open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
17 Справа № 440/1176/19
Моніторити
Постанова /04.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /03.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /31.10.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /17.09.2019/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.09.2019/ Другий апеляційний адміністративний суд Постанова /10.09.2019/ Другий апеляційний адміністративний суд Постанова /10.09.2019/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.08.2019/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.08.2019/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.07.2019/ Другий апеляційний адміністративний суд Постанова /12.07.2019/ Буський районний суд Львівської області Рішення /07.06.2019/ Полтавський окружний адміністративний суд Рішення /07.06.2019/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.05.2019/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.05.2019/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.04.2019/ Полтавський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 440/1176/19
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /04.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /03.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /31.10.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /17.09.2019/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.09.2019/ Другий апеляційний адміністративний суд Постанова /10.09.2019/ Другий апеляційний адміністративний суд Постанова /10.09.2019/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.08.2019/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.08.2019/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.07.2019/ Другий апеляційний адміністративний суд Постанова /12.07.2019/ Буський районний суд Львівської області Рішення /07.06.2019/ Полтавський окружний адміністративний суд Рішення /07.06.2019/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.05.2019/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.05.2019/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.04.2019/ Полтавський окружний адміністративний суд

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 вересня 2019 р.

Справа № 440/1176/19

Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Бегунца А.О.,

Суддів: Мінаєвої О.М. , Макаренко Я.М. ,

за участю секретаря судового засідання Машури Г.І.

представника позивача Запорожець В.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Селянського фермерського господарства "Темп" на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 07.06.2019 року, головуючий суддя І інстанції: С.С. Сич, вул. Пушкарівська, 9/26, м. Полтава, 36039, повний текст складено 18.06.19 року по справі № 440/1176/19

за позовом Селянського фермерського господарства "Темп"

до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області

про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач Селянське фермерське господарство "Темп" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області , в якому просив суд:

- визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, оформленої наказом від 05.02.2019 №83715, у наданні СФГ "Темп" дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 28,63 га для ведення фермерського господарства на території Солоницької сільської ради Козельщинського району Полтавської області;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області протягом одного тижня з моменту набрання судовим рішенням законної сили надати СФГ "Темп" дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 28,63 га для ведення фермерського господарства на території Солоницької сільської ради Козельщинського району Полтавської області.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що наказом ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 05.02.2019 №83715 позивачу відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 28,63 га для ведення фермерського господарства на території Солоницької сільської ради Козельщинського району Полтавської області. Відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою відповідач обґрунтовує невідповідністю місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Позивач вважає, що відповідач неправомірно відмовив С(Ф)Г "Темп" у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, зазначає, що наказ є неправомірним, та таким, що підлягає скасуванню, оскільки цей наказ видано з порушенням вимог земельного законодавства. Позивач вважає, що має право на отримання запитуваної земельної ділянки в користування без проведення торгів з огляду на те, що розпорядженням голови Козельщинської РДА від 27.01.2011 № 33 надано дозвіл СФГ "Темп" на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою площею 28,63 га для ведення фермерського господарства до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів".

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 07.06.2019 у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з вказаним рішенням, позивачем СФГ "Темп" подано апеляційну скаргу, в якій, вказуючи на порушення норм матеріального права та невідповідність висновків суду першої інстанції обставинм справи, просить рішення Полтавського окружного адміністративного від 07.06.2019 скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що у відповідності до п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів" № 1012-VІІІ від 18.02.2016 встановлено, що фізичні та юридичні особи, які до дня набрання цим законом чинності одержали в установленому порядку дозвіл на розробку пректів землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для передачі у власність або користування земельних ділянок державної та комунальної власності, мають право на отримання таких земельних ділянок без проведення земельних торгів у випадках, визначених положенням ч. 2 ст. 134 ЗК України, що виключаються цим Законом". Із норм цього Закону вбачається, що усі дозволи на розробку та виготовлення пректів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, отримані до набрання чинності цим законом, в тому числі й дозвіл наданий позивачу, є чинними та не підлягають скасуванню, а особи які отримали дозвіл мають право на отримання таких земельних ділянок без проведення земельних торгів.

Відповідно до відзиву на апеляційну скаргу відповідач зазначає, що в силу положень ст. 124, ст. 134 ЗК України, п. 2 Прикінцевих та перехідних положень ЗУ "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів", отримати в оренду спірну земельну ділянку для ведення фермерського господарства позивач має право лише за результатами земельних торгів.

В судовому засіданні представник позивача просив рішення суду першої інстанції скасувати, з підстав наведених в апеляційній скарзі.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, про день, час та місце судового засідання був повідомлений своєчасно та належним чином.

Відповідно до ч. 2 ст. 313 КАС України, неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час та місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено наявними в матеріалах справи доказами, що 13.02.2018 голова СФГ "Темп" Обідіон О.В. звернувся до ГУ Держгеокадастру в Полтавській області із клопотанням (вх. № С-2406/0/25-18 від 15.02.2018), яким просив надати СФГ "Темп" дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 28,63 га ріллі для ведення фермерського господарства на території Солоницької сільської ради Козельщинського району Полтавської області.

Зі змісту клопотання встановлено, що позивачем до вказаного клопотання додано: копію технічної документації, копію договору оренди землі № 429 від 10.02.2011, копію акту приймання-передачі земельної ділянки від 10.02.2011.

Листом ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 28.02.2018 № 1899/0/26-18 позивача повідомлено, що у Головного управління відсутні правові підстави щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Не погодившись із вищевказаною відповіддю ГУ Держгеокадастру у Полтавській області позивач звернувся до суду.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 23 серпня 2018 року у справі №816/2257/18, яке залишене без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2018 року, адміністративний позов Селянського фермерського господарства "Темп" (с. Велика Безуглівка, Козельщинський район, Полтавська область,39140, код ЄДРПОУ 13962893) до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (вул. Уютна, 23,м.Полтава, Полтавська область, 36039, код ЄДРПОУ 39767930) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області в частині не прийняття рішення за результатами розгляду клопотання Селянського фермерського господарства "Темп" (вх. С-2406/0/25-18 від 15.02.2018) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 28,63 га ріллі для ведення фермерського господарства на території Солоницької сільської ради Козельщинського району Полтавської області. Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області прийняти рішення за результатами розгляду клопотання Селянського фермерського господарства "Темп" (вх. С-2406/0/25-18 від 15.02.2018) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 28,63 га ріллі для ведення фермерського господарства на території Солоницької сільської ради Козельщинського району Полтавської області. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено. Стягнуто на користь Селянського фермерського господарства "Темп" (код ЄДРПОУ 13962893) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (код ЄДРПОУ 39767930) витрати зі сплати судового збору у розмірі 881,00 грн. (вісімсот вісімдесят одна гривня нуль копійок).

Керуючись статями 124, 134 Земельного кодексу України, Положенням про Головне управління Держгеокадастру України в Полтавській області, враховуючи рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 23.08.2018 по справі №816/2257/18 та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 19.11.2018 по справі №816/2257/18, ГУ Держгеокадастру у Полтавській області прийнято наказ від 05.02.2019 №83715, яким відмовлено СФГ "Темп" у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 28,63 га для ведення фермерського господарства на території Солоницької сільської ради Козельщинського району Полтавської області у зв`язку з невідповідністю місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

Не погодившись з наказом ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 05.02.2019 №83715, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з того, що у позивача відсутнє право на отримання бажаної земельної ділянки на неконкурентних засадах без проведення земельних торгів.

Колегія суддів погоджується з вказаним висновком суду першої інстанції, враховуючи наступне.

Частиною 1 статті 3 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до частини 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Частиною 8 статті 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Отже, частиною 6 статті 116 Земельного кодексу України встановлено право громадян, зацікавлених в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, звернутися з клопотанням до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування встановлений статтею 123 Земельного кодексу України.

Частиною 2 статті 123 Земельного кодексу України передбачено, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідно до частини 3 статті 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Водночас, порядок передачі земельних ділянок в оренду встановлений статтею 124 Земельного кодексу України, відповідно до частини 1 якої передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Відповідно до частини 4 статті 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Згідно з частиною 2 статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Отже, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 Земельного кодексу України, здійснюється у порядку, встановленому статтею 123 Земельного кодексу України.

Частиною 1 статті 134 Земельного кодексу України встановлено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

У переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або права на них , які не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах), відсутні земельні ділянки для ведення фермерського господарства (частина 2 статті 134 Земельного кодексу України).

Частиною 3 статті 134 Земельного кодексу України передбачено, що земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19 і 20 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Таким чином, первинним є з`ясування статусу особи, якою подано заяву, та того, чи розповсюджуються на таку особу положення частин 2 та 3 статті 134 ЗК України, в залежності від чого і визначається порядок отримання (оформлення) права на землю.

13.02.2019 СФГ "Темп" звернулося до ГУ Держгеокадастру в Полтавській області із клопотанням (вх. № С-2406/0/25-18 від 15.02.2018) про надання СФГ "Темп" дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 28,63 га ріллі для ведення фермерського господарства на території Солоницької сільської ради Козельщинського району Полтавської області, мотивуючи своє клопотання наявністю дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою та обґрунтовуючи клопотання пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів".

Відповідно до пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів" фізичні та юридичні особи, які до дня набрання чинності цим Законом одержали в установленому порядку дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок або технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для передачі у власність або користування земельних ділянок державної та комунальної власності, мають право на отримання таких земельних ділянок без проведення земельних торгів у випадках, визначених положеннями частини другої статті 134 Земельного кодексу України, що виключаються цим Законом.

Таким чином, вказаною нормою передбачено наступні випадки, коли фізичні та юридичні особи мають право на отримання таких земельних ділянок без проведення земельних торгів:

- фізичні та юридичні особи до дня набрання чинності цим Законом одержали в установленому порядку дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для передачі у власність або користування земельних ділянок державної та комунальної власності;

- фізичні та юридичні особи до дня набрання чинності цим Законом одержали в установленому порядку дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для передачі у власність або користування земельних ділянок державної та комунальної власності.

Таким чином, вказаною вище нормою встановлено право фізичних та юридичних осіб, які до дня набрання чинності цим Законом одержали в установленому порядку дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок або технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для передачі у власність або користування земельних ділянок державної та комунальної власності, на завершення процедури отримання земельної ділянки у власність або користування.

Натомість, право отримання нових дозволів на розробку документації із землеустрою пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів" не встановлено.

Розпорядженням голови Козельщинської районної державної адміністрації № 33 від 27.01.2011 надано дозвіл селянському (фермерському) господарству "Темп" на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування (оренди) земельною ділянкою площею 28,63 га ріллі для ведення фермерського господарства на території Солоницької сільської ради з подальшим укладенням договору оренди та його обов`язковою державною реєстрацією .

Отже, спірні правовідносини не підпадають під дію пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів" та статті 123 Земельного кодексу, оскільки вказана норма врегульовує порядок надання земельних ділянок у випадках, коли згідно із законом земельні торги не проводяться. У разі, якщо проведення земельних торгів є необхідним, то порядок надання таких земельних ділянок визначається положеннями статті 136 Земельного кодексу України.

Частиною 3 ст. 3 Закону України від 01.07.2004 № 1952-IV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" /надалі - Закон/ встановлено, що речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: 1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; 2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов`язкової реєстрації.

Пунктом 2 Прикінцевих і перехідних положень Закону України від 11.02.2010 №1878-VI "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" та інших законодавчих актів України" встановлено, що державна реєстрація прав на нерухоме майно в порядку, визначеному цим Законом, здійснюється з 1 січня 2013 року.

За приписами пункту 3 Прикінцевих і перехідних положень Закону України від 11.02.2010 № 1878-VI "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" та інших законодавчих актів України" встановлено, що до 1 січня 2013 року державна реєстрація права власності, права користування (сервітут) земельними ділянками, права постійного користування земельними ділянками, договорів оренди земельних ділянок; права користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); права забудови земельної ділянки (суперфіцій) проводиться територіальними органами земельних ресурсів.

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно з ч. 5 ст. 126 Земельного кодексу України /у редакції чинній до 01.01.2013/ право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону, або договором оренди землі та договором відчуження права оренди землі, зареєстрованими відповідно до закону.

Частиною 4 ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, можуть вчинятися, якщо речові права на таке майно зареєстровані згідно із вимогами цього Закону, крім випадків, коли речові права на нерухоме майно, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними згідно з частиною третьою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 28 цього Закону.

Таким чином, до 01.01.2013 право оренди земельних ділянок виникало з моменту реєстрації територіальними органами земельних ресурсів договорів оренди земельних ділянок та з огляду на приписи ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" тільки таке право оренди на земельні ділянки, що виникло до набрання чинності цим Законом, визнається дійсним.

Однак, договір оренди землі №429 від 10.02.2011 не був зареєстрований у встановленому до 01.01.2013 порядку територіальними органами земельних ресурсів, а отже, право оренди на підставі вказаного договору у СФГ "Темп" не виникло.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів у даному випадку полягає у тому, що відповідно до статей 124, 134 Земельного кодексу України відсутнє право на отримання бажаної земельної ділянки на неконкурентних засадах без проведення земельних торгів.

Таким чином, оскаржуваний наказ від 05.02.2019 №83715 прийнятий ГУ Держгеокадастру у Полтавській області на підставі, у межах повноважень, у спосіб, що передбачені Законами України, та з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.

Отже, колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції в повному обсязі досліджено положення нормативних актів, що регулюють спірні правововідносини та дійшов вірного висновку, що позовні вимоги необґрунтовані та задоволенню не підлягають.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін.

Згідно із ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визначе, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процессуального права.

Таким чином, колегія суддів, переглянувши рішення суду першої інстанції, дійшла висновку, що при прийнятті рішення, суд першої інстанції дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального права

Наведені в апеляційній скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.

Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Селянського фермерського господарства "Темп" залишити без задоволення.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 07.06.2019 року по справі № 440/1176/19 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя

(підпис)

А.О. Бегунц

Судді

(підпис) (підпис)

О.М. Мінаєва Я.М. Макаренко

Повний текст постанови складено 16.09.2019 року

Джерело: ЄДРСР 84264523
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку