open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 640/1440/19
Моніторити
Ухвала /25.03.2021/ Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Ухвала /25.03.2021/ Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Постанова /11.02.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала /11.02.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала /19.01.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала /19.01.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала /15.12.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /28.10.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала /03.06.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Постанова /18.05.2020/ Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Ухвала /09.04.2020/ Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Ухвала /09.04.2020/ Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Ухвала /30.03.2020/ Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Постанова /13.02.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /13.02.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала /13.02.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала /13.02.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала /18.12.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала /18.12.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /27.09.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала /08.05.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала /25.03.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала /06.03.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала /20.02.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала /30.01.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва
emblem
Справа № 640/1440/19
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала /25.03.2021/ Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Ухвала /25.03.2021/ Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Постанова /11.02.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала /11.02.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала /19.01.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала /19.01.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала /15.12.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /28.10.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала /03.06.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Постанова /18.05.2020/ Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Ухвала /09.04.2020/ Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Ухвала /09.04.2020/ Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Ухвала /30.03.2020/ Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Постанова /13.02.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /13.02.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала /13.02.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала /13.02.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала /18.12.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала /18.12.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /27.09.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала /08.05.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала /25.03.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала /06.03.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала /20.02.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала /30.01.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

27 вересня 2019 року №640/1440/19

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Шрамко Ю.Т., при секретарі судового засідання Ігнатову І.Ю., за участі представника позивача Гери Г.Г. та представника відповідача Серафимова І.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за первісним позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Екологічні системи України" про зобов`язання вчинити певні дії та за зустрічним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Екологічні системи України" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду міста Києва (також далі - суд) надійшла позовна заява Державної служби геології та надр України (далі - позивач, Держгеонадра) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Екологічні системи України" (далі - відповідач, ТОВ "Екологічні системи України") про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №3480 від 21.01.2009 р. наданого позивачу.

Ухвалою суду від 30.01.2019 р. відкрито провадження в адміністративній справі №640/1440/19 (далі - справа), яку вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

При цьому, ухвалою суду від 20.02.2019 р. залишено без задоволення клопотання представника позивача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження, а ухвалою суду від 06.03.2019 р. залишено без задоволення клопотання представника відповідача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Позовні вимоги обґрунтовуються порушенням з боку ТОВ "Екологічні системи України", як надрокористувачем, умов та порядку користування надрами та невиконання обов`язків, визначених ст. 24 Кодексу України про надра (далі - КУпН) та ст.ст. 20, 28 Закону України "Про нафту і газ" від 12.07.2001 р. №2665-III (далі - Закон №2665-III), спеціальним дозволом на користування надрами №3480 від 21.01.2009 р. та угодою до нього.

Відповідач позовні вимоги не визнав, просив у задоволенні позову відмовити повністю, оскільки зазначені позивачем порушення з боку ТОВ "Екологічні системи України" виникли у зв`язку з протиправними діями (бездіяльністю) Держгеонадр.

У подальшому, до суду через канцелярію надійшов зустрічний позов ТОВ "Екологічні системи України" до Держгеонадра, в якому відповідач просить суд:

- визнати бездіяльність позивача щодо не видачі наказу про внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами №3480 від 21.01.2009 р., наданого ТОВ "Екологічні системи України", протиправною;

- зобов`язати відповідача видати наказ про внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами №3480 від 21.01.2009 р. наданого позивачу відповідно до наданих заяв.

Ухвалою суду від 25.03.2019 р. об`єднано вимоги за зустрічним позовом ТОВ "Екологічні системи України" до Держгеонадра про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії в одне провадження з первісним позовом, а також вирішено перейти до розгляду справи за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 08.05.2019 р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Вимоги за зустрічним позовом обґрунтовуються тим, що Держгеонадра за результатами розгляду листів (заяв) ТОВ "Екологічні системи України" від 26.03.2018 р. №01-26/03-18, від 10.05.2018 р. №01-10/05-18, від 25.07.2018 р. №01-25/07-18, від 23.09.2018 р. №01-23/09-18 протиправно не видала наказ про внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами №3480 від 21.01.2009 р., наданого ТОВ "Екологічні системи України".

Позивач вимоги за зустрічним позовом не визнала, просила у задоволенні зустрічного позову відмовити повністю, оскільки в межах спірних правовідносин Держгеонадра діяло на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, А тому не порушило законних прав та інтересів ТОВ "Екологічні системи України".

Оцінивши належність, допустимість, достовірність та достатність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у матеріалах справи доказів у їх сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд встановив наступне.

ТОВ "Екологічні системи України" як юридична особа зареєстроване 15.03.2007 р. та, згідно відомостей у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, здійснює такі види діяльності: добування сирої нафти; добування природного газу; неспеціалізована оптова торгівля (основний); діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах.

21.01.2009 р. Держгеонадра видано ТОВ "Екологічні системи України" спеціальний дозвіл на користування надрами №3480 (також далі - Дозвіл №3480), згідно якого: вид користування надрами - створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове значення; мета користування - створення наукового полігону на Жуківській площі у частині геологічного вивчення, у т.ч. дослідно-промислової розробки, впровадження новітніх технологій з метою поглибленого вилучення нафти і газу; назва родовища - Жуківська площа; місцезнаходження - Полтавська область, Полтавський район, 15 км на північ від м. Полтава; площа - 55,4 кв.км.; вид корисної копалини - газ природний, нафта, конденсат; строк дії спеціального дозволу - без обмеження строку дії.

Дозволом №3480 також передбачені особливі умови:

1) виконання умов Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області від 20.11.2008 р. (екологічна картка №33);

2) обов`язкова передача в установленому законодавством порядку геологічної інформації, отриманої в процесі робіт, до ДНВП "Геоінформ України" протягом 3-х місяців після затвердження звіту;

3) своєчасна і в повному обсязі сплата обов`язкових платежів до державного бюджету згідно з чинним законодавством;

4) обов`язкове виконання обсягів та термінів, викладених в Програмі робіт на Жуківській площі;

5) протягом одного місяця перереєструвати форму 3-гр у ДНВП "Геоінформ України";

6) обов`язковий моніторинг та наукове супроводження виконання особливих умов користування надрами, передбачених дозволом та угодою про користування надрами, відповідно до абз. 3 п. 26 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 р. №615 (далі - Порядок №615).

При цьому, 06.09.2012 р., в якості додатку до спеціального дозволу на користування надрами Жуківської площі, наданої з метою створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове значення, науковий полігон по видобуванню корисних копалин №3480 від 21.01.2009 р., між Держгеонадра та ТОВ "Екологічні системи України", як надрокористувачем, укладено Угоду №3480 про умови користування надрами з метою створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове значення, наукові полігони по видобуванню корисних копалин (далі - Угода №3480), за умовами якої Держгеонадра надає надрокористувачу право користування ділянкою надр з метою створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове значення, наукові полігони, а надрокористувач зобов`язується виконувати та дотримуватись умов користування ділянкою надр, передбачених Дозволом №3480, цією Угодою №3480 та нормами діючого законодавства.

Згідно з п.п. 3.1, 3.2, 3.6 Угоди №3480, умови користування надрами, види та строки виконання надрокористувачем робіт з метою створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове значення, наукові полігони, на нафту, газ, газовий конденсат протягом строку дії Дозволу №3480 визначається в Програмі робіт з створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове значення, наукові полігони, підписується сторонами і є Додатком 2 та невід`ємною частиною цієї Угоди №3480 (далі - Програма робіт).

Програма робіт у цілому або окремі її показники, у разі потреби можуть уточнюватися або змінюватися за взаємною згодою сторін у межах дії Дозволу №3480 та цієї Угоди №3480 відповідно до позитивного висновку спеціалізованого державного геологічного підприємства, установи та організації, яке приводить моніторинг та наукове супроводження виконання особливих умов користування надрами.

Особливі умови користування надрами визначаються в Дозволі №3480 та цією Угодою №3480 і є обов`язковими до виконання надрокористувачем.

Так, у підписаній сторонами Програмі робіт зі створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове значення, наукові полігони Жуківська площа (Додаток 2 до Угоди №3480) сторонами погоджено наступні види та строки робіт:

1) отримання спеціального дозволу на користування надрами - 2-3 кв. 2012 р.;

2) укладення договору про здійснення моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов Дозволу №3480 та Угоди №3480 - 4 кв. 2012 р.;

3) перегляд наявних геолого-геофізичних матеріалів для подальшого виконання сейсморозвідувальних і інших пошукових робіт - 3 кв. 2012 р. ;

4) відпрацювання 30 кв.км геофізичних досліджень по програмі робіт ЗД і складання звіту за їх результатами - 4 кв. 2012 р. - 2 кв. 2013 р.;

5) складання геологічного проекту пошуково-розвідувального буріння - 3 кв. 2013 р.;

6) буріння пошукової свердловини №1 проектною глибиною 4500 м - 4 кв. 2013 р. - 1 кв. 2015 р.;

7) відпрацювання технології безамбарного буріння і утилізації гірничої породи і бурового розчину не шкідливими методами - постійно, на протязі дії дозволу;

8) відпрацювання новітніх технологій по розкриттю продуктивних горизонтів з метою отримання максимального припливу вуглеводнів - постійно, на протязі дії дозволу;

9) дослідно-промислова розробка - 3 кв. 2015 р.;

10) буріння розвідувальної свердловини №2 проектною глибиною 5800 м - 4 кв. 2015 р. - 2 кв. 2016 р.;

11) підрахунок запасів та захист в Д.К.З.України - 3 кв. 2020 р.;

12) відпрацювання новітніх технологій по поглибленому вилученню вуглеводнів - 1 кв. 2020 р.;

13) відпрацювання новітніх технологій по використанню енергії пласта і отримання альтернативних джерел енергії, електроенергії - 3 кв. 2020 р.

Разом з тим, 05.11.2015 р. ТОВ "Екологічні системи України" звернулось до Держгеонадра з листом від 04.11.2015 р. №04/11-01 щодо корегування особливих умов спеціального дозволу на користування надрами, в якому просив виключити з особливих умов Дозволу №3480 пункт 6.

До вказаного вище листа ТОВ "Екологічні системи України" також додано Довідку про виконання особливих умов Дозволу №3480 станом на 05.11.2015 р., згідно якої п. 4 особливих умов Дозволу №3480 "обов`язкове виконання обсягів та термінів, викладених в Програмі робіт на Жуківській площі" виконується частково, виконано пункти 1, 2, 3.

Так, на підставі наказу Держгеонадра від 30.12.2015 р. №452 внесено зміни до Дозволу №3480, зокрема, виключено з особливих умов пункт 6 "обов`язковий моніторинг та наукове супроводження виконання особливих умов користування надрами, передбачених дозволом та угодою про користування надрами, відповідно до абз. 3 п. 26 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 р. №615".

Крім того, 27.01.2016 р. в якості додатку до Дозволу №3480, між Держгеонадра та ТОВ "Екологічні системи України", як надрокористувачем, укладено в новій редакції Угоду №3480 про умови користування надрами з метою створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади тощо) (далі - Угода №3480), за умовами якої Держгеонадра надає надрокористувачу право користування ділянкою надр з метою створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади тощо), а надрокористувач зобов`язується виконувати та дотримуватись умов користування ділянкою надр, передбачених Дозволом №3480, цією Угодою №3480 та нормами діючого законодавства.

Згідно з п.п. 3.1, 3.6 Угоди №3480, умови користування надрами, види та строки виконання надрокористувачем робіт з метою створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади тощо) на нафту, газ, газовий конденсат протягом строку дії Дозволу №3480 визначається в Програмі робіт з створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади тощо), підписується сторонами і є Додатком 2 та невід`ємною частиною цієї Угоди №3480 (далі - Програма робіт).

Особливі умови користування надрами визначаються в Дозволі №3480 та цією Угодою №3480 і є обов`язковими до виконання надрокористувачем.

Так, у підписаній сторонами Програмі робіт від 27.01.2016 р. зі створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади тощо) Жуківська площа (Додаток 2 до Угоди №3480) сторонами погоджено наступні види та строки робіт:

1) внесення змін до спеціального дозволу та програми робіт - 4 кв. 2015 р. - 1 кв. 2016 р.;

2) буріння пошукової свердловини №1 - 2 кв. 2016 р. - 3 кв. 2017 р.;

3) відпрацювання технології без амбарного буріння і утилізації гірничої породи і бурового розчину не шкідливими методами - постійно, на протязі дії дозволу;

4) відпрацювання новітніх технологій по розкриттю продуктивних горизонтів з метою отримання максимального припливу вуглеводнів - постійно, на протязі дії дозволу;

5) дослідно-промислова розробка - 2 кв. 2018 р.;

6) буріння розвідувальної свердловини №2 - 3 кв. 2018 р. - 1 кв. 2019 р.;

7) підрахунок запасів та затвердження в ДКЗ України - 1-2 кв. 2019 р.

Разом з тим, 25.07.2017 р. на адресу Держгеонадра від Державної фіскальної служби України (далі - ДФС України) надійшов лист №12590/5/99-99-12-03-04-16, яким ДФС України повідомила, що за результатом аналізу податкових декларацій та розрахунків з рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводної сировини визначила перелік суб`єктів господарювання, які є власниками спеціальних дозволів на користування надрами, але не нарахували податкові зобов`язання з рентної плати протягом 2015-2016 років та 1 півріччя 2017 року, що, на думку ДФС України, згідно п. 23 Порядку №615, є підставою для розгляду Держгеонадра питання щодо зупинення, анулювання дії спеціальних дозволів, зокрема, виданого ТОВ "Екологічні системи України" Дозволу №3480.

У зв`язку з надходженням вказаного вище листа Держгеонадра прийнято наказ від 28.08.2017 р. №374, яким зобов`язано накдрокористувачів, зокрема, ТОВ "Екологічні системи України" протягом 10 календарних днів з моменту отримання повідомлення надати інформацію та документальне підтвердження щодо виконання Угоди №3480, Програми робіт до Угоди №3480 за зазначений період часу, а також наявності проектних документів, затверджених в установленому порядку (протоколи ЦКР Міненерговугілля) та виконання проектних рішень.

Про надходження листа ДФС України від 25.07.2017 р. №12590/5/99-99-12-03-04-16 та прийняття Держгеонадра наказу від 28.08.2017 р. №374 надрокористувача (ТОВ "Екологічні системи України") повідомлено листом №18655/03/14-17 від 01.09.2017 р., який отримано останнім 04.09.2017 р.

У зв`язку з не наданням в установленому порядку запитуваної інформації та враховуючи пропозицію Комісії з питань надрокористування (протокол від 29.09.2017 р. №12/2017), Держгеонадра прийнято наказ від 17.10.2017 р. №448, яким зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком, до якого включено, зокрема, виданий ТОВ "Екологічні системи України" Дозвіл №3480 (порушення Закону №2665-III - абз. 2 ч. 2 ст. 20; підстава зупинення - пп. 1 п. 22 Порядку №615, абз. 2 ч. 1 ст. 26 Закону №2665-III), а також надано 10 календарних днів з моменту отримання повідомлення на усунення порушень.

У подальшому, ТОВ "Екологічні системи України" звернулось до Держгеонадра з листом №26/10-01 від 26.10.2017 р. щодо усунення недоліків та поновлення дії спеціального дозволу, розглянувши який головним спеціалістом Південного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Панченко Н.В. встановлено порушення особливих умов Дозволу 3480, в частині не виконання обсягів та термінів викладених в Програмі робіт на Жуківській площі (інформації щодо виконання даного пункту Програми робіт надрокористувачем не надано), а саме:

- не завершено буріння свердловини №1, строк виконання робіт настав у 3 кв. 2017 р.;

- не відпрацьовано технології безамбарного буріння і утилізації гірничої породи і бурового розчину нешкідливими методами;

- не відпрацьовано новітні технології по розкриттю продуктивних горизонтів з метою отримання максимального припливу вуглеводнів.

Враховуючи вказане було запропоновано винести на розгляд Комісії з питань надрокористування питання щодо анулювання Дозволу №3480.

Разом з тим, 22.02.2018 р. Держгеонадра прийнято наказ №69, яким зобов`язано Департамент державного геологічного контролю провести планові перевірки надрокористувачів, в т.ч. ТОВ "Екологічні системи України" (Дозвіл №3480) щодо дотримання вимог законодавства у сфері створення геологічних територій та об`єктів, які мають важливе наукове, культурне, рекреаційно-оздоровче значення (горючі газоподібні та рідкі корисні копалини)

Так, на підставі наказу Держгеонадра від 22.02.2018 р. №69 та направлення на перевірку від 01.03.2018 р. №2, з 06.03.2018 р. по 12.03.2018 р. позивачем проведено планову перевірку ТОВ "Екологічні системи України", за результатами якої складено Акт перевірки №2/3480 дотримання вимог законодавства у сфері будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади тощо) від 12.03.2018 р. (далі - Акт перевірки).

Згідно Акту перевірки, позивачем виявлені порушення з боку ТОВ "Екологічні системи України":

1) ст. 24 КУпН та ст.ст. 20, 28 Закону №2665-III:

- не виконується п. 4 особливих умов Дозволу №3480 (не пробурена пошукова свердловина №1);

- не виконується п. 5.3 Угоди №3480 (надрокористувач зобов`язаний: проводити та фінансувати роботи у терміни та в межах, зазначених у Програмі робіт; дотримуватись вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов`язаних з користуванням надрами; дотримуватись вимог, передбачених Дозволом №3480 та цією Угодою №3480);

- не виконується п. 2 Програми робіт (буріння пошукової свердловини №1 зі строком виконання 2 кв. 2016 р. - 3 кв. 2017 р.) - пошукова свердловина №1 в установлені терміни не пробурена;

2) ст.ст. 7, 8 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року №877-V (далі - Закон №877-V) - не виконується припис від 30.09.2015 р. №21/26/3480, а саме, пошукова свердловина №1 в установлені терміни не пробурена.

Крім того, 12.03.2018 р. Держгеонадра складено припис №2/3480 (отриманий відповідачем 12.03.2018 р.), яким зобов`язано ТОВ "Екологічні системи України" у строк до 12.04.2018 р. усунути вищезазначені порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі матеріали, які підтверджують факт усунення порушень.

У подальшому, 13.04.2018 р. Держгеонадра складено подання №1/1 на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №3480 від 21.01.2009 р., яким у зв`язку з тим, що станом на 12.04.2018 р. ТОВ "Екологічні системи України" не надано матеріалів, які підтверджують факт усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування, не надана інформація щодо усунення порушень, а тому пропонувалось винести на розгляд Комісії з питань надрокористування питання щодо внесення змін до наказу Держгеонадра №448 від 17.10.2017 р. в частині підстав для зупинення дії Дозволу №3480.

Так, 27.06.2018 р. Держгеонадра прийнято наказ №216, згідно п. 4 якого на часткову заміну підстав для зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, доповнено перелік порушень та підстав для зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами згідно з Порядком №615, виклавши стовпчики 8 та 9 в редакції, що додається у додатку 4, зокрема, внесено зміни до наказу Держгеонадра від 17.10.2017 р. №448 в частині, що стосується виданого ТОВ "Екологічні системи України" Дозволу №3480: порушення вимог законодавства - абз. 2 ч. 2 ст. 20, ст. 24 КУпН, ст.ст. 20, 28 Закону №2665-III, ст. 7, абз. 3 ст. 11 Закону №877-V; підстава зупинення - пп.пп. 1, 4 п. 22 Порядку №615, абз. 2 ч. 1 ст. 26 Закону №2665-III; надрокористувачу надано 30 днів на усунення порушень.

Про вказані вище зміни Держгеонадра повідомлено ТОВ "Екологічні системи України" листом від 06.07.2018 р. №12876/02/14-18, який отримано останнім 24.07.2018 р.

У зв`язку з вказаними вище порушеннями ТОВ "Екологічні системи України" вимог законодавства у сфері надрокористування та не усуненням виявлених порушень, Держгеонадра звернулось до суду з первісним позовом про припинення права ТОВ "Екологічні системи України" користування надрами шляхом анулювання Дозволу №3480.

Поряд з цим, 27.03.2018 р. ТОВ "Екологічні системи України" звернулось до Держгеонадра із заявою від 26.03.2018 р. №01-26/03-18 на зміну програми робіт, в якій відповідач просив змінити попередню Програму робіт (зміщення термінів виконання робіт).

За результатами розгляду заяви відповідача від 26.03.2018 р. №01-26/03-18 Держгеонадра листом від 03.05.2018 р. №7438/03/12-18 повідомлено ТОВ "Екологічні системи України" про повернення вказаної заяви, оскільки у зв`язку з кадровими змінами в Держгеонадра наданий підприємством проект угоди про умови користування надрами є не актуальним.

14.05.2018 р. ТОВ "Екологічні системи України" звернулось до Держгеонадра із заявою від 10.05.2018 р. №01-10/05-18 на зміну програми робіт, в якій відповідач просив змінити попередню Програму робіт (зміщення термінів виконання робіт).

За результатами розгляду заяви відповідача від 10.05.2018 р. №01-10/05-18 Держгеонадра листом від 06.08.2018 р. №15100/03/12-18 повідомлено ТОВ "Екологічні системи України" про повернення вказаної заяви, оскільки п. 17 Порядку №615 визначено, що внесення змін до угоди про умови користування надрами здійснюється без внесення змін до дозволу за наявності інформації органів державного геологічного контролю про відсутність порушень надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр, проте наказом Держгеонадра від 17.10.2017 р. №448 зупинено дію Дозволу №3480, а на засіданні Комісії з питань надрокористування від 18.04.2018 №5/2018 прийнято рішення рекомендувати Держгеонадра анулювати в судовому порядку Дозвіл №3480.

26.07.2018 р. ТОВ "Екологічні системи України" звернулось до Держгеонадра із листом від 25.07.2018 р. №01-25/07-18, яким відповідач, керуючись наказом Держгеонадра від 27.06.2018 р. №216, яким ТОВ "Екологічні системи України" надано 30 днів на усунення порушень, надіслав пакет документів з оновленою програмою робіт (в частині зміщення термінів виконання робіт).

За результатами розгляду листа відповідача від 25.07.2018 р. №01-25/07-18 Держгеонадра листом від 23.08.2018 р. №16718/03/12-18 повідомлено ТОВ "Екологічні системи України" про повернення вказаної заяви, оскільки п. 17 Порядку №615 визначено, що внесення змін до угоди про умови користування надрами здійснюється без внесення змін до дозволу за наявності інформації органів державного геологічного контролю про відсутність порушень надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр, проте наказом Держгеонадра від 17.10.2017 р. №448 зупинено дію Дозволу №3480, а на засіданні Комісії з питань надрокористування від 18.04.2018 №5/2018 прийнято рішення рекомендувати Держгеонадра анулювати в судовому порядку Дозвіл №3480.

24.09.2018 р. ТОВ "Екологічні системи України" звернулось до Держгеонадра з листом від 23.09.2018 р. №01-23/09-18, в якому просило повторно розглянути на відповідній комісії питання щодо поновлення дії Дозволу №3480, а також надати рекомендацію на Комісії щодо зміни Програми робіт виходячи з сьогодення та наведених примірних угод до спеціальних дозволів на використання надр та програм робіт, що наведені на офіційному сайті Держгеонадра.

У зв`язку з тим, що Держгеонадра за результатами розгляду листів (заяв) ТОВ "Екологічні системи України" від 26.03.2018 р. №01-26/03-18, від 10.05.2018 р. №01-10/05-18, від 25.07.2018 р. №01-25/07-18 та від 23.09.2018 р. №01-23/09-18, на думку відповідача, протиправно не видала наказ про внесення змін до Дозволу №3480, ТОВ "Екологічні системи України" звернулось до суду з даним зустрічним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Відповідно до ст.ст. 60, 61 КУпН, державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України.

Державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Державний контроль за використанням і охороною надр у межах своєї компетенції здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Згідно з п.п. 1, 2, пп.пп. 6, 9, 10, 11, 12, 14, 15 п. 4, п. 7 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року №1174, Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Держгеонадра у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.

Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань, зокрема:

- здійснює державну реєстрацію та веде облік робіт і досліджень, пов`язаних з геологічним вивченням надр;

- видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами);

- зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення;

- здійснює переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), внесення до них змін та видачу дублікатів, продовжує строк дії спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами);

- здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням, зокрема за: обґрунтованістю застосування методик і технологій, якістю, комплексністю, ефективністю робіт з геологічного вивчення надр; дотриманням нормативів, стандартів та інших вимог щодо геологічного вивчення і використання надр, умов спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами) та угод про умови користування надрами (у тому числі угод про умови користування нафтогазоносними надрами); своєчасністю та відповідністю встановленим вимогам введення в експлуатацію розвіданих родовищ корисних копалин; своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення і використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов; відповідністю геологорозвідувальних робіт і наукових досліджень державним контрактам і замовленням, а також проектам проведення таких робіт;

- проводить планові та позапланові перевірки надрокористувачів, за результатами яких (у разі виявлення порушень вимог законодавства) складає акти, видає обов`язкові для виконання вказівки (приписи) про усунення виявлених недоліків і порушень вимог законодавства;

- здійснює державний контроль за дотриманням правил і нормативів користування нафтогазоносними надрами;

Держгеонадра здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до ч. 1 ст. 19 КУпН, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

Згідно з ч.ч. 1 - 3 ст. 24 КУпН, користувачі надр мають право:

1) здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції;

2) розпоряджатися видобутими корисними копалинами, якщо інше не передбачено законодавством або умовами спеціального дозволу;

3) здійснювати на умовах спеціального дозволу консервацію наданого в користування родовища корисних копалин або його частини;

4) на першочергове продовження строку тимчасового користування надрами;

5) користуватися додатковими правами, передбаченими угодою про розподіл продукції.

Користувачі надр зобов`язані:

1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано;

2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр;

3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища;

4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві;

4 1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України;

5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Права та обов`язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою.

Згідно з ч.ч. 2, 8 ст. 16 КУпН, спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами, внесення до них змін, видача дублікатів, продовження терміну дії спеціальних дозволів на користування надрами, зупинення їх дії або анулювання, поновлення їх дії у разі зупинення здійснюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр у встановленому законодавством порядку.

Правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності визначені Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" від 06 вересня 2005 року №2806-IV (далі - Закон №2806-IV), який встановлює порядок діяльності дозвільних органів, уповноважених видавати документи дозвільного характеру, та адміністраторів.

Згідно з ч. 1 ст. 4' 1 Закону №2806-IV, порядок проведення дозвільної (погоджувальної) процедури, переоформлення та анулювання документів дозвільного характеру центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням відповідного дозвільного органу, погодженим з уповноваженим органом, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Разом з тим, основні правові, економічні та організаційні засади діяльності нафтогазової галузі України визначені Законом №2665-III, який регулює відносини, пов`язані з особливостями користування нафтогазоносними надрами, видобутком, транспортуванням, зберіганням та використанням нафти, газу та продуктів їх переробки з метою забезпечення енергетичної безпеки України, розвитку конкурентних відносин у нафтогазовій галузі, захисту прав усіх суб`єктів відносин, що виникають у зв`язку з геологічним вивченням нафтогазоносності надр, розробкою родовищ нафти і газу, переробкою нафти і газу, зберіганням, транспортуванням та реалізацією нафти, газу та продуктів їх переробки, споживачів нафти і газу та працівників галузі.

Відповідно до ст. 20 Закону №2665-III, власник спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами має право: використовувати надану йому ділянку нафтогазоносних надр для здійснення виключно того виду діяльності, що зазначений у спеціальному дозволі на користування нафтогазоносними надрами; залучати на підрядних умовах виконавців окремих видів робіт, пов`язаних з користуванням нафтогазоносними надрами, які мають технічні можливості, що відповідають вимогам чинного законодавства, за умови прийняття ними відповідальності за порушення екологічних стандартів і вимог; вести, припиняти свою діяльність на ділянці нафтогазоносних надр на умовах, визначених цим Законом та угодою про умови користування нафтогазоносними надрами.

Власник спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами зобов`язаний: забезпечити повноту геологічного вивчення, раціональне комплексне використання і охорону нафтогазоносних надр згідно з угодою про умови користування нафтогазоносними надрами та програмою робіт; додержуватися вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов`язаних з користуванням нафтогазоносними надрами; створити безпечні для працівників і населення умови проведення робіт, пов`язаних з користуванням нафтогазоносними надрами; відшкодовувати збитки, заподіяні підприємствам, установам, організаціям, громадянам та довкіллю; надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

Додатковий перелік прав та обов`язків власника спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами визначається угодою про умови користування нафтогазоносними надрами.

Згідно зі ст. 28 Закону №2665-III, угода про умови користування нафтогазоносними надрами є невід`ємним додатком до спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами, який регулює і конкретизує передбачені законодавством України та спеціальним дозволом технічні, технологічні, організаційні, фінансові, економічні, соціальні, екологічні аспекти користування нафтогазоносними надрами на відповідній ділянці нафтогазоносних надр.

Переможець конкурсу на отримання спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами укладає із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, угоду про передбачені конкурсом умови користування нафтогазоносними надрами.

Істотними умовами угоди про умови користування нафтогазоносними надрами є: програма робіт, що повинна бути виконана власником спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами, порядок її уточнення чи зміни; джерела фінансування робіт; строки виконання робіт; зобов`язання щодо охорони довкілля; умови продовження, зупинення або анулювання дії спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами, в тому числі при виникненні форс-мажорних обставин; порядок здійснення контролю за виконанням умов спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами; право власності на інформацію, отриману в результаті користування нафтогазоносними надрами; порядок проведення і фінансування ліквідаційних робіт; відповідальність сторін; порядок розгляду спорів.

Угода про умови користування нафтогазоносними надрами може доповнюватися іншими умовами, які не суперечать чинному законодавству і визначаються з урахуванням особливостей проведення передбачених спеціальним дозволом на користування нафтогазоносними надрами робіт.

Відповідно до п. 1 Порядку №615, цей Порядок регулює питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін.

Дія цього Порядку поширюється на всі види користування надрами.

Користувачами надр можуть бути особи, визначені статтею 13 КУпН (далі - надрокористувачі).

Видача (відмова у видачі, переоформлення, анулювання) дозволу здійснюється відповідно до Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Згідно з п. 10 Порядку №615, невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням ділянки надр.

Відповідно до п.п. 17, 18 Порядку №615, внесення змін до дозволу здійснюється на підставі заяви та поданих надрокористувачем (або правонаступником - у випадку, передбаченому підпунктом 8 цього пункту) документів у разі: 1) підпункт 1 пункту 17 виключено; 2) зміни особливих умов та інших умов, визначених у дозволі; 3) зменшення площі ділянки надр за ініціативою надрокористувача або відповідних контролюючих органів; 4) виявлення під час користування надрами даних про нові властивості, якість або кількість корисних копалин після проведення державної експертизи відповідних геологічних матеріалів відповідно до Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 грудня 1994 р. N 865 (ЗП України, 1995 р., N 3, ст. 55) (при цьому у разі, коли було виявлено і затверджено запаси корисної копалини загальнодержавного значення, внесення змін до дозволу здійснюється після отримання погодження Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідної обласної, Київської та Севастопольської міської ради); 5) підпункт 5 пункту 17 виключено; 6) виявлення надрокористувачем після отримання дозволу описок, очевидних помилок; 7) утворення шляхом виділу з юридичної особи надрокористувача (крім суб`єкта господарювання державного сектору економіки, а також підприємства, господарського товариства, у статутному капіталі якого не менш як 50 відсотків належить підприємству та/або господарському товариству, частка держави в статутному капіталі якого становить 100 відсотків) юридичної особи з метою продовження діяльності на наданій йому в користування ділянці надр за таких умов: частка надрокористувача в статутному (складеному) капіталі новоутвореної юридичної особи становитиме не менш як 50 відсотків; відсутність в надрокористувача на час прийняття рішення про внесення змін до дозволу боргу із сплати рентної плати за користування надрами; наявність інформації про відсутність порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр, за результатами здійснення заходу державного нагляду (контролю), який було проведено не пізніше ніж за 6 місяців до дати подання заяви про внесення змін до дозволу; 8) утворення господарського товариства, у статутному капіталі якого 100 відсотків акцій належить державі, у результаті реорганізації шляхом злиття; 9) участі юридичної особи надрокористувача (крім суб`єкта господарювання державного сектору економіки, а також підприємства, господарського товариства, у статутному капіталі якого не менш як 50 відсотків належить підприємству та/або господарському товариству, частка держави в статутному капіталі якого становить 100 відсотків) в юридичній особі з метою продовження діяльності на наданій йому в користування ділянці надр за таких умов: частка надрокористувача в статутному (складеному) капіталі юридичної особи, в якій юридична особа надрокористувача бере участь, становитиме не менш як 50 відсотків; дотримання надрокористувачем обмежень, встановлених частиною шостою статті 16 Кодексу України про надра; відсутність в надрокористувача на час прийняття рішення про внесення змін до дозволу заборгованості із сплати рентної плати за користування надрами; наявність інформації про відсутність порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр, за результатами здійснення заходу державного нагляду (контролю), який було проведено не пізніше ніж за шість місяців до дати подання заяви про внесення змін до дозволу.

Для внесення змін до дозволу заявник подає заяву, в якій зазначаються номер та дата дозволу, разом з: копією паспорта та реєстраційним номером облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця (фізичні особи, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган ДФС і мають відмітку у паспорті, подають лише копію паспорта із серією, номером та відміткою); інформацією (у формі довідки, яка складається надрокористувачем, засвідчується його підписом) про виконання особливих умов дозволу, до якого планується внести зміни, та програми робіт, виконання якої передбачено угодою про умови користування надрами; пояснювальною запискою, яка складається надрокористувачем, засвідчується його підписом та містить обґрунтування необхідності внесення змін до дозволу.

Орган з питань надання дозволу надає протягом 30 календарних днів з дати надходження заяви про переоформлення дозволу (внесення змін до нього) та документів, що додаються до неї, заявникові дозвіл на новому бланку з урахуванням відповідних змін або вмотивовану відмову.

Переоформлення дозволу або внесення змін до нього здійснюється без зміни номера, дати реєстрації, строку його дії та умов користування надрами і є обов`язковою підставою для внесення змін до угоди про умови користування надрами.

Отже, в межах спірних правовідносин ТОВ "Екологічні системи України", як надрокористувач, з метою внесення змін до Дозволу №3480 повинно було звернутись до Держгеонадра з відповідною заявою разом з визначеними в Порядку №615 документами.

Водночас, листи (заяви) ТОВ "Екологічні системи України" від 26.03.2018 р. №01-26/03-18, від 10.05.2018 р. №01-10/05-18, від 25.07.2018 р. №01-25/07-18, від 23.09.2018 р. №01-23/09-18 за формою та змістом не відповідають визначеним в Порядку №615 вимогам до заяв та доданим до неї документам для внесення змін до спеціального дозволу.

Крім того, зі змісту листів (заяв) від 26.03.2018 р. №01-26/03-18, від 10.05.2018 р. №01-10/05-18, від 25.07.2018 р. №01-25/07-18, від 23.09.2018 р. №01-23/09-18 вбачається, що ТОВ "Екологічні системи України" просило змінити попередню Програму робіт, яка є додатком до Угоди №3480, - тобто просило внести зміни до Угоди №3480.

При цьому, відповідно до п. 17 Порядку №615, внесення змін до угоди про умови користування надрами здійснюється органом з питань надання дозволу без внесення змін до дозволу за наявності інформації органів державного геологічного контролю про відсутність порушень надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.

Проте, з матеріалів справи вбачається, що станом на час розгляду листів (заяв) ТОВ "Екологічні системи України" від 26.03.2018 р. №01-26/03-18, від 10.05.2018 р. №01-10/05-18, від 25.07.2018 р. №01-25/07-18, від 23.09.2018 р. №01-23/09-18 у Держгеонадра була наявна інформація про наявність порушень з боку ТОВ "Екологічні системи України" умов користування надрами, передбачених Дозволом №3480 або Угодою №3480, що підтверджується, зокрема, Актом перевірки.

Враховуючи вищезазначене, правові підстави для задоволення вимог ТОВ "Екологічні системи України" за зустрічним позовом щодо визнання протиправною бездіяльності Держгеонадра щодо не видачі наказу про внесення змін до Дозволу №3480 та зобов`язання відповідача видати наказ про внесення змін до Дозволу №3480 відповідно до наданих заяв - відсутні.

Відносно вимог первісного позову суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 7 ст. 4' 1 Закону №2806-IV, дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав:

1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації;

2) здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

Згідно з ч.ч. 1-3 ст. 26 КУпН, право користування надрами припиняється у разі:

1) якщо відпала потреба у користуванні надрами;

2) закінчення встановленого строку користування надрами;

3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;

4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення;

5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;

6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;

7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 27 Закону №2665-III, анулювання спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами здійснюється у разі:

- відмови користувача нафтогазоносними надрами від користування нафтогазоносними надрами;

- ліквідації суб`єкта господарської діяльності, якому надано спеціальний дозвіл на користування нафтогазоносними надрами;

- вилучення в установленому законодавством порядку наданої у користування ділянки нафтогазоносних надр;

- визнання виданого спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами недійсним;

- зупинення дії спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами і невжиття користувачем нафтогазоносними надрами заходів для усунення причин цього зупинення;

- якщо користувач нафтогазоносними надрами без поважних причин протягом 180 календарних днів з моменту початку строку дії спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами не приступив до користування нафтогазоносними надрами;

- використання нафтогазоносних надр не за призначенням.

Анулювання спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, а у випадках, передбачених абзацами четвертим - сьомим частини першої цієї статті, у разі незгоди надрокористувача - у судовому порядку.

Згідно з п. 23 Порядку №615, право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому КУпН та Законом №2806-IV.

З матеріалів справи вбачається, що порушення з боку ТОВ "Екологічні системи України", як надрокористувачем, умов та порядку користування надрами та невиконання обов`язків, визначених ст. 24 КУпН та ст.ст. 20, 28 Закону №2665-III, Дозволом №3480 та Угодою №3480, полягає в тривалому не виконанні надрокористувачем Програми робіт, що відповідно до Угоди №3480 є обов`язковою до виконання.

Так, відповідно до п. 2 Програми робіт, надрокористувач повинен був здійснити буріння свердловини №1 у період з 2 кв. 2016 року по 3 кв. 2017 року, але, як було встановлено в Акті перевірки, пошукову свердловину №1 так і не було пробурено, відповідно надрокористувач не приступив до дослідно - промислової розробки родовища Жуківська площа, чим порушив основну мету користування надрами.

Отже, враховуючи вказане, дію Дозволу №3480 зупинено наказом позивача №448 від 17.10.2017 р. (із змінами, внесеними відповідно до наказу №216 від 27.06.2018 р.).

У свою чергу, від надрокористувача (ТОВ "Екологічні системи України") на адресу Держгеонадра надійшли листи щодо усунення недоліків згідно Акту перевірки, в яких надає пояснення щодо допущених ним порушень умов і надрокористування, які суд вважає неналежним доказом відсутності порушень з боку ТОВ "Екологічні системи України" умов та порядку користування надрами ,виходячи з наступного.

Так, надрокористувачем надавались пояснення, що ним на виконання п. 2 Програми робіт проведено ряд відповідних робіт та отримано документи у сфері користування надрами та земельних правовідносин задля проведення робіт з буріння, як зазначає відповідач, зокрема, в листі від 27.10.2017 р. №26/10-01, ним розпочато роботи з буріння ствола під кондуктор із залученням підрядної організації на договірних засадах, тобто ТОВ "Екологічні системи України" станом на 4 кв. 2017 р. тільки закінчив підготовку до початку буріння свердловини №1, незважаючи на те що у 3 кв. 2017 року вказані роботи мали бути закінчені.

При цьому, надрокористувачем (ТОВ "Екологічні системи України") не надано суду належних та достатніх доказів на підтвердження виконання робіт по бурінню пошукової свердловини №1 Жуківської площі, а позивачем при проведені перевірки 12 березня 2018 року встановлено, що буріння свердловини №1 не розпочато.

Крім того, суд звертає увагу, що приписи Держгеонадра від 12.03.2018 р. №2/3480 та від 30.09.2015 р. №21/26/3480 ТОВ "Екологічні системи України" не оскаржувались.

Враховуючи вищезазначене у сукупності, суд приходить до висновку, що в межах спірних правовідносин:

- ТОВ "Екологічні системи України" допустило порушення вимог законодавства, відносно яких Держгеонадра видавала припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення;

- ТОВ "Екологічні системи України" під час використання надр порушено вимоги, передбачені Дозволом №3480;

- ТОВ "Екологічні системи України", як надрокорситувачем, не вжито належних заходів для усунення причин зупинення дії Дозволу №3480.

А тому, вимоги Держгеонадра за первісним позовом про припинення права користування надрами шляхом анулювання Дозволу №3480 є обґрунтованими та підлягають задоволенню повністю.

Згідно з ч. 1 ст. 9, ст. 72, ч.ч. 1, 2, 5 ст. 77 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів.

Таким чином, із системного аналізу вище викладених норм та з`ясованих судом обставин вбачається, що первісний позов Держгеонадра до ТОВ "Екологічні системи України" про зобов`язання вчинити певні дії є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню повністю, а зустрічний позов ТОВ "Екологічні системи України" до Держгеонадра про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії - безпідставним, необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню повністю.

Згідно з ч. 2 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

В матеріалах справи відсутні докази понесення позивачем, як суб`єктом владних повноважень, судових витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, а тому судові витрати не підлягають стягненню.

На підставі вище викладеного, керуючись ст.ст. 72-77, 90, 139, 192, 241-246, 250, 255 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

1. Первісний позов Державної служби геології та надр України (місцезнаходження: 03680, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16; код ЄДРПОУ 37536031) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Екологічні системи України" (місцезнаходження: 01013, м. Київ, вул. Будіндустрії, 6, оф. 17; код ЄДРПОУ 34962925) про зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

2. Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №3480 від 21 січня 2009 року, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Екологічні системи України".

3. Відмовити повністю у задоволенні зустрічного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Екологічні системи України" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п`ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Ю.Т. Шрамко

Рішення у повному обсязі складено 07 жовтня 2019 року.

Джерело: ЄДРСР 85490937
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку