open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 січня 2020 року м. Кропивницький Справа № 340/2865/19

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Кармазиної Т.М., розглянувши у порядку спрощеного позовного (письмового) провадження справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить:

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області щодо відмови йому в призначенні пенсії відповідно до положень ст.8 Закону України "Про підвищення престижності шахтарської праці" у розмірі 80 відсотків його заробітної плати (доходу), визначеної відповідно до ст.40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність - протиправними;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області здійснити перерахунок та виплату йому пенсії відповідно до положень ст.8 Закону України "Про підвищення престижності шахтарської праці" у розмірі 80 відсотків його заробітної плати (доходу), визначеної відповідно до ст.40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність з 02 вересня 2008 року.

Ухвалою судді від 29 листопада 2019 року відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (а.с.1).

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що він перебуває на обліку у відповідача та отримає пенсію відповідно до норм Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Вказує, що має трудовий стаж понад 28 років на різних посадах з повним робочим днем на підземних умовах праці. Даний період роботи входить до стажу, який дає право на отримання державної пенсії на пільгових умовах у відповідності зі Списком №1. З метою перерахунку пенсії відповідно до положень Закону України "Про підвищення престижності шахтарської праці", позивач звернувся до відповідача із відповідною заявою, але рішенням від 16.04.2019 р. №157260 позивачеві було відмовлено у перерахунку пенсії. Відмова мотивована тим, що зарахувати період роботи в який позивач працював на посаді респіраторника воєнізованого гірничо-рятувального загону, на Інгульській шахті Державного підприємства "Східний гірничо-збагачувальний комбінат", яка займається видобуванням уранової руди до стажу, що дає право на призначення пенсії згідно з Законом не має законних підстав. Вказані обставини стали підставою для звернення до суду.

У встановлений судом строк відповідачем надано до суду відзив на позовну заяву (а.с.30-31), в якому останній просив в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі. Зазначив, що позивач працював відповідно до трудової книжки, з 26.09.1978 по 31.08.2003 в казенному Державному підприємстві "Східно гірничо-збагачувальний комбінат" Інгульська шахта. Відповідно до ст.8 Закону України "Про підвищення престижності шахтарської праці" мінімальний розмір пенсії шахтарям, які відпрацювали на підземних роботах повний робочий день не менш як 15 років для чоловіків за Списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи, у розмірі 80% середньої заробітної плати шахтаря, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність. При цьому вказує, що дія статей 1,8 Закону України "Про підвищення престижності шахтарської праці" не поширюється на працівників, передбачених, зокрема, пунктом "г" підрозділу 1 "Підземні роботи в шахтах, рудниках і копальнях на видобуванні корисних копалин, в геологорозвідці, на дренажних шахтах, на будівництві шахт, рудників, копалень" розділу І "Гірничі роботи" Списку №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою КМУ від 16.01.2003 №36. Тому на думку відповідача, оскільки з 26.09.1978 по 31.08.2003 ОСОБА_1 працював на посаді респіраторникавоєнізованого гірничо-рятувального загону, на Інгульській шахті ДП "Східно гірничо - збагачувальний комбінат", зарахувати зазначений період роботи до стажу, що дає право на призначення пенсії згідно з Законом України "Про престижність шахтарської праці" не має законних підстав. Крім того, зазначав, що позовні вимоги ОСОБА_1 стосуються періоду з 02.09.2008, що, враховуючи дату звернення до суду, виходить за межі шестимісячного строку звернення до суду. За таких умов наявні підстави для застосування положень статей 122, 123 КАС України щодо залишення позову без розгляду.

Ухвалою суду від 08.01.2020 року позовну заяву ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області в частині вимог про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії за період з 02.09.2008 року по 15.04.2019 року включно, залишено без розгляду.

Дослідивши докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, з таких підстав.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Кіровоградській області, з 19.08.2003 отримує пенсію за віком по Списку №1 на підставі Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (а.с.35-37).

На момент призначення пенсії загальний трудовий стаж позивача становив 32 роки 9 місяців 21 день, із них стаж роботи за Списком №1 - 28 років 08 місяців 10 днів (а.с.37).

У подальшому пенсійним органом неодноразово здійснювався перерахунок загального трудового стажу роботи позивача.

Відповідно до копії трудової книжки та довідки ДП "Східний гірничо-збагачувальний комбінат" Інгульська шахта від 05.08.2019 №93 позивач, в період з 01.11.1974 по 24.09.1978 виконував роботу повний робочий день в підземних умовах за професіями: підземний помічник бурового майстра геологорозвідувальної партії, підземного учня бурильника свердловин, підземного бурильника свердловин. У період з 25.09.1978 по 31.08.2003 позивач виконував роботу в разі аварії на підприємстві, займався рятуванням людей, а також брав участь в ліквідації наслідків аварії в підземних умовах шахти за професією: респіраторник воєнізованого гірничо-рятувального загону (а.с.6-9).

З метою перерахунку пенсії відповідно до положень Закону України "Про підвищення престижності шахтарської праці", позивач звернувся до відповідача із відповідною заявою, однак рішенням від 16.04.2019 р. №157260 позивачеві було відмовлено у перерахунку пенсії. Відмова мотивована тим, що дія статей 1, 8 Закону "Про підвищення престижності шахтарської праці" не поширюється на працівників, передбачених, зокрема, пунктом "г" підрозділу 1 "Підземні роботи в шахтах, рудниках і копальнях на видобуванні корисних копалин, в геологорозвідці, на дренажних шахтах, на будівництві шахт, рудників, копалень" розділу І "Гірничі роботи" Списку №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 р. № 36. В зв`язку з тим, що в період 26.09.1978 по 31.08.2003 ОСОБА_1 працював на Східно гірничому-збагачувальному комбінаті Інгульської шахти за посадою респіраторника воєнізованого гірничо-рятувального взводу, що передбачено Списком 1, а респіраторник список 1 шахтарі має право на підземні професії на шахтах вугільної промисловості, тому зарахувати стаж роботи на вказаному підприємстві не має законних підстав (а.с.11).

Не погоджуючись із зазначеними діями суб`єкта владних повноважень при перерахунку пенсії, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Спірні правовідносини врегульовано Законом України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 №1788-ХІІ (далі - Закон №1788-ХІІ), Законом України "Про підвищення престижності шахтарської праці" від 02.09.2008 №345-VI (далі - Закон №345-VI), Постановою Кабінету Міністрів України від 24.06.2016 р. №461 "Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах", Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV (далі - Закон № 1058-IV).

Відповідно до ч.1 ст.1 Закону №1788-ХІІ громадяни України мають право на державне пенсійне забезпечення за віком, по інвалідності, у зв`язку з втратою годувальника та в інших випадках, передбачених цим Законом.

Відповідно до ст.1 Закону №345-VI, дія цього Закону поширюється на працівників, які видобувають вугілля, залізну руду, руди кольорових і рідкісних металів, марганцеві, уранові, магнієві (солі калієво-магнієві та солі магнієві) та озокеритні руди, працівників шахтобудівних підприємств, які зайняті на підземних роботах повний робочий день, та працівників державних воєнізованих аварійно-рятувальних служб (формувань) у вугільній промисловості - за Списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженим Кабінетом Міністрів України (далі - шахтарі), та членів їх сімей.

Згідно зі статтею 8 Закону №345-VI мінімальний розмір пенсії шахтарям, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків та 7,5 років для жінок за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи, у розмірі 80 відсотків його заробітної плати (доходу), визначеної відповідно до статті 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність. Для обчислення розміру пенсій за віком за кожний повний рік стажу роботи на підземних роботах до страхового стажу додатково зараховується по одному року.

Відповідно до підрозділу 5 розділу І "ГІРНИЧІ РОБОТИ Видобування корисних копалин. Геологорозвідувальні роботи. Будівництво, реконструкція, технічне переозброєння і капітальний ремонт шахт, рудників, копалень, метрополітенів, підземних каналів, тунелів та інших підземних споруд" Списку №1, до кола працівників, на яких поширюється дія Закону "Про підвищення престижності шахтарської праці", належать працівники державних воєнізованих гірничорятувальних служб особовий склад, яких безпосередньо забезпечує здійснення екстрених і невідкладних заходів щодо запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру та їх наслідків, проведення пошукових і аварійно-рятувальних робіт.

Як вже встановлено судом, в період з 25.09.1978 р. по 31.08.2003 р. позивач виконував роботу - в разі аварії на підприємстві займався рятуванням людей, а також брав участь в ліквідації наслідків аварії в підземних умовах шахти за професією: респіраторник воєнізованого гірничо-рятувального загону.

Тобто, позивач у вказаний період працював за професією, яка передбачена Списком №1. При цьому суд враховує, що з урахуванням змін внесених до Списку №1 постановою Кабінету Міністрів України від 04.07.2017 р. №479, назву підрозділу 5 розділу І було змінено шляхом виключення визначення "у вугільній промисловості", тобто, робота в державній воєнізованій гірничорятувальній службі обмежується не лише вугільною промисловістю, а й іншими, у тому числі видобуток урану, що не було враховано відповідачем при прийнятті рішення від 16.04.2019 р. №157260.

Статтею 10 Закону України "Про підвищення престижності шахтарської праці" визначено, що дія статті 8 Закону поширюється також на пенсіонерів, пенсія яким була призначена до набрання чинності цим Законом.

Аналіз вищезазначених норм свідчить про те, що для призначення пенсії відповідно до Закону України "Про підвищення престижності шахтарської праці" необхідна сукупність трьох умов: наявність стажу роботи не менше 15 років для чоловіків, зайнятість на підземних роботах повний робочий день та віднесення професії до Списку №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженим Кабінетом Міністрів України.

Судом встановлено, що позивач має стаж на підземних роботах більш як 28 років, який включається до стажу, що дає право на отримання державної пенсії на пільгових умовах у відповідності до Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України.

За наведених обставин, суд вважає, що на позивача розповсюджуються норми Закону України "Про підвищення престижності шахтарської праці", тобто в даному випадку наявні підстави для призначення пенсії в розмірі 80 відсотків від його середнього заробітку, так як посада позивача "респіраторник воєнізованого гірничорятувального взводу" відноситься до Списку №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до вимог ч.1 ст.6 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

В силу вимог ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч.1 ст.73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (ч.2 ст.73 КАС України).

Частиною 1 статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За таких обставин, суд приходить до висновку про необхідність захисту судом прав позивача.

Щодо обраного позивачем способу захисту порушеного права, а саме визнання протиправними дій відповідача, щодо відмови в призначенні ОСОБА_1 пенсії відповідно до положень статті 8 Закону України "Про підвищення престижності шахтарської праці" у розмірі 80 відсотків його заробітної плати (доходу), визначеної відповідно до ст. 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з якої обчислюється пенсія, але не менше як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, суд зазначає.

Відповідно до п.4.7. Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.

Орган, що призначає пенсію, не пізніше 10 днів після винесення рішення видає або направляє адміністрації підприємства, установи, організації або особі повідомлення про призначення, відмову в призначенні, перерахунку, переведенні з одного виду пенсії на інший із зазначенням причин відмови та порядку його оскарження.

Тобто, формою волевиявлення суб`єкта владних повноважень щодо відмови у перерахунку перерахунку пенсії є відповідне рішення УПФУ, в даному випадку від 16.04.2019 №157260, а тому належним способом захисту прав позивача є визнання протиправним та скасування вказаного рішення.

Стосовно зобов`язання відповідача здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії відповідно до положень статті 8 Закону України "Про підвищення престижності шахтарської праці" у розмірі 80 відсотків його заробітної плати (доходу), визначеної відповідно до ст. 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з якої обчислюється пенсія, але не менше як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, суд зазначає.

Як слідує практики Європейського суду: в національному праві має бути передбачено засіб правового захисту від довільних втручань органів державної влади в права, гарантовані Конвенцією. Будь-яка законна підстава для здійснення дискреційних повноважень може створити юридичну невизначеність, що є несумісною з принципом верховенства права без чіткого визначення обставин, за яких компетентні органи здійснюють такі повноваження, або, навіть, спотворити саму суть права. Отже, законом повинно з достатньою чіткістю бути визначено межі дискреції та порядок її здійснення, з урахуванням легітимної мети певного заходу, аби убезпечити особі адекватний захист від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Конкретна норма закону повинна містити досить чіткі положення про рамки і характер здійснення відповідних дискреційних повноважень, наданих органам державної влади. У разі, якщо ж закон не має достатньої чіткості, повинен спрацьовувати принцип верховенства права.

Статтею 58 Закону № 1058 визначено, що Пенсійний фонд є органом, який призначає пенсії та підготовляє документи для її виплати. Тобто, Пенсійний фонд має виключну компетенцію в питаннях призначення пенсії.

Як вбачається з матеріалів справи, спірним питанням є перерахунок пенсії на пільгових умовах.

Згідно із частиною четвертою статті 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

З огляду на встановлені обставини справи та наведені норми закону, якими регулюються спірні відносини, та з урахуванням дискреційних повноважень відповідача на прийняття рішення, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог з застосуванням положень статті 245 КАС України, обравши належний спосіб захисту, який необхідний для повного відновлення порушеного права позивача шляхом зобов`язання Головне управління повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 16.04.2019 про перерахунок пенсії на пільгових умовах, з урахуванням висновків суду.

Відповідно до частин 1, 3 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Відтак, здійснені позивачем документально підтверджені витрати на оплату судового збору у сумі 384,20 грн. підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області.

Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 263, 293, 295-297 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (25009, м. Кропивницький, вул. Соборна, 7а, код ЄДРПОУ 20632802) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області №157260 від 16.04.2019 про відмову в перерахунку пенсії ОСОБА_1 .

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 16.04.2019 про перерахунок пенсії на пільгових умовах та прийняти рішення, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати на оплату судового збору в сумі 384,20 грн. (триста вісімдесят чотири гривні двадцять копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (код ЄДРПОУ: 20632802).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Т.М. Кармазина

Джерело: ЄДРСР 86812636
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку