open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 листопада 2019 р. м. Чернівці справа № 824/240/18-а

Суддя Чернівецького окружного адміністративного суду Левицький В.К., розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Ліквідаційної комісії УМВС України в Чернівецькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Головне управління Пенсійного Фонду України в Чернівецькій області, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА _1 (далі - позивач) звернувся до суду із вказаним позовом, в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність ліквідаційної комісії УМВС України в Чернівецькій області щодо не надання йому та не направлення у Головне управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області повної довідки про розмір грошового забезпечення з повною та реальною інформацією для подальшого перерахунку його пенсії;

- зобов`язати голову ліквідаційної комісії УМВС України в Чернівецькій області виготовити і надати йому, ОСОБА_1 , та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області нову повну довідку про розмір грошового забезпечення пенсіонера ОСОБА_1 з повною та реальною інформацією згідно ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанови Кабінету Міністрів України №1294 від 07.11.2007 р., постанови Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2015 р., наказу МВС України №260 від 06.04.2016 р. із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення у наступних розмірах: посадовий оклад - 2900,00 грн; підвищення посадового окладу (100 відсотків) - 2900,00 грн; оклад за військове (спеціальне) звання - 2000,00 грн; надбавка за вислугу років (40 відсотків) - 3120,00 грн; надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції (100 відсотків) - 10920,00 грн; доплата за службу в нічний час (35 відсотків) - 2030,00 грн; надбавка за службу в умовах режимних обмежень (15 відсотків) - 870,00 грн; надбавка за особливо важливі завдання (45 відсотків) - 3609,00 грн; надбавка за службу в спецпідрозділах по боротьбі з організованою злочинністю (31 відсоток) - 2807,00 грн; надбавка за оперативно-розшукову діяльність (19 відсотків) - 551,00 грн; премія (24 відсотки) - 1924,80 грн з 01.01.2016 р.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що йому була призначена пенсія за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" з урахуванням 20 років вислуги в розмірі 50% грошового забезпечення. Вказує, що грошове забезпечення для обчислення його пенсії на даний час складається з: посадового окладу, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років (30%), надбавки за роботу з таємними виробами, носіями, документами (15%), надбавки за службу в спецпідрозділах по боротьбі з організованою злочинністю (31%), надбавки за оперативно-розшукову діяльність (19%), надбавки за особливо важливі завдання (45%), премії (24%).

Проте, під час здійснення перерахунку пенсії, до грошового забезпечення позивача було включено: посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням (майор поліції), надбавку за стаж служби (35%), надбавку за службу в умовах режимних обмежень (15%), премія (2,54%).

Позивач вважає, що вказані дії є протиправними та такими, що порушують його право на належне пенсійне забезпечення.

Ліквідаційна комісія УМВС України в Чернівецькій області (далі - відповідач) подала до суду відзив на позовну заяву, в якому вказувала, що адміністративний позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.

З приводу зазначення у довідці премії у розмірі 2,3%, відповідач вказує, що листом МВС України та доданою інформацією до нього, який був надісланий у березні 2018 р., було надано головам ліквідаційних комісій ГУМВС, УМВС України в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі інформацію про середні розміри премій, виплачених поліцейським за січень 2016 р. та відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 р. № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції". Відповідно до доданої до зазначеного листа інформації середня відсоткова ставка по прирівняній посаді позивача зазначена в розмірі 2,3%. Отже, розмір відсотку премії, зазначеної в довідці, відповідає вимогам чинного законодавства.

Стосовно не зазначення у довідці надбавок за виконання особливо важливих завдань та надбавки за оперативно-розшукову діяльність відповідач зазначив, що чинним законодавством, зокрема постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 р. №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" не передбачена виплата зазначених видів надбавок поліцейським. Крім того, відповідач зауважує, що на даний час у працівників поліції за відповідними посадами відсутній такий вид грошового забезпечення як надбавка за особливі умови служби, надбавка за виконання особливо важливих завдань і надбавка за оперативно-розшукову діяльність.

З приводу не зазначення у довідці надбавки за службу в спецпідрозділах по боротьбі з організованою злочинністю, відповідач зазначив, що даний вид надбавки був передбачений Положенням про порядок комплектування, матеріально-технічного, військового, фінансового та соціально-побутового забезпечення спеціальних підрозділів по боротьбі з організованою злочинністю Міністерства внутрішніх справ України, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 16.12.1993 р. №3720-ХІІ.

Зазначена Постанова втратила чинність 10.04.2015 р. на підставі Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування органів внутрішніх справ" від 12.02.2015 р. № 193-VIII.

Щодо зазначення надбавки за вислугу років у розмірі 35% відповідач вказав, що постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 р. №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" визначені розміри надбавок за стаж служби в поліції, згідно якого за стаж служби в поліції від 16 до 19 років розмір надбавки становить 35%. Згідно розрахунку вислуги років позивача, вислуга років останнього в календарному обчисленні становить 16 років 10 місяців 15 днів (фактичний стаж служби в ОВС з 01.08.1988 р. по 16.06.2005 р.). В даному випадку позивач безпідставно ототожнює свою вислугу років в пільговому обчисленні 20 років 05 місяців 22 дні, яка враховувалась при призначені йому пенсії у відповідності до чинного законодавства, з вищевказаною вислугою років (16 років) в календарному обчисленні.

Стосовно не зазначення у довідці надбавки за специфічні умови служби у розмірі 10%, відповідач вказав, що даний вид надбавок передбачений для поліцейських постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 р. № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції". Також відповідач зазначив, що станом на січень 2016 р. по аналогічній посаді позивача начальник сектору апарату ГУНП не встановлювалось такої надбавки. Враховуючи те, що у позивача виникло право на перерахунок пенсії з 01.01.2016 р., в довідку правомірно не було включено даний вид надбавки.

Щодо не зазначення у довідці підвищення посадового окладу в розмірі 100%, відповідач вказав, що згідно положень постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 р. № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" надано право керівникам органів, закладів та установ Національної поліції в межах затверджених для них асигнувань на грошове забезпечення установлювати, зокрема, підвищення за службу в поліції особливого призначення (особам, які безпосередньо виконують функції із забезпечення громадського порядку та безпеки громадян) у розмірі до 100 відсотків посадового окладу. Зі змісту вказаних положень випливає, що дане підвищення стосується виключно поліцейських підрозділів особливого призначення. Крім того, посада позивача була прирівняна до посади начальника сектору апарату ГУНП, функціональні обов`язки якого не пов`язані з безпосереднім виконанням функції із забезпечення громадського порядку та безпеки громадян. Отже, зазначене підвищення не могло бути встановлено відносно прирівняної посади позивача.

З приводу не зазначення в довідці доплати за службу в нічний час, відповідач зазначив, що відповідно до положень чинного законодавства, для перерахунку пенсій враховуються щомісячні надбавки та доплати, що мають постійний (регулярний) характер виплат. Однак, доплата за службу у нічний час не є щомісячною доплатою в розумінні постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 р. № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 р. № 393", яка має враховуватися для перерахунку пенсії, а отже її зазначення у довідці не передбачено чинним законодавством.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 28.03.2018 р. відкрито провадження в адміністративній справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження, з викликом сторін.

Вказаною ухвалою залучено до участі в справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Головне управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області (далі - третя особа) та витребувано від третьої особи копії матеріалів пенсійної справи позивача, а оригінали для огляду в судовому засіданні.

Третя особа подала до суду пояснення щодо позову, в яких зазначила, що заперечує проти позовних вимог у повному обсязі, обґрунтовуючи наступним.

Так, відповідно до чинного законодавства, на органи Пенсійного фонду України не покладено функцію визначення складових видів грошового забезпечення особи (пенсіонера), пенсія яким призначається відповідно до законодавства про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб. Також орган Пенсійного фонду України не визначає грошовий розмір певного виду грошового забезпечення, а, отже, обчислення розміру пенсії або індивідуальні перерахунки пенсій військових пенсіонерів, пов`язані з уточненням розміру грошового забезпечення або окремих його складових здійснюються з 01.01.2007 р. органами Пенсійного фонду України виключно на підставі документів, поданих уповноваженими структурними підрозділами міністерств та інших державних органів (в даному випадку - відповідачем).

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 р. № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій, видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби.

Крім того, у квітні 2018 р. на адресу Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області надійшла довідка з ліквідаційної комісії УМВС України в Чернівецькій області про розмір грошового забезпечення позивача для здійснення перерахунку та виплати йому пенсії на виконання постанови Кабінету Міністрів України №103 від 21.02.2018 р. "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб". Виплата перерахованої пенсії проводиться згідно зазначеної постанови.

Враховуючи наведене, третя особа вважає, що в її діях не вбачається жодних протиправних дій по відношенню до позивача.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 27.04.2018 р. зупинено провадження в адміністративній справі №824/240/18-а до набрання законної сили судовим рішенням Великої Палати Верховного Суду у зразковій справі №802/2196/17-а (Пз/9901/1/18).

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 23.09.2019 р. поновлено провадження у справі № 824/240/18-а та призначено справу до судового розгляду у відкритому судовому засіданні.

У судове засідання, яке відбулося 10.10.2019 р. позивач не з`явився, явку представника не забезпечив, хоча належним чином був повідомлений про дату, час і місце розгляду справи, що підтверджується про вручення рекомендованого поштового відправлення від 27.09.2019 р.

Разом з тим, від представника відповідача та представника третьої особи подано до суду заяви про розгляд адміністративної справи без їх участі в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Згідно ст. 205 КАС України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. Якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи приписи ст. ст. 194 та 205 КАС України, суд вважає, що подання до суду представником відповідача та представником третьої особи клопотань про розгляд справи без їх участі, а також неприбуття без поважних причин позивача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, не є перешкодою для розгляду справи у письмовому провадженні.

Дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.

ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Чернівецькій області з 16.06.2005 р. відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Пенсія позивачу призначена за вислугу років (20 років) у розмірі 50% від суми грошового забезпечення.

Згідно розрахунку пенсії за вислугу років, при обчисленні пенсії позивачу були враховані наступні складові, а саме: по посаді; по званню; надбавка за вислугу років 30%; 100% від (ПО+ВЗ+% надб. за вислугу років); 50% надбавка за особливі умови служби (від ПО+ВЗ); НОУС: за таємність (15%); надбавка працівникам УБОЗ (50%); доплата від суми пенсії; надбавка за безперервну службу (50%); премія (33,3%). Таким чином, загальна сума пенсії позивача в місяць (з урахування надбавки на утриманців: діти до 18 р.) склала 1908,35 грн (а.с. 30-32, 40-41, 54, 55).

Ліквідаційною комісією УМВС України в Чернівецькій області відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 р. №103, направлено на адресу Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області довідку № 13/ /5278 від 23.03.2018 р. про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) (а.с. 79, 142).

Згідно змісту вказаної довідки, виданої на ім`я позивача, видно, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 р. №103 та постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 р. №988 розмір грошового забезпечення за нормами, чинними за січень 2016 р. за прирівняною посадою поліцейського начальник сектору до посади на день звільнення зі служби начальник ЧЧ УБОЗ УМВС становить 7212,15 грн, в тому числі: посадовий оклад 2900,00 грн; оклад за військовим (спеціальним) званням (майор міліції/майор поліції) - 2000,00 грн; надбавка за стаж служби в поліції (35%) - 1715,00 грн, надбавка за службу в умовах режимних обмежень (15%) - 435,00 грн, премія (2,3%) - 162,15 грн.

З урахуванням вказаної довідки та згідно з постановою Кабінету Міністрів України "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" №103 від 21.02.2018 р., Головним управлінням Пенсійного фонду України в Чернівецькій області 11.04.2018 р. здійснено перерахунок пенсії позивачу з 01.01.2016 р., з наступних видів грошового забезпечення, а саме: посадовий оклад - 2900,00 грн; оклад за військовим (спеціальним) званням (майор міліції/майор поліції) - 2000,00 грн; процентна надбавка за вислугу років (35%) - 1715,00 грн, надбавка за службу в умовах режимних обмежень (15%) - 435,00 грн, премія (2,3%) - 162,15 грн, всього 7212,15 грн. Враховуючи розмір грошового забезпечення, з якому була призначена позивачу пенсія (50% грошового забезпечення (вислуга років 20)), основний розмір пенсії після проведеного перерахунку склав 3606,08 грн (а.с. 80).

Крім того, під час проведення перерахунку третьою особою враховано наступні види підвищення або надбавки до пенсії, а саме: бойові дії в інших країнах учасник бойових дій (ст. 6) - 268,50 грн; учасник бойових дій - 40 грн. Відтак, після проведеного перерахунку в підсумку розмір пенсії склав 3914,58 грн.

Вважаючи бездіяльність ліквідаційної комісії УМВС України в Чернівецькій області щодо не надання йому та не направлення у Головне управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області повної довідки про розмір грошового забезпечення з повною та реальною інформацією для подальшого перерахунку його пенсії, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд прийшов до висновку, що адміністративний позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ч. 1 ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Законом, що визначає умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, є Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" №2262-XII від 09.04.1992 р. (далі - Закон №2262-XII в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Згідно ч. 2 ст. 51 Закону №2262-XII перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

Частиною 3 ст. 51 Закону №2262-XII встановлено, що перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Згідно ч. 3 ст. 63 Закону №2262-XII перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.

Відповідно до ч. 4 ст. 63 Закону №2262-XII усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Таким чином, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень або введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством.

Згідно п. 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 р. №45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. № 393" (далі - Порядок №45 в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), пенсії, призначені відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон), у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 2 Порядку №45 Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС (далі - державні органи).

Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

Абзацами 1, 2 пункту 3 Порядку №45 передбачено, що на підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

Згідно п. 4 Порядку № 45 перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.

Під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням (абзац 1 п. 5 Порядку № 45).

Абзацом 2 п. 5 Порядку №45 передбачено, що особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) перерахунок пенсії з 01.01.2016 р. проводиться з розміру грошового забезпечення за прирівняною посадою поліцейського, враховуючи оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 р. № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції". Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 р. Подальші перерахунки здійснюються з урахуванням складових грошового забезпечення, передбачених абзацом першим цього пункту.

Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 р. №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - Постанова №704 в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Відповідно до п. 10 Постанови №704 зазначена постанова набрала чинності з 01.03.2018 р.

Отже, з набранням чинності Постановою №704, якою змінені (збільшені) розміри грошового забезпечення військовослужбовців та осіб рядового і начальницького складу, виникли підстави для перерахунку пенсії.

Абзацом 1 п. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 р. №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - Постанова №103 в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено перерахувати з 01.01.2016 р. пенсії, призначені згідно із Законом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 р. № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції". Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 р.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" від 11.11.2015 р. №988 (далі - Постанова №988 в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) установлено, що грошове забезпечення поліцейських складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премії та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Крім того, цією ж Постановою №988 затверджено: схему окладів за спеціальним званням поліцейських у розмірах згідно з додатком 1; схему посадових окладів курсантів вищих навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ із специфічними умовами навчання в розмірах згідно з додатком 2; схеми посадових окладів поліцейських у розмірах згідно з додатками 3 - 10.

Судом встановлено, що для здійснення перерахунку пенсії позивача відповідно до вимог ч. 4 ст. 63 Закону №2262-XII, Постанов №103 та №988, ліквідаційною комісією УМВС України в Чернівецькій області складено довідку про розмір грошового забезпечення позивача від 23.03.2018 р. № 13/ /5278 та надіслано її до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області.

Згідно змісту вказаної довідки, позивачу визначено розмір грошового забезпечення за забезпечення за нормами, чинними за січень 2016 р. за прирівняною посадою поліцейського начальник сектору до посади на день звільнення зі служби начальник ЧЧ УБОЗ УМВС для перерахунку пенсії, а саме: посадовий оклад 2900,00 грн; оклад за військовим (спеціальним) званням (майор міліції/майор поліції) - 2000,00 грн; надбавка за стаж служби в поліції (35%) - 1715,00 грн, надбавка за службу в умовах режимних обмежень (15%) - 435,00 грн, премія (2,3%) - 162,15 грн. Всього 7212,15 грн.

Зазначена сума була врахована Головним управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області для перерахунку пенсії позивачу з 01.01.2016 р., що відповідало вимогам чинного законодавства.

Суд зазначає, що довідка про розмір грошового забезпечення позивача від 28.03.2018 р. №13/ /5278, в частині складових грошового забезпечення, які включаються (використовуються) під час перерахунку пенсії, сформована ліквідаційною комісією УМВС у Чернівецькій області у відповідності до вимог Закону №2262-XII, Постанов № 103 та Порядку №45.

Оскільки нормами Порядку № 45 та Постанов № 988 при проведенні перерахунку пенсії не передбачалося включення інших видів грошового забезпечення, в тому числі тих, які отримував позивач на момент виникнення у нього такого права на призначення пенсії, суд вважає, що відповідач правомірно та обґрунтовано не включив їх до довідки про розмір грошового забезпечення.

Беручи до уваги наведені норми права та обставини справи, суд приходить до висновку, що довідка ліквідаційної комісії УМВС у Чернівецькій області № 13/ /5278 від 28.03.2018 р. про розмір грошового забезпечення, в частині складових грошового забезпечення, які включаються (використовуються) під час перерахунку пенсії, оформлена у відповідності до вимог законодавства, наведених судом вище.

Конституційний суд України в своєму рішенні від 26.12.2011 р. №20-рп/2011 зазначив, що зміна механізму нарахування певних видів соціальних виплат та допомоги є конституційно допустимою до тих меж, за якими ставиться під сумнів сама сутність змісту права на соціальний захист. Отже, одним з визначальних елементів у регулюванні суспільних відносин у соціальній сфері є додержання принципу пропорційності між соціальним захистом громадян та фінансовими можливостями держави, а також гарантування права кожного на достатній життєвий рівень.

З урахуванням такого елемента принципу верховенства права, як пропорційність (розмірність) Конституційний Суд України зазначив, що передбачені законами соціально-економічні права не є абсолютними, а оскільки держава зобов`язана регулювати економічні процеси, встановлювати й застосовувати справедливі та ефективні форми перерозподілу суспільного доходу з метою забезпечення добробуту всіх громадян, то механізм реалізації цих прав може бути змінений державою, зокрема, через неможливість їх фінансового забезпечення шляхом пропорційного перерозподілу коштів з метою збереження справедливого балансу між інтересами окремих осіб і інтересами всього суспільства. При цьому зміна механізму нарахування певних видів соціальних виплат та допомоги є конституційно допустимою до тих меж, за якими ставиться під сумнів сама сутність змісту права на соціальний захист.

Таким чином, суд вважає, що довідка ліквідаційної комісії УМВС у Чернівецькій області від 28.03.2018 р. №13/ /5278 про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії без врахування надбавок грошового забезпечення, які позивач отримував на час звільнення та які враховувалися при первинному обчисленні пенсії, є законною, оскільки відповідає нормам, чинними на час її складання.

Виходячи з наведеного, суд вважає, що позовні вимоги позивача є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.

Стосовно доводів позивача щодо зменшення розміру надбавки за вислугу років, суд зазначає наступне.

Абзацом 2 п. 5 Порядку № 45 передбачено, що особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) перерахунок пенсії з 01.01.2016 р. проводиться з розміру грошового забезпечення за прирівняною посадою поліцейського, враховуючи оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 р. № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції".

У довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії від 28.03.2018 р. № 13/ /5278, позивачу визначено розмір надбавки за стаж служби в поліції у розмірі 35%, що складає 1715,00 грн.

Частиною 1 ст. 78 Закону України «Про Національну поліцію» передбачено, що стаж служби в поліції дає право на встановлення поліцейському надбавки за вислугу років, надання додаткової оплачуваної відпустки.

До стажу служби в поліції зараховуються: 1) служба в поліції на посадах, що заміщуються поліцейськими, з дня призначення на відповідну посаду; 2) військова служба в Збройних Силах України, Державній прикордонній службі України, Національній гвардії України, Управлінні державної охорони, Цивільній обороні України, внутрішніх військах Міністерства внутрішніх справ України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки, Державній спеціальній службі транспорту; 3) служба в органах внутрішніх справ України на посадах начальницького і рядового складу з дня призначення на відповідну посаду; 4) час роботи у Верховній Раді України, місцевих радах, центральних і місцевих органах виконавчої влади із залишенням на військовій службі, на службі в органах внутрішніх справ України або на службі в поліції; 5) час роботи в органах прокуратури і суді осіб, які працювали на посадах суддів, прокурорів, слідчих, а також служба у Службі судової охорони; 6) дійсна військова служба в Радянській Армії та Військово-Морському Флоті, прикордонних, внутрішніх, залізничних військах, в органах державної безпеки та інших військових формуваннях колишнього СРСР, а також служба в органах внутрішніх справ колишнього СРСР. Під час обчислення стажу служби в поліції враховуються тільки повні роки вислуги років без округлення фактичного розміру вислуги років у бік збільшення (ч. 2 - 3 ст. 78 Закону України «Про Національну поліцію»).

Відповідно до розрахунку вислуги років на пенсію, загальна вислуга років позивача на 16.06.2005 р. для призначення пенсії в календарному обчисленні складає 16 років 10 місяців 15 днів, а в пільговому обчисленні - 20 років 05 місяців 22 дні. З вказаним розрахунком вислуги років на пенсію позивач ознайомлений, що підтверджується його особистим підписом (а.с. 138-140).

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 р. №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" визначені розміри надбавок за стаж служби в поліції, згідно якого за стаж служби в поліції від 16 до 19 років розмір надбавки становить 35%.

Беручи до уваги наведене, суд вважає, що в даному випадку позивач безпідставно ототожнює свою вислугу років в пільговому обчисленні 20 років 05 місяців 22 дні, яка враховувалась при призначені йому пенсії у відповідності до чинного законодавства, з вищевказаною вислугою років (16 років) в календарному обчисленні, яка має зазначатися в довідці про про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій.

Стосовно доводів позивача щодо зменшення розміру премії, суд зазначає наступне.

Абзацом 2 п. 5 Порядку №45 передбачено, що особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) перерахунок пенсії з 01.01.2016 р. проводиться з розміру грошового забезпечення за прирівняною посадою поліцейського, враховуючи оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 р. № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції". Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 р. Подальші перерахунки здійснюються з урахуванням складових грошового забезпечення, передбачених абзацом першим цього пункту.

Міністерством внутрішніх справ України на адресу голів ліквідаційних комісій ГУМВС, УМВС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі 12.03.2018 р. надіслано лист №3261/05/22-2018 "Про окремі питання підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України довідок про грошове забезпечення для перерахунку пенсій" (а.с. 172).

Дослідженням інформації про середні розміри премій, виплачених поліцейським за січень 2016 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 р. № 988, що є додатком до листа МВС від 12.03.2018 р. №3261/05/22-2018, судом встановлено, що середній розмір премії за січень 2016 р. за прирівняною посадою поліцейського начальник сектору до посади на день звільнення зі служби начальник ЧЧ УБОЗ УМВС становить 2,3 % (а.с. 173-175).

Як зазначалось вище, згідно змісту довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії від 28.03.2018 р. № 13/ /5278, позивачу визначено розмір премії в розмірі 2,3%, який відповідає середньому розміру премії, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 р.

Крім того, відповідно до висновку, зазначеного у рішенні Верховного Суду у типовій справі №802/2196/17-а розмір премії для перерахунку пенсій враховується у середньому розмірі, що фактично виплачений за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою. Такий висновок ґрунтується на положенням абзацу 5 пункту 5 Порядку перерахунку пенсій, відповідно до якого для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується в розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів: інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.

Крім того, у рішенні Верховного Суду у типовій справі №802/2196/17-а зазначено, що висновки Верховного Суду в цій зразковій справі належить застосувати в адміністративних справах щодо звернення пенсіонерів органів внутрішніх справ, яким призначено пенсію із Законом України "Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ", до суду з адміністративними позовами щодо виготовлення та направити до органів Пенсійного фонду України нової довідки про розмір грошового забезпечення із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення.

Постановою Великої Палати Верховного Суду від 12.12.2018 р. рішення Верховного Суду в складу колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 12.03.2018 р. залишено без змін.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

При ухваленні рішення у типовій справі, яка відповідає ознакам, викладеним у рішенні Верховного Суду за результатами розгляду зразкової справи, суд має враховувати правові висновки Верховного Суду, викладені у рішенні за результатами розгляду зразкової справи (ч. 3 ст. 291 КАС України).

Крім того, як зазначалося вище, Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС.

Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки осіб, пенсії яких підлягають перерахунку за формою, встановленою законом, та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

Довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено законом.

На підставі наведеного, суд приходить до переконання, що законом не надано право відповідачу видати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії за своєї ініціативи. Як видно з наведених вище норм права, механізм видачі довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії чітко встановлений чинним законодавством України.

Стаття 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частиною 2 ст. 9 КАС України передбачено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ст. 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Згідно ст. ст. 74-76 КАС України суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Згідно ч. 1-3 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Розглянувши адміністративну справу в межах позовних вимог, оцінивши належність, допустимість, достовірність вказаних вище доказів окремо, а також достатність і взаємний зв`язок цих доказів у їх сукупності, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову.

Статтею 6 КАС України передбачено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Відповідно до положення ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Як зазначено ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Під час судового розгляду справи відповідач, як суб`єкт владних повноважень, довів належними засобами доказування правомірність своїх дій.

Стосовно клопотання позивача про встановлення контролю виконання судового рішення, суд зазначає, що у зв`язку із висновком суду про відмову у задоволенні позовних вимог, відсутні підстави для здійснення судового контролю в порядку ст. 382 КАС України.

Стосовно розподілу судових витрат суд зазначає.

Частиною 5 ст. 139 КАС України встановлено, що у разі відмови у задоволенні вимог позивача, звільненого від сплати судових витрат, або залишення позовної заяви без розгляду чи закриття провадження у справі, судові витрати, понесені відповідачем, компенсуються за рахунок коштів, передбачених Державним бюджетом України, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Якщо сторону, на користь якої ухвалено рішення, звільнено від сплати судових витрат, з іншої сторони стягуються судові витрати на користь осіб, що їх понесли, пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимог, а інша частина компенсується за рахунок коштів, передбачених Державним бюджетом України, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Якщо обидві сторони звільнені від сплати судових витрат, вони компенсуються за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

У зв`язку з відмовою в задоволенні позову повністю та за відсутності понесених відповідачем витрат, судом не проводиться розподіл судових витрат.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 9, 77, 139, 194, 205, 243, 245, 246 та 255 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Ліквідаційної комісії УМВС України в Чернівецькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Головне управління Пенсійного Фонду України в Чернівецькій області, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, - відмовити повністю.

Згідно ст. 255 КАС України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. Зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

У відповідності до ст. ст. 293, 295 КАС України рішення суду першої інстанції може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його складання.

Повне найменування учасників справи:

позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 );

відповідач - Ліквідаційна комісія УМВС України в Чернівецькій області (вулиця Головна, 24, місто Чернівці);

третя особа - Головне управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області (Площа Центральна, 3, місто Чернівці, код ЄДРПОУ 40329345).

Суддя В. К. Левицький Левицький

Джерело: ЄДРСР 85898911
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку