open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 560/2496/19
Моніторити
Постанова /18.11.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /16.11.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /08.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /13.05.2020/ Касаційний адміністративний суд Постанова /10.03.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.02.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.02.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /31.01.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.01.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Рішення /27.11.2019/ Хмельницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.11.2019/ Хмельницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.10.2019/ Хмельницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /22.08.2019/ Хмельницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.08.2019/ Хмельницький окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 560/2496/19
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /18.11.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /16.11.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /08.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /13.05.2020/ Касаційний адміністративний суд Постанова /10.03.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.02.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.02.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /31.01.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.01.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Рішення /27.11.2019/ Хмельницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.11.2019/ Хмельницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.10.2019/ Хмельницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /22.08.2019/ Хмельницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.08.2019/ Хмельницький окружний адміністративний суд

Справа № 560/2496/19

РІШЕННЯ

іменем України

27 листопада 2019 року

м. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Ковальчук О.К.

за участю: секретаря судового засідання Тимощука І.П.

представника позивача Трубнікової О.В.

представника відповідача Кукурузи В.Л.

розглянувши адміністративну справу за позовом акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз" звернулось до суду з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, в якому просить визнати протиправними та скасувати пункт 1, абзаци 2, 3, 5, 9 підпункту 1 пункту 2 постанови НКРЕКП від 07.06.2019 №969 "Про накладення штрафу на АТ "Хмельницькгаз" за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу та здійснення заходів державного регулювання".

Ухвалою від 15 серпня 2019 року Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що з 13.05.2019 по 24.05.2019 відповідач провів планову перевірку щодо дотримання вимог законодавства у сфері енергетики та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу. За результатами перевірки, склав акт №183 від 24.05.2019, про порушення Ліцензійних умов щодо здійснення господарської діяльності з розподілу природного газу з дотримання вимог закону України "Про ринок природного газу", чинних Кодексу газорозподільних систем, інших нормативно-правових актів, державних будівельних норм та нормативних документів у сфері нафтогазового комплексу. На підставі зазначеного акту, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг 07.06.2019 прийняла постанову №969 "Про накладення штрафу на АТ "Хмельницькгаз" за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу та здійснення заходів державного регулювання", якою наклала два штрафи у розмірі 850000,00 грн. кожен, та встановила строк для усунення решти порушень до 01.07.2019, 01.12.2019 та 31.12.2019 відповідно. Позивач вважає, вказану постанову протиправною та такою, що підлягає скасуванню, оскільки вона прийнята з порушенням закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", закону України "Про ринок природного газу", Кодексу газорозподільних систем, Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП № 2498 від 30.09.2015, Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2496, Типового договору постачання природного газу побутовим споживачам, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2500.

06.09.2019 до суду надійшов відзив, в якому відповідач проти позову заперечує. Зазначає, що відповідно до положень закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" проведення планової перевірки дотримання Ліцензіатом ліцензійних умов провадження відповідного виду господарської діяльності належить до виключних повноважень Комісії. Згідно з Планом перевірок, на підставі постанови НКРЕКП від 05.03.2019 №306 "Про проведення планових перевірок суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, у II кварталі 2019 року" та посвідчення про проведення планової перевірки від 09.04.2019 №171, з 13.05.2019 по 24.05.2019 Регулятором проведена планова виїзна перевірка щодо виконання позивачем Ліцензійних умов з розподілу газу за період діяльності з 01.01.2017 по 31.12.2018 року. За результатом проведення планового заходу складений акт планової перевірки дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері енергетики та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу від 24.05.2019 № 183 (далі - Акт № 183). 07.06.2019 за результатами розгляду Акта №183 на засіданні Комісії, що проведене у формі відкритого слухання (за участю представників АТ "Хмельницькгаз"), прийнята постанова НКРЕКП № 969 "Про накладення штрафу на АТ "Хмельницькгаз" за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу та здійснення заходів державного регулювання", якою накладений штраф в межах розмірів, визначених статтею 59 закону України "Про ринок природного газу". Вважає, що оскаржувана Постанова №969 прийнята в межах компетенції та у спосіб, визначений законодавством України з дотриманням балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, а також основних принципів діяльності Регулятора - законності, справедливості та недопущення дискримінації. Зазначає, що норми Кодексу газорозподільних систем не містять положень, які регламентують процедуру приведення обсягів спожитого природного газу побутовими споживачами до стандартних умов для здійснення комерційних розрахунків в обсягах (куб. м.) та містять виключно процедуру такого приведення для непобутових споживачів. Норма щодо приведення до стандартних умов застосовується виключно при здійсненні перерахунків об`ємів природного газу з куб.м. в енергетичні одиниці. Розрахунки за природний газ на сьогодні здійснюються виключно в куб.м., а переведення в енергетичні одиниці носить виключно інформаційний характер. Крім того, вказує, що під час проведення планової перевірки позивача, Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг акт №183 складений за формою, наведеною у додатку 18 Порядку контролю за дотриманням ліцензіатами, що проводять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов, затвердженого постановою відповідача від 14.06.2018 №428. При цьому, зазначена форма відповідає уніфікованій формі акта перевірки, встановленій Методикою розроблення критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю), затвердженої постановою Кабінету Міністрів України №342 від 10.05.2018. Тому, на думку відповідача, форма акта №183 відповідає вимогам законодавства. Просить в задоволені позову відмовити.

23.09.2019 до суду надійшла відповідь на відзив, в якій акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз" просить задовольнити позовні вимоги. Вважає, що у відповідача були відсутні правові підстави приймати рішення про застосування до позивача санкцій у вигляді штрафу та, відповідно, виносити оскаржену постанову. Вказує, що акт планової перевірки дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері енергетики та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного від 24.05.2019 №183 не відповідає уніфікованій формі Методики № 342.

11.10.2019 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг надала пояснення, в яких зазначає, що розрахунки за природний газ на сьогодні здійснюються виключно в куб. м., а переведення в енергетичні одиниці носить виключно інформаційний характер, оскільки проведення розрахунків за природний газ в енергетичних одиницях не відбувається. Вказує, що форма Акту №183 відповідає уніфікованій формі Методики №342, а твердження позивача є необґрунтованими, оскільки АТ "Хмельницькгаз" усвідомлюючи свої неправомірні дії щодо застосування до побутових споживачів коефіцієнта зведення до стандартних умов, намагається у будь-який спосіб знайти підстави для визнання постанови № 969 протиправною.

Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав та підтвердив обставини, на які посилається у позовній заяві, просить суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі. Додатково зазначив, що відповідач та позивач по різному трактують норми законодавства, що регулюють питання приведення об`єму природного газу до стандартних умов. Тому, вважає доцільним застосувати принцип презумпції правомірності діяльності суб`єкта господарювання, визначений положеннями статті 3 закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечив, просить в задоволенні позовних вимог АТ "Хмельницькгаз" відмовити в повному обсязі, оскільки постанова НКРЕКП від 07.06.2019 № 969 "Про накладення штрафу на АТ "Хмельницькгаз" за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу та здійснення заходів державного регулювання" прийнята НКРЕКП з дотриманням вимог законів України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", "Про ринок природного газу", на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Заслухавши представників сторін, дослідивши зібрані в матеріалах справи докази в їх взаємному зв`язку та сукупності, суд встановив таке.

Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз" зареєстроване 25.03.1997, основним видом економічної діяльності є розподілення газоподібного палива через місцеві (локальні) трубопроводи (КВЕД 35.22).

Згідно з планом перевірок, на підставі постанови НКРЕКП від 05.03.2019 № 306 "Про проведення планових перевірок суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, у II кварталі 2019 року" та посвідчення про проведення планової перевірки від 09.04.2019 № 171, з 13.05.2019 по 24.05.2019 Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг проведена планова виїзна перевірка щодо виконання акціонерним товариством "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз" Ліцензійних умов з розподілу газу за період діяльності з 01.01.2017 по 31.12.2018 року.

За результатом проведення перевірки складений акт планової перевірки дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері енергетики та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу від 24.05.2019 №183 (далі акт №183).

07.06.2019 за результатами розгляду акта №183 на засіданні Національної комісії, що проводилось у формі відкритого слухання (за участю представників АТ "Хмельницькгаз"), прийнята постанова НКРЕКП №969 "Про накладення штрафу на АТ "Хмельницькгаз" за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу та здійснення заходів державного регулювання", якою, зокрема:

1) відповідно до пунктів 11, 12 частини першої статті 17, статей 19 та 22 закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" на АТ "Хмельницькгаз" накладений штраф у розмірі 850000 (вісімсот п`ятдесят тисяч) гривень за порушення пункту 2.1 глави 2 Ліцензійних умов у частині дотримання вимог закону України "Про ринок природного газу", чинних Кодексу газорозподільних систем, інших нормативно-правових актів, державних будівельних норм та нормативних документів у сфері нафтогазового комплексу, а саме вимог глави 4 розділу IX Кодексу ГРМ у частині визначення фактичного об`єму споживання (розподілу) природного газу по об`єкту побутового споживача на межі балансової належності між Оператором ГРМ і побутовим споживачем на підставі даних лічильника природного газу з урахуванням вимог цього Кодексу, крім споживача за ЕІС-кодом 56ХМ36С71153824N;

у розмірі 850 000 (вісімсот п`ятдесят тисяч) гривень за порушення пункту 2.1 глави 2 Ліцензійних умов у частині дотримання вимог закону України "Про ринок природного газу", чинних Кодексу ГРМ, інших нормативно-правових актів, державних будівельних норм та нормативних документів у сфері нафтогазового комплексу, а саме:

абзацу третього підпункту "а" пункту 1 частини першої статті 6 закону України "Про забезпечення комерційного обліку природного газу" у частині забезпечення встановлення, лічильників газу для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, в яких газ використовується для підігріву води та приготування їжі;

постанови НКРЕ від 20 лютого 2002 року № 159 "Про надання фінансової звітності ліцензіатами НКРЕ" та постанови НКРЕКП від 11 травня 2017 року № 624 "Про подання суб`єктами, господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг фінансової звітності до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" у частині подання до НКРЕКП квартальної фінансової звітності до 25 числа місяця, що настає за звітним кварталом;

пункту 4 глави 5 розділу VI Кодексу ГРМ у частині забезпечення щомісячного опублікування на своєму веб-сайті інформації щодо ціни закупівлі/природного газу Оператором ГРМ для покриття втрат і виробничо-технологічних витрат природного газу в ГРМ у відповідний період та період її дії;

підпункту 6 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов у частині складання звітності, затвердженої НКРЕКП, щодо провадження господарської діяльності з розподілу природного газу та подання її до НКРЕКП у встановленому порядку;

підпункту 16 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов у частині використання коштів, отриманих за рахунок надання послуг розподілу природного газу, передбачених структурою тарифу (річної планованої тарифної виручки) у визначеному розмірі та за цільовим призначенням;

2) відповідно до пункту 1 частини першої та пункту 1 частини другої статті 17 закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", у межах здійснення заходів державного регулювання, зобов`язано АТ "Хмельницькгаз" забезпечити у строк до 01 липня 2019 року:

надання до НКРЕКП Інвестиційної програми ПАТ "Хмельницькгаз" на 2019 рік (розділ І Плану розвитку газорозподільної системи ПАТ "Хмельницькгаз" на 2019 - 2028 роки), у якій передбачити додаткові заходи за рахунок економії коштів, яка виникла при виконанні заходів Інвестиційних програм ПАТ "Хмельницькгаз" на 2017-2018 роки, на загальну суму 1 496,68 тис. грн (без ПДВ);

привести свої дії у відповідність до вимог чинного законодавства шляхом здійснення перерахунку споживачам у частині визначення фактичного об`єму споживання (розподілу) природного газу по об`єктах побутових споживачів на підставі даних лічильників природного газу, починаючи з жовтня 2018 року, крім споживача за ЕІС-кодом 56ХМ36С71153824И;

привести у відповідність до Типового договору договору транспортування природного газу, укладеного з АТ "УКРТРАНСГАЗ";

здійснити розрахунки з АТ "УКРТРАНСГАЗ" за надані послуги транспортування природного газу за період, що перевірявся.

Вважаючи вказану постанову протиправною, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Досліджуючи правомірність оскаржуваної постанови суд враховує таке.

Відповідно до частини 1-3 статті 1 закону України від 22.09.2016 №1540-VIII "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, (далі - Закон №1540-VIII) Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим незалежним державним колегіальним органом, метою діяльності якого є державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Регулятор є юридичною особою публічного права, має відокремлене майно, що є державною власністю, рахунки в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням. Роботу Регулятора забезпечують його центральний апарат і територіальні органи.

Регулятор здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зокрема, у сфері енергетики: діяльності з транспортування, розподілу, зберігання (закачування, відбору), надання послуг установки LNG, постачання природного газу (пункт 1 частини 1 статті 2 Закону №1540-VIII).

Суд вважає необґрунтованими доводи відповідача про те, що форма акта №183 від 24.05.2019 відповідає уніфікованій формі Методики №342, у зв`язку з наступним.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає закон України від 05.04.2007 №877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон №877-V).

Статтею 3 Закону №877-V визначені основні принципи державного нагляду (контролю), зокрема, здійснення державного нагляду (контролю) лише за наявності підстав та в порядку, визначених законом; презумпції правомірності діяльності суб`єкта господарювання у разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів допускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків суб`єкта господарювання та/або повноважень органу державного нагляду (контролю).

Згідно з частиною 2 статті 5 Закону №877-V уніфіковані форми актів з переліком питань затверджуються органом державного нагляду (контролю) та оприлюднюються на його офіційному веб-сайті протягом п`яти робочих днів з дня затвердження у порядку, визначеному законодавством.

Виключно в межах переліку питань орган державного нагляду (контролю) залежно від цілей заходу та ступеня ризику визначає питання, щодо яких буде здійснюватися державний нагляд (контроль), та зазначає їх у направленні на перевірку.

Відповідно до частини 15 статті 4 Закону №877-V при здійсненні заходів державного нагляду (контролю) посадові особи органів державного нагляду (контролю) зобов`язані використовувати виключно уніфіковані форми актів.

Єдиний підхід до розроблення органами державного нагляду (контролю) уніфікованих форм актів, що складаються за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю) (далі - уніфікована форма акта перевірки) встановлює Методика розроблення уніфікованих форм актів, що складаються за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю), затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 10.05.2018 №342.

Згідно з пунктом 2 вказаної Методики уніфікована форма акта перевірки розробляється органом державного нагляду (контролю) та оприлюднюється на його офіційному веб-сайті протягом п`яти робочих днів з дня її затвердження.

Проте, на час проведення перевірки акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз", Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг не затвердила та не оприлюднила уніфіковану форму акта у встановленому Законом №877-V порядку.

Суспільні відносини у сфері ліцензування видів господарської діяльності, визначає виключний перелік видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, встановлює уніфікований порядок їх ліцензування, нагляд і контроль у сфері ліцензування, відповідальність за порушення законодавства у сфері ліцензування видів господарської діяльності регулює закон України від 02.03.2015 №222-VIII "Про ліцензування видів господарської діяльності" (далі - Закон №222-VIII).

Пунктом 1 Постанови №969, відповідно до пунктів 11, 12 частини першої статті 17, статей 19 та 22 закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" на АТ "Хмельницькгаз" накладений штраф у розмірі 850000 (вісімсот п`ятдесят тисяч) гривень за порушення пункту 2.1 глави 2 Ліцензійних умов у частині дотримання вимог закону України "Про ринок природного газу", чинних Кодексу газорозподільних систем, інших нормативно-правових актів, державних будівельних норм та нормативних документів у сфері нафтогазового комплексу, а саме вимог глави 4 розділу IX Кодексу ГРМ у частині визначення фактичного об`єму споживання (розподілу) природного газу по об`єкту побутового споживача на межі балансової належності між Оператором ГРМ і побутовим споживачем на підставі даних лічильника природного газу з урахуванням вимог цього Кодексу, крім споживача за ЕІС-кодом 56ХМ36С71153824N.

Фактичною підставою для притягнення позивача до відповідальності у вигляді штрафу, слугувало приведення об`єму природного газу до стандартних умов, переведення його в енергетичні одиниці та покриття різниці у вимірах природного газу по лічильниках побутових споживачів за рахунок тарифу ПАТ "Хмельницькгаз" на розподіл природного газу.

Досліджуючи правомірність застосування вказаного штрафу до позивача, суд враховує таке.

Відповідно до пункту 1.2 наказу Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 23.11.2011 №737 "Про визначення розмірів нормативних втрат і виробничо-технологічних витрат природного газу в газорозподільних мережах", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.11.2011 за №1361/20099, газорозподільні підприємства самостійно згідно з методиками, зазначеними в підпункті 1.1 пункту 1 цього наказу, розраховують річні обсяги нормативних втрат і виробничо-технологічних витрат природного газу на календарний рік та не пізніше ніж за 2 місяці до початку року подають їх на затвердження до Міністерства енергетики та вугільної промисловості України.

Як зазначає представник позивача та не було спростовано відповідачем, ПАТ "Хмельницькгаз" було подано до Міністерства енергетики та вугільної промисловості України:

- розрахунок виробничо-технологічних витрат природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами на 2016 рік по ПАТ "Хмельницькгаз";

- розрахунок нормованих втрат природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами на 2016 рік по ПАТ "Хмельницькгаз";

- розрахунок нормованих втрат природного газу при його вимірюваннях побутовими лічильниками в разі не приведення об`єму газу до стандартних умов на 2016 рік по ПАТ "Хмельницькгаз".

Зазначені в розрахунках обсяги були розраховані позивачем відповідно до Методик визначення питомих виробничо-технологічних втрат природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, що затверджена наказом Міністерства палива та енергетики України від 30.05.2003 №264, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 09.07.2003 за №570/7891 (далі Методика №570); Методики визначення питомих виробничо-технологічних витрат природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, що затверджена тим же наказом Міністерства палива та енергетики України від 30.05.2003 №264, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 09.07.2003 за №571/7892 (далі Методика №571); Методики визначення питомих втрат природного газу при його вимірюваннях побутовими лічильниками в разі не приведення об`єму газу до стандартних умов, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 21.10.2003 №595, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 25.12.2003 за №1224/8545 (далі Методика №595).

Проте, наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості від 25.12.2015 №847 "Про затвердження розмірів нормативних виробничо-технологічних витрат газорозподільних підприємств (операторів газорозподільних систем) на 2016 рік" затверджені нормативні втрати і виробничо-технологічні витрати природного газу у розмірі 27379 тис. куб. м., що не збігаються з розрахованими ні по окремим методикам, ні в загальному обсязі. Так, планові обсяги газу у 2016 році, які були розраховані відповідно до методик в загальній сумі становили 70173,932 тис. куб. м., а саме: за Методикою №570 - 91,151 тис. куб. м., за Методикою №571 - 55493,408 тис. куб. м., за Методикою №595 - 14589,373 тис. куб. м.

Таким чином, обсяги природного газу, розраховані за Методикою №595 (витрати при приведенні об`єму природного газу до стандартних умов на побутових лічильниках) в разі не приведення об`єму газу до стандартних умов, не були затверджені Наказом Міненерго № 847 та в подальшому не входили у встановлений Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг тариф на розподіл природного газу. Вони, фактично, залишилися без компенсації в тарифі на розподіл природного газу.

Відповідачем не доведено, що вказані витрати включені до розрахунку тарифу. Пояснення представника відповідача щодо складових тарифу на розподіл природного газу, суд вважає неналежними доказами включення витрат при приведенні об`єму природного газу до стандартних умов на побутових лічильниках до тарифу АТ "Хмельницьказ", оскільки повноваження щодо визначення складових тарифу належить Міністерству енергетики та вугільної промисловості України.

Посилання представника відповідача на лист Міненерго №03/31-11587 від 28.12.2018, відповідно до якого Оператори ГРМ, які здійснили донарахування побутовим споживачам обсягів, що враховують різницю у приведенні до стандартних умов, при розрахунку своїх виробничо-технологічних витрат застосували положення Методики № 595, не може слугувати доказом порушення позивачем ліцензійних умов, оскільки містить загальну інформацію і поширюється на не визначене коло осіб. Цей лист не містить інформації про включення до розміру нормативних втрат і виробничо-технологічних витрат різниці у приведенні газу до стандартних умов.

Показники (елементів витрат) річної планової тарифної виручки - додатку до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №2312 від 15.12.2016, якою внесені зміни до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №453 від 15.12.2016 "Про встановлення тарифу на послуги розподілу природного газу для ПАТ "Хмельницькгаз", не містять інформації про те, що до відповідних витрат була включена різниця у приведенні газу до стандартних умов.

При цьому, саме відповідач, посилаючись на подвійне включення позивачем різниці у приведенні газу до стандартних умов до ВТВ, як суб`єкт владних повноважень, на виконання обов`язку, визначеного частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, повинен довести такі обставини.

Крім того, суд враховує, що рішенням господарського суду Хмельницької області від 04.03.2019 у справі №924/1063/18, яке залишене без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду, фактично встановлено правомірність обліку операторами ГРМ природного газу на особових рахунках побутових споживачів з урахуванням приведення обсягів, визначених їх лічильниками, до стандартних умов, та його відповідність чинному у 2015-2016 роках законодавству.

Надаючи правову оцінку доводам відповідача про те, що норма Кодексу газорозподільних систем щодо приведення до стандартних умов застосовується виключно при здійсненні перерахунків об`ємів природного газу з кубічних метрів в енергетичні одинці, в той час як розрахунки за природний газ на сьогодні здійснюються виключно в кубічних метрах, а переведення в енергетичні одиниці має виключно інформаційний характер, суд зазначає таке.

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №2494 від 30.09.2015 (зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 за №1379/27824), затверджений Кодекс газорозподільних систем (далі - Кодекс).

Розділом ІХ Кодексу врегульовані правила комерційного обліку природного газу в газорозподільній системі.

Пунктами 1, 2 глав 1 розділу ІХ Кодексу визначено, що комерційний облік природного газу в газорозподільній системі організовується та здійснюється з метою визначення повної та достовірної інформації про об`єми (обсяги) природного газу, які надійшли до ГРМ від суміжних суб`єктів ринку природного газу (ГДП, ВБГ, Оператора ГТС), та об`єми (обсяги) природного газу, які розподілені (передані) з ГРМ підключеним до неї споживачам і суміжним Операторам ГРМ, та подальшого використання інформації у взаємовідносинах між суб`єктами ринку природного газу, у тому числі для взаєморозрахунків між ними.

Порядок комерційного обліку природного газу (визначення його об`ємів і обсягів) по об`єктах споживачів, у тому числі побутових споживачів, здійснюється згідно з договором розподілу природного газу, укладеним між споживачем та Оператором ГРМ, та з урахуванням вимог цього Кодексу.

Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз", як оператор ГРМ відповідно до вимог пунктів 2-3 глави 2 розділу і Кодексу виконує функції розподілу природного газу, забезпечення комерційного обліку природного газу, формування добових, декадних, місячних, квартальних та річних показників фактичного об`єму та обсягу передачі (розподілу, споживання) природного газу тощо.

Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз" як оператор ГРМ здійснює також комерційний облік природного газу в газорозподільній системі.

Пунктом 3 глави 1 розділу ІХ Кодексу визначено, що фактичний об`єм надходження природного газу до/з ГРМ (у тому числі по об`єктах споживачів) за певний період визначається в точках комерційного обліку (на межі балансової належності) на підставі даних комерційних вузлів обліку, встановлених в точках вимірювання, та інших регламентованих процедур у передбачених цим Кодексом випадках.

Об`єм природного газу в точках комерційного обліку має бути приведений до стандартних умов та переведений в одиниці енергії (обсяг) згідно з розділом XV цього Кодексу.

Доводи відповідача щодо поширення вказаної норми щодо приведення до стандартних умов виключно на здійснення перерахунку об`єму природного газу з кубічних метрів в енергетичні одиниці, суд вважає безпідставними.

Разом з тим, норма пункту 3 глави 1 розділу ІХ Кодексу передбачає, що фактичний об`єм надходження природного газу до/з ГРМ (у тому числі по об`єктах споживачів) за певний період визначається в точках комерційного обліку (на межі балансової належності) на підставі даних комерційних вузлів обліку, шляхом: 1) приведення газу до стандартних умов; 2) переведення об`єму газу, приведеного до стандартних умов в одиниці енергії.

За змістом абзацу 6 пункту 3 глави 1 розділу ІХ Кодексу оператор ГРМ зобов`язаний за підсумками місяця, але не пізніше 8-го числа, наступного за розрахунковим місяцем, опублікувати на власному сайті фактичні дані щодо розміру середньозваженої вищої теплоти згоряння природного газу за кожним маршрутом; передбачити у платіжних документах споживачів за послуги з розподілу природного газу, а також в особистому кабінеті споживача, інформацію про величину коефіцієнту приведення до стандартних умов (якщо вузол обліку природного газу споживача не приводить в автоматичному режимі об`єм природного газу до стандартних умов), розмір середньозваженої вищої теплоти згоряння за розрахунковий період, а також розмір спожитого обсягу енергії природного газу (за трьома одиницями виміру: кВт·год, Гкал, МДж).

Отже, позивач здійснюючи комерційний облік газу зобов`язаний, в тому числі, здійснювати: 1) приведення газу до стандартних умов; 2) розрахунок спожитого обсягу енергії природного газу, про який повідомляється споживача в платіжному документі.

Враховуючи викладене, суд відхиляє вказані посилання відповідача, як такі, що суперечать вимогам Кодексу.

В обґрунтування заперечення відповідач вказує, що норми Кодексу газорозподільних систем не містять положень, які регулюють процедуру приведення обсягів спожитого природного газу побутовими споживачами до стандартних умов для здійснення комерційних розрахунків в обсягах (куб. м) та містять виключно процедуру такого приведення для непобутових споживачів, тому посилання позивача на пункт 5.3 Типового договору розподілу природного газу є помилковими.

Порядок комерційного обліку природного газу (визначення його об`ємів і обсягів) по об`єктах споживачів, у тому числі побутових споживачів, здійснюється згідно з договором розподілу природного газу, укладеним між споживачем та Оператором ГРМ, та з урахуванням вимог цього Кодексу (абзац 1 пункту 2 глави 1 розділу ІХ Кодексу).

За змістом пункту 6 частини 1 статті 17 закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор затверджує типові та схвалює примірні договори відповідно до закону.

Відповідно до пункту 1.2 Типового договору розподілу природного газу, затвердженого Постановою №2498 від 30.09.2015 "Про затвердження типового договору розподілу природного газу", умови цього Договору однакові для всіх споживачів України та розроблені відповідно до закону України "Про ринок природного газу" і Кодексу.

Розділ V Договору регулює порядок обліку природного газу, що передається Споживачу.

Пункт 5.1 Договору визначає, що облік (у тому числі приладовий) природного газу, що передається Оператором ГРМ та споживається Споживачем на межі балансової належності об`єкта Споживача, здійснюється відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем.

Пунктом 5.2 Договору передбачено, що визначення об`єму розподілу та споживання природного газу по Споживачу здійснюється на межі балансової належності між Оператором ГРМ та Споживачем на підставі даних комерційного вузла обліку (лічильника газу), визначеного в заяві-приєднанні, та з урахуванням регламентних процедур, передбачених Кодексом газорозподільних систем та цим Договором.

Регулятором в пункті 5.3 Договору передбачено, що за розрахункову одиницю розподіленого та спожитого природного газу береться один кубічний метр (м куб.) природного газу, приведений до стандартних умов, визначених в Кодексі газорозподільних систем.

Пуктом 5.6. Договору в свою чергу передбачено, що після визначення загального об`єму розподіленого Споживачу (спожитого ним) природного газу, приведеного до стандартних умов, Оператор ГРМ в установленому порядку здійснює переведення величин об`єму природного газу в обсягах розподіленої (спожитої) енергії, що має визначатись за трьома одиницями виміру: в - кВт*год, в - Гкал, в - МДж.

Дані про об`єм (м.куб.) та обсяг (кВт*год, Гкал, МДж) розподіленого Споживачу (спожитого ним) природного газу за розрахунковий період (місяць) зазначаються Оператором ГРМ в особистому кабінеті Споживача (після його запровадження) та/або в рахунку про сплату послуги за цим Договором.

Оператор ГРМ зобов`язується в установленому порядку передавати інформацію про загальний об`єм та обсяг розподіленого Споживачу (спожитого ним) природного газу за відповідний період Оператору ГТС для можливості її використання суб`єктами ринку природного газу, у тому числі постачальником Споживача.

Визначені за умовами цього Договору об`єми та обсяги розподілу та споживання природного газу є обов`язковими для їх використання у взаємовідносинах між Споживачем та його постачальником.

Порядок приведення обсягів спожитого природного газу до стандартних умов врегульовано розділом XV цього Кодексу (абзац 2 пункту 3 глави 1 розділу IX Кодексу).

Так, пунктом 6 глави 1 розділу XV Кодексу, в свою чергу, визначено, що для проведення розрахунків по вузлах обліку, які не обладнані корекцією тиску та температури, коефіцієнт приведення до стандартних умов (k) необхідно визначати за відповідними додатками до Методики приведення об`єму природного газу до стандартних умов за показами побутових лічильників у разі відсутності приладів для вимірювання температури та тиску газу, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 26 лютого 2004 року № 116, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 19 березня 2004 року за № 346/8945.

Відповідно до пункту 2 Методики №116, її дія поширюється на суб`єкти господарювання, які у господарсько-виробничій діяльності для вимірювання об`єму спожитого газу використовують лічильники, крім випадків використання газу за показами лічильників громадянами - підприємцями для власних потреб.

Проте, посилання відповідача на те, що Кодекс (в контексті Методики №116) не містить положень, які регулюють процедуру приведення обсягів спожитого природного газу побутовими споживачами до стандартних умов, суд вважає неогрунтованим, адже пункт 6 глави 1розділу XV Кодексу вказує на необхідність застосування лише відповідного коефіцієнту при приведенні обсягів спожитого природного газу побутовими споживачами до стандартних умов, який зазначений в додатках до Методики № 116, а не власне самої Методики.

Таким чином, посилання відповідача щодо можливості застосування у спірних правовідносинах пункту 5.3 Типового договору є безпідставним.

З цих самих підстав суд відхиляє доводи відповідача щодо поширення дії Методики №116 лише на суб`єктів господарювання, до яких побутові споживачі не належать, оскільки пункт 6 глави 1 розділу XV Кодексу, пов`язує приведення обсягів спожитого природного газу до стандартних умов не з порядком та процедурою, що визначені Методикою №116, а з числовими значеннями коефіцієнтів, які зазначені в додатках до цієї методики.

Кодексом визначено, що споживач природного газу (споживач) - фізична особа, фізична особа - підприємець або юридична особа, об`єкти якої в установленому порядку підключені до/через ГРМ оператора ГРМ, яка отримує природний газ на підставі договору постачання природного газу з метою використання для власних потреб, зокрема, в якості сировини, а не для перепродажу.

Тому, нормами Кодексу та умовами Типового договору, встановлено обов`язок оператора ГРМ проводити розрахунки по вузлах обліку, які не обладнані корекцією тиску та температури, шляхом приведення об`єму природного газу до стандартних умов за показами побутових лічильників у разі відсутності приладів для вимірювання температури та тиску газу.

Посилання відповідача на те, що Методика № 116 не містить величин коефіцієнтів приведення до стандартних умов при здійсненні розрахунків із побутовими споживачами є недоречними.

Отже, пункт 1 Постанови №969, про застосування до позивача штрафу за порушення вимог глави 4 розділу IX Кодексу ГРМ у частині визначення фактичного об`єму споживання (розподілу) природного газу по об`єкту побутового споживача на межі балансової належності між Оператором ГРМ і побутовим споживачем на підставі даних лічильника природного газу з урахуванням вимог цього Кодексу, крім споживача за ЕІС-кодом 56ХМ36С71153824N є неправомірним та таким що підлягає скасуванню.

Вирішуючи правомірність накладення штрафу у розмірі 850 000 (вісімсот п`ятдесят тисяч) гривень за порушення пункту 2.1 глави 2 Ліцензійних умов у частині дотримання вимог закону України "Про ринок природного газу", чинних Кодексу ГРМ, інших нормативно-правових актів, державних будівельних норм та нормативних документів у сфері нафтогазового комплексу, а саме: абзацу третього підпункту "а" пункту 1 частини першої статті 6 закону України "Про забезпечення комерційного обліку природного газу" у частині забезпечення встановлення, лічильників газу для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, в яких газ використовується для підігріву води та приготування їжі; постанови НКРЕ від 20 лютого 2002 року № 159 "Про надання фінансової звітності ліцензіатами НКРЕ" та постанови НКРЕКП від 11 травня 2017 року № 624 "Про подання суб`єктами, господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг фінансової звітності до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" у частині подання до НКРЕКП квартальної фінансової звітності до 25 числа місяця, що настає за звітним кварталом; пункту 4 глави 5 розділу VI Кодексу ГРМ у частині забезпечення щомісячного опублікування на своєму веб-сайті інформації щодо ціни закупівлі/природного газу Оператором ГРМ для покриття втрат і виробничо-технологічних витрат природного газу в ГРМ у відповідний період та період її дії; підпункту 6 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов у частині складання звітності, затвердженої НКРЕКП, щодо провадження господарської діяльності з розподілу природного газу та подання її до НКРЕКП у встановленому порядку; підпункту 16 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов у частині використання коштів, отриманих за рахунок надання послуг розподілу природного газу, передбачених структурою тарифу (річної планованої тарифної виручки) у визначеному розмірі та за цільовим призначенням, суд враховує наступне.

Щодо порушення абзацу третього підпункту «а» пункту 1 частини першої статті 6 закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» у частині забезпечення встановлення лічильників газу для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, в яких газ використовується для підігріву води та приготування їжі, суд встановив таке.

Відповідно до абзацу 3 підпункту "а" пункту 1 частини 1 статті 6 закону України "Про забезпечення комерційного обліку природного газу" суб`єкти господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, зобов`язані забезпечити встановлення лічильників газу для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, в яких газ використовується для підігріву води та приготування їжі - до 1 січня 2016 року.

Зазначеною нормою передбачений обов`язок позивача забезпечити встановлення лічильників газу.

На виконання вказаної норми позивач виконував роботи із стовідсоткового забезпечення до 01.01.2016 р. лічильниками газу такої категорії споживачів як населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, в яких газ використовується для підігріву води та приготування їжі.

Дослідивши надані позивачем акти про порушення Кодексу ГРМ, суд встановив, що частина споживачі надавали доступ представникам позивача до своїх помешкань для встановлення лічильників газу.

Під час судового розгляду спору, відповідачем не доведено, що порушення строків встановлення лічильників газу для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, в яких газ використовується для підігріву води та приготування їжі, у строки, передбачені Законом, сталося з вини АТ "Хмельницькгаз".

Щодо порушення визначених постановою НКРЕ від 20 лютого 2002 року №159 "Про надання фінансової звітності ліцензіатами НКРЕ" та постановою НКРЕКП від 11 травня 2017 року № 624 "Про подання суб`єктами господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг фінансової звітності до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" строків подання до НКРЕКП квартальної фінансової звітності, суд встановив таке.

Відповідно до пункту З постанови НКРЕ №159 від 20.02.2002 "Про надання фінансової звітності ліцензіатами НКРЕ квартальна фінансова звітність подається до НКРЕ не пізніше 25 числа місяця, що настає за звітним кварталом, а річна - не пізніше 20 лютого наступного за звітним року на паперовому носії, а також електронною поштою за адресою: finstatement@nerc.gov.ua.

Згідно з пунктом 1 постанови НКРЕКП №624 від 11.05.2017 "Про подання суб`єктами господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг фінансової звітності до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" фінансова звітність направляється до НКРЕКП на паперових носіях за адресою: 03057, м. Київ, вул. Смоленська, 19 та в електронному вигляді (файл у форматі РОБ) на адресу: finstatement@nerc.gov.ua, а також на паперових носіях до територіального органу НКРЕКП у відповідному регіоні в наступні строки: до 25 числа місяця, що настає за звітним кварталом, квартальну фінансову звітність: № 1 "Баланс (звіт про фінансовий стан)"; №2 "Звіт про фінансові результати (звіт про сукупний дохід)"; до 28 лютого наступного за звітним року річну фінансову звітність: №1 "Баланс (звіт про фінансовий стан)"; №2 "Звіт про фінансові результати (звіт про сукупний дохід)"; №3 "Звіт про рух грошових коштів"; №4 "Звіт про власний капітал".

Зазначаючи про порушення позивачем строків подання фінансової звітності, відповідач датою подання звітності вважає дату реєстрації надісланої позивачем звітності в канцелярії відповідача. Проте, фінансова звітність за 1, 2, 3 квартал 2017 рік та річна звітність за 2017 рік, подавалась на електронну адресу відповідача у строки, встановлені вищезазначеними постановами: за 1 квартал 2017 р.-25.04.2017 р.; за 2 квартал 2017 - 25.07.2017; за 3 квартал 2017 - 24.10.2017; за 2017 рік - 28.02.2018, що підтверджується роздруківками з електронної пошти працівника, відповідального за надсилання звітності, які містяться в матеріалах справи.

Щодо порушення пункту 4 глави 5 розділу VI Кодексу ГРМ у частині забезпечення щомісячного опублікування на своєму веб-сайті інформації щодо ціни закупівлі природного газу Оператором ГРМ для покриття втрат і виробничо-технологічних витрат природного газу в ГРМ у відповідний період та період її дії, суд встановив таке.

Відповідно до пункту 4 глави 5 розділу VI Кодексу ГРМ Оператор ГРМ щомісячно публікує на своєму веб-сайті інформацію про ціну закупівлі природного газу Оператором ГРМ для покриття втрат і виробничо-технологічних витрат природного газу в ГРМ та період її дії.

За період, що перевірявся (2017-2018 роки) АТ "Хмельницькгаз" здійснювало закупівлю природного газу для покриття втрат і виробничо-технологічних витрат природного газу лише у березні 2017 р. Інформація про ціну закупівлі природного газу для ВТВ за березень 2017 розміщена на сайті АТ "Хмельницькгаз" за посиланням: https://km.104.ua/ua/services/zaplatiti-za-qaz/tarifi-na-qaz/id/vartist-prirodnoqo-qazu-dlia-pokrittia-vtrat-ta-vi-34687.

В інші місяці 2017-2018 позивач не здійснював закупівлю природного газу для покриття втрат і виробничо-технологічних витрат. Покриття обсягів газу для зазначених потреб здійснювалось за рахунок послуги балансування.

Підпункт 4 пункту 4 глави 1 розділу XII Кодекс ГРМ визначає фактичні та виробничо- технологічні втрати як різницю між об`ємом (обсягом) надходження природного газу в ГРМ протягом місяця (календарного року) і об`ємом (обсягом) надходження природного газу, який розподілений по підключених до/через ГРМ об`єктів споживачів та переданий в суміжні ГРМ протягом зазначеного періоду.

При цьому, у випадку якщо Оператор ГРМ не здійснить подачу (недостатню подачу) природного газу у точці входу до газотранспортної системи обсягів природного газу необхідних для покриття фактичних обсягів виробничо-технологічних втрат у такого Оператора ГРМ виникне небаланс, який має бути врегульований відповідно до розділу XIV Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 р. № 2493.

Відповідно до пунктів 4-5 глави 3 розділу XIV Кодексу ГРМ у разі негативного значення небалансу замовник послуг транспортування до 12-го числа наступного місяця: здійснює купівлю природного газу в інших замовників послуг транспортування; здійснює відбір природного газу шляхом подання оператору газосховища балансуючої номінації для врегулювання небалансу за цей газовий місяць.

У разі підтвердження достатніх обсягів газу для покриття місячного небалансу у замовника послуг транспортування оператор газосховища до 12-го числа наступного місяця надає оператору газотранспортної системи інформацію про виконання балансуючої номінації з метою здійснення оператором газотранспортної системи балансуючої алокації.

Відповідно до пункту 7 глави З розділу XIV Кодексу ГРМ негативний місячний небаланс, який виник у замовника послуг транспортування та не був врегульований в строк до 12-го числа наступного місяця, врегульовується оператором газотранспортної системи за рахунок надання природного газу замовнику послуг транспортування в рамках послуги балансування для покриття ним неврегульованого обсягу природного газу.

Протягом 2017-2018 року в АТ "Хмельницькгаз" виникав негативний місячний небаланс в частині обсягу газу для покриття фактичних втрат та виробничо-технологічних витрат, який врегульовувався за рахунок отримання послуги балансування від АТ "Укртрансгаз" на підставі Кодексу ГРМ та договору на транспортування природного газу магістральними трубопроводами №1512000715 від 17.12.2015.

Враховуючи те, що АТ "Хмельницькгаз" не здійснювало закупівлю природного газу для покриття втрат і виробничо-технологічних витрат природного газу у 2017-2018 роках, у позивача відсутній обов`язок публікувати інформацію про ціну газу для вказаних потреб у зазначений період

Щодо порушення підпункту 6 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов у частині складання звітності, затвердженої НКРЕКП, щодо провадження господарської діяльності з розподілу природного газу та подання її до НКРЕКП у встановленому порядку, суд встановив таке.

Відповідно до Інструкції щодо заповнення форми звітності №8в-НКРЕКП-газ-моніторинг (місячна) "Звіт про використання потужності газорозподільної системи та стан розрахунків", затвердженої постановою НКРЕКП від 07.07.2016 №1234, форма №8в складається Оператором ГРМ станом на останнє число звітного періоду і подається до НКРЕКП не пізніше 20 числа місяця, наступного за звітним періодом.

Форма №8в направляється Оператором ГРМ до НКРЕКП на паперових носіях на адресу: 03057, м. Київ, вул. Смоленська, 19, та в електронному вигляді (файл Excel згідно з формою, розробленою НКРЕКП) на адресу: m8qas@nerc.qov.ua.

У відповідності до Інструкції щодо заповнення форми звітності №4-НКРЕКП-розподіл природного газу (квартальна) "Звітні та розрахункові дані про ліцензовану діяльність суб`єктів господарювання з розподілу природного газу", затвердженої постановою НКРЕКП від 17.03.2016 №334, форма звітності № 4-НКРЕКП-розподіл природного газу (квартальна) (далі - форма звітності) подається ліцензіатами до НКРЕКП за перший - третій квартали до 25 числа місяця, наступного за звітним періодом, за четвертий квартал - до 25 лютого після звітного періоду, крім додатка 3 до форми звітності, що подається щомісяця до 15 числа місяця, наступного за звітним, та додатка 4 до форми звітності, що подається щороку до 25 лютого після звітного періоду.

Ліцензіати подають форму звітності до НКРЕКП та відповідного територіального органу НКРЕКП за місцезнаходженням ліцензіата.

Форма звітності надсилається поштою у паперовому вигляді на адресу: 03057, м. Київ, вул. Смоленська, 19, та в електронному вигляді на адресу: nerc4g@nerc.gov.ua.

Вказуючи на порушення строків подання форми звітності №4-НКРЕКП-розподіл природного газу, додатку 3 до неї та форми 8в-НКРЕКП-газ-моніторинг відповідач безпідставно датою подання звітності вважає дату реєстрації звітності в канцелярії НКРЕКП. Водночас, звітність направлялась до НКРЕКП та його територіального органу в Хмельницькій області вчасно, у строки , зазначені вище, що підтверджується роздруківками з поштової скриньки працівника АТ "Хмельницькгаз", відповідального за направлення звіту до НКРЕКП, та містяться в матеріалах справи.

Щодо порушення позивачем підпункту 16 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов у частині використання коштів, отриманих за рахунок надання послуг розподілу природного газу, передбачених структурою тарифу (річної планованої тарифної виручки) у визначеному розмірі та за цільовим призначенням, суд встановив таке.

Статтею 59 закону України "Про ринок природного газу" 9 квітня 2015 року №329-VIII визначено, що суб`єкти ринку природного газу, які порушили законодавство, що регулює функціонування ринку природного газу, несуть відповідальність згідно із законом.

Правопорушеннями на ринку природного газу зокрема є: 1) порушення ліцензіатами відповідних ліцензійних умов провадження господарської діяльності; 2) несанкціонований відбір природного газу; 3) використання природного газу споживачами в обсягах, що перевищують підтверджені в установленому порядку постачальниками; 4) неподання або несвоєчасне надання звітності, передбаченої цим Законом, а також подання недостовірної інформації у такій звітності; 5) використання приладів обліку природного газу, не повірених або не атестованих в установленому порядку; 6) необґрунтована відмова в доступі до газотранспортної або газорозподільної системи, газосховища або установки LNG або у приєднанні до газотранспортної або газорозподільної системи; 7) несанкціоноване втручання в роботу газової інфраструктури; 8) самовільне під`єднання до системи, зривання або пошкодження цілісності пломб, повірочного тавра, заглушок тощо, що впливає на безпеку постачання природного газу або результати вимірювання; 9) відмова у доступі уповноважених працівників оператора газотранспортної системи, оператора газорозподільної системи, постачальника до приміщень, житлових та підсобних приміщень, де розташовані газові прилади (пристрої), лічильники газу, якщо обов`язок надання такого доступу встановлюється законодавством; 10) невиконання законних постанов, розпоряджень, наказів, рішень та приписів суб`єктів владних повноважень на ринку природного газу, а також створення перешкод для виконання службових обов`язків посадовими особами таких суб`єктів; 11) неподання або несвоєчасне подання оператору газотранспортної системи, оператору газорозподільної системи, оператору газосховища, оператору установки LNG та суб`єктам владних повноважень на ринку природного газу інформації, передбаченої законодавством, або надання завідомо неправдивої інформації; 12) створення перешкод у виконанні робіт, пов`язаних з обслуговуванням об`єктів постачання природного газу та вжиття заходів до повного або часткового припинення постачання природного газу споживачам; 13) порушення технічних регламентів, норм, правил і стандартів; 14) необґрунтована відмова у складенні та підписанні актів приймання-передачі природного газу; 15) невиконання вимог Закону України "Про забезпечення комерційного обліку природного газу" щодо встановлення вузлів обліку природного газу та/або припинення розподілу природного газу споживачам, які використовують природний газ без його комерційного обліку.

У разі скоєння правопорушення на ринку природного газу до відповідних суб`єктів ринку природного газу можуть застосовуватися санкції у виді: 1) попередження про необхідність усунення порушень; 2) штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії.

Регулятор у разі скоєння правопорушення на ринку природного газу приймає у межах своїх повноважень рішення про накладення штрафів на суб`єктів ринку природного газу (крім споживачів) у таких розмірах, зокрема, від 3000 до 50000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - на суб`єктів господарювання, що провадять господарську діяльність на ринку природного газу, що підлягає ліцензуванню.

За одне правопорушення на ринку природного газу може застосуватися лише один вид штрафної санкції (штраф) або штраф разом із зупиненням дії ліцензії.

Суд встановив, що пунктом 1 постанови НКРЕКП від 07.06.2019 №969 "Про накладення штрафу на АТ "Хмельницькгаз" відповідач наклав на позивача штраф у розмірі 850000 (вісімсот п`ятдесят тисяч) гривень за порушення пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов, та 850000 (вісімсот п`ятдесят тисяч) гривень за порушення, зокрема, підпункту 16 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов. Таким чином, за одне порушення (порушення Ліцензійних умов) відповідач двічі наклав на позивача штраф. Тому повторне застосування до відповідача відповідальності у виді штрафу в розмірі 850000 (вісімсот п`ятдесят тисяч) гривень за порушення підпункту 16 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов суперечить вимогам частини 7 статті 59 закону України "Про ринок природного газу".

Враховуючи викладене, суд вважає, що посилання відповідача на порушення позивачем абзацу третього підпункту "а" пункту 1 частини першої статті 6 закону України "Про забезпечення комерційного обліку природного газу", постанови НКРЕ від 20 лютого 2002 року №159 "Про надання фінансової звітності ліцензіатами НКРЕ", постанови НКРЕКП від 11 травня 2017 року №624 "Про подання суб`єктами, господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг фінансової звітності до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", пункту 4 глави 5 розділу VI Кодексу ГРМ, підпункту 6 та підпункту 16 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов є безпідставними, а оскаржувана постанова №969, в цій частині, такою, що підлягає скасуванню.

Вирішуючи позовні вимоги щодо скасування абзаців 2, 3, 5, 9 підпункту 1 пункту 2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 969, суд враховує таке.

Абзацом 2 підпункту 1 пункту 2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №969 АТ "Хмельницькгаз" зобов`язано забезпечити у строк до 01 липня 2019 року надання до НКРЕКП Інвестиційної програми ПАТ "Хмельницькгаз" на 2019 рік (розділ І Плану розвитку газорозподільної системи ПАТ "Хмельницькгаз" на 2019 - 2028 роки), у якій передбачити додаткові заходи за рахунок економії коштів, яка виникла при виконанні заходів Інвестиційних програм ПАТ "Хмельницькгаз" на 2017-2018 роки, на загальну суму 1 496,68 тис. грн (без ПДВ).

Частиною 1 статті 2 Закону №1540-VIII визначено, що регулятор здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зокрема, у сфері енергетики: діяльності з виробництва, передачі, розподілу, постачання електричної енергії; діяльності з транспортування, розподілу, зберігання (закачування, відбору), надання послуг установки LNG, постачання природного газу; діяльності з транспортування нафти, нафтопродуктів та інших речовин трубопровідним транспортом.

Отже, державне регулювання відповідач здійснює виключно в межах діяльності позивача з транспортування, розподілу, зберігання (закачування, відбору), надання послуг установки LNG, постачання природного газу. відповідач здійснює виключно

Таким чином, здійснення регулювання господарської діяльності АТ "Хмельницькгаз", а саме щодо забезпечення позивачем у строк до 01 липня 2019 року надання до НКРЕКП Інвестиційної програми ПАТ "Хмельницькгаз" на 2019 рік (розділ І Плану розвитку газорозподільної системи ПАТ "Хмельницькгаз" на 2019 - 2028 роки) не відноситься до сфери діяльності відповідача.

Тому, вимога НКРЕКП щодо включення в План розвитку на 2019-2028 роки додаткових 1 496,68 тис. грн є безпідставною.

Абзацом 3 підпункту 1 пункту 2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №969 АТ "Хмельницькгаз" зобов`язано привести свої дії у відповідність до вимог чинного законодавства шляхом здійснення перерахунку споживачам у частині визначення фактичного об`єму споживання (розподілу) природного газу по об`єктах побутових споживачів на підставі даних лічильників природного газу, починаючи з жовтня 2018 року, крім споживача за ЕІС-кодом 56ХМ36С71153824И.

Вказана вимога є похідною від пункту 1 Постанови, а саме абзацу 2 пункту 1 щодо накладення штрафу за порушення вимог глави 4 розділу IX Кодексу ГРМ у частині визначення фактичного об`єму споживання (розподілу) природного газу по об`єкту побутового споживача на межі балансової належності між Оператором ГРМ і побутовим споживачем на підставі даних лічильника природного газу з урахуванням вимог цього Кодексу, крім споживача за ЕІС-кодом 56ХМ36С71153824КІ.

Оскільки суд вважає застосування до позивача штрафу за порушення вимог глави 4 розділу IX Кодексу ГРМ протиправним, зобов`язання АТ "Хмельницькгаз" привести свої дії у відповідність до вимог чинного законодавства шляхом здійснення перерахунку споживачам у частині визначення фактичного об`єму споживання (розподілу) природного газу по об`єктах побутових споживачів на підставі даних лічильників природного газу, починаючи з жовтня 2018 року є безпідставним.

Абзацом 5 підпункту 1 пункту 2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №969 АТ "Хмельницькгаз" зобов`язано привести у відповідність до Типового договору договору транспортування природного газу, укладеного з АТ "УКРТРАНСГАЗ.

Так, 17.12.2015 між АТ "Укртрансгаз" та ПАТ "Хмельницькгаз" діє договір на транспортування природного газу №1512000715, укладений на виконання вимог закону України "Про ринок природного газу" та Кодексу газотранспортної системи, затвердженого Постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2493, на підставі типового договору, затвердженого Постановою НКРЕКП від 30.09.2015 р. № 2497.

Постановою НКРЕКП № 1437 від 27.12.2017 року внесені зміни до постанови НКРЕКП №2497 від 30.09.2015 року про затвердження типового договору на транспортування природного газу, у тому числі до п.9.3. типового договору, а саме пункт 9.3 викладений в такій редакції:

"У випадку якщо загальна вартість щодобових негативних небалансів протягом звітного газового місяця перевищує загальну вартість щодобових позитивних небалансів протягом звітного газового місяця, Оператор до 14 числа газового місяця, наступного за звітним, надсилає Замовнику рахунок на оплату за добовий небаланс (розмір визначається як різниця між загальною вартістю щодобових негативних небалансів протягом звітного газового місяця та загальною вартістю щодобових позитивних небалансів протягом звітного газового місяця). Замовник має оплатити рахунок на оплату за добовий небаланс у термін до 5 робочих днів, крім вартості послуг, визначених абзацом другим цього пункту.

Оплата вартості щодобових небалансів оператором газорозподільної системи за рахунок виділених субвенцій з державного бюджету на покриття пільг, субсидій та компенсацій побутовим споживачам проводиться у строки та за процедурою, передбаченою Порядком перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 січня 2005 року № 20, у сумі, що не перевищує вартості послуг розподілу фактично спожитого природного газу зазначеними споживачами за розрахунковий період."

Вищевказаний пункт містить посилання на Порядок перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 січня 2005 року № 20.

Дані зміни повинні були вступити в законну силу з 01.08.2018 року.

Проте, постановою Кабінету Міністрів України №951 від 08.11.2017 року постанова Кабінету Міністрів № 20 від 11.01.2005 року втратила чинність з 01.01.2018 року.

Тобто, посилання у п. 9.3 типового договору на транспортування природного газу на постанову Кабінету Міністрів № 20 від 11.01.2005 року так і не набрало чинності.

Листом від 23.07.2018 року АТ "Укртрансгаз" звернулося до ПАТ "Хмельницькгаз" з

пропозицією укласти типовий договір, що відповідає вимогам Постанови НКРЕКП від 30.09.2015 року №2497.

Водночас, ПАТ "Хмельницькгаз" супровідним листом від 15.08.2018 №Нт077.1-СЛ- 4566-0818 направило АТ "Укртрансгаз" договір на транспортування природного газу з протоколом розбіжностей, виклавши п.9.3 у наступній редакції:

"У випадку якщо загальна вартість щодобових негативних небалансів протягом звітного газового місяця перевищує загальну вартість щодобових позитивних небалансів протягом звітного газового місяця, Оператор до 14 числа газового місяця, наступного за звітним, надсилає Замовнику рахунок на оплату за добовий небаланс (розмір визначається як різниця між загальною вартістю щодобових негативних небалансів протягом звітного газового місяця та загальною вартістю щодобових позитивних небалансів протягом звітного газового місяця). Замовник має оплатити рахунок на оплату за добовий небаланс у термін до 5 робочих днів, крім вартості послуг, визначених абзацом другим цього пункту".

Не погодившись із протоколом розбіжностей АТ "Укртрансгаз" звернулось до суду із позовом про визнання договору транспортування природного газу магістральними трубопроводами укладеним в редакції АТ "Укртрансгаз" (справа № 924/853/18). НКРЕКП залучалась до участі в справі як третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору.

Постановою Касаційного господарського суду, якою залишено в силі рішення господарського суду Хмельницької області від 19.11.2018 та постанову Північно-Західного апеляційного господарського суду від 31.01.2019, в задоволені позову АТ "Укртрансгаз" відмовлено.

Враховуючи викладене, АТ "Хмельницькгаз" вживає заходи щодо приведення договору транспортування природного газу з АТ "Укртрансгаз" у відповідність до Типового договору, в тому числі і в судовому порядку.

Абзацом 5 підпункту 1 пункту 2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №969 АТ "Хмельницькгаз" зобов`язано здійснити розрахунки з АТ "Укртрансгаз" за надані послуги транспортування природного газу за період, що перевірявся.

Суд встановив, що в провадженні господарського суду Хмельницької області перебуває справа № 924/538/18 за позовом АТ "Укртрансгаз" до ПАТ "Хмельницькгаз" про стягнення 238 627 767,15 грн. заборгованості за договором транспортування природного газу магістральними трубопроводами за період 2016- червень 2018роки.

Ухвалою від 15.11.2018 суд зупинив провадження по справі та призначив судово-економічну експертизу, на розгляд якої виніс питання, спрямовані на встановлення дійсного розміру заборгованості АТ "Хмельницькгаз" перед АТ "Укртрансгаз" за вищевказаний період.

Таким чином, до отримання результатів судово-економічної експертизи та визначення в судовому порядку розміру боргу АТ "Хмельницькгаз" перед АТ "Укртрансгаз", розрахунок позивача із Оператором ГРМ неможливий.

Отже, враховуючи вищевикладене, застосування до позивача абзаців 2, 3, 5, 9 підпункту 1 пункту 2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 969, суд вважає безпідставним, а постанову, в цій частині, такою що підлягає скасуванню.

Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Частиною 2 зазначеної статті визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Під час судового розгляду справи, відповідач не довів правомірність винесення пункту 1 і абзаців 2, 3, 5, 9 підпункту 1 пункту 2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 969 від 07.06.2019 "Про накладення штрафу на АТ "Хмельницькгаз" за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу та здійснення заходів державного регулювання", а тому позовні вимоги щодо їх скасування підлягають задоволенню.

У зв`язку із задоволенням позовних вимог у відповідності до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України сплачений позивачем судовий збір слід стягнути з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

позов задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати пункт 1 і абзаци 2, 3, 5, 9 підпункту 1 пункту 2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 969 від 07.06.2019 "Про накладення штрафу на АТ "Хмельницькгаз" за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу та здійснення заходів державного регулювання".

Стягнути на користь Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз" 19210,0 грн судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 09 грудня 2019 року

Позивач:

Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз" (пр. Миру, 41,Хмельницький,Хмельницька область,29019 , код ЄДРПОУ - 05395598)

Відповідач:

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (вул. Смоленська, 19,Київ 57,03057 , код ЄДРПОУ - 39369133)

Головуючий суддя

О.К. Ковальчук

Джерело: ЄДРСР 86270094
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку