open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 160/608/19
Моніторити
Ухвала суду /15.11.2021/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /25.10.2021/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /06.10.2021/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.12.2020/ Локачинський районний суд Волинської областіЛокачинський районний суд Волинської області Ухвала суду /17.09.2020/ Локачинський районний суд Волинської областіЛокачинський районний суд Волинської області Ухвала суду /01.07.2020/ Касаційний адміністративний суд Рішення /18.02.2020/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.01.2020/ Третій апеляційний адміністративний суд Постанова /05.11.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.09.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.09.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.09.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.08.2019/ Локачинський районний суд Волинської областіЛокачинський районний суд Волинської області Рішення /26.03.2019/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.02.2019/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /25.01.2019/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 160/608/19
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /15.11.2021/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /25.10.2021/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /06.10.2021/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.12.2020/ Локачинський районний суд Волинської областіЛокачинський районний суд Волинської області Ухвала суду /17.09.2020/ Локачинський районний суд Волинської областіЛокачинський районний суд Волинської області Ухвала суду /01.07.2020/ Касаційний адміністративний суд Рішення /18.02.2020/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.01.2020/ Третій апеляційний адміністративний суд Постанова /05.11.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.09.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.09.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.09.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.08.2019/ Локачинський районний суд Волинської областіЛокачинський районний суд Волинської області Рішення /26.03.2019/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.02.2019/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /25.01.2019/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

05 листопада 2019 року

м. Дніпро

справа № 160/608/19

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Добродняк І.Ю. (доповідач),

суддів: Бишевської Н.А., Семененка Я.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі

апеляційну скаргу ОСОБА_1

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26 березня 2019 року (головуючий суддя Букіна Л.Є.)

у справі № 160/608/19

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області

про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА _1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, в якому просив:

визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не здійснення позивачу перерахунку розмірів пенсії за вислугу років, як працівнику МВС з нарахуванням компенсації втрати частини доходу, з проведенням всіх індексацій, як не працюючому пенсіонеру і не виплати пенсії з дати поновлення - 07.10.2009 на визначений пенсіонером банківській рахунок, відкритий в ПАТ КБ «Приватбанк»;

зобов`язати відповідача скласти щодо позивача списки за формою згідно з додатком 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою КМУ № 45 від 13.02.2008 за всіма підставами для перерахунку, починаючи з 07.10.2009 та подати їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, здійснити перерахунки розмірів пенсії за вислугу років, як працівнику МВС ОСОБА_1 , починаючи з 07.10.2009 на підставі довідок про розміри грошового забезпечення для перерахунку пенсії та вплатити пенсію за вислугу років, як працівнику МВС ОСОБА_1 в повному обсязі з 07.10.2009 та надалі, з нарахуванням компенсації втрати частини доходу, з проведенням всіх індексацій, як не працюючому пенсіонеру та виплачувати на визначений пенсіонером банківській рахунок відкритий в ПАТ КБ «Приватбанк».

Позовні вимоги обґрунтовані протиправною бездіяльністю та не виплатою пенсії Головним управлінням Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області на визначений пенсіонером банківський рахунок, відкритий в ПАТ КБ «ПриватБанк», оскільки відповідно до п.6 Порядку виплати пенсій та грошової допомоги через поточні рахунки в банках затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1596 від 30.08.1999 (в редакції постанови Кабінету Міністрів від 22.09.2016 №662) одержувачі вибирають уповноважений банк для відкриття поточного рахунка. Разом з цим, відповідачем не виконується постанова Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 22.05.2018 у справі № 201/15341/17 з посиланням на постанову Кабінету Міністрів України №649 від 22.08.2018, згідно якої пенсія буде виплачуватись лише з дати набрання судовим рішення законної сили. Крім цього, відповідачем не здійснено ОСОБА_1 перерахунку розмірів пенсії за вислугу років, як працівнику МВС.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26.03.2019 адміністративний позов задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо невнесення ОСОБА_1 до списків за формою згідно з додатком 1, передбаченим Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45, для подання даних органам, які уповноважені видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області внести ОСОБА_1 до списків за формою згідно з додатком 1, передбаченим Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 та подати вказані дані органам, які уповноважені видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Судом встановлено, що відповідач грубо втручається в його право на отримання пенсії на рівні не меншому законодавчо встановленого, оскільки у зв`язку з відсутністю прізвища позивача у списку уповноважений орган позбавлений можливості скласти довідку для його перерахунку пенсії у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення поліцейських.

Відмовляючи в іншій частині позов вимог, суд дійшов висновку про їх передчасність.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить змінити рішення суду першої інстанції шляхом задоволення позовних вимог в повному обсязі. Апеляційна скарга обґрунтована фактично доводами адміністративного позову

Дана адміністративна справа розглянута апеляційним судом відповідно до ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України в порядку письмового провадження.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню частково.

Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи, позивач - ОСОБА_1 , 1951 р. н., безперервно більше 15 років з 20.07.1981 по 11.03.1997 проходив службу в органах внутрішніх справ (а. с.11, 12).

До серпня 1997 року ОСОБА_1 проживав в АДРЕСА_1 , отримував пенсію за вислугу років як працівник МВС, потім виїхав на постійне місце проживання до Ізраїлю, у зв`язку з чим виплату пенсії припинено.

В лютому 2010 року позивач звернувся до Пенсійного фонду України із заявою про перерахунок та поновлення виплати пенсії як особі, що постійно мешкає у державі Ізраїль.

Листом Пенсійного фонду України №6360/Г- 11 від 02.03.2010 позивача повідомлено, що реалізація рішення Конституційного Суду України №25-рп-2009 від 07.10.2009 потребує прийняття спеціального Закону, в якому буде передбачено умови, норми і механізм виплати пенсій громадянам, що проживають за кордоном. Оскільки спеціального Закону не прийнято, виплату пенсії позивачу не поновлено.

16.06.2017 представник позивача - Акерман О.М. звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області із заявами про взяття на облік, як пенсіонера, витребування пенсійної справи, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії в розмірах відповідно чинного законодавства. До заяви додано всі необхідні документи в оригіналах та нотаріально засвідчених копіях, зокрема, надано оригінал заяви про перерахування пенсійних виплат на банківський рахунок.

Листом № 17643/03/01 від 27.06.2017 Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області відмовило в поновленні виплати пенсії та зазначило, що пенсії звільненим зі служби особам, які виїхали на постійне місце проживання за кордон, не призначаються. Пенсії виплачуються через установи ВАТ «Державний ощадний банк України» за місцем фактичного проживання пенсіонера. Пансіонеру необхідно надати довідку про проживання в Дніпропетровській області. Підставою для запиту архівної пенсійної справи є документи, які підтверджують фактичне місце проживання позивача на території Дніпропетровської області. У іншому випадку представнику рекомендовано звернутись до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області.

При цьому, як зазначено у листі ГУ ПФУ в Херсонській області від 30.06.2017, архівна справа ОСОБА_1 знаходиться в ліквідаційній комісії УМВС України в Херсонській області (а. с.8).

22.09.2017 представник позивача - Акерман О.М. звернувся до суду з позовом. Рішенням Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська від 31.01.2018 у справі № 201/15341/17 в задоволенні позову відмовлено.

Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 22.05.2018 рішення Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська від 31.01.2018 скасовано, позов задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо відмови у поновленні виплати пенсії за вислугою років як колишньому працівнику міліції ОСОБА_1 відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області здійснити дії щодо взяття ОСОБА_1 на облік та поновити виплату пенсії за вислугою років з 07.10.2009.

На виконання рішення суду відповідачем витребувано пенсійну справу позивача та взято його на облік як пенсіонера, однак, виплату пенсії на банківський рахунок позивача, відкритий у ПАТ КБ «Приватбанк» управління не здійснює.

Листом № 26882/03-02/15 від 09.11.2018 Головним управлінням Пенсійного фонд України в Дніпропетровській області повідомлено, що відповідно до ст. 52 «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсіонерам, які мають право на пенсійне забезпечення згідно з цим Законом, пенсії виплачуються органами Пенсійного фонду України через установи ПАТ «Державний ощадний банк України» за місцем фактичного проживання пенсіонера на підставі відповідних документів, що оформляються органом Пенсійного фонду України.

Листом № Г18838-18 від 13.12.2018 Головним управлінням Пенсійного фонду України в. Дніпропетровській області повідомлено, що пенсію ОСОБА_1 нараховано в розмірі на 01.01.2000 рік - 197,47 грн. на місяць без здійснення перерахунку розміру та відповідно до постанови КМУ № 649 від 22.08.2018 пенсію за період з 07.10.2009 до дати набрання судовим рішенням законної сили - 21.05.2018 виплачено буде в порядку черговості виділення коштів Пенсійним фондом України в межах наявних бюджетних призначень Пенсійному фонду України на цю мету.

Надаючи оцінку визначеним позивачем спірним правовідносинам, суд апеляційної інстанції виходить з такого.

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в органах внутрішніх справ, визначає Закон України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон № 2262-ХІІ). Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Частиною другою статті 51 Закону № 2262-XII передбачено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

07 листопада 2015 року набрав чинності Закон України "Про Національну поліцію" № 580-VIII, крім окремих положень, визначених у пункті 1 розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» цього Закону.

29 грудня 2015 року набрав чинності Закон України від 23 грудня 2015 року № 900-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей» (далі - Закон № 900-VIII).

Цим Законом статтю 63 Закону № 2262-XII доповнено новою частиною третьою, згідно з якою перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.

Законом № 900-VIII доповнено також пункт 12 розділу ХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 580-VIII абзацом другим, відповідно до якого за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.

Статтею 102 Закону № 580-VIII передбачено, що пенсійне забезпечення поліцейських та виплата одноразової грошової допомоги після звільнення їх зі служби в поліції здійснюються в порядку та на умовах, визначених Законом № 2262-XII.

Кабінет Міністрів України постановою № 988 від 11 листопада 2015 р. "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - постанова № 988) встановив розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими окладами і спеціальними званнями, що значно перевищують посадові оклади та оклади за спеціальні звання колишніх працівників міліції.

Ця постанова набрала чинності 02 грудня 2015 року.

Таким чином, у зв`язку із змінами в грошовому забезпеченні поліцейських, передбаченими постановою № 988, та враховуючи зазначені вище положення частини другої статті 51 Закону № 2262-XII, у колишніх працівників міліції виникло право на перерахунок пенсії з 01 січня 2016 року.

Як вірно зазначено судом першої інстанції, відповідачем право позивача на перерахунок пенсії як колишньому працівнику МВС не заперечується, проте Пенсійним органом зазначено, що до його компетенції не належить право визначити розмір грошового забезпечення колишніх міліцейських та змінювати його.

Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45.

Згідно з положеннями пунктів 1-3 Порядку № 45 в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин, пенсії, призначені відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон), у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС (далі - державні органи).

Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

Довідки видаються на осіб, які звільнені із служби, зокрема, в органах, у підрозділах, закладах та установах виконання покарань МВС, у Державній кримінально-виконавчій службі (Державному департаменті з питань виконання покарань, Державній пенітенціарній службі, Мін`юсті) - Мін`юстом; в апараті МВС, органах та підрозділах МВС, в закладах, на підприємствах та в установах, що належать до сфери управління МВС (крім органів, підрозділів, закладів та установ, передбачених абзацами четвертим, п`ятим і сьомим цього пункту) - МВС.

У разі ліквідації таких органів, установ, організацій чи підприємств довідки видаються правонаступниками, а у разі їх відсутності або перейменування (відсутності) посад - у порядку, встановленому Мінсоцполітики.

Зазначені довідки надсилаються до державних органів, у яких особи проходили службу до відрядження, а їх уповноважені органи подають довідки у п`ятиденний строк головним управлінням Пенсійного фонду України.

Тобто, з аналізу наведених норм у контексті спірних правовідносин вбачається, що після отримання від Мінсоцполітики повідомлення щодо перерахунку пенсій, Пенсійні органи складають відповідні списки осіб, які претендують на такий перерахунок відповідно до Закону № 2262-ХІІ та у подальшому подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

При цьому формування складових довідок про грошове забезпечення осіб, які мають право на перерахунок пенсії, призначеної відповідно до Закону № 2262-ХІІ, належить до компетенції відповідних державних органів, тоді як складання списку осіб, які претендують на таке право (перерахунок пенсії) належить до повноважень, у даному випаду - Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області.

Відповідачем доказів виконання такого обов`язку не надано, матеріали справи не містять.

Апеляційний суд вважає вірним висновок суду першої інстанції, що відповідач в спірному випадку втручається в право позивача на отримання пенсії на рівні не меншому законодавчо встановленого, оскільки у зв`язку з відсутністю прізвища позивача у списку уповноважений орган позбавлений можливості скласти довідку для його перерахунку пенсії у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення поліцейських.

З огляду на викладене, апеляційний суд погоджується з судом першої інстанції про визнання протиправної бездіяльності Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо невнесення ОСОБА_1 до списків за формою згідно з додатком 1, передбаченим Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45, для подання даних органам, які уповноважені видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, і зобов`язання відповідача внести ОСОБА_1 до вказаних вище списків та подати вказані дані органам, які уповноважені видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

Стосовно вимог позивача про визнання протиправної бездіяльності відповідача щодо нездійснення позивачу перерахунку розміру пенсії з нарахуванням компенсації втрати частини доходу, з проведенням всіх видів компенсації, апеляційний суд зазначає таке.

Як встановлено судом, відповідач на виконання рішення суду у справі № 201/15341/17 поновив позивачу виплату пенсії за вислугу років з 07.10.2009.

За період з 07.10.2009 по 31.12.2018 розмір належних позивачеві виплат становив за розрахунком відповідача загальну суму - 21880,95 грн., виходячи із щомісячного розміру нарахованої за рішенням суду пенсії - 159,25 грн. за жовтень 2009 року, 197,47 грн. за період листопад 2009 року - грудень 2018 року.

Відповідно до ст.64 Закону № 2261-ХХ призначені військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей пенсії підвищуються відповідно до Закону України «Про індексацію грошових доходів населення».

Відповідно до ст.1 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» від 3 липня 1991 року № 1282-XII індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.

Відповідно до ст.2 Закону України № 1282-XII індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, в тому числі, пенсії.

Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення (ч.5 ст.2 цього Закону).

Згідно зі ст.3 Закону № 1282-ХІІ (у редакції, яка діяла на час спірних правовідносин) індекс споживчих цін обчислюється спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі статистики і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.

За правилами ст.4 Закону України № 1282-XII індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка (з 01.01.2016 - 103 відсотка - в редакції Закону із змінами, внесеними згідно із Законом № 911-VIII від 24.12.2015).

Обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього.

Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації 101 відсоток.

Підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.

У разі якщо грошові доходи населення підвищено з урахуванням прогнозного рівня інфляції випереджаючим шляхом, при визначенні обсягу підвищення грошових доходів у зв`язку із індексацією враховується рівень такого підвищення у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Вказаною нормою передбачено підстави, за яких проводиться індексація, а також розмір грошового доходу, який підлягає індексації.

Правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення визначає Порядок проведення індексації грошових доходів населення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078.

Згідно з п. 2 цього Порядку №1078 індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема, пенсії (з урахуванням надбавок, доплат, підвищень до пенсії, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги на прожиття, державної допомоги та компенсаційних виплат, крім тих, які зазначені у пункті 3 цього Порядку), щомісячне довічне грошове утримання, що виплачується замість пенсії.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем при нарахуванні позивачу пенсії з 07.10.2009 вимоги наведених правових норм не виконані, індексація пенсії не проводилась, отже позовні вимоги в цій частині є обґрунтованими, підлягають задоволенню.

Щодо вимоги про зобов`язання відповідача нарахувати суму компенсації втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати, колегія суддів також погоджується з позивачем про протиправність дій відповідача.

Відповідно до ст.55 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» № 2262-ХІІ нараховані суми пенсії, на виплату яких пенсіонер мав право, але своєчасно не отримав з власної вини, виплачуються за минулий час, але не більш як за три роки до дня звернення за отриманням пенсії. У цьому разі частина суми недоотриманої пенсії, але не більш як за 12 місяців, виплачується одночасно, а решта суми виплачується щомісяця рівними частинами, що не перевищують місячного розміру пенсії.

Нараховані суми пенсії, не отримані пенсіонером з вини органу Пенсійного фонду України, виплачуються за минулий час без обмеження будь-яким строком з нарахуванням компенсації втрати частини доходів.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати» № 2050-ІІІ підприємства, установи і організації всіх форм власності та господарювання здійснюють компенсацію громадянам втрати частини доходів у випадку порушення встановлених строків їх виплати, у тому числі з вини власника або уповноваженого ним органу (особи).

Стаття 2 Закону України «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати» передбачає, що компенсація громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати провадиться у разі затримки на один і більше календарних місяців виплати доходів, нарахованих громадянам за період починаючи з дня набрання чинності цим Законом.

Під доходами у цьому Законі слід розуміти грошові доходи громадян, які вони одержують на території України і які не мають разового характеру: пенсії; соціальні виплати; стипендії; заробітна плата (грошове забезпечення) та інші.

Дія зазначених положень Закону поширюється на підприємства, установи та організації всіх форм власності і господарювання та застосовується у всіх випадках порушення встановлених термінів виплати грошових доходів, у тому числі з вини власника або уповноваженого ним органу (особи), та стосується усіх доходів, які одержують громадяни в гривнях на території України і не мають разового характеру, у тому числі, і заробітна плата (грошове забезпечення).

Основною умовою для виплати громадянину передбаченої статтею 2 Закону України «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати» компенсації є порушення встановлених строків виплати нарахованих доходів (у тому числі заробітної плати/грошового забезпечення). При цьому компенсація за порушення строків виплати такого доходу проводиться незалежно від порядку і підстав його нарахування: самим підприємством, установою чи організацією добровільно чи на виконання судового рішення.

Відповідно до статті 3 Закону України «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати» № 2050-ІІІ сума компенсації обчислюється шляхом множення суми нарахованого, але не виплаченого громадянину доходу за відповідний місяць (після утримання податків і обов`язкових платежів) на індекс інфляції в період невиплати доходу (інфляція місяця, за який виплачується доход, до уваги не береться).

Отже, основною умовою для виплати громадянину передбаченої ст. 55 Закону № 2262-ХІІ, ст. 2 Закону № 2050-ІІІ компенсації є порушення встановлених строків виплати нарахованих доходів (у тому числі пенсії). Водночас компенсація за порушення строків виплати такого доходу проводиться незалежно від порядку і підстав його нарахування: самим підприємством, установою чи організацією (у цій справі - пенсійним органом) добровільно чи на виконання судового рішення.

Зміст і правова природа спірних правовідносин у розумінні положень ст. 1-3 Закону № 2050-ІІІ дають підстави вважати, що право на компенсацію втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати особа набуває незалежно від того, чи були такі суми їй попередньо нараховані, але невиплачені. Первинною умовою нарахування компенсації втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати є наявність вини відповідача, яка в даному випадку є наявною.

Щодо вимоги позивача в частині зобов`язання відповідача виплачувати пенсію на визначений пенсіонером банківський рахунок, то апеляційний суд бере до уваги, що відповідно до ч.2 ст.52 Закону №2262-XII іншим особам, які мають право на пенсійне забезпечення згідно з цим Законом, пенсії виплачуються органами Пенсійного фонду України через установи відкритого акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» за місцем фактичного проживання пенсіонера на підставі відповідних документів, що оформляються органом Пенсійного фонду України.

Разом з тим, згідно з ч.1 ст.47 Закону № 1058-IV пенсія виплачується щомісяця, у строк не пізніше 25 числа місяця, за який виплачується пенсія, виключно в грошовій формі за зазначеним у заяві місцем фактичного проживання пенсіонера в межах України організаціями, що здійснюють виплату і доставку пенсій, або через установи банків у порядку, передбаченому Кабінетом Міністрів України.

При цьому у п.6 Порядку виплати пенсій та грошової допомоги через поточні рахунки в банках затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.99 № 1596 передбачено, що одержувачі самостійно вибирають уповноважений банк для відкриття поточного рахунка. Одержувачі самостійно вибирають уповноважений банк для відкриття поточного рахунка.

Для внутрішньо переміщених осіб, які перебувають на обліку, що підтверджується довідкою, виданою згідно з Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 509 (Офіційний вісник України, 2014 р., № 81, ст. 2296; 2015 р., № 70, ст. 2312), уповноваженим банком є АТ "Ощадбанк".

Пенсія позивачу перераховується на поштове відділення в України, однак позивач з 1997 року не проживає та не має місця реєстрації в України.

При цьому, позивач не є внутрішньо переміщеною особою, вимоги щодо уповноваженого банку АТ «Ощадбанк» на нього не поширюються.

Таким чином, вірними є доводи позивача, що органи ПФУ не мають права нав`язувати пенсіонеру певну банківську установу, отже, суд приходить до висновку, щодо задоволення вимоги про виплату пенсії на рахунок відкритий у ПАТ КБ «ПриватБанк».

За таких обставин суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про передчасність даної вимоги.

Суд першої інстанції під час розгляду справи не в повному обсязі дослідив обставини, які мають значення для справи, неправильно застосував норми матеріального права, внаслідок чого апеляційна скарга підлягає задоволенню частково, а рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню у відповідній частині.

Керуючись ст.ст. 310, 315, 317, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26 березня 2019 року у справі № 160/608/19 скасувати в частині відмови в задоволенні позовних вимог, прийняти нове рішення в цій частині про часткове задоволення.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо не нарахування компенсації втрати частини доходу, не проведення індексації пенсії та не виплати пенсії на визначений ОСОБА_1 банківський рахунок, відкритий в ПАТ КБ «ПриватБанк», з дати поновлення пенсії - 07.10.2009

В іншій частині рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26 березня 2019 року у справі №160/608/19 залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили відповідно до ст.325 КАС України, може бути оскаржена до касаційного суду у випадках та строки, визначені ст.ст.328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий - суддя І.Ю. Добродняк

суддя Н.А. Бишевська

суддя Я.В. Семененко

Джерело: ЄДРСР 85492158
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку