open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26.09.2019 справа № 914/949/19

За позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «Комунальник-1», м. Стрий

до відповідача Виконавчого комітету Стрийської міської ради, м. Стрий

про стягнення збитків в сумі 1 706 443,65 грн.

Суддя Коссак С.М.

за участі секретаря судового засідання Дубенюк Н.А.

Представники:

від позивача: Дармонук Р.М. – представник;

від відповідача: Копко Н.Б. – представник.

На розгляд Господарського суду Львівської області подано позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Комунальник-1» до Виконавчого комітету Стрийської міської ради про стягнення збитків в сумі 1 706 443,65 грн.

Ухвалою суду від 20.05.2019 позовну заяву залишено без руху, позивачу встановлено строк для виправлення виявлених недоліків.

07.06.2019 до суду надійшли заява (клопотання) про усунення недоліків позовної заяви.

03.06.2019 господарський суд Львівської області постановив ухвалу, якою, зокрема, прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі; розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження та підготовче судове засідання призначити на 11.07.2019.

09.07.2019 відповідачем подано відзив на позовну заяву з додатками (вх.№ 28134/19).

10.07.2019 позивачем подано відповідь на відзив (вх.№ 10.07.2019)

В судовому засіданні 11.07.2019 оголошено перерву до 08.08.2019.

08.08.2019 протокольною ухвалою продовжено строк підготовчого засідання на 30 (тридцять) днів та розгляд справи відкладено на 05.09.2019.

В судовому засіданні 05.09.2019 представником позивача подано заяву, в якій просить долучити до матеріалів справи лист № 23 від 12.03.2019 та лист № 106 від 30.11.2018 та представником відповідача подано клопотання про долучення доказів до матеріалів справи.

Ухвалою суду від 05.09.2019 закрито підготовче провадження, розгляд справи по суті призначено в судовому засіданні на 26.09.2019.

26.09.2019 розпочато розгляд справи по суті.

Представник позивача в судове засідання 26.09.2019 з`явився, позовні вимоги підтримав у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві та відповіді на відзив, просив їх задовольнити.

Представник відповідача в судове засідання 26.09.2019 з`явився, позовні вимоги заперечив з підстав, викладених у відзиві, просить в позові відмовити.

Згідно із приписами ст.ст. 233, 240 ГПК України в судовому засіданні 26.09.2019 р. проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Аргументи позивача.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що між позивачем (виконавець за договором) та відповідачем (замовник за договором) укладено 11 жовтня 2012 року договір №1 про надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Стрия (надалі – Договір). Відповідно до п.5.5. Договору замовник зобов`язується розглядати звернення виконавця з приводу надання послуг з вивезення побутових відходів та виконання умов цього договору, а п.6.1. – виконавець має право подавати замовнику розрахунки економічно-обґрунтованих витрат надання послуг з вивезення побутових відходів. На виконання Договору виконавець 17 квітня 2019 року листом №31 повідомив міського голову м. Стрия про те, що у зв`язку з неприйняттям рішення по розгляду подання про затвердження скорегованих тарифів по вивозу ТПВ по м. Стрий ТзОВ «Комунальник 1» завдано збитків за 2018 рік в сумі 1 089 119,79 грн та листом від 14 березня 2019 року №25 позивач повідомив відповідача про те, що згідно розрахунку станом на 01.01.2019 року заборгованість складає 205 774,62 грн, а станом на 01.04.2019 року – 617 323,86 грн (205 774,62 грн х 3 міс.). В порядку досудового врегулювання 17 квітня 2019 року позивач направив відповідачу претензійний лист №32 про необхідність відшкодування йому суми у розмірі 1 706 443,65 грн. 26.04.2019 року відповідач листом №3.14/53 повідомив позивача про те, що тарифи на вивезення ТПВ з м. Стрия не скориговані з причин відсутності погоджень тарифів на громадських слуханнях жителів м. Стрия. У зв`язку невиконанням відповідачем умов договору № 1 від 11.10.2012 позивач просить стягнути з відповідача завдані йому збитки в сумі 1 706 443,65 грн.

У відповіді на відзив, зазначає, що відповідач не розглянувши подані скореговані тарифи, чим порушив умови Договору та що в Положенні про громадські слухання в м. Стрию Львівської області немає норми про те, що громадські слухання є керівним органом. Як пише відповідач у відзиві -«рекомендоване рішення громадських слухань». Немає в даному положенні і норми, що громадські слухання можуть заборонити стороні в договорі виконувати свої зобов`язання за договором.

Аргументи відповідача.

Просить суд у задоволенні позовних вимог відмовити. У відзиві зазначає, що рішенням виконавчого комітету Стрийської міської ради №109 від 19.04.2017 «Про тарифи на послуги з вивезення побутових відходів для ТзОВ «'Комунальник 1» погоджено розмір тарифів для кожного виду побутових відходів (копія рішення додається). 04.06.2018 до виконкому міської ради звернулось ТзОВ «Комунальник 1» з клопотанням про проведення коригування тарифів за індивідуальними складовими витрат на послуги з вивезення побутових відходів. Відповідно до Порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності», затверджений Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 05.06.2018р. №130, в місцевому) часописі «Гомін волі» №64 від 12.06.2018 було надруковано повідомлення, в якому вказувалось, що ТзОВ «Комунальник 1» має намір провести коригування тарифу на вивезення побутових відходів.

Згідно «Положення про громадські слухання в м. Стрий Львівської області», яке затверджене рішенням Стрийської міської ради №676 від 23.06.2015р. три громадські організації виступили ініціаторами громадських слухань по питанню щодо коригування тарифів па вивезення побутових відходів ТзОВ «Комунальник 1».

13.07.2018 в м.Стрий відбулись громадські слухання по даному питанню. В результаті проведення слухань ухвалено, що поданий на розгляд громади м.Стрий аналіз розрахунків по цьому питанню є недостатній, необґрунтований та не відображає доцільності коригування тарифу. Отже в подальшому запропонований позивачем розрахунок для коригування діючого тарифу на послуги з вивезення побутових відходів рішенням не затверджений. Інший розрахунок позивачем не подавався.

Фактичні обставини справи.

Між позивачем (виконавець за договором) та відповідачем (замовник за договором) укладено 11 жовтня 2012 року договір №1 про надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Стрия (надалі – Договір). Відповідно до п.11 Договір діє з 11 жовтня 2012 року до 11 жовтня 2022 року і набирає чинності з дня його укладення.

Предметом Договору є зобов`язання виконавця згідно з графіком надати послуги з вивезення побутових відходів на території м. Стрия. Перелік розміщених у межах території об`єктів утворення побутових відходів визначені у п.3 Договору. Згідно з п.5.2. Договору замовник зобов`язується прийняти в установленому порядку рішення щодо встановлення чи коригування тарифів на послуги з вивезення побутових відходів у розмірі, не нижче економічно обґрунтованих витрат відповідно до розрахунків, поданих виконавцем.

Тарифи на послуги з вивезення побутових відходів для ТзОВ «Комунальник-1» встановлені рішенням виконавчим комітетом Стрийської міської ради Львівської області від 19.04.2017 року №109.

Відповідно до п.5.5. Договору замовник зобов`язується розглядати звернення виконавця з приводу надання послуг з вивезення побутових відходів та виконання умов цього договору, а п.6.1. – виконавець має право подавати замовнику розрахунки економічно-обґрунтованих витрат надання послуг з вивезення побутових відходів.

На виконання цього пункту Договору виконавець 17 квітня 2019 року листом №31 повідомив міського голову м. Стрия про те, що у зв`язку з неприйняттям рішення по розгляду подання про затвердження скорегованих тарифів по вивозу ТПВ по м. Стрий ТзОВ «Комунальник 1» завдано збитків за 2018 рік в сумі 1 089 119,79 грн. Розраховуючи розмір збитків станом на 2018 рік, позивач, згідно зазначеної у листі таблиці та розрахунків індексів цін для проведення корегування діючого тарифу на послуги з вивезення побутових відходів станом на 01 червня 2018 року по ТзОВ «Комунальник-1», що ним розроблені в аспекті обґрунтування необхідності зміни тарифів і наданих відповідачу листом від 04 червня 2018 року №56, визначено, враховуючи різницю між діючим тарифом в розмірі 8,25 та скорегованого в розмірі 11, 58, у розмірі 3,33грн для населення в кількості 327 063 мешканців.

Листом від 14 березня 2019 року №25 позивач повідомив відповідача про те, що згідно розрахунку станом на 01.01.2019 року заборгованість складає 205 774,62 грн., а станом на 01.04.2019 року – 617 323,86грн. (205 774,62 грн. х 3 міс.). При цьому застосовано різницю діючого тарифу в розмірі 8,25грн. та скоригованого позивачем тарифу в розмірі 12,96 грн., що склало для багатоквартирних будинків 4,71грн., для будинків приватного сектору 3,58грн.

7 квітня 2019 року позивач направив відповідачу претензійний лист №32 про необхідність відшкодування йому суми у розмірі 1 706 443,65 грн.

26.04.2019 року відповідач листом №3.14/53 повідомив позивача про те, що тарифи на вивезення ТПВ з м. Стрия не скориговані з причин відсутності погоджень тарифів на громадських слуханнях жителів м. Стрия.

Надаючи відзив на позов, відповідач надав суду Протокол громадських слухань щодо корегування тарифів на вивезення побутових відходів ТзОВ «Комунальник-1» від 13 липня 2018 року, п.2 якого ухвалено, що поданий на розгляд громади м. Стрий аналіз розрахунків є недостатній, необґрунтований та не відображає доцільність коригування тарифу. Протокол підписаний головуючим та секретарем. Згідно зазначеної у ньому інформації, у зборах брав участь перший заступник міського голови Маланій Р.Д. та керівник ТзОВ «Комунальник – 1» ОСОБА_1 Г.

25 січня 2019 року розпорядженням першого заступника міського голови Стрийської міської ради Львівської області №12 вирішено провести 06 лютого 2019 року громадські слухання за участю представників міської рад та директора ТзОВ «Комунальник - 1» А. ОСОБА_2 щодо наміру здійснення корегування тарифів на послуги з вивезення ТПВ ТзОВ «Комунальник-1». Однак 01 лютого 2019 року позивач направив відповідачу лист з проханням відмінити відкрите громадське слухання, яке повинно відбутися 06 лютого 2019 року о 17-00 год. щодо зміни тарифів з вивезення твердих побутових відходів по причині уточнення складових тарифів. Розпорядженням першого заступника міського голови Стрийської міської ради Львівської області від 01.02.2019 року №14 громадські слухання щодо наміру здійснення корегування тарифів з вивезення твердих побутових відходів було відмінено.

25.06.2019 року за №3.14/1284 виконавчий комітет Стрийської міської ради Львівської області повідомив позивача про те, що у поданих ТзОВ «Комунальник-1» розрахунках завищено ціну на дизельне паливо, а також не надано підтверджуючого документа вартості дизельного палива, а відтак виконавчий комітет не може позитивно розглянути заяву щодо корегування тарифів на послуги з вивезення побутових відходів.

Станом на сьогодні Договір між сторонами чинний, незважаючи на звернення позивача, зокрема від 30.11.2018 року, 12.03.2019 року №23 про розірвання Договору.

Норми права та мотиви суду.

Відповідно до ч.1 ст.11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Частиною 2 ст.11 ЦК України передбачено, що підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, в тому числі, є договори та інші правочини.

Згідно частини 1 статті 626 Цивільного кодексу України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Відповідно до ст.901 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Відповідно до п.2 ч.3 ст.4 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» до повноважень органу місцевого самоврядування належить встановлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону. Поводження з побутовими відходами належать до комунальних послуг (ст. 5 цього закону) . Відповідно до п.п.2 п.а ч.1 ст.28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до власних повноважень органів місцевого самоврядування належить, зокрема встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, послуги з постачання гарячої води, які встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), транспортні та інші послуги.

Таким чином, право самостійно встановлювати тарифи на вивезення ТПВ належить до компетенції органу місцевого самоврядування. Тарифи на вивезення ТПВ встановлюються після затвердження норм надання послуг з вивезення ТПВ .

Порядок виконання робіт з визначення норм надання послуг з вивезення побутових відходів у містах, селищах і селах, які застосовуються для визначення обсягів надання послуг з вивезення побутових відходів, затверджений наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України 30.07.2010 року №259, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 вересня 2010 року за №871/18166.

Норма - це кількісний показник споживання послуг з вивезення побутових відходів, які утворюються на одну розрахункову одиницю (одного мешканця для житлової забудови, одне місце в готелі, гуртожитку та ін., 1 кв.м торгівельної та складської площі, вокзалів, автостоянок, пляжів та ін.; одне відвідування для поліклінік тощо) за одиницю часу. Норми надання послуг з вивезення побутових відходів визначаються з урахуванням вимог постанови Кабінету Міністрів України від 10.12.2008 №1070 «Про затвердження Правил надання послуг з вивезення побутових відходів».

Зокрема, відповідно до п.1.4. цього порядку норми переглядаються один раз на 5 років.

Відповідно до п.1.5. зазначеного вище порядку норми можуть розроблятися органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання, що надають послуги з вивезення побутових відходів, іншими зацікавленими організаціями.

Визначення норм здійснюється за результатами вимірювання кількості побутових відходів. Основними показниками вимірювання кількості побутових відходів є: об`єм (куб.м), маса (кг), середня щільність (кг/куб.м). Вимірювання кількості побутових відходів проводять у житлових будинках та на підприємствах, установах та організаціях, де: виключено змішування твердих, великогабаритних, ремонтних і рідких відходів; побутові відходи від житлових будинків та побутові відходи від інших об`єктів утворення побутових відходів збирають і перевозять окремо; виключено переповнення контейнерів, тобто об`єм побутових відходів, що утворюються у період між днями їх збирання і перевезення, не перевищує сумарний об`єм контейнерів, встановлених для зберігання побутових відходів протягом цього періоду (п.п.1.6-1.8. порядку).

Отже, норми надання послуг з вивезення побутових відходів у містах можуть розроблятися суб`єктами господарювання, однак з дотриманням як цього порядку, так Закону України «Про відходи», постанови Кабінету Міністрів України від 26 липня 2006 р. № 1010 «Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами» (із змінами і доповненнями), яким визначено механізм формування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами».

Позивачем, як ініціатором розроблення пропозицій щодо корегування тарифу за надання послуг на вивезення побутових відходів, не надано доказів дотримання встановленого вимогами законодавства процедури розроблення відповідних норм.

Постановою Кабінету Міністрів України від 26 липня 2006 р. № 1010 затверджено Порядок формування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами» (із змінами і доповненнями), яким визначено механізм формування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами.

У п.2 цього порядку встановлено, що витрати на відшкодування втрат - витрати, що виникають у підприємств протягом періоду розгляду розрахунків тарифів, встановлення та їх оприлюднення органом, уповноваженим встановлювати тарифи (далі - уповноважений орган); економічно обґрунтовані плановані витрати - витрати, планування яких здійснюється з дотриманням вимог стандартів, нормативів, норм технологічних регламентів, а також вимог щодо надання послуг визначеної кількості та якості з урахуванням економічних і природно-кліматичних особливостей регіону.

Процедура встановлення чи корегування діючи тарифів вимагає також дотримання Порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 05 червня 2018 року №130, зареєстровано в міністерстві юстиції України 26 червня 2018 року за №753/32205 (надалі – Порядок). Цей Порядок визначає механізм інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії) з обґрунтуванням такої необхідності виконавцями комунальних послуг, тарифи для яких встановлюються органами місцевого самоврядування (далі - орган, уповноважений встановлювати тарифи). Положення цього Порядку застосовуються при зміні цін/тарифів на комунальні послуги як за результатами перегляду тарифів і їх структури (або встановлення нових тарифів), так і за результатами перерахунку окремих складових тарифів (коригування тарифів).

Пунктами 1,2 Порядку передбачено, що виконавці комунальних послуг здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) комунальних послуг і подають їх для встановлення тарифів органам, уповноваженим встановлювати тарифи. Протягом 5 робочих днів з дня подання відповідних розрахунків до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, виконавці комунальних послуг інформують споживачів про намір здійснити зміну тарифів (або встановити тарифи) у спосіб, визначений цим Порядком, та доводять до відома споживачів інформацію, передбачену цим Порядком. Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймаються зауваження і пропозиції, встановлюється виконавцем комунальних послуг, але він не може бути меншим за 7 календарних днів та більшим ніж 14 календарних днів з дня повідомлення споживачів про намір здійснити зміну тарифів на комунальні послуги (або встановити тарифи).

Зокрема, Виконавцями комунальних послуг, що надають послуги з поводження з побутовими відходами, до відома споживачів доводиться така інформація: загальний розмір планованого тарифу на послуги з поводження з побутовими відходами для кінцевого споживача, поданого до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, та його структура (плановані витрати за елементами, прибуток, податок на додану вартість), розмір планованих тарифів окремо за кожною послугою з поводження з побутовими відходами (вивезення, перероблення та захоронення побутових відходів) та видами побутових відходів (тверді, великогабаритні, ремонтні, рідкі) та їх структура; періодичність надання послуги, графік вивезення побутових відходів; обґрунтування причин зміни тарифу (зазначення розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планованого економічно обґрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався, причин перегляду тарифу із визначенням форми (способу) його зміни, відсотка зміни основних складових тарифу (заробітної плати, електроенергії, паливно-мастильних матеріалів), визначення відсотка зміни тарифу тощо);обґрунтування необхідності встановлення тарифу (у випадку, якщо тариф встановлюється вперше); інша додаткова інформація, визначена виконавцем комунальних послуг (за необхідності); адреса, за якою приймаються зауваження і пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань (місцезнаходження виконавця комунальної послуги та органу, уповноваженого встановлювати тарифи), а також строк приймання таких зауважень і пропозицій (п.4 Порядку).

Інформація, зазначена у пунктах 3,4 цього розділу, доводиться до відома споживачів шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет (за наявності), у друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження (перевага надається друкованим засобам масової інформації органу місцевого самоврядування), веб-сайті виконавця комунальних послуг (за наявності), на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування в населених пунктах, де споживачі отримують відповідні послуги (п.5 Порядку). Інформація має бути достовірною, точною, повною (п.7), а у процесі доведення до відома споживачів інформації усі зауваження і пропозиції фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань підлягають реєстрації та обов`язковому розгляду виконавцем комунальних послуг (п.8). Зауваження і пропозиції, які отримані органом, уповноваженим встановлювати тарифи, надсилаються для розгляду відповідному виконавцеві комунальних послуг. За результатами такого розгляду виконавець комунальних послуг приймає рішення про їх урахування чи відхилення.

Отже, чинне законодавство передбачає обов`язкове доведення до споживачів інформації про намір зміни, корегування діючих тарифів на послуги з вивезення побутових відходів. На позивача, як виконавця надання таких послуг та ініціатора корегування тарифів, покладається обов`язок інформування споживачів через визначені засоби масової інформації та отримання від них зворотніх пропозицій та зауважень. Однак доказів виконання такої процедури, доказів інформування споживачів не надано. Поряд з тим, судом досліджено п.2 Протоколу громадських слухань щодо корегування тарифів на вивезення побутових відходів ТзОВ «Комунальник-1» від 13 липня 2018 року, яким ухвалено, що поданий на розгляд громади м. Стрий аналіз розрахунків є недостатній, необґрунтований та не відображає доцільність коригування тарифу. Протокол підписаний головуючим та секретарем. Згідно зазначеної у ньому інформації, у зборах брав участь перший заступник міського голови Маланій Р.Д. та керівник ТзОВ «Комунальник – 1» Басістий А.Г. В подальшому наступні громадські обговорення, які були заплановані на 06 лютого 2019 року, але з ініціативи позивача по причині уточнення складових тарифів на послуги з вивезення ТПВ були розпорядженням першого заступника міського голови Стрийської міської ради Львівської області від 01.02.2109 року відмінені.

Отже, належних та допустимих доказів інформування споживачів про зміну (порядок) тарифів, як необхідна передумова прийняття уповноваженим органом остаточного рішення до суду не подано.

Згідно зі ст.610 ЦК України порушенням зобовґязання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобовґязання (неналежне виконання).

Відповідно до ст.611 ЦК України разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема:1) припинення зобов`язання внаслідок односторонньої відмови від зобов`язання, якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору; 2) зміна умов зобов`язання; 3) сплата неустойки; 4) відшкодування збитків та моральної шкоди.

Стаття 614 ЦК України особа, яка порушила зобов`язання, несе відповідальність за наявності її вини (умислу або необережності), якщо інше не встановлено договором або законом.

Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов`язання. Відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов`язання.

Відповідно до ч.2 ст. 22 ЦК України збитками визнаються витрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода). Відповідно до ст.224 ГК України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною. Статтею 225 ГК України передбачено, що до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб`єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов`язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов`язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом.

Збитки - це об`єктивне зменшення будь-яких майнових благ сторони, що обмежує його інтереси, як учасника певних господарських відносин і проявляється у витратах, зроблених кредитором, втраті або пошкодженні майна, а також не одержаних кредитором доходів, які б він одержав, якби зобов`язання було виконано боржником. Чинним законодавством України обов`язок доведення факту наявності таких збитків та їх розмір, а також причинно-наслідковий зв`язок між правопорушенням і збитками покладено на позивача (постанова Великої палати Верховного Суду від 12 березня 2019 року, справа № 920/715/17, провадження № 12-199гс18).

Зі змісту статей 614, 623 ЦК України та статті 226 ГК України вбачається, що для застосування такого заходу відповідальності, як стягнення збитків потрібна наявність усіх елементів складу господарського правопорушення: 1) порушення зобов`язання; 2) збитки; 3) причинний зв`язок між порушенням зобов`язання та збитками; 4) вина. Однак доказів які б підтверджували, зокрема підвищення оренди та миття машин, погіршення фінансового стану суду не надано.

В обґрунтування необхідності зміни тарифів, у листі від 04 червня 2018 року №56, що адресований відповідачу, позивач називає 2 підстави:1) зміна економічних умов, а саме: підвищення цін на пасивно-мастильні матеріали, мінімальної заробітної плати, оренди та миття машин; 2) погіршення фінансового стану підприємства.

Суд констатує, що надані відповідачу Розрахунок індексів зміни цін для проведення коригування діючого тарифу на послуги з вивезення побутових відходів станом на 01 червня 2018 року по ТзОВ «Комунальник» та Розрахунок тарифу на послуги з вивезення побутових відходів по м. Стрий (з урахуванням ПДВ та рентабельністю), які є основною нарахування збитків, що завдані позивачу, не можуть вважатися обґрунтованими і такими, що підлягають до застосування, оскільки не містять повної інформації щодо порядку, повноти та підтвердження правильності складових тарифу. Суд оцінює цю обставину також за наслідками громадських обговорень, які відбулися у липні 2018 року та з врахуванням інформації, що міститься у листі позивача від 01 лютого 2019 року, направленого відповідачу з проханням відмінити відкрите громадське слухання, яке повинно було відбутися 06 лютого 2019 року о 17-00 год. щодо зміни тарифів з вивезення твердих побутових відходів по причині уточнення складових тарифів. Будь-які обговорення чи інформування споживачів про корегування тарифу на вивезення ТПВ у 2019 році не проводилися, належні та допустимі докази цього суду не надано. А за наслідками громадських обговорень цього питання у 2018 році позитивне рішення не прийнято, пропозиції та зауваження споживачів не враховані, доказів іншого суду не надано та у судовому засіданні не досліджувалося.

Отже, позивачем, як ініціатором змін тарифів, не дотримано вищезгаданого Порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності. Це має значення також і при визначенні періоду нарахування збитків. Позивач нараховує завдані йому збитки за період з 01.06.2018 року по 31.12.2018 року у розмірі 1 089 119,79 грн. та з 01.01.2019 року по 01.04.2019 року у розмірі 617 323, 86 грн., що складає 1 706 443,65 грн. Як зазначено вище, листом від 01 лютого 2019 року позивач повідомляє відповідача про необхідність уточнення складових тарифів, а 14.03.2019 року (зареєстровано у відповідача 15.03.2019 року) направляє відповідачу лист про розмір завданих йому збитків на суму 617 323,86грн., а 17.04.2019 р. – на суму 1 089 119,79 за період з 01.06.2018 р. по 31.12.2018 р.

Суд доходить висновку, що без громадських обговорень, без інформування споживачів, відповідач, за договором замовник, не вправі самостійно, ґрунтуючись тільки на розрахунках позивача, за договором виконавця, без будь-яких економічних обґрунтувань та перевірок запропонованих виконавцем цифр, на виконання п.п.2 п.5 Договору прийняти у встановленому порядку рішення щодо встановлення чи корегування тарифів на послуги з вивезення побутових відходів. У даному випадку праву виконавця за договором подавати замовнику розрахунки економічно обґрунтованих витрат надання послуг з вивезення побутових відходів, кореспондується обов`язок замовника (відповідача) їх прийняти, але у встановленому порядку. Відтак вина відповідача позивачем аргументовано не доведена.

Отже, заявлена до стягнення сума немає необхідних ознак збитків відповідно до приписів чинного законодавства, а факт її можливої наявності та розмір не обґрунтовуються позивачем та не знаходяться у безпосередньому причинному зв`язку з неналежним виконанням відповідачем зобов`язань за договором №1 про надання послуг з вивезення побутових відходів на території м. Стрия від 11 жовтня 2012 року.

Частиною 1 статті 74 ГПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до ст.76 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Відповідно до ст.86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Враховуючи наведене, дослідивши наявні в справі докази, суд прийшов до висновку, що в задоволенні позовних вимог відмовити.

Судові витрати.

Відповідно до ст. 123 ГПК України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Відповідно до п.2 ч.1 ст. 129 ГПК України, судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Судові витрати відповідно до ст. 129 покладаються на позивача.

Керуючись статтями 10, 12, 20, 73, 76, 79, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240 ГПК України, суд -

УХВАЛИВ:

1. У задоволенні позовних вимог відмовити.

2. Рішення набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 241 ГПК України.

3. Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду в порядку, встановленому розділом IV ГПК України.

Веб -адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається - http://court.gov.ua/fair/sud5015, а також у Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою - http://reyestr.court.gov.ua.

Повне рішення складене 07.10.2019 року.

Суддя Коссак С.М.

Джерело: ЄДРСР 84787191
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку