Справа № 560/3274/19
РІШЕННЯ
іменем України
12 грудня 2019 року
м. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Польового О.Л. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Кам`янець-Подільського міського відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області про визнання дій незаконними та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Кам`янець-Подільського міського відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області, в якому просить визнати протиправними дії щодо відмови змінити її по батькові з " ОСОБА_2 " на " ОСОБА_3 " та зобов`язати відповідача внести зміни до актового запису про народження від 19.06.2001 №7, зазначивши по батькові " ОСОБА_3 " замість "ОСОБА_2 ".
Обґрунтовуючи вимоги, позивачка зазначила, що звернулась до відповідача з заявою про зміну її по батькові з " ОСОБА_2 " на " ОСОБА_3 ", оскільки визнає ОСОБА_5 своїм батьком. Висновком віл 27.06.2019 №39/15.8.5.4-65 відповідач відмовив у внесенні змін до актового запису про народження від 19.06.2001 №7. Позивачка вважає цей висновок протиправним, тому звернулась до суду з цим позовом.
У відзиві на позов відповідач зазначив, що висновком віл 27.06.2019 №39/15.8.5.4-65 відмовив позивачці щодо зміни по батькові з " ОСОБА_2 " на " ОСОБА_3 " на підставі статті 295 Цивільного кодексу України.
Ухвалою від 21.10.2019 Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в адміністративній справі за позовом за правилами спрощеного позовного провадження.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.
Позивачка - ОСОБА_1 звернулась до Кам`янець-Подільського міського відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області з заявою про внесення змін до актового запису про народження від 19.06.2001 №7, в якій просила змінити її по батькові з " ОСОБА_2 " на " ОСОБА_3 "
Висновком віл 27.06.2019 №39/15.8.5.4-65 відповідач відмовив у внесенні змін до актового запису про народження від 19.06.2001 №7.
Вважаючи дії відповідача щодо відмови в внесенні змін до актового запису про народження від 19.06.2001 №7 протиправними, позивачка звернулась до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.
За змістом статті 295 Цивільного кодексу України фізична особа, яка досягла шістнадцяти років, має право на власний розсуд змінити своє прізвище та (або) власне ім`я.
Фізична особа, яка досягла чотирнадцяти років, має право на зміну по батькові у разі зміни її батьком свого власного імені або виключення відомостей про нього як батька дитини з актового запису про її народження.
Порядок розгляду заяв про зміну імені (прізвища, власного імені, по батькові) фізичної особи встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктом 1 глави 1 розділу І Правил державної реєстрації актів цивільного стану, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.10.2000 №52/2 (далі по тексту - Правила №52/2), державна реєстрація актів цивільного стану проводиться з метою забезпечення реалізації прав фізичної особи та офіційного визнання і підтвердження державою фактів народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті.
Відповідно до пункту 1 глави 4 розділу ІІІ Правил №52/2 ім`я фізичної особи, яка є громадянином України, складається з прізвища, власного імені та по батькові, якщо інше не випливає із закону або звичаю національної меншини, до якої вона належить. Державна реєстрація зміни імені (прізвища, власного імені та по батькові) проводиться лише стосовно громадян України. Фізична особа, яка досягла шістнадцяти років, має право на власний розсуд змінити своє прізвище та (або) власне ім`я.
За змістом пункту 2 глави 4 розділу ІІІ Правил №52/2 державна реєстрація зміни імені проводиться за заявою про зміну імені фізичної особи, яка досягла віку, встановленого законом, відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем її проживання.
Механізм прийняття та розгляду заяв про зміну імені (прізвища, власного імені, по батькові) фізичних осіб - громадян України визначений Порядком розгляду заяв про зміну імені (прізвища, власного імені, по батькові) фізичної особи, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2007 №915 (далі по тексту - Порядок №915).
Пунктом 2 Порядку №915 передбачено, що заяви про зміну імені (прізвища, власного імені, по батькові) громадян України, які проживають на території України, приймає, розглядає, а також веде їх облік відділ державної реєстрації актів цивільного стану за місцем їх проживання; громадян України, які постійно проживають за кордоном, - дипломатичне представництво або консульська установа України, в якій вони перебувають на постійному консульському обліку.
Згідно з пунктом 3 Порядку №915 заява про зміну імені подається у письмовій формі за умови пред`явлення паспорта громадянина України, а у разі, коли заявник постійно проживає за кордоном, - за умови пред`явлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон.
Пунктом 11 Порядку №915 передбачено, що підставами для відмови у наданні дозволу на зміну імені є: здійснення стосовно заявника кримінального провадження або його перебування під адміністративним наглядом; наявність у заявника судимості, яку не погашено або не знято в установленому законом порядку; офіційне звернення правоохоронних органів іноземних держав про оголошення розшуку заявника; подання заявником неправдивих відомостей.
Разом з тим, за змістом частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 8 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950, ратифікованої законом України від 17.07.1997 №475/97-ВР, кожен має право на повагу до свого приватного і сімейного життя. Органи державної влади не можуть втручатись у здійснення цього права, за винятком випадків, коли втручання здійснюється згідно із законом і є необхідним у демократичному суспільстві в інтересах національної та громадської безпеки чи економічного добробуту країни, для запобігання заворушенням чи злочинам, для захисту здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.
Європейський суд з прав людини у своєму рішенні від 16.05.2013 у справі "Гарнага проти України" зазначив, що в особи можуть існувати справжні причини, щоб бажати змінити своє ім`я, а законодавчі обмеження такої можливості можуть бути виправдані інтересами суспільства, наприклад, для забезпечення точного обліку населення або схоронності засобів ідентифікації та зв`язку носіїв певного імені з сім`єю. Державному органу належить навести відповідні та достатні підстави на підтримку своєї відмови у наданні дозволу на зміну імені особи для того, щоб це обмеження вважалося необхідним у демократичному суспільстві.
Окрім цього, коли особа в Україні досягає достатньо дорослого віку для того, щоб приймати самостійні рішення щодо зміни імені, вона може зберегти або змінити ім`я, надане їй при народженні. Вартий особливої уваги той факт, що особа може зберегти по батькові, навіть якщо її батько більше не носить імені, від якого походить по батькові. У цьому випадку розірвання традиційного зв`язку між по батькові особи та іменем її батька визнається можливим.
Водночас, Європейський суд констатував, що за майже повної свободи зміни імені або прізвища особи обмеження, накладені на зміну по батькові, не видаються належним чином та достатньою мірою мотивованими національним законодавством. Крім того, державними органами не було надано жодного обґрунтування позбавлення заявниці її права приймати рішення з цього важливого аспекту її приватного та сімейного життя, і таке обґрунтування не було встановлено жодним іншим способом. Державні органи не виконали своє позитивне зобов`язання щодо забезпечення права заявниці на повагу до її приватного життя.
Відповідач, як органом який наділений повноваженнями приймати рішення про надання дозволу/відмову у наданні дозволу на зміну імені громадянина не зазначив жодних підстав для обмеження позивачки у праві на зміну по батькові.
Враховуючи викладене, для належного захисту прав ОСОБА_1 необхідно визнати протиправним та скасувати висновок відповідача віл 27.06.2019 №39/15.8.5.4-65 про відмову щодо внесення змін до актового запису про народження від 19.06.2001 №7 та зобов`язати відповідача внести зміни до актового запису про народження позивачки від 19.06.2001 №7, зазначивши її по батькові " ОСОБА_3 " замість "ОСОБА_2 ".
Тому позов необхідно задовольнити частково.
У зв`язку з частковим задоволенням позовних вимог відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України сплачений позивачкою судовий збір необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати висновок Кам`янець-Подільського міського відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області віл 27.06.2019 №39/15.8.5.4-65 про відмову щодо внесення змін до актового запису про народження ОСОБА_1 від 19.06.2001 №7.
Зобов`язати Кам`янець-Подільський міський відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області внести зміни до актового запису про народження ОСОБА_1 від 19.06.2001 №7, зазначивши по батькові " ОСОБА_3 " замість "ОСОБА_2 ".
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 1536,80 грн за рахунок бюджетних асигнувань Кам`янець-Подільського міського відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:
ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП - НОМЕР_1 )
Відповідач:
Кам`янець-Подільський міський відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області (вул. Гунська, 10, Кам`янець-Подільський, Хмельницька область, 32300 , код ЄДРПОУ - 43186161)
Головуючий суддя
О.Л. Польовий