open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 300/960/19
Моніторити
Ухвала суду /24.11.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /02.10.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.09.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.09.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.09.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.09.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.08.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.08.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.07.2019/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Рішення /04.07.2019/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.05.2019/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.05.2019/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 300/960/19
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /24.11.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /02.10.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.09.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.09.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.09.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.09.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.08.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.08.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.07.2019/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Рішення /04.07.2019/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.05.2019/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.05.2019/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 жовтня 2019 рокуЛьвів№ 857/8491/19

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Ільчишин Н.В.,

суддів Гуляка В.В., Шинкар Т.І.,

за участі секретаря судового засідання Федак С.Р.,

розглянувши у судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 та Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 04 липня 2019 року (головуючої судді Микитин Н.М., ухвалене у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження в м. Івано-Франківськ) у справі №300/960/19 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання дій протиправними та зобов`язання до їх вчинення,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 03.05.2019 звернувся в суд з позовом, який був уточнений з врахуванням заяви від 29.05.2019 до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, ІНФОРМАЦІЯ_1 в якому просить визнати дії Головного управління Пенсійного фонду України у Івано-Франківській області, які полягають у зменшенні розміру пенсії без надбавок за рахунок виплати пенсії, які були встановленні при призначенні йому пенсії 08.05.2004, неврахування щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення), премії та виплати лише 50% суми підвищення пенсії з 01.01.2018, а з 01.01.2019 75% визначеного станом на 1 березня 2018 року з 01.01.2018 протиправними, зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Івано-Франківській області перерахувати та виплачувати йому пенсію з 01.01.2018 виходячи з відповідних сум грошового забезпечення враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення), премії з урахуванням 100% суми підвищення пенсії, визначеного станом на 01.03.2018 з 01.01.2018, і з урахуванням раніше виплачених сум, зобов`язати Івано-Франківський ОВК видати довідку для перерахунку раніше призначеної пенсії з 1 січня 2018 року згідно військового звання та посадового окладу відповідної посади діючого військовослужбовця, вислуги років (50% від суми п/о+в/звання) з урахуванням усіх премій, та інших додаткових видів грошового забезпечення, а саме: надбавка за виконання особливо важливих завдань (50% від суми посадового окладу, окладу за військове звання, надбавки за вислугу років); надбавки за роботу, яка передбачає доступ до державної таємниці 15% від посадового окладу; надбавка за класну кваліфікацію майстер 11% від посадового окладу; надбавки за особливі умови служби 15% від посадового окладу; премія 90% від посадового окладу.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 04 липня 2019 року задоволено позов частково. Зобов`язано Івано-Франківський обласний військовий комісаріат видати ОСОБА_1 довідку про розмір його грошового забезпечення для перерахунку пенсії із урахуванням усіх премій, та інших додаткових видів грошового забезпечення, а саме: надбавки за виконання особливо важливих завдань (50% від суми посадового окладу, окладу за військове звання, надбавки за вислугу років); надбавки за роботу, яка передбачає доступ до державної таємниці 15%; надбавки за класну кваліфікацію майстер 11%;надбавки за особливі умови служби 15%;премія 90% станом на 05.03.2019. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області здійснити перерахунок та виплату пенсії, відповідно до складеної Івано-Франківським обласним військовим комісаріатом нової довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 із урахуванням усіх премій, та інших додаткових видів грошового забезпечення, а саме: надбавки за виконання особливо важливих завдань (50% від суми посадового окладу, окладу за військове звання, надбавки за вислугу років); надбавки за роботу, яка передбачає доступ до державної таємниці 15%; надбавки за класну кваліфікацію майстер 11%;надбавки за особливі умови служби 15%; премія 90%, починаючи з 05.03.2019. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погодившись із рішенням суду першої інстанції ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, яку обґрунтовує тим, що судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення допущено порушення норм процесуального та матеріального права, просить скасувати рішення та задовольнити позов повністю.

Апеляційну скаргу подано Головним управлінням Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області в якій просить скасувати рішення та відмовити в задоволені позову повністю, вказує судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення допущено порушення норм процесуального та матеріального права.

Сторони своїм правом на подання відзиву на апеляційну скаргу не скористалися, відповідно до частини 4 статті 304 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАС України) відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.

Справа розглядалася в порядку спрощеного позовного провадження судом першої інстанції.

В судовому засіданні апеляційного розгляду справи ОСОБА_1 свою апеляційну скаргу підтримав, просив рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове, яким задовольнити позов повністю.

Відповідачі в судове засідання не з`явилися, належним чином повідомлені про розгляд справи в суді апеляційної інстанції.

Відповідно до статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційних скарг у їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що подана скарга Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області підлягає задоволенню, а апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволенню не підлягає з наступних мотивів.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області та з 08.05.2004 отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», що підтверджується копією посвідчення серії НОМЕР_1 та розрахунком на пенсію за вислугу років від 25.05.2004.

Згідно копії довідки №ХД 17665 від 12.12.2018 виданої ОСОБА_1 , грошове забезпечення за нормами чинними на 01.07.2012 (день, з якого змінено розмір грошового забезпечення особам, які проходять військову службу) за посадою старший інженер озброєння винищувального авіаційного полку 10 авіаційної бази (В/Ч НОМЕР_2 ) становить : посадовий оклад 1 075,00 грн., оклад за військове звання 130,00 грн., надбавку за вислугу років 40% 482,00 грн., надбавку за виконання особливо важливих завдань 50% 843,50 грн., надбавку за роботу, яка передбачає доступ до державної таємниці 15% 161,25 грн., надбавку за класну кваліфікацію 11% 118,25 грн., надбавка за особливі умови служби 15% 161,25 грн. та премію 90% 967,50 грн.

З 01.01.2018 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, згідно із протоколом за пенсійною справою № ХД 17665 (Міноборони) від 18.03.2019, відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України №103 від 21.02.2018 проведено перерахунок пенсії, з урахуванням виключно таких складових грошового забезпечення: посадового окладу у розмірі 4930,00 гривень, окладу за військове звання 1 410,00 гривень, процентної надбавки за вислугу років 50% - 3170,00 гривень. Основний розмір пенсії: 86% грошового забезпечення склав 8178,60 гривень.

Згідно копії довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, у порядку, визначеному рішенням Кабінету Міністрів України №ХД 17665 від 12.12.2018 Івано-Франківського обласного військового комісаріату видану ОСОБА_1 , грошове забезпечення за нормами чинними на 01.03.2018 за посадою старший інженер озброєння винищувального авіаційного полку 10 авіаційної бази (В/Ч НОМЕР_2 ) становить: посадового окладу у розмірі 4930,00 гривень, окладу за військове звання 1 410,00 гривень, процентної надбавки за вислугу років 50% - 3170,00 гривень, усього 9510, 00 грн.

Позивач, з огляду на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.12.2018 у справі №826/3858/18, що набрало законної сили 05.03.2019, яким визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 за №103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 13.02.2008 за №45, звернувся із заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо проведення перерахунку та виплати 100% пенсії з 01.01.2018 з врахуванням додаткових видів грошового забезпечення.

Листом від 25.04.2019 №518/В-15 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області роз`яснено ОСОБА_1 , що ухвалою Верховного Суду від 11.04.2019 по справі № 826/3858/18 п. 1, 2 Постанови Кабінету Міністрів України № 103 та зміни до пункту 5 додатку 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 скасовані. Станом на 24.04.2019 нових умов, порядку та розмірів для перерахунку пенсії особам, зазначеним в п. п. 1,2 Постанови № 103, Кабінетом Міністрів України не визначено, а тому у головного управління немає ні законних підстав ні відповідних повноважень для проведення перерахунку пенсії.

25.04.2019 ОСОБА_1 задля перевірки правильності нарахування призначеної пенсії за вислугою років, у зв`язку з очевидним фактом не врахування в складових пенсії додаткових видів грошового забезпечення, що призвело до суттєвого звуження прав, а також для передачі довідки до Головного управління ПФУ в Івано-Франківській області звернувся із заявою до Івано-Франківського обласного військового комісаріату, згідно якої просив видати довідку для перерахунку раніше призначеної пенсії з 1 січня 2018 року згідно військового звання та посадового окладу відповідної посади діючого військовослужбовця з урахуванням усіх премій, та інших додаткових видів і грошового забезпечення.

Івано-Франківський обласний військовий комісаріат Листом від 03.05.2019 №12/520 повідомив позивача про відсутність підстав для виготовлення нової довідки про грошове забезпечення ОСОБА_1 , оскільки рішення окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року №826/3858/18, яке набрало законної сили з 05.03.2019 за позовом «ОСОБИ» до Кабінету Міністрів України, яким визнано протиправними та не чинними пункти 1,2 ПКМУ від 21.02.2018 №103 та зміни до п.5 і додатку 2 до Порядку проведення перерахунку пенсій призначених згідно Закону України №2262, який затверджений ПКМУ від 13.02.2008 №45, не зобов`язує обласні військові комісаріати проводити зміни в розмірі грошового забезпечення з якого проводився перерахунок пенсій.

Вважаючи наведені відмови Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області та ІНФОРМАЦІЯ_1 протиправними та такими, що порушують його право на належне пенсійне забезпечення, позивач звернувся в суд за захистом свого права.

Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції виходив про наявність підстав для врахування до складових грошового забезпечення ОСОБА_1 щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки за виконання особливо важливих завдань (50% від суми посадового окладу, окладу за військове звання, надбавки за вислугу років); надбавки за роботу, яка передбачає доступ до державної таємниці 15% від посадового окладу; надбавка за класну кваліфікацію майстер 11% від посадового окладу; надбавки за особливі умови служби 15% від посадового окладу ;премія 90%) складення відповідної довідки ІНФОРМАЦІЯ_2 та зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області здійснити перерахунок пенсії.

Даючи правову оцінку оскаржуваному судовому рішенню та доводам апелянтів, що викладені у апеляційних скаргах, колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції в частині задоволення частково позовних вимог, з огляду на наступне.

Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини третьої статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ (далі - Закон № 2262-ХІІ в редакції на момент призначення пенсії) призначені військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей пенсії перераховуються з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом.

Як вбачається з наведеної норми права, вказана норма не вказує на рішення суб`єкта владних повноважень про зміну видів грошового забезпечення військовослужбовців як на підставу для перерахунку пенсії, а пов`язує її перерахунок з фактичною зміною видів грошового забезпечення.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 06.12.2016 № 1774-VIII частину 4 статті 63 Закону № 2262-ХІІ викладено у такій редакції: «усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України» (набрання чинності з 01.01.2017).

Таким чином, починаючи з 01.01.2017 законодавцем змінено правові підстави перерахунку пенсії військовослужбовцям та віднесено до повноважень Кабінету Міністрів України визначати умови, порядок проведення перерахунку пенсії та встановлювати розміри проведених виплат.

Постановою Кабінету Міністрів України «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» від 21.02.2018 №103 (надалі - Постанова № 103), яка набрала чинності з 01 березня 2018 року, передбачено, що військовослужбовцям та деяким іншим особам перерахунок пенсій здійснюватиметься із урахуванням трьох складових оновленого грошового забезпечення, визначеного на 1 березня 2018 року: окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років.

Крім того, Постановою № 103 також внесено зміни до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 45 від 13.02.2008 (далі - Порядок № 45), зокрема: пункт 5 викладено в такій редакції: «Під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням»; додаток 2 до Порядку викладено в новій редакції, в якій відсутні такі складові грошового забезпечення, як щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії.

Згідно з пунктом 1 Порядку № 45 у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Пунктами 2, 3 Порядку № 45 передбачено, що Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС (далі - державні органи).

Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Відповідно до частини 1 статті 49 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» від 27 лютого 2014 року № 794-VII Кабінет Міністрів України на основі та на виконання Конституції і законів України, актів Президента України, постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, видає обов`язкові для виконання акти - постанови і розпорядження.

Отже, оскільки постановою Кабінету Міністрів України № 103 при перерахунку пенсії не передбачалось врахування надбавки за виконання особливо важливих завдань, надбавки за вислугу років та премії та інші, які отримував позивач, на момент виникнення у нього права на призначення пенсії, вони правомірно не були включені до довідки про розмір грошового забезпечення. Вказана Постанова № 103 була чинною та не була скасована на момент складення довідки Івано-Франківським обласним військовим комісаріатом та перерахунку пенсії ГУ Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області.

Колегією суддів встановлено, що Івано-Франківським обласним військовим комісаріатом складено довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії, у порядку, визначеному рішенням Кабінету Міністрів України, яка містить такі складові за посадою старший інженер озброєння винищувального авіаційного полку 10 авіаційної бази (В/Ч НОМЕР_2 ): посадовий оклад 4930, 00 грн, оклад за військовим званням (підполковник) 1410, 00 грн., надбавка за вислугу років (50 %) 3170, 00 грн. (аркуш справи 52), позивачу перераховано розмір пенсії з 01.01.2018 на підставі цієї довідки.

Отже, станом на момент складення та надсилання вказаної довідки до органу Пенсійного фонду всі види грошового забезпечення, передбачені пунктом 5 Порядку №45 та пунктом 1 Постанови № 103, були правомірно зазначені Івано-Франківським обласним військовим комісаріатом у довідці. Зазначення будь-яких інших видів грошового забезпечення, окрім посадового окладу, окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років, суперечило б приписам нормативно-правового акту, яким безпосередньо врегульовано порядок перерахунку пенсій особам, яким пенсія призначена за нормами Закону № 2262-ХІІ.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року у справі №826/3858/18 визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови Кабміну від 21 лютого 2018 року №103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» та зміни до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», які затверджені відповідною постановою Уряду.

05 березня 2019 року Шостий апеляційний адміністративний суд апеляційну скаргу Кабінету Міністрів України залишив без задоволення, рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року - без змін.

Відповідно до частини 1 статті 325 КАС України, постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття.

Ухвалою Верховного Суду від 11 квітня 2019 року касаційну скаргу Кабінету Міністрів України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду повернуто скаржнику.

Відповідно до частини 2 статті 265 КАС України, нормативно-правовий акт втрачає чинність повністю або в окремій його частині з моменту набрання законної сили відповідним рішенням суду.

Колегія суддів зазначає, що пункти 1, 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військ служби, та деяких інших осіб» втратили чинність з 05 березня 2019 року, як того вимагає частини 2 статті 265 КАС України.

Колегія суддів вважає, що скасування пунктів 1, 2 Постанови №103 та змін до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45 не дає Івано-Франківському обласному військовому комісаріату додаткових або нових підстав для складення нової довідки про розмір грошового забезпечення та направлення її до пенсійного органу, оскільки Івано-Франківський обласний військовий комісаріат керувався чинними приписами Постанови № 103 та Порядку № 45 на момент надання довідки № ХД17665 від 12.12.2018.

Таким чином, із врахуванням частини 2 статті 265 КАС України до спірних правовідносин, що склались між сторонами у справі, положення пунктів 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» підлягають застосуванню.

Визнання не чинними в подальшому пунктів 1, 2 Постанови № 103 рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.12.2018 по справі № 826/3858/18, яке набрало законної сили 05.03.2019, не може мати наслідком зобов`язання відповідача до вчинення певних дій за період до 05.03.2019, оскільки цей факт не розповсюджує свою дію на правовідносини, що склались між позивачем та відповідачами до набрання відповідним судовим рішенням законної сили.

Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Верховного Суду від 14.06.2019 по справі №2040/6355/18.

А тому, помилкові висновки суду першої інстанції про те, що після скасування в судовому порядку пунктів 1, 2 Постанови № 103 військовий комісаріат повинен повторно скласти та направити до органу пенсійного фонду нову довідку про розмір грошового забезпечення, виходячи з наступного.

Специфіка призначення та перерахунку пенсій військовим пенсіонерам полягає у тому, що розмір пенсій, які призначаються за Законом № 2262-ХІІ, знаходиться у пропорційному відношенні до розміру грошового забезпечення за посадою, яку пенсіонер займав на момент звільнення зі служби або за відповідною посадою (при перерахунку пенсії). До 01.01.2017 на законодавчому рівні закріплено правило, згідно з яким підставою для проведення перерахунку пенсії була фактична зміна видів грошового забезпечення (введення додаткових видів грошового забезпечення або підвищення рівня грошового забезпечення).

Водночас після прийняття Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 06.12.2016 № 1774-VIII, яким внесено зміни до частини 4 статті 63 Закону № 2262-ХІІ, підставою для перерахунку пенсії зазначено рішення Кабінету Міністрів України, до повноважень якого належить визначення на яких умовах та в якому розмірі слід здійснити перерахунок пенсії. Отже, саме Кабінет Міністрів України за наявності фінансових можливостей держави визначає підстави коли може бути проведено перерахунок пенсії особам, яким пенсія призначена за нормами Закону № 2262-ХІІ, але в будь-якому випадку з урахуванням закріплених в Преамбулі Закону № 2262-ХІІ вимог щодо гідного пенсійного забезпечення у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення.

Окремо слід зазначити, що вказані зміни до Закону № 2262-ХІІ не визнавалися не конституційними у встановленому порядку, є чинними та підлягають застосуванню до спірних правовідносин.

В контексті розгляду спірних правовідносин таке рішення про перерахунок пенсії прийнято Кабінетом Міністрів України у формі Постанови № 103 та на виконання вказаної постанови було проведено перерахунок пенсії усім категоріям осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ. Отже, проведення наступного перерахунку пенсії буде наслідком прийняття Кабінетом Міністрів України нового рішення про перерахунок пенсії.

За таких обставин, колегія суддів вважає, що визнання протиправним та нечинним пунктів 1, 2 Постанови № 103 за відсутності рішення Кабінету Міністрів України про перерахунок пенсії не створює для Івано-Франківського обласного військового комісаріату обов`язку скласти та видати нову довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивачу пенсійним органом, як було зазначено судом першої інстанції задовольняючи позовні вимоги в цій частині з 05.03.2019.

Враховуючи вищенаведене нормативно-правове обґрунтування спірних правовідносин, колегія суддів дійшла висновку, що у випадку коли спеціальним Законом № 2262-ХІІ передбачено право, форми і види пенсійного забезпечення, але не унормовано розмір та види складових перерахунку пенсії та віднесено визначення підстав для перерахунку пенсії до повноважень Кабінету Міністрів України, то підвищення розміру грошового забезпечення та/або введення додаткових видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців без прийняття відповідного урядового рішення не зумовлює для уповноваженого органу обов`язку повторно вчиняти дії, спрямовані на видачу довідки для проведення перерахунку пенсії.

Щодо посилання ОСОБА_1 на те, що оскільки зміни в Порядок № 45 та пункти 1, 2 Постанови №103 визнані протиправними та такими, що не відповідають законодавчим актам вищої юридичної сили, то колегія суддів зазначає наступне.

Внесення змін в Порядок № 45, які визнані протиправними та такими, що не відповідають законодавчим актам вищої юридичної сили, не зобов`язує органи владних повноважень застосовувати законодавчі акти вищої юридичної сили та положення Порядку № 45 в попередній редакції.

Чинна редакція статі 63 Закону № 2262-ХІІ не містить положень про підстави, розмір та види складових перерахунку пенсії, вказуючи лише на право на перерахунок пенсії за умови прийняття відповідного Урядового рішення.

Щодо застосування положень Порядку № 45 в попередній редакції, то колегія суддів звертає увагу на те, що важливим в аспекті досліджуваного питання є проблема застосування акта, який був визнаний протиправним та нечинним за рішенням суду, а тому припинив свою дію. За загальним правилом, визнання таким, що втратив чинність, нормативного акта чи його скасування не поновлює дію актів, які ним скасовані або змінені; дія нормативного акта поновлюється шляхом прийняття аналогічного нового акта або нового акта, що містить спеціальну норму про відновлення дії попереднього акта та визначення спеціального порядку такого відновлення регулювання відповідних правовідносин. Аналогічна позиція міститься у пункті 32 Правил підготовки проектів актів КМУ, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 870 від 06 вересня 2005 року. Таке ж положення міститься у пункту 2.36 Наказу Міністерства юстиції України від 12.04.2005 № 34/5 «Про вдосконалення порядку державної реєстрації нормативно-правових актів у Міністерстві юстиції України та скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правових актів», в якому зазначено, що визнання нормативно-правового акта таким, що втратив чинність, не поновлює дію актів, які в свою чергу визнані ним такими, що втратили чинність, а також не узгоджується з положеннями Указу Президента України «Про порядок офіційного оприлюднення нормативно-правових актів та набрання ними чинності» від 10.06.1997 № 503/97.

Отже, визнання протиправним та нечинними змін до пункту 5 і додатку 2 Порядку № 45 не зумовлює відновлення дії попередньої редакції норм Порядку № 45, а отже доводи позивача в цій частині є безпідставними.

В свою чергу оскільки Порядком № 45 (додаток 2 до Постанови) не унормовано порядок видачі довідки про грошове забезпечення з урахуванням всіх видів грошового забезпечення (премії, надбавки за особливі умови служби), відмова у видачі такого документа не може визнаватися протиправною, оскільки в даному випадку право на перерахунок пенсії залежить від механізму його реалізації - прийняття відповідного рішення Кабінету міністрів України про перерахунок пенсії відповідним категоріям військовослужбовців з урахуванням всіх видів грошового забезпечення за посадою.

Отже, позивач отримав довідку №ХД17665, яка є встановленої форми, що передбачена у додатку 1 до Листа Департаменту фінансів Міністерства оборони України від 17.04.2008 року №248/6/С/468-Д.

Таким чином, колегія суддів дійшла висновку, що Івано-Франківським обласним військовим комісаріатом було видано довідку позивачу, у відповідності до норм законодавства та права ОСОБА_1 жодним чином порушено не було, а суд першої інстанції, зробив передчасні висновки.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення

Згідно із статтею 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Отже, колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції щодо часткової обґрунтованості даного позову, суд першої інстанції допустив вищенаведені порушення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення даної справи по суті, внаслідок чого його рішення підлягає скасуванню з прийняттям нового про відмову в задоволенні позову, а апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області слід задовольнити, апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Апеляційний суд не здійснює розподілу судових витрат на користь Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області згідно статті 139 КАС України, оскільки такий є суб`єктом владних повноважень, яким не здійснювалися витрати на залучення свідків та проведення експертиз під час розгляду справи.

Керуючись ст.ст. 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області задовольнити.

Рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 04 липня 2019 року у справі №300/960/19 скасувати та ухвалити нове, яким в задоволенні позову ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання дій протиправними та зобов`язання до їх вчинення - відмовити.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України

Головуючий суддя Н.В. Ільчишин

Судді В.В. Гуляк

Т.І. Шинкар

Повний текст постанови складено 07.10.2019

Джерело: ЄДРСР 84785516
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку