open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 240/5150/19

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Єфіменко О.В.

Суддя-доповідач - Матохнюк Д.Б.

01 жовтня 2019 року

м . Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Матохнюка Д.Б.

суддів: Боровицького О. А. Шидловського В.Б. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Сербин І.І.,

представників позивача: Білого В.Л., Худякова А.М.,

представника третьої особи: Лайтаренка О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Профуна" на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 21 червня 2019 року (повний текст якого складено в м. Житомирі 08 липня 2019 року) у справі за адміністративним позовом Державної екологічної інспекції Поліського округу до товариства з обмеженою відповідальністю "Профуна", третя особа, без самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - громадська організація "Стоп корупції", про застосування заходів реагування,

В С Т А Н О В И В :

у березні 2019 року Державна екологічна інспекція Поліського округу звернулась в суд з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Профуна» (ТОВ «Профуна»), третя особа, без самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - громадська організація «Стоп корупція» (ГО «Стоп корупція») в якому просила застосувати заходи реагування шляхом часткової зупинки діяльності, а саме:

-заборонити використання ТОВ "Профуна" шедів №№12-16 на звірофермі для утримання, відгодівлі та розведення хутрових тварин - норок, на території Сінгурівської сільської ради Житомирського району за межами населеного пункту комплекс будівлі та споруд №28, до отримання висновку з оцінки впливу на довкілля стосовно об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці;

- заборонити здійснення викидів (надходжень) в атмосферне повітря забруднюючих речовин піч час вирощування ТОВ "Профуна" хутрових тварин - норок на території Сінгурівської сільської ради Житомирського району за межами населеного пункту комплекс будівлі та споруд №28, від стаціонарних джерел - шедах №№11-16 звіроферми.

21 червня 2019 року Житомирський окружний адміністративний суд прийняв рішення про задоволення адміністративного позову.

Не погоджуючись із прийнятим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вищевказане рішення та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що, на його думку, призвело до неправильного вирішення спору.

У судовому засіданні представники позивача та третьої особи про задоволення апеляційної скарги заперечили, посилаючись на її необгрунтованість та безпідставність.

Відповідач в судове засідання не з`явився. До початку судового засідання подав клопотання в якому просив зупинити провадження у справі до набрання законної сили рішення у справі №240/10118/19 та відкласти розгляду справи, у зв`язку із зайнятісттю представника в іншому суді.

Враховуючи думку учасників процесу, суд без виходу до нарадчої кімнати на місці ухвалив відмовити у задоволенні вказаних вище клопотань, що було занесено до протоколу судового засідання.

Заслухавши, суддю-доповідача, пояснення учасників справи, перевіривши доводи апеляційної скарги наявними в матеріалах справи письмовими доказами, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції, основним видом діяльності ТОВ "Профуна" є розведення хутрових тварин - норок, для утримання, відгодівлі та розведення яких товариство використовує клітки, які розміщені у шедах (навіси із двосхилим дахом) у якому клітки розташовані в 2 ряди, з центральним проходом. Шеди розміщені рядами паралельно.

При цьому, ТОВ «Профуна» має два виробничих майданчики: цех з виробництва кормів з морозильною камерою та складськими приміщеннями по вул. Зарічній, 83 в с. Сінгури Житомирського району Житомирської області та звіроферма на території Сінгурівської сільської ради Житомирського району, за межами населеного пункту комплекс будівель та споруд №28.

Управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Житомирській області зареєстровано декларацію відповідача про готовність об`єкта до експлуатації за №ЖТ 143171442216 від 26.05.2017 "Реконструкція корівника (літера А) під В цех з виробництва кормів з морозильною камерою та складськими приміщеннями по вул. Зарічній, 83 в с. Сінгури Житомирського району Житомирської області". Загальна площа об`єкта становить 1886,7 м2.

Також, ТОВ «Профуна» використовує земельні ділянки, які перебувають у приватній власності для розміщення звіроферми, площею 1,259 га з кадастровим номером 1822086500:02:000:1207 та площею 2,0 га з кадастровим номером 1822086500:02:000:1206 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташовані на території Сінгурівської сільської ради Житомирського району.

При цьому, ПП "Консалт Сіті" виготовлено технічний паспорт на виробничий будинок від 25.04.2017 "Звіроферма" комплекс будівель та споруд №28 за межами населеною пункту, на території Сінгурівської сільської ради Житомирського району".

Згідно з паспортом виробничий будинок (літера А) загальною площею 74,8 м2 складається з приміщення площею 1,6 м2, приміщення площею 11,1 м2, приміщення площею 15.4 м2 приміщення 46,7 м2. Виробничий будинок (літери 1-11) загальною площею 4111,8 м2 складається з: звіроферми №1 площею 397,9 м2; №2 площею 403,7 м2; №3 площею 403, м2; №4 площею 403,7 м2; №5 площею 403,7 м2; №6 площею 403.7 м2; №7 площею 403,7 м2; №8 площею 403,7 м2; №9 площею 403,7 м2; №10 площею 403,7 м2; №11 площею 380,6 м2.

Вказані звіроферми №1-11 побудовано у 2017 році, на бетонному фундаменті, вони мають дерев`яний каркас та покрівлю з азбофанери.

Так, Управлінням екології та природних ресурсів Житомирської обласної державної адміністрації видано ТОВ "Профуна" дозвіл на викиди забруднюючих речовин на джерела викиду шеди 1-10 в атмосферне повітря стаціонарними джерелами №1822086501-239 від 23.03.2018 року з терміном дії до 23.03.2028 року.

У період з 27.02.2019 року до 01.03.2019 рік посадовими особами Державної екологічної інспекції Поліського округу відповідно до абзацу 5 ч. 1 ст. 6 Закону України "Про основні засаді державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", на підставі скарг фізичних осіб - жителів с. Сінгури та с. Пряжів Житомирського району Боровіцького О.Й. Кузьменко Р . С., Пшеничної С.О., Гришкун М.П., Зіновчук Ю.Б. від 22.01.2019 року про порушення, що спричинило шкоду їхнім правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, на підстав погодження Міністерства екології та природних ресурсів України №5/4.1 - 11/1490 - 19 від 07.02.2019 року на підставі направлення від 18.02.2019 року №127 та наказу від 18.02.2019 року №10-П інспекцією проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ "Профуна" з наступних питань: наявності висновку з оцінки впливу на довкілля; охорони атмосферного повітря; охорони та раціонального використання вод та відтворення водних ресурсів; використання та охорони земель; поводження з відходами, за результатами якої складено акт №127 від 01.03.2019 року.

У ході проведеної перевірки виявлено наступні порушення:

-ТОВ "Профуна" в І півріччі 2017 року здійснено будівництво звіроферми на території Сінгурівської сільської ради Житомирського району, за межами населеного пункту комплекс будівель та споруд №28, шляхом будівництва шедів №1-11 для вирощування хутрових тварин - норок, орієнтовною кількістю по 1000 голів у кожному шеді на земельних ділянках площею 1,259 га з кадастровим номером 1822086500:02:000:1207 та площею 2,0 га з кадастровим номером 1822086500:02:000:1206, за відсутності висновку державної екологічної експертизи, чим порушено статті 13, 14, 39 Закону України "Про екологічну експертизу" (чинний до 18.12.2017), п.4 Додатку до Закону України "Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності", ч.3 ст.17 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", п.23 Постанови КМУ від 28.08.2013 №808 "Про затвердження переліку видів діяльності та об`єктів, що становлять підвищену небезпеку";

- ТОВ "Профуна" в 1 півріччі 2018 року здійснено встановлення на звірофермі шедів №12, №13, №14, №15, №16 для вирощування хутрових тварин - норок, орієнтовною кількістю по 1000 голів в кожному шеді, на території Сінгурівської сільської ради Житомирського району, за межами населеного пункту комплекс будівель та споруд №28, за відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля, чим порушено п.4 Додатку до Закону України "Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності", ч.1, п.2 ч.3, ч.4 ст.3, ст.9 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля";

- викиди (надходження) в атмосферне повітря забруднюючих речовин під час вирощування ТОВ "Профуна" хутрових тварин - норок на території Сінгурівської сільської ради Житомирського району, за межами населеного пункту комплекс будівель та споруд №28, від стаціонарних джерел - шедів №11, №12, №13, №14, №15, №16 звіроферми, які не включені до дозволу на викиди №1822086501-239 від 23.03.2018, здійснюються за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, чим порушено абзац другий ч.1 ст.10, ст.11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", п.30 "Додатку" до Закону України "Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності", "Перелік найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, викиди яких в атмосферне повітря підлягають регулюванню", затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.11.2001 №1598, постанова КМУ від 13.03.2002 №302 "Про затвердження Порядку проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян - підприємців, які отримали такі дозволи";

- ТОВ "Профуна" не подано до Міністерства екології та природних ресурсів України документів для взяття на державний облік об`єкта, який відноситься до другої групи (звіроферма) та справляє або може справити шкідливий вплив на здоров`я людей і стан атмосферного повітря, чим порушено ст.31 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", п.1 "Порядку ведення державного обліку в галузі охорони атмосферного повітря", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.12.2001 №1655;

- не подається "Звіт про водокористування" за формою №2ТП - водгосп (річна), чим порушено ч.2 ст.25 Водного кодексу України, п.1.3 "Порядку", затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України №78 від 16.03.2015;

- не призначено відповідальних осіб у сфері поводження з відходами, чим порушено п. "й" ч.1 ст.17 Закону України "Про відходи";

- на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів не складено та не погоджено технічний паспорт відходів, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об`єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів, чим порушено ч.2 ст.33 Закону України "Про відходи", п.9 "Порядку ведення державного обліку та паспортизації відходів", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №2034 від 01.11.1999, ДСТУ 2195-99 (ГОСТ 17.9.0.2 - 99) "Охорона природи. Поводження з відходами. Технічний паспорт відходу. Склад, вміст, виклад і правила внесення змін";

- не здійснюється контроль за станом місць чи об`єктів розміщення відходів ТОВ "Профуна", чим порушено п. и) ч.1 ст.17 Закону України "Про відходи";

- під час діяльності ТОВ "Профуна" на території цеху з виробництва кормів по вул.Зарічній в с. Сінгури Житомирського району допускається зберігання та видалення твердих побутових відходів у несанкціонованих місцях, чим порушено п.з) ч.1 ст.17 Закону України "Про відходи".

Також, 04.03.2019 року Державною екологічною інспекцією Поліського округу винесено припис №171/02.2 про усунення ТОВ "Профуна" зафіксованих актом перевірки порушень.

Враховуючи виявлені в ході проведення перевірки порушення Державна екологічна інспекція Поліського округу звернулась до суду з даним позовом.

За результатами встановлених обставин судом першої інстанції зроблено висновок щодо обґрунтованості позовних вимог.

Колегія суддів погоджується з вказаним висновком суду першої інстанції, враховуючи наступне.

Так, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду за дотриманням природоохоронного законодавства, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 року №877-V (Закон №877).

Відповідно до ч. 1 ст.4 Закону №877 державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Частиною 1 ст. 8 Закону №877 визначено, що орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право:

-вимагати від суб`єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог законодавства;

- вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю);

- відбирати зразки продукції, призначати експертизу, одержувати пояснення, довідки, документи, матеріали, відомості з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), у випадках та порядку, визначених законом;

- надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків;

- застосовувати санкції до суб`єктів господарювання, їх посадових осіб та вживати інших заходів у межах та порядку, визначених законом.

Так, відповідно до ст.13 Закону України "Про екологічну експертизу", який був чинний до 18.12.2017, державна екологічна експертиза організовується і проводиться еколого-експертними підрозділами, спеціалізованими установами, організаціями обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, із залученням інших органів виконавчої влади. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, проводить державну екологічну експертизу щодо об`єктів, які стосуються території зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, та/або рішення щодо затвердження (схвалення) яких приймається Кабінетом Міністрів України. Експертиза проектів будівництва проводиться відповідно до статті 31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

До проведення державної екологічної експертизи можуть у встановленому порядку залучатися фахівці інших установ, організацій і підприємств, а також експерти міжнародних організацій.

Здійснення державної екологічної експертизи є обов`язковим для видів діяльності та об`єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку. Перелік видів діяльності та об`єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку, встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, і центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.

Згідно зі ст. 39 Закону України "Про екологічну експертизу" передбачено, що висновки державної екологічної експертизи повинні містити оцінку екологічної допустимості і можливості прийняття рішень щодо об`єкта екологічної експертизи та враховувати соціально-економічні наслідки.

Позитивні висновки державної екологічної експертизи після затвердження їх центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, є підставою для відкриття фінансування проектів і програм чи діяльності.

Реалізація проектів і програм чи діяльності без позитивних висновків державної екологічної експертизи забороняється.

Відповідно до ст.40 Закону України "Про екологічну експертизу", позитивний висновок державної екологічної експертизи є дійсним протягом трьох років від дня його видачі. Якщо за цей час не розпочато реалізацію рішення щодо об`єкта державної екологічної експертизи, то він підлягає новій державній екологічній експертизі.

Статтею 15 Закону України "Про екологічну експертизу" встановлено спеціальні вимоги до документації на об`єкти державної екологічної експертизи.

Так, в документації на об`єкти державної екологічної експертизи повинні передбачатися:

1) комплексна еколого-економічна оцінка впливу запланованої чи здійснюваної діяльності на стан навколишнього природного середовища, використання і відтворення природних ресурсів, оформлення у вигляді окремого тому (книги, розділу) документації і Заяви про екологічні наслідки діяльності;

2) обґрунтування впровадження сучасних, досконалих нематеріало- і неенергоємних, мало- і безвідходних технологічних процесів;

3) забезпечення комплексної переробки, утилізації і ефективного використання відходів виробництва;

4) заходи щодо економії водних ресурсів, забезпечення ефективної очистки всіх видів стічних вод, а також їх використання для технічних потреб без скидання цих вод у природні водотоки і водойми;

5) дієвість і досконалість передбачуваних заходів щодо охорони атмосферного повітря від забруднення;

6) забезпечення збереження, охорони і відтворення об`єктів рослинного і тваринного світу та природно-заповідного фонду;

7) забезпечення захисту населення і навколишнього природного середовища від шкідливого впливу антропогенних фізичних, хімічних та біологічних факторів.

Документація, що подається на об`єкти державної екологічної експертизи, повинна бути у встановленому порядку погоджена з заінтересованими органами та містити оцінку можливих соціальних наслідків.

Згідно з ст.33 Закону України "Про екологічну експертизу", процедура проведення екологічної експертизи передбачала вирішення еколого-експертними органами чи формуваннями завдань експертного дослідження і оцінку об`єктів екологічної експертизи, підготовку обґрунтованого об`єктивного еколого-експертного висновку.

Так, процедура проведення екологічної експертизи передбачає:

1) перевірку наявності та повноти необхідних матеріалів і реквізитів на об`єкти екологічної експертизи та створення еколого-експертних комісій (груп) відповідно до вимог законодавства (підготовча стадія);

2) аналітичне опрацювання матеріалів екологічної експертизи, в разі необхідності натурні обстеження і проведення на їх основі порівняльного аналізу і часткових оцінок ступеня екологічної безпеки, достатності та ефективності екологічних обґрунтувань діяльності об`єктів екологічної експертизи (основна стадія);

3) узагальнення окремих експертних досліджень одержаної інформації та наслідків діяльності об`єктів експертизи, підготовку висновку екологічної експертизи та подання його заінтересованим органам і особам (заключна стадія).

При цьому, з 18.12.2017 року вступив в силу Закон України "Про оцінку впливу на довкілля" від 23.05.2017 року №2059-VIII (Закон №2059), яким взамін проведення "державної екологічної експертизи" запроваджено здійснення "оцінки впливу на довкілля".

Так, ст. 3 Закону №2059 визначено, що здійснення оцінки впливу на довкілля є обов`язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.

Друга категорія видів планованої діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля, включає сільське господарство, лісівництво та водне господарство: потужності для вирощування: птиці (40 тисяч місць і більше); свиней (1 тисяча місць і більше, для свиноматок - 500 місць і більше); великої та дрібної рогатої худоби (1 тисяча місць і більше); кролів та інших хутрових тварин (2 тисячі голів і більше).

При цьому, забороняється розпочинати провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті, без оцінки впливу на довкілля та отримання рішення про провадження планованої діяльності.

Згідно зі ч. 1 ст. 5 Закону №2059 суб`єкт господарювання інформує уповноважений територіальний орган про намір провадити плановану діяльність та оцінку її впливу на довкілля шляхом подання повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, у письмовій формі (на паперових носіях) та в електронному вигляді за місцем провадження такої діяльності. Повідомлення може бути подано особисто заявником (його представником), надіслано засобами поштового зв`язку або в електронній формі із застосуванням засобів електронних комунікацій.

Відповідно до ст. 9 Закону №2059 уповноважений територіальний орган, а у випадках, визначених ч. ч. 3, 4 ст. 5 цього Закону, - уповноважений центральний орган видає висновок з оцінки впливу на довкілля, яким виходячи з оцінки впливу на довкілля планованої діяльності, зокрема величини та масштабів такого впливу (площа території та чисельність населення, які можуть зазнати впливу), характеру (у тому числі - транскордонного), інтенсивності і складності, ймовірності, очікуваного початку, тривалості, частоти і невідворотності впливу (включаючи прямий і будь-який опосередкований, побічний, кумулятивний, транскордонний, короткостроковий, середньостроковий та довгостроковий, постійний і тимчасовий, позитивний і негативний впливи), передбачених заходів, спрямованих на запобігання, відвернення, уникнення, зменшення, усунення впливу на довкілля, визначає допустимість чи обґрунтовує недопустимість провадження планованої діяльності та визначає екологічні умови її провадження (частина 1).

Висновок з оцінки впливу на довкілля є обов`язковим для виконання. Екологічні умови провадження планованої діяльності, зазначені у частині п`ятій цієї статті, є обов`язковими. Висновок з оцінки впливу на довкілля враховується при прийнятті рішення про провадження планованої діяльності та може бути підставою для відмови у видачі рішення про провадження планованої діяльності (частина 2).

При підготовці висновку з оцінки впливу на довкілля уповноважений територіальний орган, а у випадках, визначених ч. ч. 3, 4 ст. 5 цього Закону. Уповноважений центральний орган розглядає та бере до уваги звіт з оцінки впливу на довкілля та звіт про громадське обговорення.

В описовій частині висновку з оцінки впливу на довкілля наводиться інформація про:

1) здійснену процедуру оцінки впливу на довкілля; 2) врахування звіту з оцінки впливу на довкілля; 3) враховані та відхилені зауваження та пропозиції, що надійшли під час громадського обговорення (частина 4).

У висновку з оцінки впливу на довкілля уповноважений територіальний орган, а у випадках, визначених ч. ч. 3, 4 ст. 5 цього Закону, уповноважений центральний орган:

1) зазначає тип, основні характеристики та місце провадження планованої діяльності;

2) визначає допустимість чи обґрунтовує недопустимість провадження планованої діяльності;

3) встановлює умови використання території та природних ресурсів під час виконання підготовчих і будівельних робіт та провадження планованої діяльності;

4) встановлює умови щодо охорони довкілля та забезпечення екологічної безпеки під час виконання підготовчих і будівельних робіт та провадження планованої діяльності;

5) встановлює умови щодо запобігання виникненню надзвичайних ситуацій та усунення їх наслідків;

6) встановлює умови щодо зменшення транскордонного впливу планованої діяльності, щодо якої здійснювалася процедура оцінки транскордонного впливу;

7) якщо з оцінки впливу на довкілля випливає необхідність: здійснення компенсаційних заходів - покладає обов`язок із здійснення таких заходів; запобігання, уникнення, зменшення (пом`якшення), усунення, обмеження, а також моніторингу впливу планованої діяльності на довкілля - покладає обов`язок із здійснення відповідних дій; здійснення додаткової оцінки впливу на довкілля на іншій стадії проектування - визначає строки та обґрунтовує вимоги щодо її здійснення; додаткова оцінка впливу на довкілля здійснюється за процедурою, передбаченою цим Законом; здійснення післяпроектного моніторингу - визначає порядок, строки та вимоги до його здійснення (частина 5).

Враховуючи викладене вище, необхідною умовою провадження діяльності з вирощування хутрових тварин - норок (2 тисячі голів і більше) є експертиза відповідно до вимог Закону України "Про екологічну експертизу", що втратив чинність, або ж висновок згідно з діючим Законом України "Про оцінку впливу на довкілля", однак ТОВ «Профуна» не отримало, ані позитивного висновку державної екологічної експертизи, ані висновку з оцінки впливу на довкілля.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що будівництво ТОВ "Профуна" звіроферми на території Сінгурівської сільської ради Житомирського району, за межами населеного пункту, комплекс будівель та споруд №28, шляхом будівництва шедів №№1-16 для вирощування хутрових тварин - норок, орієнтовною кількістю по 1000 голів в кожному шеді, а в подальшому й провадження діяльності з вирощування хутрових тварин - норок на вказаному об`єкті, за відсутності висновку державної екологічної експертизи, є незаконним, а відтак відповідачу необхідно отримати висновок про оцінку впливу на довкілля в порядку Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", не зважаючи на те, що відповідна оцінка згідно з вказаним законом проводиться на стадії планування діяльності, у той час як відповідач на теперішній час вже займається відповідною діяльністю.

За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що до моменту отримання позитивного висновку з оцінки впливу на довкілля, діяльність відповідача з використання об`єктів підвищеної небезпеки має бути тимчасово зупинена.

Крім того, відповідно до ст. 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря" від 16 жовтня 1992 року №2707-ХІІ (Закон №2707) викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Тобто, наявність вказаного дозволу є умовою виникнення у особи права здійснювати викиди.

Згідно зі ст. 12 Закону №2707 господарська чи інші види діяльності, пов`язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.

Тобто, викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися лише після отримання дозволу. При цьому, якщо такий дозвіл у суб`єкта господарювання відсутній, то господарська діяльність такого суб`єкту може бути обмежена, заборонена, зупинена або припинена. Також, дозвіл має отримуватись лише на стаціонарні джерела викидів забруднюючих речовин.

Судом першої інстанції встановлено, що Управлінням екології та природних ресурсів Житомирської обласної державної адміністрації ТОВ "Профуна" видано дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами №1822086501-235 від 16.03.2018 року під час функціонування цеху з виробництва кормів з морозильною камерою та складськими приміщеннями по вул. Зарічній, 83 в с. Сінгури Житомирського району Житомирської області.

Також, видано дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами №1822086501-239 від 23.03.2018 року з терміном дії до 23.03.2028 року.

При цьому, Додатком №3 до вказаного вище дозволу №1822086501-239 від 23.03.2018 року "Умови до дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від неорганізованих джерел з 23.03.2018 до 23.03.2028", передбачена можливість здійснення викидів забруднюючих речовин під час функціонування об`єкту "Звіроферма на території Сінгурівської сільської ради Житомирського району, за межами населеного пункту, комплекс будівель та споруд №28, будинок 1" наступними неорганізованими джерелами: - Шеди №1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10; газова камера №12; споруда дезбар`єру №15; гноєсховище №16.

Пунктом 1 Додатку №1 до дозволу №1822086501-239 від 23.03.2018 "Умови до дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря ТОВ "Профуна" -"звіроферма", у разі збільшення джерел викидів, зміни сировини чи технологічного процесу, відповідач зобов`язаний негайно внести відповідні зміни у проектну документацію та дозвіл на викиди, які не враховані у документації.

Так, у ході проведеної перевірки позивачем встановлено наявність додаткових шедів №№11, 12, 13, 14, 15 та 16 призначених для вирощування хутрових тварин - норок, орієнтовною кількістю по 1000 голів в кожному шеді, розміщених на об`єкті відповідача "Звіроферма на території Сінгурівської сільської ради Житомирського району, за межами населеного пункту, комплекс будівель та споруд №28, будинок 1".

Таким чином, у зв`язку із збільшенням загальної кількості джерел викидів на відповідному об`єкті, ТОВ "Профуна" було зобов`язано вчинити дії направлені на внесення змін до раніше отриманого дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами №1822086501-239 від 23.03.2018 року або отримати окремий дозвіл на нові джерела викидів - шеди №11-16, однак відповідач вказаних дій не вчинив, що свідчить про порушення останнім вимог чинного законодавства.

Враховуючи викладене вище, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що позивачем надано належні докази у підтвердження позовних вимог, які жодним доказом не спростовані відповідачем.

Таким чином, колегія суддів дійшла висновку, що доводи апеляційної скарги спростовуються встановленими у справі обставинами.

Колегія суддів звертає увагу, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду -без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення дотримано норми матеріального і процесуального права, а тому відсутні підстави для задоволення вимог апеляційної скарги.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Профуна" залишити без задоволення, а рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 21 червня 2019 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 03 жовтня 2019 року.

Головуючий

Матохнюк Д.Б.

Судді

Боровицький О. А. Шидловський В.Б.

Джерело: ЄДРСР 84702833
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку