ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 листопада 2019 року
м.Полтава
Справа № 440/1923/19
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Удовіченка С.О.,
за участю:
секретаря судового засідання - Сендецької В.О.,
представника позивача - Максименко Ю.П.,
представника відповідача - Дубовика В.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Державної екологічної інспекції Центрального округу до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ізюмське звірогосподарство" про тимчасову заборону (зупинення) діяльності, -
В С Т А Н О В И В:
29.05.2019 Державна екологічна інспекція Центрального округу (надалі - позивач) звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ізюмське звірогосподарство" (надалі - ТОВ "Ізюмське звірогосподарство", відповідач) в якому просила застосувати заходи реагування до ТОВ "Ізюмське звірогосподарство", а саме:
- зобов`язати ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" повністю зупинити діяльність підприємства до отримання звіту з оцінки впливу на довкілля та висновку з оцінки впливу на довкілля; робочого проекту з розділом ОВНС; дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря; до обладнання: локальної мережі спостережувальних свердловин для контролю за якісним станом підземних вод навколо вигрібу та гноєсховища та виконання умов дозволу на спеціальне водокористування №0974/Пол.
В обґрунтування позову позивачем зазначено, що у ході перевірки ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" у період з 13.02.2019 по 26.02.2019 встановлено, що відповідач здійснює діяльність за відсутності звіту про оцінку впливу на довкілля та висновку з оцінки впливу на довкілля на господарську діяльність; робочого проекту з розділом ОВНС; обладнаної локальної мережі спостережувальних свердловин для контролю за якісним станом підземних вод навколо вигрібу та гноєсховища; дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, на додаткові джерела викидів. Крім того, зазначено, що відповідач у своїй діяльності допускає недотримання умов дозволу на спеціальне водокористування № 0974/Пол. Таким чином, діяльність ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" забороняється законом та підлягає безумовному зупиненню.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 03.06.2019 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі; призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 27.06.2019.
20.06.2019 до суду ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" надало відзив на позов в якому вказано, що порушення, відображені в акті перевірки та приписі не підтверджені належними та допустимими доказами. Зазначено, що перевірка фактично не здійснювалася за фактичною адресою здійснення господарської діяльності ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" вказаною у наказі № 07-01-03/99 від 28.01.2019 та направленні від 28.01.2019 № 07-01-04/97. Крім того, указано, що наказ № 07-01-03/99 від 28.01.2019 та направлення від 28.01.2019 № 07-01-04/97 не містять переліку питань перевірки, отже, ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" було позбавлено можливості ознайомитися з переліком питань перевірки. За таких умов, плановий захід (перевірка) проведений, а акт планового заходу від 26.02.2019 № 07-01-04/97 складений з порушенням вимог Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", а тому не може бути підставою для застосування до ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" будь-яких негативних наслідків. Також указано, що фактично акт та припис було отримано ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" в один день, а саме - 13.03.2019, що позбавило можливості надати зауваження до акта /а.с. 56-70/.
У судовому засіданні 27.06.2019 відкладено розгляд справи до 09.07.2019.
04.07.2019 позивачем надано до суду відповідь на відзив в якій зазначено, що у направленні від 28.01.2019 № 07-01-04/97 та наказі № 07-01-03/99 від 28.01.2019 зазначено як фактичну адресу так і юридичну адресу ТОВ "Ізюмське звірогосподарство". Указано, що в направленні від 28.01.2019 № 07-01-04/97 зазначено предмет перевірки, а саме: дотримання вимог природоохоронного законодавства. Також позивач стверджує, що відповідачем здійснюється провадження планової діяльності за відсутності документа дозвільного характеру у сфері господарської діяльності, а саме: висновку з оцінки впливу на довкілля. Крім того, указано, що на території ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" виявлено невраховані у дозволі джерела викидів: ангар для зберігання зерна, сінник, звірокухня. Зазначено, що під час здійснення господарської діяльності з вищевказаних джерел викидів ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" здійснюються викиди в атмосферне повітря без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Також указано, що проведення інструментально-лабораторних вимірювань є правом Державної екологічної інспекції Центрального округу, а не обов`язком /а.с. 170-179/.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 09.07.2019 зупинено провадження у справі до набрання законної сили судовим рішенням у справі №440/2026/19.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 28.10.2019 поновлено провадження у справі та призначено справу до судового розгляду на 21.11.2019.
У судовому засіданні 21.11.2019 представник позивача позов підтримала та просила суд його задовольнити.
У судовому засіданні 21.11.2019 представник відповідача проти задоволення позову заперечував.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступного висновку.
З матеріалів справи вбачається, що 28.01.2019 Державною екологічною інспекцією Центрального округу прийнято наказ № 07-01-03/99 "Про проведення планового заходу (перевірки) дотримання вимог природоохоронного законодавства Товариством з обмеженою відповідальністю "Ізюмське звірогосподарство" /а.с. 9/ згідно з яким направлено для проведення планового заходу (перевірки) за дотриманням вимог природоохоронного законодавства Товариством з обмеженою відповідальністю "Ізюмське звірогосподарство" Монастирського Олександра Михайловича - начальника відділу екологічного нагляду (контролю) водних ресурсів - старшого державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Центрального округу.
Пунктом 2 вказаного наказу визначено: Монастирському О.М. здійснити проведення вищезазначеного заходу в термін 13.02.2019 - 26.02.2019.
Також 28.01.2019 Державною екологічною інспекцією Центрального округу видано направлення № 07-01-04/97 на проведення вказаного заходу /а.с. 10/.
У період із 13.02.2019 по 26.02.2019 Державною екологічною інспекцією Центрального округу, на підставі наказу №07-01-03/99 від 28.01.2019, проведено плановий захід державного нагляду щодо додержання ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
За результатом проведеного планового заходу Державною екологічною інспекцією Центрального округу 26.02.2019 складено акт №07-01-04/97 /а.с. 11-17/.
Згідно з висновками акта №07-01-04/97 ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" порушено:
- Закон України "Про оцінку впливу на довкілля", Закон України "Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності", постанову КМУ "Про затвердження переліку видів діяльності та об`єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку" від 28.08.2013 № 808;
- Закон України "Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності", постанову КМУ "Про затвердження переліку видів діяльності та об`єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку" від 28.08.2013 № 808;
- пункт 6 частини першої статті 44 ВКУ, Правовий режим, затверджений ПКМУ № 2024;
- пункт 6 частини першої статті 44 ВКУ, умови дозволу на спеціальне водокористування, Правовий режим, затверджений ПКМУ № 2024;
- частину третю статті 105 ВКУ;
- абзац другий частини першої статті 10, частина п`ята статті 11 ЗУ № 2707-ХІІ; п. 30 Закону України "Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності";
- статті 20-2, 68 ЗУ №1264-ХІІ, статті 11 ЗУ № 877-V;
- пункт "ж" частини першої статті 17 ЗУ № 187/98;
- пункт "и" частини першої статті 17 ЗУ № 187 /98;
- пункт "ї" частини першої статті 17 ЗУ № 187/98;
- пункт "м" частини першої статті 17 ЗУ № 187 /98;
- абзац сьомий частини третьої статті 34 ЗУ № 187/98;
- абзац дев`ятий частини третьої статті 34 ЗУ № 187 /98;
- частину другу статті 33 ЗУ №187/98;
- частину першу статті 29 ЗУ № 187/98;
- абзац сьомий частини першої статті 10, стаття 29 ЗУ № 2707;
- пункт "є" частини першої статті 17 ЗУ № 187/98;
- постанову Кабінету Міністрів України від 17.12.2012 № 1221 "Деякі питання збирання, перевезення, зберігання, оброблення (перероблення), утилізації та/або знешкодження відпрацьованих мастил (олив)".
На підставі висновків акта № 07-01-04/97 Державною екологічною інспекцією Центрального округу 05.03.2019 винесено припис № 18/02.2-23 /а.с. 87-90/, яким ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" зобов`язано:
1. Розробити план оргтехзаходів по усуненню виявлених порушень під час перевірки та надати його до Державної екологічної інспекції Центрального округу у десятиденний термін;
2. Підготувати звіт про оцінку впливу на довкілля та отримати висновок з оцінки впливу на довкілля господарської діяльності, а саме: на "потужності для вирощування: кролів та інших хутрових тварин (2 тисячі голів і більше)" до 05.06.2019;
3. Провести огородження першого поясу суворого режиму зони санітарної охорони підземних джерел водопостачання (дві свердловини) ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" за адресою: 38832, Полтавська обл., Чутівський р-н, с. Петрівка, вул. Озерна, 16 до 15.03.2019;
4. Розробити проект зон санітарної охорони водозаборів ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" за адресою: 38832, Полтавська обл., Чутівський р-н, с. Петрівка, вул. Озерна, 16 до 05.04.2019;
5. Обладнати локальну мережу спостережувальних свердловин для контролю за якісним станом підземних вод навколо вигрібу та гноєсховища для відведення побутових стічних вод на території ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" за адресою: 38832, Полтавська обл., Чутівський р-н, с. Петрівка, вул. Озерна, 16 до 05.04.2019;
6. Отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" за адресою: 38832, Полтавська обл., Чутівський р-н, с. Петрівка, вул. Озерна, 16, неврахованими в дозволі № 5325484001-16, а саме: ангар для зберігання зерна, сінник, звірокухня до 05.06.2019;
7. Надати попередній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, та попередні документи, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, а також попередній звіт по інвентаризації стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, а також попередній звіт по інвентаризації стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря на ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" за адресою: 38832, Полтавська обл., Чутівський р-н, с. Петрівка, вул. Озерна, 16 - до 15.03.2019;
8. Посортувати відходи в контейнері для відходів та не допускати змішування відходів, які підлягають розміщенню на звалищі ТПВ з ресурсоцінним - склом, пластиком - до 15.03.2019 далі постійно;
9. ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" здійснювати контроль за станом місць чи об`єктів розміщення власних відходів - постійно;
10. ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" надавати місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, уповноваженим органам виконавчої влади у сфері поводження з відходами інформацію про відходи та пов`язану з ними діяльність, у тому числі про випадки несанкціонованого попадання відходів у навколишнє природне середовище та вжиті щодо цього заходи - постійно;
11. ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" забезпечити професійну підготовку, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері поводження з відходами - постійно;
12. ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" забезпечити проведення ідентифікації об`єктів поводження з небезпечними відходами відповідно до Закону України "Про об`єкти підвищеної небезпеки" з 15.03.2019, далі постійно.
13. Отримати декларацію безпеки ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" до 05.04.2019.
14. ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" скласти спеціальний паспорт на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів до 05.04.2019.
15. ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" здійснювати моніторинг місць утворення, зберігання і видалення відходів - постійно.
16. ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" за адресою: 38832, Полтавська обл., Чутівський р-н, с. Петрівка, вул. Озерна, 16, здійснювати виробничий контроль за охороною атмосферного повітря в процесі господарської діяльності інструментально-лабораторними вимірюваннями параметрів викидів забруднюючих речовин, а саме: пересувних джерел з 15.03.2019, далі постійно.
17. ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" за адресою: 38832, Полтавська обл., Чутівський р-н, с. Петрівка, вул. Озерна, 16, здійснювати організаційні, науково-технічні та технологічні заходи для максимальної утилізації відходів, реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам та організаціям, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів, а саме: передавати спеціалізованим організаціям утворені відпрацьовані мастила з 15.03.2019, постійно.
18. ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" подавати щокварталу до 10 числа наступного місяця до Державної екологічної інспекції Центрального округу інформацію про стан поводження з відпрацьованими мастилами (оливами) з 15.03.2019, далі постійно.
З огляду на виявлені в ході перевірки порушення позивач звернувся до суду із цим позовом про застосування заходів реагування до ТОВ "Ізюмське звірогосподарство".
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов наступних висновків.
Так, за твердженням позивача, у ході перевірки встановлено, що ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" не підготовлено звіт про оцінку впливу на довкілля та не отримано висновок з оцінки впливу на довкілля господарської діяльності, а саме на "потужності для вирощування кролів та інших хутрових тварин (2 тисячі голів і більше)", що є невиконанням частини першої статті 3 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля". Також указано, що робочий проект з розділом ОВНС на будівництво об`єктів, розміщених на території ТОВ "Ізюмське звірогосподарство", що використовуються для провадження планової діяльності відсутній.
Надаючи оцінку вказаному, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини першої статті 2 Закон України "Про оцінку впливу на довкілля" від 23.05.2017 № 2059-VIII оцінка впливу на довкілля - це процедура, що передбачає: 1) підготовку суб`єктом господарювання звіту з оцінки впливу на довкілля відповідно до статей 5, 6 та 14 цього Закону; 2) проведення громадського обговорення відповідно до статей 7, 8 та 14 цього Закону; 3) аналіз уповноваженим органом відповідно до статті 9 цього Закону інформації, наданої у звіті з оцінки впливу на довкілля, будь-якої додаткової інформації, яку надає суб`єкт господарювання, а також інформації, отриманої від громадськості під час громадського обговорення, під час здійснення процедури оцінки транскордонного впливу, іншої інформації; 4) надання уповноваженим органом мотивованого висновку з оцінки впливу на довкілля, що враховує результати аналізу, передбаченого пунктом 3 цієї частини; 5) врахування висновку з оцінки впливу на довкілля у рішенні про провадження планованої діяльності відповідно до статті 11 цього Закону.
Згідно з частиною другою статті 2 Закон України "Про оцінку впливу на довкілля" оцінка впливу на довкілля здійснюється з дотриманням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, з урахуванням стану довкілля в місці, де планується провадити плановану діяльність, екологічних ризиків і прогнозів, перспектив соціально-економічного розвитку регіону, потужності та видів сукупного впливу (прямого та опосередкованого) на довкілля, у тому числі з урахуванням впливу наявних об`єктів, планованої діяльності та об`єктів, щодо яких отримано рішення про провадження планованої діяльності або розглядається питання про прийняття таких рішень.
Відповідно до пункту 3 частини першої статті 1 Закон України "Про оцінку впливу на довкілля" планована діяльність - планована господарська діяльність, що включає будівництво, реконструкцію, технічне переоснащення, розширення, перепрофілювання, ліквідацію (демонтаж) об`єктів, інше втручання в природне середовище; планована діяльність не включає реконструкцію, технічне переоснащення, капітальний ремонт, розширення, перепрофілювання об`єктів, інші втручання в природне середовище, які не справляють значного впливу на довкілля відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України.
Згідно з частиною першою статті 3 Закон України "Про оцінку впливу на довкілля" здійснення оцінки впливу на довкілля є обов`язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.
Положеннями пункту 2 частини третьої статті 3 Закон України "Про оцінку впливу на довкілля" друга категорія видів планованої діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля, включає: сільське господарство, лісівництво та водне господарство: потужності для вирощування: птиці (40 тисяч місць і більше); свиней (1 тисяча місць і більше, для свиноматок - 500 місць і більше); великої та дрібної рогатої худоби (1 тисяча місць і більше); кролів та інших хутрових тварин (2 тисячі голів і більше).
Відповідно до частини другої статті 17 Закон України "Про оцінку впливу на довкілля" дія цього Закону не поширюється на суб`єктів господарювання, які отримали рішення про провадження планованої діяльності до набрання чинності цим Законом, крім випадків, передбачених пунктом 22 частини другої та пунктом 14 частини третьої статті 3 цього Закону.
Згідно з пунктом 14 частини третьої статті 3 Закон України "Про оцінку впливу на довкілля" друга категорія видів планованої діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля, включає: розширення та зміни, включаючи перегляд або оновлення умов провадження планованої діяльності, встановлених (затверджених) рішенням про провадження планованої діяльності або подовження строків її провадження, реконструкцію, технічне переоснащення, капітальний ремонт, перепрофілювання діяльності та об`єктів, зазначених у пунктах 1 - 13 цієї частини, крім тих, які не справляють значного впливу на довкілля відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 4 Переліку документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності, затвердженого Законом України "Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності" від 19.05.2011 № 3392-VI передбачено отримання висновку з оцінки впливу на довкілля.
Згідно з частиною другою статті 1 Законом України "Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності" термін "документ дозвільного характеру" вживається у значенні, наведеному у Законі України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Водночас відповідно до абзацу 4 частини першої статті 1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" документ дозвільного характеру - дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ в електронному вигляді (запис про наявність дозволу, висновку, рішення, погодження, свідоцтва, іншого документа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), який дозвільний орган зобов`язаний видати суб`єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб`єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності.
Положеннями абзацу 7 частини першої статті 1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" об`єкт, на який видається документ дозвільного характеру (далі - об`єкт), - природні ресурси, земельна ділянка, ґрунтовий покрив земельних ділянок, споруда, будівля, приміщення, устаткування, обладнання та механізми, що вводяться в експлуатацію або проектуються, окрема операція, господарська діяльність певного виду, робота та послуга, а також документи, які використовуються суб`єктом господарювання у процесі проходження погоджувальної (дозвільної) процедури (проектна документація на будівництво об`єктів, землевпорядна документація, містобудівна документація, гірничий відвід).
Відповідачем зазначено, що ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" не здійснювалося будівництво, реконструкція, технічне переоснащення, розширення, перепрофілювання, ліквідацію (демонтаж) об`єктів (споруд, будівель, приміщень, устаткування, обладнання та механізмів, що вводяться в експлуатацію або проектуються).
Крім того, суд зазначає, що з акта перевірки не вбачається, які саме порушення Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", Закону України "Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності", постанова КМУ "Про затвердження переліку видів діяльності та об`єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку" від 28.08.2013 № 808 порушено відповідачем та не зазначено який саме вид планової діяльності порушено ТОВ "Ізюмське звірогосподарство".
Також відповідач стверджує, що нове будівництво, реконструкція, технічне переоснащення об`єктів, які розташовані за адресою: 38832, Полтавська обл., Чутівський р-н, с. Петрівка, вул. Озерна, 16 не здійснювалося.
З огляду на викладене, суд погоджується з твердженням відповідача, що проведення ОВНС згідно з ДБН А.2.2-1-2003 не передбачається.
Суд звертає увагу на те, що позивачем не зазначено в акті перевірки відповідно до якої саме норми права, передбачено розроблення проектної документації з матеріалами ОВНС під час експлуатації об`єктів та з якими саме органами така документація має бути погоджена.
Також з матеріалів справи вбачається, що пунктом 2 припису від 05.03.2019 № 18/02.2-23, ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" зобов`язано підготувати звіт про оцінку впливу на довкілля та отримати висновок з оцінки впливу на довкілля господарської діяльності, а саме: на "потужності для вирощування: кролів та інших хутрових тварин (2 тисячі голів і більше)" до 05.06.2019.
Водночас відповідач не погоджуючись із приписом Державної екологічної інспекції Центрального округу від 05.03.2019 № 18/02.2-23 звернувся до суду із позовом про визнання протиправними та скасування пунктів 1-18 припису.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 30.08.2019 у справі № 440/2026/19 за позовом ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" до Державної екологічної інспекції Центрального округу про визнання протиправними та скасування пунктів припису, яке набрало законної сили 08.10.2019, позов ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" до Державної екологічної інспекції Центрального округу про визнання протиправними та скасування пунктів припису задоволено: визнано протиправними та скасувано пункти 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 та 18 припису Державної екологічної інспекції Центрального округу № 18/02.2-23 від 05.03.2019.
Відповідно до частини четвертої статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Так, під час розгляду справи № 440/2026/19 суд дійшов висновку, що ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" не було допущено порушення Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", Закону України "Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності", постанови КМУ "Про затвердження переліку видів діяльності та об`єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку" від 28.08.2013 № 808 та, як наслідок, про відсутність обов`язку з виконання пункту 2 припису від 05.03.2019 № 18/02.2-23.
Надаючи оцінку вимогам позивача про застосування заходів реагування до ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" шляхом зупинення діяльності підприємства до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, суд зазначає наступне.
Суд зазначає, що в акті перевірки зазначено, що ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" представлено Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами №5325484001-16 від 31.03.2016. Строк дії дозволу - 2026. Представлено документи, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" та звіт по інвентаризації стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря на ТОВ "Ізюмське звірогосподарство".
Крім того, в акті перевірки та у позові указано, що на території ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" за адресою: 38832, Полтавська обл., Чутівський р-н, с. Петрівка, вул. Озерна, 16, виявлено невраховані в дозволі джерела викидів, це ангар зберігання зерна, сінник, звірокухня. На момент обстеження в них проводилась господарська діяльність. Під час здійснення господарської діяльності з вищеназваних джерел викидів ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" здійснюються викиди в атмосферне повітря без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря /а.с. 48/.
Також пунктом 6 припису зобов`язано позивача отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" за адресою: 38832, Полтавська обл., Чутівський р-н, с. Петрівка, вул. Озерна, 16, неврахованими в дозволі № 5325484001-16, а саме: ангар для зберігання зерна, сінник, звірокухня до 05.06.2019 /а.с. 88/.
Надаючи оцінку викладеному, суд зазначає наступне.
Згідно зі статтею 1 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" забруднення атмосферного повітря - змінення складу і властивостей атмосферного повітря в результаті надходження або утворення в ньому фізичних, біологічних факторів і (або) хімічних сполук, що можуть несприятливо впливати на здоров`я людини та стан навколишнього природного середовища; забруднююча речовина - речовина хімічного або біологічного походження, що присутня або надходить в атмосферне повітря і може прямо або опосередковано справляти негативний вплив на здоров`я людини та стан навколишнього природного середовища.
Відповідно до абзацу 2 частини першої статті 10 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані: здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо.
Положеннями частин першої та другої статті 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" передбачено, що для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Перелік забруднюючих речовин переглядається Кабінетом Міністрів України не менше одного разу на п`ять років за пропозицією центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, і центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.
Згідно з частиною п`ятою статті 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Положеннями пункту 2 Порядку проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, які отримали такі дозволи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 № 302 визначено, що дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (далі - дозвіл) - це офіційний документ, який дає право підприємствам, установам, організаціям та громадянам-підприємцям (далі - суб`єкт господарювання) експлуатувати об`єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші, за умови дотримання встановлених відповідних нормативів граничнодопустимих викидів та вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин протягом визначеного в дозволі терміну.
Суд зазначає, що згідно з Переліком типів устаткування, для яких розробляються нормативи граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел, затвердженого наказом Міністерства охорони природного середовища України № 317 від 16.08.2004, ангар для зберігання зерна, сінник, звірокухня в цьому переліку відсутні. Виходячи з вищезазначених норм ангар для зберігання зерна, сінник, звірокухня не відносяться до стаціонарних джерел забруднення, так як самі по собі не можуть здійснювати викиди забруднюючих речовин в атмосферу.
Також суд зазначає, що зі змісту акта планового заходу 26.02.2019 №07-01-04/97 вбачається, що перевіряючим зафіксовано, що на території ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" за адресою: 38832, Полтавська обл., Чутівський р-н, с. Петрівка, вул. Озерна, 16, виявлено невраховані в дозволі джерела викидів, це ангар зберігання зерна, сінник, звірокухня.
Водночас в акті планового заходу не вказано і жодним доказом не підтверджено, які речовини надходять в атмосферне повітря внаслідок роботи цих об`єктів, чи є такі речовини забруднюючими, в яких обсягах здійснюються викиди забруднюючих речовин, не визначено тип та хімічний склад забруднюючої речовини.
Під час проведення перевірки не було вчинено дій щодо відбору проб та інструментально-лабораторних вимірювань, не проводились дослідження чи експертиз, для з`ясування чи дійсно здійснюються викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря з вказаних в акті джерел викидів.
Таким чином, висновок про те, що ангар для зберігання зерна, сінник, звірокухня є джерелами, які здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря є припущенням позивача.
Також суд погоджується з доводами відповідача, що ведення господарської діяльності на вказаних об`єктах не свідчить про наявність шкідливих викидів в повітря.
Крім того, в Дозволі на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами №5325484001-16 від 31.03.2016 враховано джерело викидів - № 10 Кормокухня Котел МСД-240 /а.с. 104/.
У "Документах, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами", а саме: в Генеральному плані Кормокухня зазначена під цифрою Ш з джерелом викидів №10.
Згідно Технічного паспорту та Свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 11.08.2004 ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" належить зокрема Звірокухня літ. В-1 1968р. будівництва та Кормокухня літ. Р-1 /а.с. 130-139/.
Об`єкт Звірокухня літ. В-1 1968 р. зазначений в Технічному паспорті та Свідоцтві про право власності на нерухоме майно від 11.08.2004 р. за розміщенням співпадає з об`єктом Кормокухня зазначена під цифрою Ш з джерелом викидів №10 вказаному "Документах, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами", отже, є одним об`єктом.
Водночас саме вказаний об`єкт враховано в Дозволі на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами №5325484001-16 від 31.03.2016.
Так, за доводами відповідача, саме вище зазначений об`єкт оглядався позивачем під час перевірки.
Натомість об`єкт Кормокухня літ. Р-1 зазначена в Технічному паспорті та Свідоцтві про право власності не використовується і не оглядався під час перевірки.
Позивачем не надано доказів спростування вказаного.
Крім того, суд зазначає, що рішенням суду у справі № 440/2026/19 підтверджено відсутність у відповідача обов`язку отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" за адресою: 38832, Полтавська обл., Чутівський р-н, с. Петрівка, вул. Озерна, 16, неврахованими в дозволі № 5325484001-16, а саме: ангар для зберігання зерна, сінник, звірокухня.
Надаючи оцінку вимогам позивача про застосування заходів реагування до ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" шляхом зупинення діяльності підприємства до обладнання локальної мережі спостережувальних свердловин для контролю за якісним станом підземних вод навколо вигрібу та гноєсховища та виконання умов дозволу на спеціальне водокористування №0974/Пол, суд дійшов наступного висновку.
Так за доводами Державної екологічної інспекції Центрального округу умовою дозволу для на спеціальне водокористування №0974/Пол є забезпечення дотримання санітарно-захисної зони суворого режиму свердловини, водночас перший пояс суворого режиму зони санітарної охорони підземних джерел водопостачання (дві свердловини) ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" не огороджено.
Крім того, указано, що проект зон санітарної охорони водозаборів ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" за адресою: 38832, Полтавська обл., Чутівський р-н, с. Петрівка, вул. Озерна, 16, відсутній.
Позивач в обґрунтування необхідності застосування вказаних заходів реагування зазначає, що відповідачем для побутових стічних вод використовується вигріб та гноєсховище, проте, під час перевірки встановлено, що локальна мережа спостережувальних свердловин для контролю за якісним станом підземних вод навколо вигрібу та гноєсховища не обладнана, заходи щодо попередження забруднення підземних вод не здійснюються.
Надаючи оцінку доводам позивача, суд зазначає наступне.
Відповідно до пункту 6 частини першої статті 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов`язані утримувати в належному стані зони санітарної охорони джерел питного та господарсько-побутового водопостачання, прибережні захисні смуги, смуги відведення, берегові смуги водних шляхів, очисні та інші водогосподарські споруди та технічні пристрої.
Положеннями статті 93 Водного кодексу України визначено, що з метою охорони водних об`єктів у районах забору води для централізованого водопостачання населення, лікувальних і оздоровчих потреб встановлюються зони санітарної охорони, які поділяються на пояси особливого режиму.
Межі зон санітарної охорони водних об`єктів встановлюються місцевими радами на їх території за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища.
Згідно зі статтею 1 Водного кодексу України зона санітарної охорони - територія і акваторія, де запроваджується особливий санітарно-епідеміологічний режим з метою запобігання погіршення якості води джерел централізованого господарсько-питного водопостачання, а також з метою забезпечення охорони водопровідних споруд.
Правовий режим зон санітарної охорони водних об`єктів, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 18.12.1998 № 2024 стосується забезпечення охорони водних об`єктів у районах забору води для централізованого водопостачання населення, лікувальних та оздоровчих потреб встановлюються зони санітарної охорони (ЗСО).
Суд зазначає, що відповідач має дозвіл на спеціальне водокористування № 0974/Пол від 04.05.2017 (строк дії до 04.05.2022) /а.с. 94-97/ відповідно до якого джерелами підземного водопостачання є дві водні свердловини, місце розташування - Полтавська область, Чутівський р-н, с. Петрівка.
Згідно з дозволом на спеціальне водокористування ціллю водокористування є потреби сільськогосподарського виробництва, основні показники діяльності об`єкта - водокористувача 01.49 Розведення інших тварин, вирощування норок - 50000 гол., кількість працюючих - 41 особа, кількість робочих днів на рік - 365.
Умовами спеціального водокористування зазначено - забезпечити дотримання санітарно-захисної зони суворого режиму свердловин і не допускати їх забруднення постійно.
Враховуючи те, що ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" використовує водний об`єкт лише для виробничих потреб, не має обов`язку забезпечення дотримання санітарно-захисної зони суворого режиму водозабору навколо місця збору, зокрема обов`язку щодо проведення огородження першого поясу суворого режиму та розробки проекту зон санітарної охорони водозаборів.
Згідно з актом перевірки для відведення побутових стічних вод на території ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" за адресою: 38832, Полтавська обл., Чутівський р-н, с. Петрівка, вул. Озерна, 16, використовується вигріб та гноєсховище. Під час перевірки встановлено, що локальна мережа спостережувальних свердловин для контролю за якісним станом підземних вод навколо вигрібу та гноєсховища не обладнана. Заходи щодо попередження забруднення підземних вод не здійснюються.
Відповідно до частини першої статті 105 Водного кодексу України підприємства, установи і організації, діяльність яких може негативно впливати на стан підземних вод, особливо ті, які експлуатують накопичувачі промислових, побутових і сільськогосподарських стоків чи відходів, повинні здійснювати заходи щодо попередження забруднення підземних вод, а також обладнувати локальні мережі спостережувальних свердловин для контролю за якісним станом цих вод.
Всі свердловини на воду, не придатні для експлуатації, покинуті спостережні та пошукові свердловини на всі види корисних копалин, а також вертикальні й інші гірничо-пошукові та експлуатаційні гірничі виробки і покинуті криниці повинні бути затампоновані чи ліквідовані (частина третя статті 105 Водного кодексу України).
Як вище зазначено, позивачем під час перевірки було надано інспектору дозвіл на спеціальне водокористування № 0974/Пол від 04.05.2017 (строк дії до 04.05.2022) відповідно до якого джерелами підземного водопостачання є дві водні свердловини, місце розташування - Полтавська область, Чутівський р-н, с. Петрівка.
Згідно дозволу на спеціальне водокористування ціллю водокористування є потреби сільськогосподарського виробництва, основні показники діяльності об`єкта - водокористувача 01.49 Розведення інших тварин, вирощування норок - 50000 гол., кількість працюючих - 41 особа, кількість робочих днів на рік - 365.
Згідно з пунктом 4 Дозволу на спеціальне водокористування водовідведення стічних вод здійснюється у вигріб, гноєвих стоків - гноєсховищ.
Крім того, у дозволі на спеціальне водокористування відсутня вимога щодо обладнання локальної мережі спостережувальних свердловин для контролю за якісним станом цих вод.
Відповідачем зазначено, що вигріб та гноєсховище має геометричну залізобетонну конструкцію, що унеможливлює потрапляння стоків до підземних вод.
Також суд зазначає, що між ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" та КП "Чутівське" укладено Договір №2/1 від 15.01.2019 на надання послуг по викачці рідких нечистот /а.с. 103/.
Також слід зазначити, що ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" проводились аналізи води з водозаборів, згідно якого вода зі свердловини відповідає нормативно допустимим нормам, гранично допустимі концентрації не перевищені (Експертний висновок №000987 п/18 від 18.04.2018) /а.с. 98-99/.
Крім того, ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" аналізує стан води в сільському водогоні на підставі відповідних досліджень копії яких отримані від сільської ради. (Результат санітарно-мікробіологічного дослідження №674/2667 від 14.12.2018 р., протокол дослідження питної води №50/175 від 05.09.2017, за якими вода відповідає нормативно допустимим нормам, гранично допустимі концентрації не перевищені /а.с. 100-101/.
Суд звертає увагу на те, що при проведенні перевірки фахівцями Держекоінспекції не відбирались зразки ґрунту та води на предмет виявлення забруднення підземних вод в результаті експлуатації вигрібу та гноєсховища.
Також суд зазначає, що акт планового заходу від 26.02.2019 №07-01-04/97 не містить інформації про виявлення наявного чи можливого негативного впливу на стан підземних вод /а.с. 11-17/.
Таким чином, зазначений в акті висновок про невжиття заходів щодо попередження забруднення підземних вод не здійснюється не відповідає дійсності, оскільки водовідведення стічних вод здійснюється у спеціально обладнаний вигріб та гноєсховище.
Крім того, суд зазначає, що згідно з пунктами 3, 4 та 5 припису від 05.03.2019 № 18/02.2-23 зобов`язано відповідача: провести огородження першого поясу суворого режиму зони санітарної охорони підземних джерел водопостачання (дві свердловини) ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" за адресою: 38832, Полтавська обл., Чутівський р-н, с. Петрівка, вул. Озерна, 16 до 15.03.2019; розробити проект зон санітарної охорони водозаборів ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" за адресою: 38832, Полтавська обл., Чутівський р-н, с. Петрівка, вул. Озерна, 16 до 05.04.2019; обладнати локальну мережу спостережувальних свердловин для контролю за якісним станом підземних вод навколо вигрібу та гноєсховища для відведення побутових стічних вод на території ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" за адресою: 38832, Полтавська обл., Чутівський р-н, с. Петрівка, вул. Озерна, 16 до 05.04.2019.
Водночас у ході розгляду справи № 440/2026/19 суд дійшов висновку про протиправність вказаних пунктів припису.
З огляду на викладене, суд зазначає, що позивачем не надано належних та достатніх доказів для застосувати до ТОВ "Ізюмське звірогосподарство" заходів реагування.
Отже, відсутні підстави для задоволення позову Державної екологічної інспекції Центрального округу.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову Державної екологічної інспекції Центрального округу (вул. Коцюбинського, 6, м. Полтава, 36039, код ЄДРПОУ 42149108) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ізюмське звірогосподарство" (вул. Озерна, 16, с. Петрівка, Чутівський район, Полтавська область, 38832, код ЄДРПОУ 22663149) про тимчасову заборону (зупинення) діяльності відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 25.11.2019.
Суддя С.О. Удовіченко