open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

Іменем України

12 листопада 2019 року

Київ

справа №803/64/18

адміністративне провадження №К/9901/56151/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Дашутіна І. В.,

суддів Шишова О. О., Яковенка М. М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 20.06.2018 у складі колегії суддів: Курильця А. Р., Качмара В. Я., Кушниренка М. П. у справі № 803/64/18 за позовом ОСОБА_1 до Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області, Територіального сервісного центру 0741 Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області про визнання протиправним та скасування висновку, зобов`язання вчинити дії, -

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області, Територіального сервісного центру 0741 Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати висновок Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області від 31.05.2017 № 31/3-1407, в частині скасування реєстрації транспортного засобу марки RENAULT модель KANGOO, 2011 року випуску, номер кузова НОМЕР_1 , номерний знак НОМЕР_2 , зареєстрований за ОСОБА_1 ;

- зобов`язати Територіальний сервісний центр 0741 Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області поновити реєстрацію транспортного засобу марки RENAULT модель KANGOO, 2011 року випуску, номер кузова НОМЕР_1 , номерний знак НОМЕР_2 , зареєстрований за ОСОБА_1

2. Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 23.03.2018 позовні вимоги задоволено.

2.1. Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 20.06.2018 рішення суду першої інстанції скасовано, прийнято нове - яким у задоволенні позовних вимог відмовлено.

3. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:

3.1. Між Товариством з обмеженою відповідальністю «Обеста» та ОСОБА_2 укладено договір купівлі-продажу № РН-0001506, предметом якого є транспортний засіб марки RENAULT модель KANGOO, 2011 року випуску, номер кузова НОМЕР_1 .

3.2. Первинна реєстрація транспортного засобу проведена 13.10.2016 відповідно до заяви № 102264795 за власником ОСОБА_2 . До заяви про первинну реєстрацію також додано електронну митну декларацію № 205070000/2016/012830 від 11.04.2016, договір купівлі-продажу № РН-0001506 від 15.09.2016, акт прийому-передачі транспортного засобів від 15.09.2016, акт огляду реалізованого транспортного засобу № 7274/16/000166 від 15.09.2016 та сертифікат відповідності № UA1. 178.0019956-16, виданого ТОВ «Житомирстандарт».

3.3. В подальшому, 03.11.2016 між ОСОБА_2 (продавець) та ОСОБА_1 (покупець) укладено договір купівлі-продажу транспортного засобу № 0741/2016 / 167172, згідно якого продавець зобов`язується передати у власність покупцеві транспортний засіб марки RENAULT модель KANGOO, 2011 року випуску, номер кузова НОМЕР_1 , номерний знак НОМЕР_2 .

3.4. Відповідно до заяви позивача від 03.11.2016 № 105248099 проведено перереєстрацію автомобіля на нового власника ОСОБА_2 , та за фактом реєстрації видано свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_4 .

3.5. Висновком Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області від 31.05.2017 № 31/3-1407 було скасовано державну реєстрацію транспортного засобу марки RENAULT модель KANGOO, 2011 року випуску, номер кузова НОМЕР_1 , номерний знак НОМЕР_2 .

3.6. Як встановлено судами попередніх інстанцій та вбачається з тексту зазначеного висновку, у період з 20 по 24 березня 2017 року згідно з наказом Головного сервісного центру Міністерства внутрішніх справ від 16.03.2017 № 62 здійснено комплексну перевірку організації службової діяльності регіонального та територіальних сервісних центрів Міністерстві внутрішніх справ у Волинській області з наданням організаційно-методичної та практичної допомоги.

3.7. Проведеною перевіркою виявлено ряд суттєвих недоліків, допущених працівниками ТСЦ 0741 при проведенні державної реєстрації транспортних засобів, зокрема 02.11.2016 здійснено державну реєстрацію автомобіля RENAULT KANGOO, номер кузова НОМЕР_1 , номерний знак НОМЕР_2 , сертифікат відповідності № UA1.178.0019956-16, виданий Товариством з обмеженою відповідальністю «ДП «Житомирстандарт» (державна система сертифікації УкрСЕПРО), рішення щодо державної реєстрації прийнято провідним спеціалістом адміністратором ТСЦ 0741 ОСОБА_3

3.8. Порушення працівниками Територіального сервісного центру 0741 Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області при проведенні державної реєстрації транспортних засобів полягало у забороні приймати при проведенні державної реєстрації транспортних засобів, сертифікати відповідності, виданих в державній системі сертифікації (державна система сертифікації УкрСЕПРО) після 01.01.2016.

3.9. В подальшому, 06.06.2017 на підставі пункту 40 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 № 1388 відповідачами вирішено скасувати державну реєстрацію автомобілів, в тому числі автомобіля RENAULT KANGOO, номер кузова НОМЕР_1 , власником якого є позивач.

3.10. Позивач звернувся до суду із вказаним позовом оскільки вважає, що дії відповідачів у частині скасування реєстрації транспортного засобу RENAULT KANGOO за ОСОБА_4 є протиправними, оскільки реєстрація транспортного засобу була здійснена за документами, факт фіктивності чи підроблення яких не встановлено у передбачений законодавством спосіб.

4. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції вказав на те що, поданий позивачем сертифікат для реєстрації транспортного засобу зареєстрований в системі «УкрСЕПРО» виданий ТОВ «ДП «Житомирстандарт» з терміном дії з 06.04.2016 по 15.10.2016 не є належним сертифікатом відповідності, проте вказані документи були також надані для реєстрації за попереднім власником. За таких обставин, суд дійшов висновку про те, що скасування Територіальним сервісним центром 0741 державної реєстрації транспортного засобу марки RENAULT модель KANGOO, 2011 року випуску, номер кузова НОМЕР_1 за позивачем здійснювалась за відсутності документів чи інших підтверджуючих обставин, що засвідчують факт реєстрації (перереєстрації), в Центрі, саме за фіктивними чи підробленими документами. Крім того, судом встановлено, що висновок Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ України у Волинській області від 31.05.2017 № 31/3-1407 в частині скасування реєстрації вказаного транспортного засобу зроблено без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття оскаржуваного рішення, а відтак є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

4.1. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції вказав на те, що єдиною законодавчо передбаченою процедурою видачі сертифікатів на транспортні засоби є оцінка їх відповідності згідно положень Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання та Порядку ведення реєстру сертифікатів типу транспортних засобів та обладнання і виданих виробниками сертифікатів відповідності транспортних засобів та обладнання, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 17.08.2012 року № 521. Судом апеляційної інстанції вказано на те, що аргумент позивача про те, що скасування державної реєстрації (перереєстрації) транспортного засобу можливе у разі виявлення факту фіктивності чи підробки документів, за якими проводилася реєстрація, є необґрунтованим оскільки результатами перевірки встановлено невідповідність поданих на реєстрацію документів вимогам законодавства.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Позивачем подано касаційну скаргу, в якій він просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити без змін рішення суду першої інстанції.

5.1. Доводи касаційної скарги грунтуються на тому, що судом апеляційної інстанції зроблено неправильний висновок про наявність обставин, які свідчать про фіктивність документів поданих для проведення державної реєстрації. Позивач зазначає, що факту неналежності та недостовірності сертифікату відповідності встановлено не було, що спростовує висновок суду про наявність законних підстав для скасування державної реєстрації.

6. Відповідачем подано відзив на касаційну скаргу, в якому Регіональний сервісний центр Міністерства внутрішніх справ у Волинській області просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

7. Частиною другою статті 19 Конституції України від 28.06.1991 № 254к/96-ВР визначено обов`язок органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

8. Відповідно до статті 1 Закону України «Про дорожній рух» від 30.06.1993 № 3353-XII (далі - № 3353-XII) цей закон регулює суспільні відносини у сфері дорожнього руху та його безпеки, визначає права, обов`язки і відповідальність суб`єктів - учасників дорожнього руху, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, об`єднань, підприємств, установ і організацій незалежно форм власності та господарювання.

9. Положеннями статті 30 Закону № 3353-XII визначено, що конструкція транспортних засобів повинна відповідати вимогам сучасних правил, нормативів і стандартів, встановленим рівням викидів забруднюючих речовин в атмосферу, а нормативно-технічна документація має бути узгоджена з відповідними уповноваженими державними органами. Перед початком серійного виробництва транспортних засобів або їх складових частин проводяться спеціальні випробування і за їх позитивними наслідками видається сертифікат встановленої форми.

10. Згідно зі статтею 31 Закону № 3353-XII, транспортні засоби, їх складові частини і комплектуючі вироби, що ввозяться на територію України, підлягають перевірці на відповідність діючим стандартам або повинні мати сертифікат, виданий уповноваженим на це Секретаріатом ЄЕК ГЮН Адміністративним органом по сертифікації дорожніх транспортних засобів.

11. Постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 № 1388 затверджено «Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів» (далі - Порядок № 1388), згідно з пунктом 1 якого визначено, що цим Порядком встановлюється єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків.

12. Положеннями пункту 8 Порядку № 1388 передбачено, що державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Не допускаються до державної реєстрації транспортні засоби з правим розташуванням керма (за винятком транспортних засобів, які були зареєстровані в підрозділах Державтоінспекції до набрання чинності Законом України «Про дорожній рух»).

12.1. Абзацом 2 вищенаведеного пункту Порядку № 1388 закріплено, що документами, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, є оформлені в установленому порядку: договори, укладені на товарних біржах на зареєстрованих в уповноваженому органі МВС бланках; укладені та оформлені безпосередньо в сервісних центрах МВС у присутності адміністраторів таких органів договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб; нотаріально посвідчені договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб; договори купівлі-продажу транспортних засобів, що підлягають першій державній реєстрації в сервісних центрах МВС, за якими продавцями виступають суб`єкти господарювання, що здійснюють оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами, і які підписані від імені таких суб`єктів уповноваженою особою і скріплені печаткою; свідоцтва про право на спадщину, видані нотаріусом або консульською установою, чи їх дублікати; рішення про закріплення транспортних засобів на праві оперативного управління чи господарського відання, прийняті власниками транспортних засобів особами, уповноваженими управляти таким майном; рішення власників майна, уповноважених ними органів про передачу транспортних засобів з державної в комунальну власність чи з комунальної власності в державну власність; копія рішення суду, засвідчена в установленому порядку, із зазначенням юридичних чи фізичних осіб, які визнаються власниками транспортних засобів, марки, моделі, року випуску таких засобів, а також ідентифікаційних номерів їх складових частин; довідка органу соціального захисту населення або управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, що виділили автомобіль або мотоколяску; акт приймання-передачі транспортних засобів за формою згідно з додатком 6, виданий підприємством-виробником або підприємством, яке переобладнало чи встановило на транспортний засіб спеціальний пристрій згідно із свідоцтвом про погодження конструкції транспортного засобу щодо забезпечення безпеки дорожнього руху, із зазначенням ідентифікаційних номерів такого транспортного засобу конкретного одержувача; митна декларація на бланку єдиного адміністративного документа на паперовому носії або електронна митна декларація, або видане митним органом посвідчення про реєстрацію в уповноважених органах МВС транспортних засобів чи їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери; договір фінансового лізингу; акт про проведений аукціон або постанова та акт про передачу майна стягувачу в рахунок погашення боргу, видані органом державної виконавчої служби; інші засвідчені та оформлені в установленому порядку документи, що підтверджують набуття, перехід та припинення права власності на транспортний засіб відповідно до закону.

У разі митного оформлення транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, які ввозяться на митну територію України, за електронною митною декларацією така декларація, засвідчена електронним цифровим підписом відповідальної посадової особи митного органу, передається за допомогою засобів інформаційно- телекомунікаційних систем органам МВС.

13. Водночас, згідно з пунктом 10 вищезазначеного Порядку № 1388 державна реєстрація транспортних засобів, що перебували в експлуатації та ввезені на митну територію України, проводиться за умови відповідності конструкції і технічного стану даної марки (моделі) транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, обов`язковим вимогам правил, нормативів і стандартів країни, що підтверджується сертифікатом відповідності або свідоцтвом про визнання іноземного сертифіката, копію яких власники подають до сервісного центру МВС.

14. Крім того, спеціальним нормативно-правовим актом, що прийнятий з метою регулювання ввезення на митну територію України та проведення першої реєстрації ввезених або виготовлених в Україні транспортних засобів, а також поетапного запровадження в Україні міжнародних екологічних вимог до транспортних засобів, є Закон України «Про деякі питання ввезення на митну територію України та реєстрації транспортних засобів» від 06.07.2005 № 2739-IV (далі - Закон № 2739-IV).

15. Відповідно до частини другої статті 2 Закону № 2739-IV пропуск на митну територію України з метою вільного обігу та першу реєстрацію в Україні транспортних засобів за кодами товарних позицій 8701 20, 8702, 8703, 8704, 8705 згідно з УКТ ЗЕД як вироблених в Україні, так і ввезених на митну територію України, нових і таких, що були в користуванні, здійснюють за умови їх відповідності екологічним нормам: не нижче рівня «ЄВРО-3» - з 1 січня 2013 року, за винятком транспортних засобів, вироблених в Україні або ввезених на митну територію України до дати введення екологічних норм не нижче рівня «ЄВРО-3» як обов`язкових; не нижче рівня «ЄВРО-4» - з 1 січня 2014 року, за винятком транспортних засобів, вироблених в Україні або ввезених на митну територію України до дати введення екологічних норм не нижче рівня «ЄВРО-4» як обов`язкових; не нижче рівня «ЄВРО-5» - з 1 січня 2016 року, за винятком транспортних засобів, вироблених в Україні або ввезених на митну територію України до 31 грудня 2015 року включно; не нижче рівня «ЄВРО-6» - з 1 січня 2018 року, за винятком транспортних засобів, вироблених в Україні або ввезених на митну територію України до 31 грудня 2017 року включно.

16. Статтею 3 Закону № 2739-IV передбачено, що документом, що засвідчує відповідність транспортних засобів вимогам технічних регламентів та національних стандартів, є сертифікат або інший документ про підтвердження відповідності, виданий згідно із законодавством України, що вказує, якому саме рівню екологічних норм відповідає за конструкцією транспортний засіб («ЄВРО-2» - «ЄВРО-6» або іншому рівню). Позначення рівня екологічних норм, якому відповідає транспортний засіб, має бути внесено до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу.

17. Згідно з частиною першою статті 34 Закону № 3353-XII встановлено, що державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків.

18. Частиною четвертою статті 34 Закону № 3353-XII закріплено, що державна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України.

19. Згідно з частиною дев`ятою статті 34 Закону № 3353-XII власники транспортних засобів та особи, які використовують їх на законних підставах, зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) належні їм транспортні засоби протягом десяти діб після придбання, митного оформлення, одержання транспортних засобів або виникнення обставин, що потребують внесення змін до реєстраційних документів.

20. Як передбачено пунктом 15 Порядку № 1388, під час проведення державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортні засоби (крім випадків реєстрації нових транспортних засобів, перереєстрації транспортних засобів у зв`язку із зміною найменування та адреси юридичних осіб, прізвища, імені чи по батькові, місця проживання фізичних осіб, які є власниками транспортних засобів, вибракування їх у цілому) підлягають огляду фахівцями експертної служби МВС з метою звірення ідентифікаційних номерів їх складових частин з номерами, зазначеними в поданих власником для реєстрації документах. За результатами огляду в документах, які подаються для державної реєстрації, робиться відповідна відмітка або складається акт огляду.

Експертне дослідження транспортного засобу і реєстраційних документів на транспортний засіб (інших документів, які є підставою для реєстрації транспортного засобу) проводиться за заявою власника з метою визначення справжності ідентифікаційних номерів транспортного засобу і реєстраційних документів. Експертне дослідження проводиться фахівцями експертної служби МВС або судовими експертами державних спеціалізованих установ, які мають присвоєну в установленому Законом України «Про судову експертизу» порядку кваліфікацію судового експерта з правом проведення досліджень за відповідними експертними спеціальностями.

За результатами дослідження складається висновок експертного дослідження, який додається до документів, що подаються для державної реєстрації. Установлення відповідності конструкції, перевірка за Єдиним державним реєстром МВС, автоматизованою базою даних про розшукувані транспортні засоби, банком даних Генерального секретаріату Інтерполу, перевірка відомостей про обмеження відчуження за Державним реєстром обтяжень рухомого майна та відомостей про документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, а також про реєстрацію місця проживання за Єдиним державним демографічним реєстром проводяться уповноваженими особами сервісного центру МВС.

Після проведення перевірок на заяві власника транспортного засобу робиться запис щодо наявності або відсутності відомостей про розшук, арешт, заборону на зняття з обліку та/або перереєстрацію, відомостей про обмеження відчуження в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна, що засвідчується підписом уповноваженої особи сервісного центру МВС із зазначенням прізвища, імені, по батькові і дати. У разі наявності відомостей про арешт або розшук транспортного засобу його реєстрація не проводиться. Реєстрація транспортного засобу, щодо якого в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна є відомості про обмеження відчуження, проводиться за наявності письмової згоди обтяжувача (заставодержателя), крім випадків переходу права власності на транспортний засіб у порядку спадкування, правонаступництва або виділення частки в спільному майні.

Державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортних засобів, крім випадків вибракування їх у цілому, без ідентифікаційного номера або із знищеними, пошкодженими (один чи кілька символів номера візуально не визначаються) чи підробленими (змінено один або кілька символів номера, замінено панель (табличку) або частину панелі (таблички) з номером) ідентифікаційними номерами складових частин (кузова, шасі, рами) не допускається. Перша державна реєстрація таких засобів, а також ввезених на митну територію України транспортних засобів, що розшукуються правоохоронними органами інших держав, не проводиться.

21. З аналізу наведених вище норм чинного законодавства слідує, що державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків та проводиться з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів).

22. Як встановлено судами попередніх інстанцій, транспортний засіб марки RENAULT модель KANGOO, 2011 року випуску, номер кузова номер кузова НОМЕР_1 , вперше зареєстрований Територіальним сервісним центром 0741 Регіонального сервісного центру МВС України у Волинській області за ОСОБА_2 , та в подальшому 03.11.2016 був перереєстрований на нового власника - ОСОБА_1 про що видано свідоцтво про реєстрацію СХО НОМЕР_5 .

23. Вказані обставини, на переконання колегії судів є суттєвими, оскільки питання зняття з обліку вже зареєстрованого транспортного засобу повинно відбуватись виключно до вимог нормативно-правових актів України.

24. Так, пунктом 40 Порядку № 1388 передбачені підстави зняття з обліку транспортних засобів.

24.1. У разі встановлення факту знищення, фальсифікації або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин транспортних засобів, виявлення транспортних засобів, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в уповноважених органах МВС, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами або таких, що розшукуються правоохоронними органами України у зв`язку з незаконним заволодінням, уповноважені особи сервісних центрів МВС оформляють в установленому порядку необхідні документи, скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку транспортних засобів і передають усі відповідні документи та за наявності транспортні засоби до відповідного органу досудового розслідування. Якщо виявлено факт підроблення митних документів, їх ксерокопії з необхідним поясненням надсилаються до органів доходів і зборів, у зоні діяльності яких проживають особи, за якими зареєстровані відповідні транспортні засоби.

25. Водночас, як встановлено судом першої інстанції, з тексту оскаржуваного висновку від 31.05.2017 № 31/3-1407 вбачається, що підставою для скасування реєстрації транспортного засобу марки RENAULT модель KANGOO, 2011 року випуску, номер кузова номер кузова НОМЕР_1 , за позивачем було виявлення відповідачами транспортного засобу, зареєстрованого, на підставі сертифікату відповідності № UA1.178.0019956-16, виданого Товариством з обмеженою відповідальністю «ДП «Житомирстандарт», яке входило до державної системи сертифікації «УкрСЕПРО».

26. Проте, на момент реєстрації вказаний орган сертифікації не входив до переліку органів, які уповноважені на виконання робіт із затвердження типу та індивідуального затвердження колісних транспортних засобів, їх частин та обладнання відповідно до Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 17.07.2012 № 521 (далі - Порядок № 521).

27. Згідно з пунктом 10 Порядку № 521 державна реєстрація транспортних засобів, що перебували в експлуатації та ввезені на митну територію України проводиться за умови відповідності конструкції і технічного стану даної марки (моделі) транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, обов`язковим вимогам правил, нормативів і стандартів України, що підтверджується сертифікатом відповідності або свідоцтвом про визнання іноземного сертифіката, копію яких власники подають до сервісного центру МВС.

28. Відповідно до статті 15 Декрету Кабінету Міністрів України від 10.05.1993 № 46-93 «Про стандартизацію і сертифікацію» обов`язкова сертифікація на відповідність вимогам нормативних документів проводиться органами з сертифікації незалежно від форми власності виключно в державній системі сертифікації. Обов`язкова сертифікація в усіх випадках повинна включати перевірку та випробування продукції для визначення її характеристик і подальший державний технічний нагляд за сертифікованою продукцією.

29. Разом з тим, Закон України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» визначає правові та організаційні засади розроблення і застосування технічних регламентів та процедур оцінки відповідності, а також основоположні принципи державної політики у сфері технічного регулювання та оцінки відповідності внесено зміни, зокрема до Декрету Кабінету Міністрів України «Про стандартизацію і сертифікацію», якими виключено норму щодо обов`язкової сертифікації ДТЗ в державній системі сертифікації.

30. Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 06.05.2015 № 451 внесено зміни до Переліку продукції, що підлягає обов`язковій сертифікації в Україні затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 01.02.2005 № 28 та включено розділ 9 «Дорожні транспортні засоби, їх складові частини та приладдя».

Зазначені зміни набрали чинності 01.01.2016 і обов`язкова сертифікація ДТЗ в державній системі сертифікації припинена.

31. Відтак, суд касаційної інстанції погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що, поданий позивачем сертифікат для реєстрації транспортного засобу зареєстрований в системі «УкрСЕПРО» виданий Товариством з обмеженою відповідальністю «ДП «Житомирстандарт» з терміном дії з 06 квітня 2016 року по 15 жовтня 2016 року не є належним сертифікатом відповідності відповідно до Порядку № 521.

32. Водночас, транспортний засіб марки RENAULT модель KANGOO, 2011 року випуску, номер кузова НОМЕР_1 , був зареєстрований та перереєстрований Територіальним сервісним центром 0741 як за ОСОБА_2 , так і за ОСОБА_1

33. Разом з тим, як правильно встановлено судом першої інстанції, висновком Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області від 31.05.2017 № 31/3-1407 встановлено, що порушення порядку реєстрації транспортного засобу марки RENAULT модель KANGOO, 2011 року випуску, номер кузова НОМЕР_1 допущено провідним спеціалістом - адміністратором Територіального сервісного центру, в той же час відсутні посилання на документи, що підтверджують встановлення факту реєстрації (перереєстрації), транспортного засобу саме за фіктивними чи підробленими документами.

34. За таких обставин, колегія суддів погоджується з доводами скаржника про те, що скасування Територіальним сервісним центром 0741 державної реєстрації транспортного засобу марки RENAULT модель KANGOO, 2011 року випуску, номер кузова НОМЕР_1 за позивачем здійснювалась за відсутності документів чи інших підтверджуючих обставин, що засвідчують факт реєстрації (перереєстрації), в Центрі, саме за фіктивними чи підробленими документами.

35. Тому, колегія суддів Верховного Суду погоджується з висновками суду першої інстанції щодо необгрунтованості висновку Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ України у Волинській області від 31.05.2017 № 31/3-1407 в частині скасування реєстрації вказаного транспортного засобу.

36. Обгрунтованим, на думку Верховного Суду, є також застосування судом першої інстанції практики Європейського суду з прав людини, відповідно до якої Європейський суд з прав людини неодноразово зазначав, що потреба виправити колишню «помилку» не повинна непропорційним чином втручатись в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу. Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (справа «Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки», «Лелас проти Хорватії»). Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.

37. З огляду на вищенаведене, Верховний Суд дійшов висновку про хибність висновків суду апеляційної інстанції, оскільки матеріали справи не містять інформації про надання позивачем для перереєстрації транспортного засобу неналежного та недостовірного сертифіката відповідності.

38. За таких обставин, доводи касаційної скарги знайшли своє відображення в матеріалах справи, тому рішення суду апеляційної інстанції підлягає скасуванню.

39. Частиною першою статті 352 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.

40. Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга ОСОБА_1 підлягає задоволенню.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 352, 356, 359 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

41. Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.

42. Постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 20.06.2018 у справі № 803/64/18 за позовом ОСОБА_1 до Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області, Територіального сервісного центру 0741 Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області про визнання протиправним та скасування висновку, зобов`язання вчинити дії - скасувати.

43. Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 23.03.2018 у справі № 803/64/18 за позовом ОСОБА_1 до Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області, Територіального сервісного центру 0741 Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області про визнання протиправним та скасування висновку, зобов`язання вчинити дії - залишити в силі.

44. Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття.

Суддя-доповідач І.В. Дашутін

Судді О.О. Шишов

М.М. Яковенко

Джерело: ЄДРСР 85575030
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку