open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

13 листопада 2019 рокуСєвєродонецькСправа № 360/3778/19

Луганський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Тихонова І.В.

при секретарі судового засідання Таращенко О.В.

за участю представників сторін:

позивача Єфременко В.М.

відповідача Редя А.Г.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Кремінська міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

28 серпня 2019 року до Луганського окружного адміністративного суду Луганської області надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивача або ОСОБА_1 ) до Кремінської міської ради (далі відповідач) , відповідно до якої просить:

- визнати противоправним та скасувати рішення Кремінської міської ради від 21 серпня 2019 року № 49/16 про відмову позивачу в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення, яка розташована в межах АДРЕСА_1 Краснянка площею 2,00 га, кадастровий номер: 4421610103:03:022:0014, для ведення особистого селянського господарства та відмові в передачі її в приватну власність;

- зобов`язати відповідача повторно розглянути та прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність позивачу у відповідності до частини 9 статті 118 Земельного Кодексу України, по отриманому 08.07.2019 погодженому проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 2,00 га, кадастровий номер 4421610103:03:022:0014, із земель комунальної власності Кремінської міської ради, що розташована в межах населеного пункту селища Стара Краснянка, Кремінського району, Луганської області для ведення особистого селянського господарства.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 12.04.2019 позивач звернувся з клопотанням до відповідача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2,00 га, із земель комунальної власності Кремінської міської ради, що розташована в межах населеного пункту селища Стара Краснянка, Кремінського району, Луганської області для ведення особистого селянського господарства.

У місячний строк з дня реєстрації вказаної заяви Кремінська міська рада не надала дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та не надала мотивованої відмови у його наданні.

27.05.2019 Позивач у порядку абзацу 3 частини 7 статті 118 Земельного Кодексу України замовив проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що 27.05.2019 письмово повідомив відповідача та додав договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

На замовлення позивача було розроблено та погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу загальною площею 2,00 га, кадастровий номер 4421610103:03:022:0014, із земель комунальної власності Кремінської міської ради, що розташована в межах населеного пункту селища Стара Краснянка, Кремінського району, Луганської області для ведення особистого селянського господарства.

08.07.2019 позивач відповідно до частини 9 статті 118, статті 122 ЗКУ з заявою направив, а відповідач отримав, вхідний К № 300/3-14 від 08.07.2019 погоджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для прийняття рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відповідач відповідно до частини 9 статті 118 ЗКУ у двотижневий строк з дня отримання (з 08.07.2019) погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки повинен був прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Однак Відповідач у двотижневий строк з дня отримання (з 08.07.2019) погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність, чи рішення про відмову, не прийняв.

21.08.2019 Кремінською міською радою прийнято рішення № 49/16 від 21 серпня 2019 року про відмову ОСОБА_1 в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення, яка розташована в межах АДРЕСА_1 Краснянка площею 2,00 га, кадастровий номер: 4421610103:03:022:0014, для ведення особистого селянського господарства та відмові в передачі її в приватну власність.

В рішенні відповідач посилається на врахування рішення 46 сесії міської ради від 05.06.2019 № 46/39 Про відмову в наданні дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_1 (сел. Стара Краснянка) та рішення 47 сесії міської ради 7 скликання від 26.06.2019 року № 47/14 Про створення громадських сіножатей в межах АДРЕСА_2 . Стара Краснянка та керування статтями 12, 34, 83 Земельного Кодексу України, статтею 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні.

Позивач вважає противоправним рішення Кремінської міської ради від 21 серпня 2019 року № 49/16 про відмову ОСОБА_1 в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення, яка розташована в межах АДРЕСА_1 Краснянка площею 2,00 га, кадастровий номер: 4421610103:03:022:0014, для ведення особистого селянського господарства та відмові в передачі її в приватну власність, яке підлягає скасуванню, так як суперечить положенням законодавства України, та порушує права позивача.

Ухвалою суду від 02 вересня відкрито загальне позовне провадження у справі. Справу призначено у підготовче засідання на 23 вересня 2019 року.

Відповідач 23.09.2019 подав відзив на позовну заяву, в якому проти задоволення позовних вимог заперечив (арк.спр.42-47).

В обґрунтування якого зазначив, що 12.04.2019 позивач звернувся до Кремінської міської ради з заявою щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведенням земельної ділянки площею 2 га у межах селища Стара Краснянка для ведення особистого селянського господарства. 15.05.2019 листом за підписом міського голови позивача було повідомлено, що його заява буде розглянута постійною комісією міської ради з питань землекористування, архітектури, благоустрою, будівництва та екології за участю представників мешканців сел. Стара Краснянка з виїздом на місцевість та у його присутності. До моменту розгляду питання на сесії міської ради, яка відбулась 05.06.2019. на адресу Кремінської міської ради надійшов протокол зборів Старокраснянської громади та звернення мешканців селища з вимогою створення на цій території, в межах якої позивач просив надати дозвіл на розробку проекту землеустрою, громадського сінокосу і не передавати його у приватну власність громадянам, оскільки це фактично єдине місце для випасання худоби жителями селища. Питання було розглянуто 30.05.2019 на засіданні постійної комісії з питань землекористування, архітектури, благоустрою, будівництва та екології за присутності позивача. На вказаній комісії було підтримано проект рішення про відмову в наданні дозволу на складання проекту землеустрою, про що було відомо присутньому на цьому засіданні позивачу. Враховуючи вказані обставини, 05.06.2019 було прийняте рішення Кремінської міської ради №46/39 Про відмову в наданні дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 , в якому також вказувався намір щодо оформлення вказаної земельної ділянки як громадські сіножаті. Не зважаючи на це позивач 07.06.2019 надіслав письмове повідомлення до Кремінської міської ради, в якому повідомив про замовлення проекту землеустрою. Листом Кремінської міської ради від 11.06.2019 позивачу повідомлено про прийняте рішення №46/39 "Про відмову в наданні дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та про намір створення громадських сіножатей, а також запропоновано відмовитись від розробки проекту землеустрою. 20.06.2019 на засіданні постійної комісії з питань землекористування, архітектури, благоустрою, будівництва та екології був розглянутий та винесений на розгляд сесії Кремінської міської ради проект рішення Про створення громадських сіножатей в межах сел. Стара Краснянка. Рішенням Кремінської міської ради від 26.06.2019 за №47/14 Про створення громадських сіножатей в межах АДРЕСА_2 . Стара Краснянка були створенні громадські сіножаті та затверджено положення про них. 08.07.2019 позивач звернувся до Кремінської міської ради з проханням затвердити проект землеустрою та передати земельну ділянку з кадастровим номером 4421610103:03:022:0014 йому у приватну власність. Листом Кремінської міської ради від 10.07.2019 позивачу повідомлено, що його заява буде розглянута на постійній комісії міської ради з питань землекористування, архітектури, благоустрою, будівництва та екології та відповідний проект рішення буде винесений на сесію міської ради відповідно до Закону України Про доступ до публічної інформації та Регламенту Кремінської міської ради 7 скликання. 16.08.2019 на засіданні постійної комісії з питань 7 землекористування, архітектури, благоустрою, будівництва та екології був розглянутий та винесений на розгляд сесії Кремінської міської ради проект рішення про відмову в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та передачу її в приватну власність земельної ділянки громадянину Костоглодову.

21.08.2019 Кремінською міською радою було винесено рішення за №49/16 Про відмову в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та передачу її в приватну власність.

26.09.2019 представник позивача надав відповідь на відзив (арк.спр.95-97), в якому просить позовні вимоги задовольнити та проти доводів відповідача заперечує.

Зазначивши, що з дати отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (08.07.2019 вхідний К № 300/3-14), відповідач прийняв рішення 21.08.2019 (рішення Кремінської міської ради від 21 серпня 2019 року № 49/16), тільки на 44 день, чим порушив норми земельного законодавства України. Також зазначив, що 12.04.2019 позивач звернувся з клопотанням до Кремінської міської ради вхідний К № 136/3-14 від 12.04.2019, про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства. Тільки 26.06.2019 відповідачем прийнято рішенням № 47/14 від 26.06.2019 «Про створення громадських сіножатей в межах сел. Стара Краснянка».

Крім того зазначив, що вказані відповідачем «Громадські сіножаті в межах сел.Стара Краснянка», на момент прийняття рішення № 49/16 «Про відмову ОСОБА_1 в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки» та на теперішній час, не створені, право власності чи користування на громадські сіножаті відповідачем у встановленому Законом порядку не оформлено та не зареєстровано. Тому посилання Відповідача, що громадські сіножаті створені, є хибними. Спірна земельна ділянка, яка на думку Відповідача є частиною громадських сіножатей, раніше вже була сформована за кадастровим номером №4421610103:03:022:0014, з видом використання: для ведення особистого селянського господарства, від угіль - рілля, та не є сіножаттями взагалі.

Відповідач 15.10.2019 подав заперечення на відповідь на відзив (арк.спр. 111-115), в якому проти задоволення позову заперечив, посилаючись на те, що відповідно до норм Закону України «Про доступ до публічної інформації», ним дотримані строки розгляду звернення позивача. Оскільки питання розгляду заяви позивача винесена на найближчу сесію міської ради на 21.08.2016. Також зазначив, що рішення Кремінської міської ради №47/14 від 26.06.2019 прийнято в межах повноважень Кремінської міської ради відповідно до ст. 34 ЗК за зверненням жителів селища Стара Красняка, і є обов`язковим до виконання. На підставі чого, вказане рішення вже свідчить про волевиявлення Кремінської міської ради щодо створення на цій території громадських сіножатей і про неможливість подальшої передачі будь-якої земельної ділянки на ній території у приватну власність, оскільки б це прямо суперечило рішенню Кремінської міської ради №47/14 від 26.06.2019.

Ухвалою суду від 16.10.2019 закрито підготовче провадження в адміністративній справі та призначено справу до розгляду у відкритому судовому засіданні на 28 жовтня 2019 року.

Представник позивача підтримав позовні вимоги у повному обсязі.

Представник відповідача проти позовних вимог заперечив з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив такі факти та відповідні до них правовідносини.

12.04.2019 позивач звернувся з клопотанням до відповідача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2,0000 га, із земель комунальної власності Кремінської міської ради, що розташована в межах населеного пункту селища Стара Краснянка, Кремінського району, Луганської області для ведення особистого селянського господарства (арк.спр.16-17).

15.05.2019 листом № К-136/3-14 за підписом міського голови зазначено, що заява позивача буде розглянута постійною комісією міської ради з питань землекористування, архітектури, благоустрою, будівництва та екології за участю представників мешканців АДРЕСА_2 . Стара Краснянка з виїздом на місцевість та у його присутності (арк.спр.48)

27.05.2019 позивач повторно звернувся з письмовим повідомленням до Голови Кремінської міської ради в якому повідомив, що12.04.2019 року звернувся з заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. 12.04.2019 вказана заява була прийнята та зареєстрована Кремінською міською радою за №136/3-14. У місячний строк з дня реєстрації заяви Кремінська міська рада не надала дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та не надала мотивовану відмову у його наданні.

На підставі чого 27.05.2019 відповідно до абзацу 3 ч.7 ст.118 Земельного Кодексу України року позивач замовив розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомив Кремінську міську раду (арк.спр.18).

До цього письмового повідомлення додав договір №36 від 27.05.2019 на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки (арк.спр.18).

Відповідно до договору №36 від 27.05.2019 на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки укладений між замовником громадянин ОСОБА_1 з одного боку, та виконавець ПП «Землевпорядна фірма «Континент-ЛВК» в особі директора Бадалова К.І. з іншого боку, уклали даний договір предметом якого передбачено, що виконавець зобов`язується виконати з дотриманням вимог законодавства проектно-вишукувальні роботи (далі - роботи) з розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, у власність, для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2.0000 га, із земель комунальної власності Кремінської міської ради, що розташована в межах населеного пункту сел.Стара Краснянка Кремінського району Луганської області, (далі - проект), а замовник - прийняти та оплатити виконані роботи.

З додатком № 1 до вказаного договору (арк.спр.19-21).

20.06.2019 за № 6475/82-19 складено висновок про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (арк.спр.22).

Відповідно до 6 розділу висновку зазначено, що основні характеристики запроектованої земельної ділянки: 1) адреса (місце розташування: в межах населеного пункту сел. Стара Краснянка Кремінського району Луганської області; 2) загальна площа: 2,0000 га; 3) категорія земель: землі сільськогосподарського призначення; Склад угідь: рілля; Форма власності: комунальна; 4) цільове призначення запроектованої земельної ділянки, код згідно з Класифікацією видів цільового призначення земель: на момент складання проекту землеустрою: 16.00 землі, не надані у власність або постійне користування в межах населених пунктів; запропоновано проектом землеустрою: 01.03 для ведення особистого селянського господарства; 5) належність земельної ділянки до особливо цінних земель: ні; 6) наявність обмежень на земельній ділянці: відсутні; 7) Необхідність проведення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації: ні; 8) Аналіз проекту землеустрою на відповідність земельному законодавству та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актом: Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 у власність для ведення особистого селянського господарства, яка розташована в межах населеного пункту АДРЕСА_2 . Стара Краснянка Кремінського району Луганської області за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності Кремінської міської ради відповідає законодавству та прийнятим відповідно до нього нормативно - правовим актам;

9) Зауваження та пропозиції до проекту землеустрою: відсутні; 10) Підсумкова оцінка проекту землеустрою: погоджується. Строк дії висновку не обмежений.

08.07.2019 позивач відповідно до п. 9 статті 118, п.1 статті 122 ЗК України склав та направив на адресу відповідача заяву щодо погодженого проекту землеустрою про відведення земельної ділянки громадянину ОСОБА_1 , у власність, площею 2.0000 га, із земель комунальної власності Кремінської міської ради, що розташована в межах населеного пункту АДРЕСА_2 . АДРЕСА_1 Кремінського району Луганської АДРЕСА_3 для ведення особистого селянського господарства, та передання цієї земельної ділянки за кадастровим номером 4421610103:03:022:0014 у власність для ведення особистого селянського господарства (арк.спр.24).

10.07.2019 № К 300/3-14 відповідачем на вищезазначену заяву позивача надана відповідь, в якій зазначено, що його заява буде розглянута постійною комісією міської ради з питань землекористування, архітектури, благоустрою, будівництво та екології про що буде винесений відповідний проект рішення на розгляд депутатом на чергову сесію міської ради відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації» та Регламенту Кремінської міської ради 7 скликання (арк.спр.25).

Кремінською міською радою прийнято рішення від 21.08.2019 № 49/16 про відмову громадянину ОСОБА_1 в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення, яка розташована в межах АДРЕСА_1 Краснянка площею 2,00 га, кадастровий номер: 4421610103:03:022:0014, для ведення особистого селянського господарства та відмовити в передачі її в приватну власність (арк.спр.26).

В вищезазначеному рішенні відповідач посилається на врахування рішення 46 сесії міської ради 7 скликання від 05.06.2019 № 46/39 «Про відмову в наданні дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_1 (сел. Стара Краснянка)» та рішення 47 сесії міської ради 7 скликання від 26.06.2019 року № 47/14 «Про створення громадських сіножатей в межах сел. Стара Краснянка».

Не погоджуючись із рішенням Кремінської міської ради, позивач звернувся до суду з вищевказаним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним обставинам справи, суд зазначає наступне.

Згідно з статтею 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.

Відповідно до статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено Законом України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні"(у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон №280/97-ВР).

Відповідно до статті 25 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Статтею 59 Закону № 280/97-ВР встановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймаються на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради.

Частиною 1статті 3 Земельного кодексу України (далі -ЗК України) визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до частини 3статті 22 ЗК України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування, зокрема, громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.

Частиною 1 та 2статті 116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно з частиною 5статті 116 ЗК України земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування визначені статтею 122 ЗК України.

Так, положеннями статті 122 ЗК України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у власність врегульовано статтею 118 ЗК України.

Частиною 6статті 118 ЗК України визначено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Положеннями частини 7статті 118 ЗК України встановлено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або вмотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Відповідно до частини 8 статті 118 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

Частиною 9 статті 118 ЗК України врегульовано, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом-після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

З матеріалів справи встановлено, що 12.04.2019 позивач звернувся з заявою до відповідача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2,0000 га, із земель комунальної власності Кремінської міської ради, що розташована в межах населеного пункту селища Стара Краснянка, Кремінського району, Луганської області для ведення особистого селянського господарства (арк.спр.16-17).

11.06.2019 було прийняте рішення Кремінської міської ради №46/39 Про відмову в наданні дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 , в якому також вказувався намір щодо оформлення вказаної земельної ділянки як громадські сіножаті (арк.спр.64, 65).

Таким чином, твердження представника позивача, про те що відповідачем у місячній строк не була розглянута заява про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність відповідає дійсності, чим порушенні вимоги норм частини 7 статті 118 ЗК України.

Також судом встановлено, що 08.07.2019 позивач відповідно до п. 9 статті 118, п.1 статті 122 ЗК України склав та направив на адресу відповідача заяву (вхідний К № 300/3-14) щодо погодженого проекту землеустрою про відведення земельної ділянки у власність, площею 2.0000 га, із земель комунальної власності Кремінської міської ради, що розташована в межах населеного пункту сел. Стара АДРЕСА_4 Кремінського району Луганської області для ведення особистого селянського господарства, та передання цієї земельної ділянки за кадастровим номером 4421610103:03:022:0014 у власність для ведення особистого селянського господарства (арк.спр.24).

21.08.2019 № 49/16 Кремінською міською радою прийнято рішення про відмову громадянину ОСОБА_1 в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення, яка розташована в межах АДРЕСА_1 Краснянка площею 2,00 га, кадастровий номер: 4421610103:03:022:0014, для ведення особистого селянського господарства та відмовлено в передачі її в приватну власність (арк.спр.26) тобто на 44 день.

Таким чином, суд погоджується з твердженням представника позивача, про те що відповідач у двотижневий строк не розглянув та не надав відповідної відповіді щодо розгляду заяви про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, як це передбачено в порушення вимог норм частини 9 статті 118 ЗК України.

Згідно з частиною 10 статті 118 ЗК України відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Відповідно до частини 11 статті 118 ЗК України у разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення заяви без розгляду питання вирішується в судовому порядку.

Частиною 6статті 186 ЗК України визначено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу, і затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Положеннями частини 18 статті 186 ЗК України встановлено, що кожен орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, інший суб`єкт, визначений цією статтею, розглядає та погоджує документацію із землеустрою самостійно та незалежно від погодження документації із землеустрою іншими органами.

Відповідно до частини 1статті 186-1 ЗК Українипроект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до частини 4 статті 186-1 ЗК України розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, - завірені ним копії проекту, а щодо земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, розробник подає оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на погодження до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а до органів, зазначених у частині третій цієї статті, - завірені ним копії проекту.

Частиною 5ст.186-1 ЗК Українипередбачено, що органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.

Аналіз вищенаведених норм дає підстави для висновку, що отримання дозволу на розробку проекту землеустрою з приводу відведення земельної ділянки, так само як і розроблення проекту, не означає позитивного рішення про надання її у власність, а тому не створює правових наслідків, крім тих, що пов`язані з неправомірністю прийняття рішення органом місцевого самоврядування.

Усі учасники земельних відносин мають рівне право розробити проекти землеустрою, подальше затвердження яких відбувається із кінцевим визначенням особи, що отримає право власності або користування (оренду) на ділянку, а тому не має підстав зважати на пріоритетність того чи іншого заявника на стадії надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, що виключає наявність порушеного права позивача.

У даному випадку, як позивач, так і інші особи мають рівне право розробити проекти землеустрою, подальше затвердження яких відбувається із кінцевим визначенням особи, що отримає право власності або користування (оренду) на ділянку. А відмова особі у наданні земельної ділянки, яка висловлена шляхом відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо її відведення, сама по собі не є порушенням цивільного права цієї особи за відсутності обставин, які свідчать про наявність в неї або інших заінтересованих осіб відповідного речового права щодо такої земельної ділянки.

З матеріалів справи вбачається, що листом Кремінської міської ради від 11.06.2019 № К 22/3-14 позивача повідомлено про прийняте рішення №46/39 «Про відмову в наданні дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_1 », та додатково повідомлено про намір створення громадських сіножатей в межах сел. Стара Краснянка, а також запропоновано відмовитись від розробки проекту землеустрою (арк.спр.65).

Відповідно до протоколу від 20.06.2019 № 48 на засіданні постійної депутатської комісії з питань землекористування, архітектури, благоустрою, будівництва та екології був розглянутий та винесений на розгляд сесії Кремінської міської ради проект рішення Про створення громадських сіножатей в межах сел. Стара Краснянка (арк.спр.70).

Рішенням Кремінської міської ради від 26.06.2019 за №47/14 Про створення громадських сіножатей в межах сел. Стара Краснянка, вирішено: Затвердити положення про громадські сіножаті, які створюються в межах селища Стара Краснянка Кремінської міської ради Кремінського району Луганської області. Надати дозвіл Кремінській міській раді, на проведення інвентаризації земельної ділянки із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення приблизною площею 7,0 га з визначенням вид угідь сіножаті, для створення громадських сіножатей, розташованих в межах селища Стара Краснянка (арк.спр. 79).

Суд зазначає, що відповідно до норм ст. 12 ЗК України встановлено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цьогоКодексу.

Відповідно до норм частини 1статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Згідно з частинами 1 та 2статті 59 Закону № 280/97-ВР радав межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Відповідно до пунктів 8, 9 частини 4статті 42 Закону №280/97-ВР сільській голова скликає сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради; забезпечує підготовку на розгляд ради проектів програм соціально-економічного та культурного розвитку, цільових програм з інших питань самоврядування, місцевого бюджету та звіту про його виконання, рішень ради з інших питань, що належать до її відання; оприлюднює затверджені радою програми, бюджет та звіти про їх виконання.

Таким чином, Кремінська міська рада Кремінського району Луганської області мала повноваження, передбачені законом, на прийняття 26 червня 2019 року відповідно до затвердженого порядку денного пленарного засідання 47 сесії Кремінської міської ради проект рішення Про створення громадських сіножатей в межах сел. Стара Краснянка, і не свідчить про його протиправність, оскільки спірна земельна ділянка на момент прийняття рішення була вільна від обтяжень.

Водночас, рішення Кремінської міської рада Кремінського району Луганської області від 21.08.2019 № 49/16 про відмову громадянину ОСОБА_1 в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення, яка розташована в межах АДРЕСА_1 Краснянка площею 2,00 га, кадастровий номер: 4421610103:03:022:0014, для ведення особистого селянського господарства та відмови в передачі її в приватну власність є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки єдиною підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише те, що проект землеустрою не погоджено в порядку, встановленому статтею 186-1 ЗК України, а також відсутність обов`язкової державної експертизи у визначених законом випадках.

Жодних інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження в порядку статті 186-1 ЗК України, норми статті 118 ЗК України не містять. При цьому перевірка на відповідність проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів має здійснюватися саме на етапі погодження такого проекту.

Статтею 186-1 ЗК України передбачено два альтернативні варіанти рішень у формі висновку, які можуть бути прийняті територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за результатами розгляду проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки: про затвердження цього проекту або про відмову в його затвердженні.

Як встановлено вище, в спірному випадку позивач з огляду на дотримання ним всіх вимог законодавства, що передують затвердженню проекту землеустрою, в тому числі після його погодження, звернувся до відповідача з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, але рішенням відповідача від 21.08.2019 № 49/16 отримав відмову у зв`язку з тим, що земельна ділянка, яка розташована в межах АДРЕСА_1 Краснянка площею 2,00 га, кадастровий номер: 4421610103:03:022:0014, для ведення особистого селянського господарства.

Виходячи з встановлених вище обставин, суд вважає, що відповідач відмовив позивачу у затвердженні проекту землеустрою з підстав, які не передбачені законодавством.

Отже, рішення Кремінської міської ради від 21.08.2019 № 49/16 про відмову громадянину ОСОБА_1 в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення, яка розташована в межах АДРЕСА_1 Краснянка площею 2,00 га, кадастровий номер: 4421610103:03:022:0014, для ведення особистого селянського господарства та відмови в передачі її в приватну власність є протиправним та підлягає скасуванню.

Застосовуючи механізм захисту права та його ефективного відновлення, порушеного суб`єктом владних повноважень, керуючись повноваженнями, наданими частиною 2 статті 9, частиною 2 статті 245 КАС України, дискрецією відповідача у сфері розпорядження землями комунальної власності, суд вважає за необхідне зобов`язати Кремінську міську раду Кремінського району Луганської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 2,0000 га, кадастровий номер 4421610103:03:022:0014, із земель комунальної власності Кремінської міської ради, що розташована в межах населеного пункту селища Стара Краснянка, Кремінського району, Луганської області для ведення особистого селянського господарства, та за результатами її розгляду прийняти рішення встановленої форми з урахуванням норм Земельного кодексу України та висновків суду у даній справі.

Відповідно достатті 77 Кодексу адміністративного судочинства Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача

Всупереч вимог даної статті, відповідач не довів та не обґрунтував суду правомірність прийнятого відносно позивача оскаржуваного рішення.

За таких обставин, приймаючи до уваги встановлені фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими врегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про наявність у спірних відносинах порушеного права позивача у сфері публічно-правових відносин.Відтак позовні вимоги підлягають задоволенню.

Стосовно розподілу судових витрат суд зазначає наступне.

Відповідно до частини першоїстатті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи задоволення позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Кремінської міської ради Кремінського району Луганської судові витрати в розмірі 1536,80 грн.

Керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 19, 20, 32, 77, 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Кремінська міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати противоправним та скасувати рішення Кремінської міської ради від 21 серпня 2019 року № 49/16 про відмову ОСОБА_1 в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення, яка розташована в межах АДРЕСА_1 Краснянка площею 2,00 га, кадастровий номер: 4421610103:03:022:0014, для ведення особистого селянського господарства та відмові в передачі її в приватну власність.

Зобов`язати Кремінську міську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 2,0000 га, кадастровий номер 4421610103:03:022:0014, із земель комунальної власності Кремінської міської ради, що розташована в межах населеного пункту селища Стара Краснянка, Кремінського району, Луганської області для ведення особистого селянського господарства, та за результатами її розгляду прийняти рішення встановленої форми з урахуванням норм Земельного кодексу України та висновків суду у даній справі.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Кремінської міської ради (код ЄДРПОУ 21757011, 92905, Луганська область, м. Кремінна, пр-т Дружби, буд. 13) на користь ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_5 ) судові витрати в розмірі 1536,80 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення суду складено та підписано 22 листопада 2019 року.

Суддя І.В. Тихонов

Джерело: ЄДРСР 85815571
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку