open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

___________________________________________________________________________________

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 грудня 2019 р.

м.Одеса

Справа № 540/1471/19

Головуючий в 1 інстанції: Гомельчук С.В.

П `ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

доповідача - судді Косцової І.П.,

суддів - Осіпова Ю.В., Скрипченка В.О.

за участі секретаря - Стефанцевої Ю.П.

представники позивача - Дудченко В.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної служби України з надзвичайних ситуацій на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 05 вересня 2019 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "А.ВЕК" до Державної служби України з надзвичайних ситуацій про визнання протиправним та скасування частини наказу,-

В С Т А Н О В И В:

Короткий зміст позовних вимог.

Товариство з обмеженою відповідальністю "А.ВЕК" (далі - ТОВ "А.ВЕК") звернулось до суду першої інстанції з позовом до Державної служби України з надзвичайних ситуацій (далі - ДСНС України), в якому, з урахуванням письмових уточнень, просило визнати протиправним та скасувати наказ ДСНС України від 13.05.2019 року №290 в частині анулювання ліцензії, виданої Товариству на підставі наказу від 29.05.2017р. №289 на провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що оскаржуваний наказ у зазначеній частині є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки Товариство вжило усіх залежних від нього заходів, спрямованих на виконання розпорядження ДСНС України про усунення порушень Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення. Інші три порушення не виконані з незалежних від Товариства обставин.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 05 вересня 2019 року позов Товариства задоволено.

Суд визнав протиправним та скасував оскаржуваний наказ ДСНС України від 13.05.2019 року №290 в частині анулювання ліцензії, виданої Товариству на підставі наказу від 29.05.2017р. №289 на провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив із того, що Товариство усунуло більшість виявлених порушень, при цьому несвоєчасне повідомлення відповідача про звільнення певних працівників є суто організаційними питаннями підприємства та не може слугувати підставою для скасування ліцензії на провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги та відзиву (заперечень).

В апеляційний скарзі ДСНС України, посилаючись на неповне з`ясування судом першої інстанції обставин справи, неправильне застосування норм матеріального та процесуального права, просить скасувати прийняте у справі судове рішення та постановити нове про відмову у задоволенні позову.

Обґрунтовуючи доводи апеляційної скарги, апелянт зазначив, що суд першої інстанції при прийнятті рішення у справі не врахував, що положення Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» від 02.03.2015 року №222-VIII, встановлює конкретні підстави для прийняття рішення про анулювання ліцензії та не передбачає поділу виявлених за результатами проведеної перевірки порушень на суттєві та несуттєві.

В свою чергу, Товариство допустило ряд порушень, частина з яких в установлений контролюючим органом строк не усунуто.

При цьому зазначив, що окрім неповідомлення позивачем органу ліцензування про звільнення його керівника та деяких виконавців робіт, суд першої інстанції залишив поза увагою ще два порушення, які стали підставою для прийняття оскаржуваного наказу, зокрема: ліцензіат не забезпечив наявність необхідної мінімальної кількості виконавців робіт з монтажу, підтримання експлуатаційної придатності (технічного обслуговування) водяних, пінних, газових, порошкових систем пожежогасіння, що підтверджується відповідним ступенем кваліфікації, згідно із штатним розписом або трудовим договором (контрактом) та наявність відповідного виконавця з монтажу, підтримання експлуатаційної придатності (технічного обслуговування) водяних, пінних, газових, порошкових систем пожежогасіння, а саме: монтажника санітарно-технічного устаткування (монтажника санітарно-технічних систем і устаткування) не нижче 4 го розряду.

У відзиві на апеляційну скаргу ТОВ "А.ВЕК" зазначило, що суд першої інстанції вірно встановив усі обставини справи та надав їм належну правову оцінку, у зв`язку з чим просив залишити судове рішення без змін.

Стосовно наведених апелянтом інших порушень вказав, що вони не стосуються дотримання позивачем ліцензійних умов щодо ліцензії, одержаної на підставі наказу №289 від 29.05.2017 р., а є порушеннями ліцензійних умов ліцензії, виданої на підставі наказу ДСНС №723 від 29.12.2017 р., з чим Товариство погоджується і в цій частині наказ відповідача не оскаржує.

Представник апелянта в судове засідання не з`явився про день, час та місце слухання справи повідомлений належним чином та завчасно.

Представник позивача в судовому засіданні заперечував проти задоволення апеляційної скарги та просив рішення суду залишити без змін.

Фактичні обставини справи.

23 травня 2017 р. ТОВ "А.ВЕК" звернулось до ДСНС України із заявою про одержання ліцензії на провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення, а саме:

- монтаж, підтримання експлуатаційної придатності (технічне обслуговування) систем пожежної сигналізації, оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей, устаткування для передачі тривожних сповіщень;

- вогнезахист (вогнезахисне просочування глибоке чи поверхневе, вогнезахисне обробляння (фарбування, штукатурення, обмотування, облицювання), вогнезахисне заповнення);

- оцінка (експертиза) протипожежного стану новоутворених підприємств та об`єктів нерухомості (будівель, споруд, приміщень або їх частин) (том 1 а.с. 20).

Одночасно із заявою Товариство надало органу ліцензування відомості, в тому числі про наявність мінімальної кількості працівників (керівників та виконавців) за окремими посадами, згідно яких:

ОСОБА_1 - керівник робіт, експерт з оцінки (експертизи) протипожежного стану новоутворених підприємств та об`єктів нерухомості (будівель, споруд, приміщень або їх частин) освіта вища, Вища інженерна пожежно-технічна школа МВД СССР, 1993р., «Пожежна техніка та безпека», інженер протипожежної техніки та безпеки, стаж роботи 20 років, згідно запису у трудовій книжці прийнятий на посаду наказом № 05-ОС від 19.05.2017р.;

ОСОБА_2 - електромонтер ОПС, освіта вища, Національний університет кораблебудування імені адмірала Макарова, 2005р., «Електричні системи і комплекси транспортних засобів», інженер-електромеханік, стаж роботи 2 років, 5 кваліфікаційний розряд, згідно запису у трудовій книжці прийнятий на посаду наказом № 02-ОС від 24.04.2017р.;

ОСОБА_3 - налагоджувальник приладів, апаратури і систем автоматичного контролю, регулювання і управління, освіта вища, Херсонський національний технічний університет, 2009 рік, «фізична та біомедична електроніка», спеціаліст з фізичної та біомедичної електроніки, бакалавр з електроніки, згідно запису у трудовій книжці прийнятий на посаду протоколом загальних зборів від 10.04.2017р.;

ОСОБА_4 - маляр, освіта середня-спеціальна, професійно-технічне училище №5, 1994р., «Маляр та слюсар по ремонту автомобілів», стаж роботи 2 року, 3 кваліфікаційний розряд, згідно запису у трудовій книжці прийнятий на посаду наказом № 03-ОС від 19.05.2017р.;

ОСОБА_5 - робітник, освіта середня-спеціальна, будівельне училище №5, 1961р., «муляр», стаж роботи 2 року, 4 кваліфікаційний розряд, згідно запису у трудовій книжці прийнятий на посаду наказом № 04-ОС від 19.05.2017р.;

Наказом ДСНС України від 29.05.2017 р. №289 "Про видачу ліцензій на провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення" (далі - наказ №289), ТОВ "А.ВЕК" видано ліцензію на провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання наведених вище робіт протипожежного призначення (том 1 а.с. 20).

26 грудня 2017 р. Товариство звернулось до відповідача із заявою про надання ліцензії на провадження господарської діяльності з розширення послуг і виконання робіт протипожежного призначення, а саме: на монтаж, підтримання експлуатаційної придатності (технічне обслуговування) систем пожежогасіння (водяних, пінних, газових, порошкових, аерозольних).

Разом із заявою позивач надав до органу ліцензування відомості про наявність у нього мінімальної кількості працівників (керівників та виконавців) за окремими посадами, згідно яких:

ОСОБА_1 - керівник робіт, освіта вища, Вища інженерна пожежно-технічна школа МВД СССР, 1993р., «Пожежна техніка та безпека», інженер протипожежної техніки та безпеки, стаж роботи 20 років, згідно запису у трудовій книжці прийнятий на посаду наказом № 05-ОС від 19.05.2017р.;

ОСОБА_6 . - електромонтер ОПС, освіта вища, Херсонський індустріальний інститут, 1989 рік, «Автоматика та телемеханіка», інженер-електрик, стаж роботи 26 років, 6 кваліфікаційний розряд, згідно запису у трудовій книжці прийнятий на посаду наказом №-ОС від 19.12.2017р.;

ОСОБА_3 - налагоджувальник приладів, апаратури і систем автоматичного контролю, регулювання і управління, освіта вища, Херсонський національний технічний університет, 2009 рік, «фізична та біомедична електроніка», спеціаліст з фізичної та біомедичної електроніки, бакалавр з електроніки, згідно запису у трудовій книжці прийнятий на посаду протоколом загальних зборів від 10.04.2017р.;

ОСОБА_7 - монтажник санітарно-технічного устаткування освіта середня спеціальна, СПТУ №5, м. Вінниця, стаж роботи 14 років, 4 кваліфікаційний розряд, згідно запису у трудовій книжці прийнятий на посаду наказом № 13-ОС від 19.12.2017р.;

ОСОБА_8 - електрогазозварник, освіта середня спеціальна, Херсонський професійний суднобудівний ліцей, стаж роботи 12 років, 4 кваліфікаційний розряд, згідно запису у трудовій книжці прийнятий на посаду наказом № 12-ОС від 19.12.2017р.

Наказом ДСНС України від 29.12.2017 р. №723 "Про видачу ліцензій з розширення провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення" (далі - наказ № 723) позивачу видано ліцензію з надання послуг і виконання наведених вище робіт протипожежного призначення (том 1 а.с. 19).

20 лютого 2019р. старшим слідчим управління Головного управління СБ України у м. Києві та Київській області проведено обшук ТОВ "А.ВЕК", за результатами якого у Товариства вилучені документи, що стосуються його господарської діяльності, про що складено відповідний протокол.

Згідно з Планом здійснення заходів державного нагляду (контролю) ДСНС України на 2019 рік, відповідно до наказу ГУ ДСНС України у Херсонській області (далі - ГУ ДСНС) від 20.02.2019 р. №59, у період з 18 по 22 березня 2019 року фахівцями відповідача здійснено планову перевірку додержання ТОВ "А.ВЕК" ліцензійних умов провадження господарської діяльності, згідно виданих йому ліцензій.

За результатами проведеної перевірки складено Акт №4 від 22.03.2019р., яким встановлено 18 порушень додержання ліцензіатом вимог Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення, в тому числі:

- ліцензіат у місячний строк не повідомив листом орган ліцензування про зміни даних, що зазначені у його документах, які додавалися до заяви про одержання ліцензії (щодо звільнення керівника та виконавців певних робіт),

- ліцензіат не забезпечив наявність необхідної мінімальної кількості виконавців робіт з монтажу, підтримання експлуатаційної придатності (технічного обслуговування) водяних, пінних, газових, порошкових систем пожежогасіння, що підтверджується відповідним ступенем кваліфікації, згідно із штатним розписом або трудовим договором (контрактом),

- ліцензіат не забезпечив наявність відповідного виконавця з монтажу, підтримання експлуатаційної придатності (технічного обслуговування) водяних, пінних, газових, порошкових систем пожежогасіння (монтажника санітарно-технічного устаткування не нижче 4-го розряду) (том 1 а.с. 22-46).

27 березня 2019 року ГУ ДСНС прийнято розпорядження №3, яким зобов`язано Товариство усунути виявлені порушення до 30.04.2019р., про що проінформувати ДСНС України (або її територіальний орган) до 01.05.2019 р. (том 1 а.с. 43-46).

На виконання вимог вищевказаного розпорядження позивач надав на адресу ДСНС України лист від 09.04.2019 р. за № 1/09, в якому повідомило про прийняття на роботу працівників з відповідним рівнем підготовки, освіти та кваліфікації, зокрема ОСОБА_9 (керівник робіт, головний інженер), ОСОБА_10 (штукатур-маляр), ОСОБА_11 (робітник), а також про переведення ОСОБА_12 на посаду «Електромонтера охорони-пожежної сигналізації» (том 1 а.с. 75-78).

Листом від 06.05.2019 року №26-6613/261 ДСНС України повідомила ліцензіата, що зі змісту його листа №1/09 не вбачається, які ж саме дані змінилися у документах, що додавалися до заяви про одержання ліцензії. Одночасно служба повідомила заявника, що матеріали про призначення керівників та виконавців робіт понад установлену ліцензійними умовами мінімальну кількість долучено до ліцензійної справи (том 1 а.с. 81).

07 травня 2019р., з метою перевірки стану виконання ліцензіатом вимог вищевказаного розпорядження, фахівцями ГУ ДСНС проведено позапланову перевірку Товариство, за результатами якої складено акт від 07.05.2019 р. за №07, яким зафіксовано невиконання ліцензіатом трьох наведених вище порушень вимог Ліцензійних умов (том 1 а.с. 66-67).

Цього ж дня Товариство направило контролюючому органу заперечення до акту перевірки від 07.05.2019р. №1/107, в якому повідомило про звільнення ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_2 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , однак, у зв`язку із вилученням правоохоронними органами відповідної документації, позивач позбавлений можливості надати інформацію щодо терміну перебування звільнених осіб у трудових відносинах з ліцензіатом, а також повідомив про працевлаштування нових працівників (керівників та виконавців робіт) (том 1 а.с.82-84).

13 травня 2019 року ДСНС України прийнято наказ №290, яким ТОВ "А.ВЕК" анульовано ліцензії на провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначенням у зв`язку з невиконанням розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов (том 1 а.с.18).

Законність вказаного вище наказу в частині анулювання позивачу ліцензії, виданої 29.05.2017 р., є предметом спору у даній справі (том 1 а.с. 20).

Джерела правового регулювання (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) та висновки суду апеляційної інстанції.

Переглянувши справу за наявними у ній доказами та перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку про наявність підстав для задоволення апеляції з наступних підстав.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Кабінетом Міністрів України від 16.12.2015 р. №1052 (далі - Положення №1052) визначено, що Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Згідно пп. 2 п. 3 Положення №1052, основним завданнями ДСНС є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Підпунктом 43 п. 4 Положення №1052 передбачено, що ДСНС відповідно до покладених на неї завдань здійснює відповідно до закону ліцензування господарської діяльності з надання послуг і проведення робіт протипожежного призначення.

Відповідно до абз. 2 ст. 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007р. №877-V (далі - Закон №877-V), державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Частиною 3 ст. 2 Закону №877-V визначено, що контроль за додержанням ліцензіатами вимог ліцензійних умов здійснюється органами ліцензування у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про ліцензування видів господарської діяльності".

За змістом ст. 6 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» від 02.03.2015 р. №222-VIII (далі - Закон №222-VIII) орган ліцензування видає ліцензії на право здійснення видів господарської діяльності, зазначених у статті 7 цього Закону. Види господарської діяльності, на здійснення яких державний колегіальний орган видає ліцензії, встановлюються цим Законом.

Орган ліцензування для цілей цього Закону за відповідним видом господарської діяльності здійснює контроль за додержанням ліцензіатами вимог ліцензійних умов та за результатами перевірки приймає рішення.

Частиною 1 ст. 9 Закону №222-VIII визначено, що ліцензіат зобов`язаний виконувати вимоги ліцензійних умов відповідного виду господарської діяльності, а здобувач ліцензії для її одержання - відповідати ліцензійним умовам.

Згідно ч. 2 ст. 15 Закону №222-VIII ліцензіат зобов`язаний повідомляти органу ліцензування про всі зміни даних, які були зазначені в його документах, що додавалися до заяви про отримання ліцензії, у строк, встановлений ліцензійними умовами, але не пізніше ніж один місяць з дня настання таких змін.

Відповідно до ч. 2 ст. 4 Закону №222-VIII, розпорядження спеціально уповноваженого органу з питань ліцензування, прийняті в межах його повноважень, є обов`язковими до виконання органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, юридичними особами всіх форм власності, а також фізичними особами - підприємцями.

Статтею 16 Закону №222-VIII визначено, що анулюванням ліцензії є позбавлення ліцензіата права на провадження виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, шляхом прийняття органом ліцензування рішення про анулювання його ліцензії.

Підставою для прийняття рішення про анулювання ліцензії, є, в тому числі, акт про невиконання розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов, встановлених для виду господарської діяльності.

Ознайомившись зі змістом ліцензійної справи ТОВ "А.ВЕК", зокрема, зі списком осіб, по яким Товариство звітувало до пенсійного органу у період з січня 2017 р. по лютий 2019 р., суд апеляційної інстанції встановив, що після отримання бажаних ліцензій останнє припинило відрахування соціальних внесків із заробітної плати ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_2 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 (травень, липень, грудень 2017р), що свідчить про вивільнення зазначених осіб із займаних посад (том 3 а.с. 123).

Втім в місячний строк Товариство не повідомило орган ліцензування про зміни даних, що зазначені у його документах, які додавалися до заяви при одержанні ліцензії.

З матеріалів вбачається, що у визначений розпорядженням ГУ ДСНС строк (01.05.2019 р.) ліцензіат не проінформував ДСНС України (або її територіальний орган) про зміни даних, що зазначені у його документах, які додавалися до заяви про одержання ліцензії, які відбулися внаслідок звільнення зазначених вище осіб.

При цьому колегія суддів не може визнати обґрунтованими доводи позивача, що в листі від 09.04.2019 року №1/09 Товариство належним чином повідомило контролюючий орган про зміни даних, які були зазначені в документах, доданих до заяви про одержання ліцензії, адже в ньому відсутня інформація про те, що вказані в заяві особи вже вивільнені від виконання зазначених робіт, а замість них обумовлені в ліцензії роботи за відповідними наказами виконуватимуть інші робітники.

Крім цього колегія суддів зазначає, що подання Товариством заперечення до акту перевірки, в якому воно повідомило про факт звільнення ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_2 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , не може розцінюватися, як належне виконання розпорядження ГУ ДСНС, оскільки вказана інформація була доведена до органу ліцензування вже після спливу визначеного розпорядженням строку.

За наведених обставин колегія суддів дійшла висновку, що ГУ ДСНС мало усі правові підстави для складання акту про невиконання ТОВ "А.ВЕК" розпорядження ГУ ДСНС, а отже ДСНС України законно та обґрунтовано прийнято наказ від 13.05.2019 року №290 в частині анулювання ТОВ "А.ВЕК" ліцензії, виданої на підставі наказу від 29.05.2017р. №289 на провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення.

Також колегія суддів вважає необґрунтованими доводи апелянта з приводу існування об`єктивних причин (вилучення документації), які позбавили Товариство можливості вчасно виконати розпорядження контролюючого органу про факт звільнення певних працівників, оскільки вказані обставини мали бути доведені органу ліцензування у термін до 01.05.2019 р.

Більш того, вказані обставини не стали перепоною для відображення вказаної інформації у запереченнях до акту перевірки від 07.05.2019р. №1/107.

На переконання судової колегії, неналежне виконання посадовими особами позивача покладених на них обов`язків не може слугувати підставою для визнання протиправним та скасування законно прийнятого наказу.

Водночас судова колегія не вбачає правових підстав для надання оцінки доводам відповідача щодо не усунення підприємством інших встановлених порушень, оскільки вказаний факт не заперечується самим позивачем та останній відмовився від цих вимог.

Підсумовуючи викладене, слід зробити висновок про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та про наявність підстав згідно з ч.1 ст. 317 КАС України для скасування судового рішення з прийняттям нового про відмову у задоволенні позову.

Керуючись ст.ст. 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Державної служби України з надзвичайних ситуацій - задовольнити.

Рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 05 вересня 2019 року у справі за №540/1471/19 - скасувати.

Ухвалити у справі постанову, якою Товариству з обмеженою відповідальністю "А.ВЕК" у задоволенні позову відмовити.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Головуючий суддя

Косцова І.П.

Судді

Осіпов Ю.В. Скрипченко В.О.

Повне судове рішення складено 19.12.2019 року.

Джерело: ЄДРСР 86458666
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку