open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 420/6678/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 вересня 2019 року м. Одеса

Суддя Одеського окружного адміністративного суду Цховребова М.Г., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, -

встановив:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (з урахуванням ухвали суду від 20.08.2019 року про заміну другого відповідача його правонаступником) до Головного управління ДФС в Одеській області, в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, позивач просить:

- визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській області в частині не прийняття податкової звітності позивача;

- зобов`язати Головне управління ДФС в Одеській області прийняти податкову звітність позивача, а саме:

- податкові розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб і сум утриманого з них податку форми № 1ДФ за 2 та 3 квартали 2018 року;

- повідомлення про прийняття працівника ОСОБА_2 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) на роботу;

- звіти про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, надбавки, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування форми Д4 за 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 місяці 2018 року;

- податкові декларації платника єдиного податку - фізичної особи-підприємця за перший квартал 2017 року, за три квартали 2017 року, за півріччя 2017 року, за 2017 рік , за перший квартал 2018 року, за три квартали 2018 року та за півріччя 2018 року;

- звіт про суми нарахованого доходу застрахованої особи та суми нарахованого єдиного внеску форми № Д5 за 2017 рік.

Ухвалами суду від 21.01.2019 року: відкрито провадження в адміністративній справі; вирішено справу розглядати за правилами загального позовного провадження; від 14.02.2019 року: продовжено строк підготовчого провадження справі на тридцять днів; від 04.04.2019 року: залучено до участі у справі як другого відповідача Державну податкову інспекцію у Приморському районі у м. Одеса Головного управління ДФС в Одеській області; розгляд справи почато спочатку згідно з ч. 6 ст. 48 КАС України; від 10.06.2019 року: продовжено строк підготовчого провадження у справі на тридцять днів; від 20.08.2019 року: замінено другого відповідача - Державну податкову інспекцію у Приморському районі у м. Одеса Головного управління ДФС в Одеській області його правонаступником - Головним управлінням ДФС в Одеській області в порядку ст. 52 КАС України, розгляд справи по суті почато спочатку.

Сторони належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, призначеного на 20.08.2019 року. (т.2 а.с.86-88) 20.08.2019 року представником позивача до суду подано заяву, вхід. № 29765/19, в якій останній просить розглянути справу № 420/6678/18 без участі позивача. (т.2 а.с.89-91) Інших заяв з процесуальних питань від сторін до суду не надійшло.

Виходячи з наведеного, керуючись положеннями ч. 3 ст. 194, ч.ч. 1, 3, 9 ст. 205 КАС України, суд дійшов висновку про можливість розглянути справу в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Згідно зі змістом адміністративного позову, уточнень позовних вимог та додаткових пояснень щодо окремих питань, які виникли при розгляді справи, позивач обґрунтовує заявлені вимоги, із зазначенням таких фактичних обставин:

- 31 травня 2007 року позивач зареєструвався фізичною особою-підприємцем (реєстраційний номер фізичної особи-підприємця ЄДР НОМЕР_2 ; паспорт серії НОМЕР_3 , виданий Котовським МРВ УМВС України в Одеській області 3 лютого 203 року; Ідентифікаційний номер НОМЕР_4 ). Проводив реєстрацію виконавчий комітет Одеської міської ради;

- 12 жовтня 2016 року позивач відмовився від ідентифікаційного номеру у зв`язку з релігійними переконаннями і в паспорті громадянина України позивача було поставлено відмітку про те, що він має право здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта;

- 10 лютого 2017 року позивач змінив паспорт громадянина України на новий (ID картка) у зв`язку з вимогою банківських установ. Дані його нового паспорта: документ № НОМЕР_5 ; дата видачі 10.02.2017 року; орган, що видав 5115;

- одразу після заміни паспорта в позивача почалися проблеми з подаванням податкової звітності до Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області. Позивач є платником єдиного податку третьої групи, і зобов`язаний подавати звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомога, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до органів доходів і зборів; декларацію платника єдиного податку та звіт 1ДФ;

- Державна податкова інспекція у Приморському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області не приймає звіти позивача в електронному вигляді з причини «Не відповідає стандарту XML (помилка структури)»;

- Державна податкова інспекція у Приморському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області не приймає звіти позивача в паперовому вигляді з технічних причин, їхнє програмне забезпечення не дозволяє прийняти податкову звітність позивача, оскільки він відмовився від ідентифікаційного коду і змінив паспорт громадянина України на ID-картку;

- на неодноразові письмові скарги, заяви до Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області, до Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області, позивач жодного разу не отримав відповіді;

- працівники Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області в усній формі повідомляють, що їхнє програмне забезпечення застаріле і вони не мають можливості внести дані податкової звітності за номером паспорта позивача;

- позивач не може займатися підприємницькою діяльністю, оскільки суб`єкт владних повноважень, Державна податкова інспекція у Приморському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області не приймає його податкову звітність;

- у письмових поясненнях ДПІ у Приморському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській області вказує, що згідно з даними інформаційної системи центрального рівня ДФС, користувачами яких є територіальні органи ДФС обмін електронними документами між ФОП ОСОБА_1 та контролюючими органами відбувається на підставі Заяви про приєднання до Договору 1553001 від 30.11.2017 року, яка прийнята 19.03.2019 року ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області. Заява про приєднання до Договору не укладалась, ФОП ОСОБА_1 не був суб`єктом електронного документообігу. Однак, ця інформація не відповідає дійсності, оскільки ФОП ОСОБА_1 регулярно надсилав Заяви про приєднання до Договору 1553001 від 30.11.2017 року до ДПІ у Приморському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській області. У відповідь ДПІ у Приморському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській області надсилало відповідь «ДОКУМЕНТ НЕ ПРИЙНЯТО».

Згідно зі змістом відзиву на позовну заяву та додаткових пояснень щодо окремих питань, які виникли при розгляді справи, відповідач вважає позовні вимоги позивача необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, із зазначенням таких фактичних обставин:

- ОСОБА_1 відмовився від ідентифікаційного номеру у зв`язку з релігійними переконаннями 12.10.2016 року. Надалі 10.02.2017 року ОСОБА_1 змінив паспорт громадянина України на новий (ID картка);

- на адресу ФОП ОСОБА_1 . після направлення заяви про приєднання до договору про визнання електронних документів Центральним порталом прийому звітності України ДФС України було надіслано квитанцію № 1 та повідомлено: «ДОКУМЕНТ НЕ ПРИЙНЯТО. При необхідності виправте документ та відправте його знову. Податковий документ звітності не відповідає формату (стандарту) електронного документа звітності суб`єктів господарювання, затвердженому наказом Міндоходів України від 29.11.2013 року № 729 - код F1392001. Коди форм звітності для юр. осіб починаються з літери «J». Надішліть належну форму. Порушено вимоги п. 49.1 ст. 49 Податкового кодексу України, а саме: «Організація не перебуває на обліку у контролюючому органі - ЄДРПОУ 000328531»;

- згідно з квитанцією № 2 від 19.09.2018 року, направленою на електронну адресу ФОП ОСОБА_1 , щодо направлення звіту про суми нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та на суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування Форма № Д4 (місячна), було повідомлено: «Документ доставленого ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області. ПАКЕТ НЕ ПРИЙНЯТО. Виявлені помилки: Не відповідає стандарту XML (помилка структури).»;

- у відповідності до пункту 4.1 Тимчасового порядку надходження та комп`ютерної обробки податкової звітності платників податків в електронному вигляді до органів ДПС України, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 26.11.2004 № 672, податкова звітність до органів державної податкової служби може бути подана (надіслана) в електронному вигляді до приймального шлюзу органу ДПС України за допомогою програмних засобів та будь-яких засобів телекомунікаційного зв`язку, які гарантують доставку електронного пакета звітних документів платника податків до органу ДФС протягом однієї години;

- податкова звітність в електронному вигляді подається до органу ДПС України за умови наявності: програмного забезпечення у платника, що здійснює формування електронної податкової звітності в форматі, визначеному наказом ДПА України від 01.07.2004 № 357; вбудованого модуля забезпечення цілісності, автентичності та конфіденційності інформації при передачі електронної податкової звітності від платника податків до приймального шлюзу органу ДПС; модуля реалізації протоколу обміну інформацією між платником податків та приймальним шлюзом органу ДПС України; програмного забезпечення генерації особистих ключових елементів та заявки на сертифікат відкритого ключового елементу; ключових елементів для забезпечення функціонування модуля забезпечення цілісності, автентичності та конфіденційності інформації при передачі електронної податкової звітності від платника податків до приймального шлюзу органу ДПС. Пунктом 4.8 Тимчасового порядку встановлено перелік заходів, які здійснюють органи ДПС, для включення платників податків в систему подання податкової звітності в електронному вигляді. ДПІ районного рівня, зокрема, здійснюють наступні заходи; отримання від органу ДПС, де розташовано приймальний шлюз, перевірених файлів електронної податкової звітності XML-формату з забезпеченням цілісності, автентичності та конфіденційності інформації при передачі електронної податкової звітності (підрозділи автоматизації процесів оподаткування); імпорт отриманих та розшифрованих файлів XML-формату до баз даних податкової звітності з перевіркою їх на наявність арифметичних помилок та повноти заповнення податкових декларацій (розрахунків, звітів, довідок тощо) згідно з алгоритмами контролю (підрозділи автоматизації процесів оподаткування). Орган ДПС, де розташовано приймальний шлюз, зокрема, здійснює такі заходи: прийом електронної податкової звітності з перевіркою її на наявність арифметичних помилок та повноти заповнення податкових декларацій (розрахунків, звітів, довідок тощо) згідно з алгоритмами контролю (підрозділи автоматизації процесів оподаткування); передача до ДПІ перевірених файлів електронної податкової звітності XML-формату з забезпеченням цілісності, автентичності та конфіденційності інформації (підрозділи автоматизації процесів оподаткування);

- згідно Переліку органів ДПС України, де будуть розміщені приймальні шлюзи податкової звітності в електронному вигляді, який є додатком 2 до наказу Державної податкової адміністрації України від 26.11.2004 № 672 приймальний шлюз податкової звітності в електронному вигляді розміщений в ДПС у м. Києві (зона дії приймального шлюзу - м. Київ), ДПС України (зона дії приймального шлюзу - Україна);

- порядок обміну електронними документами з контролюючими органами, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 3 серпня 2017 р, за № 959/30827, розроблений відповідно до Податкового кодексу України, Цивільного кодексу України, Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронний цифровий підпис", "Про інформацію", "Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах", "Про телекомунікації", визначає основні організаційно-правові засади обміну електронними документами між суб`єктами електронного документообігу;

- відповідності до вимог п. 1 Розділу III Порядку № 557, юридичні особи, самозайняті особи, податкові агенти, контролюючі органи, органи державної влади, органи місцевого самоврядування набувають статусу СЕД з дати укладення Договору, примірну форму якого визначено у додатку 1 до цього Порядку, шляхом приєднання до нього на підставі Заяви про приєднання до Договору у порядку, визначеному цим розділом. Згідно з п. 9 розділу ІІІ Порядку № 557 підставами для відмови у прийнятті Заяви про приєднання до Договору та відповідно у приєднанні до Договору є: відсутність автора на обліку у контролюючому органі; невідповідність реєстраційних даних автора, зазначених у Заяві про приєднання до Договору, даним Єдиного державного реєстру та Державного реєстру фізичних осіб - платників податків (далі - Державний реєстр); наявність у Єдиному державному реєстрі запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи або припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця; наявність в Державному реєстрі інформації про закриття реєстраційного номера облікової картки платника податків підписувача Заяви про приєднання до Договору (керівника) у зв`язку зі смертю; наявність діючого Договору;

- відповідно до наказу Міндоходів і зборів України від 29.11.2013 року № 729, цей Формат (стандарт) призначений для формування та передачі звітності в електронному вигляді суб`єктами господарювання. З фізичної точки зору кожний документ звітності є файлом, що містить інформацію лише щодо одного звіту, перерахунку, декларації, додатка до декларації тощо. Документи можуть подаватись як окремими файлами, так і пакетом. Пакет звітних документів - певний перелік документів одного типу чи різних типів, що подаються суб`єктом господарювання в одному звітному періоді. Пакет повинен містити основний документ звітності та необхідні додатки до нього. Фізично пакетом документів є набір ХМL-файлів, які називаються згідно з форматом (стандартом) електронної звітності. Імена файлів формуються відповідно до значення елементів заголовка документа (DECLARHEAD) за таким принципом, зокрема, позиції з 5 по 14 включно містять податковий номер або реєстраційний номер облікової картки платника податків (серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті)) (значення елемента ТIN, доповненого зліва нулями до 10 символів);

- виходячи з документів, які надає позивач разом з адміністративним позовом, а саме інформацію щодо кваліфікованого сертифікату відкритого ключа реєстраційний номер :« 01-06са3b1а». який чинний з 20.12.2017 року 17:08:06 та надає відомості щодо іншого сертифікату « 01-06ca3b1b», який чинний з 20.12.2017 року 17:08:07, тому на момент надіслання квитанції № 1 від 18.05.2018 року, повідомлено: «ДОКУМЕНТ НЕ ПРИЙНЯТО. При необхідності виправте документ та відправте його знову, Невірний підпис - сертифікат відсутній в базі сертифікатів: « 01-06саЗb1а» виданий ОСОБА_1 »;

- відповідно до пункту 10 розділу VIII Положення 822, якщо фізичну особу, до паспорта якої внесено відмітку про право здійснювати будь-які платежі за серією та/або номером паспорта, раніше було зареєстровано в Державному реєстрі за реєстраційний номером облікової картки платника податків, після взяття на облік в окремому реєстрі Державного реєстру реєстраційний номер облікової картки платника податків закривається (датою закриття є дата внесення відмітки до паспорта), а в разі наявності в паспорті відмітки про реєстраційний номер облікової картки така відмітка анулюється в порядку, встановленому розділом VIII Положення 822;

- електронний документообіг між платниками податків та органами ДФС здійснюється відповідно до законодавства та на підставі Договору про визнання електронних документів, що визначає взаємовідносини суб`єктів електронного документообігу. За критерієм пошуку « ОСОБА_1 » інформаційні системи ДФС містять відомості щодо платника ОСОБА_1 код НОМЕР_5 . Згідно з даними інформаційних систем центрального рівня ДФС, користувачами яких є територіальні органи ДФС обмін електронними документами між ФОП ОСОБА_1 та контролюючим органами відбувається на підставі Заяви про приєднання до Договору 1553001 від 30.11.2017 року, яка прийнята 19.03.2019 року ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області. До цього Заяви про приєднання до Договору не укладалась, ФОП ОСОБА_1 не був суб`єктом електронного документообігу.

Дослідивши докази у справі, суд дійшов висновку, що адміністративний позов не підлягає задоволенню повністю з таких підстав.

Судом встановлено, що позивачем суду надано сформовану позивачем податкову звітність, яка, згідно з позицією позивача, неправомірно не прийнята Державною податковою інспекцією у Приморському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській області, а саме:

- податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку за 2 квартал 2018 року від 09.05.2018 року (т.1 а.с.50-51);

- податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку за 3 квартал 2018 року від 09.11.2018 року (т.1 а.с.53-54);

- повідомлення про прийняття працівника - ОСОБА_2 на роботу від 11.04.2018 року (т.1 а.с.52);

- звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, надбавки, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за 4 місяць 2018 року від 18.05.2018 року (т.1 а.с.83-87);

- звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, надбавки, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за 5 місяць 2018 року від 19.06.2018 року (т.1 а.с.79-82);

- звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, надбавки, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за 6 місяць 2018 року від 18.07.2018 року (т.1 а.с.75-78);

- звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, надбавки, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за 7 місяць 2018 року від 19.08.2018 року (т.1 а.с.70-74);

- звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, надбавки, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за 8 місяць 2018 року від 19.09.2018 року (т.1 а.с.65-69);

- звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, надбавки, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за 9 місяць 2018 року від 19.10.2018 року (т.1 а.с.60-64);

- звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, надбавки, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за 10 місяць 2018 року від 20.11.2018 року (т.1 а.с.55-59);

- звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, надбавки, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за 11 місяць 2018 року від 20.12.2018 року (т.1 а.с.88-92);

- податкова декларація платника єдиного податку - фізичної особи-підприємця за перший квартал 2017 року від 22.05.2017 року (т.2 а.с.77-78);

- податкова декларація платника єдиного податку - фізичної особи-підприємця за три квартали 2017 року від 09.11.2017 року (т.2 а.с.73-74);

- податкова декларація платника єдиного податку - фізичної особи-підприємця за півріччя 2017 року від 18.07.2017 року (т.2 а.с.71-72);

- податкова декларація платника єдиного податку - фізичної особи-підприємця за 2017 рік від 09.02.2018 року (т.2 а.с.75-76);

- податкова декларація платника єдиного податку - фізичної особи-підприємця за перший квартал 2018 року від 12.04.2018 року (т.1 а.с.93-94);

- податкова декларація платника єдиного податку - фізичної особи-підприємця за три квартали 2018 року від 09.11.2018 року (т.1 а.с.95-96);

- податкова декларація платника єдиного податку - фізичної особи-підприємця за півріччя 2018 року від 24.07.2018 року (т.1 а.с.97-98);

- звіт про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску за 2017 рік від 09.02.2018 року (т.2 а.с.69-70).

Не погоджуючись з діями Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській області щодо не прийняття податкової звітності позивача, позивач звернувся до суду із вищенаведеними позовними вимогами.

На підтвердження фактичного подання позивачем звітів про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, надбавки, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за 6, 8, 9 місяці 2018 року до ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області надані копії квитанцій № 2 від 18.07.2018 року, від 19.09.2018 року, від 19.10.2018 року (т.1 а.с.38-40), відповідно до яких:

- результат обробки: документ доставлено до ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області. Пакет не прийнято

- виявлені помилки: [F3040112] не відповідає стандарту XML (помилка структури); [F3040612] не відповідає стандарту XML (помилка структури).

Судом також встановлено, що позивачем були подані заяви про приєднання до договору про визнання електронних документів від 30.11.2017 року № 1553001: від 18.01.2017 року № 1, від 24.01.2018 року № 1, від 29.01.2017 року № 1. (т.2 а.с.19, 21, 23)

Відповідно до квитанцій № 1 від 18.01.2018 року, 24.01.2018 року, 29.01.2018 року (т.2 а.с.20, 22, 24), зокрема:

- документ: заява про приєднання до договору про визнання електронних документів

- документ доставлено до Державної фіскальної служби України

- ДОКУМЕНТ НЕ ПРИЙНЯТО

- при необхідності виправте документ та відправте його знову. Податковий документ звітності не відповідає формату (стандарту) електронного документа звітності суб`єктів господарювання, затвердженому наказом Міндоходів України від 29.11.2013 № 729 - код: F1392001. Коди форм звітності для юр. осіб починаються з літери «J». Надішліть належну форму. Порушено вимоги п. 49.1 ст. 49 Податкового кодексу України, а саме: організація не перебуває на обліку у контролюючому органі - ЄДРПОУ: « 000328531».

На доведення обставин, на яких ґрунтуються вимоги, позивачем суду також надано копії, зокрема (т.1 а.с.19-37, 41-43, 46-49, 111):

- витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 26.01.2018 року щодо позивача;

- свідоцтва про державну реєстрацію фізичної особи-підприємця - позивача, серія НОМЕР_8, дата проведення державної реєстрації - 31.05.2007 року;

- сторінок паспорта громадянина України - позивача, НОМЕР_3;

- картки фізичної особи - платника податків - позивача, згідно з якою ідентифікаційний номер: НОМЕР_4 ;

- паспорту громадянина України - позивача, номер: НОМЕР_5 ;

- довідки про реєстрацію місця проживання особи - позивача;

- свідоцтва платника єдиного податку, Серія НОМЕР_7 , виданого позивачу;

- квитанцій № 1: від 20 листопада 2018 року, 18 травня 2018 року, 11 квітня 2018 року, щодо звітних документів за 2018 рік, відповідно до яких, зокрема, результат обробки: документ доставлено до Державної фіскальної служби України; ДОКУМЕНТ НЕ ПРИЙНЯТО; при необхідності виправте документ та відправте його знову;

- відмови в наданні довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи від 16.11.2018 року № 157414;

- кваліфікованих сертифікатів відкритих ключів, виданих позивачу Акредитованим центром сертифікації ключів;

- заяв позивача про надання довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль з справлянням яких покладено на контролюючі органи.

На доведення обставин, на яких ґрунтуються заперечення, та на виконання ухвали суду відповідачем суду також надано копію реєстру документів звітності без статусу «Повністю введено» станом на час формування: 02.05.2019 року, в якому відображено дати реєстрації, створення та дати граничного строку подання звітності позивача. (т.1 а.с.238-250, т.2 а.с.1-14)

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Частиною 1 статті 78 КАС України встановлено, що обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання. Обставини, які визнаються учасниками справи, зазначаються в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їх представників.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини врегульовано законодавством (чинним та у редакції станом на момент виникнення відповідних правовідносин): Законом України «Про електронні документи та електронний документообіг» від 22 травня 2003 року № 851-IV (Закон - № 851-IV), Податковим кодексом України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі - ПК України), Порядком обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженим наказом Міністерства фінансів України 06.06.2017 року № 557, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 3 серпня 2017 року за № 959/30827 (далі - Порядок № 557), Тимчасовим порядком надходження та комп`ютерної обробки податкової звітності платників податків в електронному вигляді до органів ДПС України, додаток 1 до наказу ДПА України 26.11.2004 N 672 "Про затвердження Тимчасового порядку надходження та комп`ютерної обробки податкової звітності платників податків в електронному вигляді до органів ДПС України" (далі - Тимчасовий порядок № 672).

Згідно з ч. 2 Закону № 851-IV дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у процесі створення, відправлення, передавання, одержання, зберігання, оброблення, використання та знищення електронних документів.

Відповідно до ст. 9 Закону № 851-IV електронний документообіг (обіг електронних документів) - сукупність процесів створення, оброблення, відправлення, передавання, одержання, зберігання, використання та знищення електронних документів, які виконуються із застосуванням перевірки цілісності та у разі необхідності з підтвердженням факту одержання таких документів.

Порядок електронного документообігу визначається державними органами, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями всіх форм власності згідно з законодавством.

Електронний документообіг здійснюється відповідно до законодавства України або на підставі договорів, що визначають взаємовідносини суб`єктів електронного документообігу. (ч. 1 ст. 14 Закону № 851-IV)

Відповідно до п. 49.3 ст. 49 ПК України податкова декларація подається за вибором платника податків, якщо інше не передбачено цим Кодексом, в один із таких способів:

а) особисто платником податків або уповноваженою на це особою;

б) надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;

в) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".

Єдиною підставою для відмови у прийнятті податкової декларації засобами електронного зв`язку в електронній формі є недійсність кваліфікованого електронного підпису чи печатки такого платника податків, у тому числі у зв`язку із закінченням строку дії відповідного сертифіката відкритого ключа, за умови що така податкова декларація відповідає всім вимогам електронного документа і надана у форматі, доступному для її технічної обробки.

Відповідно до пп. 4.1 п. Тимчасового порядку № 672 податкова звітність до органів державної податкової служби може бути подана (надіслана):

на паперових носіях до ДПІ за місцем реєстрації (власноручно, через уповноважену особу або поштовим відправленням);

комбіновано до ДПІ за місцем реєстрації (як XML-файл на електронному носії з доданням оригіналів податкової звітності на паперових носіях);

в електронному вигляді до приймального шлюзу органу ДПС України за допомогою програмних засобів та будь-яких засобів телекомунікаційного зв`язку, які гарантують доставку електронного пакета звітних документів платника податків до органу ДПС протягом однієї години.

Відповідно п. 2 розділу І до Порядку № 557, зокрема, у цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях:

договір про визнання електронних документів (далі - Договір) - Договір, який визначає права та обов`язки сторін в процесі електронного документообігу та укладається шляхом приєднання автора до Договору в цілому шляхом надсилання заяви про приєднання до договору про визнання електронних документів (далі - Заява про приєднання до Договору);

друга квитанція - електронне повідомлення, що формується у форматі, затвердженому в установленому законодавством порядку, програмним забезпеченням контролюючого органу (адресатом) за результатами ідентифікації, обробки електронного документа та засвідчує факт і час приймання (неприймання) чи реєстрації такого електронного документа;

суб`єкт електронного документообігу (далі - СЕД) - автор, підписувач, та адресат, які набувають передбачених законодавством та Договором прав і обов`язків у процесі електронного документообігу.

Згідно з п. 1 розділу ІІ Порядку № 557 електронний документообіг здійснюється відповідно до законодавства та на підставі Договору, що визначає взаємовідносини суб`єктів електронного документообігу.

Відповідно до п. 1 розділу III Порядку № 557 юридичні особи, самозайняті особи, податкові агенти, контролюючі органи, органи державної влади, органи місцевого самоврядування набувають статусу СЕД з дати укладення Договору, примірну форму якого визначено у додатку 1 до цього Порядку, шляхом приєднання до нього на підставі Заяви про приєднання до Договору у порядку, визначеному цим розділом.

Згідно з п. 2 розділу III Порядку № 557 автор створює Заяву про приєднання до Договору в електронному вигляді. Усі реквізити Заяви про приєднання до Договору обов`язкові для заповнення. У випадку їх відсутності Заява про приєднання до Договору до розгляду не приймається, формується перша квитанція із зазначенням причини неприйняття та надсилається автору.

Відповідно до п. 5 розділу III Порядку № 557, зокрема, підписана Заява про приєднання до Договору шифрується з дотриманням вимог до форматів криптографічних повідомлень, затверджених в установленому законодавством порядку, та направляється протягом операційного дня у визначеному форматі (стандарті) засобами телекомунікаційного зв`язку до контролюючого органу за основним місцем обліку автора.

Згідно з п. 6 розділу III Порядку № 557 після надходження Заяви про приєднання до Договору здійснюється її автоматизована перевірка у порядку, визначеному пунктами 9-11 розділу ІІ цього Порядку.

Відповідно до п. 7 розділу III Порядку № 557 заява про приєднання до Договору приймається до розгляду контролюючим органом (визначеним відповідно до пункту 5 цього розділу) у разі, якщо перша квитанція не містить переліку помилок.

Згідно з п. 8 розділу III Порядку № 557 контролюючий орган, яким отримано Заяву про приєднання до Договору, розглядає її протягом одного робочого дня.

Якщо до моменту спливу робочого дня, наступного за днем отримання контролюючим органом Заяви про приєднання до Договору (дата, зафіксована у першій квитанції), контролюючий орган не повідомив автора про приєднання до Договору або відмову в приєднанні до Договору, приєднання автора до Договору здійснюється автоматично у момент спливу такого строку (дата, зафіксована у другій квитанції).

Підтвердженням про приєднання автора до Договору є отримання автором другої квитанції про прийняття Заяви про приєднання до Договору, на яку накладається технологічний сертифікат контролюючого органу.

Відповідно до п. 10 розділу III Порядку № 557 за результатами розгляду Заяви про приєднання до Договору автор отримує другу квитанцію про приєднання до Договору або другу квитанцію про відмову в прийнятті Заяви про приєднання до Договору із зазначенням причини її неприйняття.

В частині 2 статті 9 КАС України встановлено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

На підставі вищенаведених вимог законодавства, які регулюють спірні правовідносини, та встановлених судом обставин, а саме.

Згідно зі змістом позовних вимог позивач просить визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській області в частині не прийняття податкової звітності позивача.

Отже, предметом спору (дослідження/з`ясування/тощо) в цій справі є саме не прийняття податкової звітності позивача.

Судом встановлено, що позивачем суду надано сформовану позивачем податкову звітність, яка, згідно з позицією позивача, неправомірно не прийнята Державною податковою інспекцією у Приморському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській області, а саме: податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку за 2 квартал 2018 року від 09.05.2018 року; податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку за 3 квартал 2018 року від 09.11.2018 року; повідомлення про прийняття працівника - ОСОБА_2 на роботу від 11.04.2018 року; звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, надбавки, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за 4 місяць 2018 року від 18.05.2018 року; звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, надбавки, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за 5 місяць 2018 року від 19.06.2018 року; звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, надбавки, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за 6 місяць 2018 року від 18.07.2018 року; звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, надбавки, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за 7 місяць 2018 року від 19.08.2018 року; звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, надбавки, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за 8 місяць 2018 року від 19.09.2018 року; звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, надбавки, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за 9 місяць 2018 року від 19.10.2018 року; звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, надбавки, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за 10 місяць 2018 року від 20.11.2018 року; звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, надбавки, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за 11 місяць 2018 року від 20.12.2018 року; податкова декларація платника єдиного податку - фізичної особи-підприємця за перший квартал 2017 року від 22.05.2017 року; податкова декларація платника єдиного податку - фізичної особи-підприємця за три квартали 2017 року від 09.11.2017 року; податкова декларація платника єдиного податку - фізичної особи-підприємця за півріччя 2017 року від 18.07.2017 року; податкова декларація платника єдиного податку - фізичної особи-підприємця за 2017 рік від 09.02.2018 року; податкова декларація платника єдиного податку - фізичної особи-підприємця за перший квартал 2018 року від 12.04.2018 року; податкова декларація платника єдиного податку - фізичної особи-підприємця за три квартали 2018 року від 09.11.2018 року; податкова декларація платника єдиного податку - фізичної особи-підприємця за півріччя 2018 року від 24.07.2018 року; звіт про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску за 2017 рік від 09.02.2018 року.

Проте, по-перше, на підтвердження фактичного подання позивачем вищенаведеної податкової звітності надано лише та виключно докази подання позивачем до ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області звітів про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, надбавки, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за 6, 8, 9 місяці 2018 року, а саме копії квитанцій № 2 від 18.07.2018 року, від 19.09.2018 року, від 19.10.2018 року, відповідно до яких:

- результат обробки: документ доставлено до ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області. Пакет не прийнято

- виявлені помилки: [F3040112] не відповідає стандарту XML (помилка структури); [F3040612] не відповідає стандарту XML (помилка структури).

Щодо решти заявленої у позові податкової звітності жодних доказів щодо її фактичного подання до контролюючого органу, в тому числі на виконання ухвали суду, у будь-який спосіб, встановлений законодавством, позивачем не надано та не наведено причин неможливості їх самостійного надання.

При цьому суд також звертає увагу позивача на те, що з наданих позивачем квитанцій № 1 від: 11 квітня 2018 року, 18 травня 2018 року та 20 листопада 2018 року, відповідно до яких, зокрема, результат обробки: документ доставлено до Державної фіскальної служби України; ДОКУМЕНТ НЕ ПРИЙНЯТО; при необхідності виправте документ та відправте його знову, - не вбачається, яких саме звітних документів за 2018 рік вони стосуються.

По-друге, згідно з п. 1 розділу ІІ Порядку № 557 електронний документообіг здійснюється відповідно до законодавства та на підставі Договору, що визначає взаємовідносини суб`єктів електронного документообігу.

Відповідно п. 2 розділу І до Порядку № 557, зокрема, у цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях: суб`єкт електронного документообігу (далі - СЕД) - автор, підписувач, та адресат, які набувають передбачених законодавством та Договором прав і обов`язків у процесі електронного документообігу.

Згідно з до п. 1 розділу III Порядку № 557 юридичні особи, самозайняті особи, податкові агенти, контролюючі органи, органи державної влади, органи місцевого самоврядування набувають статусу СЕД з дати укладення Договору, примірну форму якого визначено у додатку 1 до цього Порядку, шляхом приєднання до нього на підставі Заяви про приєднання до Договору у порядку, визначеному цим розділом.

Відповідно до п. 7 розділу III Порядку № 557 заява про приєднання до Договору приймається до розгляду контролюючим органом (визначеним відповідно до пункту 5 цього розділу) у разі, якщо перша квитанція не містить переліку помилок.

Згідно з п. 10 розділу III Порядку № 557 за результатами розгляду Заяви про приєднання до Договору автор отримує другу квитанцію про приєднання до Договору або другу квитанцію про відмову в прийнятті Заяви про приєднання до Договору із зазначенням причини її неприйняття.

Судом також встановлено, що позивачем були подані заяви про приєднання до договору про визнання електронних документів від 30.11.2017 року № 1553001: від 18.01.2017 року № 1, від 24.01.2018 року № 1, від 29.01.2017 року № 1. (т.2 а.с.19, 21, 23)

Відповідно до квитанцій № 1 від 18.01.2018 року, 24.01.2018 року, 29.01.2018 року (т.2 а.с.20, 22, 24), зокрема:

- документ: заява про приєднання до договору про визнання електронних документів

- документ доставлено до Державної фіскальної служби України

- ДОКУМЕНТ НЕ ПРИЙНЯТО.

З встановленого вбачається, що станом на момент подання як податкової звітності, щодо якої суду надано докази її подання, так й формування податкової звітності, щодо якої суду не надано докази її подання, позивач не був суб`єктом електронного документообігу.

При цьому слід зазначити, що позиція позивача, що сам факт подання заяв про приєднання до договору про визнання електронних документів та отримання квитанцій № 1, є підставою для прийняття відповідачем його податкової звітності, - є помилковою, не обґрунтованою та законодавчо безпідставною.

По-третє, щодо обґрунтування позовних вимог із посиланням на те, що на неодноразові письмові скарги, заяви до Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області, до Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області, позивач жодного разу не отримав відповіді, слід зазначити таке.

Жодних конкретних доводів із посиланням на вихідні чи вхідні дати та номери відповідних скарг, заяв, з якими позивач, нібито, неодноразово звертався до Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області та до Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області, та на які жодного разу не отримав відповіді, - позивачем не наведено та/або не надано докази на їх підтвердження, в тому числі на виконання ухвали суду.

Інших суттєвих доводів та/або доказів щодо обґрунтування позовних вимог та заперечень проти них, які могли б потягнути зміну висновків суду щодо спірних правовідносин, сторонами суду не наведено та не надано.

При цьому слід зазначити, що рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя (див. п. 30 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27 вересня 2001 р.).

Однак, ст. 6 п. 1 Конвенції не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін (див. п. 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 9 грудня 1994 р.), відповідно

суд дійшов висновків, що:

- позиція позивача зі спірних питань - є помилковою, такою, що не відповідає положенням законодавства України, яке регулює спірні правовідносини та/або фактичним обставинам справи;

- оскаржувані дії Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській щодо не прийняття податкової звітності позивача - вчинені відповідно до вимог частини другої статті 2 КАС України, відповідно підстав для визнання їх протиправними та задоволення похідних вимог позивача про зобов`язання Головного управління ДФС в Одеській прийняти вищезазначену податкову звітність позивача, - немає.

У зв`язку із відмовою у задоволенні позову, підстав для розподілу судових витрат в порядку, передбаченому ст. 139 КАС України, немає.

Відповідно до ч. 4 ст. 243 КАС України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

В повному обсязі рішення складено з урахуванням часу проходження головуючим суддею тренінгу для тренерів на тему: «Врегулювання спорів за участю судді (ВСС) в адміністративному судочинстві», 18 - 19 вересня 2019 року.

Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 255, 295 та Перехідними положеннями КАС України, суд -

вирішив:

У задоволенні адміністративного позову фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 ; номер паспорта: НОМЕР_5 ) до Головного управління ДФС в Одеській області (місцезнаходження: вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044; ідентифікаційний код юридичної особи: 39398646) про визнання протиправними дій Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській в частині не прийняття податкової звітності фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ; зобов`язання Головного управління ДФС в Одеській прийняти податкову звітність фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , а саме: податкові розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб і сум утриманого з них податку форми № 1ДФ за 2 та 3 квартали 2018 року; повідомлення про прийняття працівника ОСОБА_2 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) на роботу; звіти про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, надбавки, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування форми Д4 за 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 місяці 2018 року; податкові декларації платника єдиного податку - фізичної особи-підприємця за перший квартал 2017 року, за три квартали 2017 року, за півріччя 2017 року, за 2017 рік , за перший квартал 2018 року, за три квартали 2018 року та за півріччя 2018 року; звіт про суми нарахованого доходу застрахованої особи та суми нарахованого єдиного внеску форми № Д5 за 2017 рік, - відмовити повністю.

Апеляційні скарги на рішення суду подаються учасниками справи до або через Одеський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя М.Г. Цховребова

.

Джерело: ЄДРСР 84425177
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку