open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа№ 1.380.2019.003934

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 жовтня 2019 року м.Львів

Львівський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді – Коморний О.І.,

секретар судового засідання Бабич Ю.Б.,

за участю:

позивача ОСОБА_1

представника відповідача Тимчишин І.В.

розглянув у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 про визнання протиправними дій Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області та зобов`язання вчинити дії.

Обставини справи.

На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 , в якій просить:

- визнати дії відповідача Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області по відмові у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2 протиправними;

- зобов`язати відповідача призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №2 з 20 лютого 2019 року.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивач досягнувши 55 річного віку, звернувся до відповідача з заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2. Відповідачем відмовлено позивачу у призначенні даної пенсії, оскільки первинними документами не підтверджено право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. Позивач, вважає такі дії відповідача протиправним, оскільки за період роботи з 03.09.1997 по 30.07.2019 його пільговий стаж становить 21 рік 4 місяці 6 днів та пенсійному органу надано всі документи в підтвердження права на отримання пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2 з 20 лютого 2019 року.

Ухвалою від 05.08.2019р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі відповідно до пункту 2 частини 1 статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою суду від 16.08.2019 розгляд справи призначено в судове засідання.

У поданому суду відзиві від 28.08.2019 № 30769 відповідач проти позову заперечує повністю, просить відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. По суті позовних вимог вказує, що рішення відповідача прийняте згідно чинного законодавства. Зазначає, що згідно висновку Державної експертизи умов праці ЗАТ «Львівський керамічний завод» № 1809 від 26.10.2007 № 14/07-9509 за результатами атестації наказу від 10 листопада 2006 року № 42-а, правом на призначення пільгової пенсії Список № 2 вперше обґрунтовано підтверджено робоче місце дробильника - розмелювача масозаготівельного цеху. Інформація про те, чи змінювались характер і умови праці відсутня. Довідкою про фактично відпрацьовані дні від 27.12.2018 № 202-к, вказані відпрацьовані дні за січень-квітень 2008 року, проте заробітна плата за даними персоніфікованого обліку відсутня. В трудовій книжці та в карточці Т-2 виправлення встановленого розряду не завірено у встановленому порядку, а копій первинних документів не долучено. Також зазначає, що згідно висновку Державної експертизи умов праці ПрАТ «Львівський електроламповий завод «Іскра» № 2748 від 28.03.2011 №14/07-4000 за результатами атестації наказу від 12 березня 2008 року № 256/06-3 правом на призначення пільгової пенсії Список №1 обґрунтовано підтверджено тільки на робочому місці № 23 засипальника шихти. В долучених документах відсутня інформація про те, що саме позивач був закріплений за робочим місцем № 23 в цеху № 13. Крім того, згідно наказу «Про результати атестації робочих місць за умовами праці у ВП СЗ» № 1/412/07-03 від 12.03.2013 проведена атестація робочого місця № 104 - засипальника шихти. В долучених документах відсутня інформація про те, що саме позивач був закріплений за робочим місцем № 104. Державною експертизою умов праці не видано висновок про підтвердження права на призначення пільгової пенсії Список № 2 засипальника шихти. Згідно наказів ТзОВ «Львівська ізоляторна компанія» від 03.06.2015 № 134 «Про зупинку скловарної печі № 7», від 14.11.2016 № 242 «Про зміну режиму роботи» виробництво було припинено. Після відновлення роботи Державною експертизою умов праці не видано висновок про підтвердження права на призначення пільгової пенсії Список №2 дробильника-розмелювача цеху приготування шихти. З огляду на вищевикладене, враховуючи недотримання та неможливість підтвердження первинними документами умов, необхідних для призначення пенсії на пільгових умовах за Списками № 1 та № 2 виходячи з вимог чинного пенсійного законодавства, вважає, що управлінням прийнято рішення про відмову в призначенні позивачу пенсії за віком на пільгових умовах.

30.08.2019 відповідач подав до суду заперечення на клопотання про долучення документів до справи мотивуючи тим, що документи, які долучаються позивачем до суду, не розглядалися при первинному зверненні з заявою про призначення пенсії на пільгових умовах, рішення з врахуванням таких не виносилось.

Позивач просять суд задовольнити позов в повному обсязі.

Представник відповідача просить суд відмовити в задоволенні позову.

Суд всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінив докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті та

встановив:

ОСОБА _1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за результатами розгляду заяви про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, отримав лист Головного управління пенсійного фонду України Львівської області про відмову у призначенні такої №1696/03.08-10 від 12.03.2019, мотивоване тим, що неможливо підтвердити первинними документами умов, необхідних для призначення пенсії на пільгових умовах за Списками № 1 та № 2 виходячи з вимог чинного пенсійного законодавства (а.с. 11-16).

Позивач не погоджуючись із такими діями управління пенсійного фонду звернувся із даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Завданням адміністративного судочинства відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі – КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Однією із основних засад (принципів) адміністративного судочинства відповідно до п. 4 ч. 3 ст. 2 КАС України є змагальність сторін, диспозитивність та офіційне з`ясування всіх обставин у справі.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Згідно з ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг визначає Закон України “Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування” №1058-IV від 09.07.2003 (далі - Закон №1058).

Стаття 2 Закону України “Про пенсійне забезпечення” визнає за громадянами України право на отримання пенсії за віком.

Згідно ст. 12 Закону України “Про пенсійне забезпечення” право на пенсію за віком мають чоловіки - після досягнення 60 років і при стажі роботи не менше 25 років.

Відповідно до пункту “б” статті 13 Закону України “Про пенсійне забезпечення” право на пенсію за віком на пільгових умовах мають працівники, зайняті повний робочий день на роботах із шкідливими і важкими, умовами праці, - за Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць, чоловіки - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше - від 25 років шести місяців до 30 років з них - не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах. Чоловіки, які мають не менше як половину стажу роботи із шкідливими і важкими умовами праці, пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням віку, передбаченого ст. 12 цього Закону, на 1 рік за кожні 2 роки 6 місяців такої роботи.

Згідно з ч. 1 п. 1 ст. 45 Закону 1058 пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.

Як встановлено судом та не заперечується відповідачем, згідно паспортних даних позивач ІНФОРМАЦІЯ_2 народження, а відтак право на пенсію за віком на пільгових умовах виникає з 21.02.2019 року.

Відповідно до ст. 48 Кодексу законів про працю України трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника.

Суд із долучених до матеріалів справи копії трудової книжки серії НОМЕР_1 встановив, що позивач працював, зокрема:

- 23.04.1996 прийнятий в масо-заготівельний цех учнем дробильника-помольника на ВАТ «Львівський керамічний завод», нак. № 147 від 23.04.1996; 03.09.1997 присвоєно 4 розряд дробильника-розмульника в цьому ж цеху; перетворено ВАТ «Львівський керамічний завод» в ЗАТ «Львівський керамічний завод», нак. № 52 від 01.06.2004; 26.05.2008 звільнений за власним бажанням по ст.38 КЗпП України, наказ № 233 26.05.2008;

- 27.05.2008 прийнятий учнем засипальника шихти в цех № 13 Відкритого акціонерного товариства «Іскра», наказ № 403 к 27.05.2008; 01.07.2008 присвоєний третій розряд засипальника шихти, наказ № 503-к 01.07.2008; 01.08.2008 переведений засипальником шихти по третьому розряду в ВП «Скляний завод», наказ № 654-к 19.08.2008; 01.04.2011 Відкрите акціонерне товариство «Іскра» перейменовано у Публічне акціонерне товариство «Іскра»; 01.04.2014 переміщений у БО ВП «Скляний завод» засипальником шихти по третьому розряду, наказ 1/457/07-03к від 01.04.2014; 07.12.2016 звільнений з роботи згідно з ст. 38 КЗпП України за власним бажанням, наказ ІВКз0334 від 05.12.2016;

- 08.12.2016 прийнятий на роботу ТзОВ «Львівська ізоляторна компанія» в цех приготування шихти дробильником-розмелювачем по четвертому розряду (продовжує працювати). (а.с.8-10)

Згідно даних трудової книжки позивача, за період роботи з 03.09.1997 по 30.07.2019 пільговий стаж становить 21 рік 4 місяці 6 днів.

Згідно п.4 ст.24 Закону України “Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування” (№1058-IV від 09.07.2003р.) періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.

Згідно пункту 38 Порядку подання та оформлення документів для призначення перерахунку пенсій відповідно до Закону України “Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування”, при прийманні документів, орган, що призначає пенсію: а) перевіряє правильність оформлення заяви й подання про призначення пенсії, відповідність викладених у них відомостей про особу даним паспорта та документами про стаж; б) здійснює попередню правову експертизу змісту і належного оформлення представлених документів; в) перевіряє правильність копій відповідних документів, фіксує і засвідчує виявлені розходження.

За Прикінцевими положеннями Закону України “Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування” (набув чинності 01.01.2004 року) пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1, на інших роботах зі шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 36 від 16.01.2003 р., та за результатами атестації робочих місць на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або вислугу років, які відповідно до раніше чинного законодавства мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим актом через професійні та корпоративні фонди.

До запровадження пенсійного забезпечення через професійні і корпоративні фонди зазначені пенсії призначаються за цим Законом у разі досягнення пенсійного віку та за наявності трудового стажу, передбаченого Законом України “Про пенсійне забезпечення”, виходячи з вимог віку і стажу, встановлених раніше чинним законодавством.

Призначення пенсій за віком на пільгових умовах здійснюється у відповідності до Списків виробництв, робіт і професій, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах.

Для зарахування певної роботи із шкідливими і важкими умовами праці до пільгового стажу передусім потрібно підтвердити, що виконання цієї роботи дає право на пільгову пенсію, тобто що виконані всі умови, зазначені в статті 13 Закону України “Про пенсійне забезпечення” , а саме:

- зайнятість у шкідливих умовах праці протягом повного робочого дня (час простою, відпустки без збереження заробітної плати, тощо до пільгового стажу не зараховуються),

- що виконувана робота відповідає Списку № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України,

- підтвердження пільгової роботи результатами атестації робочих місць.

Якщо вимоги статті 13 Закону не дотримано, факт роботи на даній посаді не дає права на пільгову пенсію.

Згідно наказу Міністерства праці та соціальної політики України від 18 листопада 2005 року № 383 затверджено Порядок застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до підпунктів "а", "б" статті 13 та статті 100 Закону України "Про пенсійне забезпечення" (далі - Порядок № 383), згідно з пунктом 3 якого при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21 серпня 1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21 серпня 1992 року.

Необхідними умовами для виникнення у особи права на пенсійне забезпечення на пільгових умовах відповідно до п."б" ч.1 ст.13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" є виконання останньою робіт, що містяться у Списку № 2, а також документальне підтвердження несприятливих умов праці за результатами атестації відповідного робочого місця: карта умов праці, наказ по підприємству про затвердження переліку робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників; трудова книжка із записом про витяг із зазначеного наказу або з додатком такого витягу.

Як встановлено судом з матеріалів справи, ОСОБА_1 звернувся до пенсійного фонду із заявою призначення пенсії за віком на пільгових умовах від 04.03.2019 №1130 та на підтвердження трудового стажу надав наступні документи, що містяться в матеріалах справи :

- ксерокопію паспорта НОМЕР_2 від 02.09.1997;

- ксерокопію ідентифікаційного номера НОМЕР_3 від 10.11.1998;

- трудову книжку БТ НОМЕР_4 І НОМЕР_5 від 06.10.1981;

- ксерокопію військового квитка НОМЕР_6 від 20.05.1984;

- ксерокопію диплому НОМЕР_7 від 10.07.1985;

- індивідуальні відомості про особу.

По ЗАТ «Львівський керамічний завод» (перебуває у стані припинення) позивач надав такі документи:

- довідку про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній видана ЗАТ «Львівський керамічний завод» від 27.12.2017 № 201-к; (а.с.17)

- довідку про правонаступництво від 27.12.2017 № 200-к; (а.с.18)

- довідку про фактично відпрацьовані дні № 202-к від 27.12.2017; (а.с.22)

- ксерокопію Висновку Державної експертизи умов праці №1835 від 16.11.2007 № 14/07-10136; (а.с.20)

- ксерокопію Висновку Державної експертизи умов праці № 1809 від 26.10.2007 № 14/07-9509; (а.с.23)

- виписку з наказу № 209 від 16.10.1996 «Про порядок проведення атестації робочих місць за умовами праці»; (а.с.21)

- виписку з наказу № 42-а від 10.11.2006 «Про результати атестації робочих місць за умовами праці»; (а.с. 24)

- ксерокопію додатку № 1 до наказу № 42-а від 10.11.2006; (а.с. 25)

- ксерокопію особової картки Т-2; (а.с.19)

- дані технологічної характеристики робіт робочого місця, без № і дати; (а.с.26)

- довідку про заробітну плату для обчислення пенсії № 198-к від 27.12.2018; (а.с.27)

- гарантійний лист №199-к від 27.12.2018. (а.с.28).

По ПрАТ «Львівський електроламповий завод «Іскра» (порушено справу про банкрутство) позивач надав такі документи:

- довідку про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній видана Приватним акціонерним товариством «Львівський електроламповий завод «Іскра» від 22.11.2018 № 274; (а.с.29)

- ксерокопію Висновку Державної експертизи умов праці №2748 від 28.03.2011 №14/07-4000; (а.с.30-31)

- виписку з наказу № 256/05-3 від 12.03.2008 «Про результати атестації робочих місць за умовами праці»; (а.с.32)

- виписку з наказу № 1/412/07-03 від 12.03.2013 «Про результати атестації робочих місць за умовами праці»; (а.с.35)

- ксерокопію додатку № 1 до наказу № 256/05-3 від 12.03.2008; (а.с.33-34)

- ксерокопію додатку № 1 до наказу «Про результати атестації робочих місць за умовами праці у ВП СЗ» № 1/412/07-03 від 12.03.2013; (а.с.36)

- ксерокопію витягу з техпроцесу обробки склобою, без № і дати;

-дані технологічної характеристики робіт робочого місця, без № і дати;

- ксерокопію особової картки Т-2; (а.с.31)

- ксерокопії наказу про прийняття на роботу від 27.05.2008 № 403к (а.с.39), наказ про присвоєння розрядів та переведення робітників від 01.07.2008 № 503к (а.с.40), наказ про переведення від 19.08.2008 № 654к (а.с.41), наказ про переміщення працівників від 01.04.2014 № 1/457/07-03к (а.с.43), наказ про припинення трудового договору від 05.12.2016 № ІВКз0334; (а.с.42)

- ксерокопію листа Головного управління Держпраці у Львівській області від 28.02.2017 № 2149/2/4-09;

По ТзОВ «Львівська ізоляторна компанія» (була зупинка виробництва) позивачем долучено:

- довідку про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній видана Приватним акціонерним товариством «Львівська ізоляторна компанія» від 12.02.2019 № 07; (а.с.44)

- ксерокопію Висновку Державної експертизи умов праці № 3013 від 25.04.2012 №14/07-3700; (а.с.45-47)

- виписку з наказу №166 від 08.12.2011 «Про атестацію робочих місць»; (а.с.48)

- виписку з наказу № 15 від 30.01.2012 «Про результати атестації робочих місць за умовами праці»; (а.с.49)

- ксерокопію додатку № 2 до наказу № 15 від 30.01.2012; (а.с.50)

- ксерокопії наказу від 03.06.2015 № 134 (а.с.51), наказу від 14.11.2016 № 242 (а.с.52), наказ від 30.12.2016 № 286 (а.с.53), наказ від 27.01.2017 № 12 (а.с. 54);

- ксерокопію додатку № 2 до наказу від 27.01.2017 № 12; (а.с.55-56)

- ксерокопію листа ТзОВ «Львівська ізоляторна компанія» від 26.07.2017 № 03.08-389. (а.с.57)

- ксерокопію листа Головного управління Держпраці у Львівській області від 04.08.2017 № 8394/4/42-05. (а.с.58-59)

Судом встановлено з долучених до матеріалів справи доказів, що покликання відповідача на відсутню інформацію закріплення саме позивача за робочим місцем №23 в цеху 13 та 104 спростовано довідкою від 22.11.2018 № 275/123 ВАТ «Іскра». (а.с.72)

За змістом вказаної довідки №275_123 від 22.11.2018, ОСОБА_1 працював на ВАТ «Іскра» засипальником шихти третього розряду з 01.07.2008 по 07.12.2016 на робочих місцях №23 в цеху №13 та №104 ВП «СЗ».

Крім того, покликання відповідача на відсутній у ТзОВ «Львівська ізоляторна компанія» Висновок Державної експертизи умов праці про підтвердження права на призначення пільгової пенсії Список №2 дробильника-розмелювача цеху приготування шихти, спростовано інформаційною довідкою від 20.09.2018 про перелік робочих місць, на яких проведена атестація з відповідною картою умов праці та карти фотографії робочого дня. (а.с.73-76)

Особливості підтвердження пільгового трудового стажу окремих категорій працівників зазначені в Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637.

Відповідно до п. 20 вказаного Порядку, зі змінами, внесеними Постановою Кабінету Міністрів України від 05.07.2006 р. № 920, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств або організацій, а в разі ліквідації - у правонаступників. Такі довідки видаються із посиланням на первинні документи за час виконання роботи, що дає право на пільгову пенсію.

Постановою правління Пенсійного фонду України від 10.11.2006 № 18-1 “Про затвердження Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років” визначено механізм підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремої категорії працівників у разі ліквідації підприємства, установи та організації без визначення правонаступника.

Судом звертає увагу на те, що у випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств або організацій (пункт 20 Порядку).

З огляду на вказане, суд вважає за необхідне зазначити, що згідно зі статтею 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відсутність документів на підтвердження пільгового трудового стажу ОСОБА_1 , не може нівелювати відомості трудової книжки, оформлені належним чином та позбавляти особу права на належне пенсійне забезпечення з урахуванням набутого ним трудового та пільгового стажу.

Суд також зазначає, що формальні неточності у документах, за загальним правилом, не можуть бути підставою для органів пенсійного фонду для обмеження особи у реалізації конституційного права на соціальний захист.

Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 25 квітня 2019 року у справі №593/283/17 та постанові від 30 вересня 2019 року у справі №638/18467/15-а.

Відповідно до п.3.3 Порядку №22-1 орган, що призначає пенсію, надає, зокрема, допомогу особам, зазначеним у пунктах 1.1 і 1.2 розділу І цього Порядку, щодо одержання відсутніх документів для призначення пенсії. Такими особами, згідно п.1.2 Порядку №22-1 є, зокрема позивач.

Вказана правова позиція викладена у постанові Верховного суду від 06.03.2018 року у справі №127/9055/17.

Суд звертає увагу відповідача, на те, що підтвердження періодів роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється комісіями з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, які створені при головних управліннях Пенсійного фонду.

Жодних доказів надання допомоги позивачеві щодо одержання відсутніх документів для призначення пенсії відповідач не надав. Всі необхідні довідки для підтвердження стажу зазначеного у трудовій книжці позивач змушений був отримувати самостійно.

Як вже зазначалось судом, згідно статті 62 Закону № 1788-XII та підпункту 4 пункту 4.2 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року №22-1, при прийманні документів орган, що призначає пенсію: 1) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж; 2) перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів; 3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності).

Отже, орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі.

Однак, як встановлено судом, відповідачем не здійснено жодних дій, спрямованих на отримання відомостей, додаткових документів, на підставі яких можна було б додатково підтвердити пільговий стаж позивача.

Натомість поданими позивачем доказами беззаперечно підтверджується наявність у позивача права на пільгову пенсію.

Оскільки у трудовій книжці наявні всі необхідні записи щодо роботи особи у спірні періоди роботи на певних підприємствах, на яких особа працювала, тому у даному випадку спеціальний трудовий стаж особи не повинен підтверджуватись уточнюючими довідками, які у свою чергу обов`язково повинні надаватись до органу Пенсійного фонду до заяви про призначення пенсії на пільгових у випадку, коли відсутня трудова книжка або коли у ній відсутні відповідні записи, а також у тих випадках, коли такий пільговий стаж виник до 21 серпня 1992 року. Після цієї дати основними документами, які підтверджують пільговий стаж – період роботи на відповідних посадах або за професіями, які включені до Списків, є трудова книжка та документи, що підтверджують проведення атестації робочих місць за умовами праці.

Аналогічний висновок викладений Першим апеляційним адміністративним судом в постанові від 04 вересня 2019 року у справа №360/1624/19.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про неправомірність дій відповідача про відмову у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах. Відповідач діяв в порушення норм чинного законодавства, зокрема, ч. 2 ст. 19 Конституції України, в якій зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Досліджені судом документи, які подавалися відповідачеві для обчислення стажу роботи позивача на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах та наявні докази в матеріалах справи свідчать про наявність всіх необхідних підстав, передбачених нормами чинного законодавства, для призначення позивачу пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2 на підставі ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» з 21 лютого 2019 року.

Належних, допустимих та переконливих доказів, які б спростовували такий висновок суду відповідачем не надано.

Згідно з вимогами статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Враховуючи вищенаведені приписи нормативно-правових актів, суд дійшов до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог повністю.

Відповідно до вимог ст.139 КАС України, на користь позивача підлягає стягненню сплачений судовий збір в сумі – 768,40 грн за подання вказаного позову до суду.

Керуючись ст.ст. 19, 22, 25, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255 КАС України, суд –

у х в а л и в :

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області щодо відмови ОСОБА_1 у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2.

3. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області (вул. Митрополита Андрея, 10, м. Львів, 79016; код ЄДРПОУ: 13814885) призначити ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; ПІН : НОМЕР_8 ; ІНФОРМАЦІЯ_1 ) пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №2 з 21 лютого 2019 року.

4. Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; ПІН: НОМЕР_8 ; ІНФОРМАЦІЯ_1 ) з Головного управління Пенсійного Фонду України у Львівській області (вул. Митрополита Андрея, 10, м. Львів, 79016; код ЄДРПОУ: 13814885), за рахунок бюджетних асигнувань судовий збір в сумі 768,40 грн (сімсот шістдесят вісім гривень, 40 копійок).

Рішення може бути оскаржене, згідно зі ст. 295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили, згідно зі ст. 255 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складений 23.10.2019.

Суддя Коморний О.І.

Джерело: ЄДРСР 85201208
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку