open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ІВАНО -ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"31" грудня 2019 р. справа № 300/2132/19

м. Івано-Франківськ

Суддя Івано-Франківського окружного адміністративного суду Боршовський Т.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області про визнання дій протиправними та зобов`язання до вчинення дій, -

ВСТАНОВИВ :

ОСОБА_1 (надалі – позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (надалі - відповідач), в якому просить суд: визнати протиправними дії відповідача щодо відмови позивачу провести перерахунок заробітної плати відповідно до поданої заяви від 08.05.2019 про перерахунок заробітної плати для обрахунку пенсії з моменту виникнення права на виплату пенсії за віком з 02.01.2019 згідно архівної довідки № 01/01/02-13/192 від 05.02.2019, виданої АТ “Газпромнафта-Ноябрськнафтогаз” за період з 1986 року по 1998 рік; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області провести ОСОБА_1 перерахунок заробітної плати відповідно до поданої заяви від 08.05.2019 про перерахунок заробітної плати для обрахунку пенсії з моменту виникнення права на виплату пенсії за віком з 02.01.2019 згідно архівної довідки № 01/01/02-13/192 від 05.02.2019, виданої АТ “Газпромнафта-Ноябрськнафтогаз” за період з 1986 року по 1998 рік.

Позовні вимоги мотивовано тим, що 08.05.2019 позивач звернувся до Відділу з питань призначення та перерахунку пенсій № 9 Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області із заявою про перерахунок заробітної плати для обрахунку пенсії з врахуванням архівної довідки № 01/01/02-13/192 від 05.02.2019, виданої АТ “Газпромнафта-Ноябрськнафтогаз” про заробітну плату ОСОБА_1 за період з 1986-1998 роки. Однак листом № 232/3 від 13.08.2019 Відділ з питань призначення та перерахунку пенсій № 9 Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області повідомив позивача, що архівна довідка № 01/01/02-13/192 від 05.02.2019, видана АТ “Газпромнафта-Ноябрськнафтогаз”, повинна бути підтверджена первинними документами (відомостями, особовими рахунками) або актом звірки про нараховану заробітну плату. Відповідач неодноразово звертався із запитами до пенсійних органів Російської Федерації, однак відповідь по перевірці вказаної довідки № 01/01/02-13/192 від 05.02.2019 не надходило, тому в проведенні перерахунку пенсії позивачу було відмовлено. ОСОБА_1 вважає протиправними наведені дії відповідача щодо відмови в проведенні перерахунку заробітної плати згідно архівної довідки № 01/01/02-13/192 від 05.02.2019, оскільки така довідка відповідає усім вимогам та підтверджується записами в трудовій книжці. При цьому, в Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області відсутні будь-які відомості про недостовірність інформації, зазначеної в архівній довідці № 01/01/02-13/192 від 05.02.2019.

Ухвалою суду від 30.10.2019 позовну заяву залишено без руху у зв`язку з невідповідністю вимогам статті 161 Кодексу адміністративного судочинства України та надано строк для усунення недоліків. Позивач у вказаний в ухвалі строк усунув недоліки.

Ухвалою від 18.11.2019 суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження, без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

02.12.2019 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшов відзив Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області на позовну заяву. У відзиві відповідач заперечив проти задоволення позову. Представник відповідача вказав, що відповідно до абзацу 6 частини 1 статті 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 01.07.2000 враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих в порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 01.07.2000 – за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку. Так, надана позивачем архівна довідка АТ “Газпромнафта-Ноябрськнафтогаз” № 01/01/02-13/192 від 05.02.2019 повинна бути підтверджена первинними документами. Відповідач неодноразово звертався до управління Пенсійного фонду Російської Федерації м. Ноябрськ із запитами для проведення перевірки правильності нарахованої заробітної плати за період з 01.04.1986 по 30.06.1998, однак відповідь на дані запити на адресу відповідача не надходили, а тому в Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області відсутні будь-які правові підстави для перерахунку заробітної плати відповідно до поданої заяви від 08.05.2019. Представник відповідача просив в задоволенні позову відмовити (а.с.33-36).

Суд, розглянувши відповідно до вимог статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, встановив таке.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебуває з 11.09.2018 на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області та отримує пенсію за віком. Страховий стаж становить 30 років 1 місяць, в тому числі робота за Списком № 2 – 15 років 6 місяців 24 дні.

08.05.2019 позивач звернувся до Відділу з питань призначення та перерахунку пенсій № 9 Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області із заявою про призначення/перерахунок пенсії, в якій просив перерахувати заробітню плату для обрахунку пенсії з врахуванням архівної довідки № 01/01/02-13/192 від 05.02.2019, виданої АТ “Газпромнафта-Ноябрськнафтогаз” про заробітну плату ОСОБА_1 за період 1986-1998 роки (а.с.152).

13.08.2019 Відділ з питань призначення та перерахунку пенсій № 9 Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області листом № 232/3 повідомив позивача, що архівна довідка № 01/01/02-13/192 від 05.02.2019, видана АТ “Газпромнафта-Ноябрськнафтогаз”, повинна бути підтверджена первинними документами (відомостями, особовими рахунками) або актом звірки про нараховану заробітну плату. Відповідач також зазначив, що неодноразово звертався із запитами до пенсійних органів Російської Федерації, однак відповідь по перевірці вказаної довідки № 01/01/02-13/192 від 05.02.2019 не надходило. Тому відповідач вказав на те, що в нього нема підстав для проведення перерахунку пенсії. При надходженні акту перевірки, або особових рахунків позивача буде повідомлено про повторне звернення за перерахунком пенсії (а.с.13).

Вважаючи протиправними дії відповідача щодо відмови позивачу провести перерахунок заробітної плати відповідно до поданої заяви від 08.05.2019 про перерахунок заробітної плати для обрахунку пенсії з моменту виникнення права на виплату пенсії за віком з 02.01.2019 згідно архівної довідки № 01/01/02-13/192 від 05.02.2019, виданої АТ “Газпромнафта-Ноябрськнафтогаз” за період з 1986 року по 1998 рік, ОСОБА_1 звернувся з цим позовом до суду, в якому просив зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області провести позивачу перерахунок заробітної плати відповідно до поданої заяви від 08.05.2019 про перерахунок заробітної плати для обрахунку пенсії з моменту виникнення права на виплату пенсії за віком з 02.01.2019 згідно архівної довідки № 01/01/02-13/192 від 05.02.2019, виданої АТ “Газпромнафта-Ноябрськнафтогаз” за період з 1986 року по 1998 рік.

Вирішуючи даний спір, суд виходив з таких мотивів та норм права.

Частиною 1 статті 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, який включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

В свою чергу, принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV від 09.07.2003 (надалі - Закон № 1058-IV).

Порядок визначення заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії регламентований статтею 40 Закону № 1058-IV. Так, згідно з частиною 1 статті 40 Закону № 1058-IV для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

У разі якщо страховий стаж становить менший період, ніж передбачено абзацом першим цієї частини, враховується заробітна плата (дохід) за фактичний страховий стаж.

За вибором особи, яка звернулася за призначенням пенсії, з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, виключаються періоди до 60 календарних місяців страхового стажу, з урахуванням будь-яких періодів незалежно від перерв, що включаються до страхового стажу згідно з абзацом третім частини першої статті 24 цього Закону, та будь-якого періоду страхового стажу підряд за умови, що зазначені періоди в сумі складають не більш як 10 відсотків тривалості страхового стажу, врахованого в одинарному розмірі. Додатково за бажанням особи можуть бути виключені періоди строкової військової служби, навчання, догляду за особою з інвалідністю I групи або дитиною з інвалідністю віком до 16 років, за пенсіонером, який за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, за період з 1 липня 2000 року до 1 січня 2005 року, а також періоди, коли особа підлягала загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню відповідно до пунктів 7, 8, 9 і 14 статті 11 цього Закону. У всіх випадках, крім випадку, передбаченого абзацом другим цієї частини, період, за який враховується заробітна плата, не може бути меншим, ніж 60 календарних місяців.

Для визначення розміру пенсії за віком відповідно до частини другої статті 27 цього Закону заробітна плата для обчислення частини пенсії за період страхового стажу до набрання чинності цим Законом визначається на умовах і в порядку, передбачених законодавством, що діяло раніше, а для обчислення частини пенсії за період страхового стажу після набрання чинності цим Законом - на умовах, передбачених абзацом першим цієї частини.

Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

У разі якщо за період з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2016 року в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відсутні відомості, необхідні для призначення пенсії військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), поліцейським, особам рядового і начальницького складу, заробітна плата (дохід) обчислюється на підставі довідки про нараховані суми грошового забезпечення та сплачені страхові внески.

Відповідно до частини 1 статті 27 Закону № 1058 розмір пенсії за віком визначається за формулою: П = Зп * Кс, де: П - розмір пенсії, у гривнях; Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи, визначена відповідно до статті 40 цього Закону, з якої обчислюється пенсія, у гривнях; Кс - коефіцієнт страхового стажу застрахованої особи, визначений відповідно до статті 25 цього Закону.

Частиною 2 статті 40 Закону № 1058 встановлено, що заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії визначається за формулою: Зп = Зс х (Ск : К), де: Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, у гривнях; Зс - середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії. Порядок визначення показників зазначеної заробітної плати затверджується Пенсійним фондом України за погодженням з центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної фінансової політики, державної політики у сферах економічного розвитку, статистики. Ск - сума коефіцієнтів заробітної плати (доходу) за кожний місяць (Кз1 + Кз2 + Кз3 + ... + Кзn); К - страховий стаж за місяці, які враховано для визначення коефіцієнта заробітної плати (доходу) застрахованої особи.

Згідно з підпунктом 3 пункту 2.1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою Правління Пенсійного Фонду України від 25.11.2005 за № 22-1 (надалі - Порядок № 22-1), для підтвердження заробітної плати відділом персоніфікованого обліку до заяви про призначення пенсії за віком надаються індивідуальні відомості про застраховану особу за період з 1 липня 2000 року (додатки 1, 3 до Положення).

За бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року (додаток 1) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.

Відповідно до пункту 2.10 Порядку № 22-1, довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.

Як встановлено судом вище, позивач 08.05.2019 звернувся до Відділу з питань призначення та перерахунку пенсій № 9 Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області із заявою про перерахунок заробітної плати для обрахунку пенсії з врахуванням архівної довідки № 01/01/02-13/192 від 05.02.2019, виданої АТ “Газпромнафта-Ноябрськнафтогаз” про заробітну плату ОСОБА_1 за період 1986-1998 роки (а.с.152).

Згідно архівної довідки АТ “Газпромнафта-Ноябрськнафтогаз” № 01/01/02-13/192 від 05.02.2019 ОСОБА_1 дійсно працював повний робочий день вахтовим методом в Нафтогазодобувному управлінні «Муравленковскнефть» Виробничого об`єднання «Ноябрьскнефтегаз» та отримував заробітну плату з квітня 1986 року по червень 1998 року (а.с.14).

Відповідно до примітки зазначеної архівної довідки АТ “Газпромнафта-Ноябрськнафтогаз” № 01/01/02-13/192 від 05.02.2019 заробітна плата по грудень 1991 року нарахована з врахуванням районного коефіцієнта 1,7 і північних надбавок. З зазначених сум проводились відрахування із заробітної плати на державне соціальне та пенсійне страхування. Одноразові виплати, виплати не виробничого характеру і компенсації за невикористані дні відпустки в зазначені розміри заробітної плати не включені.

Архівна довідка АТ “Газпромнафта-Ноябрськнафтогаз” № 01/01/02-13/192 від 05.02.2019 видана на основі таких первинних документів: особові рахунки по заробітній платі за 1980-1990 роки; особова картка (ф. Т-2) за 1998 року (Фонд № 42, опис № 2, справи фонду).

Нафтогазодобувне управління «Муравленковскнефть» Виробничого об`єднання «Ноябрьскнефтегаз» знаходилось в Ямало-Ненецькому автономному окрузі Тюменської області, який відноситься до району Крайньої Півночі згідно постанови Ради Міністрів СССР від 10.11.1967 № 1029.

Відповідно до історичної довідки Виробниче об`єднання «Ноябрьскнефтегаз» з 21.12.1993 перетворено в Акціонерне товариство відкритого типу «Ноябрьскнефтегаз», а з 04.07.1996 перейменовано на Відкрите акціонерне товариство «Ноябрьскнефтегаз».

Період роботи ОСОБА_1 з 1986 року по 1998 рік в Нафтогазодобувному управлінні «Муравленковскнефть» Виробничого об`єднання «Ноябрьскнефтегаз» та його правонаступниках підтверджується копіює трудової книжки НОМЕР_1 (а.с.15-18).

Зважаючи на зміст відомостей зазначених в архівній довідці АТ “Газпромнафта-Ноябрськнафтогаз” № 01/01/02-13/192 від 05.02.2019 та беручи до уваги положення підпункту 3 пункту 2.1 Порядку №22-1, якими встановлено вимоги до оформлення довідок про заробітну плату для обчислення пенсії, суд дійшов висновку, що така довідка відповідає вимогам законодавства, так як видана на підставі особових рахунків, містять чітко визначені періоди роботи, за які здійснювалась виплата заробітної плати, суми заробітної плати, а також містить інформацію щодо місцезнаходження і адресу підприємства, яким видано таку довідку. Таким чином, зазначені відомості в сукупності надають можливість органу пенсійного фонду провести звірку відповідності змісту довідки первинним документам.

За вказаних обставин, судом не встановлено жодних підстав, які б викликали сумнів у достовірності даних, зазначених в архівній довідці АТ “Газпромнафта-Ноябрськнафтогаз” № 01/01/02-13/192 від 05.02.2019.

Суд також звертає увагу на те, що позивач в спірний період з 1986 року по 1998 рік працював в Нафтогазодобувному управлінні «Муравленковскнефть» Виробничого об`єднання «Ноябрьскнефтегаз» та його правонаступниках, яке знаходиться на території Російської Федерації, а тому необхідно враховувати положення Угоди між Урядом України і Урядом Російської Федерації про трудову діяльність і соціальний захист громадян України і Росії, які працюють за межами кордонів своїх країн від 14 січня 1993 року (надалі - Угода від 14 січня 1993 року).

Частинами 2,3 статті 6 цієї Угоди від 14 січня 1993 року встановлено, що трудовий стаж, включаючи стаж, який обчислюється у пільговому порядку, і стаж роботи за спеціальністю, набутий у зв`язку з трудовою діяльністю на територіях обох Сторін, взаємно визначається Сторонами. Обчислення стажу здійснюється згідно з законодавством Сторони, на території якої відбувалась трудова діяльність. Сторонами визнаються дипломи, свідоцтва та інші документи державного зразка про рівень освіти і кваліфікації, які видані відповідними компетентними органами Сторін, без легалізації.

Водночас, за приписами статті 7 Угоди, питання пенсійного забезпечення регулюються Угодою про гарантії прав громадян держав-учасниць співдружності Незалежних Держав у галузі пенсійного забезпечення від 13 березня 1992 року та двосторонніми угодами в цій галузі.

Так, статтею 1 Угоди про гарантії прав громадян держав - учасниць СНД в галузі пенсійного забезпечення від 13 березня 1992 (надалі - Угода від 13 березня 1992 року) закріплено принцип територіальності, згідно з яким пенсійне забезпечення громадян держав-учасників здійснюється за законодавством держави, на території якої вони проживають.

При цьому, метою Угоди від 13 березня 1992 року є взаємне визнання і виконання державами-учасницями зобов`язань "відносно непрацездатних осіб, які набули право на пенсійне забезпечення на їхній території або на території інших республік за період їх входження в СРСР і реалізують це право на території держав-учасниць Угоди". Держави-учасниці цієї Угоди, визнавши відповідальність за пенсійне забезпечення своїх громадян, взяли на себе зобов`язання щодо захисту їхніх пенсійних прав.

Статтею 5 Угоди від 13 березня 1992 року встановлено, що вона розповсюджує свою дію на всі види пенсійного забезпечення громадян, які встановлені чи будуть установлені законодавством держав-учасниць угоди.

Згідно з частинами другою та третьою статті 6 цієї Угоди для встановлення права на пенсію, в тому числі пенсію на пільгових умовах і за вислугу років, громадянам держав-учасників угоди зараховується трудовий стаж, набутий на території будь-якої з цих держав, а також на території колишнього СРСР до набрання сили вказаної угоди. Обчислення пенсій провадиться із заробітку за періоди роботи, які зараховуються у трудовий стаж.

З огляду на викладене, цією Угодою визначено період роботи, який підлягає безумовному врахуванню при призначенні пенсії громадянам держав - учасників угоди, а саме: трудовий стаж, набутий на території будь-якої з цих держав, а також на території колишнього СРСР до набрання сили вказаної угоди, тобто 13.03.1992, а відтак і заробіток за відповідний період підлягає включенню при обчисленні пенсії.

Рішенням Економічного Суду Співдружності Незалежних Держав N01-1/2-07 від 26 березня 2008 року визначено, що норма пункту 3 статті 6 Угоди від 13 березня 1992 роки встановлює правило, згідно з яким розмір пенсії визначається із заробітку (доходу) за періоди роботи, що зараховуються до трудового стажу, і застосовується при первинному призначенні пенсії в державах-учасницях Угоди. Конкретні періоди роботи для визначення середнього заробітку (доходу) при призначенні пенсії передбачаються пенсійним законодавством кожної держави-учасниці цієї Угоди.

Статтею 3 Угоди від 13 березня 1993 року також передбачено, що всі витрати, пов`язані зі здійсненням пенсійного забезпечення за цією Угодою, несе держава, що надає забезпечення. Взаємні розрахунки не проводяться, якщо інше не передбачено двосторонніми угодами.

Отже, трудовий стаж, набутий ОСОБА_1 в спірний період з 1986 року по 1998 рік за час роботи в Нафтогазодобувному управлінні «Муравленковскнефть» Виробничого об`єднання «Ноябрьскнефтегаз» та його правонаступниках, яке знаходиться на території Російської Федерації, а відтак і заробіток за відповідний період підлягає врахуванню при обчисленні пенсії позивачу.

Щодо доводів представника відповідача про необхідності підтвердження архівної довідки АТ “Газпромнафта-Ноябрськнафтогаз” № 01/01/02-13/192 від 05.02.2019 первинними документами, то суд вказує на таке.

Відповідно до частини 3 статті 44 Закону № 1058, органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію.

Пунктами 4.1, 4.2. розділу ІV Порядку № 22-1, орган, що призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою (додаток 3).

При прийманні документів орган, що призначає пенсію: 1) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж; 2) перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів; 3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності). Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі.

Таким чином, органи Пенсійного фонду мають право перевіряти обґрунтованість видачі, в даному випадку довідок про заробітну плату для обчислення пенсії та достовірність відомостей, зазначених у таких довідках.

На підставі зазначених вище положень законодавства, а також на підставі статті 10 Угоди про гарантії прав громадян держав-учасниць Співдружності незалежних держав в області пенсійного забезпечення від 13.03.1992, відповідач звернувся із відповідним запитом до Пенсійного фонду Російської Федерації з метою підтвердження даних, вказаних в архівній довідці АТ “Газпромнафта-Ноябрськнафтогаз” № 01/01/02-13/192 від 05.02.2019 про заробітну плату позивача.

В свою чергу, суд зазначає, що архівна довідка АТ “Газпромнафта-Ноябрськнафтогаз” № 01/01/02-13/192 від 05.02.2019, яка подана відповідачу разом із заявою від 08.05.2019 для врахування заробітної плати при обчисленні розміру пенсії не викликає сумніву щодо обґрунтованості їх видачі АТ “Газпромнафта-Ноябрськнафтогаз” та достовірності відомостей, які містяться в такій довідці.

Доказів, які б свідчили про недостовірність записів в архівній довідці АТ “Газпромнафта-Ноябрськнафтогаз” № 01/01/02-13/192 від 05.02.2019 та трудовій книжці ОСОБА_1 , або які обґрунтовано ставили під сумнів окремі частини відомостей зазначених у таких документах, Головним управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області суду при розгляді справи не надано.

При цьому, представник відповідача не обґрунтував дії Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області жодним нормативно-правовим актом, який би надавав органу пенсійного фонду право до перевірки обґрунтованості видачі поданих заявником (особою, яка звертається за призначенням пенсії) документів, оформлених на його ім`я підприємством, установами та організаціями, не вирішувати питання про призначення чи перерахунок пенсії, виходячи із змісту таких документів, які за формою і змістом відповідають встановленим вимогам.

В той же час, суд зазначає, що Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, у випадку отримання інформації/відповіді від Управління Пенсійного фонду Російської Федерації м. Ноябрськ за наслідками проведеної перевірки, яка суперечитиме відомостям, які містяться в архівній довідці АТ “Газпромнафта-Ноябрськнафтогаз” № 01/01/02-13/192 від 05.02.2019, не позбавлене можливості переглянути розмір пенсії ОСОБА_1 , шляхом проведення відповідного перерахунку на правових підставах у відповідності до вимог чинного законодавства.

Так, положення частини 1 статті 103 Закону України "Про пенсійне забезпечення" і частини 1 статті 50 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" суми пенсії, над міру виплачені пенсіонерові внаслідок зловживань з його боку (в результаті подання документів з явно неправильними відомостями, неподання відомостей про зміни у складі членів сім`ї тощо), стягуються на підставі рішень органу, що призначає пенсії; суми пенсій, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку пенсіонера, можуть бути повернуті пенсіонером добровільно або стягуються на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду чи в судовому порядку.

Таким чином, якщо позивач подав до органу Пенсійного фонду України довідку для визначення належного розміру пенсії, а також надав таку довідку суду для вирішення публічно-правового спору, яка містить відомості, що в майбутньому не будуть підтверджені, то вказані обставини можуть мати правові наслідки застосування вказаних вище положень Закону України "Про пенсійне забезпечення" та Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Окрім цього, за змістом частини 1 статті 384 Кримінального кодексу України подання суду завідомо недостовірних або підроблених доказів, караються виправними роботами на строк до двох років або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до двох років.

Статтею 6 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини. Звернення до адміністративного суду для захисту прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.

Так, Європейський суд з прав людини в пунктах 52, 56 рішення від 14 жовтня 2010 року у справі "Щокін проти України" зазначив, що тлумачення й застосування національного законодавства є прерогативою національних органів… У випадку існування неоднозначного або множинного тлумачення прав та обов`язків особи в національному законодавстві, органи державної влади зобов`язані застосувати підхід, який був би найбільш сприятливим для особи.

Підсумовуючи, суд дійшов висновку, що Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області безпідставно та необґрунтовано відмовило позивачу у проведенні перерахунку пенсії. При цьому, суд звертає увагу на те, що в листі від 13.08.2019 року відповідачем зазначено про те, що розглянувши заяву позивача від 08.05.2019 року, прийнято саме рішення про відмову в перерахунку пенсії, а тому суд дійшов висновку про те, що порушене право позивача підлягає захисту саме у спосіб визнання протиправною відмови відповідача в перерахунку пенсії.

Однак суд не може погодитися з доводами позивача щодо дати, з якої потрібно проводити перерахунок пенсії, а саме з 02.01.2019 року, з огляду на таке.

Відповідно до статті 45 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та пунктом 1.7 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846, днем звернення за перерахунком пенсії вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, заяви з усіма необхідними документами. Право на перерахунок пенсії реалізується особою на підставі власного волевиявлення шляхом подання до органу Пенсійного фонду України відповідної заяви.

Як встановлено частиною 4 статті 45 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною 1 статті 35, частиною 2 статті 38, частиною 3 статті 42 і частиною 5 статті 48 цього Закону, провадиться, зокрема, у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа.

Судом встановлено, що за перерахунком пенсії позивач звернувся 08.05.2019 року. Отже, перерахунок пенсії позивачу слід проводити з 01.05.2019 року.

Таким чином, Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківчській області безпідставно та необґрунтовано відмовило позивачу у проведенні перерахунку пенсії за віком з 01.05.2019 із врахуванням заробітної плати для обчислення пенсії за період з 1986 року по 1998 рік згідно архівної довідки № 01/01/02-13/192 від 05.02.2019, виданої АТ “Газпромнафта-Ноябрськнафтогаз”.

Як наслідок, позов належить частково задовольнити: визнати протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області в проведенні перерахунку ОСОБА_1 пенсії за віком з 01.05.2019 із врахуванням заробітної плати для обчислення пенсії за період з 1986 року по 1998 рік згідно архівної довідки № 01/01/02-13/192 від 05.02.2019, виданої АТ “Газпромнафта-Ноябрськнафтогаз”, та зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з 01.05.2019 із врахуванням заробітної плати для обчислення пенсії за період з 1986 року по 1998 рік згідно архівної довідки № 01/01/02-13/192 від 05.02.2019, виданої АТ “Газпромнафта-Ноябрськнафтогаз”. В задоволенні позову в частині перерахунку за період з 02.01.2019 року до 01.05.2019 року відмовити.

Щодо розподілу судових витрат у справі.

В підтвердження понесення судових витрат у справі позивачем подано квитанцію № 0.0.1521256784.1 від 13.11.2019 про сплату судового збору за подання позовної заяви до суду в розмірі 768,40 грн.

З огляду на часткове задоволення позову, відповідно до частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України позивачу належить відшкодувати за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області 384,2 грн. судових витрат по сплаті судового збору за подання позовної заяви до суду.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (ідентифікаційний код - 20551088, вулиця Січових Стрільців, 15, місто Івано-Франківськ, 76018) щодо відмови у проведенні перерахунку пенсії ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків – НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ) з 01.05.2019, із врахуванням заробітної плати для обчислення пенсії за період з 1986 року по 1998 рік згідно архівної довідки № 01/01/02-13/192 від 05.02.2019, виданої АТ “Газпромнафта-Ноябрськнафтогаз”.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (ідентифікаційний код - 20551088, вулиця Січових Стрільців, 15, місто Івано-Франківськ, 76018) здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків – НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ) з 01.05.2019, із врахуванням заробітної плати для обчислення пенсії за період з 1986 року по 1998 рік згідно архівної довідки № 01/01/02-13/192 від 05.02.2019, виданої АТ “Газпромнафта-Ноябрськнафтогаз”.

В задоволенні решти позову відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківської області (ідентифікаційний код 20551088, вулиця Січових Стрільців, 15, місто Івано-Франківськ, 76018) на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків – НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 384 (триста вісімдесят чотири) гривні 20 копійок.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Учасники справи:

Позивач: ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків – НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 .

Відповідач: Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, ідентифікаційний код 20551088, вулиця Січових Стрільців, 15, місто Івано-Франківськ, 76018.

Суддя /підпис/ Боршовський Т.І.

Джерело: ЄДРСР 86738964
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку