open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 826/11986/15
Моніторити
Постанова /23.12.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.12.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /16.11.2016/ Вищий адміністративний суд України Постанова /25.10.2016/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.10.2016/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.09.2016/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.09.2016/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.09.2016/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.08.2016/ Київський апеляційний адміністративний суд Постанова /07.04.2016/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /15.09.2015/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /22.07.2015/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /22.07.2015/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /24.06.2015/ Окружний адміністративний суд міста Києва
emblem
Справа № 826/11986/15
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /23.12.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.12.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /16.11.2016/ Вищий адміністративний суд України Постанова /25.10.2016/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.10.2016/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.09.2016/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.09.2016/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.09.2016/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.08.2016/ Київський апеляційний адміністративний суд Постанова /07.04.2016/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /15.09.2015/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /22.07.2015/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /22.07.2015/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /24.06.2015/ Окружний адміністративний суд міста Києва

ПОСТАНОВА

Іменем України

23 грудня 2019 року

Київ

справа №826/11986/15

адміністративне провадження №К/9901/13152/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Стеценка С.Г.,

суддів Бучик А. Ю., Тацій Л. В.,

провівши попередній розгляд адміністративної справи за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 до Міністерства молоді та спорту України, третя особа - Федерація шахів України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, касаційне провадження в якій відкрите за касаційною скаргою Міністерства молоді та спорту України на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 25.10.2016 (головуючий суддя Шелест С. Б., судді: Глущенко Я. Б., Чаку Є. В.),

В С Т А Н О В И В:

I. Короткий зміст позовних вимог

1. У червні 2015 року ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 (далі - позивачі) звернулися з позовом до Міністерства молоді та спорту України (далі - Міністерство, відповідач), третя особа - Федерація шахів України (далі - Федерація), в якому просили: визнати протиправним та скасувати рішення Міністерства від 05.03.2015 №К-46/15/6.2 про відсутність правових підстав щодо виплати винагород Міністерством спортсменам-призерам особистого чемпіонату світу зі складання шахових композицій (WCCI) та 9-го командного чемпіонату світу зі складання шахових композицій (9ht) та їх тренерам (далі - спірне рішення); зобов`язати відповідача затвердити списки спортсменів та тренерів із зазначенням розмірів винагород з урахуванням рішення Федерації шахів України від 30.10.2013 і протоколів особистого чемпіонату світу (WCCI) з шахової композиції відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 24.07.2013 №550 "Про заохочення спортсменів та тренерів з неолімпійських видів спорту" (далі - постанова КМУ №550); зобов`язати Міністерство затвердити списки спортсменів та тренерів із зазначенням розмірів винагород з урахуванням рішення Федерації шахів України від 30.04.2014 і протоколів 9-го командного чемпіонату світу (9ht WCCT) з шахової композиції відповідно до вимог постанови КМУ №550.

2. В обґрунтуванні вимог позовної заяви зазначалось про те, що у відповідача, на думку позивачів, були відсутні визначені законом правові підстави для прийняття спірного рішення, яке, на їх переконання, є протиправним і, як наслідок, позбавило останніх виплат винагород, передбачених законодавством, зокрема, постановою КМУ №550.

II. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 07.04.2016 у задоволенні позову відмовлено.

4. Приймаючи таку постанову, суд першої інстанції, провівши аналіз положень законодавства, яким врегульовані спірні правовідносини, виходив з того, що виплата винагород позивачам можлива у випадках, якщо змагання були офіційними, тобто включені до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих і спортивних заходів України, календарних планів фізкультурно-оздоровчих і спортивних заходів Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, календарних планів фізкультурно-оздоровчих і спортивних заходів районів, міст, селищ та сіл (далі - Єдиний календарний план), відповідно до вимог статті 45 Закону України від 24.12.1993 №3808-ХІІ «Про фізичну культуру і спорт» (далі - Закон №3808-ХІІ в редакції, чинній станом на час виникнення спірних правовідносин).

5. Разом з тим, як встановив суд першої інстанції, Федерацією не подавались пропозиції до Міністерства про включення особистого чемпіонату світу 2010 -2012 років (WCCI 2010-2012) та 9-го командного чемпіонату світу 2012-2013 років (WCCT 2012-2013) зі складання шахових композицій до Єдиного календарного плану на 2010 - 2013 роки.

6. Спираючись на викладене, суд дійшов висновку про те, що відповідачем правомірно надано відповідь позивачам про відсутність правових підстав щодо виплати винагород Міністерством спортсменам - призерам особистого чемпіонату світу зі складання шахових композицій та 9-го командного чемпіонату світу зі складання шахових композицій та їх тренерам.

7. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 25.10.2016 скасовано ухвалене судом першої інстанції рішення по суті спору, а позов задоволено частково. Визнано протиправною відмову Міністерства у включенні позивачів до списків спортсменів та тренерів, із зазначенням розмірів винагород, відповідно до постанови КМУ №550. Зобов`язано Міністерство затвердити списки спортсменів та тренерів із зазначенням розмірів винагород з урахуванням рішення Федерації від 30.10.2013 і протоколів особистого чемпіонату світу (WCCI) з шахової композиції відповідно до вимог постанови КМУ №550. Зобов`язано Міністерство затвердити списки спортсменів та тренерів із зазначенням розмірів винагород з урахуванням рішення Федерації від 30.04.2014 і протоколів 9-го командного чемпіонату світу (9ht) з шахової композиції відповідно до вимог постанови КМУ №550. У задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.

8. Свої висновки суд апеляційної інстанції мотивував тим, що у ході розгляду справи, на підставі належних та допустимих доказів, підтверджено офіційний статус спортивних змагань, у яких брали участь позивачі, при цьому, особистий чемпіонат світу 2010 -2012 років (WCCI 2010-2012) та 9-й командний чемпіонат світу 2012-2013 років (WCCT 2012-2013) зі складання шахових композицій, хоча й під іншою назвою, але, як встановлено судом, були включені до Єдиного календарного плану на 2010 - 2013 роки й відповідним чином профінансовані, а також здійснювалась підготовка до вказаних вище спортивних заходів, затверджувались склади збірної команди України з шахів (шахової композиції).

III. Короткий зміст вимог касаційної скарги, узагальнені доводи особи, яка її подала, а також узагальнений виклад позиції інших учасників справи

9. Не погодившись із наведеними вище рішенням апеляційного суду, Міністерство подало касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального та порушення норм процесуального права, просить його скасувати і залишити в силі постанову суду першої інстанції.

10. В обґрунтуванні касаційної скарги скаржник наполягає на тому, що спортивні заходи, участь у яких брали позивачі, є неофіційними, що на думку скаржника, не спростовано апеляційним судом, а відтак його висновки про наявність підстав для задоволення позову є помилковим.

11. У запереченні на касаційну скаргу позивачі, посилаючись на аргументи, викладені у позовній заяві, висловили незгоду з доводами і вимогами останньої, просили у її задоволенні відмовити, а оскаржуване судове рішення - залишити без змін, оскільки вважають таке законним та обґрунтованим.

12. Федерація своїм правом на подання заперечень на касаційну скаргу не скористались.

IV. Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи

13. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 16.11.2016 відкрите касаційне провадження у справі за вказаною касаційною скаргою.

14. В подальшому справа передана до Верховного Суду як суду касаційної інстанції в адміністративних справах відповідно до підпункту 4 пункту 1 Розділу VІІ "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

15. За правилами підпункту 4 пункту 1 Розділу VІІ "Перехідні положення" КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

16. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено колегію суддів для розгляду касаційної скарги у складі судді-доповідача Гімона М. М., суддів: Бучик А. І., Мороз Л. Л.

17. У зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Гімона М. М. (Рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20.05.2019 №14), на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду, протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено колегію суддів для розгляду касаційної скарги у складі судді-доповідача Стеценка С. Г., суддів: Бучик А. І., Тацій Л. В.

18. Ухвалою Верховного Суду від 09.12.2019 постановлено здійснювати касаційний розгляд цієї справи в порядку письмового провадження з 11.12.2019.

V. Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій

19. Як встановлено судами попередніх інстанцій, рішенням Виконкому Федерації від 30.10.2013 затверджено списки спортсменів та тренерів на виплату грошових винагород відповідно до постанови КМУ №550 за результатами виступу українських шахістів на особистому чемпіонаті світу зі складання шахових композицій (WCCІ 2010-2012), до яких включені й позивачі.

20. Листом від 06.11.2013 вих. №245 Федерація звернулась до Міністерства, у якому порушувала питання про виплату винагород, передбачених постановою КМУ №550, за результатами виступу українських шахістів на особистому чемпіонаті світу зі складання шахових композицій (WCCІ 2010-2012).

21. Рішенням Виконкому федерації затверджено списки спортсменів та тренерів на виплату грошових винагород відповідно до постанови КМУ №550 за результатами виступу українських шахістів у третьому та четвертому кварталі 2013 року за результатами 9-го командного чемпіонату світу зі складання шахових композицій (9th2011-2013), до яких, зокрема, включені позивачі.

22. Листом від 13.05.2014 вих. №98 Федерація звернулась до Міністерства, у якому порушувала клопотання про виплату винагород, передбачених постановою Кабінету Міністрів України «Про встановлення винагород спортсменам України-чемпіонам, призерам спортивних змагань міжнародного рівня та їх тренерам» від 22.03.2000. №539 (зі змінами; далі - постанова КМУ №539), за результатами виступу українських шахістів на наступних змаганнях: 9-й командний чемпіонат світу зі складання шахових композицій (9 th WCCT).

23. 07.10.2014. Голова комісії з шахової композиції звернувся з листом до Міністра молоді та спорту України Булатова Д. С., у якому просив проконтролювати Міністерство виплату винагород, передбачених Постановою №550 від 24.07.2013. за результатами чемпіонатів світу.

24. 03.11.2014 ОСОБА_1 звернувся повторно з листом до Міністра молоді та спорту України Булатова Д. С., у якому просив проконтролювати виплату Міністерством винагород, передбачених постановою КМУ №550 за результатами проведених чемпіонатів світу.

25. Листом від 24.11.2014. №С-1010/6.2 заступник Міністра Підгрушна О. М. звернулась до Федерації, в якому просила висловити позицію щодо виплати винагород за результатами особистого чемпіонату світу 2010 -2012 років (WCCI 2010-2012) та 9-го командного чемпіонату світу 2012-2013 років (WCCT 2012-2013) зі складання шахових композицій, передбачених постановою КМУ №550.

26. За результатами розгляду вищезгаданого листа, Федерація, листом від 02.12.2014 №277 повідомила, що Федерацією було прийнято рішення щодо виплат винагород спортсменам та їх тренерам відповідно до постанови КМУ №550, про що було повідомлено Міністерство листами №98 від 13.05.2014 та №245 від 06.11.2013.

27. Також зазначено, що постанова КМУ №550 не містить жодних підстав для заборони виплати винагород, а тому за наявності інших формальних перешкод до вирішення цього питання буде доцільним провести додаткові консультації між Федерацією та Міністерством молоді та спорту України або створити робочу групу із залученням представників федерації та під керівництвом Міністерства молоді та спорту України для вирішення цієї проблеми.

28. Листом від 12.12.2014 №С-1079/6.2 заступник Міністра Підгрушна О . М. , у відповідь на звернення від 03.11.2014 повідомила ОСОБА_1 , що Порядок виплати винагород спортсменам України - чемпіонам, призерам спортивних змагань з неолімпійських видів спорту міжнародного і та їх тренерам, затверджений постановою КМУ №550 (далі - Порядок №550), передбачає, що винагороди за високі спортивні результати на змаганнях міжнародного рівня виплачуються спортсменам - переможцям, які зайняли перше-третє місце у складі збірних команд України з неолімпійських видів спорту.

29. У цьому ж листі зазначено, що особистий чемпіонат світу 2010-2012 років (WCCI 2010-2012) та 9-ий командний чемпіонат світу 2012-2013 років (9thWCCT 2012-2013) зі складання шахових композицій не включені до Єдиних календарних планів на 2010-2013 роки, тому не є офіційними, а отже відповідні накази про відрядження спортсменів та тренерів не видавалися, склади збірних команд України для участі у цих чемпіонатах не затверджувалися, відповідні бюджетні пропозиції не формувались, кошти щодо виплати винагород за спортивні результати на цих чемпіонатах не передбачалися.

30. 18.01.2015 голова комісії з шахової композиції України ОСОБА_2 звернувся листом до Міністра молоді та спорту України Жданова І. О., у якому просив взяти під особистий контроль здійснення виплати Міністерством молоді та спорту винагород, передбачених постановою КМУ №550 шахістам (шаховим композиторам) за особистий та командний чемпіонат світу.

31. 29.01.2015 директор департаменту фізичної культури та неолімпійських видів спорту звернувся з листом №К-46/15/6 до Федерації шахів, у якому просив висловити позицію щодо виплати винагород за результатами особистого чемпіонату світу 2010-2012 років (WCCI 2010-2012) та 9-го командного чемпіонату світу 2012-2013 років (WCCT 2012-2013) зі складання шахових композицій, затверджених виконкомом ФШУ від 30.10.2013 та 30.04.2014.

32. За результатами розгляду листа, Федерація, листом від 03.02.2015 №24 повідомила, що пропозиція федерації висловлена у листі №277 від 02.12.2014 не змінилась. Також зазначила, що постанова КМУ від №550 не містить жодних підстав для заборони виплати винагород, а тому за наявності інших формальних перешкод до вирішення цього питання буде доцільним провести додаткові консультації між Федерацією та Міністерством молоді та спорту України або створити робочу групу з залучення представників федерації та під керівництвом Міністерства молоді та спорту України для вирішення цієї проблеми.

33. 05.03.2015 листом №К-46/15/6.2 Міністерство у відповідь на звернення від 18.01.2015, повідомило голові комісії з шахової композиції Федерації ОСОБА_2, що відповідно до підпункту 3 пункту 6 Положення про Міністерство молоді та спорту України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 №220, та з метою перевірки фактів, викладених у Вашому листі, наказом Міністерства від 05.03.2015 №612 утворена робоча група.

34. У березні 2015 року за результатами роботи було зроблено висновки про відсутність правових підстав щодо виплати винагород Міністерством спортсменам - призерам особистого чемпіонату світу зі складання шахових композицій та 9-го командного чемпіонату світу зі складання шахових композицій та їх тренерам.

35. Підставою для такого висновку слугувало те, що особистий чемпіонат світу 2010-2012 років (WCCI 2010-2012) та 9-ий командний чемпіонат світу 2012-2013 років (9th2012-2013) зі складання шахових композицій не включені до Єдиних календарних планів фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України на 2010-2013 роки, тобто не є офіційними. Відповідні накази про відрядження спортсменів та тренерів не видавалися, склади збірних команд України для участі у цих чемпіонатах не затверджувалися, відповідні бюджетні пропозиції не формувались, кошти щодо виплат винагород за спортивні результати на цих чемпіонатах не передбачались.

36. Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, позивачі звернулись до суду з даним позовом.

VI. Позиція Верховного Суду

37. Так, відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

38. Загальні правові, організаційні, соціальні та економічні основи діяльності у сфері фізичної культури і спорту визначає Закон №3808-ХІІ та регулює суспільні відносини у створенні умов для розвитку фізичної культури і спорту.

39. За визначенням абзаців четвертого, п`ятнадцятого статті 1 названого вище Закону Єдиний календарний план фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України - документ, у якому на відповідний рік визначаються організаційні та фінансові питання щодо забезпечення проведення відповідних заходів та який затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту, у встановленому ним порядку. Спортивне змагання - захід, що проводиться організатором спортивних заходів з метою порівняння досягнень спортсменів та визначення переможців відповідно до правил спортивних змагань з видів спорту та затвердженого організатором спортивних заходів положення (регламенту) про ці змагання, що відповідає визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту, вимогам.

40. Згідно з положеннями статті 5 Закону №3808-ХІІ державне управління фізичною культурою і спортом здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, за сприяння відповідно інших органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

41. Повноваження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, та інших центральних органів виконавчої влади у сфері фізичної культури і спорту визначає стаття 6 Закону №3808-ХІІ, за змістом якої Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політику у сфері фізичної культури та спорту, окрім іншого, затверджує в установленому порядку Єдиний календарний план фізкультурно-оздоровчих і спортивних заходів України.

42. Також, за приписами частин першої, четвертої статті 37 Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, з урахуванням пропозицій національних спортивних федерацій та фізкультурно-спортивних товариств комплектує на конкурсній основі з числа найбільш підготовлених спортсменів дитячо-юнацького, резервного спорту та спорту вищих досягнень, а також фахівців сфери фізичної культури і спорту, зокрема тренерів, національні збірні команди з визнаних в Україні олімпійських та неолімпійських видів спорту для підготовки їх до участі в міжнародних спортивних змаганнях.

43. Склад національних збірних команд щорічно затверджується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, та включає основний склад та склади спортсменів різних вікових груп з урахуванням вимог міжнародних спортивних федерацій.

44. Статтею ж 40 Закону №3808-ХІІ передбачено, що правила спортивних змагань з видів спорту, визнаних в Україні (далі - правила спортивних змагань), включають вимоги до учасників змагань, відповідних спортивних споруд, спеціального обладнання та інвентарю, умови та порядок визначення результатів та переможців змагань. Вони розробляються всеукраїнською спортивною федерацією з виду спорту з урахуванням правил спортивних змагань відповідної міжнародної спортивної федерації.

45. Правила спортивних змагань затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту, з урахуванням пропозицій відповідних всеукраїнських спортивних федерацій.

46. Офіційні спортивні змагання з видів спорту проводяться за правилами спортивних змагань, затвердженими відповідно до вимог цієї статті.

47. В той же час, за змістом статті 45 Закону №3808-ХІІ, організація підготовки та проведення фізкультурно-оздоровчого заходу або спортивного змагання здійснюється відповідно до положення (регламенту) про такий фізкультурно-оздоровчий захід або таке спортивне змагання, що затверджується відповідно організаторами фізкультурно-оздоровчих або спортивних заходів.

48. Статус та назву чемпіонату і Кубка можуть мати лише офіційні спортивні змагання.

49. Офіційні фізкультурно-оздоровчі та спортивні заходи - спортивні заходи, включені до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих і спортивних заходів України, календарних планів фізкультурно-оздоровчих і спортивних заходів Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, календарних планів фізкультурно-оздоровчих і спортивних заходів районів, міст, селищ та сіл (далі - календарні плани).

50. Порядок складання календарних планів, а також вимоги до змісту положення (регламенту) про офіційні фізкультурно-оздоровчі заходи або спортивні змагання затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту.

51. Міжнародні спортивні змагання проводяться організаторами спортивних заходів на території України за рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, з урахуванням пропозицій відповідної спортивної федерації із статусом національної спортивної федерації, відповідних місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, на території яких планується проведення цих змагань. Ці міжнародні спортивні змагання включаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту, до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих і спортивних заходів України. Спортивні змагання не визнаються та не можуть визначатися як міжнародні, у тому числі в рекламі та інформаційних повідомленнях, без включення їх до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих і спортивних заходів України.

52. Частиною третьою статті 43 цього ж Закону, яка врегульовує питання гарантії підвищення спортивної майстерності, передбачено, що для видатних, молодих та перспективних спортсменів, їх тренерів держава може встановлювати відповідні стипендії. Спортсменам, які посіли призові місця на офіційних міжнародних змаганнях, та їх тренерам встановлюються грошові винагороди у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

53. На виконання вказаної вище правової норми Закону №3808-ХІІ Кабінет Міністрів України затвердив постанову №550, пунктами 1, 2 якої встановлено, що винагороди за високі спортивні результати на змаганнях міжнародного рівня виплачуються: спортсменам - переможцям, які зайняли перше - третє місце у складі збірних команд України з неолімпійських видів спорту (далі - спортсмени); тренерам штатних збірних команд (державним, головним, провідним, старшим тренерам, тренерам-викладачам з хореографії), іншим працівникам збірних команд (далі - тренери), які брали безпосередню участь у підготовці спортсмена (команди) до змагання. Списки спортсменів та тренерів із зазначенням розмірів винагород затверджуються Мінмолодьспортом та формуються його відповідними підрозділами з урахуванням рішень федерацій з видів спорту і протоколів змагань.

54. Зміст вищезгаданих положень законодавства дає підстави для висновку, що особистий та командний чемпіонати світу зі складання шахових композицій є офіційними спортивними змаганнями, які, за пропозицією відповідної федерації, повинні бути включені до Єдиного календарного плану, затвердженого в установленому порядку Мінмолодьспортом. При цьому, особам, визначеним у пункті 1 постанови КМУ №550, зокрема, спортсменам - переможцям вказаних вище спортивних змагань, які зайняли перше - третє місце у складі збірних команд України, передбачено виплату винагороди на підставі списків із зазначенням її розмірів, які затверджуються Мінмолодьспортом та формуються його відповідними підрозділами з урахуванням рішень федерацій з видів спорту і протоколів змагань.

55. Розглядаючи справу, суди встановили, що Федерацією подавались до відповідача пропозиції щодо участі у 9-му командному та особистому чемпіонатів світу зі складання шахових композицій спортсменів та їх тренерів (позивачів у справі), а на 2013 рік були затверджені склади національних збірних команд України з олімпійських та неолімпійських видів спорту, в тому числі й збірної команди України з шахів (шахова композиція).

56. Поряд із цим, судами з`ясовано, що особистий чемпіонат світу 2010-2012 років (WCCI 2010-2012) та 9-ий командний чемпіонат світу 2012-2013 років (9th2012-2013) зі складання шахових композицій, у яких брали участь позивачі, проводився міжнародною федерацією відповідно у період з 2010 по 2012 рік та 2012 - 2013 роки. Суди, окрім іншого, зазначили, що специфіка змагань зі складання шахових композицій полягає у тому, що вони проводяться упродовж кілька років, після чого ще кілька років триває суддівство та підведення підсумків. Змагання проводяться дистанційно. Підведення підсумків вищезазначених змагань відбулося відповідно у 2013 та 2014 роках, за результатами яких Федерацією було прийнято рішення щодо виплат винагород спортсменам та їх тренерам відповідно до постанови КМУ №550.

57. В межах судового розгляду суди врахували й те, що про підготовку позивачів до участі у зазначених змаганнях свідчать й видані Державною службою молоді та спорту України накази від 06.09.2011 №744 «Про проведення навчально-тренувального збору збірної команди України з шахів (шахова композиція) з підготовки до чемпіонату світу»; від 16.02.2012 №712 «Про проведення навчально-тренувального збору збірної команди України з шахів (шахова композиція) з підготовки до чемпіонату світу»; від 22.05.2013 №1665 «Про проведення навчально-тренувального збору з підготовки до чемпіонату світу з шахів (шахова композиція)».

58. Зі змісту зазначених наказів суд апеляційної інстанції встановив, що навчально-тренувальні збори були включені до Єдиного календарного плану на відповідні роки. Міністерство за бюджетні кошти відповідно до Єдиних календарних планів забезпечувало підготовку та участь збірної команди України у цих чемпіонатах світу, що підтверджується наявними у матеріалах справи кошторисами на відповідний рік.

59. Суд апеляційної інстанції вказував й на те, що при формуванні календарного плану на 2013 рік, вказані вище чемпіонати були об`єднані в один чемпіонат з назвою «Чемпіонат світу з шахів (розв`язування композицій) (ІІ ранг)», що підтверджується додатком до наказу Мінкультспорту від 05.09.2013 №162 «Про затвердження Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України на 2013 рік».

60. Окрім цього, як вставлено судом, за результатами підсумків фінальної частини командного і особистого чемпіонатів світу та чемпіонату світу з розв`язування шахових композицій, який пройшов у Батумі (Грузія) у вересні 2013 року, Федерацією були прийняті рішення стосовно виплат грошових винагород, передбачених постановою КМУ №550, й щодо таких пропозицій Федерації відповідачем не приймалось рішення про їх відхилення.

61. За вказаних обставин, ураховуючи встановлений названими вище актами законодавства правовий режим регулювання спірних правовідносин, Верховний Суд вважає обґрунтованим висновок суду апеляційної інстанції про те, що відповідачем безпідставно не було включено позивачів до списків спортсменів та тренерів із зазначенням розмірів винагород відповідно до вимог постанови КМУ №550.

62. Ураховуючи викладене, Верховний Суд, провівши касаційний розгляд справи у межах вимог і доводів касаційної скарги, згідно встановленого КАС України обсягу повноважень суду касаційної інстанції, в контексті встановлених судами обставин справи, не виявив неправильного застосування судом норм матеріального або порушень норм процесуального права, а відтак не вбачає наявності підстав для скасування оскаржуваного судового рішення, яке ухвалене відповідно до закону.

63. За правилами частини першої статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

64. Керуючись статтями 341, 344, 349, 350, 355, 356 КАС України, Суд

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Міністерства молоді та спорту України залишити без задоволення, а постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 25.10.2016 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

...........................

...........................

...........................

С. Г. Стеценко,

А. Ю. Бучик,

Л. В. Тацій,

Судді Верховного Суду

Джерело: ЄДРСР 86552163
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку