open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 360/4214/19
Моніторити
Ухвала суду /02.09.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /07.06.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /07.04.2021/ Касаційний адміністративний суд Постанова /21.10.2020/ Перший апеляційний адміністративний суд Постанова /21.10.2020/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.10.2020/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.08.2020/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.08.2020/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.05.2020/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.02.2020/ Перший апеляційний адміністративний суд Рішення /10.01.2020/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.12.2019/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.12.2019/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.11.2019/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.11.2019/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.09.2019/ Луганський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 360/4214/19
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /02.09.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /07.06.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /07.04.2021/ Касаційний адміністративний суд Постанова /21.10.2020/ Перший апеляційний адміністративний суд Постанова /21.10.2020/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.10.2020/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.08.2020/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.08.2020/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.05.2020/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.02.2020/ Перший апеляційний адміністративний суд Рішення /10.01.2020/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.12.2019/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.12.2019/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.11.2019/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.11.2019/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.09.2019/ Луганський окружний адміністративний суд

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

10 січня 2020 року

Сєвєродонецьк

Справа № 360/4214/19

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Ірметова О.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства “Старобільський молокозавод” до Головного управління ДФС у Луганській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

24 вересня 2019 року на адресу Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Приватного акціонерного товариства “Старобільський молокозавод” до Головного управління ДФС у Луганській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.

Позовну заяву обґрунтовано тим, що 24.07.2019 у поштовому відправленні №9270303272097 Позивач отримав від Відповідача адміністративну позовну заяву №65/12-32-10-00-15 від 11.07.2019. З вказаної позовної заяви вбачається, що в інтегрованій картці платника податків, яку Відповідач веде стосовно податкових зобов`язань Позивача по ПДФО, Відповідач нарахував Позивачу пеню в сумі 771117,50 грн. ІКПП стосовно Позивача за 2017 року, 2018 року, 2019 року приєднані до вказаної позовної заяви в якості додатків. Отже, Позивач дізнався нарахування 24.07.2019 по факт нарахування пені та суму такого Податковий борг Позивача по ПДФО в сумі 1641362,06 грн виник за відмовою у самостійному погашенні узгодженого грошового зобов`язання, визначеного Позивачу податковим повідомленням-рішенням Старобільської ОДПІ від 16.03.2011 № 0000171700, яким Позивачу збільшено грошове зобов`язання по ПДФО на 1641362,06 грн. За результатами адміністративного та судового оскарження грошове зобов`язання Позивача по ПДФО вважається узгодженим 13.02.2014 з набуттям чинності Ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду за справою №2а-7807/11/1270 від 13.02.2014.

Відповідно до норм ПКУ Позивачу надавався строк в 10 днів з дня, наступного за днем узгодження податкового зобов`язання - для самостійної сплати. Вказаний строк сплив 23.02.2014. Отже, вказане узгоджене податкове зобов`язання набуло статус податкового боргу 24.02.2014.

З вказаних обставин та керуючись нормами п.101.2, п.102.1 ПКУ, можливо зробити висновок про те, що податковий борг Позивача в сумі 1641362,06 грн., який виник на підставі податкового повідомлення-рішення Старобільської ОДПІ від 16.03.2011 № 0000171700 набув статусу безнадійного податкового боргу 24.02.2017.

Протягом періоду з 29.08.2017 по 11.06.2019 Позивачем сплачено до бюджету ПДФО в сумі 765989,30 грн.

Вказаною сплатою частково погашений податковий борг в сумі 1641362,06 грн - на 765989,30 грн.

У свою чергу, протягом періоду з 25.02.2017 по 11.06.2019 Відповідачем у ІКПП нарахована пеня в сумі 771117,50 грн..

Оскільки в межах спірних відносин сплата ПДФО здійснена поза межами 1095 днів, а сам борг набув статусу безнадійного, нарахування пені на безнадійний борг не здійснюється. Натомість, Відповідач здійснив нарахування пені в ІКПП на суму 771117,50 грн., про що свідчать письмові докази - ІКПП з ПДФО за 2017 рік, ІКПП з ПДФО за 2018 рік, ІКПП з ПДФО за 2019 рік. Вказане нарахування пені - поза межами 1095 днів з дня набуття податковим зобов`язанням статусу податкового боргу та набуття податковим боргом статусу безнадійного - Позивач вважає протиправним.

На підставі вищевикладеного позивач просить суд:

- визнати протиправними дії Головного управління ДФС у Луганській області щодо нарахування в інтегрованій картці Приватного акціонерного товариства “Старобільський молокозавод” пені по податку на доходи фізичних осіб в сумі 771117,50 грн;

- зобов`язати Головне управління ДФС у Луганській області відкоригувати дані інтегрованої картки Приватного акціонерного товариства “Старобільський молокозавод” шляхом виключення пені по податку на доходи фізичних осіб в сумі 771117,50 грн.

Головне управління ДФС у Луганській області не погодилось з позовними вимогами та надав письмовий відзив (а.с.35-36).

У відзиву зазначено, що ПАТ «Старобільським молокозаводом» допущено заборгованість з податку на доходи фізичних осіб у сумі 1 641 362,06 грн., яка виникла у зв`язку із визначенням контролюючим органом податкового зобов`язання у податковому повідомленні-рішенні від 16.03.2011 № 0000171700. Податкове повідомлення-рішення складено за результатами проведеної планової виїзної перевірки Відповідача за результатами якої встановлено порушення норм Закону України від 22.05.2003 р. № 889 «Про податок з доходів фізичних осіб» ( чинного на момент виявленого порушення) в частині не утримання та не перерахування до бюджету податку з доходів фізичних осіб при виплаті доходу здавачам молока, у зв`язку з ненаданням довідок про право на отримання доходу у джерела виплат без утримання податку (ф.№3 ДФ). За рахунок зазначених порушень встановлено заниження податку на доходів фізичних осіб у сумі 1641362,06 грн., що визначено в податковому повідомленні-рішенні від 16.03.2011 №0000171700. ПАТ «Старобільський молокозавод» не погодившись з рішенням контролюючого органу оскаржило податкове повідомлення-рішення від 16.03.2011 №0000171700 у судовому порядку, а тому вважається узгодженим з дня набрання судовим рішенням у справі 2а-7807/11/1270 законної сили, граничний термін сплати - 13.02.2014 року. Позивачу Старобільською ОДПІ сформовано податкову вимогу №.15 від 26.03.2014, яку направлено рекомендованою кореспонденцією 27.03.2014 та вручено уповноваженій особі ПАТ «Старобільський молокозавод» 04.04.2014 року . По закінченню встановленого законом терміну сплати податковий борг у розмірі 1 641 362,06 грн. не сплачено до бюджету. З метою стягнення податкового боргу Старобільською ОДПІ 16.06.2014 року була направлена до Луганського окружного адміністративного суду адміністративна позовна заява про стягнення з розрахункових рахунків у банках, які обслуговують ПАТ «Старобільський молокозавод» податкової заборгованості у сумі 1 641 362,06 грн. Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 26.06.2014 року відкрито адміністративне провадження по справі №812/4102/14 за позовом Старобільської ОДПІ до ПАТ «Старобільський молокозавод» про стягнення податкової заборгованості у сумі 1 641 362,06 грн. У зв`язку з проведенням антитерористичної операції Луганський окружний адміністративний суд не здійснював правосуддя у зв`язку з чим справа була не розглянута, що унеможливлювало проведення заходів по стягненню податкової заборгованості з ПАТ «Старобільський молокозавод». Старобільською ОДПІ 18.03.2015 року до Луганського окружного адміністративного суду подано клопотання про поновлення провадження у справі №812/4102/14. Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 24 квітня 2015 року, Старобільській ОДШ відмовлено у задоволенні клопотання про поновлення провадження по справі №812/4102/14. Старобільською ОДШ 19.06.2015 року до Луганського окружного адміністративного суду подана нова позовна заява про стягнення з Публічного акціонерного товариства «Старобільський молокозавод» податкової заборгованості у сумі 1 641 362,06 грн., яка виникла в результаті несплати донарахованих сум за актом документальної планової виїзної перевірки, що визначені в податковому повідомленні-рішенні Старобільської ОДПІ від 16.03.2011 № 0000171700. Ухвалою від 30.06.2015 року відкрито провадження по справі №512/562/15. Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 29 липня 2015 року зупинено провадження у справі №512/562/15 за адміністративним позовом Старобільської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області до Публічного акціонерного товариства «Старобільський молокозавод» про стягнення коштів в рахунок погашення податкового боргу у сумі 1 641 362,06 грн. до набрання законної сили судового рішення у справі №812/718/15 за позовом Публічного акціонерного товариства «Старобільський молокозавод» до Старобільської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області про визнання недійсною та скасування податкової вимоги від 26.03.2014 №15. Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2015 року у справі №812/718/15 ПАТ «Старобільський молокозавод» відмовлено у задоволені адміністративного позову повністю. У жовтні 2015 року ПАТ «Старобільський молокозавод» оскаржив в апеляційному порядку постанову Луганського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2015 року у справі №812/718/15. Ухвалою суду від 29 жовтня 2015 року апеляційна скарга залишена без руху зв`язку з несплатою судового збору. Ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 18 лютого 2016 року у справі 812/718/15 повернуто апеляційну скаргу ПАТ «Старобільський молокозавод» у зв`язку з несплатою судового збору. Постанова Луганського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2015 року у справі №812/718/15 набрала законної сили 18.02.2016 року. Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 27 травня 2016 року поновлено провадження по справі №812/562/15 у зв`язку з набранням законної сили постанови Луганського окружного адміністративного суду у справі №812/718/15. 27.05.2016 року Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду зупинено провадження по справі №812/562/15 у зв`язку з необхідністю проведення звірки взаєморозрахунків між Старобільською ОДПІ та ПАТ «Старобільський молокозавод» з податку на доходи фізичних осіб. Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 22 червня 2016 поновлено провадження по справі №812/562/15. 22 червня 2016 ухвалою Луганського окружного адміністративного суду зупинено провадження по справі №812/562/15 до набрання законної сили рішення по справі №812/1439/15 за позовом ПАТ «Старобільський молокозавод» до Державної податкової інспекції у Жовтневому районі про зменшення суми податкового боргу, відображеного в податковій вимозі від 26.03.2014 №15. Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 21 квітня 2016 по справі №812/1439/15 відмовлено у задоволені позову повністю. ПАТ «Старобільський молокозавод» оскаржив постанову суду до Донецького апеляційного адміністративного суду. Ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 11.10.20016 року залишено без задоволення апеляційну скаргу ПАТ «Старобільський молокозавод» на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 21 квітня 2016 року по справі №812/1439/15. Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2016 року поновлено провадження по справі №812/562/15. 24.11.2016 року Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 04.01.2017 року по справі №812/562/15 задоволено позовні вимоги Старобільської ОДПІ у повному обсязі. ПАТ «Старобільський молокозавод» оскаржив в апеляційному порядку постанову Луганського окружного адміністративного суду від 04 січня 2017 року у справі №812/562/15. Ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 18 липня 2017 року залишено без задоволення апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства «Старобільський молокозавод» на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 04 січня 2017 року по справі №812/562/15. Постанова Луганського окружного адміністративного суду від 04.01.2017 року по справі №812/562/15 набрала законної сили 25.07.2017 року. У зв`язку з відмовою ПАТ «Старобільський молокозавод» у самостійному погашенні грошового зобов`язання, визначеного податковим повідомленням-рішенням від 16.03.2011 № 0000171700, тому вказана сума не вважається безнадійним боргом та не підлягає списанню. Такої ж думки дотримується і суд згідно постанови Луганського окружного адміністративного суду від 18.10.2017 по справі №812/1297/17, якою відмовлено у задоволені позову ПАТ «Старобільський молокозавод» до ГУ ДФС у Луганській області про зобов`язання списати податковий борг з податку на доходів фізичних осіб у сумі 1 641 362,06 гри., та постанови Донецького апеляційного адміністративного суду від 10.01.2018 року по справі №812/1297/17. У зв`язку з несплатою податкового боргу на теперішній час проводиться стягнення податкового боргу з податку на доходів фізичних осіб згідно постанови Луганського окружного адміністративного суду від 04.01.2017 року по справі №812/562/15 з рахунків у банках обслуговуючих божника шляхом надіслання інкасових доручень починаючи з серпня місяця 2017 року по теперішній час.

Погашення грошового зобов`язання визначеного податковим повідомленням-рішенням від 16.03.2011 № 0000171700 відбувається виключно шляхом списання коштів з рахунків у банках обслуговуючих платника податків інкасовими дорученнями на виконання постанови Луганського окружного адміністративного суду від 04.01.2017 року по справі №812/562/15:

- за 2017 рік у сумі - 44198,54 грн.;

- за 2018 рік у сумі - 62090,67 грн.;

- за 2019 рік у сумі - 699498,35 грн.

За несвоєчасну сплату грошового зобов`язання визначеного податковим повідомленням-рішенням від 16.03.2011 № 0000171700 у відповідності до п.п. 129.1.1 п. 129.1 ст.129 ПКУ в інтегрованій картці ПАТ «Старобільський молокозавод» відбувається нарахування пені:

- за 2017 рік у сумі - 23927,87 грн.;

- за 2018 рік у сумі - 48869,10 грн.;

- за 2019 рік у сумі - 728758,00 грн.

Усього нараховано пені за період з 2017 по 2019 роки на суму 801554,97 грн. Враховуючи вищезазначений факт того, що сума податкового боргу з податку на доходів фізичних осіб у сумі 1 641 362,06 грн,. визначеного податковим повідомленням-рішенням від 16.03.2011 № 0000171700 не набула статусу безнадійного боргу, відповідно і пеня яка нараховується за несвоєчасну сплату вищевказаного боргу є законною такою що відповідає нормам діючого податкового законодавства.

На підставі викладеного відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Ухвалою суду від 27 вересня 2019 року провадження у справі за даним адміністративним позовом відкрито та призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження у підготовче засідання (а.с.1-2).

07 листопада 2019 року на адресу Луганського окружного адміністративного суду від Позивача надійшла заява про забезпечення доказів (а.с.71-72).

Ухвалою суду від 07 листопада 2019 року зазначена заява Позивача залишена без руху та запропоновано позивачу протягом 5 (п`яти) календарних дній з дня отримання копії ухвали усунути недоліки заяви шляхом сплати судового збору (а.с.78-79).

Ухвалою суду від 27 листопада 2019 року продовження строк підготовчого засідання на 30 днів (а.с.95).

Ухвалою суду від 12 грудня 2019 року заяву Позивача про забезпечення доказів залишено без розгляду та повернуто заявнику (а.с.101).

Ухвалою суду від 12 грудня 2019 року закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті.

У судове засідання представники сторін не прибули, надали заяви про розгляд справи у їх відсутність (а.с. 119, 121).

З урахування вимог ч.9 ст.205 КАС України суд розглядає справу в порядку письмового провадження.

Розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд дійшов висновку необґрунтованості позовних вимог з огляду на наступне.

Старобільською ОДПІ Головного управління Міндоходів у Луганській області за наслідками проведення планової виїзної перевірки ЗАТ "Старобільський завод замінника незбираного молока" (наразі – ПАТ «Старобільський молокозавод») з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.04.2008 по 30.09.2010, валютного та іншого законодавства за період з 01.04.2008 по 30.09.2010, під час якої встановлено порушення Позивачем п.п. 4.3.36 п. 4.3 ст.4, п.1.15 ст.15, п.п. 3.1.1 ст.3, п.п.4.2.1 п. 4.2 ст.4, пп 8.1.1 п.8.1 ст.8, п. 16.1 ст.16, пп 16.3.2 п. 16.3, ст..16, абзацу "а" п. 17.2 ст.17, абзацу "а" п.19.2 ст. 19 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" ЗАТ "Старобільский завод замінника незбираного молока" проводилася виплата за придбане молоко без пред`явлення громадянами - здатчиками молока довідки ф № 3ДФ, в результаті чого із суми виплаченого доходу за закуплене молоко 10 942 413,72 грн. не утримано та не перераховано до бюджету податку з доходів фізичних осіб за період з 01 травня 2008 року по 31 серпня 2008 року в сумі 1 641 362,06 грн., прийнято податкове повідомлення-рішення від 16.03.2011 № 0000171700, яке оскаржувано позивачем у судовому порядку.

Так, постановою Луганського окружного адміністративного суду від 26 листопада 2013 року по справі № 2а-7808/11/1270, яке було залишено без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 13 лютого 2014 року, у задоволенні адміністративного позову публічного акціонерного товариства "Старобільський завод замінники незбираного молока" до Старобільської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Луганській області, за участю прокурора Луганської області про визнання недійсним та скасування податкового повідомлення-рішення від 16.03.2011 №0000171700 відмовлено повністю (а.с.9-12).

04.04.2014 позивачем отримано податкову вимогу форми «Ю» від 26.03.2014 № 15, виставлену Старобільською об`єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Міндоходів у Луганській області, в якій зазначено загальну суму податкового боргу платника податків за узгодженими грошовими зобов`язаннями станом на 26.03.2014 у розмірі 1641362,06 грн (основний платіж).

Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 28.08.2015 у справі № 812/718/15, яка в апеляційному порядку не переглядалась, у задоволенні адміністративного позову публічного акціонерного товариства «Старобільський молокозавод» до Старобільської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області про визнання недійсною та скасування податкової вимоги від 26.03.2014 № 15 відмовлено повністю (а.с. 126-129).

Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 04.01.2017 у справі № 812/562/15, яка залишена без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 18.07.2017, стягнуто кошти з публічного акціонерного товариства «Старобільський молокозавод» за податковим боргом з рахунків у банках, обслуговуючих боржника, з податку на доходи фізичних осіб у сумі 1641362,06 грн на користь Державного бюджету України (а.с. 122-125).

Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених позовних вимог та оцінюючи обґрунтованість заперечень відповідачів, суд виходить з такого.

Згідно з підпунктом 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України 14.1.175. податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до абзацу 4 пункту 56.18 статті 56 Податкового кодексу України при зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання недійсним рішення контролюючого органу грошове зобов`язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили.

Оскільки постанова Луганського окружного адміністративного суду від 26.11.2013 у справі № 2а-7807/11/1270 набрала законної сили 13.02.2014, грошове зобов`язання по податку з доходів фізичних осіб у розмірі 1641362,06 грн., визначене закритому акціонерному товариству «Старобільський завод замінника незбираного молока» податковим повідомленням-рішенням Старобільської міжрайонної державної податкової інспекції від 16.03.2011 № 0000171700, стало узгодженим 13.02.2014.

Згідно з абзацом другим пункту 57.3 статті 57 Податкового кодексу України у разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов`язання платник податків зобов`язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 календарних днів, наступних за днем такого узгодження.

Таким чином, позивач повинен був самостійно сплатити узгоджену суму грошового зобов`язання до 23.02.2014 включно.

Як зазначено вище, постановою Луганського окружного адміністративного суду від 04.01.2017 у справі № 812/562/15, яке набрало законної сили 18.07.2017, стягнуто кошти з публічного акціонерного товариства «Старобільський молокозавод» за податковим боргом з рахунків у банках, обслуговуючих боржника, з податку на доходи фізичних осіб у сумі 1641362,06 грн на користь Державного бюджету України.

Відповідно до підпункту «а» підпункту 14.1.11 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України безнадійна заборгованість - заборгованість, що відповідає одній з таких ознак: заборгованість за зобов`язаннями, щодо яких минув строк позовної давності.

Відповідно до пункту 101.1 статті 101 Податкового кодексу України списанню підлягає безнадійний податковий борг, у тому числі пеня та штрафні санкції, нараховані на такий податковий борг.

Згідно з підпунктом 101.2.3 пункту 101.2 статті 101 Податкового кодексу України під терміном «безнадійний» розуміється податковий борг платника податків, стосовно якого минув строк давності, встановлений цим Кодексом.

Строки давності та їх застосування визначені статтею 102 Податкового кодексу України.

Пунктом 102.1 статті 102 Податкового кодексу України визначено строк дваності – 1095 днів.

Відповідно до п.102.4 ст.102 Податкового кодексу України якщо платіж стягується за рішенням суду, строки стягнення встановлюються до повного погашення такого платежу або визначення боргу безнадійним.

Контролюючі органи згідно з пунктом 101.5 статті 101 Податкового кодексу України щокварталу здійснюють списання безнадійного податкового боргу. Порядок такого списання встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Механізм списання безнадійного податкового боргу визначає Порядок № 577.

Згідно з пунктом 2.1 Порядку № 577 під терміном «безнадійний податковий борг» слід розуміти: 1) податковий борг платника податків, визнаного в установленому порядку банкрутом, вимоги щодо якого не були задоволені у зв`язку з недостатністю майна банкрута; 2) податковий борг фізичної особи, яка: визнана в судовому порядку недієздатною, безвісно відсутньою або оголошена померлою, у разі недостатності майна, на яке може бути звернуто стягнення згідно із законом; або померла, у разі недостатності майна, на яке може бути звернуто стягнення згідно із законом; або понад 720 днів перебуває у розшуку; 3) податковий борг платника податків, стосовно якого минув строк давності, встановлений статтею 102 Податкового кодексу України; 4) податковий борг платника податків, що виник унаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин); 5) податковий борг платника податків, щодо якого до Державного реєстру внесено запис про його припинення на підставі рішення суду, а для банків - на підставі рішення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб про затвердження звіту про завершення ліквідації банку або рішення Національного банку України про затвердження ліквідаційного балансу, ухвалення остаточного звіту ліквідатора і завершення ліквідаційної процедури.

Визначення сум безнадійного податкового боргу, що підлягає списанню органами доходів і зборів, здійснюється на підставі даних інформаційних систем органів доходів і зборів (далі - ІС) станом на день виникнення безнадійного податкового боргу. Днем виникнення безнадійного податкового боргу вважається: у випадку, визначеному в підпункті 3 пункту 2.1 розділу II цього Порядку, - дата прийняття рішення керівника органу доходів і зборів (пункти 3.1, 3.2 Порядку № 577).

На виконання пунктів 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.5 Порядку № 577 у випадках, передбачених підпунктом 4 пункту 2.1 Порядку (виникнення податкового боргу внаслідок форс-мажорних обставин), платник податків звертається до органу доходів і зборів за місцем обліку безнадійного податкового боргу та/або за місцем обліку такого платника з письмовою заявою, в якій зазначаються суми податків та зборів, що підлягають списанню. До заяви обов`язково додаються документи, які підтверджують, що податковий борг вважається безнадійним.

За результатами розгляду документів, наданих платником податків, керівник (його заступник) органу доходів і зборів за наявності підстав приймає рішення про списання безнадійного податкового боргу, яке оформляється на бланку за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

В інших випадках, передбачених підпунктами 1, 2, 3, 5 пункту 2.1 розділу II цього Порядку (в тому числі відносно податкового боргу по якому минув строк позовної давності), орган доходів і зборів здійснює процедури щодо проведення списання безнадійного податкового боргу відповідно до вимог пункту 4.2 цього розділу.

Структурний підрозділ органу доходів і зборів, до функцій якого належить списання безнадійного податкового боргу, здійснює таке списання щокварталу протягом двадцяти календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку, передбаченого для подання податкової декларації (розрахунку) за звітний (податковий) квартал. Рішення про списання безнадійного податкового боргу вноситься до інформаційної системи не пізніше наступного робочого дня після підписання такого рішення.

З системного аналізу вказаних норм слідує, що звернення та надання платником податків відповідних документів необхідні тільки у випадку списання податкового боргу, що виник внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин). Щодо податкового боргу, стосовно якого минув строк давності, то процедура проведення списання такої суми боргу здійснюється безпосередньо податковим органом незалежно від звернення платника податків з відповідною заявою.

Суд зазначає, що постановою Луганського окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2017 року по справі № 812/1297/17, яке було залишено без змін постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 10 січня 2018 року, у задоволенні адміністративного позову публічного акціонерного товариства «Старобільський молокозавод» до Старобільської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області, Головного управління ДФС у Луганській області про зобов`язання списати податковий борг як безнадійний відмовити повністю (а.с.58-64). Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд виходив з того, що у межах спірних правовідносин контролюючим органом, уповноваженим здійснювати списання безнадійного податкового боргу, є Головне управління ДФС у Луганській області, а не Старобільська об`єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Луганській області.

Питання щодо нарахування пені визначено ст. 129 Податкового кодексу України.

Нарахування пені розпочинається:

- при нарахуванні суми грошового зобов`язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкової перевірки, - починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків податкового зобов`язання, визначеного цим Кодексом (у тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження);

- при нарахуванні суми податкового зобов`язання, визначеного контролюючим органом у випадках, не пов`язаних з проведенням податкових перевірок, - починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов`язання (в тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження);

- при нарахуванні суми податкового зобов`язання, визначеного платником податків або податковим агентом, у тому числі у разі внесення змін до податкової звітності внаслідок самостійного виявлення платником податків помилок відповідно до статті 50 цього Кодексу, - після спливу 90 календарних днів (270 календарних днів у разі здійснення платником податків самостійного коригування відповідно до підпункту 39.5.4 пункту 39.5 статті 39 цього Кодексу), наступних за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов`язання.

Нарахування пені закінчується:

- у день зарахування коштів на відповідний рахунок органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів та/або в інших випадках погашення податкового боргу та/або грошових зобов`язань;

- у день проведення взаєморозрахунків непогашених зустрічних грошових зобов`язань відповідного бюджету перед таким платником податків;

- у день запровадження мораторію на задоволення вимог кредиторів (при винесенні відповідної ухвали суду у справі про банкрутство або прийнятті відповідного рішення Національним банком України);

- при прийнятті рішення щодо скасування або списання суми податкового боргу (його частини).

У разі часткового погашення податкового боргу сума такої частки визначається з урахуванням пені, нарахованої на таку частку.

З урахуванням обставин справи та норми ст. 129 Податкового кодексу України суд дійшов висновку, що нарахування пені за несвоєчасну сплату податкового боргу за податковим повідомленням-рішенням від 16.03.2011 № 0000171700 розпочинається з 03.03.2014 та закінчується з дня у день зарахування коштів на відповідний рахунок органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів та/або в інших випадках погашення податкового боргу та/або грошових зобов`язань, або при прийнятті рішення щодо скасування або списання суми податкового боргу (його частини).

Суд зазначає, що ані позивачем, ані відповідачем не надано відомості щодо прийнятті фіскальним органом рішення щодо скасування або списання суми податкового боргу (його частини).

Крім того, в поясненнях ГУ ДФС у Луганській області зазначив, що рішення про списання безнадійного податкового боргу не приймалось та надав скріншот з інформаційної системи ДФС «Податковий блок» (а.с.113-114).

При цьому, Позивач з дня прийняття постанови Луганського окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2017 року по справі № 812/1297/17 до звернення до суду з даним позовом не зверталась до суду з позовом про зобов`язання Головного управління ДФС у Луганській області списати податковий борг як безнадійний.

Така вимога також не заявлено позивачем в даній позовні заяві, що унеможливлює вирішення даного спірного питання, оскільки відповідно до вимог ч.2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. Але суд не вбачає підстав для виходу за межі позовних вимог.

З огляду на зазначене, суд дійшов висновку, що вимоги ПАТ «Старобільський молокозавод» є передчасними та задоволенню не підлягають.

Питання щодо розподілу судових витрат в силу вимог ст.139 КАС України не вирішується.

Керуючись статтями 2, 5, 77, 90, 139, 241-245, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову Приватного акціонерного товариства “Старобільський молокозавод” до Головного управління ДФС у Луганській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя

О.В. Ірметова

Джерело: ЄДРСР 86848859
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку