісії про підсумки виборів.

Згідно ч. 1 ст. 49 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», повноваження депутата ради починаються з моменту офіційного оголошення відповідною територіальною виборчою комісією на сесії ради рішення про підсумки виборів та визнання повноважень депутатів і закінчуються в день першої сесії ради нового скликання. Повноваження депутата можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених законом.

Так, пункт 7 частини 1 статті 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» передбачає дві умови (поміж тих, що передбачені в інших пунктах даної статті), за яких у депутата місцевої ради достроково припиняються повноваження за наявності підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради, а саме:

1) набрання законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до позбавлення волі;

2) набрання законної сили рішенням суду, яким його притягнуто до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов`язаного з корупцією, та застосовано покарання або накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов`язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування.

При цьому аналогічний підхід до дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови та старости передбачено у статтях 79 та 79-1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Тобто, повноваження депутата припиняються у випадку набрання законної сили рішенням суду, яким його притягнуто до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов`язаного з корупцією, та застосовано покарання або накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов`язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування.

Суд звертає увагу, що положеннями Закону України «Про запобігання корупції» розмежовуються такі правопорушення як корупційне, та пов`язане з корупцією правопорушення.

Статтею 1 Закону України «Про запобігання корупції» визначається, що корупційним правопорушенням - є діяння, що містить ознаки корупції, вчинене особою, зазначеною у частині першій статті 3 цього Закону, за яке законом встановлено кримінальну, дисциплінарну та/або цивільно-правову відповідальність, а правопорушення, пов`язане з корупцією - є діяння, що не містить ознак корупції, але порушує встановлені цим Законом вимоги, заборони та обмеження, вчинене особою, зазначеною у частині першій статті 3 цього Закону, за яке законом встановлено кримінальну, адміністративну, дисциплінарну та/або цивільно-правову відповідальність.

Згідно частини 1 статті 65 Закону України «Про запобігання корупції» за вчинення корупційних або пов`язаних з корупцією правопорушень особи, притягаються до кримінальної, адміністративної, цивільно-правової та дисциплінарної відповідальності у встановленому законом порядку.

Особа, яка вчинила корупційне правопорушення або правопорушення, пов`язане з корупцією, однак судом не застосовано до неї покарання або не накладено на неї стягнення у виді позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю, пов`язаними з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, або такою, що прирівнюється до цієї діяльності, підлягає притягненню до дисциплінарної відповідальності у встановленому законом порядку (частина 2 статті 65 Закону України «Про запобігання корупції») .

Зі змісту вищенаведених норм слідує, що особу яка вчинила корупційне правопорушення може бути притягнуто до кримінальної, дисциплінарної та/або цивільно-правової відповідальності, та може застосовуватися щодо неї покарання.

Виключний перелік видів покарань наведений у статті 51 Кримінального кодексу України, зокрема до осіб, визнаних винними у вчиненні злочину, судом можуть бути застосовані такі види покарань:

-штраф;

-позбавлення військового, спеціального звання, рангу, чину або кваліфікаційного класу;

- позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю;

- громадські роботи;

- виправні роботи;

- службові обмеження для військовослужбовців;

- конфіскація майна;

- арешт;

- обмеження волі;

- тримання в дисциплінарному батальйоні військовослужбовців;

- позбавлення волі на певний строк;

- довічне позбавлення волі.

За вчинення правопорушення, пов`язаного з корупцією нормами чинного законодавства встановлено кримінальну, адміністративну, дисциплінарну та/або цивільно-правову відповідальність, та на таку особу може бути накладено стягнення у виді позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю, пов`язаними з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, або такою, що прирівнюється до цієї діяльності.

За вчинення адміністративних правопорушень можуть застосовуватись такі адміністративні стягнення:

- попередження;

- штраф;

- штрафні бали;

- оплатне вилучення предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об`єктом адміністративного правопорушення;

-конфіскація: предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об`єктом адміністративного правопорушення; грошей, одержаних внаслідок вчинення адміністративного правопорушення;

- позбавлення спеціального права, наданого даному громадянинові (права керування транспортними засобами, права полювання);

позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю;

- громадські роботи;

- виправні роботи;

- суспільно корисні роботи;

- адміністративний арешт;

- арешт з утриманням на гауптвахті.

Законами України може бути встановлено й інші, крім зазначених у цій статті, види адміністративних стягнень.

Відтак, обов`язковими умовами дострокового припинення повноважень депутата сільської ради є притягнення останнього до кримінальної, дисциплінарної та/або цивільно-правової відповідальності за корупційне правопорушення, та застосування щодо нього покарання передбаченого ст. 55 Кримінального кодексу України, або притягнення до кримінальної, дисциплінарної та/або цивільно-правової відповідальності за правопорушення пов`язане з корупцією та накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов`язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування.

Під час розгляду справи судом встановлено, що постановами Києво-Святошинського районного суду Київської області №369/7377/19, №369/6554/19 ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності за адміністративне правопорушення, пов`язане з корупцією передбачене ст.172-6 КУпАП, та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу.

Відтак, викладені обставини у листі Києво-Святошинської прокуратури Київської області в особі керівника Ю. Дмитруня щодо наявності підстав для дострокового припинення повноважень депутата Крюківщинської сільської ради ОСОБА_1 є необґрунтованими, та такими, що не відповідають нормам чинного законодавства України, оскільки відповідно до рішень суду, що набрали законної сили, позивача притягнуто до адміністративної відповідальності за адміністративне правопорушення, пов`язане з корупцією передбачене, та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу, проте не застосовано стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов`язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, що є однією із обов`язкових підстав для дострокового припинення повноважень депутата.

Частиною 1, 2 статті 59 Закону України №280/97 встановлено, що Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Згідно із частиною 5 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання, зокрема, щодо прийняття відповідно до законодавства рішень щодо організації проведення референдумів та виборів органів державної влади, місцевого самоврядування та сільського, селищного, міського голови.

Відповідно до частини першої статті 49 Закону №280/97 рада невідкладно інформує відповідну територіальну виборчу комісію про дострокове припинення повноважень депутата ради.

Частиною п`ятою статті 14 Закону № 595-VIII визначено, що проміжні вибори депутата сільської, селищної ради призначаються в одномандатному виборчому окрузі територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому Законом, у разі дострокового припинення повноважень депутата сільської, селищної ради, обраного у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

Здійснивши аналіз вищенаведених положеннь законодавства, надані позивачем та вдповідачем до суду докази, суд дійшов висновку, що до повноважень сільської ради, територіальної виборчої комісії не віднесено вирішення питання дострокового припинення повноважень депутатів місцевої ради законодавством України та винесення будь-яких рішень щодо нього.

Аналогічний правовий висновок викладений у Постанові Центральної виборчої комісії від 15.06.2017 № 123 «Про скасування постанов Плосківської сільської виборчої комісії Броварського району Київської області».

Також, суд зазначає, що територіальні виборчі комісії призначають проміжні вибори в одномандатному виборчому окрузі після інформування їх сільською, селищною радою про дострокове припинення повноважень депутата сільської, селищної ради, обраного у відповідному одномандатному виборчому окрузі після встановленого факту разі дострокового припинення повноважень депутата сільської, селищної ради.

Судом встановлено, та матеріалами справи підтверджено, що з урахуванням зазначених судових рішень та частини 5 статті 14 Закону № 595-VIII Крюківщинська сільська рада Києво-Святошинського району Київської області прийняла рішення п`ятдесятої сесії VII скликання від 03.10.2019 №1 «Про звернення до Крюківщинської сільської виборчої комісії щодо призначення проміжних виборів депутата Крюківщинської сільської ради в одномандатному виборчому окрузі №19».

Зі змісту вказаного рішення вбачається, що останнє прийнято з метою призначення проміжних виборів депутата сільської ради, та на підставі судових рішень якими позивача притягнуто до адміністративної відповідальності, а отже проміжні вибори одномандатному виборчому окрузі №19 призначаються у зв`язку із достроковим припиненням повноважень депутата сільської ради ОСОБА_1 .

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що притягнення позивача до адміністративної відповідальності за адміністративне правопорушення, пов`язане з корупцією, та накладення адміністративне стягнення у вигляді штрафу, не є підставою для призначення проміжних виборів, оскільки обов`язковими умовами для дострокового припинення повноважень депутата сільської ради є притягнення депутата до адміністративної відповідальності за адміністративне правопорушення, пов`язане з корупцією, та застосовано стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов`язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування.

Також суд зазаначає, що згідно п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27 вересня 2001 р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.

Судом враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Таким чином, рішення Крюківщинської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області пятдесятої сесії VII скликання від 03.10.2019 №1 вирішено звернутися до Крюківщинської сільської виборчої комісії «Про призначення проміжних виборів депутата Крюківщинської сільської ради в одномандатному виборчому окрузі №19» прийнятого на підставі листа Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області від 18.09.2019 № 15714 вих.19, постанову Києво-Святошинського районного суду Київської області від 22.07.2019 у справі №369/7377/19 та постанову Києво-Святошинського районного суду Київської області від 03.06.2019 у справі №369/6554/19, є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки суд дійшов висновку про відсутність підстав для призначення відповідачем проміжних місцевих виборів депутатів Крюківщинської сільської ради, зокрема, в одномандатному виборчому окрузі №19.

VIII. Висновок суду

Згідно із частиною першою статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Статтею 72 КАС України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відповідно до статті 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

На виконання цих вимог відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду належних і достатніх доказів, які спростовували б твердження позивача, а відтак, не довів правомірності своїх рішень.

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в повному обсязі.

VІІ. Розподіл судових витрат

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З матеріалів справи вбачається, що, позивачем за подачу даного адміністративного позову сплачено судовий збір у розмірі 768,40 грн. згідно квитанції №ПН1192912 від 18.10.2019 (а.с.3).

Зважаючи на вищевикладене, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з відповідача на користь позивача понесених судових витрат у розмірі 768,40 грн. згідно квитанції №ПН1192912 від 18.10.2019.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

1.Адміністративний позов - задовольнити.

2.Визнати протиправним та скасувати рішення Крюківщинської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області п`ятдесятої сесії VII скликання №1 від 03.10.2019 року.

3.Стягнути на користь ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 , місце реєстрації: АДРЕСА_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Крюківщинської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області (код ЄДРПОУ 04358566, місцезнаходження: 08136, Київська область, с. Крюківщина, вул.Балукова, 10) судові витрати по сплаті судового збору в сумі 768,40 грн. (сімсот шістдесят вісім грн., сорок коп.).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення .

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Леонтович А.М.

Дата виготовлення і підписання повного тексту рішення - 02 січня 2020 р.

Джерело: ЄДРСР 86869654
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку