open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 580/48/19
Моніторити
Постанова /25.09.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /25.09.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /08.07.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /21.05.2019/ Черкаський окружний адміністративний суд Рішення /21.05.2019/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /22.03.2019/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.03.2019/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.03.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.02.2019/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.02.2019/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /30.01.2019/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.01.2019/ Черкаський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 580/48/19
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /25.09.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /25.09.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /08.07.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /21.05.2019/ Черкаський окружний адміністративний суд Рішення /21.05.2019/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /22.03.2019/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.03.2019/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.03.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.02.2019/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.02.2019/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /30.01.2019/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.01.2019/ Черкаський окружний адміністративний суд

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

01010, м. Київ, вул. Московська, 8, корп. 30. тел/факс 254-21-99, e-mail: inbox@6apladm.ki.court.gov.ua

Головуючий суддя у першій інстанції: Гаращенко В.В.

Суддя-доповідач: Епель О.В.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 вересня 2019 року Справа № 580/48/19

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді: Епель О.В.,

суддів: Карпушової О.В., Степанюка А.Г.,

за участю секретаря Лісник Т.В.,

представника позивача Петренко Ю.О. ,

представника відповідача Пиликас І.Я.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Києві апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 21 травня 2019 року у справі

за позовом Дослідної станції помології імені Л.П. Симиренка

Інституту садівництва Національної академії

аграрних наук України

до Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області

про визнання протиправним та скасування наказу,

визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

Історія справи.

Дослідна станція помології імені Л.П. Симиренка Інституту садівництва Національної академії аграрних наук України (далі - позивач) звернулася до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області (далі - відповідач) про:

- визнання протиправним та скасування наказу ГУ Держгеокадастру у Черкаській області від 13.06.2018 р. № 203 «Про визначення переліку земельних ділянок для продажу прав на них на земельних торгах»;

- визнання протиправною відмови ГУ Держгеокадастру у Черкаській області щодо надання позивачу дозволів на розробку проектів землеустрою для відведення земельних ділянок орієнтовними площами 6,9398 га; 59,8873 га; 14,1003 га; 17,4699 га; 11,4373 га в адміністративних межах Городищенської міської ради Черкаської області (за межами населеного пункту) у постійне користування для дослідних і навчальних цілей, які викладені в листах від 06.09.2018 р. за відповідними номерами 3581/0/95-18, 3582/0/95-18, 3583/0/95-18, 3584/0/95-18, 3585/0/95-18;

- зобов`язання відповідача надати позивачу дозволи на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок відповідними орієнтовними площами 6,9398 га; 59,8873 га; 14,1003 га; 17,4699 га; 11,4373 га в адміністративних межах Городищенської міської ради Черкаської області (за межами населеного пункту) у постійне користування для дослідних і навчальних цілей.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 21 травня 2019 року позов задоволено частково:

- визнано протиправним та скасовано наказ ГУ Держгеокадастру у Черкаській області від 13.06.2018 р. № 203 «Про визначення переліку земельних ділянок для продажу прав на них на земельних торгах»;

- визнано протиправними відмови ГУ Держгеокадастру у Черкаській області в наданні позивачу дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовними площами 6,9398 га; 59,8873 га; 14,1003 га; 17,4699 га; 11,4373 га в адміністративних межах Городищенської міської ради Черкаської області (за межами населеного пункту) у постійне користування для дослідних і навчальних цілей;

- зобов`язано відповідача повторно розглянути клопотання позивача від 10.08.2018 р. за вхідними номерами Ф-6361/0/94-18, Ф-6362/0/94-18, Ф-6366/0/94-18, Ф-6365/0/94-18, Ф-6368/0/94-18 від 15.08.2018 р. про надання дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок відповідними орієнтовними площами 6,9398 га; 59,8873 га; 14,1003 га; 17,4699 га; 11,4373 га в адміністративних межах Городищенської міської ради Черкаської області (за межами населеного пункту) у постійне користування для дослідних і навчальних цілей та прийняти рішення у формі наказу, з урахуванням правової оцінки, наданої в судовому рішенні.

У задоволенні адміністративного позову в іншій частині позовних вимог - відмовлено.

Ухвалюючи зазначене рішення, суд першої інстанції виходив з того, що судовим рішенням у справі № 2340/3410/18, яке набрало законної сили, встановлено правомірність використання позивачем спірних земельних ділянок, що у відповідача не було правових підстав для включення таких земельних ділянок до переліку земельних ділянок для продажу прав на них на земельних торгах, що в даному випадку така обставина не є достатньою підставою для відмови позивачу в надання дозволу на розробку відповідних проектів землеустрою і що відповідачем не прийнято жодного рішення у порядку, визначеному законодавством, щодо надання позивачу відповідних дозволів, оскільки листи рішеннями не є.

При цьому, судом першої інстанції враховано висновки Верховного Суду та зазначено, що отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у користування.

Не погоджуючись з таким рішенням суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій наполягає на тому, що включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок для продажу прав на них на земельних торгах є підставою для відмови в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо її відведення, вважає, що встановлення судовим рішенням у справі № 2340/3410/18 правомірності користування позивачем спірними земельними ділянками не є безумовною преюдиціальною обставиною. При цьому, апелянт вважає, що позивачем самовільно зайняті та використовуються спірні земельні ділянки і що в нього відсутні відповідні правовстановлюючі документи.

З цих та інших підстав апелянт вважає, що рішення суду прийнято за неповно встановлених обставин та з порушенням норм матеріального і процесуального права, а тому просить його скасувати і ухвалити постанову про відмову в задоволенні позову в повному обсязі.

Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.08.2019 р. було відкрито апеляційне провадження у справі, встановлено строк для подання відзиву на апеляційну скаргу та призначено справу до судового розгляду.

Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому він просить залишити скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін та наголошує на тому, що судовим рішенням, яке вже набрало законної сили, встановлено правомірність використання позивачем спірних земельних ділянок, що саме ці земельні ділянки були включені відповідачем до переліку ділянок, виставлених на торги, а позивачу натомість безпідставно та в порушення вимог земельного законодавства відмовлено в наданні відповідних дозволів на розробку проектів землеустрою.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, юридичної оцінки обставин справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду - без змін з наступних підстав.

Обставини справи, установлені судом першої інстанції.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, постановою Президії Верховної Ради Української PCP «Про статус Української академії аграрних наук» від 29 липня 1991 року №1370-ХІІ, встановлено, що Українська академія аграрних наук є самоврядною організацією, яка входить до складу агропромислового комплексу республіки. Академія діє на основі законів Української PCP та власного Статуту і разом з Академією наук Української PCP забезпечує розвиток фундаментальних досліджень, здійснює підготовку наукових кадрів та спеціалістів вищої кваліфікації. Закріплено за Українською академією аграрних наук землю, всі основні фонди та інше державне майно, що знаходяться в розпорядженні її установ. Порядок володіння та використання їх визначається виключно Президією Академії.

Рішенням Президії УААН, протокол № 15 від 09.12.1991 р., за Мліївським науково-дослідним інститутом садівництва закріплено 847 га землі.

Наказом Української академії аграрних наук від 15.04.1992 №103 «Про використання основних та обігових фондів наукових установ, господарств, підприємств та організацій, що входять до складу Української академії аграрних наук» закріплено за науковими установами, господарствами, підприємствами і організаціями землю, будівлі, споруди, обладнання, транспортні засоби, техніку та інші основні засоби станом на 1 січня 1992 року. Встановлено, що вилучення земель для різних потреб керівники науково- дослідних установ, господарств та підприємств можуть здійснювати тільки з дозволу Президії академії.

Постановою Президії УААН від 27.02.1996 року закріплені за УААН землю, всі основні фонди та інше державне майно передано у володіння та користування науково-дослідним установам, дослідним господарствам і організація, що входять до мережі Академії, для виконання діяльності, передбаченої їх статутами.

Відповідно до п. 1 Статуту, Дослідна станція є державною, неприбутковою, науковою установою.

Наукова установа безпосередньо підпорядкована Інституту садівництва Національної академії аграрних наук та перебуває у віданні Національної академії аграрних наук України як органу управління держаним майном (п. 5 Статуту).

Розділом II Статуту визначені основні напрямки діяльності наукової установи.

Згідно з довідкою Городищенського районного відділу земельних ресурсів від 07.09.2006 р. № 1162/0108 у користуванні дослідного господарства знаходилось 210,7 га землі на території Городищенської міської ради.

Розпорядженням голови Городищенської РДА від 11.06.2007 року № 337, надано дозвіл Інституту помології ім. Л.П. Симиренка УААН на проведення інвентаризації (з видачею Державного акта на право постійного користування землею) земель орієнтовною площею 244 га, з них в адмінмежах Городищенської міської ради 210,7 га для науково-дослідних цілей та ведення сільського господарства.

Згідно довідок відділу Держгеокадастру у Городищенському районі від 02.07.2018 земельні ділянки площами 90,9 га та 119,8 га перебувають в користуванні Мліївського інституту садівництва.

Таким чином, за Дослідною станцією закріплено землі загальною площею близько 850 га, в тому числі в Городищенському відділенні 210 га.

Відповідно до довідки Городищенського районного відділу земельних ресурсів від 07.09.2006 р. у користуванні Дослідної станції знаходилось 845,8 га землі, в тому числі 210,7 га землі на території Городищенської міської ради, в які, в свою чергу входять 124,7 га ріллі.

10.04.2018 р. наказом ГУ Держгеокадастру у Черкаській області № 117-ДК державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області Дрозденка В.І. зобов`язано здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки використання земель в адміністративних межах Городищенської міської ради Городищенського району у термін з 11.04.2018 р. по 24.04.2018 р.

На виконання зазначеного наказу державним інспектором Дрозденком В.І. проведено відповідну перевірку та встановлено, що земельна ділянка площею 121,3215 га сільськогосподарського призначення державної форми власності в адміністративних межах Городищенської міської ради, за межами населеного пункту самовільно зайнята Дослідною станцією помології Інституту садівництва НААН України для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, тобто використовується без державної реєстрації прав.

Результати цієї перевірки оформлені актом від 11.04.2018 р. № 117-ДК/238/АП/09/01/-18.

03.05.2018 р. державним інспектором Дрозденком В.І. винесено припис № 117-ДК/0145Пр/03/01/-18, згідно з яким директора Дослідної станції помології ім. Л.П. Симеренка Інституту садівництва НААН України зобов`язано усунути виявлене порушення земельного законодавства шляхом звільнення земельних ділянок.

Наказом ГУ Держгеокадастру у Черкаській області від 13.06.2018 р. № 203 земельні ділянки в адміністративних межах Городищенської міської ради Городищенського району площами 16,0000 га (кадастровий квартал 7120310100:02:001), 21,4000 га (кадастровий квартал 7120310100:02:002), 64,1000 га (кадастровий квартал 7120310100:02:001), 18,0000 га (кадастровий квартал 7120310100:02:002), 8,6000 га (кадастровий квартал 7120310100:02:002), включено до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав оренди на них на земельних торгах.

05.07.2018 р. начальнику ГУ Держгеокадастру у Черкаській області Залозі О.В. надійшла доповідна записка про повторне проведення перевірки внаслідок пропуску строку складення протоколу про адміністративне правопорушення.

27.07.2018 р. наказом ГУ Держгеокадастру у Черкаській області № 325-Д державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області Дрозденка В.І. зобов`язано здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки використання земель в адміністративних межах Городищенської міської ради Городищенського району в термін з 26.07.2018 р. по 05.08.2018 р.

На виконання зазначеного наказу державним інспектором Дрозденком В.І. та Громовим С.Г. проведено перевірку та встановлено, що земельна ділянка площею 121,3215 га сільськогосподарського призначення державної форми власності в адміністративних межах Городищенської міської ради, за межами населеного пункту самовільно зайнята Дослідною станцією помології Інституту садівництва НААН України для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, тобто використовується без державної реєстрації прав.

Результати перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки оформлені актом від 30.07.2018 р. № 325-ДК/622/АП/09/01/-18.

30.07.2018 р. державним інспектором Дрозденком В.І. винесено припис № 325-ДК/0408Пр/03/01/-18, яким директора Дослідної станції помології ім. Л.П. Симеренка Інституту садівництва НААН України зобов`язано усунути виявлене порушення земельного законодавства шляхом звільнення земельних ділянок.

Позивач звернувся до ГУ Держгеокадастру у Черкаській області з клопотаннями від 10.08.2018 р. №№151, 152, 156, 155, 158 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування для дослідних і навчальних цілей земельних ділянок орієнтовною площею 11,4373 га, 17,4699 га, 14,1003 га, 59,8873 га, 6,9398 га, які знаходиться в адміністративних межах Городищенської міської ради Городищенського району.

До зазначених клопотань позивачем долучено довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями.

Також до клопотань додано плани обмірів земельних ділянок, які дають змогу встановити місце розташування земельних ділянок.

Листами від 06.09.2018 р. №№3585/0/95-18, 3584/0/95-18, 3583/0/95-18, 3582/0/95-18 відповідач повідомив позивачу про неможливість вирішення порушеного питання, з таких підстав:

- згідно акту обстеження від 30.07.2018 встановлено, земельні ділянки загальною площею 121,3215 га, мають ознаки обробітку та використання їх для сільськогосподарського виробництва, а не для дослідних і навчальних цілей;

- актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства, за об`єктом - земельною ділянкою встановлено, що позивач використовує дану земельну ділянку без правовстановлюючих документів;

- земельні ділянки щодо яких позивач просив надати дозвіл на розробку проектів землеустрою, згідно наказу Головного управління №203 від 13.06.2018 включені до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав оренди на них на земельних торгах.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 26 березня 2019 року у справі 2340/3410/18, визнано протиправними та скасовано приписи відповідача № 117-ДК/0145Пр/03/01/-18 від 03.05.2018, № 325-ДК/0408Пр/03/01/-18 від 30.07.2018 та встановлено правомірність використання позивачем спірних земельних ділянок.

Нормативно-правове обґрунтування.

Спірні правовідносини врегульовані Конституцією України, Земельним кодексом України (далі - ЗК України), Законами України «Про наукову і науково-технічну діяльність» від 26.11.2015 р. № 848-VIII (далі - Закон № 848-VIII), «Про основи державної політики у сфері науки і науково-технічної діяльності» від 13.12.1991 р. № 1977-XII у редакції станом на 13.12.1991 р. (далі - Закон № 1977-XII), «Про особливості правового режиму діяльності Національної академії наук України, національних галузевих академій наук та статусу їхнього майна» від 07.02.2002 р. № 3065-III (далі - Закон № 3065-III), «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 р. № 1952-IV (далі - Закон № 1952-IV), Положенням про Головне управління Держгеокадастру в області, яке затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016 р. № 333 (далі - Положення № 333), Типовою інструкцією з діловодства в територіальних органах Держгеокадастру, затвердженою наказом Держгеокадастру від 15.10.2015 р. № 600 (далі - Типова інструкція).

Так, відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 6 ЗК України в редакції 1990 року було передбачено, що в постійне володіння земля надається колгоспам, радгоспам, іншим державним, кооперативним, громадським підприємствам, установам і організаціям, релігійним організаціям для ведення сільського та лісового господарства.

Згідно зі ст. 9 Закону № 1977-XII у редакції станом на 13.12.1991 р. самоврядними науковими організаціями, що мають державну підтримку, є Академія наук України та Українська академія аграрних наук. Кошти на їх діяльність щорічно визначаються в бюджеті. Ці організації залучаються до проведення фундаментальних досліджень, розробки і втілення науково-технічної політики, експертизи важливих наукових та народногосподарських проектів.

Держава безкоштовно надає Академії наук України та Українській академії аграрних наук у довічне користування основні та обігові фонди, що використовуються для діяльності, передбаченої їх статутами.

У подальшому частиною 3 статті 8 Закону № 848-VIII у редакції Закону від 01.12.1998 № 284-XIV (у редакції станом на 01.12.1998 р.) державним науковим установам передаються в постійне користування земельні ділянки згідно із законодавством України. Частиною 10 ст.15 цього Закону передбачено, що Держава передає академіям у безстрокове безоплатне користування без права зміни форми власності основні фонди, а також обігові кошти. Використання майна, переданого академіям, здійснюється ними відповідно до законодавства та статутів академій. Земельні ділянки надаються академіям у постійне користування відповідно до земельного законодавства України.

Відповідно до ч. 5 ст. 7 Закону № 848-VIII у редакції станом на 16.01.2016 р. землекористування та реалізація прав власника земельних ділянок (для приватних наукових установ), у тому числі набуття відповідних прав на землю, здійснюються науковими установами відповідно до земельного законодавства. Земельні ділянки передаються державним і комунальним науковим установам у постійне користування у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, і не можуть бути вилучені (припинено право постійного користування земельною ділянкою) за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування без згоди власника (власників) або уповноваженого ним (ними) органу чи Президії Національної академії наук України або національних галузевих академій наук. Передача в оренду державними (комунальними) науковими установами закріплених за ними на основі права оперативного управління або господарського відання об`єктів власності, а також земельних ділянок здійснюється без права їх викупу відповідно до законодавства України.

Частиною 6 статті 18 Закону № 848-VIII передбачено, що використання державного майна, переданого національним галузевим академіям наук, здійснюється з урахуванням норм Закону України «Про особливості правового режиму діяльності Національної академії наук України, національних галузевих академій наук та статусу їхнього майна».

Земельні ділянки надаються національним галузевим академіям наук у постійне користування відповідно до земельного законодавства.

Частиною 1 статті 24 ЗК України передбачено, що державним і комунальним сільськогосподарським підприємствам, установам та організаціям надаються земельні ділянки із земель державної і комунальної власності у постійне користування для науково-дослідних, навчальних цілей та ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Відповідно до пункту 7 розділу X «Перехідні положення» ЗК України громадяни та юридичні особи, що одержали у власність, у тимчасове користування, в тому числі на умовах оренди, земельні ділянки у розмірах, що були передбачені раніше діючим законодавством, зберігають права на ці ділянки.

Згідно з ч. 3 ст. 3 Закону № 1952-IV речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: 1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; 2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов`язкової реєстрації.

Частиною 3 статті 5 Закону № 3065-III передбачено, що вилучення земельних ділянок Національної академії наук України та національних галузевих академій наук може здійснюватися лише за згодою Президії Національної академії наук України та президій національних галузевих академій наук відповідно до Земельного кодексу України.

Відповідно до пп. 13 п. 4 Положення № 333 ГУ Держгеокадастру в області відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством.

Згідно з ч. 4 ст. 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

У ст. 123 ЗК України визначено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Рада Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об`єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховна Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 8 Положення № 333 передбачено, що Головне управління у межах своїх повноважень видає накази організаційно-розпорядчого характеру.

Згідно з п. 84 Типової інструкції накази видаються як рішення організаційно-розпорядчого характеру. За змістом управлінської дії накази видаються з основних питань діяльності територіального органу Держгеокадастру, адміністративно-господарських, кадрових питань.

Пунктом 123 вказаної Типової інструкції визначено, що службові листи складаються з метою обміну інформацією між установами як: відповіді про виконання завдань, визначених в актах органів державної влади, дорученнях вищих посадових осіб; відповіді на запити, звернення; відповіді на виконання доручень установ вищого рівня; відповіді на запити інших установ; відповіді на звернення громадян; відповіді на запити на інформацію; ініціативні листи; супровідні листи.

Висновки суду апеляційної інстанції.

Отже, ГУ Держгеокадастру у Черкаській області уповноважений здійснювати розпорядження землями державної власності на відповідній території.

Разом з тим, системний аналіз викладених правових норм надає підстави стверджувати, що законодавством регламентовано спеціальний дозвільний порядок вилучення та відчуження, зокрема шляхом виставлення на торги, земельних ділянок, які перебувають у користуванні НААУ, який передбачає, зокрема, необхідність отримання згоди Президії.

Крім того, вищенаведеними нормами ЗК України регламентовано чіткий і послідовний порядок звернення зацікавленої особи з клопотанням про надання їй дозволу на розробку проекту землеустрою з метою відведення земельної ділянки, процедуру розгляду такого клопотання, яка завершується прийняттям уповноваженим органом відповідного рішення про надання відповідного дозволу або відмову в його наданні.

Перевіряючи доводи апеляційної скарги, колегія суддів звертає увагу на те, що спірні земельні ділянки перебувають на балансі позивача, саме позивачем сплачується відповідний податок за користування ними і судовим рішення, яке набрало законної сили, у справі № 2340/3410/18 встановлено правомірність їх використання позивачем.

Разом з тим, ані до суду першої інстанції, ані в ході апеляційного провадження відповідачем не було надано жодних доказів, які б підтверджували правомірність включення цих земельних ділянок до переліку виставлених на торги та, відповідно, їх вилучення з користування позивача, зокрема отримання згоди Президії НААУ.

При цьому, посилання апелянта на те, що він наділений повноваженнями розпоряджатися земельними ділянками, що перебувають у державній власності, колегія суддів приймає до уваги, але зазначає, що повноваження, якими наділений будь-який суб`єкт влади, повинні реалізовуватися ним на підставі, у межах та у спосіб, визначений законодавством, у даному випадку, з урахуванням вищенаведених правових норм та з дотриманням регламентованої ними процедури і принципу належного урядування.

Разом з тим, апеляційний суд враховує правову позицію, висловлену в рішенні Європейського Суду з прав людини від 20.10.2011 р. у справі «Рисовський проти України», в якому Суд зазначив, що принцип «належного урядування», зокрема передбачає, що державні органи повинні діяти в належний і якомога послідовніший спосіб. При цьому, на них покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість уникати виконання своїх обов`язків.

Згідно зі ст. 17 Закон України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» Суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Доводи апелянта про те, що судом першої інстанції не досліджувалися обставини щодо правомірності користування позивачем спірними земельними ділянками, спростовуються матеріалами справи, зокрема мотивувальною частиною оскаржуваного судового рішення.

Крім того, як неодноразово зазначалося вище, такі обставини встановлені судом рішенням в іншій справі № 2340/3410/18, яке набрало законної сили та яке ухвалено за участю цих самих осіб, і твердження апелянта щодо безпідставності врахування такого рішення суду є необґрунтованими та зводяться до переоцінки доказів і обставин, які вже встановлені в судовому порядку.

При цьому, колегія суддів також приймає до уваги висновки Європейського суду з прав людини, викладені в рішеннях від 28.11.1999 р. по справі «Брумареску проти Румунії» та від 24.07.2003 р. по справі «Рябих проти Росії», відповідно до яких одним з основоположних аспектів принципу верховенства права є юридична визначеність, яка передбачає, що в разі остаточного вирішення спору судами їхнє рішення, яке набрало законної сили, не може ставитися під сумнів.

Таким чином, апеляційний суд погоджується з висновками суду першої інстанції щодо протиправності наказу ГУ Держгеокадастру у Черкаській області від 13.06.2018 р. № 203 «Про визначення переліку земельних ділянок для продажу прав на них на земельних торгах», необхідності його скасування та задоволення таких позовних вимог.

Перевіряючи оскаржуване рішення суду в іншій частині, судова колегія звертає увагу на те, що за клопотаннями позивача про надання дозволів на розробку проектів землеустрою для відведення земельних ділянок від 10.08.2018 р. за вхідними номерами Ф-6361/0/94-18, Ф-6362/0/94-18, Ф-6366/0/94-18, Ф-6365/0/94-18, Ф-6368/0/94-18 від 15.08.2018 р. відповідачем жодного рішення за процедурою, регламентованою ЗК України, зокрема ст. 123, не прийнято, а листи, які направлялися позивачу у відповідь на його клопотання такими рішеннями у розумінні чинного законодавства не є.

З огляду на це, апеляційний суд також погоджується з висновками суду першої інстанції щодо визнання протиправними відмов ГУ Держгеокадастру у Черкаській області в наданні позивачу дозволів на розробку проектів землеустрою, викладених у листах, зобов`язання відповідача повторно розглянути клопотання позивача від 10.08.2018 р. за вхідними номерами Ф-6361/0/94-18, Ф-6362/0/94-18, Ф-6366/0/94-18, Ф-6365/0/94-18, Ф-6368/0/94-18 від 15.08.2018 р. і задоволення позовних вимог саме в таких спосіб, з урахуванням дискреційних повноважень ГУ Держгеокадастру у Черкаській області.

Доводи апелянта про те, що включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок для продажу прав на них на земельних торгах є підставою для відмови в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо її відведення, а тому, на його думку, позивачу правомірно було відмовлено листами а наданні відповідних дозволів, колегія суддів вважає необґрунтованими з огляду на вищевикладене.

Надаючи оцінку доводам апелянта, судова колегія також приймає до уваги рішення ЄСПЛ по справі «Ґарсія Руіз проти Іспанії» (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, в якому Суд зазначив, що «…хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожний довід…».

Отже, проаналізувавши всі доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції повно встановлено обставини справи та ухвалено судове рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права.

Згідно зі ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи вищевикладене, апеляційна скарга Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області підлягає залишенню без задоволення, а рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 21 травня 2019 року - без змін.

Розподіл судових витрат.

Судом апеляційної інстанції не здійснено зміни або скасування рішення суду, то відповідно до ст. 139 КАС України, а тому понесені сторонами у цій справі судові витрати перерозподілу не підлягають.

Керуючись ст.ст. 242-244, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області - залишити без задоволення, а рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 21 травня 2019 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду у порядку та строки, визначені ст.ст. 328-331 КАС України.

Повний текст судового рішення виготовлено 30 вересня 2019 року.

Головуючий суддя

Судді :

Джерело: ЄДРСР 84619184
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку