open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 листопада 2019 року

м. Полтава

Справа № 440/3512/19

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Сич С.С.,

за участю:

секретаря судового засідання - Солтис О.О.,

представника позивача - Штанько М.В.,

представника відповідача - Яловець М.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області до Управління Держпраці у Полтавській області про скасування припису, -

В С Т А Н О В И В:

18 вересня 2019 року Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області /надалі - позивач/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління Держпраці у Полтавській області /надалі - відповідач/ про скасування припису Управління Держпраці у Полтавській області №16-03-207/71-30 від 05.09.2019.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що підставою для винесення оскаржуваного припису є акт перевірки додержання законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування №16-03-207/71. Позивач вважає помилковими та необґрунтованими висновки акту перевірки №16-03-207/71 та вимоги припису про усунення порушень: вимог пункту 1 статті 34 Закону №1105 та пункту 8 Порядку фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України щодо десятиденного терміну фінансування страховими коштами для виплати матеріального забезпечення на підставі 13 заяв-розрахунків, поданих страхувальниками роботодавцями у період з 25.01.2019 по 25.04.2019, які до початку проведення перевірки профінансовані в повному обсязі; вимог частини 1 статі 2 Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати" від 19.10.2000 №2050-ІІІ та пункту 3 Порядку проведення компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2001 №159, в частині того, що при фінансуванні страховими коштами на виплату матеріального забезпечення застрахованими особами на підставі 7 заяв-розрахунків, не було компенсовано громадянам втрату частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати відповідно до індексу зростання цін на споживчі товари і тарифів на послуги у порядку, встановленому чинним законодавством. Зазначає, що стаття 54 Закону №1105 не відносить питання призначення та виплати компенсації громадянам частини грошових доходів у зв`язку з порушенням строків фінансування коштами для виплати матеріального забезпечення до конкретного переліку питань, які підлягають перевірці органами Держпраці під час перевірок в робочих органах виконавчої дирекції фонду. Вказує на те, що згідно статті 34 Закону №1105 Фонд уповноважений не на виплату, а на фінансування заяв-розрахунків страхувальників коштами для їх подальшої виплати застрахованим особам. Звертає увагу суду, що нарахування компенсації громадянам втрати частини доходів законодавець пов`язує із порушенням термінів виплати доходів, а не строків фінансування коштами для подальшої виплати таких доходів, тобто обов`язок з проведення компенсації покладається безпосередньо на суб`єкта, який виплачує доходи громадянам. Крім того зазначає, що зміст припису є таким, що виключає можливість його виконання.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 23 вересня 2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/3512/19, вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання на 10:00 17 жовтня 2019 року, витребувано від відповідача докази.

16 жовтня 2019 року до суду надійшов відзив Управління Держпраці у Полтавській області на позовну заяву /а.с. 27-29/, у якому представник відповідача просить у задоволенні позову відмовити в повному обсязі, посилаючись на те, що у період з 29.08.2019 по 05.09.2019 було проведено перевірку додержання законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області, за результатами якого складено акт перевірки від 05.09.2019 №16-03-207/71, у якому зафіксовано встановлені перевіркою порушення, зокрема, ч. 1 ст. 34 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» та пункту 8 Порядку фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 №12, а також ч. 1 ст. 2 Закону України «Про компенсацію втрати доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати та пункту 4 Порядку проведення компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2001 №159. Вважає, що головний держаний інспектор при внесення припису діяв відповідно до чинного законодавства України.

Протокольною ухвалою суду від 17 жовтня 2019 року підготовче засідання відкладено на підставі пункту 3 частини 2 статті 181 Кодексу адміністративного судочинства України до 09:00 31 жовтня 2019 року.

22 жовтня 2019 року до суду надійшла відповідь позивача на відзив /а.с. 88-90/, у якій зазначено, що відповідачем у відзиві не наведено закону, який уповноважував його здійснювати нагляд (контроль) за своєчасністю фінансування, що надається страхувальникам для подальшої виплати матеріального забезпечення застрахованих особам, а також за правильністю проведення застрахованим особам компенсації втрати грошових доходів у зв`язку з порушенням строків фінансування страхувальників коштами для виплати таких доходів. Зазначив, що зважаючи на відсутність у позивача та його відокремлених підрозділів обов`язку з виплати допомоги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, відомості про яких включені страхувальниками у заяви-розрахунки, відповідач безпідставно дійшов висновків про порушення Кременчуцьким відділенням вимог частини1 статті 2 Закону №2050 та пункту 4 Порядку №159. Крім того, зазначив, що припис є неправомірним ще й через його оформлення на ім`я неналежного суб`єкта у відносинах відповідача щодо здійснення державного нагляду (контролю).

31 жовтня 2019 року до суду надійшли заперечення Управління Держпраці у Полтавській області на відповідь на відзив /а.с. 92-93/, у яких зазначено, що на момент перевірки порушення були усунуті, хоча з перевищенням строку виплати коштів. Інспектор вказала дату усунення порушень для того, щоб у подальшому Фонд не порушував норму статті 54 Закону України "Про загальнообов`язкове соціальне страхування". Управління вважає, так як були наявні порушення щодо фінансування страхувальників (протягом 10 робочих днів після надходження заяв-розрахунків) та порушено порядок виплати компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням терміну їх виплати, то припис про усунення порушень №16-03-207/71-30 від 05.09.2019 винесений відповідно до норм законодавства.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2019 року закрито підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні на 11:00 14 листопада 2019 року.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити у повному обсязі.

Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував, просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Суд, заслухавши вступне слово представників сторін, дослідивши письмові докази, встановив наступні обставини та спірні правовідносини.

Наказом Управління Держпраці у Полтавській області від 20.08.2019 № 56 "Про проведення заходів державного контролю" на підставі статті 54 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", доручення Державної служби України з питань праці від 11.07.2019 №5647/3/4.6-ДП-19 /а.с. 31/ наказано провести перевірку на предмет додержання вимог законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності при наданні матеріального забезпечення та соціальних послуг застрахованим особам, зокрема, Кременчуцького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області - головному державному інспектору відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Н.Ляшенко (пункт 1.3 наказу) /а.с. 30/.

На підставі вказаного наказу начальником Управління Держпраці в Полтавській області С. Щербаком видано головному державному інспектору відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Ляшенко Наталії Володимирівні направлення від 27.08.2019 №1461 на проведення планової перевірки на предмет додержання вимог законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності у діяльності Кременчуцького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області (питання, що підлягають контролю: додержання законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування при призначенні, нарахуванні та виплаті допомоги, компенсацій, наданні соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення застрахованим особам за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності), направлення дійсне з 28.08.2019 по 05.09.2019 /а.с. 53/.

Вказане направлення на проведення перевірки від 27.08.2019 №1461 вручено заступнику начальника відділення Іващенко О.В. 29.08.2019, що підтверджується відміткою про вручення та підписом із зазначенням дати вручення 29.08.2019 на примірнику направлення, копія якого наявна у матеріалах справи /а.с. 53/.

У термін з 29.08.2019 по 05.09.2019 державним інспектором праці Управління Держпраці у Полтавській області головним державним інспектором Ляшенко Н.В. проведено перевірку додержання законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування Кременчуцьким відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області, за результатами якої складено акт № 16-03-207/71 від 05.09.2019 /а.с. 13-18, 41-46/.

У акті перевірки № 16-03-207/71 від 05.09.2019 зафіксовано порушення, зокрема, ч. 1 ст. 34 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» та пункту 8 Порядку фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 №12 щодо десятиденного терміну фінансування страхових коштів на виплату матеріального забезпечення застрахованим особам на підставі заяв-розрахунків, перелік яких наведено у акті, а також порушення ч. 1 ст. 2 Закону України "Про компенсацію втрати доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати" та пункту 4 Порядку проведення компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2001 №159 щодо не компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати відповідно до індексу зростання цін на споживчі товари і тарифів на послуги при фінансуванні страхових коштів на виплату матеріального забезпечення застрахованим особам на підставі заяв-розрахунків.

На підставі акту № 16-03-207/71 від 05.09.2019 державним інспектором Ляшенко Н.В. складено та внесено начальнику Кременчуцького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області припис від 05.09.2019 №16-03-207/71-30 про усунення виявлених порушень /а.с. 10-12, 47-49/.

Позивач не погодився з приписом Управління Держпраці у Полтавській області від 05.09.2019 № 16-03-207/71-30, у зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом.

Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Надаючи правову оцінку оскаржуваному припису Управління Держпраці у Полтавській області від 05.09.2019 № 16-03-207/71-30, суд дійшов наступних висновків.

Частиною 1 ст.54 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" визначено, що державний нагляд у сфері соціального страхування здійснює уповноважений Кабінетом Міністрів України центральний орган виконавчої влади та інші органи, визначені законом.

Відповідно до ч. 3 ст. 54 цього Закону центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сферах трудових відносин, соціального захисту населення: 1) здійснює державний нагляд у сфері соціального страхування від нещасного випадку та у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності у частині забезпечення відповідності законодавству рішень правління Фонду; 2) спільно з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики, подає на затвердження Кабінету Міністрів України проект бюджету Фонду на бездефіцитній основі, у тому числі у разі схвалення правлінням Фонду незбалансованого проекту бюджету Фонду; 3) у разі невиконання директором виконавчої дирекції Фонду завдань і функцій, визначених цим Законом, порушень законодавства, вносить пропозиції органу, який його призначив, щодо його звільнення.

Частиною 6 ст. 54 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" передбачено, якщо Фондом прийнято рішення з порушенням законодавства про соціальне страхування або страхувальник не виконує вимог цього Закону, органи державного нагляду, зазначені у частині першій цієї статті, вказують на допущені порушення та встановлюють строк для їх усунення. Якщо у строк, установлений органами державного нагляду, Фонд або страхувальник не усуне порушення, органи державного нагляду скасовують незаконне рішення з наступним відшкодуванням збитків за рахунок Фонду або страхувальника. Невиконання цієї вимоги тягне за собою встановлену законодавством відповідальність посадових осіб Фонду або страхувальника з подальшим виконанням вимог органів державного нагляду. У двотижневий строк Фонд або страхувальник може оскаржити рішення органів державного нагляду в суді.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Згідно з п.п. 12, 50 п. 4 цього Положення Держпраці відповідно до покладених на неї завдань: здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб; видає в установленому порядку роботодавцям, суб`єктам господарювання, які надають послуги з посередництва у працевлаштуванні в Україні або за кордоном, здійснюють наймання працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні в іншого роботодавця, фондам загальнообов`язкового державного страхування, виконавчим органам міських рад міст обласного значення, сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад, а також центральним органам виконавчої влади обов`язкові до виконання приписи щодо усунення порушень законодавства з питань, які належать до компетенції Держпраці, та вносить пропозиції щодо накладення дисциплінарних стягнень на посадових осіб, винних у порушенні законодавства.

Пунктом 7 Положення про Державну службу України з питань праці передбачено, що Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Згідно з п. 1 Положення про територіальні органи Державної служби України з питань праці, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 27.03.2015 № 340, Головне управління (Управління) Державної служби України з питань праці в області (далі - Управління Держпраці) є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується. Голови обласних державних адміністрацій координують діяльність Управлінь Держпраці і сприяють їм у виконанні покладених на них завдань. Повноваження Управлінь Держпраці поширюються на територію відповідної області.

Відповідно до п.п. 12 п. 4 Положення про територіальні органи Державної служби України з питань праці, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 27.03.2015 № 340, Управління Держпраці відповідно до покладених на неї завдань: здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням робочими органами виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України (управління в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, відділення в районах і містах обласного значення) законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 5 квітня 2007 року № 877-V /надалі - Закон 877-V/.

Відповідно до приписів ст. 1 Закону 877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом; спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.

Частиною 1 ст. 2 Закону 877-V встановлено, що дія цього Закону поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Відповідно до ч. 4 ст. 2 Закону 877-V заходи контролю здійснюються органами Державної фіскальної служби (крім митного контролю на кордоні), державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки (крім здійснення державного нагляду за провадженням діяльності з джерелами іонізуючого випромінювання, діяльність з використання яких не підлягає ліцензуванню), державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду у сфері господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім діяльності з переказу коштів, фінансових послуг з ринку цінних паперів, похідних цінних паперів (деривативів) та ринку банківських послуг), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації - з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації.

Згідно з ч. 1 ст. 5 Закону 877-V планові заходи здійснюються відповідно до річних планів, що затверджуються органом державного нагляду (контролю) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому.

Відповідно до частин 1, 2 ст. 7 Закону 877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Згідно з ч. 5 ст. 7 Закону 877-V перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення).

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб`єкта господарювання.

Суб`єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред`явили документів, передбачених цією статтею.

Відповідно до приписів ч. 6 ст. 7 Закону 877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

Як встановлено судом, наказом Управління Держпраці у Полтавській області від 20.08.2019 № 56 "Про проведення заходів державного контролю" на підставі статті 54 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", доручення Державної служби України з питань праці від 11.07.2019 №5647/3/4.6-ДП-19 /а.с. 31/ наказано провести перевірку на предмет додержання вимог законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності при наданні матеріального забезпечення та соціальних послуг застрахованим особам, зокрема, Кременчуцького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області - головному державному інспектору відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Н.Ляшенко (пункт 1.3 наказу) /а.с. 30/.

На підставі вказаного наказу начальником Управління Держпраці в Полтавській області С. Щербаком видано головному державному інспектору відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Ляшенко Наталії Володимирівні направлення від 27.08.2019 №1461 на проведення планової перевірки на предмет додержання вимог законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності у діяльності Кременчуцького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області (питання, що підлягають контролю: додержання законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування при призначенні, нарахуванні та виплаті допомоги, компенсацій, наданні соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення застрахованим особам за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності), направлення дійсне з 28.08.2019 по 05.09.2019 /а.с. 53/.

Вказане направлення на проведення перевірки від 27.08.2019 №1461 вручено заступнику начальника відділення Іващенко О.В. 29.08.2019, що підтверджується відміткою про вручення та підписом із зазначенням дати вручення 29.08.2019 на примірнику направлення, копія якого наявна у матеріалах справи /а.с. 53/, та відповідач був допущений до планової перевірки.

У термін з 29.08.2019 по 05.09.2019 державним інспектором праці Управління Держпраці у Полтавській області головним державним інспектором Ляшенко Н.В. проведено перевірку додержання законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування Кременчуцьким відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області, за результатами якої складено акт № 16-03-207/71 від 05.09.2019 /а.с. 13-18, 41-46/, у якому зафіксовано порушення, зокрема, ч. 1 ст. 34 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» та пункту 8 Порядку фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 №12, щодо десятиденного терміну фінансування страхових коштів на виплату матеріального забезпечення застрахованим особам на підставі заяв-розрахунків, перелік яких наведено у акті, а також порушення ч. 1 ст. 2 Закону України "Про компенсацію втрати доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати" та пункту 4 Порядку проведення компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2001 №159 щодо не компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати відповідно до індексу зростання цін на споживчі товари і тарифів на послуги при фінансуванні страхових коштів на виплату матеріального забезпечення застрахованим особам на підставі заяв-розрахунків.

На підставі вказаного акту № 16-03-207/71 від 05.09.2019 державним інспектором Ляшенко Н.В. складено та внесено начальнику Кременчуцького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області припис від 05.09.2019 №16-03-207/71-30 /а.с. 10-12, 47-49/, пунктом 1 якого зобов`язано усунути у строк до 07.10.2019 порушення частини 1 статті 34 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" та пункту 8 Порядку фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, затвердженого Постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 №12, а саме: у відділенні має місце порушення терміну здійснення Фондом фінансування страхувальників (протягом 10 робочих днів після надходження заяв-розрахунків), наприклад:

- заява розрахунок № 000724 від 25.01.2019р. Державне підприємство "Український матеріального науково - дослідний інститут вагонобудування", сума витрат по вагітності і пологах 47803,14 грн., профінансовано 05.03.2019р. платіжне доручення № 1314 від 04.03.2019 р. /а.с. 54, зворот а.с. 54/;

- заява розрахунок № 000711 від 25.01.2019р. ТОВ "Укртатнафтасервіс", сума витрат по тимчасовій непрацездатності 92655,92 грн., профінансовано 04.03.2019р. платіжне доручення № 1301 від 04.03.2019 р. /а.с. 55-56/;

- заява розрахунок № 000778 від 28.01.2019р. ТОВ "Укртатнафтасервіс", сума витрат на поховання 4100,00 грн., профінансовано 04.03.2019р. платіжне доручення № 1302 від 01.03.2019 р. /а.с. 57-58/;

- заява розрахунок № 001630 від 26.02.2019р. ПП "МАРКЕТФЕСТ", сума витрат по вагітності і пологах 17273,34 грн., профінансовано 05.04.2019р. платіжне доручення №2100 від 04.04.2019 р.

- заява розрахунок № 001601 від 25.02.2019р. Кременчуцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 26, сума витрат по тимчасовій непрацездатності 21732,58 грн., профінансовано 03.04.2019р. платіжне доручення № 2067 від 02.04.2019 /а.с. 59-60/;

- заява розрахунок № 002451 від 27.03.2019р. ТОВ "Кредмашсервіс", сума витрат по тимчасовій непрацездатності 231,67 грн., профінансовано 20.05.2019р. платіжне доручення № 2830 від 17 .05.2019 р. /а.с. 61, зворот а.с. 61/;

- заява розрахунок № 002451 від 27.03.2019р. ТОВ "Кредмашсервіс", сума витрат по тимчасовій непрацездатності 231,67 грн., профінансовано 20.05.2019р. платіжне доручення № 2830 від 17.05.2019 р. /а.с. 61, зворот а.с. 61/;

- заява розрахунок № 002419 від 27.03.2019р. ТОВ "МК ТРЕЙД ТІМ", сума витрат по тимчасовій непрацездатності 1485,97 грн., профінансовано 20.05.20 19p. платіжне доручення № 2828 від 17.05.2019 р. /а.с. 62, зворот а.с. 62/;

- заява розрахунок № б/н від 28.03.2019р. ФОП ОСОБА_1 , сума витрат по вагітності і пологах 15411,06 грн., профінансовано 20.05.2019р. платіжне доручення №2831 від 17.05.2019 р. /а.с. 63, зворот а.с. 63/;

- заява розрахунок № 002815 від 11.04.2019р. ТОВ "Марс 2018", сума витрат по тимчасовій непрацездатності 19381,41 грн., профінансовано 05.06.2019p. платіжне доручення № 3210 від 04.06.2019 р. /а.с. 64, зворот а.с. 64/;

- заява розрахунок № 11 від 11.04.20l9p. ТОВ "Шлях краси", сума витрат по вагітності і пологах 19362,42 грн., профінансовано 05.06.2019р. платіжне доручення № 3232 від 04.06.2019 р /а.с. 65-66/.;

- заява розрахунок № 003225 від 25.04.2019p. ТОВ "Санвенмонтаж", сума витрат по тимчасовій непрацездатності 1487,67 грн., профінансовано 21.06.20l9p. платіжне доручення № 3606 від 20.06.2019 р. /а.с. 67, зворот а.с. 67/;

- заява розрахунок № 250419 від 25.04.2019р. ТОВ "Сокіл Гард", сума витрат по вагітності і пологах 17273,34 грн., профінансовано 21.06.2019р. платіжне доручення № 3699 від 20.06.2019 р. /а.с. 68-69/;

- заява розрахунок № 003227 від 25.04.2019р. Кременчуцька перша міська лікарня ім. О.Т. Богаєвського, сума витрат по тимчасовій непрацездатності 20024,77 грн., профінансовано 21.06.2019р. платіжне доручення № 3607 від 20.06.2019р. /а.с. 70-71/.

Відповідно до ч. 1 ст. 34 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам здійснюється робочими органами Фонду в порядку, встановленому правлінням Фонду.

Підставою для фінансування страхувальників робочими органами Фонду є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення за їх видами.

Робочі органи Фонду здійснюють фінансування страхувальників протягом десяти робочих днів після надходження заяви.

У разі якщо сума отриманих страхувальником від Фонду страхових коштів перевищує фактичні витрати на надання матеріального забезпечення, невикористані страхові кошти повертаються до робочого органу Фонду, що здійснив фінансування, протягом трьох робочих днів.

Згідно з п. 8 Порядку фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 №12, робочий орган виконавчої дирекції Фонду або його відділення після надходження заяви-розрахунку здійснює перевірку інформації, наведеної у ній, перевіряє правильність заповнення реквізитів, наявність даних про страхувальника в Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування, дані про сплату ним єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, наявність у Фонді зареєстрованого нещасного випадку або профзахворювання (у разі проведення виплат потерпілим на виробництві (членам їх сімей), правильності нарахування виплат та у разі відсутності зауважень протягом десяти робочих днів здійснює фінансування сум, зазначених у заяві-розрахунку.

Робочий орган виконавчої дирекції Фонду або його відділення у разі потреби має право здійснювати обмін інформацією зі страхувальником шляхом направлення запиту щодо уточнення інформації, наведеної у заяві-розрахунку.

У разі виявлення помилок та/або недостовірних відомостей заява-розрахунок повертається страхувальнику з відповідними рекомендаціями щодо їх усунення.

Перевірка заяви-розрахунку, надання рекомендацій за її результатами, фінансування заяви-розрахунку або надання обґрунтованої відмови у її прийнятті здійснюється робочими органами Фонду або їх відділеннями протягом десяти робочих днів після надходження заяви-розрахунку.

У ході судового розгляду позивач визнав факти несвоєчасного здійснення фінансування вказаних вище заяв-розрахунків страхувальників, проте, зазначив, що вважає цей пункт припису неправомірним, оскільки на час перевірки фінансування зазначених у приписі заяв-розрахунків страхувальників здійснено, про що зазначено у самому приписі.

Відповідно до п. 46 п. 4 Положення про територіальні органи Державної служби України з питань праці, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 27.03.2015 № 340, Управління Держпраці відповідно до покладених на неї завдань: видає в установленому порядку роботодавцям, суб`єктам господарювання, які надають послуги з посередництва у працевлаштуванні в Україні або за кордоном, наймають працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні в іншого роботодавця, фондам загальнообов`язкового державного страхування, виконавчим органам міських рад міст обласного значення, сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад, а також центральним органам виконавчої влади обов`язкові для виконання приписи щодо усунення порушень законодавства з питань, які належать до компетенції Держпраці, та вносить пропозиції щодо накладення дисциплінарних стягнень на посадових осіб, винних у порушенні законодавства.

Частиною 7 Закону 877-V встановлено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

За приписами ст. 8 Закону 877-V припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Отже, суть припису - обов`язкова письмова вимога щодо усунення конкретних порушень вимог законодавства, що вноситься виключно у випадку виявлення під час перевірки порушень вимог законодавства та повинен містити вимогу щодо усунення таких порушень.

Однак, пунктом 1 оскаржуваного припису відповідач зобов`язує позивача у строк до 07.10.2019 усунути порушення вимог частини 1 статті 34 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" та пункту 8 Порядку фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, затвердженого Постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 №12, щодо десятиденного терміну фінансування страхових коштів на виплату матеріального забезпечення застрахованим особам на підставі заяв-розрахунків, перелік яких наведено у приписі, які на час проведення перевірки вже були профінансовані платіжними дорученнями, що надавалися позивачем до перевірки та реквізити яких зазначено у самому оскаржуваному приписі. А отже, пунктом 1 оскаржуваного припису відповідач фактично зобов`язує не усунути порушення вимог законодавства, а дотримуватися вимог законодавства на майбутнє, що суперечить приписам ч. 8 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", а тому пункт 1 оскаржуваного припису є протиправним.

Пунктом 2 оскаржуваного припису від 05.09.2019 №16-03-207/71-30 Кременчуцьке відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області зобов`язано у строк до 07.10.2019 усунути порушення частини 1 статі 2 Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати" та пункту 4 Порядку проведення компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2001 №159, а саме: щодо проведення компенсації застрахованим особам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати, наприклад:

- заява розрахунок №001630 від зв`язку з порушенням 26.02.2019р. ПП "МАРКЕТФЕСТ", сума витрат по вагітності і пологах 17273,34 грн., профінансовано 05.04.2019 р. платіжне доручення № 2100 від 04.04.2019р. Приріст індексу споживчих цін за період невиплати грошового доходу становить 0,9 %;

- заява розрахунок № 001601 від 25.02.2019р. Кременчуцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 26, сума витрат по тимчасовій непрацездатності 21732,58 грн., профінансовано 03.04.2019р. платіжне доручення № 2067 від 02.04.2019р. Приріст індексу споживчих цін за період невиплати грошового доходу становить 0.9 %;

- заява розрахунок № 002451 від 27.03.2019р. ТОВ "Кредмашсервіс", сума витрат по тимчасовій непрацездатності 231,67 грн. профінансовано 20.05.2019р. платіжне доручення № 2830 від 17.05.2019 р. Приріст індексу споживчих цін за період невиплати грошового доходу становить 1,0 %;

- заява розрахунок № 002451 від 27.03.2019р. ТОВ "Кредмашсервіс", сума витрат по тимчасовій непрацездатності 231,67 грн., профінансовано 20.05.2019р. платіжне доручення № 2830 від 17.05.2019 р. Приріст індексу споживчих пін за період невиплати грошового доходу становить 1,0 %;

- заява розрахунок № б/н від 28.03.2019р. ФОП ОСОБА_1 , сума витрат по вагітності і пологах 15411,06 грн., профінансовано 20.05.2019р. платіжне доручення № 2831 від 17.05.2019 р. Приріст індексу споживчих цін за період невиплати грошового доходу становить 1,0 %;

- заява розрахунок № 002815 від 11.04.2019р. ТОВ "Марс 2018", сума витрат по тимчасовій непрацездатності 19381,41 грн., профінансовано 05.06.2019р. платіжне доручення № 3210 від 04.06.2019 р. Приріст індексу споживчих цін за період невиплати грошового доходу становить 0, 7 %;

- заява розрахунок № 11 від 11.04.2019р. ТОВ "Шлях краси", сума витрат по вагітності пологах 19362,42 грн., профінансовано 05.06.2019р. платіжне доручення № 3232 від 04.06.2019 р. Приріст індексу споживчих цін за період невиплати грошового доходу становить 0, 7 %;

- заява розрахунок № 003227 від 25.04.2019р. Кременчуцька перша міська лікарня ім. О.Т.Богаєвського, сума витрат по тимчасовій непрацездатності 20024,77 грн., профінансовано 21.06.2019р. платіжне доручення № 3607 від 20.06.2019 р. Приріст індексу споживчих цін за період невиплати грошового доходу становить 0,9 %. Компенсацію втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати громадянам не проведено, при перевірці підтвердження не надано.

Копії розрахунків та платіжних доручень наявні у матеріалах справи.

Позивач визнає факт несвоєчасного фінансування вказаних вище заяв-розрахунків страхувальників, водночас, заперечує факт допущення порушення вимог частини 1 статі 2 Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати" та пункту 4 Порядку проведення компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2001 №159.

Як визначено статтями 1, 2 Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати" підприємства, установи і організації всіх форм власності та господарювання здійснюють компенсацію громадянам втрати частини доходів у випадку порушення встановлених строків їх виплати, у тому числі з вини власника або уповноваженого ним органу (особи). Компенсація громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати (далі - компенсація) провадиться у разі затримки на один і більше календарних місяців виплати доходів, нарахованих громадянам за період починаючи з дня набрання чинності цим Законом.

Під доходами у цьому Законі слід розуміти грошові доходи громадян, які вони одержують на території України і які не мають разового характеру: пенсії; соціальні виплати; стипендії; заробітна плата (грошове забезпечення) та інші.

Згідно статті 3 зазначеного Закону сума компенсації обчислюється шляхом множення суми нарахованого, але не виплаченого громадянину доходу за відповідний місяць (після утримання податків і обов`язкових платежів) на індекс інфляції в період невиплати доходу (інфляція місяця, за який виплачується доход, до уваги не береться).

Відповідно до статті 4 Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати" виплата громадянам суми компенсації провадиться у тому ж місяці, у якому здійснюється виплата заборгованості за відповідний місяць.

З метою реалізації Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати" Кабінетом Міністрів України 21.02.2001 прийнято постанову № 159, якою затверджено Порядок проведення компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати (надалі - Порядок №159).

Згідно пунктом 1 Порядку №159 дія цього Порядку поширюється на підприємства, установи та організації всіх форм власності і господарювання та застосовується у всіх випадках порушення встановлених термінів виплати грошових доходів, у тому числі з вини власника або уповноваженого ним органу (особи).

Пунктом 2 Порядку №159 передбачено, що компенсація громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати (далі - компенсація) проводиться у разі затримки на один і більше календарних місяців виплати грошових доходів, нарахованих громадянам за період, починаючи з 1 січня 2001 року.

З аналізу норм Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати" та Порядку проведення компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати, затвердженим постановою КМУ від 21.02.2001 № 159 слідує, що підставою для здійснення компенсації громадянам втрати частини доходів є дотримання таких умов:

1) нарахування громадянину належних йому доходів, а саме заробітної плати (грошове забезпечення), пенсії, соціальних виплат, стипендії;

2) доходи не повинні носити разового характеру (пенсії, соціальні виплати, стипендії, заробітна плата).

3) порушення встановлених строків їх виплати (як з вини так і без вини підприємств всіх форм власності і господарювання);

4) затримка виплати доходів один і більше календарних місяців;

5) зростання цін на споживчі товари і тарифи на послуги.

Отже, основною умовою для виплати громадянину компенсації, передбаченої статтею 2 Закону № 2050-ІІІ та Порядком є порушення встановлених строків виплати нарахованих доходів.

Згідно з приписами ч. 1 ст. 30 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених законом, призначаються та надаються за основним місцем роботи (діяльності).

Допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), допомога по вагітності та пологах застрахованим особам (у тому числі тим, які здійснюють підприємницьку чи іншу діяльність та одночасно працюють на умовах трудового договору) надається за основним місцем роботи (діяльності) та за сумісництвом (наймом) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

У разі ліквідації (реорганізації) підприємства, установи, організації матеріальне забезпечення за страховими випадками, які настали до їх ліквідації (реорганізації), виплачується застрахованим особам їх правонаступником, а в разі відсутності правонаступника - робочим органом Фонду за місцем здійснення обліку ліквідованого підприємства, установи, організації як страхувальника.

У період проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця або зняття з обліку після припинення діяльності особами, які провадять незалежну професійну діяльність, матеріальне забезпечення за страховими випадками застрахованим особам призначається та виплачується робочим органом Фонду за місцем здійснення обліку такої діяльності чи реєстрації місця проживання таких осіб у порядку, встановленому правлінням Фонду.

Застрахованим особам, стосовно яких страхувальником не виконано обов`язків щодо нарахування та виплати матеріального забезпечення за страховими випадками у зв`язку з відсутністю можливості встановлення місцезнаходження цього страхувальника, що підтверджується даними Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та актами перевірки центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, призначення та виплата матеріального забезпечення здійснюються робочим органом Фонду за місцем реєстрації їх місця проживання чи перебування у порядку, встановленому правлінням Фонду.

Відповідно до ч. 1 ст. 34 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам здійснюється робочими органами Фонду в порядку, встановленому правлінням Фонду.

Підставою для фінансування страхувальників робочими органами Фонду є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення за їх видами.

Робочі органи Фонду здійснюють фінансування страхувальників протягом десяти робочих днів після надходження заяви.

У разі якщо сума отриманих страхувальником від Фонду страхових коштів перевищує фактичні витрати на надання матеріального забезпечення, невикористані страхові кошти повертаються до робочого органу Фонду, що здійснив фінансування, протягом трьох робочих днів.

Пунктами 4, 5 Порядку фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, затвердженого Постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 №12, передбачено, що фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам та окремих виплат потерпілим на виробництві здійснюється робочими органами виконавчої дирекції Фонду або їх відділеннями.

Підставою для фінансування страхувальників робочими органами виконавчої дирекції Фонду або їх відділеннями є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення та окремих виплат потерпілим на виробництві за їх видами. Форма заяви-розрахунку наведена у додатку 1 до цього Порядку.

Страхувальник подає заяву-розрахунок до робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його відділення за своїм місцезнаходженням чи місцем проживання.

Таким чином, робочі органи Фонду виплачують матеріальне забезпечення за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності виключно у таких випадках:

- застрахованим особам в разі ліквідації (реорганізації) підприємства, установи, організації матеріальне забезпечення за страховими випадками, які настали до їх ліквідації (реорганізації) разі відсутності правонаступника;

- у період проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця або зняття з обліку після припинення діяльності особами, які провадять незалежну професійну діяльність;

- застрахованим особам, стосовно яких страхувальником не виконано обов`язків щодо нарахування та виплати матеріального забезпечення за страховими випадками у зв`язку з відсутністю можливості встановлення місцезнаходження цього страхувальника, що підтверджується даними Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та актами перевірки центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

У решті випадків матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених законом, призначаються та надаються за основним місцем роботи (діяльності), а робочими органами Фонду здійснюється виключно фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам в порядку, встановленому правлінням Фонду.

У пункті 2 оскаржуваного припису зазначено випадки несвоєчасного фінансування страхувальників, проте, жодного випадку несвоєчасної виплати робочим органом Фонду матеріального забезпечення та соціальних послуг за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам перевіркою не встановлено та у пункті 2 припису не відображено.

Таким чином, оскільки робочим органом Фонду у наведених у пункті 2 припису випадках здійснювалося саме фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам, а не виплата нарахованих доходів, тому на вказані взаємовідносини робочого органу Фонду та страхувальників не поширюються приписи ч. 1 ст. 2 Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати" та пункту 4 Порядку проведення компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2001 №159. Зважаючи на вищевикладене пункт 2 припису щодо проведення Кременчуцьким відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України компенсації втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати не ґрунтується на вимогах законодавства України, а тому є протиправним.

Підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що оскаржуваний припис Управління Держпраці у Полтавській області №16-03-207/71-30 від 05 вересня 2019 року прийнятий не на підставі, не у межах повноважень, не у спосіб, що визначені законодавством України, та необґрунтовано, тобто без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.

Зважаючи на те, що спірне рішення суб`єкта владних повноважень є правовим актом індивідуальної дії, та згідно п. 2 ч. 2 ст. 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень, суд вважає за необхідне згідно ч. 2 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України з метою ефективного захисту прав позивача вийти за межі позовних вимог про скасування припису, натомість визнати протиправним та скасувати припис Управління Держпраці у Полтавській області №16-03-207/71-30 від 05 вересня 2019 року.

Отже, позовні вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області обґрунтовані та підлягають задоволенню.

Частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем при зверненні до суду з даним позовом сплачено судовий збір у сумі 1921 грн., що підтверджується платіжним дорученням №3891 від 16.09.2019 / а.с. 5/ та випискою про зарахування судового збору до спеціального фонду державного бюджету України /а.с. 23/.

Таким чином, при задоволенні позову Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління Держпраці у Полтавській області на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області витрати зі сплати судового збору в розмірі 1921 грн. (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня).

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 3, 6-10, 139, 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області (ідентифікаційний код 41319427, вул. Гоголя, 34, м. Полтава, 36011) до Управління Держпраці у Полтавській області (ідентифікаційний код 39777136, вул. Пушкіна, 119, м. Полтава, 36014) про скасування припису задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати припис Управління Держпраці у Полтавській області №16-03-207/71-30 від 05 вересня 2019 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління Держпраці у Полтавській області на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області витрати зі сплати судового збору в розмірі 1921 грн. (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Другого апеляційного адміністративного суду.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VIII.

Повне рішення складено 25 листопада 2019 року.

Суддя С.С. Сич

Джерело: ЄДРСР 85855754
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку