open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

19 вересня 2019 року

м. Дніпро

справа № 160/1651/19

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Сафронової С.В. (доповідач),

суддів: Мельника В.В., Чепурнова Д.В.,

за участю секретаря судового засідання Царьової Н.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «АТБ-Маркет» на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16 квітня 2019 року (суддя Дєєв М.В., м. Дніпро, повний текст рішення складено 16.04.2019 року) у справі № 160/1651/19 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АТБ-Маркет» до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області, про визнання протиправним та скасування припису,-

в с т а н о в и в:

19.02.2019 року ТОВ «АТБ-Маркет» (далі по тексту - позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області (далі по тексту - відповідач), в якому просило визнати протиправним та скасувати припис від 18.12.2018 року №33-13/540.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.04.2019 року в задоволенні позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції ТОВ «АТБ-Маркет» подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати рішення та прийняти нове, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі. Свої вимоги обґрунтувало тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Апелянт вказував, що 18.12.2018 року був винесений припис №33-13/540, яким було приписано: «терміново розробити план заходів щодо приведення потужності у відповідність до вимог чинного законодавства, про що повідомити Роздільнянське районне управління Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області до 29.12.2018 р.; інформацію про виконання заходів надати до Роздільнянського районного управління Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області до 03.01.2019 р.». Згідно частини дев`ятої статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» невиконання приписів, розпоряджень та інших розпорядчих документів органу державного нагляду (контролю) тягне за собою застосування штрафних санкцій до суб`єкта господарювання згідно із законом. Апелянт вказував, що припис є актом владного реагування, який виноситься органом держаної влади у випадках, коли виявлено порушення закону з боку суб`єкта господарювання, при цьому у приписі має бути зазначена конкретна дія, яку повинен вчинити суб`єкт господарювання для усунення виявленого порушення та строк виконання, проте оскаржуваний припис містить лише вимогу «терміново розробити план заходів». Орган державного нагляду контролю самоусунувся від свого обов`язку надати саме припис щодо усунення порушень про які він стверджує. Апелянт вказує, що вважає вимогу «розробити план заходів» такою, що фактично перекладає на суб`єкт господарювання обов`язку самостійно визначити дії для усунення порушень. Припис не може бути формальним, оскільки із його виконанням та (або) не виконанням закон пов`язує можливість наступного застосування інших заходів реагування. Однак, даний спірний припис ТОВ «АТБ-маркет» може формально виконати розробивши та надавши план будь-яких заходів на розсуд суб`єкту господарювання. Це є перекладенням функцій органу державного нагляду на суб`єкт господарювання. Фактично оскаржуваний припис не є приписом у розумінні закону, а пропозицією до суб`єкту господарювання самостійно розробити собі припис.

Заявник апеляційної скарги вказував, що висновок не відповідає обставинами справи, оскільки припис не містить вимоги до суб`єкту господарювання щодо саме усунення виявлених порушень, він містить лише вимогу розробити план заходів щодо приведення потужності до вимог чинного законодавства. В оскаржуваному рішенні суд першої інстанції дійшов передчасного висновку про існування фактів виявлених порушень. Вважає невірним позицію щодо того, що факти виявлених порушень під час здійснення заходів державного нагляду стосовно ТОВ «АТБ-МАРКЕТ», які були встановлені посадовими особами відповідача під час перевірки та зафіксовані в акті від 13.12.2018 року, підтверджуються записами відеофіксації даної перевірки та не спростовані позивачем жодними належними, достатніми та допустимими доказами виходячи з вимог ст.72-76 Кодексу адміністративного судочинства України. ТОВ «АТБ-маркет» заперечувало щодо факту існування порушень про які йдеться у приписі. Отже, обов`язок доведення факту таких порушень покладається саме на відповідача, як суб`єкта владних повноважень. Висновок суду першої інстанції про те, що керуюча магазином підписала акт без зауважень, і що це за логікою суду підтверджує факт виявлених порушень спростовуються самим актом, де в графі «Пояснення, зауваження або заперечення» міститься наступний текст: «зауважень немає з виявленими порушеннями не згодна порушень згідно діючого законодавства немає». Суд першої інстанції акцентує увагу, на тому, що після слів «зауважень немає», керуюча магазином поставила підпис. Однак при цьому суд не дав правової оцінки наступному після цього тексту. Звертаємо увагу колегії суддів на той факт, що акт на цьому не завершується, оскільки після цього ще є З сторінки акту, на яких міститься два підписи керуючої магазину. Апелянт звертає увагу, що графа має назву «Пояснення, зауваження або заперечення». Як видно із тексту, у ОСОБА_1 не було зауважень, але були заперечення, про що вона вказала.

У якості доводів, заявник апеляційної скарги вказував, що суб`єкт владних повноважень помилявся, вказуючи, що: «потужність не підтримується в чистоті та у робочому стані, а саме: складське приміщення захаращене товаром, що унеможливлює належне прибирання та миття, що є порушенням п.1 ч.1 ст.41 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів». Згідно норми, на яку посилається відповідач: «Потужності, на яких здійснюється виробництво та/або обіг харчових продуктів, повинні підтримуватися в чистому та робочому стані». Тобто, для правомірного висновку про порушення ТОВ «АТБ-маркет» п.1 .ч.1 ст. 41 України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», суб`єкт владних повноважень повинен довести, що потужність не підтримується у чистоті, наприклад, зафіксувати бруд, сміття. Відповідач лише зазначає що «складське приміщення захаращене товаром». Сама по собі наявність великої кількості товару у складському приміщенні не означає, що потужність не підтримується у чистоті. Висновок відповідача, про те, що «захаращення» товаром «унеможливлює належне прибирання та миття» спростовується наданим відповідачем відеозаписом, на якому дійсно видно велику кількість товару на складі (очевидно нещодавно була поставка), але жодного бруду не зафіксовано. Твердження суб`єкта владних повноважень про те, що «захаращення» складського приміщення товаром унеможливлює належне прибирання та миття є лише припущенням суб`єкта владних повноважень.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Суд першої інстанції відмовляючи в задоволенні позовних вимог виходив з того, що відповідач наділений повноваженнями самостійно своїм приписом застосовувати заходи реагування у вигляді зобов`язання до дій усунути виявлені порушення. Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

Суд першої інстанції вказував, що у відповідності до вимог ч.1 ст.20 Закону України №771, оператори ринку відповідають за виконання вимог законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів у межах діяльності, яку вони здійснюють. Відповідно до п.32, п.33 Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 червня 2006 року №833 суб`єкт господарювання повинен утримувати торговельні та складські приміщення, а також прилеглу до них територію відповідно до санітарних норм. Під час продажу товарів і після закінчення виїзної (виносної) торгівлі суб`єкт господарювання зобов`язаний вжити заходів для дотримання чистоти на місці торгівлі та навколо нього. На позивача як оператора ринку харчових продуктів вищенаведеними нормами покладено обов`язок утримувати потужності (приміщення та будівлі) у чистому та робочому стані, які повинні бути сконструйовані, спланованими та розміщеними для належного утримання, чищення та/або дезінфекції, запобігання або мінімізації будь-якого забруднення, а також здійснення заходів, необхідних для забезпечення гігієнічних вимог, у тому числі заходів з боротьби із шкідниками, запобігання накопиченню бруду.

Суд першої інстанції зазначав, що відповідач як компетентний орган наділений повноваженнями здійснювати заходи контролю у сфері державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства операторами ринку харчових продуктів та наділений повноваженнями складати акти та приписи щодо усунення виявлених порушень, які є обов`язковими для виконання такими операторами ринку у строк, встановлений відповідними приписами. Звернуто увагу та, те що факти виявлених порушень під час здійснення заходів державного нагляду стосовно ТОВ «АТБ-МАРКЕТ», які були встановлені посадовими особами відповідача під час перевірки та зафіксовані в акті від 13.12.2018 року, підтверджуються записами відеофіксації даної перевірки та не спростовані позивачем жодними належними, достатніми та допустимими доказами виходячи з вимог ст.72-76 Кодексу адміністративного судочинства України. Вимоги припису щодо розроблення плану заходів щодо приведення потужності у відповідність до вимог чинного законодавства не відповідають своїй суті поняттю «припис», з огляду на те, що оспорюваний припис складений у відповідності до вимог ч.8 ст.7 Закону №877, відповідає поняттю «припис», оскільки містить опис виявлених порушень, вимоги до суб`єкта господарювання щодо усунення виявлених порушень та вказано строк у який слід виконати вимоги припису (до 29.12.2018 року), припис підписаний посадовою особою відповідача, яка проводила перевірку та вказаний припис містить вказівку про необхідність письмового повідомлення про виконання припису компетентний орган.

Матеріалами справи встановлено, що на підставі наказу від 28.11.2018 року № 3627 та направлення про проведення заходу державного нагляду від 28.11.2018 року № 2906 Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області посадовими особами 13.12.2018 року було проведено плановий захід державного нагляду (інспектування) у відношенні Товариства з обмеженою відповідальністю «АТБ-Маркет» за адресою: вул. Привокзальна, 6, м. Роздільна, Роздільнянський район, Одеська область, за місцезнаходженням магазина, з питань дотримання чинного законодавства щодо безпечності та якості харчових продуктів. За результатами проведення планового заходу складений акт № 1948 від 13.12.2018 року, відповідно до якого встановлено порушення: записи про заходи, які вживаються для управління небезпечними факторами не ведуться, а саме: останній запис в журналі приготування дезрозчину 09.12.2018 року, в журналі використання дезрозчину - 09.12.2018 року, в акті на дератизацію, дезінфекцію не вказана площа, яка оброблялась, запис в журналі контролю температури - 10.12.2018 року, що є порушенням п.1 ч.5 ст.40 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; потужність не підтримується в чистоті та у робочому стані, а саме: складське приміщення захаращене товаром, що унеможливлює належне прибирання та миття, що є порушенням п.1 ч.1 ст.41 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; потужність спланована, сконструйована та розміщена так, що не забезпечує її належне утримання, чищення та дезінфекцію, запобігання будь-якого забруднення, а також забезпечення гігієнічних вимог, у тому числі заходів боротьби з шкідниками, накопиченню бруду, а саме: в складському приміщенні знаходиться значна кількість стелажів з харчовими продуктами, які розташовані впритул до стін, в холодильних камерах пакунки з харчовими продуктами розміщені на підлозі, що є порушенням п.2 ч.1 ст.41 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; чищення та дезінфекція не здійснюється так, щоб забезпечити захист від появи ризику забруднення, а саме, відсутні записи в журналі щодо дезінфекції внутрішньо обігової тари, останній запис 10.12.2018 року, що є порушенням п.1 ч.1 ст.45 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; обладнання та інвентар утримуються у неналежному стані та умовах, що не зменшують ризик забруднення та не дають змогу проводити їх чищення та дезінфекцію, а саме, відсутні записи щодо миття та дезінфекції тари, що є порушенням п.2 ч. 1 ст.45 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; обладнання та інвентар розміщені так, що немає можливості чищення обладнання та навколишньої території, а саме: в складському приміщенні стелажі з харчовими продуктами розміщені так, що не має можливості чищення та миття навколишньої території, що є порушенням п.3 ч.1 ст.45 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; обладнання не каліброване відповідно до законодавства, а саме: не надано підтверджуючих доказів калібрування обладнання, що є порушенням ч.2 ст.45 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; харчові відходи з приміщення де є харчові продукти видаляються не вчасно, а саме: списані харчові продукти, бій та брак зберігаються в складському приміщені на стелажі біля холодильної камери середньої температури, що є порушенням п.1 ч.1 ст.46 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; харчові відходи не розміщуються у закритих контейнерах, сконструйованих так, щоб забезпечити максимальний рівень захисту та їх дезінфекцію, а саме: списані харчові продукти, бій та брак зберігаються в складському приміщенні на відкритих стелажах, що є порушенням п.2 ч.1 ст.46 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; відповідні положення законодавства щодо зберігання і утилізації харчових та інших відходів не дотримано, а саме: відсутній договір на утилізацію харчових відходів, що є порушенням п.3 ч.1 ст.46 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; харчові відходи не знищуються відповідно до законодавства, а саме: відсутній акт виконаних робіт щодо знищення харчових відходів, що є порушенням ч.2 ст.46 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; на потужності допускається персонал, який має протипоказання, а саме: в 20 особистих медичних картках відсутні фотокартки, що унеможливлює ідентифікацію особи, що є порушенням п.1 ч.1 ст.48 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; персонал потужності не проходить навчання щодо гігієнічних вимог до виробництва та обігу харчових продуктів у цього оператора ринку, а саме: не увесь персонал пройшов у оператора ринку навчання з питань гігієнічних вимог до виробництва, що є порушенням п.3 ч.1 ст.48 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; первинна продукція, яка зберігаються на потужності, не утримується в умовах, що запобігають їх псуванню, та забезпечують захист від забруднення, а саме: частина харчових продуктів в складському приміщенні та холодильниках розміщено на підлозі. 16,559 кг філе курчати-бройлера з вичерпним строком придатності, що є порушенням п.2 ч. 1 ст.49 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; харчові продукти не захищені від будь-якого забруднення на всіх стадіях обігу, а саме: в складському приміщені частина товару розміщена на підлозі, чим не захищена від забруднення, плівка для пакування грибів зберігається відкритою, що сприяє її забрудненню, що є порушенням п.3 ч.1 ст.49 Закону України «Про основні принципи та вимоги безпечності та якості харчових продуктів»; не ведеться результативна боротьба із гризунами, а саме: відповідно до акту виконаних робіт встановлені ловушки для гризунів, але вони відсутні, що є порушенням п.4 ч.1 ст.49 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та які харчових продуктів»; температурний режим, який унеможливлює розмноження мікроорганізмів, формування токсинів не дотримується, а саме: у торгівельній залі у відділі алкоголю і відділі цукерок. В торгівельній залі відсутні гігрометри, в складському приміщені вони сухі. Не проводиться контроль температурного режиму, останній запис - 10.12.2018 р., що є порушенням п.5 ч.1 ст.49 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечної та якості харчових продуктів»; потужність з зберігання харчових продуктів, у тому числі морозильні камери не достатнього розміру, що спричинює скупчення товару, що є порушенням п.6 ч. 1 ст.49 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; матеріали для первинного пакування зберігаються у спосіб, який уможливлює їх забруднення, а саме: плівка харчова для пакування грибів зберігається відкритою, що є порушенням п.2 ч.1 ст.50 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечної та якості харчових продуктів»; пакування, включаючи первинне, здійснюється у спосіб, що уможливлює забруднення продуктів та цілісність упаковки, а саме: в приміщенні для пакування знаходиться велика кількість тари з харчовими продуктами, що сприяє забрудненню, що є порушенням п.3 ч.1 ст.50 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечної та якості харчових продуктів». Акт підписаний директором магазину з зазначенням «зауважень немає», «з виявленими порушенням не згодна, порушень згідно діючого законодавства немає».

На підставі висновків вищенаведеного акту, посадовою особою Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області, головним спеціалістом відділу безпечності харчових продуктів управління безпечності харчових продуктів та ветеринарної медицини Роздільнянського районного управління Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області (державним інспектором) Вацьковим В.П. 18.12.2018 року був винесений припис №33-13/540, яким було приписано: терміново розробити план заходів щодо приведення потужності у відповідність до вимог чинного законодавства, про що повідомити Роздільнянське районне управління Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області до 29.12.2018 року; інформацію про виконання заходів надати до Роздільнянського районного управління Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області до 03.01.2019 року.

Згідно ст. 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Частиною 6 ст. 2 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів та у сфері ветеринарної медицини, його територіальні органи зобов`язані забезпечити дотримання з урахуванням особливостей, визначених Законом України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин», виключно вимог частин першої, четвертої, шостої - сьомої, абзацу другого частини десятої, частин дванадцятої - чотирнадцятої статті 4, частин першої (крім вимоги щодо отримання погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного контролю, або відповідного державного колегіального органу на проведення позапланового заходу) та третьої статті 6, частин першої - четвертої, шостої, восьмої - десятої статті 7, частин першої та другої статті 12, статей 13-18, 20, 21 цього Закону.

Варто вказати, що згідно ч. 8 ст. 4, ч. 6, ч. 8 ст. 7 вищевказаного Закону, органи державного нагляду (контролю) та суб`єкти господарювання мають право фіксувати процес здійснення планового або позапланового заходу чи кожну окрему дію засобами аудіо- та відеотехніки, не перешкоджаючи здійсненню такого заходу. За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід. Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства. В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом. Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями. Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис. Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю). Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Таким чином, при виявлені порушень поводження з харчовими продуктами, виявлення невірного зберігання, складання, продаж харчових продуктів та інших продуктів, органи Держпродспоживслужби, у даному випадку Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області, після проведення перевірки та виявлення порушень, зобов`язані винести припис щодо усунення порушень вимог законодавства.

Згідно ст. 1, частин 1, 2, 6, 7 ст. 20 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» безпечний харчовий продукт - харчовий продукт, який не справляє шкідливого впливу на здоров`я людини та є придатним для споживання. Гігієнічні вимоги - заходи та умови, що необхідні для управління небезпечними факторами і забезпечення придатності харчових продуктів для споживання людиною з урахуванням їх використання згідно з призначенням. Оператори ринку відповідають за виконання вимог законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів у межах діяльності, яку вони здійснюють. Оператори ринку зобов`язані: 1) забезпечувати дотримання вимог цього Закону щодо гігієнічних вимог до харчових продуктів на всіх стадіях їх виробництва та обігу; 2) розробляти, вводити в дію та застосовувати постійно діючі процедури, що засновані на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках, а також забезпечувати належну підготовку з питань застосування постійно діючих процедур, що базуються на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках, осіб, які є відповідальними за ці процедури, під час виробництва та обігу харчових продуктів; 3) надсилати компетентному органу повідомлення у випадках, передбачених частинами третьою - п`ятою цієї статті, і отримувати експлуатаційний дозвіл у випадках, передбачених цим Законом;4) реєструвати потужності у випадках, передбачених цим Законом; 5) забезпечувати виконання вимог законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів щодо окремих показників якості; 6) забезпечувати простежуваність та надавати інформацію, передбачену статтею 22 цього Закону; 7) вилучати та/або відкликати у встановлених законом випадках харчові продукти, які перебувають в обігу, якщо встановлено, що ці продукти можуть спричинити шкідливий вплив для здоров`я людини; 8) забезпечувати безперешкодний доступ державних інспекторів, які здійснюють державний контроль, до потужностей під час роботи цих потужностей та дозволяти відбір зразків об`єктів санітарних заходів на зазначених потужностях, а також надавати на вимогу державного інспектора документи, необхідні для здійснення державного контролю; 9) компенсувати відповідно до закону шкоду, заподіяну споживачам внаслідок споживання харчового продукту, якщо судом буде доведено причинно-наслідковий зв`язок між цією шкодою і діяльністю та/або бездіяльністю оператора ринку, крім випадків, установлених законом. Оператор ринку взаємодіє з компетентним органом для здійснення заходів щодо запобігання виникненню або зменшенню ризиків, що становлять харчові продукти, які він ввів або вводить в обіг. У разі надходження інформації про невідповідність потужностей та об`єктів санітарних заходів установленим законодавством вимогам, виявлену під час здійснення державного контролю, оператор ринку зобов`язаний вжити необхідних заходів для усунення такої невідповідності.

Згідно статей 40 - 42, 45 - 46, 48 - 50 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» з метою забезпечення безпечності первинної продукції під час здійснення первинного виробництва, перевезення, зберігання та іншого поводження з первинною продукцією в місці її виробництва та перевезення живих тварин, а також захисту здоров`я людей оператори ринку здійснюють заходи щодо: 1) управління небезпечними факторами; 2) забезпечення здорового стану рослин та тварин, які мають вплив на здоров`я людини, включаючи виконання планів державного моніторингу та контролю зоонозів та їх збудників. Оператори ринку, які займаються розведенням тварин, полюванням або первинним виробництвом продуктів тваринного походження: 1) підтримують потужності для виробництва та/або обігу первинної продукції та супутніх дій, включаючи потужності для зберігання та приготування кормів у чистоті шляхом чищення, миття та дезінфекції; 2) підтримують обладнання, інвентар та транспортні засоби у чистоті шляхом чищення, миття та дезінфекції; 3) забезпечують належний рівень чистоти тварин, які підлягають забою, та у разі необхідності чистоту тварин, які використовуються для виробництва харчових продуктів; 4) використовують на потужностях воду питну або воду чисту для запобігання забрудненню; 5) забезпечують допуск до виробництва та/або здійснення обігу харчових продуктів персоналу, стан здоров`я якого не становить загрози безпечності харчових продуктів та який пройшов обов`язковий медичний огляд і навчання (підготовку), що має бути документально підтверджено; 6) здійснюють ефективні заходи щодо боротьби із шкідниками; 7) зберігають та вивозять відходи та небезпечні речовини у максимально безпечний спосіб з метою запобігання забрудненню; 8) повідомляють з метою запобігання проникненню та поширенню хвороб, що передаються людині через харчовий продукт, компетентному органу про підозрілі спалахи хвороб, пов`язаних з появою нових тварин; 9)використовують результати досліджень (випробувань) зразків; 10) використовують ветеринарні препарати та кормові добавки відповідно до вимог законодавства.

З метою забезпечення високого рівня безпечності харчових продуктів та швидкого реагування у разі виявлення випадків, що можуть спричинити шкідливий вплив на здоров`я людини, оператори ринку зобов`язані: 1) вести записи про заходи, які вживаються для управління небезпечними факторами, та зберігати їх протягом трьох місяців після закінчення кінцевої дати продажу харчового продукту, нанесеної на маркуванні; 2) надавати на запит компетентного органу або операторів ринку, які отримують первинну продукцію, інформацію, передбачену цією статтею.

Потужності, на яких здійснюється виробництво та/або обіг харчових продуктів, повинні відповідати таким вимогам: 1) підтримуватися в чистому та робочому стані; 2) бути спланованими, сконструйованими та розміщеними для належного утримання, чищення та/або дезінфекції, запобігання або мінімізації будь-якого забруднення, а також здійснення заходів, необхідних для забезпечення гігієнічних вимог, у тому числі заходів з боротьби із шкідниками, запобігання накопиченню бруду, контакту з токсичними речовинами та матеріалами, забрудненню харчових продуктів, підтримання необхідних температурних режимів; 3) мати належну природну або механічну вентиляцію. Система вентиляції має бути сконструйована таким чином, щоб механічний потік повітря із забрудненої зони не потрапляв до чистої зони, був забезпечений безперешкодний доступ до фільтрів та інших частин, які необхідно чистити або замінювати; 4) забезпечуватися належним природним та/або штучним освітленням приміщення, необхідним для виробництва та/або зберігання харчових продуктів; 5) підлога повинна мати достатню дренажну систему, конструкція якої запобігатиме ризику забруднення. При відкритих та/або частково відкритих дренажних каналах рух відходів має бути з чистої до забрудненої зони. У разі якщо харчові продукти знаходяться в приміщеннях для набуття ними притаманних їм традиційних характеристик (для традиційних харчових продуктів), стелі, стіни та підлога таких приміщень можуть не відповідати вимогам частини першої цієї статті стосовно властивостей матеріалів, з яких вони мають бути зроблені (непроникнення та непоглинання).

Оператори ринку можуть використовувати обладнання та інвентар, з якими контактують харчові продукти, що відповідають таким вимогам: 1) є чистими та у разі потреби продезінфікованими. Чищення та дезінфекція здійснюються таким чином, щоб забезпечити захист від появи ризику забруднення; 2) виготовлені з матеріалів та утримуються у належному стані та умовах, що зменшують ризик забруднення та дають змогу проводити їх чищення та дезінфекцію (крім тари та упаковки, що не повертається оператору ринку); 3) розміщені таким чином, що дозволяє чищення обладнання та навколишньої території. Обладнання має бути каліброваним відповідно до законодавства. У разі використання хімічних засобів з метою запобігання корозії обладнання та контейнерів такі засоби використовуються відповідно до належної виробничої практики. Оператори ринку під час поводження з харчовими відходами (неїстівні субпродукти та інші залишки) повинні: 1) якомога швидше видаляти харчові відходи з приміщення, де є харчові продукти; 2) розміщувати харчові відходи у закритих контейнерах, сконструйованих таким чином, щоб забезпечити максимальний рівень захисту та їх дезінфекцію; 3) дотримуватися відповідних положень законодавства щодо зберігання і утилізації (знищення) харчових та інших відходів та/або мати договори щодо їх утилізації (знищення).

Оператори ринку дотримуються таких вимог щодо гігієни персоналу потужностей, який працює у зоні поводження з харчовими продуктами: 1) на потужності допускається персонал, який не має протипоказань щодо поводження з харчовими продуктами та пройшов у цього оператора ринку навчання з питань гігієни персоналу, що підтверджено відповідними записами цього оператора ринку; 2) персонал потужностей періодично проходить навчання щодо гігієнічних вимог до виробництва та обігу харчових продуктів у цього оператора ринку. Періодичність такого навчання встановлюється самим оператором ринку.

Гігієнічні вимоги до харчових продуктів. Оператори ринку дотримуються таких вимог: 1) забороняється прийняття об`єктів санітарних заходів (крім живих тварин), що використовуються для виробництва харчових продуктів, після переробки яких отриманий харчовий продукт є непридатним для споживання людиною; 2) первинна продукція та всі інгредієнти, які зберігаються на потужностях, утримуються в умовах, що запобігають їх псуванню та забезпечують захист від забруднення; 3) харчові продукти повинні бути захищеними від будь-якого забруднення на всіх стадіях виробництва, переробки та/або обігу; 4) ведеться результативна боротьба із шкідниками і гризунами; 5) дотримується температурний режим, який унеможливлює розмноження мікроорганізмів, формування токсинів. Такий режим не повинен перериватися. Виключення щодо дотримання температурного режиму, який унеможливлює розмноження мікроорганізмів, формування токсинів, можливе протягом обмеженого періоду часу в процесі підготовки харчового продукту до перевезення, зберігання, продажу, сервірування харчових продуктів за умови, якщо це не спричиняє ризик здоров`ю споживачів; 6) потужності з виробництва, обробки, транспортування, зберігання, первинного пакування перероблених харчових продуктів повинні мати належні приміщення для окремого зберігання перероблених харчових продуктів від неперероблених, у тому числі морозильні камери достатнього розміру; 7) якщо харчові продукти мають зберігатися або пропонуватися до споживання при низьких температурах, вони повинні бути якнайшвидше охолоджені після стадії термічної обробки або останньої стадії виробництва до температури, яка не спричинить ризик здоров`ю споживачів; 8) розморожування харчових продуктів здійснюється таким чином, щоб мінімізувати ризик розмноження патогенних мікроорганізмів або формування токсинів у харчових продуктах. Під час розморожування харчові продукти утримуються при температурі, яка не спричиняє ризик здоров`ю споживача. Якщо рідина, яка виникає внаслідок розморожування, може спричинити ризик здоров`ю, вона зливається у безпечний спосіб. Після розморожування харчові продукти утримуються у спосіб, що мінімізує ризик розмноження патогенних мікроорганізмів або формування токсинів; 9) небезпечні та/або неїстівні речовини, включаючи корми для тварин, чітко маркуються та зберігаються в окремих безпечних контейнерах. Також, оператори ринку під час здійснення пакування харчових продуктів, включаючи первинне пакування, зобов`язані забезпечити дотримання таких вимог: 1) матеріали, які використовуються для пакування, включаючи первинне пакування, не повинні бути джерелом забруднення; 2) матеріали для первинного пакування зберігаються у спосіб, який унеможливлює їх забруднення; 3) пакування, включаючи первинне пакування, здійснюється у спосіб, що унеможливлює забруднення продуктів та цілісність упаковки.

Відповідно до п. 55 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» оператор ринку харчових продуктів (далі - оператор ринку) - суб`єкт господарювання, який провадить діяльність з метою або без мети отримання прибутку та в управлінні якого перебувають потужності, на яких здійснюється первинне виробництво, виробництво, реалізація та/або обіг харчових продуктів та/або інших об`єктів санітарних заходів (крім матеріалів, що контактують з харчовими продуктами), і який відповідає за виконання вимог цього Закону та законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів.

Відповідно до пунктів 32, 33, 34 Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.06.2006 року №833, суб`єкт господарювання повинен утримувати торговельні та складські приміщення, а також прилеглу до них територію відповідно до санітарних норм Під час продажу товарів і після закінчення виїзної (виносної) торгівлі суб`єкт господарювання зобов`язаний вжити заходів для дотримання чистоти на місці торгівлі та навколо нього У разі зберігання товарів у складських приміщеннях і розміщення їх у торговельних залах чи на об`єктах дрібнороздрібної мережі працівники суб`єкта господарювання зобов`язані дотримуватися принципу товарного сусідства, санітарних норм, норм складування і вимог протипожежної безпеки. Торговельний об`єкт обладнується відповідно до вимог нормативно-правових актів з питань охорони праці, здоров`я та навколишнього природного середовища, протипожежної безпеки, а також санітарних норм.

Згідно п. 39 вищевказаного Порядку, за порушення цих Порядку та правил суб`єкт господарювання та його працівники несуть відповідальність згідно із законодавством.

Судова колегія повторно звертає увагу, що за результатами проведення планового заходу виявлено порушення вимог Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»: записи про заходи, які вживаються для управління небезпечними факторами не ведуться, в журналі використання дезрозчину - 09.12.2018 року, в акті на дератизацію, дезінфекцію не вказана площа, яка оброблялась, запис в журналі контролю температури - 10.12.2018 року, що є порушенням п.1 ч.5 ст.40 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; потужність не підтримується в чистоті та у робочому стані, а саме: складське приміщення захаращене товаром, що унеможливлює належне прибирання та миття, що є порушенням п.1 ч.1 ст.41 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; потужність спланована, сконструйована та розміщена так, що не забезпечує її належне утримання, чищення та дезінфекцію, запобігання будь-якого забруднення, а також забезпечення гігієнічних вимог, у тому числі заходів боротьби з шкідниками, накопиченню бруду, а саме: в складському приміщенні знаходиться значна кількість стелажів з харчовими продуктами, які розташовані впритул до стін, в холодильних камерах пакунки з харчовими продуктами розміщені на підлозі, що є порушенням п.2 ч.1 ст.41 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; чищення та дезінфекція не здійснюється так, щоб забезпечити захист від появи ризику забруднення, а саме, відсутні записи в журналі щодо дезінфекції внутрішньо обігової тари, останній запис 10.12.2018 року, що є порушенням п.1 ч.1 ст.45 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; обладнання та інвентар утримуються у неналежному стані та умовах, що не зменшують ризик забруднення та не дають змогу проводити їх чищення та дезінфекцію, а саме, відсутні записи щодо миття та дезінфекції тари, що є порушенням п.2 ч. 1 ст.45 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; обладнання та інвентар розміщені так, що немає можливості чищення обладнання та навколишньої території, а саме: в складському приміщенні стелажі з харчовими продуктами розміщені так, що не має можливості чищення та миття навколишньої території, що є порушенням п.3 ч.1 ст.45 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; обладнання не каліброване відповідно до законодавства, а саме: не надано підтверджуючих доказів калібрування обладнання, що є порушенням ч.2 ст.45 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; харчові відходи з приміщення де є харчові продукти видаляються не вчасно, а саме: списані харчові продукти, бій та брак зберігаються в складському приміщені на стелажі біля холодильної камери середньої температури, що є порушенням п.1 ч.1 ст.46 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; харчові відходи не розміщуються у закритих контейнерах, сконструйованих так, щоб забезпечити максимальний рівень захисту та їх дезінфекцію, а саме: списані харчові продукти, бій та брак зберігаються в складському приміщенні на відкритих стелажах, що є порушенням п.2 ч.1 ст.46 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; відповідні положення законодавства щодо зберігання і утилізації харчових та інших відходів не дотримано, а саме: відсутній договір на утилізацію харчових відходів, що є порушенням п.3 ч.1 ст.46 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; харчові відходи не знищуються відповідно до законодавства, а саме: відсутній акт виконаних робіт щодо знищення харчових відходів, що є порушенням ч.2 ст.46 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; на потужності допускається персонал, який має протипоказання, а саме: в 20 особистих медичних картках відсутні фотокартки, що унеможливлює ідентифікацію особи, що є порушенням п.1 ч.1 ст.48 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; персонал потужності не проходить навчання щодо гігієнічних вимог до виробництва та обігу харчових продуктів у цього оператора ринку, а саме: не увесь персонал пройшов у оператора ринку навчання з питань гігієнічних вимог до виробництва, що є порушенням п.3 ч.1 ст.48 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; первинна продукція, яка зберігаються на потужності, не утримується в умовах, що запобігають їх псуванню, та забезпечують захист від забруднення, а саме: частина харчових продуктів в складському приміщенні та холодильниках розміщено на підлозі. 16,559 кг філе курчати-бройлера з вичерпним строком придатності, що є порушенням п.2 ч. 1 ст.49 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; харчові продукти не захищені від будь-якого забруднення на всіх стадіях обігу, а саме: в складському приміщені частина товару розміщена на підлозі, чим не захищена від забруднення, плівка для пакування грибів зберігається відкритою, що сприяє її забрудненню, що є порушенням п.3 ч.1 ст.49 Закону України «Про основні принципи та вимоги безпечності та якості харчових продуктів»; не ведеться результативна боротьба із гризунами, а саме: відповідно до акту виконаних робіт встановлені ловушки для гризунів, але вони відсутні, що є порушенням п.4 ч.1 ст.49 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та які харчових продуктів»; температурний режим, який унеможливлює розмноження мікроорганізмів, формування токсинів не дотримується, а саме: у торгівельній залі у відділі алкоголю і відділі цукерок. В торгівельній залі відсутні гігрометри, в складському приміщені вони сухі. Не проводиться контроль температурного режиму, останній запис - 10.12.2018 р., що є порушенням п.5 ч.1 ст.49 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечної та якості харчових продуктів»; потужність з зберігання харчових продуктів, у тому числі морозильні камери не достатнього розміру, що спричинює скупчення товару, що є порушенням п.6 ч. 1 ст.49 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; матеріали для первинного пакування зберігаються у спосіб, який уможливлює їх забруднення, а саме: плівка харчова для пакування грибів зберігається відкритою, що є порушенням п.2 ч.1 ст.50 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечної та якості харчових продуктів»; пакування, включаючи первинне, здійснюється у спосіб, що уможливлює забруднення продуктів та цілісність упаковки, а саме: в приміщенні для пакування знаходиться велика кількість тари з харчовими продуктами, що сприяє забрудненню, що є порушенням п.3 ч.1 ст.50 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечної та якості харчових продуктів». Всі перераховані порушення не спростовані позивачем, не надано жодного доказу відсутності перерахованих порушень. Позиція позивача зводиться до неможливості виконати припис оскільки у ньому не вказано які саме дії повинене здійснити ТОВ «АТБ-Маркет» для виконання припису від 18.12.2018 року №33-13/540.

Судова колегія погоджується з обґрунтуванням суду першої інстанції відносно того, що на позивача як оператора ринку харчових продуктів вищенаведеними нормами покладено обов`язок утримувати потужності (приміщення та будівлі) у чистому та робочому стані, які повинні бути сконструйовані, спланованими та розміщеними для належного утримання, чищення та/або дезінфекції, запобігання або мінімізації будь-якого забруднення, а також здійснення заходів, необхідних для забезпечення гігієнічних вимог, у тому числі заходів з боротьби із шкідниками, запобігання накопиченню бруду.

Виконанням припису є усунення виявлених порушень. Вимога припису є правомірною, з огляду на доведеність неналежного поводження х харчовими продуктами, їх зберігання, порушення Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів». Припис містить опис виявлених порушень, вимоги до суб`єкта щодо усунення виявлених порушень та вказано строк у який слід виконати вимоги припису, містить всі необхідні реквізити, належно доведений до відома ТОВ «АТБ-Маркет».

Згідно ч. 1, ч. 6 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Судові витрати здійснені позивачем повертаються йому тільки у тому разі коли його позовні вимоги задоволено. Не передбачено повернення судових витрат у разі відмови у задоволенні позовних вимог.

Колегія суддів апеляційного суду погоджується з висновками суду першої інстанції та вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції слід залишити без змін, як таке, що прийняте з додержанням вимог матеріального та процесуального права.

Керуючись статтями 242, 314, 315, 316, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України колегія суддів, -

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «АТБ-Маркет» - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16 квітня 2019 року у справі № 160/1651/19 - залишити без змін.

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її проголошення у порядку ст.ст. 328 - 329 КАС України.

Головуючий - суддя С.В. Сафронова

суддя В.В. Мельник

суддя Д.В. Чепурнов

Джерело: ЄДРСР 84826982
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку