open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

____________________________________________________________________________________________________________________-_______________________________________

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"17" жовтня 2019 р.

м. Одеса

Справа № 916/745/19

Господарський суд Одеської області у складі:

судді В.С. Петрова

при секретарі судового засідання Г.С. Граматик

за участю представників:

від позивача - Селіванов М.Г.,

від відповідачів - не з'явились,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Компанії VA Intertrading Aktiengesellschaft (ФА Інтертрейдінг Акцієнгезельшафт) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Заплазський елеватор" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Білгород-Дністровський елеватор" про усунення перешкод у користуванні майном, -

ВСТАНОВИВ:

Компанія VA Intertrading Aktiengesellschaft (ФА Інтертрейдінг Акцієнгезельшафт, Лінц, Австрія) звернулась до господарського суду Одеської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Заплазський елеватор", Компанії Agri Finance SA (Швейцарія), Товариства з обмеженою відповідальністю "Білгород-Дністровський елеватор" про усунення перешкод у користуванні майном - кукурудзою 3-го класу, врожаю 2018 року, українського походження, номінальної товарної якості, насипом у кількості 5000 метричних тон +/- 10%, що знаходяться на зерновому складі ТОВ "Заплазський елеватор" за адресою: Одеська область, Любашівський район, с. Солтанівка, вул. Молодіжна, буд. 97. Позовні вимоги обґрунтовані наступним.

21 грудня 2018 року між ТОВ "Білгород-Дністровський елеватор" (продавець) та Agri Finanсе SA (покупець) було укладено контракт № BD 01-03 від 21.12.2018 р., відповідно до якого продавець продає, а покупець купує кукурудзу 3-го класу, врожаю 2018 року, українського походження, номінальної товарної якості, насипом, у кількості 5000,00 метричних тонн +/-10% за вибором продавця та за контрактною ціною відповідно до ваги, зазначеної при прийманні/розвантаженні товару, згідно з переважуванням на вагах в місці доставки, за ціною 158 доларів США за 1 метричну тонну (1000 кг) та на загальну суму 790000 доларів США +/- 10%.

В подальшому 10 січня 2019 року компанія VA Intertrading Aktiengesellschaft та компанія Agri Finance SA уклали контракт № С02/19, відповідно до якого Agri Finance SA зобов'язується поставити позивачу товар - зерно кукурудзи, походження України, врожаю 2018 року, насипом, в кількості 5000 метричних тон, загальною вартістю 810000,00 доларів США. Також, яз зазначає позивач, вказаний контракт був підписаний ТОВ "Білгород-Дністровський елеватор", яке є власником товару відповідно до п. 25.1 контракту. Так, позивач вказує, що умовами контракту передбачено наступне: покупець (VA Intertrading Aktiengesellschaft) сплачує на користь продавця (Agri Finance SA) попередню (авансову) оплату у розмірі 648000,00 доларів США (п. 9.1); базис поставки товару - DAP згідно Incoterms 2010 (п. 11.1); місце поставки та Зерновий термінал - Україна, Южний Морський Торговельний Порт, TOB "ТІС-Зерно", причал № 16, Одеська обл., с. Визирка, вул. О. Ставніцера, 60 та/або Україна, Южний Морський Торговельний Порт, ТОВ "ТІС-Міндобрива", причал № 17, Одеська обл., с. Визирка, вул. О. Ставніцера, 60) та/або Україна, ТОВ "Олімпекс Купе Інтернешнл", м. Одеса, Митна площа, 1/12. За вибором Покупця (п. 11.2); строк поставки з 01.02.2019 р. - 15.02.2019 р. (обидві дати включно) (п. 13.1). Розділом 25 контракту передбачено забезпечення виконання забезпечення, згідно п. 25.1 застава товару регулюється правом України. Виконання зобов'язань продавця з поставки товару відповідно до контракту забезпечується заставою сільськогосподарської продукції, тобто оригіналом заставного свідоцтва (частина Б подвійного складського свідоцтва) на товар, а саме: зерно кукурудзи, урожаю 2018 року в кількості 5000,00 метричних тон, що знаходиться на зберіганні на зерновому складі: ТОВ "Заплазський елеватор". Наразі позивач зауважив, що на підставі зазначеного договору було видано подвійне складське свідоцтво на зерно від 10.01.2019 р. серії АБ № 108944, поточний номер складського свідоцтва згідно реєстру складських документів - 30 (складське свідоцтво (частина А) та заставне свідоцтво (частина Б). Водночас, як вказує позивач, Компанія VA Intertrading Aktiengesellschaft є індосатом згідно подвійного складського свідоцтва на зерно від 10 січня 2019 р. серії АБ № 108944, згідно якого на зерновому складі ТОВ "Заплазський елеватор" (66521, Одеська область, Любашівський р-н, с. Солтанівка, вул. Молодіжна, буд. 97, ідентифікаційний код юридичної особи 39767526) знаходиться на зберіганні кукурудза 3-го класу в кількості 5000,00 (п'ять тисяч тон 000 кг), ДСТУ 5225:2006 метричних тон; товар був переданий на зберігання ТОВ "Білгород-Дністровський елеватор" на підставі договору складського зберігання № 23 від 01.08.2018 р.

При цьому позивач зазначає, що відповідно до передавального напису № 1 та передавального напису № 2 до подвійного складського свідоцтва на зерно від 10.01.2019 р. серії АБ №108944 володілець складського свідоцтва ТОВ "Білгород-Дністровський елеватор" передає, а новий володілець складського свідоцтва - Фа Інтертрейдінг Акцієнгезельшафт приймає права за складським свідоцтвом та договором складського зберігання зерна. Даним свідоцтвом встановлюється розмір та умови кредиту - 648000,00 доларів США із строком платежу 15.02.2019 р.

Відтак, позивач стверджує, що подвійне складське свідоцтво на зерно від 10 січня 2019 р. серії АБ №108944 було видане на підставі Контракту № С02/19№ від 10.01.2019 року, укладеного між компанією VA Intertrading Aktiengesellschaft (покупець) та компанією Agri Finance SA, відповідно до п. 9.1. якого та умов, зазначених у подвійному складському свідоцтві, компанія VA Intertrading Aktiengesellschaft сплатила на користь Agri Finance SA 648000,00 доларів США у якості передоплати, що підтверджується платіжним дорученням Банку Agri Finance SA C/O від 16 січня 2019 р.

За ствердженнями позивача, 01.02.2018 року представники VA Intertrading Aktiengesellschaft як володілця подвійного складського свідоцтва прибули до складу Товариства з обмеженою відповідальністю "Заплазський елеватор" з вимогою надати доступ як власнику вантажу, однак незважаючи на законні вимоги VA Intertrading Aktiengesellschaft, посадові особи ТОВ "Заплазський елеватор" відмовили у доступі до контрактної партії, та невстановлені особи заблокували склади, що розташовані в Одеській області Любашівський район с. Солтанівка

Також 15.02.2019 р. позивач звернувся до Agri Finance SA з листом, в якому з метою дотримання положень контракту № С02/19 № від 10.01.2019 року просив надати графік відправлення (тобто приступити до виконання продавцем положень контракту № С02/19№ від 10.01.2019 року).

При цьому позивач зазначає, що надіслав 15.02.2019 р. на адресу ТОВ "Заплазський елеватор" лист - вимогу щодо видачі товару за вих. № 2019-04. Також 19.02.2019 р. представник позивача надіслав повторний лист-вимогу за вих. № 2019020433 до ТОВ "Заплазський елеватор" та ТОВ "Білгород-Дністровський елеватор" з вимогою видати компанії VA Intertrading Aktiengesellschaft (Фа інтертрейдінг Акцієнгезельшафт) в особі її уповноваженого представника Завгородньої Лілії Петрівни 5000 тон кукурудзи 3-го класу, ДСТУ 5225:2006.

За ствердженнями позивача, за фактом недопуску ТОВ "Заплазський елеватор" представника позивача до складу, де знаходиться товар, було подано заяву - повідомлення про вчинення кримінального правопорушення від 04.02.2019 р. за вих. № 20190402 та відкрито кримінальне провадження, що підтверджується копією заяви-повідомлення про вчинення кримінального правопорушення від 04.02.2019 р. вих. № 20190402 із відміткою СУ ГУНП в Одеській області про прийняття, листом СУ ГУНП в Одеській області вих. № 4/1-1651 від 07.02.2019 р., листом СУ ГУНП в Одеській області вих. № 4/1-1686 від 07.02.2019 р., де зазначається, що зазначена заява-повідомлення про вчинення кримінального правопорушення долучена до матеріалів кримінального провадження № 12019160000000072 від 02.02.2019 р. за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України.

Так, позивач вказує, що на момент звернення до суду із позовною заявою ані компанією Agri Finance SA, ані ТОВ "Білгород-Дністровський елеватор" як поклажодавцем, не виконано умови контракту щодо поставки передплаченого товару, а ТОВ "Заплазський елеватор" не виконано вимоги позивача щодо видачі товару проти подвійного складського свідоцтва.

Таким чином, позивач стверджує, що відповідачі не виконують законних вимог позивача щодо відвантаження товару, а саме не забезпечують право користування та розпорядження своїм майном позивача та здійснюють дії стосовно перешкоджання позивачу у здійсненні ним вантажно-розвантажувальних робіт з вивозу з кукурудзи 3-го класу, врожаю 2018 року, українського походження, номінальної товарної якості, насипом, у кількості 5000 (тисяч) метричних тонн +/- 10% з території елеватора Товариства з обмеженою відповідальністю "Заплазський елеватор", що знаходиться за адресою: 66521, Одеська область, Любашівський р-н., с. Солтанівка, вул. Молодіжна.

Стосовно визначення місцезнаходження товару позивач вказує, що 01.08.2018 р. між ТОВ "Заплазський елеватор" (зерновий склад) та ТОВ "Білгород-Дністровський елеватор" (поклажодавець) було укладено договір № 23 складського зберігання зерна, згідно якого поклажодавець зобов'язується передати зерновому складу плоди зернових, зернобобових та олійних культур (надалі - зерно) за заліковою вагою в кількості, яка визначається по фактичній кількості зерна, що надійшло від поклажодавця і засвідчується складськими документами, а зерновий склад зобов'язується прийняти таке зерно для зберігання, при необхідності довести його до необхідних кондицій умов зберігання, на визначених цим договором умовах і в установлений строк повернути його поклажодавцеві, або особі, зазначеній ним як одержувач, у стані, передбаченому цим договором та законодавством.

Наразі позивач зауважує, що факт наявності товару, окрім подвійного складського свідоцтва, було підтверджено офіційною довідкою директора ТОВ "Заплазський елеватор" від 10.01.2019 року № 2939, згідно якої Перун Валентин Анатолійович як директор ТОВ "Заплазський елеватор" підтверджує наявність на елеваторі кукурудзи 3-го класу в кількості 5000,000 тон, переданий компанією ТОВ "Білгород-Дністровський елеватор" в заставу компанії VA Intertrading Aktie igesellschaft згідно подвійного складського свідоцтва на зерно № АБ 108944 від 10.01.2019 р. Крім того позивач вказує, що згідно сюрвеєрського звіту від 11.01.2019 р., складеного незалежними експертами компанії COTECNA (Котекна Україна Лімітед), на зберіганні ТОВ "Заплазський елеватор" знаходиться 5403,460 метричних тон кукурудзи 3-го класу.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 25.03.2019 р. вказану позовну заяву Компанії VA Intertrading Aktiengesellschaft (вх. № 763/19) залишено без руху, оскільки заявником до позовної заяви не додано доказів, що підтверджують правовий статус Компанії VA Intertrading Aktiengesellschaft та Компанії Agri Finance SA як юридичних осіб за законодавством країн, де їх створено.

27.03.2019 р. представником Компанії VA Intertrading Aktiengesellschaft подана до господарського суду заява про усунення недоліків (вх. № 2-1405/19), до якої заявником додано докази, що підтверджують правовий статус Компанії Agri Finance SA як юридичної особи за законодавством Швейцарії, при цьому вказано, що витяг з комерційного реєстру Республіки Австрія щодо правового статусу позивача надано до позовної заяви.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 29.03.2019 р. позовну заяву Компанії VA Intertrading Aktiengesellschaft прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 916/745/19, розгляд справи призначено за правилами загального позовного провадження, при цьому підготовче засідання призначено на 02 вересня 2019 р. Наразі вказаною ухвалою суду направлено компетентному органу Республіки Швейцарії судове доручення про вручення Компанії Agri Finance SA виклику до господарського суду, а також зупинено провадження у справі на строк до 02.09.2019 р. у зв'язку з направленням судового доручення.

08.07.2019 р. до господарського суду надійшла відповідь Верховного Суду Кантону Цуг на судове доручення про неможливість здійснення вручення відповідачу виклику до суду у зв'язку з розпуском Компанії Agri Finance SA загальними зборами 27.03.2019 р.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 02.09.2019 р. провадження у справі № 916/745/19 поновлено.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 20.09.2019 р. провадження у справі № 916/745/19 в частині позовних вимог Компанії VA Intertrading Aktiengesellschaft до Компанії Agri Finance SA про усунення перешкод у користуванні майном закрито на підставі п. 6 ч. 1 ст. 231 ГПК України. Також вказаною ухвалою суду закрито підготовче провадження у справі № 916/745/19 за позовом Компанії VA Intertrading Aktiengesellschaft до Товариства з обмеженою відповідальністю "Заплазський елеватор" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Білгород-Дністровський елеватор" про усунення перешкод у користуванні майном та справу призначено до судового розгляду по суті в засіданні суду на 15 жовтня 2019 р.

Відповідач - ТОВ "Заплазський елеватор" відзив на позов у встановлений судом строк не надав, також відповідач у підготовчі і судові засідання не з'явився, хоча про дату, час і місце розгляду справи відповідач повідомлявся судом належним чином за юридичною адресою, яка значиться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Проте, надіслані судом копії ухвал суду були повернуті до суду без вручення разом з рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень, що містяться в матеріалах справи, з позначкою "організація не зареєстрована".

Відповідач - ТОВ "Білгород-Дністровський елеватор" відзив на позов у встановлений судом строк не надав, також відповідач у підготовчі і судові засідання не з'явився, хоча про дату, час і місце розгляду справи відповідач повідомлявся судом належним чином за юридичною адресою, яка значиться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Проте, надіслані судом копії ухвал суду були повернуті до суду без вручення разом з рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень, що містяться в матеріалах справи, з позначкою "організація не зареєстрована".

Відповідно до ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Під час розгляду справи по суті позивач підтримав позовні вимоги та наполягав на їх задоволенні у повному обсязі.

Заслухавши пояснення представника позивача, розглянувши та дослідивши всі письмові докази, які містяться в матеріалах справи, господарський суд дійшов наступних висновків.

01 серпня 2018 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "Заплазський елеватор" (зерновий склад) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Білгород-Дністровський елеватор" (поклажодавець) було укладено договір складського зберігання зерна № 23, за умовами п. 1.1 якого поклажодавець зобов'язується передати зерновому складу плоди зернових, зернобобових та олійних культур (надалі - зерно) за заліковою вагою в кількості, яка визначається по фактичній кількості зерна, що надійшло від поклажодавця і засвідчується відповідними складськими документами, а зерновий склад зобов'язується прийняти таке зерно для зберігання, при необхідності довести його до необхідних кондицій умов зберігання, на визначених цим договором умовах і в установлений строк повернути його поклажодавцеві або особі, зазначеній ним як одержувач, у стані, передбаченому цим договором та законодавством.

Згідно п. 1.2 договору від 01.08.2018 р. зерновий склад надає поклажодавцю послуги по доведенню якості зерна до вимог, обумовлених договором, і послуги зі зберігання зерна, та виконує роботи для уникнення псування і втрати якості (далі по тексту послуги, роботи). Такі послуги та роботи можуть надаватися (виконуватися) як за згодою поклажодавця, так і без його згоди (у випадку, якщо надання таких послуг передбачено цим договором, або їх не надання призведе до зниження якісних показників зерна).

Відповідно до п. 3.1 договору від 01.08.2018 р. зерновий склад зобов'язаний:

- прийняти від поклажодавця зерно фактичної якості, але не вище обмежувальних кондицій, забезпечити його належне зберігання у повному обсязі та здійснити відпуск поклажодавцеві. Природні втрати зерна при зберіганні, а також нестача понад природні втрати, спричинена покращенням якості, підтверджена актами доробки зерна, актами на оприбуткування з міток, актами отримання аспіраційних відносів довільної форми та актами-розрахунками, списується за рахунок поклажодавця;

- прийняти зерно за фізичною вагою та провести перевірку його якості;

- видати складські документи на зерно не пізніше наступного робочого дня після прийняття його на зберігання;

- зберігати зерно протягом строку, визначеного в договорі;

- повідомити на вимогу поклажодавця про умови зберігання зерна;

- надати додаткові послуги по сушінню та очистці зерна у разі невідповідності поставленого на зберігання зерна вимогам базисних кондицій для зберігання;

- у разі виявлення пошкодження зерна повідомити поклажодавця протягом десяти днів;

- забезпечити доступ поклажодавця до зерна для проведення огляду протягом строку його зберігання.

Пунктом 3.2 договору від 01.08.2018 р. передбачено, що зерновий склад має право:

- змінити вартість наданих послуг у випадках визначених пунктом 4.7. цього договору;

- вимагати від поклажодавця забрати зерно до 30 квітня 2019 року у разі закінчення строку його зберігання;

- вимагати від поклажодавця відшкодування витрат та збитків, пов'язаних з достроковим припиненням зобов'язань, відповідно до законодавства;

- відмовити поклажодавцеві у видачі за першою вимогою зерна, у випадку несвоєчасного повідомлення (пізніше, ніж за 7 робочих днів) про необхідність відпуску чи відвантаження зерна та у випадку заборгованості по договору.

За положеннями п. 3.3 договору від 01.08.2018 р. поклажодавець зобов'язаний:

- забезпечити доставку зерна за власний рахунок;

- узгодити не пізніше ніж за 3 робочих дні із Зерновим складом вид транспорту, яким буде поставлятись зерно для зберігання (вантажопідйомність, габарити, кількість одиниць);

- своєчасно розрахуватися за надані послуги з приймання, зберігання, відвантаження, а також надані додаткові послуги;

- при передачі права власності на зерно третій особі або при відвантаженні, надати зерновому складу лист-клопотання, доручення та складський документ на вказану кількість зерна;

- самостійно замовити транспорт і оплатити провізні тарифи по перевезенню зерна;

- забрати зерно у зернового складу до закінчення строку зберігання зерна;

- своєчасно, не пізніше ніж за 7 робочих днів повідомити Зерновий склад про необхідність відпуску чи відвантаження зерна, яке знаходиться на зберіганні та вид транспорту, на який буде відвантажуватись зерно (вантажопідйомність, габарити, кількість одиниць);

- за необхідністю, визначеною Зерновим складом, забезпечити присутність представника поклажодавця при прийманні та відвантаженні зерна;

- відшкодувати зерновому складу витрати та збитки, пов'язані з достроковим припиненням зобов'язань, відповідно до законодавства;

- визнавати зміни договірних тарифів на послуги у разі зміни цін на енергетичні, матеріальні та інші ресурси та інших випадках передбачених даним договором та чинним законодавством;

- при незгоді поклажодавця з новими тарифами він зобов'язаний розрахуватися з Зерновим складом за надані послуги і відвантажити зерно або переоформити його на іншого поклажодавця у встановлений даним договором строк,

- у разі не передачі зерна у визначений договором строк, відшкодувати зерновому складу збитки, завдані йому у зв'язку з тим, що зберігання не відбулося.

В п. 3.4 договору від 01.08.2018 р. сторони передбачили, що поклажодавець має право:

- запитувати інформацію про умови зберігання і якість зерна;

- переоформити право власності на зерно відповідно до законодавства;

- замовляти додаткові послуги;

- проводити огляд зерна протягом строку його зберігання.

Поклажодавець сплачує зерновому складу вартість наданих послуг за діючими у зерновому складі тарифами встановлених згідно з додатком 2 до цього договору (п. 4.1 договору від 01.08.2018 р.).

Згідно п. 4.2 договору від 01.08.2018 р. розрахунки за надані послуги проводяться в грошовій формі з урахуванням податку на додану вартість,

Відповідно до п. 4.3 договору від 01.08.2018 р. оплата здійснюється щомісячно не пізніше трьох робочих днів з дня пред'явлення зерновим складом рахунку за надані послуги.

В п. 4.4 договору від 01.08.2018 р. зазначено, що у випадку несплати поклажодавцем вартості послуг з приймання, очищення, сушіння та зберігання в термін, вказаний в п. 4.3 договору, Зерновий склад має право без згоди поклажодавця утримати заборгованість зерном по ринковій ціні на дату стягнення шляхом реалізації відповідного об'єму зерна від імені поклажодавця і внесенням коштів в касу зернового складу.

За положеннями п. 4.5 договору від 01.08.2018 р. відвантаження зерна поклажодавцеві здійснюється після відшкодування витрат зернового складу у повному обсязі.

Пунктом 4.6 договору від 01.08.2018 р. сторони передбачили, що відвантаження та експедирування зерна поклажодавця залізничним транспортом з зернового складу забезпечує зерновий склад, що має право залучення третіх осіб для виконання вказаних операцій. Поклажодавець зобов'язаний представити зерновому складу не пізніше ніж 25-го числа поточного місяця заявку на подекадне відвантаження в наступному місяці.

Зерновий склад не має права розпоряджатися зерном (його частиною) поклажодавця крім випадків, передбачених законодавством та цим договором (п. 5.1 договору від 01.08.2018 р.).

Згідно п. 6.1 договору від 01.08.2018 р. у разі невиконання або неналежного виконання умов цього договору сторони несуть відповідальність згідно із законодавством.

Відповідно до п. 6.4 договору від 01.08.2018 р. сторони звільняються від відповідальності за часткове або повне невиконання своїх зобов'язань, якщо воно виникло внаслідок дії обставин непереборної сили (дії надзвичайних ситуацій, природного або екологічного характеру).

Положеннями п. 7.1 договору від 01.08.2018 р. сторони погодили, що строк зберігання зерна становить до 31 грудня 2019 року.

В п. 7.2 договору від 01.08.2018 р. зазначено, що зберігання зерна понад строк, встановлений цим договором, можливе тільки за взаємною домовленістю сторін шляхом укладення додаткової угоди.

За положеннями п. 7.3 договору від 01.08.2018 р. зерновий склад зобов'язаний письмово не пізніше ніж за сім днів до закінчення строку зберігання зерна попередити поклажодавця і визначити строк його витребування.

Умовами п. 8.1 договору від 01.08.2018 р. зазначено, що договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами і діє до 31 грудня 2019 року, але в будь-якому випадку до повного виконання сторонами своїх зобов'язань у повному обсязі.

Згідно п. 8.4 договору від 01.08.2018 р. зміни до договору вносяться лише за згодою сторін, шляхом укладання додаткових угод, що підписуються уповноваженими представниками обох сторін та завіряються печатками.

Відповідно до п. 8.6 договору від 01.08.2018 р. усі додатки до цього договору є його невід'ємною складовою.

Сторонами до договору складського зберігання зерна № 23 від 01.08.2018 року укладено додаток № 1 до договору складського зберігання зерна № 23 від 01.08.2018 року та додаток № 2 до договору складського зберігання зерна № 23 від 01.08.2018 року - тарифи на послуги зернового складу.

При цьому, 21 грудня 2018 р. між Товариством з обмеженою відповідальністю "Білгород-Дністровський елеватор" (продавець) та Компанією Agri Finance SA (покупець) був укладений контракт № BD 01-03, відповідно до п. 1.1 якого продавець продає, а покупець купує кукурудзу 3-го класу, врожаю 2018 року, українського походження, нормальної товарної якості, насипом.

Згідно п. 1.2 контракту від 21.12.2018 р. кількість товару - 5000 (п'ять тисяч) метричних тон +/- 10% за вибором продавця за контрактною ціною відповідно до ваги, зазначеної при прийманні/розвантаженні товару, згідно з переважування на вагах в місці доставки.

Положеннями п. 1.3 контракту від 21.12.2018 р. визначено, що ціна складає 158 долар США 00 центів за 1 метричну тону (1000 кг).

В п. 1.4 контракту від 21.12.2018 р. визначені умови поставки: СРТ - ДП "Морський торговельний порт "Чорноморськ", ДП "Одеський морський торговельний порт", ДП "Морський торговельний порт "Южний". Поставка здійснюється залізничним та/або автотранспортом для подальшої відправки водним транспортом.

Відповідно до п. 1.5 контракту від 21.12.2018 р. відвантаження товару здійснюється з 03.01.2019 р. по 31.03.2019 р. (включно).

Пунктом 1.6 контракту від 21.12.2018 р. визначено, що сума контракту складає 790000,00 доларів США 00 центів +-10%.

В подальшому, як вбачається з матеріалів справи, 10 січня 2019 року між Компанією Agri Finance SA (продавець) та Компанією VA Intertrading Aktiengesellschaft (покупець) укладено контракт № С02/19, відповідно до п. 1.1 якого продавець зобов'язується поставити покупцеві товар, а покупець зобов'язується прийняти товар та оплатити вартість прийнятого товару на умовах та в строки, визначені цим контрактом.

За умовами п. 1.2 контракту від 10.01.2019 р. право власності на товар передається від продавця до покупця в момент прийняття товару в місці поставки.

Пунктом 2 контракту від 10.01.2019 р. визначено назву товару - зерно кукурудзи, походження - Україна, рік врожаю - 2018, упаковка - насипом.

Згідно п.п. 3.1, 3.2 п. 3 контракту від 10.01.2019 р. кількість товару - 5000,00 (п'ять тисяч) метричних тон. Допустиме відхилення - +/- 5 (п'ять) відсотків за вибором продавця. Кількість товару, навантаженого на транспортний засіб, має бути зазначена в товарно-транспортній накладній або залізничній накладній.

Відповідно до п. 5 контракту від 10.01.2019 р. ціна - 162,00 (сто шістдесят два) доларів США за 1 (одну) метричну тону.

Положеннями п. 6 контракту від 10.01.2019 р. визначена загальна сума контракту - 810000,00 доларів США +/- 5%.

Умовами п. 7 контракту від 10.01.2019 р. передбачена сума передоплати у розмірі 648000,00 доларів США.

Валюта контракту - долари США; валюта платежів - долари США (п. 8 контракту від 10.01.2019 р.).

За умовами п.п. 9.1 п. 9 контракту від 10.01.2019 р. попередня оплата для поставок залізничними вагонами та вантажними автомобілями: покупець сплачує на підставі виставлених продавцем рахунків попередню (авансову) оплату у розмірі 648000,00 доларів США (сума передоплати) після надання оригіналів початкових документів та договорів про забезпечення зобов'язань, визначених цим контрактом. Початкові документи включають: рахунок-фактура; оригінал заставного свідоцтва (частина Б Подвійного складського свідоцтва) на товар, зареєстрованого в єдиному реєстрі складських свідоцтв - "Держреєстри України", який фізично переданий покупцю.

Підпунктом 9.2 п. 9 контракту від 10.01.2019 р. вказано остаточний розрахунок для поставок залізничними вагонами: остаточний розрахунок з продавцем здійснюється покупцем з урахуванням кількості товару, фактично прийнятого в місці поставки, після надання завершальних документів. Завершальні документи включають: рахунок-фактура; залізничні накладні; повідомлення про відправлення оплачуваного товару (накопичувальний реєстр відвантажень залізничних вагонів); посвідчення про якість зерна (форма 42), видане елеватором на кожен транспортний засіб; копії ветеринарних свідоцтв (форма 2) на кожен транспортний засіб (по запиту покупця); лист, виданий експедитором в місці поставки, що підтверджує отримання повного пакету документів, необхідних для митного оформлення експорту товару; акт передачі права власності на оплачувану кількість товару.

Згідно п.п. 9.3 п. 9 контракту від 10.01.2019 р. остаточний розрахунок для поставок вантажними автомобілями: остаточний розрахунок з продавцем здійснюється покупцем з урахуванням кількості товару, фактично прийнятого в місці поставки, після надання завершальних документів. Завершальні документи включають: рахунок-фактура; довідка експортера товару для Торгово-промислової палати про походження товару; товаротранспортні накладні затвердженої форми; накопичувальний реєстр автотранспорту прийнятого товару у місці поставки на офіційному бланку продавця з підписом та печаткою продавця; ветеринарне свідоцтво на кожен транспортний засіб (по запиту покупця) на фуражну групу товару; акт передачі права власності на оплачувану кількість товару; лист, виданий експедитором в місці поставки, що підтверджує отримання повного пакету документів, необхідних для митного оформлення експорту товару, включаючи всі необхідні сертифікати.

Відповідно до п. 9.5 контракту від 10.01.2019 р. всі платежі за цим контрактом мають бути здійснені протягом 5 (п'яти) банківських днів з моменту виникнення зобов'язання зі здійснення таких платежів.

Положеннями п.п. 11.1 п. 11 контракту від 10.01.2019 р. визначені умови поставки - базис поставки товару - DAP згідно Incoterms 2010.

В п.п. 11.2 п. 11 контракту від 10.01.2019 р. погоджено місце поставки та Зерновий термінал - Україна, Южний Морський Торговельний Порт, ТОВ "ТІС-Зерно", причал № 16, Одеська обл., с. Визирка, вул. О. Ставніцера, 60 та/або Україна, Южний Морський Торговельний Порт, ТОВ "ТІС-Міндобрива", причал № 17, Одеська обл., с. Визирка, вул, О. Ставніцера, 60), та/або Україна, ТОВ "Олімпекс Купе Інтернешнл", м. Одеса, Митна площа, 1/12. За вибором покупця.

Строк поставки: початок 01 лютого 2019 року - завершення 15 лютого 2019 року. Строк поставки може бути продовженим за взаємною згодою сторін та зафіксований у додатковій угоді (п. 13 контракту від 10.01.2019 р.).

Пунктом 25 контракту від 10.01.2019 р. передбачено забезпечення виконання зобов'язань:

Підпункт 25.1: застава товару регулюється правом України. Виконання зобов'язань продавця з поставки товару відповідно до контракту забезпечується заставою сільськогосподарської продукції, тобто оригіналом Заставного свідоцтва (частина Б Подвійного складського свідоцтва) на товар, а саме зерно кукурудзи, урожаю 2018 року в кількості 5000,000 метричних тон, що знаходиться на зберіганні на зерновому складі ТОВ "Заплазський елеватор". Попередня ціна 136,02 доларів США. за 1 тону, що є еквівалентом 4616,79 гривень та визначена на умові поставки EXW на зерновому складі ТОВ "Заплазський елеватор". Попередня вартість складає - 680100,00 доларів США, власник - ТОВ "Білгород-Дністровський елеватор".

Підпункт 25.2: право застави на заставлений товар виникає на підставі подвійного складського свідоцтва.

Підпункт 25.3: застава виникає з моменту передачі покупцеві оригіналу належним чином оформленого подвійного складського свідоцтва та зареєстрованої у єдиному реєстрі складських свідоцтв "Держреєстри України". Інформація про те, що товар знаходиться в заставі також повинна бути вказана в Складському свідоцтві (Частина А і Б Подвійного складського свідоцтва).

Підпункт 25.4: протягом періоду дії застави власник заставленого товару не має права відчужувати заставлений товар на користь третіх осіб та/або вивозити заставлений товар з зернового складу, що видав подвійну складське свідоцтво.

Підпункт 25.5: застава на товар припиняється з моменту передання подвійного складського свідоцтва продавцеві від покупця, внесення відповідного запису до реєстру зернового складу щодо погашення Заставного свідоцтва, а також продавець показує свою готовність щодо відвантаження товару на адресу покупця в письмовій формі, надаючи графік відвантаження товару.

Підпункт 25.6: у разі порушення продавцем умов цього контракту покупець має право задовольнити свої вимоги за рахунок товару в заставі в один зі способів, передбачених Законом України "Про забезпечення вимог кредиторів та реєстрацію обтяжень" від 18.11.2003 р.

При цьому з вказаного контракту № С02/19 від 10.01.2019 р. вбачається, що його підписано продавцем - Компанією Agri Finance SA, покупцем - Компанією VA Intertrading Aktiengesellschaft та ТОВ "Білгород-Дністровський елеватор".

Як вбачається із матеріалів справи, на підставі контракту № С02/19 від 10.01.2019 р. Товариством з обмеженою відповідальністю "Заплазський елеватор" 10.01.2019 р. було видано ТОВ "Білгород-Дністровський елеватор" подвійне складське свідоцтво на зерно (Складське свідоцтво (частина А) та заставне свідоцтво (частина Б)) від 10.01.2019 р. серія та номер АБ № 108944, поточний номер складського свідоцтва згідно з реєстром складських документів № 30, згідно якого на зерновому складі ТОВ "Заплазський елеватор" (66521, Одеська область, Любашівський район, с. Солтанівка, вул. Молодіжна, буд, 97, ідентифікаційний код юридичної особи 39767526) знаходиться на зберіганні кукурудза 3-го класу в кількості 5000,00 тон; товар був переданий на зберігання ТОВ "Білгород-Дністровський елеватор" на підставі договору складського зберігання зерна № 23 від 01.08.2018 р. Водночас, Компанія VA Intertrading Aktiengesellschaft є індосатом згідно вказаного подвійного складського свідоцтва на зерно від 10 січня 2019 р. серії АБ №108944.

При цьому, як встановлено судом, відповідно до передавального напису № 1 та передавального напису № 2 до подвійного складського свідоцтва на зерно від 10 січня 2019 р. серії АБ №108944, поточний номер складського свідоцтва згідно реєстру складських документів № 30 - володільцем складського свідоцтва ТОВ "Білгород-Дністровський елеватор" передано, а новим володільцем складського свідоцтва Компанією VA Intertrading Aktiengesellschaft прийнято права за складським свідоцтвом та договором складського зберігання зерна.

Наразі з матеріалів справи вбачається, що платіжним дорученням Банку Agri Finance SA C/O від 16 січня 2019 р. відповідно до п. 9.1. контракту № С02/19 від 10.01.2019 р. та умов, зазначених у подвійному складському свідоцтві, компанія VA Intertrading Aktiengesellschaft сплатила на користь Agri Finance SA 648000,00 доларів США в якості передоплати (а.с. 94-95 т. 1).

Отже, виходячи з наведеного, позивач набув право власності на придбану кукурудза 3-го класу в кількості 5000,00 тон, врожаю 2018 року, що знаходиться на зберіганні на зерновому складі ТОВ "Заплазський елеватор".

Між тим, за ствердженнями позивача, Компанія VA Intertrading Aktiengesellschaft в особі уповноваженого представника зверталася до відповідачів з вимогами видати товар, однак ані ТОВ "Білгород-Дністровський елеватор" як поклажодавцем не виконано умови контракту щодо поставки передплаченого товару, а ТОВ "Заплазський елеватор" не виконано вимоги позивача щодо видачі товару проти подвійного складського свідоцтва, що стало підставою для звернення позивача до суду із заявленим позовом.

Згідно зі ст. 11 ЦК України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є: договори та інші правочини.

Частиною 1 статті 626 ЦК України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Частина 1 статті 202 ЦК України визначає, що правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

При цьому за правилами статті 14 Цивільного кодексу України цивільні обов'язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства.

Відповідно до статті 509 Цивільного кодексу України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку.

Ч. 1 ст. 173 ГК України встановлено, що господарським визнається зобов'язання, що виникає між суб'єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб'єкт (зобов'язана сторона, у тому числі боржник) зобов'язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб'єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб'єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку.

Частиною 1 ст. 174 ГК України встановлено, що господарські зобов'язання можуть виникати з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

Згідно з частиною 1 статті 175 ГК України майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов'язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов'язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку.

Майнові зобов'язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Так, укладений між сторонами по справі договір складського зберігання зерна за своєю правовою природою є договором зберігання та є підставою для виникнення у сторін за цим договором господарських зобов'язань відповідно до ст.ст. 173, 174 ГК України (ст.ст. 11, 202, 509 ЦК України), і згідно ст. 629 ЦК України є обов'язковим для виконання його сторонами.

Відповідно до ч. 1 ст. 936 Цивільного кодексу України за договором зберігання одна сторона (зберігач) зобов'язується зберігати річ, яка передана їй другою стороною (поклажодавцем), і повернути її поклажодавцеві у схоронності.

Статтею 938 Цивільного кодексу України встановлено, що зберігач зобов'язаний зберігати річ протягом строку, встановленого у договорі зберігання. Якщо строк зберігання у договорі зберігання не встановлений і не може бути визначений виходячи з його умов, зберігач зобов'язаний зберігати річ до пред'явлення поклажодавцем вимоги про її повернення.

Відповідно до ч. 1 ст. 942 ЦК України зберігач зобов'язаний вживати усіх заходів, встановлених договором, законом, іншими актами цивільного законодавства, для забезпечення схоронності речі.

Відповідно до ч. 1 ст. 949 ЦК України зберігач зобов'язаний повернути поклажодавцеві річ, яка була передана на зберігання, або відповідну кількість речей такого самого роду та такої самої якості.

Згідно положень ст. 953 ЦК України зберігач зобов'язаний на першу вимогу поклажодавця повернути річ, навіть якщо строк її зберігання не закінчився.

Згідно зі ст. 32 Закону України "Про зерно та ринок зерна в Україні" зерновий склад зобов'язаний повернути поклажодавцеві або особі, зазначеній ним як одержувач, зерно у стані, передбаченому договором складського зберігання та законодавством.

В силу ч. 1 ст. 193 ГК України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. При цьому до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених ГК України.

Відповідно до ст. 526 Цивільного кодексу України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 525 Цивільного кодексу України).

Так, відповідно до подвійного складського свідоцтва на зерно (Складське свідоцтво (частина А) та заставне свідоцтво (частина Б)) від 10.01.2019 р. серія та номер АБ № 108944, поточний номер складського свідоцтва згідно з реєстром складських документів № 30, складеного між ТОВ "Білгород-Дністровський елеватор" (поклажодавець) та ТОВ "Заплазський елеватор" (Зерновий склад), у останнього знаходиться на зберіганні кукурудза 3-го класу в кількості 5000,00 тон, що була передана на зберігання ТОВ "Заплазський елеватор" на підставі договору складського зберігання зерна № 23 від 01.08.2018 р.

Відтак, вказані обставини свідчать, що, починаючи з 10.01.2019 р. товар кукурудза 3-го класу в кількості 5000,00 тон, перебуває на зберіганні у відповідача - ТОВ "Заплазський елеватор".

При цьому, як було зазначено судом вище, відповідно до передавального напису № 1 та передавального напису № 2 до подвійного складського свідоцтва на зерно від 10 січня 2019 р. серії АБ №108944, поточний номер складського свідоцтва згідно реєстру складських документів № 30 - володільцем складського свідоцтва ТОВ "Білгород-Дністровський елеватор" передано, а новим володільцем складського свідоцтва Компанією VA Intertrading Aktiengesellschaft прийнято права за складським свідоцтвом та договором складського зберігання зерна.

З матеріалів справи вбачається, що з метою перевірки умов зберігання товару - кукурудзи 3-го класу у кількості 5000,00 тон, а також якості та перевірки його фактичної наявності, 01.02.2019 р. на зерновий склад ТОВ "Заплазський елеватор" за адресою: 66521, Одеська область, Любашівський район, с. Солтанівка, вул. Молодіжна, 97, прибула комісія Компанії VA Intertrading Aktiengesellschaft у складі трьох осіб, якою встановлено, що посадові особи ТОВ "Заплазський елеватор" відмовили у доступі до контрактної партії та невстановлені особи заблокували склади, що розташовані в Одеській області, Любашівський район, с. Солтанівка, про що зазначено в акті моніторингу рухомого майна від 01.02.2019 р.

Наразі судом встановлено, що позивач 15.02.2019 р. звернувся до відповідача - ТОВ "Заплазський елеватор" з листом за вих. № 2019-04, згідно якого просив видати Компанії VA Intertrading Aktiengesellschaft в особі її уповноваженого представника Завгородньої Лілії Петрівни 5000,00 тон кукурудзи 3-го класу, ДСТУ 5225:2006.

Також 19.02.2019 р. представник Компанії VA Intertrading Aktiengesellschaft повторно звернувся до ТОВ "Заплазський елеватор" листом за вих. № 2019020433, в якому знову просив видати Компанії VA Intertrading Aktiengesellschaft в особі її уповноваженого представника Завгородньої Лілії Петрівни 5000,00 тон кукурудзи 3-го класу, ДСТУ 5225:2006.

Водночас, як вбачається із довідки керівника ТОВ "Заплазський елеватор", копія якої наявна в матеріалах справи (а.с. 75 т. 1), Перун Валентин Анатолійович підтвердив, що на елеваторі ТОВ "Заплазський елеватор" наявний наступний товар (кукурудза 3-го класу в кількості 5000,00 тон), переданий ТОВ "Білгород-Дністровський елеватор" в заставу Компанії VA Intertrading Aktiengesellschaft згідно подвійного складського свідоцтва на зерно № АБ 108944 від 10.01.2019 р. При цьому директором ТОВ "Заплазський елеватор" вказано, що вказаний товар не буде переміщатися/переоформлюватися/передаватися стороннім особам до моменту виконання ТОВ "Білгород-Дністровський елеватор" своїх зобов'язань по контракту № С02/19 від 10.01.2019 р. та отриманням оригіналів заставних свідоцтв № АБ 108944 від нового володільця зерна Компанії VA Intertrading Aktiengesellschaft.

Зі змісту положень ст. 41 Конституції України, ст. 321 Цивільного кодексу України вбачається, що ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.

Згідно ч. 1 ст. 316 ЦК України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Відповідно до ч. 1 ст. 319 ЦК України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд.

Приписами ч. 2 ст. 321 Цивільного кодексу України встановлено, що особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом.

Судовий захист права власності та майнових прав власників здійснюється шляхом розгляду справ за позовами щодо речових прав на майно, а саме: віндикаційний - про витребування власником свого майна від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним (ст. 387 ЦК України), негаторний - про усунення перешкод у здійсненні власником права користування та розпорядження своїм майном (ст. 391 ЦК України), про визнання права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою (ст. 392 ЦК України).

Відповідно до ст. 391 Цивільного кодексу України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

Завдяки негаторному позову, предметом якого у даному випадку є заявлені позивачем вимоги про усунення перешкод, захищаються права власника щодо здійснення права користування та розпорядження своїм майном, не пов'язаним із втратою власником володіння. Вимога відповідно до цього позову полягає в усуненні перешкод, які заважають власнику або іншому титульному володільцю здійснювати повно і незаперечно свої права користування і розпорядження майном.

Позивачем негаторного позову може бути власник або титульний володілець, у якого знаходиться річ і щодо якої відповідач ускладнює здійснення повноважень користування або розпорядження, а відповідачем - лише та особа, яка перешкоджає позивачеві у здійсненні його законного права користування чи розпорядження річчю.

Підставою для подання негаторного позову є вчинення третьою особою перешкод власнику в реалізації ним повноважень розпорядження або (та) користування належним йому майном. Крім того, негаторний позов має на меті усунення тривалих порушень зазначених повноважень власника, а не тих, що мали місце в минулому, що обумовлює непоширення на вимоги за негаторним позовом строків позовної давності.

Отже, звертаючись до суду із негаторним позовом, відповідна особа повинна довести наявність у неї права власності на майно, усунення перешкод в користуванні та розпорядженні яким є предметом спору, а також неправомірність дій відповідача стосовно використання даного майна.

Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Статтею 73 Господарського процесуального кодексу України визначено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, які мають значення для вирішення справи.

Отже, саме на позивача законом покладено обов'язок довести наявність перешкод у здійсненні ним прав власника спірного майна, що вчиняються саме відповідачами ТОВ "Білгород-Дністровський елеватор" та ТОВ "Заплазський елеватор", зокрема володіння та утримання спірного майна - кукурудзи 3-го класу у кількості 5000,00 тон на Зерновому складі.

Так, судом встановлено, що у ТОВ "Заплазський елеватор" знаходиться на зберіганні товар - кукурудза 3-го класу у кількості 5000,00 тон, що підтверджується складеними між ТОВ "Заплазський елеватор" та ТОВ "Білгород-Дністровський елеватор" подвійним складським свідоцтвом на зерно (Складське свідоцтво (частина А) та заставне свідоцтво (частина Б)) від 10.01.2019 р. серія та номер АБ № 108944.

Доказів, які б спростовували доводи позивача про необґрунтоване утримання спірного зерна відповідач - ТОВ "Заплазський елеватор" не надало, як і не надало доказів повернення належного позивачу майна.

Водночас, враховуючи встановлення судом перебування спірного товару - кукурудзи 3-го класу у кількості 5000,00 тон на зберіганні у відповідача ТОВ "Заплазський елеватор", що свідчить про те, що спірний товар не перебуває в натурі у відповідача ТОВ "Білгород-Дністровський елеватор". Доказів, які б спростовували викладене, позивач не надав, як і не надав доказів утримання відповідачем ТОВ "Білгород-Дністровський елеватор" належного позивачу майна, тим самим позивач не довів суду факту порушення його прав власника з боку відповідача - ТОВ "Білгород-Дністровський елеватор". Доводи позивача в обґрунтування своїм позовних вимог щодо невиконання ТОВ "Білгород-Дністровський елеватор" як поклажодавцем умов контракту щодо поставки передплаченого товару судом до уваги не приймаються, оскільки даний спір стосується усунення перешкод, а не щодо поставки товару.

Враховуючи викладене вище та зважаючи на те, що саме відповідачем ТОВ "Заплазський елеватор" створюються перешкоди у здійсненні позивачем права користування та розпорядження своїм майном на власний розсуд, що передбачено законом, суд вважає обґрунтованими вимоги позивача в частині зобов'язання саме ТОВ "Заплазський елеватор" усунути перешкоди у користуванні Компанією VA Intertrading Aktiengesellschaft майном - кукурудзи 3-го класу, врожаю 2018 року, українського походження, номінальної товарної якості, насипом, у кількості 5000,00 метричних тон +/- 10%, а саме щодо нездійснення відповідачем дій стосовно перешкоджання позивачу у здійсненні вантажно-розвантажувальних робіт, вивозу та фактичного допуску до вказаного майна на території елеватора ТОВ "Заплазський елеватор", що знаходиться за адресою: 66521, Одеська область, Любашівський район, с. Солтанівка, вул. Молодіжна.

Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно положень ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: визнання права; визнання правочину недійсним; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов'язку в натурі; зміна правовідношення; припинення правовідношення; відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; відшкодування моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Вказані положення ЦК кореспондуються з положеннями ст. 20 ГК України.

Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Згідно ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Оцінюючи надані позивачем докази в сукупності, суд вважає, що позовні вимоги Компанії VA Intertrading Aktiengesellschaft обґрунтовані частково та відповідають вимогам чинного законодавства і фактичним обставинам справи, у зв'язку з чим підлягають частковому задоволенню.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

В И Р І Ш И В :

1. Позов Компанії VA Intertrading Aktiengesellschaft (ФА Інтертрейдінг Акцієнгезельшафт) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Заплазський елеватор" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Білгород-Дністровський елеватор" про усунення перешкод у користуванні майном задовольнити частково.

2. Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Заплазський елеватор" (01042, м. Київ, вул. Чигоріна, буд. 18; код ЄДРПОУ 39767526) усунути перешкоди Компанії VA Intertrading Aktiengesellschaft у здійсненні права користування та розпорядження майном шляхом утримання від вчинення дій стосовно перешкоджання Компанії VA Intertrading Aktiengesellschaft (Штрассерау 6, А-4020, Лінц, Австрія) здійснення нею вантажно-розвантажувальних робіт, вивозу та фактичного допуску до кукурудзи 3-го класу, врожаю 2018 року, українського походження, номінальної товарної якості, насипом, у кількості 5000,00 метричних тон +/- 10% з території елеватора ТОВ "Заплазський елеватор", що знаходиться за адресою: 66521, Одеська область., Любашівський район, с. Солтанівка, вул. Молодіжна.

3. В задоволенні решти частини позовних вимог Компанії VA Intertrading Aktiengesellschaft до Товариства з обмеженою відповідальністю "Білгород-Дністровський елеватор" відмовити.

Рішення господарського суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги протягом 20-денного строку з моменту складення та підписання повного рішення.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не буде подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено та підписано 25 жовтня 2019 р.

Суддя В.С. Петров

Джерело: ЄДРСР 85210842
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку