open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Справа № 905/616/19

СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

проспект Незалежності, 13, місто Харків, 61058

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"30" жовтня 2019 р. Справа № 905/616/19

Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: головуючий суддя Геза Т.Д., суддя Мартюхіна Н.О., суддя Плахов О.В.

Секретар судового засідання – Єлфімова Ю.О.

за участю представників:

від апелянта – Дякович В.В. (директор)

від позивача – Бречко В.В. (директор)

третя особа – ОСОБА_1

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Східного апеляційного господарського суду

апеляційну скаргу Виробничого ремонтно-житлового підприємства міста Часів Яр, м.Часів Яр, Донецька область (вх. № 2508 Д/2)

на рішення господарського суду Донецької області від 15.07.2019 (суддя Левшина Г.В., ухвалене у м. Харків 15.07.2019 о 15:40 год., повний текст складено 18.07.2019)

у справі №905/616/19

за позовом Публічного акціонерного товариства “Часівоярський вогнетривкий комбінат”, м.Часів Яр, Донецька область

до відповідача Виробничого ремонтно-житлового підприємства міста Часів Яр, м.Часів Яр, Донецька область

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Часовоярської міської ради, м.Часів Яр, Донецька область

про стягнення заборгованості в сумі 116862,59 грн.

У судовому засіданні апеляційної інстанції 23.10.2019 оголошено перерву до 30.10.2019 о 14:15 годині.

ВСТАНОВИВ:

Публічне акціонерне товариство “Часівоярський вогнетривкий комбінат” –позивач, звернулося до господарського суду Донецької області з позовом до відповідача – Виробничого ремонтно-житлового підприємства міста Часів Яр про стягнення заборгованості в сумі 116862,59 грн.

В обґрунтування позивних вимог позивач посилається на неналежне виконання відповідачем грошових зобов`язань з оплати за надані послуг з теплопостачання, внаслідок чого утворилась заборгованість за період з 01.01.2017 по 31.12.2018.

Рішенням господарського суду Донецької області від 15.07.2019 позовні вимоги Публічного акціонерного товариства “Часівоярський вогнетривкий комбінат”, м.Часів Яр до Виробничого ремонтно-житлового підприємства міста Часів Яр, м.Часів Яр, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Часовоярська міська рада, м.Часів Яр про стягнення заборгованості в сумі 116862,59 грн., задоволено повністю.

Стягнуто з Виробничого ремонтно-житлового підприємства міста Часів Яр на користь Публічного акціонерного товариства “Часівоярський вогнетривкий комбінат” заборгованість в сумі 116 862,59 грн., судовий збір в сумі 1921,00 грн.

Рішення суду першої інстанції мотивовано доведеністю та обґрунтованістю позовних вимог.

Суд першої інстанції дійшов до висновку, що обов`язок безпосередньо утримання майна виникає у відповідача на підставі актів цивільного законодавства, тому обов`язок з оплати зазначених послуг покладається на балансоутримувача - Виробниче ремонтно-житлове підприємство м.Часів Яр.

Місцевим господарським судом визнано безпідставними посилання відповідача на ті обставини, що він є балансоутримувачем вказаних у позові приміщень і не є споживачем послуг з теплопостачання, а тому обов`язку з оплати вказаних послуг не настало, оскільки спірні житлово-комунальні послуги пов`язані з утриманням приміщень.

Суд першої інстанції послався на те, що наданий позивачем розрахунок є арифметично вірним, відповідає законодавству та фактичним обставинам справи, оскільки з розрахунку позовних вимог та наданих витягів з особистих рахунків за спірними адресами вбачається, що вони зазначені з урахуванням коефіцієнта (відхилення фактичних показників від врахованих у встановлених тарифах на послугу з централізованого опалення (Кі) та відповідних тарифів на послуги з централізованого опалення, які надаються позивачем).

Разом з тим, відповідачем до матеріалів справи не надано належних доказів на підтвердження обставин неотримання відповідних послуг у спірний період з 01.01.2017 по 31.12.2018.

Відповідач - Виробниче ремонтно-житлове підприємство міста Часів Яр звернувся до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просив скасувати рішенням господарського суду Донецької області від 15.07.2019 у справі №905/616/19 та ухвалити нове про відмову у задоволенні позовних вимог.

Апелянт вважає рішення суду першої інстанції таким, що ухвалене з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Апелянт посилається на те, що власником спірних приміщень, до яких постачалася теплова енергія, є Часовоярська міська рада, а Виробниче ремонтно-житлове підприємство міста Часів Яр є лише балансоутримувачем цих приміщень. На думку апелянта, балансоутримувач не несе відповідальності за несплату за отримані власником послуги з теплопостачання.

Зазначає, що відповідач не є споживачем житлово-комунальних послуг, оскільки не є власником спірних житлових приміщень, тому у нього відсутній обов`язок оплачувати житлово-комунальні послуги.

Крім того, апелянт вважає, що надані позивачем розрахунки заборгованості є некоректними, оскільки вказані квартири є комунальними (власником кімнати, в якій ніхто не проживає, - є Часовоярська міська рада, а інших – фізична особа, яка зареєстрована в ній), тобто, складаються не лише з опалювальної житлової площі, а і з площі загального користування, оплату за яку потрібно нараховувати солідарно. Посилається на те, що

У відзиві на апеляційну скаргу Публічне акціонерне товариство “Часівоярський вогнетривкий комбінат” вважає, що апеляційна скарга не містить підстав для скасування рішення суду першої інстанції, а рішення господарського суду Донецької області від 15.07.2019 у справі №905/616/19 є законним, обґрунтованим та таким, що ухвалене у відповідності до норм матеріального та процесуального права.

Позивач зазначає, що власником спірних приміщень є Часовоярська міська рада, а балансоутримувачем (споживачем послуг з опалення) - Виробниче ремонтно-житлове підприємство міста Часів Яр, на яке покладено обов`язок утримання будинків.

Зазначає, що посилання відповідача на те, що він є балансоутримувачем вказаних у позові приміщень і не є споживачем послуг з теплопостачання є безпідставними, оскільки спірні житлово-комунальні послуги пов`язані з утриманням приміщень. Вважає, що обов`язок з оплати зазначених послуг виникає у відповідача на підставі актів цивільного законодавства, які передбачають обов`язок балансоутримувача в утриманні переданого йому майна.

Позивач вважає, що саме відповідач, як фактичний споживач послуг, повинен розрахуватися за них. Зазначає, що відповідачем не надано належних доказів на підтвердження обставин неотримання відповідних послуг у спірний період.

Щодо розрахунку, наданого до позовної заяви, Публічне акціонерне товариство “Часівоярський вогнетривкий комбінат” зазначає, що розрахунок проводився з урахуванням опалювальної площі (кімнати/кімнат), в яких особи не зареєстровані та до яких подавалась теплова енергія в період з 01.01.2017 по 31.12.2018.

Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12.08.2019 сформовано наступний склад колегії суддів: головуючий суддя – Геза Т.Д., суддя Плахов О.В., суддя Шутенко І.А.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 02.09.2019 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Виробничого ремонтно-житлового підприємства міста Часів Яр № б/н від 02.08.2019 на рішення господарського суду Донецької області від 15.07.2019 у справі № 905/616/19 без повідомлення учасників справи.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 26.09.2019 призначено справу № 905/616/19 до розгляду на 23.10.2019.

У судовому засіданні 23.10.2019 оголошено перерву до 30.10.2019 о 14:15 годині, про що постановлено протокольну ухвалу.

У зв`язку з перебуванням у відрядженні судді-члена колегії Шутенко І.А. на дату розгляду справи у судовому засіданні, протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 28.10.2019 сформовано наступний склад колегії суддів: головуючий суддя – Геза Т.Д., суддя Мартюхіна Н.О., суддя Плахов О.В.

Стаття 269 ГПК України передбачає, що суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Відповідно до ч. 12 ст. 270 Господарського процесуального кодексу України, неявка сторін, або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Фіксація судових засідань апеляційної інстанції здійснювалась за допомогою звукозаписувального технічного засобу згідно вимог ст.ст.222, 223 та п.17.7 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України в порядку розгляду апеляційної скарги, встановленому ст.270 Господарського процесуального кодексу України.

Заслухавши суддю-доповідача, присутніх у судових засіданнях представників учасників справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права з урахуванням повноважень, визначених в ст. 269 Господарського процесуального кодексу України, судова колегія встановила.

Рішенням виконавчого комітету Часовоярської міської ради №6 від 25.01.2006 “Про визначення виробників послуг у місті Часів Ярі та виконавців житлово-комунальних послуг у житловому фонді територіальної громади міста Часів Яру” визначено виробником послуг з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води в м. Часів Яр, зокрема, у п.1.1.2 Відкрите акціонерне товариство “Часівоярський вогнетривкий комбінат” (т.1, а.с.65).

У п.2.2 вказаного рішення визначено виконавцями житлово-комунальних послуг в житлових будинках комунальної власності територіальної громади міста Часів Яру, зокрема, Часівоярське виробниче ремонтно-житлове підприємство.

Виконавці житлово-комунальних послуг відповідно до вказаного рішення повинні забезпечити: виготовлення бланків договорів на надання житлово-комунальних послуг по формі згідно додатку 1 (п.3.1); укладання договорів на надання житлово-комунальних послуг мешканцям житлових приміщень (п.3.2); укладання договорів з підприємствами - виробниками послуг і постачання послуг з централізованого опалення, гарячого та холодного водопостачання та договорів на утримання житлового фонду і прибудинкових територій з підприємствами, що здійснюють утримання житлових будинків та прибудинкових територій (п.3.3).

Згідно з довідкою №12/2-42 від 30.01.2019 ПАТ “Часівоярський вогнетривкий комбінат” забезпечує тепловою енергією об`єкти житлового фонду м.Часів Яр за наступними адресами: вул. Горького, будинки № 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 14, 16, 18, 20, 21, 22, 26; вул. Міліцейська, будинки №№ 2, 4, 6; вул. Миру (Й. Кобзона), будинки № 5, 6, 7, 8, 9, 10; вул. Олійника (Жовтнева), будинки № 4, 5, 7, 9; АДРЕСА_1 . Гірників (Р.Люксембург), будинок №2; вул. Транспортна, будинки № 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21 (т.1, а.с.66).

З листа №35/1-7 від 23.01.2017 вбачається, що позивач надіслав на адресу відповідача та третьої особи договори №Д-39/17 про надання послуг з централізованого опалення на неприватизовані квартири, які знаходяться в комунальній власності Часовоярської міської ради (т.1, а.с.44).

13.10.2017 позивач звернувся до відповідача та третьої особи з листом №12/2-147, в якому направив договір №Д-302/17 від 13.10.2017 про надання послуг з централізованого опалення, просив терміново оформити один примірник договору (з візами) та надіслати на його адресу або пояснити причини його непідписання (т.1, а.с.47).

31.10.2017 позивач звернувся до відповідача та третьої особи з листом, в якому повідомив останніх про те, що на їх адресу 13.10.2017р. №12/2-147 було направлено оформлений з боку позивача договір про надання послуг з централізованого опалення №Д-302/17 від 13.10.2017 та, у зв`язку з початком опалювального сезону 2017-2018, просив терміново оформити договори, один примірник (з візами) якого надіслати на адресу позивача (т.1, а.с. 46).

Листом №35-1/79 від 28.11.2017 позивач звернувся до відповідача та третьої особи, в якому повідомив, що позивач спочатку опалювального сезону 2017-2018 року, а саме з 16.10.2017 надає послуги з централізованого опалення в будинки, в яких знаходяться квартири вказані в договорі, у зв`язку з чим повторно надіслав на адреси відповідача та третьої особи оформлений договір про надання послуги з централізованого опалення №Д-302/17 від 13.10.2017. До вказаного листа позивачем надано акти про підключення до системи централізованого опалення житлового будинку (т.1, а.с.45).

У відповіді №156 від 27.11.2017 на лист позивача від 28.11.2017р. №35/1-79 повідомлено, що у зв`язку з відсутністю факту отримання послуг централізованого опалення повертається без підпису договір №Д-302/17 від 13.10.2017. Крім того, у вказаній відповіді третя особа рекомендувала позивача направити пропозицію укласти зазначений договір безпосередньо власнику житла, як споживачу будь-яких послуг ЖКГ в комунальній власності територіальної громади міста Часів Яр (т.1, а.с. 50).

15.01.2018 позивач звернувся до третьої особи з листом №35-1/03, в якому надіслав договір про надання послуг з централізованого опалення №Д-20/18 від 15.01.2018 на 2018 календарний рік. та просив його терміново оформити (т.1, а.с.51).

25.01.2018 позивач звернувся до відповідача та третьої особи з листом, до якого додав договір про надання послуг з централізованого опалення №Д-27/18 на 2018 календарний рік та просив його терміново оформити (т.1, а.с. 52).

Відповідач у відповіді №32 від 02.03.2018 на лист від 25.01.2018 №35/1-05 повідомив позивача, що у зв`язку з відсутністю факту отримання послуг централізованого опалення, відсутністю виділених асигнувань з місцевого бюджету на 2018 рік на опалення комунальних послуг комунального майна повертає без підпису договір №Д-27/18 (т.1, а.с. 57).

Відповідач звернувся до третьої особи з листом №280 від 26.11.2018, в якому, враховуючи надзвичайно складну фінансову ситуацію підприємства в частині власних коштів (окрім фінансування з місцевого бюджету заходів з утримання та ремонту об`єктів та елементів благоустрою), просив терміново вирішити питання з повторним заселенням квартир загального користування комунальної власності, які є предметом спору за рішенням суду №905/1679/17 або передбачити в бюджеті на 2019 рік фінансування ВРЖП м. Часів Яра на сплату послуг теплопостачання комунальних квартир житлового фонду міста (т.1, а.с.61).

26.12.2018 позивач звернувся до відповідача та третьої особи з листом №35-1/111, в якому надіслав договір про надання послуг з централізованого опалення №Д-265/18 та просив його терміново оформити (т.1, а.с. 58).

Відповідач у відповіді №16 від 24.01.2019 на лист від 26.12.2018 №35-1/111 повідомив позивача, що Виробниче ремонтно-житлове підприємство міста Часів Яра є унітарним комунальним підприємством, основною діяльністю якого сьогодні є надання послуги з благоустрою міста та лише утримання на балансі комунального майна територіальної громади, до складу якого входить і житловий фонд міста, власником якого є міська рада. Кошти на проведення господарської діяльності підприємства виділяються за рішенням Часовоярської міської ради на її засіданнях. Враховуючи норми бюджетного законодавства, Виробниче ремонтно-житлове підприємство не має права без рішення власника - Часовоярської міської ради, укладати будь-які договори, що ведуть за собою фінансові зобов`язання для підприємства, яке отримує цільове фінансування з місцевого бюджету. Тому лише після прийняття рішення власником приміщень, Часовоярською міською радою, про фінансування заходи зі сплати послуг теплопостачання в неприватизованих квартирах, що є комунальною власністю, виділення коштів на виконання даного рішення, може бути укладений договір про надання послуг з централізованого опалення в даних приміщеннях.

При цьому, у вказаному листі відповідач зазначив, що ним направлено лист Часовоярській міській раді про необхідність виділення коштів підприємству на 2019 рік на оплату послуг теплопостачання в неприватизованих квартирах, що не заселені, або необхідність повторного заселення даних квартир, однак відповіді станом на 24.01.2019 до підприємства не надходило та не було виділено жодних коштів на 2019 рік на оплату послуг теплопостачання.

Враховуючи вищезазначене, відповідач повернув без підпису договір від 08.11.2018 №Д-265/18, у зв`язку з неможливістю виконання (т.1, а.с. 62).

Третя особа у відповіді №02-41/231 від 05.02.2019 на лист відповідача №35-1/18 від 01.02.2019 повернула проект договору про надання послуг з централізованого опалення №Д-265/18 від 08.11.2018 року без виконання у зв`язку з тим, що Часовоярська міська рада не є споживачем житлово-комунальних послуг та відповідно до запропонованого проекту договору Часовоярська міська рада не наділена правами та обов`язками, окрім п.3.5 проекту договору, а саме: “Джерело фінансування - кошти місцевого бюджету” (т.1, а.с. 63).

З матеріалів справи вбачається, що договір про надання послуги з централізованого опалення сторонами укладено не було.

Разом з тим, наявні в матеріалах справи докази свідчать, що послуги з централізованого опалення надавались позивачем. Вищезазначене підтверджується рішеннями Виконавчого комітету Часовоярської міська рада №84 від 21.09.2016р. “Про початок опалювального періоду 2016-2017 року у м. Часів Яр” (т.1, а.с.120), №71 від 20.09.2017 “Про початок опалювального періоду 2017-2018 року у м. Часів Яр” (т.1, а.с.124), №19 від 21.03.2018 “Про закінчення опалювального періоду 2017-2018 року у м. Часів Яр” (т.1, а.с.126), №40рр від 03.04.2018 “Про закінчення опалювального періоду 2017-2018 року у м. Часів Яр” (т.1, а.с.127) та наказами ПАТ “Часовоярської міської ради” “Про початок опалювального періоду 2016-2017р.р.” №920 від 21.09.2016 (т.1, а.с.121), “Про початок опалювального періоду 2017-2018р.р.” №891 від 27.09.2017 (т.1, а.с.125) та “Про закінчення опалювального періоду 2016-2017р.р.” №326 від 04.04.2017р. (т.1, а.с.123), “Про закінчення опалювального періоду 2017-2018р.р. №237 від 04.04.2018 (т.1, а.с.128).

Згідно зі ст. 327 Цивільного кодексу України у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Приписами ст. 322 Цивільного кодексу України встановлено, що власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до ст. 23 Закону України “Про житлово-комунальні послуги” встановлено, що власник має право тримати на балансі та управляти належним йому майном. Власник має право доручати повністю або частково розпоряджатися та управляти належним йому майном відповідно до закону та договору балансоутримувачу або управителю.

З матеріалів справи вбачається, що власником вказаних у позовній заяві приміщень, до яких постачалася теплова енергія, є Часовоярська міська рада, а балансоутримувачем – Виробниче ремонтно-житлове підприємством м.Часів Яр.

Згідно з п. 2.3 Статуту Виробничого ремонтно-житлового підприємства м.Часів Яр (далі – підприємства), підприємство несе відповідальність за своїми зобов`язаннями в межах належного йому майна згідно з чинним законодавством.

Відповідно до п. 3.1 Статуту підприємство створено з метою:

- забезпечення належного утримання експлуатації та збереження житлового фонду засновника: будинків, під`їздів житлових будинків, прибудинкової території, інших місць спільного користування житловими будинками; своєчасного проведення капітального та поточного ремонту житлового фонду, забезпечення безперебійної роботи інженерного устаткування житлових будинків та приміщень згідно з правилами та нормами технічної експлуатації житлового фонду;

- організації забезпечення фізичних осіб, які мешкають в будинках житлового фонду засновника комунальними та іншими послугами;

- забезпечення виконання власниками квартир, жилих і нежилих приміщень будинків, наймачами, орендарями, орендодавцями квартир, жилих і нежилих приміщень в будинках, які належать засновнику, вимог Правил користування приміщеннями та прибудинковими територіями, інших норм діючого законодавства України відносно оренди, використання, експлуатації жилих і нежилих приміщень будинків та прибудинкової території;

- здійснення технічного нагляду за станом та належною експлуатацією житлового фонду та міських доріг, переданого для обслуговування та ремонту іншим підприємствам, здійснення контролю за утриманням житлових будинків та міських доріг;

- забезпечення подальшого розвитку житлового господарства на основі встановлених норм обслуговування та досягнень науки та техніки;

- забезпечення економії матеріальних та фінансових ресурсів, які виділені на проведення ремонту та експлуатацію житлового фонду, а також зворотних коштів;

- здійснення ринкових взаємовідносин та одержання прибутку на основі задоволення потреб фізичних осіб, підприємств, установ, організацій, інших закладів у продукції, що виробляє та послугах, що виконуються у сферах, які визначені предметом діяльності підприємства.

Для досягнення вказаних цілей підприємство здійснює наступні види діяльності, зокрема, утримання на балансі переданого йому житлового фонду територіальної громади м.Часів Яра, об`єктів благоустрою і інженерної інфраструктури; експлуатація житлового фонду; господарське керування житловим фондом (п.3.2 Статуту).

Згідно зі ст.1 Закону України “Про житлово-комунальні послуги” (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) балансоутримувач будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд (далі - балансоутримувач) - власник або юридична особа, яка за договором з власником утримує на балансі відповідне майно, а також веде бухгалтерську, статистичну та іншу передбачену законодавством звітність, здійснює розрахунки коштів, необхідних для своєчасного проведення капітального і поточного ремонтів та утримання, а також забезпечує управління цим майном і несе відповідальність за його експлуатацію згідно з законом.

Відповідно до Правил користування тепловою енергією, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 03.10.2007 №1198, балансоутримувач будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд (далі- балансоутримувач) - власник або юридична особа, яка за договором з власником утримує на балансі відповідне майно, а також веде бухгалтерську, статистичну та іншу передбачену законодавством звітність, здійснює розрахунком коштів, необхідних для своєчасного проведення капітального і поточного ремонтів та утримання, а також забезпечує управління цим майном і несе відповідальність за його експлуатацію згідно з законом.

Статтею 136 Господарського кодексу України встановлено, що право господарського відання є речовим правом суб`єкта підприємництва, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом), з обмеженням правомочності розпорядження щодо окремих видів майна за згодою власника у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законами. Власник майна, закріпленого на праві господарського відання за суб`єктом підприємництва, здійснює контроль за використанням та збереженням належного йому майна безпосередньо або через уповноважений ним орган, не втручаючись в оперативно-господарську діяльність підприємства.

Згідно зі ст. 24 Закону України “Про житлово-комунальні послуги” балансоутримувач має право:

1) здійснювати функції утримання на балансі переданого йому за договором з власником майна та управляти їм чи передавати за договором повністю або частково функції управління управителю;

2) визначати порядок утримання, експлуатації та ремонту майна;

3) укладати договори на надання житлово-комунальних послуг;

4) приймати рішення щодо використання коштів на виконання капітального та поточного ремонтів;

5) здійснювати господарську діяльність у порядку, визначеному законом;

6) звертатися до суду про звернення стягнення на майно осіб, які відмовляються оплачувати рахунки за споживання житлово-комунальних послуг або відшкодовувати завдані збитки майну, що перебуває в нього на балансі.

Балансоутримувач зобов`язаний:

1) укладати договір з власником (співвласниками) на утримання на балансі відповідного майна;

2) утримувати на балансі майно, визначене договором з власником (співвласниками);

3) вести бухгалтерську, статистичну та іншу, передбачену законодавством, звітність відповідно до законодавства;

4) забезпечувати управління майном власними силами або укладати договір з юридичною особою на управління майном;

5) забезпечити умови для своєчасного проведення капітального і поточного ремонтів відповідно до встановлених стандартів, нормативів, норм та правил;

6)забезпечити належні експлуатацію та утримання майна, що перебуває на його балансі.

Отже , обов`язок безпосередньо утримання майна покладається на балансоутримувача - Виробниче ремонтно-житлове підприємство м.Часів Яр.

Згідно зі ст.19 Закону України “Про житлово-комунальні послуги” відносини між учасниками договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах.

Пунктом 1 ч. 1 ст. 20 Закону України “Про житлово-комунальні послуги” передбачено право споживача одержувати вчасно та відповідної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством та умовами договору про надання житлово-комунальних послуг.

Пунктом 5 ч. 3 ст. 20 Закону України “Про житлово-комунальні послуги” визначений обов`язок споживача оплачувати житлово-комунальні послуги у строки, встановлені договором або законом.

За приписами ч. 5, 6 ст. 19 Закону України “Про теплопостачання” теплотранспортуюча організація не має права відмовити споживачу теплової енергії у забезпеченні його тепловою енергією за наявності технічних можливостей на приєднання споживача до теплової мережі, а споживач повинен щомісячно здійснювати оплату теплопостачальній організації за фактично отриману теплову енергію.

Згідно з ч.2 ст.275 Господарського кодексу України відпуск енергії без оформлення договору енергопостачання не допускається.

Зазначені положення кореспондуються з п.п. 4, 14 Правил користування тепловою енергією, якими передбачено, що користування тепловою енергією допускається лише на підставі договору купівлі-продажу теплової енергії, споживач зобов`язаний до початку подачі теплоносія до системи тепло споживання укласти з теплопостачальною організацією такий договір.

Тобто у сфері теплопостачання встановлюються відносини шляхом укладення договору про купівлю-продаж (постачання) теплової енергії між теплогенеруючою або теплопостачальною організацією і власником або балансоутримувачем будинку.

З огляду на передбачену законодавством обов`язковість укладення договору купівлі-продажу теплової енергії, позивач звертався до відповідача та третьої особи з вимогою укласти відповідний договір.

З наявного в матеріалах справи листування між позивачем, відповідачем та третьою особою вбачається, що відмова від укладання договору про надання послуги з централізованого опалення обґрунтована, зокрема, відсутністю факту отримання послуг централізованого опалення, відсутністю виділених асигнувань з місцевого бюджету на опалення комунальних послуг комунального майна, яке є неприватизованим, власником якого є територіальна громада міста Часів Яр.

Однак , відсутність письмового договору щодо надання житлово-комунальних послуг не може бути підставою для звільнення споживача від встановленого законом обов`язку оплати послуг у повному обсязі, якщо він фактично користується ними зі згоди постачальника послуг.

Аналогічний висновок викладено у постанові Верховного Суду від 06.03.2018 року у справі №910/15085/16.

Разом з тим, до матеріалів справи додано акти обстеження кімнат в квартирах загального користування, зокрема:

- від 05.10.2017 в кв. АДРЕСА_2 (до 03.12.2015 - ОСОБА_2 . ОСОБА_3 ), АДРЕСА_3 , складені комісією у складі: першого заступника міського голови Сорокіна О.О., директора ВРЖП м. Часів Яра Гордієнко В.С., заступника головного енергетика ПАТ “Часовоярський вогнетривкий комбінат” Жданюка С.А., директора ТОВ “Квартал м. Часів Яр” Кузнецова І.М., начальника абоненського відділу ПАТ “Часівоярський вогнетривкий комбінат” Панічкіної Т.О. Вказані акти підписані заступником головного енергетика ПАТ “Часовоярський вогнетривкий комбінат” Жданюком С.А та начальником абоненського відділу ПАТ “Часівоярський вогнетривкий комбінат” Панічкіною Т.О із зауваженнями;

- від 06.10.2017 в кв. АДРЕСА_4 , складені комісією у складі: першого заступника міського голови Сорокіна О.О., директора ВРЖП м. Часів Яра Гордієнко В.С., заступника головного енергетика ПАТ “Часовоярський вогнетривкий комбінат” Жданюка С.А., директора ТОВ “Квартал м. Часів Яр” Кузнецова І.М., начальника абоненського відділу ПАТ “Часівоярський вогнетривкий комбінат” Панічкіної Т.О. Вказані акти підписані начальником абоненського відділу ПАТ “Часівоярський вогнетривкий комбінат” Панічкіною Т.О із зауваженнями та за відсутності заступника головного енергетика ПАТ “Часовоярський вогнетривкий комбінат” Жданюка С.А;

- від 13.11.2017 в кв. АДРЕСА_5 03.12.2015 - Жовтнева АДРЕСА_6 складені комісією у складі: першого заступника міського голови Сорокіна О.О., директора ВРЖП м. Часів Яра Гордієнко В.С., заступника головного енергетика ПАТ “Часовоярський вогнетривкий комбінат” Жданюка С.А. , директора ТОВ “Квартал м. Часів Яр” Кузнецова І.М., начальника абоненського відділу ПАТ “Часівоярський вогнетривкий комбінат” Панічкіної Т.О. Вказані акти підписані заступником головного енергетика ПАТ “Часовоярський вогнетривкий комбінат” Жданюком С.А та начальника абоненського відділу ПАТ “Часівоярський вогнетривкий комбінат” Панічкіною Т.О із зауваженнями та за відсутності директора ТОВ “Квартал м. Часів Яр” ОСОБА_4 І ОСОБА_5 М;

- від 16.01.2019 в кв. АДРЕСА_7 АДРЕСА_8 , у складі: першого заступника міського голови Сорокіна О.О., директора ВРЖП м. Часів Яра ОСОБА_6 , директора ТОВ “Квартал м. Часів Яр” ОСОБА_4 І ОСОБА_7 , майстра ТОВ “Квартал м. Часів Яр” ОСОБА_8 .

У вказаних актах зазначено, що в зазначених квартирах загального користування, які є комунальною власністю, прилади опалення відсутні (батареї демонтовані невідомими особами в 2016 році).

Відповідно до Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630, споживачі можуть відмовитися від отримання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води. Відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у порядку, що затверджується центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства. Самовільне відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води забороняється.

У відповідності до статті 19 Закону України “Про теплопостачання” встановлено, що споживач повинен щомісячно здійснювати оплату теплопостачальній організації за фактично отриману теплову енергію.

Відповідно до пункту 25 Правил самовільне відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води забороняється.

Відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється за умови забезпечення безперебійної роботи інженерного обладнання будинку та вжиття заходів щодо дотримання в суміжних приміщеннях вимог будівельних норм і правил з питань проектування житлових будинків, опалення, вентиляції, кондиціонування будівельної теплотехніки; державних будівельних норм з питань складу, порядку розроблення, погодження та затвердження проектної документації для будівництва, а також норм проектування реконструкції та капітального ремонту в частині опалення.

Порядком відключення окремих приміщень житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від еплопостачання, затверджених наказом Міністерство будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 22.11.2005 №4, встановлено, що таке відключення відбувається на підставі рішення постійно діючої міжвідомчої комісії, створеної органом місцевого самоврядування або місцевим органом виконавчої влади.

Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 06.11.2007 № 169 внесено зміни, які унеможливлюють відключення від мереж центрального опалення та гарячого водопостачання окремих квартир у багатоквартирному будинку і дозволяють таке відключення лише будинку в цілому.

Матеріали справи не містять доказів, зокрема копії відповідної проектної документації, які б засвідчували факт відключення квартири від мереж центрального теплопостачання та ненадання йому послуг з постачання тепла.

Тобто відключення квартир загального користування від централізованого опалення здійснено без дотримання встановленого законодавством порядку.

Жодних відомостей про те, що будинок в цілому відключений від централізованого опалення до матеріалів справи сторонами не надано.

Відповідно до статті 1 Закону України “По теплопостачання” місцева (розподільча) теплова мережа - сукупність енергетичних установок, обладнання і трубопроводів, яка забезпечує транспортування теплоносія від джерела теплової енергії, центрального теплового пункту або магістральної теплової мережі до теплового вводу споживача.

Позивач не міг обмежити постачання теплової енергії в спірні приміщення, оскільки вказані приміщення є вбудованими, і таке обмеження призвело б до порушення прав громадян, які проживають у відповідному багатоповерховому будинку.

Відповідно до ст.74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

В підтвердження факту відпуску теплової енергії до спірних приміщень позивачем до матеріалів справи надано: рішення Виконавчого комітету Часовоярської міської ради №84 від 21.09.2016 “Про початок опалювального періоду 2016-2017 року у м. Часів Яр” (т.1, а.с.120), №71 від 20.09.2017 “Про початок опалювального періоду 2017-2018 року у м. Часів Яр” (т.1, а.с.124), №19 від 21.03.2018 “Про закінчення опалювального періоду 2017-2018 року у м. Часів Яр” (т.1, а.с.126), №40рр від 03.04.2018 “Про закінчення опалювального періоду 2017-2018 року у м. Часів Яр” (т.1, а.с. 127) та наказами ПАТ “Часовоярської міської ради” “Про початок опалювального періоду 2016-2017р.р.” №920 від 21.09.2016 (т.1, а.с. 121), “Про початок опалювального періоду 2017-2018р.р.” №891 від 27.09.2017 (т.1, а.с.125) та “Про закінчення опалювального періоду 2016-2017р.р.” №326 від 04.04.2017 (т.1, а.с.123), “Про закінчення опалювального періоду 2017-2018р.р.” №237 від 04.04.2018 (т.1, а.с.128), акти від 15.10.2016 про підключення житлового будинку до системи централізованого опалення ПАТ “Часовоярський вогнетривкий комбінат” за адресами: АДРЕСА_9 (т.1, а.с.170-177), акти від 16.10.2017 про підключення житлового будинку до системи централізованого опалення ПАТ “Часовоярський вогнетривкий комбінат” за адресами: АДРЕСА_10 (т.1, а.с.178-185), акти від 09.11.2018 про підключення житлового будинку до системи централізованого опалення ПАТ “Часовоярський вогнетривкий комбінат” за адресами: АДРЕСА_11 АДРЕСА_12 (т.1, а.с.186-193).

Крім того, позивач до матеріалів справи надав довідки з відділу реєстрації місяця проживання фізичних осіб Часовоярської міської ради №2783 від 14.07.2017, №2781 від 14.07.2017, №2236 від 21.06.2017, №2782 від 14.07.2017, №2339 від 21.06.2017, №2780 від 14.07.2017, №2784 від 14.07.2017, №2235 від 21.06.2017 за адресами: АДРЕСА_13 АДРЕСА_14 вбачається, що особи які мешкали за вказаними адресами померли або були зняті з реєстрації (т.1, а.с.20, 23, 26, 29, 32, 35, 38, 41).

Позивачем до матеріалів справи надано інформаційні довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майні щодо об`єктів нерухомого майна №90735219, №90737090, №90738940, №90740988, №90742483, №90744891, №90747228, №90750873 від 29.06.2017 за адресами: АДРЕСА_15 ; АДРЕСА_16 ; АДРЕСА_17 ; АДРЕСА_18 ; АДРЕСА_19 ; АДРЕСА_20 ; АДРЕСА_21 АДРЕСА_22 ; з яких вбачається, що відомості з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, з реєстру прав власності на нерухоме майно, з Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, з державного реєстру іпотек за вказаними адресами відсутні (т.1, а.с.22, 25, 28, 31, 34, 37, 40, 43).

Позивач до матеріалів справи надав депутатське звернення депутата Часовоярської міської ради до міського голови м. Часів Яр Опанасенка О.М. від 16.01.2017, в якому депутат прохав надати інформацію про осіб, зареєстрованих в житлових будинках за адресами: АДРЕСА_15 ; АДРЕСА_16 ; АДРЕСА_17 ; АДРЕСА_22 ; АДРЕСА_18 ; АДРЕСА_23 ; АДРЕСА_19 ; АДРЕСА_20 АДРЕСА_21 , які перебувають у комунальній власності Часовоярської міської ради (т.3, а.с.124).

Відділ державної реєстрації місця проживання фізичних осіб Часовоярської міської ради у відповіді на вищезазначене звернення надав інформацію №02-57/50 від 20.01.2017, в якій повідомив, що на території міста Часів Яру за наступними адресами зареєстровані:

АДРЕСА_15 - зареєстровані особи: о/р 20691-0 чол., о/р 20692 - ОСОБА_9 ;

АДРЕСА_16 - зареєстровані особи: о/р 20796 - ОСОБА_10 , ОСОБА_11 ;

АДРЕСА_17 - зареєстровані особи: АДРЕСА_24 чол.

АДРЕСА_22 - зареєстровані особи: АДРЕСА_24 чол.;

АДРЕСА_18 - зареєстровані особи: о/р 11295- 0 чол., о/р 11296 - ОСОБА_12 , ОСОБА_13 ;

АДРЕСА_23 - зареєстровані особи -

АДРЕСА_25 - зареєстровані особи - 0 чол АДРЕСА_26 ;

АДРЕСА_20 - зареєстровані особи:о/р 20136 - 0 чол., о/р 20137 - ОСОБА_14 ;

АДРЕСА_21 - зареєстровані особи: о/р 21219- 0 чол., о/р 21218 - Трошкіна ОСОБА_15 , ОСОБА_16 (т.3, а.с.125).

З наявних в матеріалах справи доказів вбачається, що позивач виконав свої зобов`язання щодо надання послуг централізованого опалення, а відповідач, незалежно від споживання цієї послуги або відмови від її споживання, зобов`язаний оплатити надані послуги.

У разі наміру споживача припинити надання послуг з централізованого теплопостачання, останній не позбавлений можливості у передбачений законом спосіб провести відключення квартири від мереж теплопостачання.

Пунктом 44 Правил передбачено, що термін «споживач» застосовується в значно ширшому значенні, оскільки він також розповсюджується і на осіб, які використовують теплову енергію без укладення договору на теплопостачання.

Відповідно до ч.6 ст.19 Закону України “Про теплопостачання” споживач повинен щомісячно здійснювати оплату теплопостачальній організації за фактично отриману теплову енергію.

Відповідно до п.21 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення у разі відсутності у квартирі (будинку садибного типу) та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку води і теплової енергії плата за надані послуги справляється згідно з установленими нормативами (нормами) споживання: з централізованого постачання холодної та гарячої води і водовідведення - з розрахунку на одну особу та на ведення особистого підсобного господарства; з централізованого опалення - з розрахунку за 1 кв. метр (куб. метр) опалюваної площі (об`єму) квартири (будинку садибного типу) та з урахуванням фактичної температури зовнішнього повітря і фактичної кількості днів надання цієї послуги в місяці, який є розрахунковим.

Згідно з п.23 Правил розрахунки за спожиту теплову енергію здійснюються на межі продажу, яка є межею балансової належності (відповідальності), відповідно до договору на підставі показів вузла обліку згідно з діючими тарифами (цінами), затвердженими в установленому порядку. У споживачів, що не мають приладів комерційного обліку, обсяг фактично спожитої теплової енергії розраховується відповідно до теплового навантаження, визначеного у договорі, з урахуванням середньомісячної фактичної температури теплоносія в теплових мережах теплопостачальної організації, середньомісячної температури зовнішнього повітря та кількості годин (діб) роботи тепловикористального обладнання в розрахунковому періоді.

З матеріалів справи вбачається, що засоби обліку теплової енергії на багатоповерховий будинок та на об`єкти, розташовані за адресами: по АДРЕСА_15 АДРЕСА_16 АДРЕСА_17 АДРЕСА_18 ; АДРЕСА_27 АДРЕСА_19 ; АДРЕСА_27 АДРЕСА_20 ; АДРЕСА_27 АДРЕСА_21 АДРЕСА_22 – відсутні, тому вартість спожитої енергії має бути визначена розрахунковим способом, передбаченим п.23 Правил.

Відповідно до п.40 Правил (в редакції від 09.12.2016) розмір щомісячної плати (П) за послугу з централізованого опалення для населення (фізичних осіб) у разі відсутності у квартирі (будинку садибного типу) та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку теплової енергії за розрахунковий період протягом опалювального сезону у разі застосування одноставкового тарифу визначається виконавцем за формулою: П = ТО*S*Кі* (nфi/ni), де:

ТО - одноставковий тариф на послугу з централізованого опалення для населення (фізичних осіб) житлових будинків без будинкових та квартирних засобів обліку теплової енергії, гривень за 1 кв. метр (гривень за 1 куб. метр) за розрахунковий період протягом опалювального сезону (з податком на додану вартість);

S - опалювана площа (об`єм) квартири (будинку садибного типу) споживача, який отримує послугу з централізованого опалення та не має будинкового або квартирного засобу обліку теплової енергії, кв. метрів (куб. метрів);

Кі - коефіцієнт, що враховує відхилення фактичної температури зовнішнього повітря та тривалості опалювального сезону від врахованих під час розрахунку діючого тарифу в і-му місяці;

nфi - фактична кількість діб надання послуги з централізованого опалення у розрахунковому періоді в і-му місяці;

ni` - календарна кількість діб в і-му місяці.

Згідно з п.40 Правил (з урахуванням внесених змін згідно Постанови Кабінету міністрів України №156 від 16.03.2017р.) розмір щомісячної плати (П) за послугу з централізованого опалення для населення (фізичних осіб) у разі відсутності у квартирі (будинку садибного типу) та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку теплової енергії за розрахунковий період протягом опалювального сезону у разі застосування одноставкового тарифу визначається виконавцем за формулою: П = ТОхSхКiх (ni/nкi);

де ТО - одноставковий тариф на послугу з централізованого опалення для населення (фізичних осіб) житлових будинків без будинкових та квартирних засобів обліку теплової енергії, гривень за 1 кв. метр (гривень за 1 куб. метр) за розрахунковий період протягом опалювального сезону (з податком на додану вартість);

S - опалювана площа (об`єм) квартири (будинку садибного типу) споживача, який отримує послугу з централізованого опалення та не має будинкового або квартирного засобу обліку теплової енергії, кв. метрів (куб. метрів);

Кі - коефіцієнт, що враховує відхилення в i-му місяці фактичної температури зовнішнього повітря та тривалості опалювального сезону від показників, врахованих під час розрахунку діючого тарифу;

Ni - тривалість опалювального періоду в i-му місяці, яка врахована у встановлених тарифах на послугу з централізованого опалення для населення (фізичних осіб) у разі відсутності у квартирі (будинку садибного типу) та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку теплової енергії;

nкi - календарна кількість діб в і-му місяці.

Згідно з п.41 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення розрахунок коефіцієнта, що враховує відхилення фактичних показників від врахованих у встановлених тарифах на послугу з централізованого опалення (Кі), проводиться виконавцем послуг з централізованого опалення щомісяця шляхом визначення відношення фактичної розрахункової витрати теплової енергії на опалення 1 кв. метра опалюваної площі (1 куб. метра об`єму) житлових будинків та норми витрати теплової енергії на опалення в і-му місяці розрахункового періоду: Кі = qфaкт і / qн і, де gн- норма витрати теплової енергії в і-му місяці опалювального сезону на опалення 1 кв. метра опалюваної площі (1 куб. метра об`єму) житлових будинків, яка врахована у встановлених тарифах на послугу з централізованого опалення для населення (фізичних осіб) у разі відсутності у квартирі (будинку садибного типу) та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку теплової енергії; qфaкт і - фактична розрахункова витрата теплової енергії на опалення 1 кв. метра опалюваної щі (1 куб. метра об`єму) житлових будинків в і-му місяці розрахункового періоду.

Відповідно до п.42 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення норма витрати теплової енергії в і-му місяці опалювального сезону опалення 1 кв. метра опалюваної площі (1 куб. метра об`єму) житлових будинків qн і) визначається за формулою: qн і = q * ni/N. Де q - середньозважена річна витрата теплової енергії протягом опалювального сезону на опалення у кв. метра опалюваної площі (1 куб. метра об`єму) житлових будинків, яка врахована у встановлених тарифах на послугу з централізованого опалення для населення (фізичних осіб) у і відсутності у квартирі (будинку садибного типу) та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку теплової енергії;

ni - тривалість опалювального періоду в і-му місяці, яка врахована у встановлених тарифах на лугу з централізованого опалення для населення (фізичних осіб) у разі відсутності у квартирі цинку садибного типу) та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку теплової енергіії;

N - загальна тривалість опалювального сезону, яка врахована у встановлених тарифах на послугу з централізованого опалення для населення (фізичних осіб) у разі відсутності у квартирі (будинку садибного типу) та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку теплової енергії.

Згідно з п.43 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення фактична розрахункова норма витрати теплової енергії на опалення 1 кв. метра опалюваної площі (1 куб. метра об`єму) житлових будинків qфакт і), приведена до стичної температури зовнішнього повітря та тривалості опалювального сезону в і-му місяці, визначається за формулою: qфaкт і = qн і * (tвн - tср о ф і) * nфі /(nі * (tвн - tср о і)),

де tвн - середня розрахункова температура внутрішнього повітря у приміщеннях квартири будинку садибного типу) -18 °С;

tвн o i - середня розрахункова температура зовнішнього повітря для відповідного населеного пункту, яка врахована у встановлених тарифах на послугу з централізованого опалення в і-му місяці, °С;

tcp о ф і - середня фактична температура зовнішнього повітря розрахункового періоду за опалювальний сезон (кількість діб надання послуги з централізованого опалення) для повідного населеного пункту в і-му місяці, °С.

Відповідно до п.43 Правил (з урахуванням внесених змін згідно Постанови Кабінету міністрів України №156 від 16.03.2017р.) фактична розрахункова норма витрати теплової енергії на опалення 1 кв. метра опалюваної площі (1 куб. метра об`єму) житлових будинків (qфакт і), приведена до фактичної температури зовнішнього повітря та тривалості опалювального сезону в і-му місяці, визначається за формулою:

qфакт i = qнi х (tвн– tср о ф i) х АДРЕСА_28 / АДРЕСА_29 (tвн– tср о c));

де tвн - середня розрахункова температура внутрішнього повітря у приміщеннях квартири (будинку садибного типу) - 18 °С;

tср о с - середня температура зовнішнього повітря за опалювальний сезон, яка врахована у встановлених тарифах на послугу з централізованого опалення, °C;

tср о ф і - середня фактична температура зовнішнього повітря розрахункового періоду за опалювальний сезон (кількість діб надання послуги з централізованого опалення) для відповідного населеного пункту в і-му місяці, °С;

qн i - норма витрати теплової енергії в i-му місяці опалювального сезону на опалення 1 кв. метра опалюваної площі (1 куб. метра об`єму) житлових будинків, яка врахована у встановлених тарифах на послугу з централізованого опалення для населення (фізичних осіб) у разі відсутності у квартирі (будинку садибного типу) та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку теплової енергії;

nфi - фактична кількість діб надання послуги з централізованого опалення у розрахунковому періоді в i-му місяці;

nі - тривалість опалювального періоду в i-му місяці, яка врахована у встановлених тарифах на послугу з централізованого опалення для населення (фізичних осіб) у разі відсутності у квартирі (будинку садибного типу) та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку теплової енергії.

Згідно Постанови Національної комісії, яка здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг №146 від 17.10.2014 тариф на послуги централізованого опалення, що надаються ПАТ “Часовоярський вогнетривкий комбінат” населенню для абонентів котлових будинків без домових та квартирних приладів обліку теплової енергії складає 14.11грн. за 1 кв. м в місяць протягом періоду надання послуги з централізованого опалення (з ПДВ).

Відповідно до Постанови Національної комісії, яка здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг, №1171 від 31.03.2015 тариф на послуги централізованого опалення, що надаються ПАТ “Часовоярський вогнетривкий комбінат” населенню для абонентів житлових будинків без домових та квартирних приладів обліку теплової енергії складає 25,57грн. за 1 кв. м в місяць протягом періоду надання послуги з централізованого опалення (з ПДВ).

Постановою Національної комісії, яка здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг №1101 від 09.06.2016 тариф на послуги централізованого опалення, що надаються ПАТ “Часовоярський вогнетривкий комбінат” населенню для абонентів житлових будинків без домових та квартирних приладів обліку теплової енергії складає 49,87грн. за 1 кв. м в місяць протягом періоду надання послуги з централізованого опалення (з ПДВ).

Рішенням Виконавчого комітету Часовоярської міської ради №84 від 19.09.2018 “Про встановлення тарифів на теплову енергію та послуги з централізованого опалення, які надаються публічним акціонерним товариством “Часовоярський вогнетривкий комбінат” населенню, бюджетним установам та іншим споживачам в місті Часів Яр”, встановлено тарифи на послуги з централізованого опалення згідно додатку 2 в розмірі 41,31 грн. за 1 кв.м опалювальної площі за місяць.

Позивачем до матеріалів справи надано розрахунки коефіцієнта, що враховує відхилення фактичних показників від врахованих у встановлених тарифами на послуги з централізованого опалення за січень 2017, за лютий 2017, за березень 2017, за квітень 2017 (т.1, а.с.70-73), нарахування плати за послуги з централізованого опалення для населення у разі відсутності у квартирі та на вводах у багатоквартирних будинках засобів обліку теплової енергії за жовтень 2017, за листопад 2017, за грудень 2017, за січень 2017, за лютий 2018, за березень 2018, за квітень 2018, за листопад 2018, за грудень 2018, нарахування плати за послуги з централізованого опалення для населення ( АДРЕСА_5 , АДРЕСА_30 ; АДРЕСА_3 ; АДРЕСА_31 ; АДРЕСА_32 , які були підключені 09.11.2018) у разі відсутності у квартирі та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку теплової енергії) за листопад 2018 (т.1, а.с.74-83), які містять всі складові, зазначені у приведених вище формулах.

При цьому, як вбачається з розрахунку позовних вимог 12/2-56 (т.1, а.с.157-161) та наданих витягів з особистих рахунків за адресами: АДРЕСА_15 ( АДРЕСА_33 площа 26,57 кв.м); АДРЕСА_16 ( АДРЕСА_33 площа 30,72 кв.м); АДРЕСА_17 ( АДРЕСА_33 площа 53,60 кв.м); АДРЕСА_18 (опалювальна площа 23,67 кв.м); АДРЕСА_19 (опалювальна площа 17,51 кв.м); АДРЕСА_20 ( АДРЕСА_33 площа 25,80 кв.м); АДРЕСА_21 (опалювальна площа 23,85 кв.м); АДРЕСА_22 (опалювальна площа 50,60 кв.м); останні зазначені з урахуванням коефіцієнта, що враховує відхилення фактичних показників від врахованих у встановлених тарифах на послугу з централізованого опалення (Кі) та відповідних тарифів на послуги з централізованого опалення.

Тобто наданий позивачем до матеріалів справи розрахунок відповідає законодавству та фактичним обставинам справи.

Матеріали справи не містять наданого відповідачем контр-розрахунку заборгованості за надані житлово-комунальні послуги.

Докази , що розрахунок суми заборгованості є некоректним, оскільки складається окрім опалювальної житлової площі також і з площі загального користування, до матеріалів справи відповідачем не надано.

Посилання відповідача на те, що він є балансоутримувачем спірних приміщень і не є споживачем послуг з теплопостачання, а тому обов`язку з оплати вказаних послуг не настало, є безпідставними, оскільки спірні житлово-комунальні послуги пов`язані з утриманням приміщень.

Відтак, обов`язок з оплати зазначених послуг виникає у відповідача на підставі актів цивільного законодавства, які передбачають обов`язок балансоутримувача в утриманні переданого йому майна.

Відповідачем не надано належних доказів на підтвердження обставин неотримання відповідних послуг у спірний період з 01.01.2017 по 31.12.2018.

При цьому, саме відповідач, як фактичний споживач послуг повинен розрахуватися за них, оскільки законодавець покладає обов`язок розрахунку саме на споживача послуг, незалежно від його правового статусу у правовідносинах з третіми особами (власником).

Врегулювання правовідносин балансоутримувача з власником приміщень, питання та причини незаселення власником до цих приміщень осіб, не впливають на реалізацію права позивача на отримання плати за надані послуги.

Враховуючи вищенаведене, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог в сумі 116862,59 грн.

Доводи , викладені Виробничим ремонтно-житловим підприємством міста Часів Яр в апеляційній скарзі на рішення господарського суду Донецької області від 15.07.2019 у справі №905/616/19, не спростовують висновків суду першої інстанції.

Крім того, відповідно до приписів Закону України “Про житлово-комунальні послуги” апелянт не позбавлений права на звернення до суду з вимогою про стягнення з власника майна заборгованості за житлово-комунальні послуги.

Разом з тим, надане відповідачем до суду апеляційної інстанції разом з письмовими поясненнями (вх. №10174 від 29.10.2019) рішення Виконавчого комітету Часовоярської міської ради №53 від 18.04.2012 року «Про визначення виконавця житлово-комунальних послуг у житловому фонді комунальної власності територіальної громади м. Часів Яр» не досліджувалося судом першої інстанції під час ухвалення оскаржуваного процесуального документа від 15.07.2019.

Відповідач не звертався до суду апеляційної інстанції з клопотанням про долучення до матеріалів справи додаткових доказів, із обґрунтуванням поважних причин неможливості їх подання до суду першої інстанції.

З наданого рішення Виконавчого комітету Часовоярської міської ради №53 від 18.04.2012 року «Про визначення виконавця житлово-комунальних послуг у житловому фонді комунальної власності територіальної громади м. Часів Яр» вбачається, що рішення виконавчого комітету Часовоярської міської ради №6 від 25.01.2006 “Про визначення виробників послуг у місті Часів Ярі та виконавців житлово-комунальних послуг у житловому фонді територіальної громади міста Часів Яру” визначено виробником послуг з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води в м. Часів Яр, зокрема, у п.1.1.2 Відкрите акціонерне товариство “Часівоярський вогнетривкий комбінат”, втратило чинність.

Вищезазначеним рішенням також визначено, що Виробниче ремонтно-житлове підприємства міста Часів Яр є виконавцем житлово-комунальних послуг у житловому фонді територіальної громади міста Часів Яру: з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій (в тому числі, внутрішньо будинкових мереж водо-, теплопостачання, водовідведення).

Крім того, зобов`язано Виробниче ремонтно-житлове підприємства міста Часів Яр укласти договори із споживачами на надання житлово-комунальних послуг відповідно до чинного законодавства та запропоновано обєднанням співвласників багатоквартирних будинків самостійно визначити виконавців житлово-комунальних послуг.

Відповідних договорів на надання житлово-комунальних послуг між виконавцем (Виробниче ремонтно-житлове підприємства міста Часів Яр) та споживачами до матеріалів справи не надано.

Крім того, вищезазначене рішення не впливає на суть правовідносин, які виникли між сторонами спору, оскільки надання житлово-комунальних послуг з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води Публічним акціонерним товариством “Часівоярський вогнетривкий комбінат” у спірні приміщення підтверджується наявними в матеріалах справи доказами та не спростоване відповідачем.

За таких обставин, апеляційна скарга Виробничого ремонтно-житлового підприємства міста Часів Яр на рішення господарського суду Донецької області від 15.07.2019 у справі №905/616/19 не підлягає задоволенню.

Рішення господарського суду Донецької області від 15.07.2019 у справі №905/616/19 підлягає залишенню без змін.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на апелянта.

Керуючись ст.ст. 129, 269, 270, 273, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Східний апеляційний господарський суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Виробничого ремонтно-житлового підприємства міста Часів Яр на рішення господарського суду Донецької області від 15.07.2019 у справі №905/616/19 залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Донецької області від 15.07.2019 у справі №905/616/19 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Порядок та строки оскарження постанови передбачені статтями 287-289 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови складено 04.11.2019

Головуючий суддя Т.Д. Геза

Суддя Н.О. Мартюхіна

Суддя О.В. Плахов

Джерело: ЄДРСР 85357823
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку