open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Справа № 466/5303/18 Головуючий у 1 інстанції: Невойт П.С.

Провадження № 22-ц/811/1568/19 Доповідач в 2-й інстанції: Приколота Т. І.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 грудня 2019 року м.Львів

Справа № 466/5303/18

Провадження № 22ц/811/1568/19

Львівський апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючого - Приколоти Т.І.,

суддів : Мікуш Ю.Р., Савуляка Р.В.,

секретар Іванова О.О.

з участю ОСОБА_1 , ОСОБА_2

розглянув апеляційну скаргуПублічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Львівгаз»

на рішення Шевченківського районного суду м. Львова, ухвалене у м. Львові 21 лютого 2019 року у складі судді Невойта П.С.

у справі

за позовом ОСОБА_3 до ПАТ по газопостачанню та газифікації «Львівгаз» про захист прав споживачів, зобов`язання до вчинення дій,-

встановив:

9 липня 2018 року позивач звернувся з цим позовом. В обґрунтування своїх вимог посилається на те, що вона ( ОСОБА_3 ) є споживачем послуг з розподілу природного газу, які надає ПАТ «Львівгаз» за її адресою: АДРЕСА_1 . Вказує, що 24 квітня 2018 року представники ПАТ «Львівгаз» прибули до її помешкання для проведення планової повірки ЗВТ, про що склали протокол №0003068. Лічильник газу №027501 типу METRIX G-6 1996 року випуску з показами 57167,88 куб. м. був поміщений в пакувальний пакет, який опломбовано пломбою № R22053247 . Зазначає, що в протоколі не зафіксовано жодних порушень, передбачених П.1 розділу 2 глави 11 Кодексу ГРС, а також п. 3.1.Положення. Також, відсутні посилання на будь-які Акти про порушення, оскільки 24 квітня 2018 року актів представниками ПАТ «Львівгаз» не складалося. Стверджує, що 26 квітня 2018 року вона ( ОСОБА_3 ) прибула у сервісний центр ПАТ «Львівгаз», для участі в експертизі, однак така проведена не була, працівники відповідача зазначили, що її повідомлять про дату та час експертизи рекомендованим листом. 7 червня 2018 на її (позивача) адресу ПАТ «Львівгаз» направлено лист із копією Акту про порушення від 3 травня 2018 року та Акту №648 експертизи ЗВТ та/або пломби від 3 травня 2018 року. Зазначає, що лист вона ( ОСОБА_3 ) отримала 8 червня 2018 року. З Акту експертизи вбачається, що споживачем згідно даного акту виступає ОСОБА_3 , яка споживає газ за адресою АДРЕСА_1 . Стверджує, що пакет з її лічильником газу був оглянутий та розпакований комісією під час проведення експертизи 3 травня 2018 року. Відповідач не повідомив про дату та час проведення такої експертизи. Вказує, що представники ПАТ «Львівгаз» не виявили жодного порушення, склали протокол, у якому також не зазначено жодного порушення, направили ЗВТ на експертизу, на яку її ( ОСОБА_3 ) не запросили, провели без її участі, зафіксували Актом експертизи сумнівні та неконкретні висновки і, як наслідок, склали Акт про порушення також без її участі за сторонньою адресою. Вважає дії ПАТ «Львівгаз» щодо складання Акта про порушення та Акта про проведення експертизи незаконними та неправомірними. Зазначає, що на підставі рахунку на оплату від 5 червня 2018 року № 000384188 ПАТ «Львівгаз» зобов`язало її ( ОСОБА_3 ) оплатити вартість проведення експертизи в сумі 1035,58 грн. та встановлення або заміни лічильника газу в існуючий газопровід без виконання зварювальних робіт в сумі 599,40 грн., а також повідомленням ДЗВ ПЛГ управління по експлуатації газового господарства міста Львова ПАТ «Львівгаз» придбати новий лічильник газу, також зобов`язано сплатити 10 040,51грн. згідно рахунку на оплату №000387245 від 21 червня 2018 року. Вказує, що не погоджується з вищевказаним рішенням. 26 червня 2018 року вона надіслала на адресу ПАТ «Львівгаз» претензію. Згідно з відповіддю ПАТ «Львівгаз» №PB-9-LV-0718 від 2 липня 2018 року на її претензію, заперечення щодо втручання в роботу побутового газового лічильника було передано на розгляд центральної комісії ПАТ «Львівгаз» з розгляду актів про порушення споживачами природного газу Кодексу газорозподільних систем. За результатами засідання 21 червня 2018 року Центральною комісією ПАТ «Львівгаз» повторно розглянуто Акт про порушення №АП-Лв-71-18 від 5 червня 2018 року та прийнято рішення провести дорахунок вартості спожитого газу за адресою: АДРЕСА_1 в сумі 10 040,51 грн. Позивач вважає дії працівників ПАТ «Львівгаз» неправомірними. Просить позов задовольнити.

Оскаржуваним рішенням позов задоволено частково. Визнано неправомірними дії ПАТ по газопостачанню та газифікації «Львівгаз» щодо складання акту про порушення від 3 травня 2018 року, визнано незаконними і скасовано рішення комісії від 21 червня 2018 року про дорахування ОСОБА_3 вартості спожитого газу у сумі 10 040,51 грн.

Відмовлено у задоволенні вимог про визнання незаконним та скасування акту про порушення № 004720 від 3 травня 2018 року, зобов`язання відповідача встановити газовий лічильник належної якості за місцем проживання ОСОБА_3 за адресою: АДРЕСА_1 .

В частині задоволення позовних вимог рішення суду оскаржує ПАТ по газопостачанню та газифікації «Львівгаз». Вважає рішення незаконним та необґрунтованим, таким що порушує його законні права та інтереси, винесеним з порушенням норм матеріального права. Просить скасувати рішення та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову.Зазначає, що працівниками ПАТ «Львівгаз» виявлено порушення ОСОБА_3 у виді несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ шляхом підробки пломби виробника, яке зафіксоване в акті правопорушення та підтверджене актом експертизи. Вважає дії працівників ПАТ «Львівгаз» правомірними. Вказує, що ПАТ «Львівгаз» та його посадові особи не належать до структури ні органів державної влади, органів місцевого самоврядування чи до його посадових осіб, а тому не можна дії визнати протиправними.

Заслухавши суддю-доповідача, учасників справи, перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги; колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу належить відхилитизадовольнити.

Відповідно до ч.1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

На підставі ст.ст. 76-81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень належними, допустимими, достовірними та достатніми доказами, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно зі ст. 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданням цивільного судочинства.

Відповідно до ст. 264 ЦПК України під час ухвалення рішення суд вирішує такі питання: 1) чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовуються вимоги і заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; 2) чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження; 3) які правовідносини сторін випливають із встановлених обставин; 4) яка правова норма підлягає застосуванню до цих правовідносин; 5) чи слід позов задовольнити або в позові відмовити; а також питання щодо розподілу судових витрат, допуску рішення до негайного виконання, скасування заходів забезпечення позову.

Рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог мотивовано тим, що можливо визнати неправомірними дії ПАТ по газопостачанню та газифікації «Львівгаз» щодо складання акту про порушення від 3 травня 2018 року та визнати незаконними і скасувати рішення комісії від 21 червня 2018 року про донарахування ОСОБА_3 вартості спожитого газу у сумі 10 040,51 грн.

Суд мотивував своє рішення, посилаючись на Правила надання населенню послуг з газопостачання, затверджені постановою Кабінету Міністрів України № 2246 від 9 грудня 1999 року, які втратили чинність на підставі постанови Кабінету Міністрів України № 442 від 13 липня 2016 року; а також Порядок відшкодування збитків, завданих газопостачальному або газорозподільному підприємству внаслідок порушення споживачем природного газу Правил надання населенню послуг з газопостачання, затверджений постановою НКРЕ України № 475 від 29 травня 2003 року, який втратив чинність на підставі постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕ КП), № 185 від 28 жовтня 2014 року, Положення про проведення експертизи лічильників газу, установлених у споживачів, і призначених для обліку природного газу в побуті, затверджене наказом Міністерства палива та енергетики № 619 від 27 грудня 2005 року, яке втратило чинність з втратою чинності Правил надання населенню послуг з газопостачання; вважав, що відносини сторін регулюються підставі договору № 1091631, укладеного позивачем з ВАТ «Львівгаз».

Колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції у частині задоволених позовних вимог, з урахуванням наступного.

Постачання природного газу споживачу здійснюється на підставі договору постачання природного газу, який укладається відповідно до вимог законодавства. За таким договором постачальник зобов`язаний поставити споживачу природний газ у необхідних для споживача об`ємах (обсягах), а споживач зобов`язаний своєчасно оплачувати постачальнику вартість природного газу у розмірі, строки та порядку, що визначені договором (стаття 12 Закону України «Про ринок природного газу»).

У розділі Ш Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕ КП № 2496 від 30 вересня 2015 року (далі-Правила) визначено підстави для постачання природного газу побутовим споживачам.

Постановою НКРЕ КП № 2498 від 30 вересня затверджено Типовий договір розподілу природного газу (далі - Типовий договір), який є публічним, регулює порядок та умови переміщення природного газу з метою фізичної доставки оператором ГРМ обсягів природного газу, які належать споживачам (їх постачальникам), до об`єктів споживачів.

Пунктами 1.2. та п 1.3. розділу І Типового договору визначено, що умови цього договору однакові для всіх споживачів України та розроблені відповідно до Закону України «Про ринок природного газу» і Кодексу газорозподільних систем. Цей договір є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статей 633, 634, 641, 642 ЦК України на невизначений строк. Фактом приєднання споживача до умов цього договору (акцептування договору) є вчинення споживачем будь - яких дій, які засвідчують його бажання укласти договір.

Зобов`язання виникають із підстав, передбачених статтею 11 ЦК України, зокрема договорів.

Цивільний кодекс України у статтях 3, 6, 203, 626, 627 визначає загальні засади цивільного законодавства, зокрема поняття договору і свободи договору, та формулює загальні вимоги до договорів як різновиду правочинів (вільне волевиявлення учасника правочину). Розкриваючи зміст свободи договору, у статтях 6, 627 ЦК України визначено, що свобода договору полягає в праві сторін вільно вирішувати питання щодо укладення договору, вибору контрагентів та погодження умов договору.

Стаття 204 ЦК України встановлює презумпцію правомірності правочину, що означає, що вчинений правочин вважається правомірним (таким, що породжує, змінює або припиняє цивільні права та обов`язки), доки ця презумпція не буде спростована.

Згідно зі ст.ст. 526, 629 зазначеного Кодексу зобов`язання має виконуватись належним чином. Договір є обов`язковим для виконання сторонами. Одностороння відмова від зобов`язання не допускається.

Відповідно до з ч.1 ст.634 ЦК України договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору.

Згідно з ч.1 ст.207 ЦК України договір вважається укладеним в письмовій формі, якщо його зміст зафіксований в одному або кількох документах, у листах, телеграмах, якими обмінялися сторони.

Відтак, належить вважати, що умови приєднання позивача до Типового договору виконано. Це відповідає пункту 1 главви 3 розділу УІ Кодексу газорозподільних систем (далі - Кодекс ГРС).

Відповідно до розділу VIII Типового договору сторони зобов`язані виконувати його умови, та несуть передбачену законом відповідальність за невиконання чи не належне виконання своїх обов`язків.

Пунктом 2.3. Типового договору передбачено, що окрім договору сторони зобов`язуються керуватись Законом України «Про ринок природного газу» та Кодексом ГРС.

Пунктом 3 глави 5 розділу Ш Кодексу ГРС передбачено, що власники газових мереж, у тому числі побутові споживачі згідно з актом розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін, відповідають за експлуатацію цих мереж та їх складових, забезпечують належну їх експлуатацію згідно з чинним законодавством, зокрема Правилами безпеки систем газопостачання, затвердженими наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України № 285 від 15 травня 2015 року.

Відповідно до підпункту 4 пункту 6.1 Типового договору постачальник має право безперешкодного доступу до лічильників газу споживача для перевірки показань фактично використаних обсягів природного газу.

Абзацом 6 пункту 4 глави 4 розділу IX Кодексу ГРС встановлено, що оператор газорозподільної системи має право здійснювати контрольні зняття показів лічильника природного газу споживача та зобов`язаний не рідше одного разу на 6 місяців здійснювати контрольне зняття показань лічильника газу (з урахуванням встановленого строку для контрольного огляду вузла обліку) та формувати об`єм розподілу і споживання природного газу по об`єкту споживача за розрахунковий місяць, у якому було здійснено контрольне зняття показань лічильника газу, з урахуванням його фактичних показань.

Встановлено, що ОСОБА_3 є споживачем послуг з газопостачання за адресою: АДРЕСА_1 , що не заперечується сторонами. Будинок позивача приєднаний до газопостачання, що надається відповідачем. Обсяг газу, який споживається за цією адресою, обчислюється газовим лічильником Metrix G-6 із заводським номером 027501.

Відповідно до пункту 4 глави 9 розділу X Кодексу ГРС оператор газорозподільної системи при проведенні контрольного огляду вузла обліку має право:

1.оглядати газовий лічильник та його складові на предмет відсутності ознак пошкодження, пошкодження пломб, несанкціонованого втручання, несанкціонованого газопроводу та/або несанкціонованого підключення газових приладів, внаслідок чого може перевищуватися діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу);

2.здійснювати перевірку параметрів параметризації обчислювача чи коректора об`єму газу (за їх наявності);

3.перевіряти наявність діючих свідоцтв про повірку ЗВТ (відміток про повірку в паспортах ЗВТ), що входять до складу комерційного ВОГ.

До демонтажу лічильника газу на періодичну повірку або до/під час його періодичної повірки на місці встановлення оператор ГРМ має право проводити контрольний огляд вузла обліку та/або його перевірку в порядку, визначеному главою 9 розділу X Кодексу ГРС, а також ініціювати проведення експертизи або експертної чи позачергової повірки лічильника газу в порядку, визначеному главою 10 або 11 розділу X Кодексу ГРС. У такому разі споживач зобов`язаний забезпечити представникам оператора ГРМ (разом з їх засобами і матеріалами) відповідний доступ до лічильника газу.

У пункті 1 глави 10 розділу Х Кодексу ГРС визначено, що якщо під час перевірки (обстеження) комерційного вузла обліку газу (ВОГ) або при контрольному огляді вузла обліку за домовленістю сторін або ініціативою оератора ГРМ чи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) буде ініційована експертиза щодо перевірки пошкодження пломб/ЗВТ чи несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, вони мають діяти з урахуванням положень цієї глави.

24 квітня 2018 року працівниками ПАТ «Львівгаз» у помешканні позивача виявлено, що корпус лічильника газу є пофарбованим. У зв`язку з цим ініційовано проведення експертизи приладу обліку газу. Цього дня працівниками відповідача складено протокол № 0003068 щодо направлення ЗВТ та/або пломб на експертизу, що узгоджується з вимогами пункту 6 глави 8 розділу X Кодексу ГРС. Згідно цього протоколу лічильник газу типу Metrix G-6 із заводським номером 02750, який встановлено за адресою проживання позивача, напрвлено на експертизу в Сервісний центр ПАТ «Львівгаз» із зазначенням, що корпус лічильника пофарбований. Відповідно до цього протоколу лічильник демонтується в присутності споживача, поміщається в пакет і пломбується пломбою ПАТ «Львівгаз», замість нього встановлюється лічильник з підмінного фонду. Лічильник доставляється на місце проведення експертизи в Сервісний центр ПАТ «Львівгаз» - м.Львів, вул.Золота,42. Експертиза проводиться щотижня у вівторок і четвер з 9.00 год. до 12.00 год. Споживач ОСОБА_3 запрошується 26.04.18. При неприбутті споживача експертиза проводиться без його присутності.Споживач доручає представникам ПАТ «Львівгаз» доставку ПЛГ в Сервісний центр за зазначеною вище адресою для проведення експертизи. При підтвердженні експертизою факту втручання в роботу ПЛГ споживачу буде здійснено перерахунок обсягів використаного газу відповідно до порядку, передбаченого Кодексом ГРС. У цьому протоколі ОСОБА_3 двічі проставила свої підписи, що не заперечується. Такі дії оператора узгоджуються з положеннями пункту 2 глави 10 розділу X Кодексу ГРС. Вона не висловила своїх зауважень щодо прізвища споживача, записаного в протоколі як ОСОБА_3 .

Посилання позивача на те, що вона 26 квітня 2018 року прибула у Сервісний центр для участі в експертизі, яка не проводилася, не стверджені жодними доказами та не спростовують позиції відповідача про неприбуття споживача у зазначений день для участі в експертизі.

Відповідно до абзацу 4 п.2 глави 10 розділу Х Кодексу ГРС експертиза ЗВТ та/або пломби має бути проведена протягом десяти робочих днів з дня складання протоколу (крім випадку проведення експертизи ЗВТ та/або пломби суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України «Про судову експертизу»).

Експертизу засобу обліку та/або пломби проводить комісія, до складу якої має входити не менше 3 представників оператора газорозподільної системи. Крім того, оператор газорозподільної системи може запросити для участі на постійній основі у складі комісії по одному уповноваженому представнику від метрологічної організації та територіального органу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Остаточний склад комісії з проведення експертизи засобів обліку та пломб визначається оператором газорозподільної системи. Тобто, до проведення перевірок комерційного ВОГ можуть залучатися уповноважені представники національної метрологічної служби (за їх згодою) (пункт 3 глави 9 розділу X Кодексу ГРС).

У разі неприбуття споживача та/або уповноваженої ним особи на експертизу проведення експертизи засобу обліку та/або пломби проводиться без його участі (пункту 4 глави 10 розділу X Кодексу ГРС.).

Під час проведення експертизи комісія визначає відповідність місць фактичного розташування пломб місцям, зазначеним в протоколі; цілісність та місцезнаходження пломб; цілісність заводського та повірочного тавра на засобі обліку; цілісність лічильного механізму та корпусу засобу обліку; цілісність конструктивних елементів вихідного патрубка засобу обліку; наявність сторонніх предметів всередині засобу обліку; відповідність маркування засобу обліку нормативно-технічній документації; відповідність засобу обліку, програмного забезпечення та контрольної суми паспорта на засобі обліку та/або опису типу на цей тип засобу обліку; відповідність втручань в роботу засобу обліку наявним актам перевірок та/або відомостям про його повірку та ремонт (пункт 5 глави 10 розділу X Кодексу ГРС). Результати огляду фіксуються в акті експертизи.

Відповідно до висновків комісії, зазначених в акті експертизи, проводяться відповідні подальші заходи, передбачені Кодексом ГРС).

З акту експертизи ЗВТ № 648 від 3 травня 2018 року вбачається, що така проведена з участю трьох працівників ПАТ «Львівгаз» та представника Державного підприємства Львівського науково - виробничого центру стандартизації, метрології та сертифікації (ДП «Львівстандартметрологія»). Об`єктом дослідження був лічильник із заводським номером 027501.

Із зазначеного акта експертизи вбачається, що при її проведенні виявлено втручання в роботу ЗВТ, а саме: пломба не відповідає заводу виробника, пошкоджене захисне покриття під кришкою лічильного механізму, про що складено акт № 648 експертизи ЗВТ та/або пломби.

Акт про порушення фіксує такі види виявлених порушень: пошкодження пломб, пошкодження лічильника газу, наявність зміни параметрів параметризації обчислювача чи коректора об`єму газу, наявність ознак несанкціонованого втручання в роботу засобу обліку, наявність несанкціонованого газопроводу, несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок чого перевищується діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу), непрацездатність комерційного вузла обліку чи його складових та/або його (їх) невідповідність умовам експлуатації чи узгодженій проектній документації або умовам договору (пункт 7 глави 9 розділу X Кодексу ГРС). Фіксація в акті про порушення прізвища ОСОБА_3 та адреси споживача: АДРЕСА_1 не впливає на висновки комісії.

Відповідно до п.1 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 16 до цього Кодексу.

Підпунктом 3 пункту 2 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРС визначено, що до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу), та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать: несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу).

Відповідно до п.4 глави 1 розділу 1 Кодексу ГРС, несанкціонованим втручанням в роботу ЗВТ/лічильника газу є втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.

Якщо за результатами експертизи та/або позачергової чи експертної повірки підтверджено наявність порушення, складається акт про порушення. При цьому витрати, пов`язані з проведенням експертизи та/або позачергової чи експертної повірки, мають бути компенсовані власником комерційного засобу обліку, а сам комерційний засіб обліку в точці вимірювання має бути приведений його власником у відповідність до вимог цього Кодексу впродовж двомісячного терміну (абзац 13 пункту 7 глави 9 розділу X Кодексу ГРС).

3 травня 2018 року складено акт про порушення № 004720, який підписали три представники постачальника, а також представник ДП «Львівстандартметрологія». Споживач була відсутня, про що зазначено у цьому акті. Копію акта позивачеві надіслано поштою. Такий вона отримала.

Відповідно до пункту 5 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження, заперечення та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в акті про порушення.

У разі незгоди споживача (несанкціонованого споживача) із зафіксованим в акті про порушення порушенням, яке стосується пошкодження пломб (крім факту їх відсутності або спрацювання магнітного індикатора), пошкодження ЗВТ/лічильника газу (крім явних ознак навмисного в них втручання), він може вимагати проведення їх експертизи чи позачергової або експертної повірки у порядку, визначеному Кодексом ГРС. Позивач таких дій не вчинила, клопотання про призначення експертизи лічильника не заявляла.

Акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення (Пункт 8 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС).

За результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення. При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості (пункт 11 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС).

Підпунктом 8 пункту 5.2 розділу V Типового договору визначено, що до обов`язку споживача належить відшкодування постачальнику збитків, понесених ним у зв`язку з невиконанням або неналежним виконанням споживачем своїх зобов`язань перед постачальником, відповідно до чинних нормативно-правових актів та/або Типового договору.

За результатами розгляду оспорюваного акта про порушення та акта експертизи лічильника на засіданні комісії з розгляду актів про порушення споживачами природного газу вимог Кодексу ГРС вирішено провести донарахування вартості спожитого позивачем природного газу на суму 10 040, 51 грн., що вбачається із направленого позивачу рахунку та листа відповідача від 2 липня 2018 року. Саме рішення комісії від 21 червня 2018 року в матеріадах справи відсутнє. Сторонами не надано належного акту-розрахунку донарахованої суми. Наявний акт-розрахунок (а.с.21) не містить вихідних даних, які покладені в основу донарахування. У ньому лише зазначено адресу, споживача, кількість проживаючих осіб, опалювальна площа, обсяг донарахованого газу без вказівки принципу нарахування та його розрахунку, а також сума до оплати. Зазначені дані є недостатніми для перевірки правильності донарахування, оскільки у ньому відсутні дані про останню повірку лічильника, проміжок часу, за який визначається об`єм необлікованого природного газу, коефіцієнт сезонності, тривалість опалювального та неопалювального періоду, величина об`ємної максимальної секундної витрати газу, які необхідні для визначення необлікованого газу за формулою, встановленою пунктом 9 глави 3 розділу ХІ Кодексу ГРС.

Уразі виявлення у побутового споживача пошкодження лічильника газу та/або пломб на ньому розрахунки за актом про порушення не здійснюються за період після дати прострочення періодичної повірки лічильника у випадку недотримання з вини оператора ГРМ строків періодичної повірки лічильника газу (пункт 11 глави 3 розділу ХІ Кодексу). Відомості про дату останньої повірки лічильника газу з помешкання позивача не надані. Як належний та допустимий доказ повірки цього лічильника у 2009 році суд не може взяти додану до відзиву на апеляційну скаргу не завірену копію акта встановлення ПЛГ після повірки (ремонту) у споживача Дмитерко (а.с.130). Зазначений акт не досліджувався судом першої інстанції, хоч в оскаржуваному рішенні зазначено дату повірки лічильника у 2009 році, що не підтверджено жодним доказом.

Відтак , є неможливим перевірити правильність визначеної суми необлікованого газу на відповідність правилам нарахування збитків, які залежать від типу виявленого порушення та умов, передбачених Кодексом ГРС, іншими нормативно-правовими актами, які регулюють спірні правовідносини. Однак, суд першої інстанції прийшов до передчасного висновку про задоволення позовної вимоги щодо визнання рішення комісії незаконним та його скасування.

26 червня 2018 року позивач надіслала відповідачеві претензію про скасування додаткових нарахувань, встановлення нового лічильника та не проведення припинення газопостачання.

Відповідно до підпункту 9 пункту 5.1 розділу 5 Типового договору передбачено, що споживач має право оскаржувати будь-які несанкціоновані, неправомірні чи інші дії Постачальника, що порушують права споживача, та брати участь у розгляді цих скарг на умовах, визначених чинними нормативно-правовими актами та цим договором.

Статтею 58 Закону України «Про ринок природного газу» передбачена можливість оскарження рішення комісії з розгляду актів про порушення.

Суб `єктом, що розглядає скарги на такі акти, є територіальний орган Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Рішення такого органу є обов`язковими для виконання суб`єктами ринку природного газу, яких воно стосується. Крім того, рішення комісії з розгляду актів про порушення та рішення Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, може бути оскаржене у суді.

Спори між споживачем і постачальником вирішуються шляхом досудового врегулювання спорів у прозорий, справедливий і швидкий спосіб. Постачальник зобов`язаний розглянути всі скарги, отримані від споживачів, і протягом одного місяця повідомити про результати їх розгляду. Процедура вирішення спорів постачальником і контактна інформація підрозділів постачальника, відповідальних за розв`язання спорів (телефони, е-mail, режим роботи, адреси, П.І.Б. відповідальних працівників тощо) публікуються на його сайті. У разі недосягнення між споживачем та постачальником згоди спірні питання вирішуються у порядку, встановленому чинним законодавством, у тому числі в судовому порядку.

Відтак , є встановленим, що внаслідок перевірки лічильника газу у помешканні позивача представниками ПАТ «Львівгаз» було складено протокол про направленння приладу обліку газу на експертизу. Комісією ПАТ «Львівгаз» спільно з представником Державного підприємства Львівського науково - виробничого центру стандартизації, метрології та сертифікації було проведено експертизу лічильника газу. За результатами експертизи складено акт про втручання в газовий лічильник від 21 червня 2018 року.

За результатами розгляду акту про порушення відлповідач його задовольнив та надіслав позивачеві рахунок про оплату за донарахований об`єм газу.

Із зазначених позивачем предмету та підстав позову вбачається, що предметом спору стала правомірність нарахування плати за надані послуги з газопостачання. Встановлено, що газопостачання будинку позивача не припинене.

Таким чином, на час розряду справи судом першої інстанції та даний час право позивача не є порушеним.

Кожна особа, має право в порядку, встановленому законом, звернутися до суду за захистом свого порушеного, невизнаного або оспорюваного права чи охоронюваного законом інтересу. Захист цивільних прав - це передбачені законом способи охорони цивільних прав у разі їх порушення чи реальної небезпеки такого порушення. Під способами захисту суб`єктивних цивільних прав розуміють закріплені законом матеріально-правові заходи примусового характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав та вплив на правопорушника. Загальний перелік таких способів захисту цивільних прав та інтересів передбачений ст. 16 ЦК України. Як правило, власник порушеного права може скористатися не будь-яким, а конкретним способом захисту свого права. Спосіб захисту порушеного права частіше за все визначається спеціальним законом, який регламентує конкретні цивільні правовідносини.

Із наявних в матеріалах справи доказів вбачається, що при складанні актів перевірки засобу обліку газу в будинку позивача, проведення експертизи вилученого в будинку споживача послуг газового лічильника, складання актів про результати експертизи та порушення, проведення розрахунку відшкодування збитків, працівники відповідача діяли як посадові особи і на підставі відповідних повноважень, визначених Кодексом ГРС.

Оскарження дій ПАТ «Львівгаз» щодо складання акту про порушення від 3 травня 2018 року, визнання незаконним і скасування рішення комісії від 21 червня 2018 року про донарахування позивачеві вартості спожитого газу у сумі 10 040,51 грн., які є різновидом претензії, не передбачено діючим законодавством в якості способу захисту прав. Ці дії самі по собі не встановлюють для позивача будь-яких обов`язків, крім рекомендації сплатити нараховані кошти з направленням рахунку. Відтак, позивач скористалася неналежним способом захисту права, виходячи зі змісту ст.16 ЦК України.

Доводи , зазначені у позовній заяві, можуть бути враховані судом у разі пред`явлення до ОСОБА_3 позову про стягнення донарахованих коштів, однак такі позовні вимоги ПАТ «Львівгаз» до позивача у цьому провадженні не розглядаються.

На підставі аналізу наявних у справі доказів та встановлених обставин колегія суддів прийшла до висновку, що оскаржуване рішення в частині задоволених позовних вимог належить скасувати та в ц ій частині ухвалити нове рішення про відмову в позові. В решті рішення не оскаржене і не переглядається.

Керуючись ст. 367, п.2 ч.1 ст.374, ст.ст. 375, 381-384, 388-391 ЦПК України, суд,-

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Львівгаз» задовольнити.

Рішення Шевченківського районного суду м. Львова від 21 лютого 2019 року в частині визнання протиправними дій ПАТ по газопостачанню та газифікації «Львівгаз» щодо складання акту про порушення від 3 травня 2018 року та визнання незаконними і скасовано рішення комісії від 21 червня 2018 року про дорахування ОСОБА_3 вартості спожитого газу у сумі 10 040,51 грн., - скасувати та в цій частині прийняти нове рішення про відмову в позові.

В решті рішення залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття.

Касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення безпосередньо до Верховного Суду.

Повний текст судового рішення складено 28 грудня 2019 року.

Головуючий

Судді

Джерело: ЄДРСР 86751291
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку