open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 199/4081/18
Моніторити
Постанова /05.09.2022/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /23.04.2021/ Касаційний цивільний суд Постанова /18.03.2021/ Дніпровський апеляційний суд Ухвала суду /18.03.2021/ Дніпровський апеляційний суд Ухвала суду /10.02.2021/ Дніпровський апеляційний суд Ухвала суду /10.02.2021/ Дніпровський апеляційний суд Рішення /16.12.2020/ Амур-Нижньодніпровський районний суд м.ДніпропетровськаАмур-Нижньодніпровський районний суд м. Дніпропетровська Рішення /16.12.2020/ Амур-Нижньодніпровський районний суд м.ДніпропетровськаАмур-Нижньодніпровський районний суд м. Дніпропетровська Ухвала суду /11.11.2020/ Амур-Нижньодніпровський районний суд м.ДніпропетровськаАмур-Нижньодніпровський районний суд м. Дніпропетровська Ухвала суду /22.10.2020/ Амур-Нижньодніпровський районний суд м.ДніпропетровськаАмур-Нижньодніпровський районний суд м. Дніпропетровська Ухвала суду /31.07.2020/ Амур-Нижньодніпровський районний суд м.ДніпропетровськаАмур-Нижньодніпровський районний суд м. Дніпропетровська Ухвала суду /30.07.2020/ Амур-Нижньодніпровський районний суд м.ДніпропетровськаАмур-Нижньодніпровський районний суд м. Дніпропетровська Постанова /15.07.2020/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /30.06.2020/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /08.05.2020/ Касаційний цивільний суд Постанова /01.04.2020/ Дніпровський апеляційний суд Ухвала суду /27.01.2020/ Дніпровський апеляційний суд Ухвала суду /20.01.2020/ Дніпровський апеляційний суд Рішення /04.12.2019/ Амур-Нижньодніпровський районний суд м.ДніпропетровськаАмур-Нижньодніпровський районний суд м. Дніпропетровська Рішення /04.12.2019/ Амур-Нижньодніпровський районний суд м.ДніпропетровськаАмур-Нижньодніпровський районний суд м. Дніпропетровська Ухвала суду /26.02.2019/ Амур-Нижньодніпровський районний суд м.ДніпропетровськаАмур-Нижньодніпровський районний суд м. Дніпропетровська Ухвала суду /06.09.2018/ Амур-Нижньодніпровський районний суд м.ДніпропетровськаАмур-Нижньодніпровський районний суд м. Дніпропетровська Постанова /29.08.2018/ Апеляційний суд Дніпропетровської області ( м. Дніпропетровськ)Апеляційний суд Дніпропетровської області Ухвала суду /19.07.2018/ Апеляційний суд Дніпропетровської області ( м. Дніпропетровськ)Апеляційний суд Дніпропетровської області Ухвала суду /18.07.2018/ Апеляційний суд Дніпропетровської області ( м. Дніпропетровськ)Апеляційний суд Дніпропетровської області Ухвала суду /14.06.2018/ Амур-Нижньодніпровський районний суд м.ДніпропетровськаАмур-Нижньодніпровський районний суд м. Дніпропетровська
emblem
Справа № 199/4081/18
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /05.09.2022/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /23.04.2021/ Касаційний цивільний суд Постанова /18.03.2021/ Дніпровський апеляційний суд Ухвала суду /18.03.2021/ Дніпровський апеляційний суд Ухвала суду /10.02.2021/ Дніпровський апеляційний суд Ухвала суду /10.02.2021/ Дніпровський апеляційний суд Рішення /16.12.2020/ Амур-Нижньодніпровський районний суд м.ДніпропетровськаАмур-Нижньодніпровський районний суд м. Дніпропетровська Рішення /16.12.2020/ Амур-Нижньодніпровський районний суд м.ДніпропетровськаАмур-Нижньодніпровський районний суд м. Дніпропетровська Ухвала суду /11.11.2020/ Амур-Нижньодніпровський районний суд м.ДніпропетровськаАмур-Нижньодніпровський районний суд м. Дніпропетровська Ухвала суду /22.10.2020/ Амур-Нижньодніпровський районний суд м.ДніпропетровськаАмур-Нижньодніпровський районний суд м. Дніпропетровська Ухвала суду /31.07.2020/ Амур-Нижньодніпровський районний суд м.ДніпропетровськаАмур-Нижньодніпровський районний суд м. Дніпропетровська Ухвала суду /30.07.2020/ Амур-Нижньодніпровський районний суд м.ДніпропетровськаАмур-Нижньодніпровський районний суд м. Дніпропетровська Постанова /15.07.2020/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /30.06.2020/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /08.05.2020/ Касаційний цивільний суд Постанова /01.04.2020/ Дніпровський апеляційний суд Ухвала суду /27.01.2020/ Дніпровський апеляційний суд Ухвала суду /20.01.2020/ Дніпровський апеляційний суд Рішення /04.12.2019/ Амур-Нижньодніпровський районний суд м.ДніпропетровськаАмур-Нижньодніпровський районний суд м. Дніпропетровська Рішення /04.12.2019/ Амур-Нижньодніпровський районний суд м.ДніпропетровськаАмур-Нижньодніпровський районний суд м. Дніпропетровська Ухвала суду /26.02.2019/ Амур-Нижньодніпровський районний суд м.ДніпропетровськаАмур-Нижньодніпровський районний суд м. Дніпропетровська Ухвала суду /06.09.2018/ Амур-Нижньодніпровський районний суд м.ДніпропетровськаАмур-Нижньодніпровський районний суд м. Дніпропетровська Постанова /29.08.2018/ Апеляційний суд Дніпропетровської області ( м. Дніпропетровськ)Апеляційний суд Дніпропетровської області Ухвала суду /19.07.2018/ Апеляційний суд Дніпропетровської області ( м. Дніпропетровськ)Апеляційний суд Дніпропетровської області Ухвала суду /18.07.2018/ Апеляційний суд Дніпропетровської області ( м. Дніпропетровськ)Апеляційний суд Дніпропетровської області Ухвала суду /14.06.2018/ Амур-Нижньодніпровський районний суд м.ДніпропетровськаАмур-Нижньодніпровський районний суд м. Дніпропетровська

Справа № 199/4081/18

(2/199/1278/19)

РІШЕННЯ

Іменем України

04.12.2019 року Амур-Нижньодніпровський районний суд м. Дніпропетровська

у складі: головуючого судді Якименко Л.Г.

за участю секретаря Гасанової М.Ю.,

позивача ОСОБА_1 , та представника відповідача Медяного О.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м.Дніпрі цивільну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 до Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Дніпрогаз» та Товариства з обмеженою відповідальністю «Дніпропетровськгаз збут», третя особа Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг, про визнання незаконними дій щодо режиму нарахування об`ємів спожитого природного газу згідно з показаннями загальнобудинкового лічильника, зобов`язання здійснити перерахунок за спожитий газ, визнання незаконними дій та зобов`язання встановити індивідуальний газовий лічильник у квартирах позивачів, стягнення моральної шкоди, -

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 звернулись до суду із позовом до Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Дніпрогаз» та Товариства з обмеженою відповідальністю «Дніпропетровськгаз збут» про визнання незаконними дій щодо режиму нарахування об`ємів спожитого природного газу згідно з показниками загальнобудинкового лічильника, зобов`язання здійснити перерахунок за спожитий газ, визнання незаконними дій та зобов`язання встановити індивідуальний газовий лічильник у квартирах позивачів, а також стягнення моральної шкоди.

В обґрунтуванні позовних вимог посилалися на те, що усі позивачі проживають у будинку АДРЕСА_1 та подали колективну заяву до ПАТ Дніпрогаз» про безкоштовне встановлення індивідуальних лічильників газу у своїх квартирах. Натомість ПАТ «Дніпрогаз» необгрунтовано відмовив у встановленні індивідуальних лічильників газу і повідомив, що 11.04.2016 року було виконано роботи щодо встановлення загальнобудинкового вузла обліку газу.

Із липня 2017 року ТОВ «Дніпропетровськгаз збут» почало надсилати рахунки на оплату за спожитий газ нібито за показаннями загальнобудинкового лічильника газу, у розрахунку на одного мешканця: липень 2017 року - 15,735 м3, серпень 2017 року - 3,93 м3, вересень 2017 року -4,335 м3, жовтень 2017 року - 7,825 м3, листопад 2017 року - 9,365 м3, грудень 2017 року - 8,175 м3, січень 2018 року - 10,535 м3, лютий 2018 року - 12,78 м3, березень 2018 року - 12,18 м3, квітень 2018 року - 5,455 м3..

Позивачі вважають, що встановлення загальнобудинкового лічильника обліку газу в процесі споживання газу не відображає фактичного споживання газу кожним споживачем багатоквартирного будинку окремо, що породжує нарахування сум за споживання газу, який насправді не використовувався споживачем.

Як вбачається із листів ПАТ «Дніпрогаз», загальнобудинковий вузол обліку природного газу встановлений за ініціативою ПАТ «Дніпрогаз», однак договірні відносини щодо зняття показань будинкового вузла обліку та лічильників газу, установлених у квартирах, між балансоутримувачем будинку і відповідачами не врегульовані, первинне обстеження вузла обліку, Акт прийняття комерційного вузла обліку в експлуатацію з боку споживачів не підписувався, що є грубими порушеннями «Кодексу газорозподільних систем» і Тимчасового положення про порядок проведення розрахунків за надання населенню послуг з газопостачання в умовах використання загальнобудинкового вузла обліку».

Договори між окремими побутовими споживачами (власниками квартир, не обладнаних квартирними лічильниками газу) та відповідачами, зокрема щодо встановлення загальнобудинкового лічильника та проведення оплати за показниками такого лічильника, також не укладалися.

Посилаючись на вказані обставини, позивачі просили суд визнати дії ПАТ «Дніпрогаз» та ТОВ «Дніпропетровськгаз збут» неправомірними щодо нарахування ОСОБА_1 (квартира АДРЕСА_2 ), ОСОБА_2 (квартира АДРЕСА_3 ), ОСОБА_3 (квартира АДРЕСА_4 ), ОСОБА_4 (квартира АДРЕСА_5 ), ОСОБА_5 (квартира АДРЕСА_6 ) із липня 2017 року обсягу та плати за спожитий газ за показниками загальнобудинкового газового лічильника; зобов`язати ПАТ «Дніпрогаз» та ТОВ "Дніпровськгаззбут" здійснити

ОСОБА_1 (квартира АДРЕСА_2 ) за його особовим рахунком № НОМЕР_1 , ОСОБА_2 (квартира АДРЕСА_3 ) за його особовим рахунком № НОМЕР_2 , ОСОБА_3 (квартира АДРЕСА_4 ) за його особовим рахунком № НОМЕР_3 , ОСОБА_4 (квартира АДРЕСА_5 ) за його особовим рахунком № НОМЕР_4 , ОСОБА_5 (квартира АДРЕСА_6 ) за її особовим рахунком № НОМЕР_5 , перерахунок плати за газ, починаючи із липня 2017 року, виходячи із діючих протягом вказаного періоду норм споживання газу для громадян у квартирах, в яких не встановлені індивідуальні газові лічильники; стягнути з відповідачів солідарно моральну шкоду у розмірі 20 000,00 гривень рівними частками на користь кожного позивача.

Позивачами були збільшені позовні вимоги, в яких вони просили суд також зобов`язати ПАТ «Дніпрогаз» встановити індивідуальні лічильники газу ОСОБА_1 (квартира АДРЕСА_2 ), ОСОБА_2 (квартира АДРЕСА_3 ), ОСОБА_3 (квартира АДРЕСА_4 ), ОСОБА_4 (квартира АДРЕСА_5 ), ОСОБА_5 (квартира АДРЕСА_6 ), та визнати неправомірними дії ПАТ «Дніпрогаз» у частині невстановлення індивідуальних лічильників у квартирах позивачів, які іще 20.01.2017 року звернулися до ПАТ «Дніпрогаз» (вих.08/01/17) із проханням встановити індивідуальні лічильники газу.

Представник ПАТ «Дніпрогаз» надав до суду відзив на позов у якому зазначив, що балансоутримувач (управитель) не може відмовити Оператору ГРМ в організації та встановленні загальнобудинкового вузла обліку природного газу, якщо ці заходи здійснюються за рахунок Оператора ГРМ.

Згідно з нормами акту цивільного законодавства (Кодекс ГРМ), Оператор ГРМ зобов`язаний та наділений правом із власної ініціативи та за власні кошти, в багатоквартирному будинку (гуртожитку) або на групу будинків (гуртожитків), мешканці яких у повному обсязі чи частково розраховуються за нормами споживання, або для цілей складання загального балансу споживання природного газу, організовувати та встановлювати загальнобудинковий вузол обліку природного газу.

Дії ПАТ «Дніпрогаз» у повній мірі відповідають нормам законодавства, яке регулює правовідносини сторін з порушеного питання.

Підстави для проведення перерахунку з 01.07.2017 року за нормами споживання, встановленими постановою Кабінету Міністрів України, відсутні, оскільки 22.06.2017 року за адресою позивачів у будинку АДРЕСА_1 було запроваджено загальнобудинковий лічильник природного газу, що відповідно до вимог Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» та Кодексу ГРМ свідчить про забезпечення побутових споживачів за адресою: АДРЕСА_1 , комерційним обліком природного газу.

Таким чином, вина відповідача не підтверджена відповідними доказами і спростовується документами, які надає ПАТ «Дніпрогаз», у зв`язку з чим відповідач вважає позовну заяву необґрунтованою, а заявлені вимоги суперечать нормам чинного законодавства, оскільки ПАТ «Дніпрогаз» не чинило дій, які порушують права позивачів, а тому позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Представник відповідача «Дніпропетровськгаз збут» також надав відзив на позовну заяву у якому зазначив, що визначення фактичного об`єму газу по об`єкту споживача здійснюється оператором ГРМ (ПАТ «Дніпрогаз»). Вимога щодо здійснення перерахунку плати за спожитий газ із липня 2017 року безпідставна, оскільки у ТОВ «Дніпропетровськгаз збут» відсутні на це підстави та повноваження. Стосовно моральної шкоди, то така вимога не ґрунтується на законі та вина відповідача у заподіянні шкоди неправомірними діями відповідача не підтверджена належними та допустимими доказами. З урахуванням зазначених обставин, представник відповідача ТОВ «Дніпропетровськгаз збут» просив відмовити у задоволенні позову.

Позивачі надали до суду відповідь на відзив, де зазначили, що не заперечують того факту, що на момент виникнення правовідносин ПАТ «Дніпрогаз» мав право за власний рахунок встановити загальнобудинковий лічильник природного газу, але при цьому виконуючи усі вимоги вищевказаних цивільно-правових актів. Ніхто із споживачів не проводив первинне обстеження вузла обліку, не отримував письмового повідомлення про необхідність присутності при обстеженні, не підписав Акт прийняття комерційного вузла обліку в експлуатацію. Із 01.06.2016 року управління будинком за адресою АДРЕСА_1 , здійснює ОСББ «Бєляєва 10», до якого з боку ПАТ «Дніпрогаз» ніхто не звертався.

Таким чином, споживачі були позбавлені можливості перевірити початкові показники лічильника газу, наявність державної повірки лічильника газу, відповідність технічних характеристик та чи не встановлені на лічильнику газу пристрої, що погіршують його метрологічні характеристики, також наявність на ньому пломб.

ПАТ «Дніпрогаз» систематично не надає можливості ОСББ «Бєляєва 10» та споживачам проводити зняття і фіксацію показань будинкового вузла обліку. Про ці порушення керівнику ПАТ «Дніпрогаз» було повідомлено листом за вих. №14/08/17 від 21.08.2017 р., але відповідач листом від 05.09.2017 року відмовився усувати вказані порушення.

Окрім цього, ПАТ «Дніпрогаз» надав до суду Акт на установку лічильника від (22.06.2017 року) зав.№20588, показання 15830 м3, який з боку споживачів або управителя будинку не підписаний, а в Акті на зняття контрольних показань лічильника вказано зав. №21626, та показання лічильника на 01.09.2017 р. - 3333,891 м3. Таким чином, ПАТ «Дніпрогаз» встановив на будинок на вул. Бєляєва 10 один лічильник: № 20588 , а для виставлення рахунків споживачам користується іншим лічильником №21626.

Стосовно моральної шкоди позивачі зазначили, що виставлення необґрунтованих, завищених рахунків за природний газ на протязі довгого часу, починаючи з липня 2017 року, погрози відключити газ та ігнорування законних вимог позивачів усунути порушення вищевказаних цивільно-правових актів безумовно погіршили душевне та соціальне благополуччя, що виразилося в постійному нервовому напруженні.

Представник третьої особи Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг Д.Балабан надав письмові пояснення, де зазначив, що особливості встановлення лічильників газу споживачам визначаються Законом України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу».

Відповідно до частини першої ст.6 Закону (у редакції, що діяла до 19.01.2018) суб`єкти господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, зобов`язані забезпечити встановлення лічильників газу для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, в яких газ використовується, зокрема тільки для приготування їжі - до 01.01.2018.

Разом з тим, згідно з частиною першою ст.5 Закону, у разі відмови населення від встановлення суб`єктами господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, лічильників газу, розподіл природного газу має бути припинений населенню, що проживає у квартирах та приватних будинках, в яких газ використовується, зокрема тільки для приготування їжі - з 01.01.2018.

Враховуючи вищезазначене, суб`єкти господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, зобов`язані були в термін до 01.01.2018 року для зазначеної групи населення забезпечити встановлення лічильників газу (індивідуальних або загальнобудинкових), що мало забезпечити 100% облік спожитого природного газу населенням.

Тому, ПАТ «Дніпрогаз» було розроблено та подано на затвердження НКРЕКП план розвитку газорозподільної системи ПАТ «Дніпрогаз» на 2016-2025 роки. Постановою НКРЕКП від 31.03.2016 №545 (зі змінами) затверджено План розвитку газорозподільної системи ПАТ «Дніпрогаз» на 2016-2025 роки та джерела його фінансування по розділах.

У І розділі Плану розвитку на 2016-2025 роки, було передбачено, з урахуванням -технічних та економічних чинників, встановлення загальнобудинкового лічильника за адресою: АДРЕСА_8 .

Згідно з інформацією, наданою ТОВ «Дніпропетровськгаз збут» з липня 2017 року за вищезазначеною адресою нарахування за спожитий природний газ здійснюються відповідно до показників загальнобудинкового лічильника природного газу, які надає оператор ГРМ (ПАТ «Дніпрогаз»).

Отже, за адресою: АДРЕСА_8 , забезпечено облік природного газу відповідно до вимог Закону.

Також зазначено, що 19.01.2018 набрали чинності зміни до Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу», якими було доповнено статтю 2 Закону новою частиною другою, гідно з якою з метою забезпечення комерційного обліку природного газу для населення суб`єкти господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, оснащують споживачів природного газу - фізичних осіб (населення) індивідуальними лічильниками газу. Загальнобудинковий лічильник газу може бути встановлений лише за згодою співвласників багатоквартирного будинку в порядку, зазначеному статтею 10 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку».

Крім того, відповідно до ч.1 ст.3 вищевказаного Закону фінансування робіт з оснащення лічильників газу населення здійснюється за рахунок: коштів суб`єктів господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території; коштів відповідного бюджету, крім коштів місцевих бюджетів; інших джерел, не заборонених законодавством.

Таким чином, споживач має можливість забезпечити індивідуальний облік природного газу у своїй квартирі з джерел не заборонених законодавством.

Також представником третьої особи зазначено, що встановлення індивідуальних лічильників природного газу за рахунок газорозподільного підприємства передбачено лише там, де не було передбачено встановлення загальнобудинкового лічильника природного газу.

Вислухавши пояснення позивача ОСОБА_1 та представника відповідача ОСОБА_6 , дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 проживають у будинку АДРЕСА_1 та є споживачами природного газу. 11.04.2016 року у вказаному будинку ПАТ Дніпрогаз» за власні кошти було виконано роботи щодо встановлення загальнобудинкового вузла обліку газу.

Із липня 2017 року ТОВ «Дніпропетровськгаз збут» здійснює нарахування оплати за спожитий газ за показаннями загальнобудинкового лічильника газу.

Позивачі фактично проживають у багатоквартирному будинку: ОСОБА_1 (квартира АДРЕСА_2 ), ОСОБА_2 (квартира АДРЕСА_3 ), ОСОБА_3 (квартира АДРЕСА_4 ), ОСОБА_4 (квартира АДРЕСА_5 ), ОСОБА_5 (квартира АДРЕСА_6 ), квартири обладнані одним газовим приладом - газовою плитою, яка використовується для приготування їжі.

Функціонування ринку природного газу в Україні врегульовано Законами України «Про ринок природного газу», «Про забезпечення комерційного обліку природного газу», Кодексом газорозподільних систем, постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 2016 року №203 «Про норми споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників», Тимчасовим положенням про порядок проведення розрахунків за надання населенню послуг з газопостачання в умовах використання загальнобудинкового вузла обліку, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2002 року №620, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27 січня 2016 року №46.

Законом України «Про ринок природного газу» розмежовано діяльність з видобування, транспортування, розподілу та постачання природного газу. Зокрема, особі, яка займається розподілом природного газу, заборонено здійснювати його постачання (частина перша статті 39 Закону). І навпаки, особа, яка є постачальником газу, не може здійснювати його видобування, транспортування і розподіл.

Згідно з вимогами ст.1 Закону України «Про ринок природного газу»: побутовий споживач - фізична особа, яка придбаває природний газ з метою використання для власних побутових потреб, у тому числі для приготування їжі, підігріву води та опалення своїх жилих приміщень, що не включає професійну та комерційну діяльність (пункт 23);

-постачальник природного газу (далі - постачальник) - суб`єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із постачання природного газу (пункт 27);

-постачання природного газу - господарська діяльність, що підлягає ліцензуванню і полягає в реалізації природного газу безпосередньо споживачам на підставі укладених з ними договорів (пункт 28);

-оператор газорозподільної системи - суб`єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із розподілу природного газу газорозподільною системою на користь третіх осіб (замовників) (пункт17);

-розподіл природного газу - господарська діяльність, що підлягає ліцензуванню і пов`язана з переміщенням природного газу газорозподільною системою з метою його фізичної доставки споживачам, але що не включає постачання природного газу (пункт 35).

Судом встановлено, що по відношенню до побутових споживачів ТОВ «Дніпропетровськгаз Збут» є постачальником, а Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «Дніпрогаз» (ПАТ «Дніпрогаз») - розподільником, Оператором газорозподільної мережі (далі - Оператор ГРМ).

Відповідно до частин другої, третьої статті 18 Закону України «Про ринок природного газу» приладовий облік природного газу здійснюється з метою визначення за допомогою вузла обліку природного газу ( далі - ВОГ) обсягів його споживання та/або реалізації, на підставі яких проводяться взаєморозрахунки суб`єктів ринку природного газу. Постачання природного газу споживачам здійснюється за умови наявності вузла обліку природного газу. Побутові споживачі у разі відсутності приладів обліку природного газу споживають природний газ за нормами, встановленими законодавством, до термінів, передбачених у частині першій статті 2 Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу».

Підпунктом «а» пункту 1 частини першої статті 6 Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» передбачено, що суб`єкти господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, зобов`язані забезпечити встановлення лічильників газу для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, в яких газ використовується тільки для приготування їжі - до 01 січня 2018 року.

Згідно з главою 5 розділу IX Кодексу газорозподільних систем (далі - Кодекс ГРС) за ініціативи балансоутримувача (управителя) або Оператора ГРМ та за їх рахунок в багатоквартирному будинку (гуртожитку) або на групу будинків (гуртожитків), мешканці яких в повному обсязі чи частково розраховуються за нормами споживання, або для цілей складання загального балансу споживання природного газу може бути організований та встановлений загальнобудинковий вузол обліку природного газу.

Балансоутримувач (управитель) не може відмовити Оператору ГРМ в організації та встановленні загальнобудинкового вузла обліку природного газу, якщо ці заходи здійснюються за рахунок Оператора ГРМ.

У разі наявності ВОГ природного газу, встановленого для ведення такого обліку в багатоквартирному будинку (гуртожитку) або на групу будинків або гуртожитків, визначення об`єму спожитого природного газу мешканцями зазначених об`єктів здійснюється відповідно до Тимчасового положення про порядок проведення розрахунків за надання населенню послуг з газопостачання в умовах використання загальнобудинкового вузла обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2002 року №620 (далі - Тимчасове положення).

Відповідно до Тимчасового положення ініціювати встановлення будинкового вузла обліку на багатоквартирний будинок, групу багатоквартирних будинків, групу споживачів можуть як власник (власники) такого будинку (таких будинків) (квартир), так і оператор газорозподільної системи. Встановлення будинкового вузла обліку здійснюється згідно з Кодексом газорозподільних систем.

Встановлення будинкового вузла обліку, в тому числі витрати на проектування, монтаж, здійснюється за кошти сторони, яка ініціювала встановлення такого вузла обліку.

Власник (власники) будинку (будинків) (квартир), особа, відповідальна за експлуатацію будинку (будинків) (далі - експлуатаційна організація), балансоутримувач будинку (будинків) тощо та оператор газорозподільної системи зобов`язані врегулювати між собою договірні відносини щодо зняття показань будинкового вузла обліку та лічильників газу, установлених у квартирі (далі - квартирні лічильники газу) (за їх наявності), а також забезпечення можливості проведення монтажу, збереження та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку. У разі неврегулювання зазначених питань газопостачання такому будинку, групі будинків, групі споживачів може бути припинено відповідно до законодавства.

У разі незгоди власника квартири (будинку) розраховуватися за спожитий газ за показаннями будинкового вузла обліку на будинок (групу будинків) він може встановити квартирний лічильник газу (вузол обліку) окремо на квартиру (будинок) за власні кошти.

Обсяги спожитого мешканцями будинку (будинків) природного газу, обладнаного будинковим вузлом обліку, визначаються:

1) у будинках, де не встановлено квартирних лічильників газу, - за показаннями будинкового вузла обліку з подальшим розподілом обсягів спожитого газу між споживачами пропорційно кількості осіб, зареєстрованих у квартирі або іншому ізольованому житловому приміщенні;

2) у будинках, де крім будинкового вузла обліку частково встановлено квартирні лічильники газу: для споживачів, що мають квартирні лічильники газу, - за показаннями таких лічильників;

для споживачів, що не мають квартирних лічильників газу, - за показаннями будинкового вузла обліку, з яких виключаються сумарні показання квартирних лічильників газу, встановлених у цієї групи споживачів, з подальшим розподілом такої різниці оператором газорозподільної системи між споживачами, які не мають квартирних лічильників газу, пропорційно кількості осіб, зареєстрованих у квартирі або іншому ізольованому житловому приміщенні.

Оскільки індивідуальні лічильники у квартирах позивачів відсутні, однак у будинку АДРЕСА_1 відповідно до вимог діючого законодавства встановлений загальнобудинковий лічильник, тому, враховуючи вищевикладене, суд вважає, що позовні вимоги до ТОВ «Дніпропетровськгаз Збут» у частині визнання незаконними здійснених за період з липня 2017 року по даний час ТОВ «Дніпропетровськгаз Збут» нарахувань плати за газопостачання із застосуванням загальнобудинкового вузла обліку газу, та зобов`язання здійснити перерахунок, не підлягають задоволенню.

Оскільки, як зазначалося вище, по відношенню до побутових споживачів ТОВ «Дніпропетровськгаз Збут» є постачальником, а Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «Дніпрогаз» (ПАТ «Дніпрогаз») - розподільником, Оператором газорозподільної мережі (далі - Оператор ГРМ), тому позовні вимоги про зобов`язання ПАТ «Дніпрогаз» (на теперішній час змінено тип товариства на Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «Дніпрогаз») про визнання дій неправомірними та зобов`язання здійснити перерахунок за період з липня 2017 року по теперішній час, за показниками (тарифами) на особу, де у квартирах не встановлено індивідуальні лічильники, не ґрунтуються на законі, тому задоволенню також не підлягають.

Що стосується позовних вимог про визнання незаконними дій щодо невстановлення індивідуальних лічильників у квартирах позивачів та зобов`язання встановити лічильники, суд вважає зазначити наступне.

Постановою НКРЕКП від 31.03.2016 №545 (зі змінами) затверджено План розвитку газорозподільної системи ПАТ «Дніпрогаз» на 2016-2025 роки та джерела його фінансування по розділах.

У І розділі Плану розвитку на 2016-2025 роки, було передбачено, з урахуванням -технічних та економічних чинників, встановлення загальнобудинкового лічильника за адресою: АДРЕСА_8 .

Згідно з інформацією, наданою до НКРЕКП, ТОВ «Дніпропетровськгаз збут» з липня 2017 року за вищезазначеною адресою нарахування за спожитий природний газ здійснюються відповідно до показників загальнобудинкового лічильника природного газу, які надає оператор ГРМ (ПАТ «Дніпрогаз»). За адресою: АДРЕСА_1 , забезпечено облік природного газу відповідно до вимог Закону.

Законом України Про внесення змін до Закону України "Про забезпечення комерційного обліку природного газу", із змінами, внесеними згідно із Законами

№ 2260-VIII від 21.12.2017, визначено правові, економічні та організаційні засади забезпечення всіх категорій споживачів вузлами обліку природного газу з метою запровадження повного комерційного (приладового) обліку природного газу та здійснення контролю за використанням ресурсів імпортованого природного газу і природного газу власного видобутку.

Статтею 2 Закону передбачено, що постачання природного газу здійснюється за умови його комерційного обліку:

1) для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, у яких природний газ використовується:

комплексно, у тому числі для опалення, - з 1 січня 2012 року;

для підігріву води та приготування їжі - з 1 січня 2016 року;

тільки для приготування їжі - з 1 січня 2021 року;

Згідно з вимогами ст.3 даного Закону, фінансування робіт з оснащення лічильниками газу населення здійснюється за рахунок:

коштів суб`єктів господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території;

коштів відповідного бюджету, крім коштів місцевих бюджетів;

інших джерел, не заборонених законодавством.

Ч.2 даної статті передбачено, що побутові споживачі природного газу - фізичні особи (населення) можуть самостійно забезпечити встановлення індивідуальних приладів обліку природного газу (індивідуальних лічильників) з подальшою компенсацією таких витрат за рахунок коштів, які ними сплачуються за тарифом на розподіл природного газу.

Порядок і розміри компенсації витрат на придбання та встановлення індивідуальних приладів обліку природного газу для споживачів природного газу - фізичних осіб (населення) встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Для споживачів природного газу - фізичних осіб (населення), які встановлять лічильники протягом 2018 року, відповідна компенсація здійснюється протягом 12 місяців.

Ч.3 вказує на те, що фінансування робіт з оснащення вузлами обліку природного газу фізичних осіб - підприємців та юридичних осіб здійснюється відповідно за рахунок:

коштів фізичних осіб - підприємців, які відповідно до договору користуються послугами з газопостачання для провадження підприємницької діяльності;

коштів юридичних осіб, які відповідно до договору користуються послугами з газопостачання.

Відповідно до ст.4 Закону виконавцями робіт із встановлення вузлів обліку природного газу є суб`єкти господарювання, що:

здійснюють розподіл природного газу на відповідній території;

отримали відповідні дозволи для виконання робіт із встановлення вузлів обліку природного газу.

Статтею 6 Закону передбачено, що:

1. Суб`єкти господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, зобов`язані:

1) забезпечити встановлення лічильників газу:

а) для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, в яких газ використовується:

комплексно, у тому числі для опалення, - до 1 січня 2012 року;

для підігріву води та приготування їжі - до 1 січня 2016 року;

тільки для приготування їжі - до 1 січня 2021 року.

У разі невстановлення населенню у строки, зазначені у цьому підпункті, лічильників газу з вини суб`єктів господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, припинення розподілу природного газу таким споживачам забороняється, а його облік до моменту встановлення лічильників газу здійснюється за нормами споживання, встановленими Кабінетом Міністрів України.

У разі ненадання співвласниками багатоквартирного будинку згоди на встановлення загальнобудинкового лічильника газу суб`єктам господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, припинення розподілу природного газу таким споживачам забороняється;

б) для інших споживачів - до 1 липня 2011 року;

2) припинити розподіл природного газу споживачам, які використовують природний газ без його комерційного обліку, у разі відмови таких споживачів від встановлення лічильників газу, а саме:

а) для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, в яких газ використовується:

комплексно, у тому числі для опалення, - з 1 січня 2012 року;

для підігріву води та приготування їжі - з 1 січня 2016 року;

тільки для приготування їжі - з 1 січня 2021 року.

Таким чином, споживач має можливість забезпечити індивідуальний облік природного газу у своїй квартирі із джерел не заборонених законодавством.

Отже, встановлення індивідуальних лічильників природного газу за рахунок газорозподільного підприємства передбачено лише там, де не було передбачено встановлення загальнобудинкового лічильника природного газу.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що позивачами позовні вимоги про визнання дій неправомірними та зобов`язання встановлення індивідуальних лічильників обліку газу у їх квартирах, заявлені передчасно, а тому ці позовні вимоги до Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Дніпрогаз» (ПАТ «Дніпрогаз») задоволенню не підлягають.

Що стосується позовних вимог про стягнення з відповідачів на користь позивачів моральної шкоди, то відповідно до п.5 ч.4 Закону України «Про захист прав споживачів», споживачі під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на: відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відповідно до закону. Оскільки позивачами не зазначено, яку саме шкоду завдано їм з боку відповідачів, як споживачам природного газу, жодних доказів на підтвердження завдання їм моральної шкоди внаслідок недоліків продукції, не надано, тому в цій частині позовні вимоги також задоволенню не підлягають.

Відповідно до ст.141 ЦПК України суд вважає позовні вимоги віднести на рахунок держави.

Керуючись ст.ст. 12, 13, 19, 80, 81, 82, 89, 131, 141, 223, 258, 259, 263-265 ЦПК України, Законом України "Про забезпечення комерційного обліку природного газу", Закону України «Про захист прав споживачів», суд, -

У Х В А Л И В:

ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 у задоволенні позову до Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Дніпрогаз» та Товариства з обмеженою відповідальністю «Дніпропетровськгаз збут», третя особа Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг, про визнання незаконними дій щодо режиму нарахування об`ємів спожитого природного газу згідно з показаннями загальнобудинкового лічильника, зобов`язання здійснити перерахунок за спожитий газ, визнання незаконними дій та зобов`язання встановити індивідуальний газовий лічильник у квартирах позивачів, стягнення моральної шкоди, - відмовити.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до суду першої інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено вступну та резолютивну частину рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.

Суддя:

Джерело: ЄДРСР 86442237
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку