open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Справа № 300/1527/19

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 грудня 2019 року

Львів

№ 857/10049/19

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді: Глушка І.В.,

суддів: Бруновської Н.В., Запотічного І.І.,

за участю секретаря судового засідання: Марцинковської О.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Львові апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 19 серпня 2019 року, ухвалене суддею Шумей М.В. у м.Івано-Франківську в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження, у справі №300/1527/19 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання до вчинення дій, -

ВСТАНОВИВ:

16 липня 2019 року позивач – ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом до відповідача - Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, у якому просив визнати протиправним та скасувати рішення № 46 від 20.03.2019 про стягнення надміру виплаченої пенсії у розмірі 83584,65 грн; зобов"язати повернути грошові кошти, утримані з його пенсії з 01.04.2019 на підставі рішення № 46 від 20.03.2019.

В обґрунтування позовних вимог вказує на відсутність правових підстав для застосування до позивача механізму утримання переплати пенсії, необхідною правовою умовою якого є наявність зловживання з боку пенсіонера.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 19 серпня 2019 року адміністративний позов задоволено.

Рішення мотивоване тим, що оскільки статтею 50 Закону України "Про пенсійне забезпечення" визначений вичерпний перелік підстав для утримання надміру виплачених сум пенсій, а відповідачем жодного доказу встановлення вини позивача щодо вчинення певного зловживання або подання недостовірних відомостей суду не надано, рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області від 20.03.2019 року № 46 про стягнення з позивача суми пенсії, виплаченої надміру, є протиправним та таким, що підлягає скасування.

Не погоджуючись із рішенням суду, відповідач оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає, що рішення прийняте з неповним з`ясуванням обставин справи, з порушенням норм матеріального і процесуального права та підлягає скасуванню з підстав, викладених в апеляційній скарзі. Просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове, яким в задоволенні позовних вимог відмовити.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає, що Ліквідаційною комісією УМВС України в Івано-Франківській області видано первинну довідку від 22.03.2018 №3267/8-18 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , що враховується для перерахунку пенсій для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), за січень 2016 року відповідно до Постанови №103. Розмір грошового забезпечення за прирівняною посадою становив 18116,39 грн.

Позивачу 11 квітня 2018 року здійснено перерахунок пенсії відповідно до первинної довідки від 22.03.2018 №3267/8-18, в результаті якого розмір пенсії склав 12681,47 грн.

У лютому 2019 року Ліквідаційна комісія УМВС України в Івано-Франківській області листом від 18.02.2019 №452/108/05/8-19 попередню довідку визнала недійсною та видала нову уточнюючу довідку від 18.02.2019 №448/8-19 для перерахунку пенсії на виконання Постанови №103. Розмір грошового забезпечення за прирівняною посадою становить 8924,16 грн.

Після поведеного перерахунку відповідно до довідки від 18.02.2019 №448/8-19 станом на 01.04.2019 основний розмір пенсії позивача становив 7109,16 грн.

Пенсійним органом приведено пенсійну справу ОСОБА_1 у відповідність до норм законодавства з 01.01.2016 та виявлено у період з 01.01.2018 по 31.03.2019 надмірну виплату коштів на суму 83584,65 грн.

Відтак, на думку скаржника, на виконання пункту 3 Порядку повернення сум пенсій, виплачених надміру, та списання сум переплат пенсій, що є безнадійними до стягнення, затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України №6-4 від 21.03.2003, пенсійним органом правомірно прийнято рішення від 20.03.2019 №46 про стягнення з ОСОБА_1 сум пенсії, виплачених надміру.

Заслухавши суддю-доповідача, позивача, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що в задоволенні апеляційної скарги слід відмовити з наступних підстав.

Так, судом першої інстанції достовірно встановлено, матеріалами справи підтверджено, що з 02.10.2000 ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області як отримувач пенсії за вислугу років згідно з Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" № 2262-ХІІ від 09.04.1992, що підтверджується Висновком УМВС України в Івано-Франківській області про призначення пенсії за вислугу років від 28.10.2000, пенсійним посвідченням №1846518972 від 13.01.2010.

На виконання Постанови Кабінету Міністрів "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" від 21.02.2018 № 103 Ліквідаційною комісією УМВС в Івано-Франківській області було видано довідку №3267/8-18 від 22.03.2018, відповідно до якої розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , що враховується для перерахунку пенсії для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), був визначений у розмірі 18116,39 грн. На підставі зазначеної довідки відповідачем з 01 квітня 2018 року було проведено перерахунок пенсії, в результаті якого загальний розмір щомісячної пенсійної виплати склав 12681,47 грн, що підтверджується протоколом за пенсійною справою № 00-6907 (МВС) від 01.04.2018.

Листом УМВС України в Івано-Франківській області №452/108/05/8-19 від 18.02.2019 пенсійному органу надано довідку для подальшого перерахунку пенсії ОСОБА_1 , призначеної відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпеення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», №448/8-19 від 18.02.2019 з вказівкою на те, що попередню довідку №3267/8-18 від 22.03.2018 слід вважати недійсною (а.с.19, 20).

Відповідно, пенсійним органом здійснено перерахунок/коригування розміру пенсії позивача та обчислено розмір з урахуванням даних нової довідки, що мало наслідком зміну розміру пенсії (зменшення) та призвело до утворення переплати пенсії позивача.

20 березня 2019 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області прийнято рішення №46 у пенсійній справі №6907 пенсіонера МВС ОСОБА_1 про стягнення сум пенсії, виплачених надміру, зі змісту якого слідує, що сума переплати становить 83584,65 грн, що утворилась за період з 01.01.2018 по 31.03.2019 з вини організації, яка видала фіктивний документ. Згідно даного рішення переплата пенсійним органом утримуватиметься в розмірі 20% пенсії щомісячно до повного погашення (а.с.18).

На звернення позивача до пенсійного органу про надання роз`яснень підстав зменшення розміру його пенсії з квітня 2019 року, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області листом № 539/Ш-15 від 26.04.2019 повідомлено про проведення перерахунку пенсії на підставі уточнюючої довідки № 448/8-19 від 18.02.2019 для перерахунку пенсії ОСОБА_1 на виконання Постанови КМУ №103, виданої Ліквідаційною комісією УМВС в Івано-Франківській області

Цією новою довідкою № 448/8-19 від 18.02.2019 розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , що враховується для перерахунку пенсії для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), був встановлений в розмірі 8924,16 грн: зокрема, переглянуто його посадовий оклад із 3800 грн до 3100 грн та розмір премії з 83,55% до 2,4%.

Роз`яснено, що в результаті такого перерахунку розмір пенсійної виплати з 01.01.2016 зменшився за раніше отримуваний на 5572,31 грн та за період з 01.01.2018 по 31.03.2019 надміру виплачено кошти на суму 83584,65 грн, на отримання яких позивач не мав права.

Загальний розмір пенсійної виплати позивача відповідно до протоколу за пенсійною справою № 00-6907 (МВС) з 01.03.2019 - становить: 7109,16 грн та відповідно із цієї суми проводиться утримання виплачених надміру сум коштів в розмірі 20% від призначеного розміру пенсії.

На вимогу позивача Головним управлінням Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області листом №859/Ш-15 від 16.07.2019 скеровано копію рішення №46 від 20.03.2019 про стягнення сум пенсії, виплачених надміру.

Позивач, вважаючи рішення пенсійного органу про утримання надміру виплачених сум пенсій протиправним, звернувся до суду з метою захисту свого порушеного права.

Надаючи юридичну оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами у справі, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції вірно застосував норми матеріального та процесуального права, з огляду на таке.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Пенсії, інші види соціальних виплат для догляду, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Пенсійне забезпечення громадян України, порядок призначення та виплати пенсій, визначення розміру пенсії, регулюються Законом України "Про пенсійне забезпечення", Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та іншими нормативно-правовим актами.

Згідно з ч. 1 ст. 58 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» Пенсійний фонд є органом, який здійснює керівництво та управління солідарною системою, провадить збір, акумуляцію та облік страхових внесків, призначає пенсії та підготовляє документи для її виплати, забезпечує своєчасне і в повному обсязі фінансування та виплату пенсій, допомоги на поховання, здійснює контроль за цільовим використанням коштів Пенсійного фонду, вирішує питання, пов`язані з веденням обліку пенсійних активів застрахованих осіб на накопичувальних пенсійних рахунках, здійснює адміністративне управління Накопичувальним фондом та інші функції, передбачені цим Законом і статутом Пенсійного фонду.

Згідно з приписами ст. 101 Закону України «Про пенсійне забезпечення» органи, що призначають пенсії, мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі. Підприємства та організації несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також за видачу недостовірних документів, і відшкодовують її.

Тобто, саме на Пенсійний фонд покладено обов`язок щодо здійснення виплат пенсій з урахуванням вимог пенсійного законодавства, а також щодо контролю за цільовим використанням коштів Пенсійного фонду, що виключає можливість виплати пенсій, виплата яких не передбачена чинним законодавством, навіть за умови послідуючого відшкодування відповідних витрат Пенсійного фонду сторонніми особами.

Статтею 1215 Цивільного кодексу України встановлено, що не підлягає поверненню безпідставно набуті: заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

Приписами ст.50 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» №1058-ІV від 09 липня 2003 року встановлено, що суми пенсій, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку пенсіонера або подання страхувальником недостовірних даних, можуть бути повернуті пенсіонером добровільно або стягуються на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду чи в судовому порядку.

Процедура стягнення врегульована Порядком повернення сум пенсій, виплачених надміру, та списання сум переплат пенсій, що є безнадійними до стягнення, затвердженим Постановою правління Пенсійного фонду України №6-4 від 21 березня 2003 року, та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15 травня 2003 року за №374/7695.

Згідно з п. 3 Порядку № 6-4 суми пенсій, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку пенсіонера або подання страхувальником недостовірних даних, можуть бути повернуті пенсіонером добровільно або стягуються на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду України чи в судовому порядку відповідно до статті 50 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Рішення про стягнення приймає територіальний орган Пенсійного фонду України, в якому пенсіонер перебуває на обліку як одержувач пенсії (додаток 1).

У відповідності до ст. 103 Закону України "Про пенсійне забезпечення" суми пенсії, надміру виплачені пенсіонерові внаслідок зловживань з його боку (в результаті подання документів з явно неправильними відомостями, неподання відомостей про зміни у складі членів сім`ї тощо), стягуються на підставі рішень органу, що призначає пенсії.

Відрахування на підставі рішень органу, що призначає пенсії, провадяться в розмірі не більше 20 процентів пенсії понад відрахування з інших підстав.

В усіх випадках звернення стягнень на пенсію за пенсіонером зберігається не менш як 50 процентів належної пенсії.

У разі припинення виплати пенсії (внаслідок відновлення здоров`я тощо) до повного погашення заборгованості решта заборгованості стягується в судовому порядку.

Таким чином, підставами для утримання відповідачем зайво сплачених сум пенсії можуть бути лише зловживання з боку пенсіонера або подання страхувальником недостовірних даних.

Вказаний перелік підстав для утримання надміру виплачених сум пенсії є вичерпним.

Однак, судом не встановлено фактів недобросовісної поведінки позивача чи факти зловживань, які відповідно до частини 2 статті 77 КАС України повинен довести відповідач, тому покликання Пенсійного фонду України про наявність підстав для стягнення з позивача зайво отриманої суми пенсії є необґрунтованими.

Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно з ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний звязок доказів у їх сукупності (ч.3 ст. 90 КАС України).

Аналізуючи наведені правові норми та обставин справи, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що пенсіонер несе відповідальність виключно у випадках свідомого надання ним особистої недостовірної інформації або неповідомлення органу, який призначає пенсію, відомих йому обставин, що зумовлюють зменшення призначеної пенсії. На пенсіонера може бути покладений обов`язок про повернення надміру виплаченої пенсії лише у випадку встановлення і доведення об`єктивними даними зловживань з його боку, тобто наявність об`єктивно встановленої вини в наданні недостовірних даних.

Відповідальність за правильність та достовірність документів, що подаються для призначення/перерахунку пенсій, в тому числі персоніфікованих відомостей про заробітну плату (грошове забезпечення), які вносяться до реєстру застрахованих осіб, покладено на роботодавця (страхувальника) та не може мати наслідком звуження обсягу пенсійних прав позивача.

Слід зазначити, що до правовідносин щодо набуття грошових коштів без достатньої правової підстави, якщо ці кошти є пенсійною виплатою, яка проведена іншою особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача, застосуванню підлягають положення статті 1215 Цивільного кодексу України, за якою зазначені грошові кошти поверненню не підлягають.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції керувався тим, що матеріали справи не містять доказів зловживання з боку позивача, які б призвели до отримання ним неналежних сум пенсії, відтак, прийняття відповідачем оскаржуваного рішення є протиправним.

Враховуючи неведене, колегія суддів приходить до висновку, що вірним способом відновлення порушених прав позивача є скасування рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області від 20.03.2019 №46 про стягнення з ОСОБА_1 надміру виплачених сум пенсій за пенсійною справою №6907 та зобов`язання відповідача повернути ОСОБА_1 в повному обсязі кошти, які були утримані з його пенсії як надміру виплачені за період з 01 квітня 2019 року.

Відповідно до частини першої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Суд першої інстанції повністю виконав вказані вимоги процесуального закону, оскільки до спірних правовідносин вірно застосував норми матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення законного рішення, яке скасуванню не підлягає.

Керуючись статтями 242, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, –

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 19 серпня 2019 року у справі №300/1527/19 – без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених п.2 ч.5 ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя

І. В. Глушко

судді

Н. В. Бруновська

І. І. Запотічний

Постанова складена в повному обсязі 23.12.2019.

Джерело: ЄДРСР 86551983
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку