печерський районний суд міста києва
Справа № 757/49366/19-к
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 жовтня 2019 року слідчий суддя Печерського районного суду м. Києва ОСОБА_1 , за участю секретаря ОСОБА_2 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у м. Києві клопотання старшого слідчого Головного слідчого управління Національної поліції України ОСОБА_3 про арештмайна,
В С Т А Н О В И В :
16.09.2019 у провадження слідчого судді Печерського районного суду м. Києва ОСОБА_1 надійшло клопотання сторони кримінального провадження старшого слідчого Головного слідчого управління Національної поліції України ОСОБА_3 , погоджене прокурором відділу Генеральної прокуратури України ОСОБА_4 про арешт майна у кримінальному провадженні № 12015000000000367.
Слідчий або прокурор в судове засідання не з`явились, прокурор направив заяву про розгляд клопотання без його участі та задоволення клопотання.
В обґрунтування клопотання, слідчий зазначив наступне.
Головним слідчим управлінням Національної поліції України проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні №12015000000000367 від 16.06.2015, зареєстрованому в Єдиному реєстрі досудових розслідувань за фактом зловживання у період 2013-2015 років своїм службовим становищем службовими особами Тернопільської міської ради та комунальних підприємств "Підприємство матеріально-технічного забезпечення", "Масив", "Тернопільбудінвестзамовник", КЖЕМ "Сонячне" під час передачі останнім земельних ділянок територіальної громади міста у постійне користування і оренду з метою подальшої їх розтрати в порушення вимог земельного, містобудівного та іншого законодавства у приватну власність інвесторів, а саме ОК "ГАРАЖНИЙ КООПЕРАТИВ "АВТОПРОМІНЬ", ОК"ЖБК "ГРОМНИЦЬКОГО", ОК"ЖБК "ЯРЕМИ-14", ОК"СОНЯЧНИЙ-2015", ТОВ"ДК СОФТ", ПП "ОКОЛИЦЯ ТЕРНОПІЛЬ", ТОВ "ВШ-Маркет", ПП "КРЕАТОР-БУД", ТОВ "ЕКСКЛЮЗИВБУД ПЛЮС" , за результатами чого державі завдано збитків в загальній сумі понад 9 млн. 575 тис. грн., за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст.364 КК України.
Службовими особами Тернопільської міської ради та підконтрольних їм службових осіб комунальних підприємств, в порушення вимог ст.ст. 1 і 2 Закону України "Про інвестиційну діяльність", ст. 26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", ст.ст. 124 і 134 Земельного кодексу України, в обхід вимог щодо реалізації земель комунальної власності в приватну на конкурентних платних засадах (проведення земельних торгів), під приводом укладання інвестиційних договорів та договорів про будівництво вчинено безкоштовну передачу приватним юридичним особам у власність об`єктів забудови на землях територіальної громади з відносно незначними зобов`язаннями, з метою надання в подальшому згідно ст. 120 Земельного кодексу України безкоштовно права набуття власності на земельні ділянки на території м.Тернополя.
Так, відповідно до статті 26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації. Частиною 5 ст. 26 даного Закону передбачено порядок проектування та будівництва лише для власника або користувача земельних ділянок, а останніми його етапами є прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів та реєстрація права власності на об`єкт містобудування.
Отже, у силу закону право на забудову земельних ділянок належить їх правокористувачам, якими є комунальні підприємства Тернопільської міської ради, які вправі виступати замовником будівництва, і повинне виконати усі передбачені законом дії, у тому числі прийняти в експлуатацію закінчений будівництвом об`єкт і зареєструвати право власності на цей об`єкт.
Проте, умовами інвестиційних договорів та договорів на будівництво правомочності замовників будівництва - правокористувачів земельних ділянок в особі комунальних підприємств Тернопільської міської ради незаконно передано приватним юридичним особам, які після завершення будівництва зобов`язали комунальні підприємства передати об`єкт інвестування/будівництва у їх (приватних юридичних осіб) власність.
Таким чином, службові особи Тернопільської міської ради зловживаючи своїм службовим становищем усупереч чинному законодавству, у тому числі приписам частини 2 ст. 124 Земельного кодексу України щодо передачі в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній та комунальній власності за результатами проведення конкурсних торгів, шляхом укладання удаваних (з прихованням дійсних намірів) договорів фактично передали приватним юридичним особам право володіння та користування земельними ділянками, правокористувачами яких є комунальні підприємства, а також створили умови для безкоштовного набуття права власності на земельні ділянки на території м. Тернополя, чим спричинило тяжкі наслідки.
У подальшому встановлено, що однією з земельних ділянок на яку було вчинено злочине посягання даним кримінальним правопорушенням є земельна ділянка за кадастровим номером: 6110100000:12:001:0036, площею 0,0778 га за адресою: Тернопільська область, м. Тернопіль, вул. Шептицького Митрополита, є речовим доказом у даному кримінальному провадженні, оскільки є матеріальним об`єктом, що зберегло на собі його сліди, які будуть використані як доказ факту та обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі як предмет, що є об`єктом кримінально протиправних дій.
Передачу у користування земельної ділянки в обхід вимог щодо реалізації земель комунальної власності в приватну на конкурентних платних засадах (проведення земельних торгів) під приводом інвестиційної діяльності було здійснено з метою отримання їх у власність на підставі ст.120 Земельного кодексу України.
Відповідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна за № 57114565 від 11.04.2016 земельна ділянка за кадастровим номером 6110100000:12:001:0036, площею 0,0778 га за адресою: Тернопільська область, м. Тернопіль, вул. Шептицького Митрополита на підставі свідоцтва про право власності серія та номер: 4426158, виданого 05.06.2013 державним реєстратором ОСОБА_5 перебуває у комунальній власності Тернопільської міської ради (ідентифікаційний код 34334305) та на підставі рішення органу місцевого самоврядування № 6/30/100 виданого 22.03.2013 Тернопільською міською радою перебуває на праві постійного користування у Комунального підприємства "ПІДПРИЄМСТВО МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ" Тернопільської міської ради (ідентифікаційний код 14041652).
21.04.2016 ухвалою слідчого судді Печерського районного суду м. Києва на вказану земельну ділянку накладено арешт.
20.08.2019 ухвалою слідчого судді Печерського районного суду м. Києва арешт, накладений на зазначену земельну ділянку скасовано.
Однак, під час проведення обшуку на ТОВ «ВІТ- МАРКЕТ», яке здійснювало будівництво об`єкту на земельній ділянці за кадастровим номером 6110100000:12:001:0036 виявлено та вилучено документи, у тому числі заяву серія КП «Підприємство матеріально-технічного забезпечення «Тернопільської міської ради», про те, що останні не заперечують проти вилучення зазначеної земельної ділянки на користь ТОВ «ВІП-МАРКЕТ» ЄДРПОУ 38897635.
Зазначене свідчить, що на теперішній час є необхідність запобігання можливості подальшої передачі та відчуження земельної ділянки за кадастровим номером 6110100000:12:001:0036, що є речовим доказом у кримінальному провадженні, а також з метою забезпечення його збереження наявні достатні підстави та мета для арешту цього майна.
Статтею 170КПК Українипередбачено,що арештоммайна єтимчасове,до скасуванняу встановленомуцим Кодексомпорядку,позбавлення заухвалою слідчогосудді абосуду правана відчуження,розпорядження та/абокористування майном,щодо якогоіснує сукупністьпідстав чирозумних підозрвважати,що воноє доказомзлочину,підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна. Арешт майна скасовується у встановленому цим Кодексом порядку.
Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, зникнення, втрати, знищення, використання, перетворення, пересування, передачі, відчуження. Слідчий, прокурор повинні вжити необхідних заходів з метою виявлення та розшуку майна, на яке може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, зокрема шляхом витребування необхідної інформації у Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, інших державних органів та органів місцевого самоврядування, фізичних і юридичних осіб.
Відповідно до частини 2 статті 170 КПК України арешт майна допускається з метою забезпечення: 1) збереження речових доказів; 2) спеціальної конфіскації; 3) конфіскації майна як виду покарання або заходу кримінально-правового характеру щодо юридичної особи; 4) відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов), чи стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди.
У випадку, передбаченому пунктом 1 частини другої статті 170 КПК України, арешт накладається на майно будь-якої фізичної або юридичної особи за наявності достатніх підстав вважати, що воно відповідає критеріям, зазначеним у статті 98 КПК України.
У випадку, передбаченому пунктом 4 частини другої статті 170 КПК України, арешт накладається на майно підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, фізичної чи юридичної особи, яка в силу закону несе цивільну відповідальність за шкоду, завдану діями (бездіяльністю) підозрюваного, обвинуваченого, засудженого або неосудної особи, яка вчинила суспільно небезпечне діяння, а також юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, за наявності обґрунтованого розміру цивільного позову у кримінальному провадженні, а так само обґрунтованого розміру неправомірної вигоди, яка отримана юридичною особою, щодо якої здійснюється провадження.
Не може бути арештовано майно, якщо воно перебуває у власності добросовісного набувача, крім арешту майна з метою забезпечення збереження речових доказів.
Згідно ч. 2 ст. 173 КПК України, при вирішенні питання про арешт майна слідчий суддя, суд повинен враховувати: 1) правову підставу для арешту майна; 2) можливість використання майна як доказу у кримінальному провадженні (якщо арешт майна накладається у випадку, передбаченому пунктом 1 частини другої статті 170 КПК України); 3) наявність обґрунтованої підозри у вчиненні особою кримінального правопорушення або суспільно небезпечного діяння, що підпадає під ознаки діяння, передбаченого законом України про кримінальну відповідальність (якщо арешт майна накладається у випадках, передбачених пунктами 3, 4 частини другої статті 170 КПК України); 3-1) можливість спеціальної конфіскації майна (якщо арешт майна накладається у випадку, передбаченому пунктом 2 частини другої статті 170 цього Кодексу); 4) розмір шкоди, завданої кримінальним правопорушенням, неправомірної вигоди, яка отримана юридичною особою (якщо арешт майна накладається у випадку, передбаченому пунктом 4 частини другої статті 170 цього Кодексу); 5) розумність та співрозмірність обмеження права власності завданням кримінального провадження; 6) наслідки арешту майна для підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб.
Враховуючи викладене, в зв`язку з метою забезпечення збереження вищевказаного майна або настання інших наслідків, які можуть перешкодити кримінальному провадженню, слідчий суддя, дійшов висновку про наявність підстав для задоволення клопотання, оскільки накладення арешту на майно сприятиме меті кримінального провадження, а не накладення може призвести до незворотніх наслідків.
На підставі викладеного і керуючись ст. 107, 131, 132, 170173, 309 КПК України, слідчий суддя,
У Х В А Л И В :
Клопотання задовольнити.
Накласти арешт на майно - земельну ділянку за кадастровим номером 6110100000:12:001:0036, площею 0,0778 га за адресою: Тернопільська область, м. Тернопіль, вул. Шептицького Митрополита на підставі свідоцтва про право власності серія та номер: 4426158, виданого 05.06.2013 державним реєстратором ОСОБА_5 перебуває у комунальній власності Тернопільської міської ради (ідентифікаційний код 34334305) та на підставі рішення органу місцевого самоврядування № 6/30/100 виданого 22.03.2013 Тернопільською міською радою перебуває на праві постійного користування у Комунального підприємства "ПІДПРИЄМСТВО МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ" Тернопільської міської ради (ідентифікаційний код 14041652), у вигляді позбавлення права відчужувати та розпоряджатись ним.
Ухваласлідчого суддіможе бутиоскаржена протягомп`яти днівз дняїї проголошеннябезпосередньо досуду апеляційноїінстанції.Якщо ухвалу слідчого судді було постановлено без виклику особи, яка її оскаржує, строк апеляційного оскарження для такої особи обчислюється з дня отримання копії судового рішення.
Слідчий суддя ОСОБА_1