open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 640/13351/19
Моніторити
Ухвала суду /23.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.11.2020/ Касаційний адміністративний суд Постанова /06.10.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /06.10.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.02.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.02.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /16.12.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /28.10.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /21.10.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /21.10.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Постанова /16.10.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /16.10.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.09.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.09.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.08.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /12.08.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /25.07.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /25.07.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва
emblem
Справа № 640/13351/19
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /23.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.11.2020/ Касаційний адміністративний суд Постанова /06.10.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /06.10.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.02.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.02.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /16.12.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /28.10.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /21.10.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /21.10.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Постанова /16.10.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /16.10.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.09.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.09.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.08.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /12.08.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /25.07.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /25.07.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

місто Київ

16 грудня 2019 року справа №640/13351/19

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Кузьменка В.А., за участю секретаря Левченко М.С. та представників:

позивача: Воронцова О.М.;

відповідача: Вістяки О.М.

розглянувши у судовому засіданні адміністративну справу

за позовом

Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" (далі по тексту - позивач, ПАТ "Національна енергетична компанія "Укренерго")

до

Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (відповідач, НКРЕКП)

про

визнання протиправною та скасування постанови від 12 липня 2019 року №1473 "Про накладення штрафу на ДП "НЕК "Укренерго" за порушення ліцензійних умов з передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами, ухилення від виконання рішення НКРЕКП та здійснення заходів державного регулювання"

На підставі частини третьої статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 16 грудня 2019 року проголошено вступну та резолютивну частини рішення (скорочене рішення).

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва, оскільки вважає, що відповідач приймаючи постанови від 12 липня 2019 року №1473 "Про накладення штрафу на ДП "НЕК "Укренерго" за порушення ліцензійних умов з передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами, ухилення від виконання рішення НКРЕКП та здійснення заходів державного регулювання", порушив вимог чинного законодавства та не дослідив належним чином фактичні обставини справи та відповідні матеріали, а саме: рішення про притягнення позивача до відповідальності прийнято поза межами строків, встановлених законодавством, що регулює дані правовідносини, відповідач порушив п`ятиденний строк накладення санкції, і строки розгляду акта перевірки, встановлені постановою НКРЕКП від 14 червня 2018 року №428; позивач у повному обсязі виконав вимоги НКРЕКП щодо своєчасного оприлюднення форм надання постійних та періодичних даних користувачами системи передачі/розподілу та відповідних інструкцій форм збору інформації та відповідних інструкцій до них; позивач повністю виконав обов`язок щодо надання у строк до 01 квітня 2019 року відповідачу та Управлінню НКРЕКП у м. Києві та Київській області доопрацьованого Звіту з оцінки відповідності (достатності) генеруючих потужностей; рішення Регулятора щодо необхідності подання позивачем щотижневих звітів виконано у повному обсязі; ДП "НЕК "Укренерго" вжито всіх необхідних і можливих заходів та забезпечено належне виконання покладених на нього функцій згідно із Законом України "Про ринок електричної енергії"; процедура корпоратизації здійснювалася позивачем з дотриманням плану корпоратизації, наданого відповідачем під час проведення позапланового заходу державного нагляду, та у відповідності з чинним законодавством; позивачем вжито всіх можливих заходів для виконання вимог пункту 16 розділу XVII Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про ринок електричної енергії" в частині подання оператором системи передачі протягом дев`яти місяців з дня набрання чинності цим Законом запиту на сертифікацію до відповідача; відповідач при визначенні розміру штрафних санкцій лише зазначив про вчинені позивачем правопорушення, однак, вказана постанова не містить жодного обґрунтування щодо тяжкості вчиненого ним правопорушення та відповідність вчиненого правопорушення розміру штрафу.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 серпня 2019 року відкрито провадження в адміністративній справі №640/13351/19 та призначено підготовче провадження.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 жовтня 2019 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

Відповідач подав відзив, у якому зазначив, що оскаржуване рішення прийнято відповідачем з дотриманням вимог чинного законодавства, з урахуваннями всіх обставин справи, а відтак позовні вимоги є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.

Позивач у відповіді на відзив зазначив, що не погоджується із наведеними відповідачем у відзиві запереченнями на позовну заяву, оскільки вважає, що вказані заперечення не ґрунтуються на вимогах матеріального права, а обставини, описані у відзиві на позовну заяву - декларативними, здебільшого цитатами окремих законів, підзаконних актів, висновків акта перевірки, а також є суб`єктивними висновками відповідача щодо спірних правовідносин. Крім того, позивач вважає, що твердження, наведені у відзиві на позовну заяву, жодним чином не спростовують доводів позовної заяви та того факту, що оскаржувана постанова відповідача прийнята з численними порушеннями вимог чинного законодавства, як при застосуванні норм матеріального права, так і при дотриманні процедурних вимог, просив задовольнити позов повністю.

Відповідач надав заперечення на відповідь на відзив, в яких вказав, що викладені у відповіді на відзив обставини не визнає повністю, а зазначені обставини вважає такими, що не ґрунтуються на вимогах матеріального права, та переконана, що підстави для прийняття рішення про задоволення позовних вимог у суду відсутні.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва звертає увагу на наступне.

Відповідно до постанови НКРЕКП від 12 липня 2019 року №1473 "Про накладення штрафу на Державне підприємство "НЕК "Укренерго" за порушення ліцензійних умов з передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами, ухилення від виконання рішення НКРЕКП та здійснення державного регулювання", керуючись статтями 17, 19 та 22 Закону України "Про Національну комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" та статті 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" НКРЕКП постановила накласти на Державне підприємство "НЕК "Укренерго" штраф у розмірі 1 700 000,00 грн. за порушення пункту 3.10 Ліцензійних умов, якими установлено, що ліцензіат має діяти згідно з законодавством України, зокрема: частиною дев`ятою статті 14 Закону України "Про Національну комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" щодо обов`язку виконання суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, рішень Регулятора, зокрема вимог: постанови НКРЕКП від 01 лютого 2019 року №129 "Про накладення штрафу на ДП "НЕК "Укренерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами, ухилення від виконання рішення НКРЕКП та здійснення заходів державного регулювання", а саме:

абзацу третього підпункту 2 пункту 2 постановляючої частини щодо розроблення та оприлюднення у строк до 01 березня 2019 року на власному веб-сайті в мережі Інтернет форм надання постійних та періодичних даних користувачами системи передачі/розподілу та відповідних інструкцій щодо їх заповнення, про що у строк до 15 березня 2019 року повідомити НКРЕКП та Управління НКРЕКП у м. Києві та Київській області із наданням належним чином завірених копій підтвердних документів;

абзацу четвертого підпункту 3 пункту 2 постановляючої частини щодо надання у строк до 01 квітня 2019 року до НКРЕКП та Управління НКРЕКП у м. Києві та Київській області доопрацьованого Звіту з оцінки відповідності (достатності) генеруючих потужностей;

підпункту 4 пункту 2 постановляючої частини щодо забезпечення, починаючи з 04 лютого 2019 року, надання до НКРЕКП та Управління ; НКРЕКП у м. Києві та Київській області щотижневого звіту:

стосовно виконання заходів із впровадження в експлуатацію програмного і технічного забезпечення для функціонування балансуючого ринку та ринку допоміжних послуг, виконання функцій адміністратора розрахунків, спрямованих на виконання вимог Закону України "Про ринок електричної енергії" та Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року №307, зокрема щодо кожного з етапів впровадження, передбачених контрактом УЕ/5/1 "Balancing Market & Ancillary Services System (BM&AS System) and Settlement System" від 19 липня 2018 року №09-1/1684-18, укладеним між ДП "НЕК "Укренерго" та Joint Venture "IP Systems Zrt. and smart technologies Management-Beratungs-und Beteiligungsgesellschaft mbH", із зазначенням розподілу відповідальності між розробником програмного забезпечення та замовником (ДП "НЕК "УКРЕНЕРГО") та з наданням підтверджуючих документів;

стосовно стану виконання заходів із укладення договорів про надання послуг з передачі електричної енергії з суб`єктами роздрібного ринку електричної енергії відповідно до вимог Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року №312, та забезпечення виконання своїх функцій як оператора системи передачі щодо споживачів, приєднаних до електричних мереж системи передачі, та їх електропостачальників.

Зазначена сума штрафу має бути сплачена до Державного бюджету України у 30-денний строк з дня одержання копії рішення про накладення штрафу.

Відповідно до пункту 1 частини першої та пункту 1 частини другої статті 17 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", у межах здійснення заходів державного регулювання, зобов`язано Державне підприємство "НЕК "Укренерго":

- забезпечити належне функціонування інформаційної системи Market management system для безпечної та ефективної роботи балансуючого ринку та ринку допоміжних послуг, а також для виконання необхідних функцій оператора системи передачі на ринку електричної енергії;

- у строк до 15 липня 2019 року надати до НКРЕКП та Управління НКРЕКП у м. Києві та Київській області належним чином завірену копію акта вводу в промислову експлуатацію Інформаційної системи Market management system версія 1.0;

- у строк до 01 серпня 2019 року надати до НКРЕКП та Управління НКРЕКП у м. Києві та Київській області доопрацьований, з урахуванням зауважень та пропозицій НКРЕКП, Звіт з оцінки відповідності (достатності) : генеруючих потужностей;

- у строк до 25 жовтня 2019 року надати до НКРЕКП та Управління НКРЕКП у м. Києві та Київській області належним чином завірену копію акта вводу в промислову експлуатацію Інформаційної системи Market management system версія 2.0;

- починаючи з 15 липня 2019 року забезпечити надання до НКРЕКП та Управління НКРЕКП у м. Києві та Київській області:

щотижневого звіту щодо впровадження Інформаційної системи Market management system,

щомісячного звіту стосовно виконання заходів із реорганізації (перетворення) оператора системи передачі та стосовно підготовки до сертифікації оператора системи передачі, у тому числі відповідно до вимог Порядку здійснення сертифікації оператора передачі електричної енергії, затвердженої постановою НКРЕКП від 10 серпня 2017 року №106.

Вказана постанова прийнята за результатами розгляду акта від 26 червня 2019 року №227, складений за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері енергетики та Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами, затверджених постановою НКРЕ від 11 жовтня 1996 року №152.

Визначення правових, економічних та організаційних засад функціонування ринку електричної енергії, регулювання відносин, пов`язаних з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвиток ринкових відносин, мінімізацію витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище здійснює Закон України "Про ринок електричної енергії".

Відповідно до частини першої статті 6 Закону України "Про ринок електричної енергії" державне регулювання ринку електричної енергії здійснює Регулятор у межах повноважень, визначених цим Законом та іншими актами законодавства.

У свою чергу за визначенням пункту 72 частини першої статті 1 Закону України "Про ринок електричної енергії" Регулятором є Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Правовий статус Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення визначенні Законом України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг".

Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим незалежним державним колегіальним органом, метою діяльності якого є державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Згідно з частинами першою-третьою статті 3 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.

Регулятор здійснює державне регулювання шляхом: 1) нормативно-правового регулювання у випадках, коли відповідні повноваження надані Регулятору законом; 2) ліцензування діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг; 3) формування цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг та реалізації відповідної політики у випадках, коли такі повноваження надані Регулятору законом; 4) державного контролю та застосування заходів впливу; 5) використання інших засобів, передбачених законом.

Основними завданнями Регулятора є: 1) забезпечення ефективного функціонування та розвитку ринків у сферах енергетики та комунальних послуг; 2) сприяння ефективному відкриттю ринків у сферах енергетики та комунальних послуг для всіх споживачів і постачальників та забезпечення недискримінаційного доступу користувачів до мереж/трубопроводів; 3) сприяння інтеграції ринків електричної енергії, природного газу України з відповідними ринками інших держав, зокрема в рамках Енергетичного Співтовариства, співпраці з Радою регуляторів Енергетичного Співтовариства, Секретаріатом Енергетичного Співтовариства та національними регуляторами енергетики інших держав; 4) забезпечення захисту прав споживачів товарів, послуг у сферах енергетики та комунальних послуг щодо отримання цих товарів і послуг належної якості в достатній кількості за обґрунтованими цінами; 5) сприяння транскордонній торгівлі електричною енергією та природним газом, забезпечення інвестиційної привабливості для розвитку інфраструктури; 6) реалізація цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг; 7) сприяння впровадженню заходів з енергоефективності, збільшенню частки виробництва енергії з відновлюваних джерел енергії та захисту навколишнього природного середовища; 8) створення сприятливих умов для залучення інвестицій у розвиток ринків у сферах енергетики та комунальних послуг; 9) сприяння розвитку конкуренції на ринках у сферах енергетики та комунальних послуг; 10) інші завдання, передбачені законом.

За правилами частини першої статті 14 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" засідання Регулятора є основною формою його роботи як колегіального органу. Порядок організації роботи Регулятора, зокрема проведення його засідань, визначається регламентом, що затверджується Регулятором, та підлягає оприлюдненню на його офіційному веб-сайті. Засідання Регулятора проводяться у формі відкритих слухань. На відкритих слуханнях розглядаються всі питання, розгляд яких належить до повноважень Регулятора, крім питань, що містять таємну інформацію. У разі розгляду Регулятором питання, що містить таємну інформацію, порядок доступу до якої регулюється законом, Регулятор приймає рішення про розгляд такого питання в режимі закритого слухання.

Відповідно до частини першої статті 19 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" Регулятор здійснює державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених ним порядків контролю.

Згідно з частинами другою та третьою статті 19 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" перевірка проводиться на підставі рішення Регулятора. Для проведення перевірки створюється комісія з перевірки, що складається не менш як із трьох представників центрального апарату та/або територіальних органів Регулятора.

Частина четверта статті 19 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" передбачає, що під час здійснення державного контролю Регулятор має право: 1) вимагати від суб`єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог цього Закону та законів, що регулюють діяльність у сфері енергетики та комунальних послуг, і ліцензійних умов; 2) фіксувати процес здійснення планового або позапланового заходу чи кожну окрему дію засобами аудіо- та відеотехніки, не перешкоджаючи здійсненню такого заходу; 3) вимагати припинення дій, що перешкоджають здійсненню державного контролю; 4) призначати експертизу, одержувати пояснення, довідки, копії документів, відомості з питань, що виникають під час державного контролю; 5) приймати обов`язкові до виконання суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, рішення про усунення виявлених порушень; 6) накладати штрафні санкції та вживати заходів, передбачених законом.

Відповідно до частини п`ятої статті 19 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" за результатами перевірки складається акт у двох примірниках, який підписується членами комісії з перевірки.

Один примірник акта про результати перевірки передається суб`єкту господарювання, діяльність якого перевірялася, або уповноваженій ним особі.

Суб`єкт господарювання, діяльність якого перевірялася, має право надати письмові пояснення та обґрунтування щодо проведеної перевірки та/або виявлених порушень у строк до п`яти робочих днів з дня отримання акта про результати перевірки.

У разі виявлення порушень акт про результати перевірки вноситься на засідання Регулятора, за результатами якого Регулятор приймає рішення про застосування до суб`єкта господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, санкції, передбаченої цим Законом.

Акт про результати перевірки разом із поясненнями та обґрунтуванням суб`єкта господарювання, діяльність якого перевірялася, підлягає оприлюдненню на офіційному веб-сайті Регулятора до розгляду акта на засіданні Регулятора.

Відповідно до частини другої статті 22 Закону України "Про Національну комісію за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг" передбачено, що за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, Регулятор може застосовувати санкції у вигляді: 1) застереження та/або попередження про необхідність усунення порушень; 2) накладення штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії.

Згідно з частиною третьою статті 22 Закону України "Про Національну комісію за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг" у разі виявлення порушень законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор розглядає питання відповідальності суб`єкта господарювання, його посадових осіб на своєму засіданні та приймає рішення про застосування до суб`єкта господарювання санкцій та/або застосування адміністративного стягнення до посадової особи такого суб`єкта господарювання. При застосуванні санкцій Регулятор має дотримуватися принципів пропорційності порушення і покарання та ефективності санкцій, які мають стримуючий вплив.

Відповідно до частини четвертої статті 22 Закону України "Про Національну комісію за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг" регулятор застосовує штрафні санкції до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, у розмірах, встановлених цим Законом, законами України "Про ринок електричної енергії", "Про природні монополії", "Про питну воду та питне водопостачання", "Про ринок природного газу", "Про теплопостачання".

Наведені законодавчі норми вказують, що НКРЕКП, як Регулятор, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, має право здійснювати державний контроль, зокрема шляхом проведення відповідних перевірок, за результатами яких складаються акти, та застосовувати санкції до суб`єктів господарювання за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг у розмірах, встановлених Законом України "Про ринок електричної енергії".

Так, згідно із частиною першою статті 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом.

Пункт 1 частини другої статті 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" встановлює, що правопорушеннями на ринку електричної енергії є порушення ліцензіатами відповідних ліцензійних умов провадження господарської діяльності.

Відповідно до частини третьої статті 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" у разі скоєння правопорушення на ринку електричної енергії до відповідних учасників ринку можуть застосовуватися санкції у виді: 1) попередження про необхідність усунення порушень; 2) штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії.

Як передбачає підпункт "б" пункту 4 частини четвертої статті 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" регулятор у разі скоєння правопорушення на ринку електричної енергії приймає у межах своїх повноважень рішення про накладення штрафів на учасників ринку (крім споживачів) у таких розмірах: від 5 тисяч до 100 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - на суб`єктів господарювання, що провадять господарську діяльність на ринку електричної енергії, що підлягає ліцензуванню: за порушення ліцензійних умов провадження відповідного виду господарської діяльності на ринку електричної енергії, що підлягає ліцензуванню.

Отже, за порушення ліцензіатом, що провадить господарську діяльність на ринку електричної енергії, відповідних ліцензійних умов провадження господарської діяльності що підлягає ліцензуванню, НКРЕКП має право прийняти рішення про накладення штрафів на учасників ринку (крім споживачів) у розмірі: від 5 тисяч до 100 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Разом із тим, частина шоста статті 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" встановлює, що рішення Регулятора про застосування санкцій за правопорушення, передбачені цією статтею, може бути прийнято протягом п`яти днів з дня виявлення правопорушення Регулятором.

Процедуру організації та проведення планових та позапланових перевірок, порядок оформлення результатів перевірок та порядок застосування санкцій до ліцензіатів за порушення законодавства та ліцензійних умов установлює Порядок контролю за дотриманням ліцензіатами, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов, затверджений постановою НКРЕКП від 14 червня 2018 року №428 (далі по тексту - Порядок).

Відповідно до пунктів 5.1, 5.2 Порядку за результатами проведених планових та позапланових перевірок складається акт перевірки у двох екземплярах. У разі відмови уповноваженої особи ліцензіата прийняти акт про результати перевірки такий акт надсилається ліцензіату рекомендованим листом протягом п`яти робочих днів з дня підписання акта членами комісії з перевірки. Ліцензіат, діяльність якого перевірялася, має право надати до НКРЕКП письмові пояснення та обґрунтування щодо проведеної перевірки та/або виявлених порушень у строк до п`яти робочих днів з дня отримання акта про результати перевірки. У разі відсутності у ліцензіата пояснень та обґрунтувань до акта перевірки він може повідомити НКРЕКП про це листом за підписом уповноваженої особи у строк до п`яти робочих днів з дня отримання акта про результати перевірки.

Пунктом 5.4 Порядку передбачено, що у разі виявлення порушень акт про результати перевірки розглядається на засіданні НКРЕКП, що проводиться у формі відкритого слухання, не пізніше п`яти робочих днів після отримання від ліцензіата, діяльність якого перевірялася, письмових пояснень та обґрунтувань до акта перевірки, але не пізніше десяти робочих днів з дати отримання ліцензіатом акта про результати перевірки. За результатами розгляду приймається рішення про застосування до ліцензіата санкцій, передбачених законами України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", "Про ринок електричної енергії", "Про природні монополії", "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення", "Про ринок природного газу" та "Про теплопостачання".

Таким чином, зі змісту статті 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" слідує, що рішення Регулятора про застосування санкцій за правопорушення на ринку електричної енергії може бути прийнято протягом п`яти днів з дня виявлення правопорушення Регулятором.

Аналогічні приписи містить частина сьома статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", а саме: у разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Водночас, Законом України "Про Національну комісію за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг" та Порядком передбачена відповідна процедура прийняття Регулятором рішень про застосування до ліцензіата санкцій за правопорушення на ринку електричної енергії, зокрема, право ліцензіата надати до НКРЕКП письмові пояснення та обґрунтування щодо проведеної перевірки у строк до п`яти робочих днів з дня отримання акта про результати перевірки; розгляд на засіданні НКРЕКП, не пізніше п`яти робочих днів після отримання від ліцензіата письмових пояснень та обґрунтувань до акта перевірки, але не пізніше десяти робочих днів з дати отримання ліцензіатом акта про результати перевірки.

Як свідчить акт перевірки, перевірка Державного підприємства "НЕК "Укренерго" проведена у період з 19 червня 2019 року по 26 червня 2019 року.

Акт перевірки отримано представником позивача 26 червня 2019 року, про що свідчить відповідна відмітка на акті, вчинена директором з юридичного забезпечення ОСОБА_1 .

Відповідно до частини п`ятої статті 19 Закону України "Про Національну комісію за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг" позивач надав пояснення щодо висновків, викладених у акті перевірки, у листі від 03 липня 2019 року, отриманий НКРЕКП 04 липня 2019 року, що ним визнається.

Отже, з урахуванням вимог пункту 5.4 Порядку суд приходить до висновку, що акт перевірки відповідач повинен був розглянути не пізніше п`яти робочих днів після отримання від ліцензіата письмових пояснень до акта, але не пізніше десяти робочих днів з дати отримання ліцензіатом актів про результати перевірки, тобто не пізніше 06 липня 2019 року.

Проте, відповідач, посилаючись на статтю 14 Закону України "Про Національну комісію за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг" та пункти 7.7, 7.8, 7.10 Регламенту Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, вказує, що рішення про застосування санкцій за правопорушення на ринку електричної енергії приймається Комісією на засіданні, яке проводиться у формі відкритих слухань; при цьому прийняттю рішення передує оприлюднення не пізніше як за три робочі дні до дня проведення засідання на офіційному веб-сайті Регулятора переліку питань, що підлягають розгляду та проекти рішень. Перелік питань, що вносяться на розгляд НКРЕКП затверджується Головою НКРЕКП і доводиться до відома членів Комісії не пізніше ніж за чотири робочі дні до дня проведення засідання.

Суд зазначає, що навіть при дотриманні вимог Регламенту НКРЕКП щодо процедури прийняття рішення про застосування санкцій за правопорушення на ринку електричної енергії, відповідач прийняв оскаржувану постанову лише 12 липня 2019 року, порушивши при цьому строки прийняття рішення про застосування до ліцензіата санкцій за правопорушення на ринку електричної енергії, встановлені чинним законодавством.

З огляду на викладене суд вважає, що при прийнятті оскаржуваної постанови НКРЕКП порушила вимоги частини сьомої статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", частини шостої статті 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" в частині дотримання п`ятиденного строку накладення санкції, і порушила строки розгляду акта перевірки, визначені Порядком, що вже є достатньою підставою для скасування постанови НКРЕКП від 12 липня 2019 року №1473 "Про накладення штрафу на Державне підприємство "НЕК "Укренерго" за порушення ліцензійних умов з передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами, ухилення від виконання рішення НКРЕКП та здійснення державного регулювання".

Аналогічна правова позиція щодо необхідності дотримання Регулятором п`ятиденного строку для прийняття рішення про застосування санкцій за правопорушення на ринку електричної енергії висловлена у постановах Верховного Суду від 18 липня 2019 року у справі №826/14481/17 та від 14 липня 2019 року у справі №826/3880/18.

В частині виявлених перевіркою порушень щодо невиконання позивачем вимог постанови НКРЕКП від 01 лютого 2019 року №129 "Про накладення штрафу на ДП "НЕК "Укренерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами, ухилення від виконання рішення НКРЕКП та здійснення заходів державного регулювання", суд звертає увагу на наступне.

На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що форми 1ОСР, 2ОСР, ЗОСР, 4ОСР, 5ОСР та 6ОСР та інструкція із заповнення форм оприлюднені на офіційному веб-сайті ДП "НЕК "Укренерго" 12 лютого 2019 року, про що НКРЕКП повідомлено листом від 01 березня 2019 року №01/7367.

При цьому, додатково розроблено форми 1ЕГ0, 2ЕГ0, ЗЕГО, 4ЕГ0 та інструкції із заповнення форм, які оприлюднені на веб-сайті ДП "НЕК "Укренерго" 01 квітня 2019 року.

Розробка форм 1ЕГ0, 2ЕГ0, ЗЕГО та 4ЕГ0, а також відповідної інструкції щодо їх заповнення відбувалася виключно для роботи з програмним комплексом Plexos для підготовки проекту Звіту з оцінки відповідності (достатності) генеруючих потужностей на 2020-2029 роки. Вони були висвітлені на сайті позивача пізніше з метою отримання інформації під новий Звіт з оцінки відповідності (достатності) генеруючих потужностей. Початок розробки нового Звіту заплановано на липень-серпень 2019 року.

Для розробки попередніх Плану та Звіту, на сайті ДП "НЕК "Укренерго" висвітлені форми щодо отримання інформації, а саме:

обласні державні адміністрації-форми El, Е2, ЕЗ, Е4;

енергогенеруючі компанії (АЕС, ГЕС, ГАЕС, ТЕС, ТЕЦ, ВЕС та СЕС) - форми 1АЕС, 2АЕС, 1ГЕС, 2ГЕС, ЗГЕС, 4ГЕС, 5ГЕС, 1ГАЕС, 2ГАЕС, ЗГАЕС, 4ГАЕС, 5ГАЕС, 1ТЕС, 2ТЕС, 1ТЕЦ, 2ТЕЦ, 1ВЕС, 2ВЕС, ЗВЕС, 4ВЕС, 5ВЕС, 1СЕС, 2СЕС, ЗСЕС, 4СЕС, 5СЕС;

електропередавальні компанії-форми 1ПРТ, 2ПРТта ЗПРТ;

регіональні диспетчерські центри ДП "НЕК "Укренерго" - форма 1ЕС.

Наведене свідчить, що ДП "НЕК "Укренерго" в повному обсязі виконало вимоги НКРЕКП щодо своєчасного оприлюднення форм надання постійних та періодичних даних користувачами системи передачі/розподілу та відповідних інструкцій форм збору інформації та відповідних інструкцій до них. Доказів, які б спростовували зазначене, відповідачем до суду не надано.

На виконання положень статті 19 Закону України "Про ринок електричної енергії" та пункту 3.4 розділу 2 Кодексу системи передачі позивач у 2018 році розробив проект документу "Звіт з оцінки відповідності (достатності) генеруючих потужностей 2018р." (далі - Звіт), який 20 листопада 2018 року оприлюднено на офіційному сайті компанії. За результатами громадських обговорень та консультацій проекту Звіту, які проведено 11 грудня 2018 року в адміністративному приміщенні позивача здійснено його доопрацювання.

Проект Звіту згідно з вимогами законодавства наданий на затвердження відповідачу разом із супровідним листом від 14 грудня 2018 року №01/49292.

У подальшому відповідач у листі від 30 січня 2019 року №1045/13.1/7-19 висловив позивачу зауваження до вказаного проекту Звіту з оцінки відповідності (достатності) генеруючих потужностей.

Приймаючи до уваги зауваження Регулятора та на виконання абзацу четвертого частини третьої пункту 2 постановляючої частини постанови НКРЕКП від 01 лютого 2019 року №129 ДП "НЕК "Укренерго" у листі від 29 березня 2019 року №01/11354 направило до відповідача та Управління НКРЕКП у м. Києві та Київській області доопрацьований Звіт з оцінки відповідності (достатності) генеруючих потужностей.

Доказів, які б спростовували твердження позивача та наявні у справі докази, відповідачем до суду не надано.

На думку суду, викладене свідчить про виконання ДП "НЕК "Укренерго" у повному обсязі вимог абзацу четвертого частини третьої пункту 2 постановляючої частини постанови відповідача від 01 лютого 2019 року №129 в частині направлення до 01 квітня 2019 року до відповідача та Управління НКРЕКП в м. Києві та Київській області доопрацьованого проект Звіту з оцінки відповідності (достатності) генеруючих потужностей.

При вирішенні спору суд враховує, що відповідач повідомив позивача про недоліки доопрацьованого Звіту лише у листі від 05 червня 2019 року №6130/13.1/7-19, однак, необхідність подальшого доопрацювання проекту вказаного Звіту не свідчить про невиконання позивачем вимог відповідача.

Як встановлює до частини дев`ятої статті 14 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" рішення Регулятора є обов`язковими до виконання суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг.

Частина п`ята статті 14 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" установлює, що рішення Регулятора оформлюються постановами, крім рішень щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення контролю, які оформлюються розпорядженнями. Рішення Регулятора підписуються Головою.

Таким чином, обов`язкові до виконання рішення Регулятора викладаються лише у формі постанов або розпоряджень, відповідно, листи відповідача не вважаються рішенням Регулятора, обов`язковим до виконання, в розумінні наведених вимог закону.

Проаналізувавши наведене суд дійшов висновку, що позивача повністю виконав свій обов`язок щодо надання у строк до 01 квітня 2019 року відповідачу та Управлінню НКРЕКП у м. Києві та Київській області доопрацьованого Звіту з оцінки відповідності (достатності) генеруючих потужностей, що підтверджується вищевказаним листом позивача від 29 березня 2019 року №01/11354.

Як вбачається з матеріалів справи, інші вимоги відповідача надіслані після 01 квітня 2019 року та не у формі рішень Регулятора (постанов або розпоряджень), а тому не є обов`язковими до виконання та не можуть свідчити про порушення позивачем вимог пункту 3.10 Ліцензійних умов та статті 14 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", оскільки прийняті не у спосіб, визначений законом.

В частині ймовірного порушення щодо забезпечення надання ДП "НЕК "Укренерго" починаючи з 04 лютого 2019 року до НКРЕКП та Управління НКРЕКП ум. Києві та Київській області щотижневого звіту суд зазначає про наступне.

На підставі наявних у справі доказів суд встановив, що звіти до Управління НКРЕКП у м. Києві та Київській області з 04 лютого 2019 надавалися позивачем лише на електрону адресу kievtp@ukr.net, оскільки в пункті 2.3 рішення відповідача відсутнє зобов`язання надавати такі звіти до Управління НКРЕКП у м. Києві та Київській області у паперовому вигляді.

Крім того, позивач додатково надавав до НКРЕКП Звіт за період з 22 по 28 квітня 2019 року в паперовому вигляді, який надіслано листом від 06 травня 2019 року №01/16063 разом зі звітом за період з 29 квітня по 05 травня 2019.

Таким чином, рішення Регулятора щодо необхідності подання позивачем щотижневих звітів виконано у повному обсязі.

Щодо реалізації Контракту УЕ/5/1 "Balancing Market & Ancillary Services System (BM&AS System) and Settlement System" від 19 липня 2018 року № 09-1/1684-18 (далі - Контракт) між ДП "НЕК "Укренерго" та Joint Venture "IP Systems Zrt. and smart technologies Management-Beratungs-und Beteiligungsgesellschaft mbH" за пакетом УЕ/5 "Впровадження Балансуючого ринку. Лоті: Система Балансуючого ринку та Система ринку допоміжних послуг, Система Адміністратора розрахунків".

Як зазначає позивач та не спростовано відповідачем, тестові операції з купівлі продажу на балансуючому ринку та ринку допоміжних послуг, ОСП розпочато у відповідності до вимог частини 14 розділу XVII прикінцевих положень закону України про ринок електричної енергії. Дана інформація широко поширена у фахових засобах масової інформації, та, зокрема, опублікована на сайті ДП "НЕК "Укренерго": https://ua.energy/osnovni-podiyi/ukrenergo-rozpochalo-testovi-operatsiyi-z-kupivli" prodazhu-elektroenergiyi-na-balansuyuchomu-rynku-ta-rynku-dopomizhnyh-poslug/, про що наголошено під час проведення перевірки та зазначено в акті перевірки (абзац шостий стор. 11 акта).

Факт виконання даної норми закону підтверджується результатами торгових операцій на відповідних сегментах ринку, початих 11 грудня 2018 року.

Відповідно до Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року №307, та чинного законодавства позивач обрав і використовує програмне забезпечення, що автоматизує його процеси як оператора системи передачі (ОСП). Дана система управління ринком розроблена з врахуванням вимог до продуктивності і надійності, що дозволяє гарантувати точність і збереження всіх розрахунків та інформації учасників ринку. Крім того, програмне забезпечення повністю відповідає вимогам, викладеним у розділі 1.11 Правил ринку, про що свідчать протоколи про проведення тестувань, зокрема:

система управління ринком повністю відповідає операціям, передбаченим Правилами ринку, затвердженими постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року №307;

система управління ринком відповідає загальноприйнятим принципам належної комерційної практики, заснована на сучасних, придатних і надійних інформаційних і комунікаційних технологіях та відповідає суворим специфікаціям по безперебійній роботі, підвищеній надійності і цілісності зберігання даних;

база даних і канали передачі даних системи управління ринком захищені за допомогою спеціальної системи безпеки, не допускають доступ сторонніх осіб до Інформації з обмеженим доступом. Сама система забезпечує захист від доступу до інформації з баз;

система управління ринком безперебійно функціонує;

незалежний аудитор (KPMG) видав позитивний висновок про відповідність рішення, що застосовується в інформаційній системі, чинному законодавству.

Оцінюючи вказані доводи, суд бере до уваги те, що Закон України "Про ринок електричної енергії", Правила ринку та інші нормативні документи не встановлюють вимог до того, в якому етапі експлуатації повинна знаходитися система.

Викладене свідчить про відсутність у НКРЕКП правових підстав вимагати у ДП "НЕК "Укренерго" надання акта введення в промислову експлуатацію.

За таких обставин суд погоджується з твердженням позивача про те, що ним вжито всіх необхідних і можливих заходів та забезпечено належне виконання покладених на нього функцій згідно із Законом України "Про ринок електричної енергії".

Щодо стану корпоратизації та сертифікації оператора системи передачі суд вважає за необхідне зазначити таке.

Закон України "Про ринок електричної енергії» встановлює, що оператор системи передачі підлягає проходженню процедури сертифікації, тобто підтвердження рішенням відповідача виконання вимог щодо відокремлення та незалежності оператора системи передачі, передбачених Законом.

Серед основних вимог до оператора системи передачі, передбачених законодавством, є організаційно-правова форма, а саме - акціонерне товариство, при цьому обов`язкове дотримання вимог щодо відокремлення і незалежності оператора системи передачі.

З метою здійснення підготовки позивача до сертифікації, як незалежного оператора системи передачі, згідно із розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 листопада 2018 року №1001-р "Про передачу цілісного майнового комплексу державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" до сфери управління Міністерства фінансів" цілісний майновий комплекс позивача передано із сфери управління Міністерства енергетики та вугільної промисловості України до сфери управління Міністерства фінансів України.

Акт приймання-передачі цілісного майнового комплексу позивача із сфери управління Міненерговугілля до сфери управління Міністерства фінансів України затверджено Міністром фінансів України 04 лютого 2019 року.

Наказом Міністерства фінансів України від 15 лютого 2019 року №73 до розпорядження Кабінету Міністрів України від 22 листопада 2018 року №829, прийнято рішення реорганізувати ДП "НЕК "Укренерго" шляхом його перетворення у приватне акціонерне товариство 100% акцій якого належить державі.

В рамках здійснення заходів з реорганізації ДП "НЕК "Укренерго", передбачених Порядком перетворення державного унітарного комерційного підприємства в акціонерне товариство, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 серпня 2012 року №802, наказом Міністерства фінансів України від 22 лютого 2019 року №82 утворено комісію з реорганізації (перетворення) ДП "НЕК "Укренерго".

19 березня 2019 року відбулося засідання комісії з реорганізації (перетворення), на якому схвалено Перелік необоротних активів, що підлягають незалежній оцінці, Зведений акт інвентаризації майна за результатами попередньої інвентаризації станом на 30 листопада 2018 року та їх подання на затвердження Міністерству фінансів України.

У період з 31 березня 2019 року по 20 квітня 2018 року інвентаризаційною комісією, створеною наказом Міністерства фінансів України від 01 березня 2019 року №94, проводилася інвентаризація необоротних активів станом на дату оцінки 31 березня 2019 року, та здійснювалося оформлення її результатів.

23 квітня 2019 року матеріали інвентаризації необоротних активів розглянуті та погоджені комісією з реорганізації (перетворення) та передані незалежному оцінювачу для здійснення оцінки (переоцінки) необоротних активів відповідно до вимог Методики оцінки майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10 грудня 2003 року №1891.

Станом на 18 червня 2019 року в межах процедури реорганізації (перетворення) ДП "НЕК "Укренерго" в приватне акціонерне товариство, 100% акцій якого належать державі, підприємством отримано позитивну рецензію Фонду державного майна України на звіт про оцінку майна, згідно з якою звіт в цілому відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна та може бути використаний в подальшій роботі. На підставі даних звіту про оцінку майна та за результатами переоцінки необоротних активів підприємства ДП "НЕК "Укренерго" складено передавальний баланс підприємства станом на дату оцінки.

26 червня 2019 року складений ДП "НЕК "Укренерго" передавальний баланс підприємства разом з аудиторським висновком та іншими матеріалами, необхідними для проведення оцінки передані комісії з перетворення для подальшого використання при підготовці акта оцінки.

Виконання заходів з реорганізації підприємства здійснюється в тому числі у відповідності із Методикою оцінки майна, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 10 грудня 2003 року №1891. Постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 року №224 внесені зміни до Методики, які набрали чинності 20 березня 2019 року, у зв`язку з якими змінено терміни виконання деяких заходів в межах процедури реорганізації (перетворення) ДП "НЕК "Укренерго". Враховуючи вищенаведене, орієнтовний термін завершення процедури перетворення ДП "НЕК "Укренерго" в приватне акціонерне товариство була середина вересня 2019 року.

Таким чином, процедура корпоратизації здійснювалася позивачем з дотриманням плану корпоратизації, наданого НКРЕКП під час проведення позапланового заходу державного нагляду, та у відповідності з чинним законодавством.

Крім того, процедура сертифікації оператора системи передачі електричної енергії передбачає підтвердження відповідності суб`єкта господарювання, який подав запит на сертифікацію, вимогам щодо відокремлення і незалежності оператора системи передачі електричної енергії, передбаченим Законом України "Про ринок електричної енергії". Згідно з такими вимогами органи державної влади, до сфери управління яких належать суб`єкти господарювання, які провадять діяльність з виробництва (видобутку) та/або постачання електричної енергії та/або природного газу, з одного боку, та суб`єкта господарювання, які провадять діяльність з передачі електричної енергії або транспортування природного газу, з іншого боку, повинні бути незалежними під час прийняття рішень щодо управління зазначеними суб`єктами господарювання.

З метою забезпечення виконання вимог щодо відокремлення та незалежності оператора системи передачі електричної енергії, позивачем розроблено проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Кабінет Міністрів України" (щодо забезпечення відокремлення та незалежності оператора системи передачі електричної енергії), а також проекти постанов Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Положення про Міністерство енергетики та вугільної промисловості України" та "Про внесення змін до Положення про Міністерство фінансів України".

Для забезпечення проведення процедури сертифікації оператора системи передачі електричної енергії вищевказаний законопроект та проекти постанов направлені до НКРЕКП листом ДП "НЕК "Укренерго" від 15 лютого 2019 року №01/5563 та до Міністерства фінансів України листом ДП "НЕК "Укренерго" від 21 червня 2019 року №01/22624.

В акті перевірки також зазначено, що згідно з вимогами абзацу третього, четвертого пункту 16 розділу XVII Закону України "Про ринок електричної енергії" обов`язок провести корпоратизацію підприємства, що здійснює диспетчерське управління ОЕС України та передачу електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами, з урахуванням вимог цього Закону щодо відокремлення оператора системи передачі та забезпечення подання оператором системи передачі запиту на сертифікацію до Регулятора покладено на Кабінет Міністрів України.

Викладене свідчить про те, що ДП "НЕК "Укренерго" вжито всіх можливих заходів для виконання вимог пункту 16 розділу XVII Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про ринок електричної енергії" в частині подання оператором системи передачі протягом дев`яти місяців з дня набрання чинності цим Законом запиту на сертифікацію до відповідача.

Таким чином, суд погоджується із доводами позивача про те, що наведені в акті перевірки висновки про виявлені порушення у діяльності ДП "НЕК "Укренерго" є необґрунтованими та спростовуються фактичними обставинами справи, а тому накладення на ДП "НЕК "Укренерго" штрафу у розмірі 1 700 000,00 грн. за порушення пункту 3.10 Ліцензійних умов та невиконання постанови НКРЕКП від 01 лютого 2019 року №129 "Про накладення штрафу на ДП "НЕК "Укренерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами, ухилення від виконання рішення НКРЕКП та здійснення заходів державного регулювання" є помилковим.

Позивач також наголошує, що згідно з підпунктом 2 пункту 2 резолютивної частини оскаржуваної постанови ДП "НЕК "Укренерго" зобов`язано у строк до 15 липня 2019 року надати до НКРЕКП та Управління НКРЕКП у м. Києві та Київській області належним чином завірену копія акта вводу в промислову експлуатацію Інформаційної системи Market management system 1.0.

Згідно з підпунктом 5 пункту 2 постановляючої частини оскаржуваної постанови позивача зобов`язано, починаючи з 15 липня 2019 року, забезпечити подання до НКРЕКП та Управління НКРЕКП у м. Києві та Київській області щотижневого звіту щодо впровадження Інформаційної системи Market management system та щомісячного звіту стосовно виконання заходів із реорганізації (перетворення) оператора системи передачі та стосовно підготовки до сертифікації оператора системи передачі.

Суд встановив, що текст оскаржуваної постанови оприлюднений на сайті відповідача лише 17 липня 2019 року, а станом на 18 липня 2019 року Інформаційна система Market management system 1.0. в промислову експлуатацію не могла бути введена, з урахування того вимоги відповідача щодо строків виконання заходів були неможливими.

Крім того, вимоги відповідача, викладені в підпунктах 2 і 4 пункту 2 резолютивної частини оскаржуваної постанови щодо вводу інформаційної системи Market management system в промислову експлуатацію не відповідають приписам чинного законодавства.

Так, у відповідності із Правилами ринку, затвердженими постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року №307, позивач обрано і використовує програмне забезпечення, що автоматизує його процеси як оператора системи передачі електричної енергії. Дана система управління ринком розроблена з врахуванням вимог до продуктивності і надійності, що дозволяє гарантувати точність і збереження всіх розрахунків та Інформації учасників ринку. Як вказує позивач, програмне забезпечення повністю відповідає вимогам, викладеним у розділі 1.11 Правил ринку, що підтверджують протоколи про проведення тестувань.

При цьому Закон України "Про ринок електричної енергії", Правила ринку та інші нормативні документи не встановлюють вимог до того, на якому етапі експлуатації повинна знаходитися система.

З огляду на викладене суд погоджується з твердженням позивача про те, що вимоги, викладені в підпунктах 2 і 4 пункту 2 резолютивної частини оскаржуваної постанови щодо вводу в промислову експлуатацію Інформаційної системи Market management system не відповідають вимогам чинного законодавства.

Крім того, суд звертає увагу, що відповідно до частини п`ятої статті 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" при визначенні санкцій за порушення, передбачені цією статтею, Регулятор та центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, враховують серйозність і тривалість правопорушення, наслідки правопорушення для інтересів ринку електричної енергії та учасників ринку, пом`якшуючі та обтяжуючі обставини.

Відповідно до частини другої статті 12 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" у разі застосування санкцій за порушення вимог законодавства, зокрема, якщо законом передбачаються мінімальні та максимальні розміри санкцій, враховується принцип пропорційності порушення і покарання. Санкція, що застосовується до суб`єкта господарювання при першому порушенні, не може бути вищою за мінімальну санкцію, передбачену відповідним законом.

Отже, суб`єкт владних повноважень при визначенні розміру санкції має врахувати в своєму рішенні серйозність і тривалість правопорушення, наслідки правопорушення для інтересів ринку електричної енергії та учасників ринку, пом`якшуючі та обтяжуючі обставини а при виборі розміру стягнення оцінити ступінь тяжкості вчиненого правопорушення та його небезпечність.

Проте, оскаржуваною постановою до позивача застосовано максимальний розмір штрафу, передбаченого пунктом 4 частини четвертої статті 77 Закону України "Про ринок електричної енергії", а саме 1 700 000,00 грн.

Однак, як видно зі змісту оскаржуваної постанови, НКРЕКП при визначенні розміру штрафних санкцій лише зазначила про вчинені позивачем правопорушення, не обґрунтовуючи при цьому тяжкості вчиненого ним правопорушення та відповідність вчиненого правопорушення розміру штрафу.

Суд також хоче звернути увагу на те, що у межах спірних правовідносин проведена перевірка стосувалася виключно перевірки виконання ДП "НЕК "Укренерго" вимог постанови НКРЕКП від 01 лютого 2019 року №129.

Разом із цим, відповідальність за невиконання або несвоєчасне виконання рішень Регулятора, прийнятих у межах його повноважень встановлена підпунктом "а" пункту 5 частини четвертої статті 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" у межах від 1 тисячі до 10 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

З наведеного вбачається, що якщо з боку ДП "НЕК "Укренерго" могло бути невиконання або несвоєчасне виконання постанови НКРЕКП від 01 лютого 2019 року № 129, то максимально можливий розмір штрафу має становити 170 000,00 грн., а не 1 700 000,00 грн.

Враховуючи вищевикладене, беручи до уваги порушення строку накладення стягнення та не доведення виявлених перевіркою порушень, суд вважає, що постанова НКРЕКП від 12 липня 2019 року №1473 "Про накладення штрафу на Державне підприємство "НЕК "Укренерго" за порушення ліцензійних умов з передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами, ухилення від виконання рішення НКРЕКП та здійснення державного регулювання" є протиправною та підлягає скасуванню.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На думку Окружного адміністративного суду міста Києва, відповідачем не доведено правомірність оскаржуваної постанови з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов ПАТ "Національна енергетична компанія "Укренерго" підлягає задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, на користь позивача належить стягнути судовий збір за рахунок бюджетних асигнувань НКРЕКП.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 12 липня 2019 року №1473 "Про накладення штрафу на ДП "НЕК "Укренерго" за порушення ліцензійних умов з передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами, ухилення від виконання рішення НКРЕКП та здійснення заходів державного регулювання".

3. Стягнути на користь Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" понесені ним витрати по сплаті судового збору у розмірі 19 210,00 грн. (дев`ятнадцять тисяч двісті десять гривень нуль копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Згідно з частиною першою статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Відповідно до частини другої статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Частина перша статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України встановлює, що апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п`ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Публічне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "Укренерго" (01032, м. Київ, вул. Симона Петлюри, 25; ідентифікаційний код 00100227);

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (03057, м. Київ, вул. Смоленська, буд. 19 ; ідентифікаційний код 39369133).

Дата складення повного рішення суду - 26 грудня 2019 року.

Суддя В.А. Кузьменко

Джерело: ЄДРСР 86700487
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку