open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

___________________________________________________________________

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 вересня 2019 р.

м. Херсон

Справа № 540/1164/19

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Попова В.Ф.,

секретар: Мельниченко В.В.,

за участю:

представника позивача Кермача А.І.,

представника відповідача Козлова А.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Державної установи "Дар`ївська виправна колонія (№ 10)" до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправними та скасуваня податкових повідомлень-рішень,

встановив:

29.08.2019 року позивач Державна установа «Дар`ївська виправна колонія №10» звернулась до суду з позовом до ГУ ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі в якій просив суд визнати протиправним та скасувати рішення Херсонського управління ГУ ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 13.03.2019 року № 0004451307 та від 14.03.2019 р. № 0004431307, № 0004441307, № 0004461307.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач посилається на те, що на підставі акту перевірки, відповідач використав необґрунтовані дані, а також допустив суб`єктивні припущення, які не мають підтверджуючих доказів належного обґрунтування та прийняв спірні рішення № 0004451307 від 13.03.2019 р., від 14.03.2019 р. № 0004431307, № 0004441307, № 0004461307. Відповідачем не було враховано, що за результатами раніше проведеної камеральної перевірки, донараховані повторно суми вже сплачені. Безпідставно при нарахуванні ЄСВ відповідач здійснював виходячи з мінімальної заробітної плати, без врахування особливостей оплати праці осіб, що відбувають покарання у місцях позбавлення волі. Просив рішення визнати протиправними та скасувати.

Відповідач з поданим позовом не погодився, оскільки заробітна плата засуджених до позбавлення волі осіб є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі за текстом - ЄСВ). ДУ «Дар”ївська виправна колонія» (№10) нараховувала заробітну плату засудженим до позбавлення волі за виконану роботу, але не утримувала ЄСВ, у результаті чого, своєчасно не нараховано суму єдиного внеску, чим порушено ст.7, ст.8, ст.9 Закону України від 08.07.2010 №2464-УІ „Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування”. Крім того, при перевірці правильності нарахування та утримання єдиного внеску із сум допомоги по тимчасовій непрацездатності, допомоги у зв`язку з вагітністю та пологами, допомоги або компенсації відповідно до законодавства встановлено: на порушення абз.1 п.1 ч.І ст.7, ч.5 ст.8 Закону України від 8 липня 2010 року №2464-УІ «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» через заниження бази нарахування єдиного внеску, у зв`язку з самостійним виправленням помилки у звітах щодо сум нарахованого єдиного внеску сума єдиного внеску не підлягає донарахуванню, проте на суму заниження, а саме 43 890,10 грн., нараховується штрафна санкція у розмірі 10% за несвоєчасну сплату. За період з 01.11.2013 по 30.09.2018 ДУ «Дар”ївська виправна колонія» (№10) несвоєчасно сплатила суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у сумі 5900,2 грн. Виходячи з вищезазначеного відповідач в задоволенні позову просить відмовити в повному обсязі.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, перевіривши їх доводи доказами по справі в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, виходить з таких підстав та мотивів.

Контролюючим органом була проведена документальна позапланова виїзна перевірка Державної установи «Дар`ївська виправна колонія № 10» з питань дотримання законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками, своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб, військового збору за період з 01.01.2016 р. по 30.09.2018 р., правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.11.2013 по 30.09.2018».

Результати перевірки оформлені актом від 06.02.2019 року № 13/21-22-13-05/08567676.

На підставі акту перевірки були винесені рішення ГУ ДФС в Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі, а саме:

- рішення від 14.03.2019 № 0004461307 «про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску», яким виявлено порушення абз.1 п. 1 ч. 1 ст. 7, ч. 5 ст. 8 Закону України від 08.07.2010 № 2464-УІ «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, та на підставі п.3 ч.11 ст. 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», вирішено застосувати до позивача штрафні санкції у розмірі 4389,01 грн;

- рішення ГУ ДФС від 14.03.2019 №0004441307 «про застосування штрафних санкцій за неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності, передбаченої Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування»», яким встановлено порушення пп. 1, пп. 4 ч. 2 ст. 6 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» за період - жовтень, листопад, грудень 2016 року, січень-грудень 2017 року, січень-вересень 2018 року, на підставі п. 7 ч. 11 ст. 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», за неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності, вирішено застосувати до позивача штрафні санкції у розмірі 4080,00 грн;

- рішення ГУ ДФС від 13.03.2019 №0004451307 «про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (не перерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску», яким на підставі ч. 10 та п. 2 ч. 11 ст. 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» за несплату (не перерахування) або - несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску вирішено застосувати до позивача штраф у розмірі 5900,20 грн. за період з 21.01.2017 до 25.01.2017 нарахувати пеню розмірі 0 грн;

- рішення ГУ ДФС від 14.03.2019 № 0004431307 «про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску», яким виявлено порушення ст. 7, ст. 8, ст. 9 Закону України від 08.07.2010 № 2464-УТ «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», та на підставі п. З ч. 11 ст. 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», і донараховано 480051,05 грн. єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, та на підставі п. 3 ч. 11 ст. 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» вирішено застосувати до Відповідача штрафні санкції у розмірі 240025,53 грн;

- вимогу про сплату боргу від 14.03.2019 №Ю-0001841307, в які зазначено про те, що станом на 06.02.2019 року заборгованість позивача зі сплати єдиного внеску, штрафів, пені становить 480051,05 грн., яку позивач має сплатити на розрахунковий рахунок № НОМЕР_1 .

Дослідивши матеріали справи судом встановлено, що згідно з п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" ЄСВ нараховується на суму нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України "Про оплату праці", та суму винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами.

Так, перевіркою встановлено, що Державна установа «Дар`ївська виправна колонія (№10)» нараховувало заробітну плату (заслуженим до позбавлення волі) за виконану роботу, але не утримувало ЄСВ, у результаті чого, своєчасно не нараховано суму єдиного внеску, чим порушено ст.7, ст.8, ст.9 Закону України від 08.07.2010 №2464-УІ «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (із змінами та доповненням), Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які діяли на момент порушення, відповідно до п.1 розділу 3.3.3.1 висновків акту перевірки. В зв`язку з чим відповідачем нараховано суму єдиного внеску у розмірі 22% всього у сумі 480051,05 грн.

Позивач не погодившись з даними висновками зазначив наступне, викладені висновки в Акті перевірки стосовно розділів 3.3.2. та 3.3.3.1, щодо своєчасно не нарахованого єдиного внеску за період, що перевірявся, на суму 480051,05грн. та складені розрахунки нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове соціальне страхування окремо за кожний місяць з жовтня 2016 року по лютий 2017 року включно та розрахунок нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове соціальне страхування за період з 01.12.2016 по 30.09.2018 не систематизовані та необґрунтовані. Зазначені інформативні додатки до акту документальної перевірки складені з порушеннями, а саме: при складанні розрахунків нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове соціальне страхування за відповідні місяці до суми яка підлягає до сплати були зайво включені фактично перераховані кошти установою до державного бюджету на загальну суму 92246,96 грн. (у жовтні 2016 року - 4720,81 грн., листопаді 2016 року -7462,41 грн., грудні 2016 року - 24243,06 грн., січні 2017 року - 18722,08 грн., лютому 2017 року - 37098,60грн.), що підтверджується даними у Електронному кабінеті платника податків (державної установи «Дар`ївська виправна колонія (№10)») - розділі «Стан розрахунків з бюджетом»).

Крім того, позивачем зазначалось, що у розрахунках нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове соціальне страхування з жовтня 2016 року по лютий 2017 року наведена сума різниці між розміром встановленої законодавством мінімальної заробітної плати та фактично нарахованою заробітною платою, на яку у подальшому був нарахований єдиний внесок на загальнообов`язкове соціальне страхування в сумі 130497,20 грн. Однак, при складанні даних розрахунків представниками ГУ ДФС не було враховано, що у період з жовтня 2016 року по лютий 2017 року заробітна плата засудженим нараховувалась за фактично відпрацьований час (погодинно) або фактично виконану роботу (відрядно).

Враховуючи те, що відповідачем доводи позивача належними та допустимим доказами спростовані не були, суд приходить до висновку, що рішення № 0004431307 від 14.03.2019 р. підлягає скасуванню входячи із наступного.

У розумінні п.п. 14.1.48 ст. 14 Податкового Кодексу України заробітна плата - основна та додаткова заробітна плата, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, які виплачуються (надаються) платнику податку у зв`язку з відносинами трудового найму згідно із законом.

«Дар`ївська виправна колонія № 10» є державною установою, яка входить до складу Державної кримінально-виконавчої служби України.

Відповідно до п.п. 6 ч. 2 ст. 13 Закону України "Про Державну кримінально-виконавчу службу в Україні" підприємства установ виконання покарань проводять свою діяльність відповідно до законодавства з урахуванням таких особливостей: трудові відносини засуджених регулюються законодавством про працю з урахуванням вимог кримінально-виконавчого законодавства.

Так, згідно з частиною 1 ст. 118 Кримінально-виконавчого кодексу України визначено, що засуджені до позбавлення волі мають право працювати. Праця здійснюється на добровільній основі на підставі договору цивільно-правового характеру або трудового договору, який укладається між засудженим та фізичною особою-підприємцем або юридичною особою, для яких засуджені здійснюють виконання робіт чи надання послуг. Такі договори погоджуються адміністрацією колонії та повинні містити порядок їх виконання. Адміністрація зобов`язана створювати умови для праці засуджених за договорами цивільно-правового характеру та трудовими договорами.

При цьому, на думку суду, слід зважати на ту обставину, що виправна колонія об`єктивно не може діяти у правовому режимі звичайного роботодавця, а засуджена до позбавлення волі особа не може бути кваліфікована у якості найманого працівника у зв`язку з специфікою функціонування органів, установ і підрозділів Державної служби виконання покарань України та умовами життєдіяльності засуджених осіб.

Частиною першою статті 120 КВК України визначено, що праця осіб, засуджених до позбавлення волі, оплачується відповідно до її кількості і якості. Форми і системи оплати праці, норми праці та розцінки встановлюються нормативно-правовими актами Міністерства юстиції України.

Згідно з частинами першою та другою статті 120 КВК України засуджені до позбавлення волі, залучені до суспільно корисної оплачуваної праці за строковим трудовим договором, підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню. Засуджені мають право на загальних підставах на призначення та отримання пенсії за віком, по інвалідності, у зв`язку з втратою годувальника та в інших випадках, передбачених законодавством про пенсійне забезпечення.

Інструкцією про умови праці та заробітну плату засуджених до обмеження волі або позбавлення волі, затвердженою наказом Міністерства юстиції України від 07.03.2013 №396/5, (далі - Інструкція №396/5) передбачено, що праця засуджених до обмеження волі регулюється законодавством про працю, за винятком правил прийняття на роботу, звільнення з роботи, переведення на іншу роботу (п.2.2 р. II Інструкції №396/5);

- засуджені до позбавлення волі працюють у місцях і на роботах, які визначаються адміністрацією установи. Засуджені залучаються до суспільно корисної праці з урахуванням наявних виробничих потужностей (п.3.1. р. II Інструкції №396/5).

Так, судом встановлено, що трудові угоди між державною установою «Дар`ївська виправна колонія (№10)» та засудженими укладались на певний період, потрібний для виготовлення відповідної продукції, виконання робіт, надання послуг, з урахуванням наявних виробничих потужностей. Заробітна плата, нараховувалась засудженим, відповідно до виконаних ними норм виробітку або тривалості робочого часу, що підтверджується відповідними нарядами та табелями обліку робочого часу.

З урахуванням вищевикладеного, суд погоджується з доводами позивача, що виведення різниці між розміром встановленої законодавством мінімальної заробітної плати та фактично нарахованою заробітною платою засудженим у розрахунках нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове соціальне страхування з жовтня 2016 року по лютий 2017 року є неправомірним та помилковим.

Як в акті перевірки, відзиві, так і в судовому засіданні, представник відповідача не навів номативно-правового обґрунтування своєї позиції, що правомірності висновків про необхідність нарахування та сплати ЄСВ позивачем виходячи з мінімальної заробітної плати встановленої в Україні, без врахування особливостей праці осіб засуджених до позбавлення волі визначених КВК України.

Таким чином рішення ГУ ДФС від 14.03.2019 № 0004431307 є протиправним та підлягає скасуванню.

Що стосується рішення № 0004451307 від 13.03.2019 року, яке винесене на підставі акту перевірки від 06.02.2019 року № 13/21-22-13-05/08564676, а саме розділу 3.3.4, відповідно до якого встановлено, що за період з 01.11.2013 по 30.09.2018 державна установа «Дар`ївська виправна колонія (№10)» несвоєчасно сплатила суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у сумі 5900,2 грн., то воно також підлягає скасування, з огляду на наступне.

Перевіркою встановлено порушення ч. 8, ч. 11 ст. 9 Закону України від 8 липня 2010 року №24б4-УІ «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», із змінами та доповненнями Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» - несплата (неперерахування) або несвоєчасна сплата (несвоєчасне перерахування) сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

В судовому засіданні встановлено та підтверджено наданим суду рішенням ГУ ДФС У Херсонській області № 0109091302 від 31.08.2018 відповідно до якого сума штрафної санкції, що вказана в рішенні № 0004451307 у розмірі 5900.2 грн. за період з 21.01.2017 до 25.01.2017 відповідачем була нарахована позивачу за результатами іншої камеральної перевірки.

Крім того, позивач надав суду платіжне доручення №1898 від 26 грудня 2018 року відповідно до якого штрафна санкція за вказаним рішенням у розмірі 5900,2 грн., сплачена в повному обсязі.

З огляду на вищевикладене, рішення № 0004451307 від 13.03.2019 року є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Що стосується позовних вимог про визнання протиправними та скасування рішень № 0004441307 та 0004461307 від 14.03.2019 року, такі вимоги задоволенню не підлягають, з огляду на те, що позивачем не надано належних та допустимих доказів, щодо їх протиправності та взагалі не зазначено ні позовній заяві ні в судовому засіданні жодної підстави та обґрунтувань щодо їх скасування.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно зі ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

За результатами розгляду справи, суд дійшов висновку про часткову обґрунтованість вимог, заявлених позивачем.

В судовому засіданні 03.09.2019 року оголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Судові витрати розподілити відповідно до приписів ч. 3 ст. 139 КАС України, відповідно до якої при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Керуючись ст.ст. 8, 19, 124, 129 Конституції України, ст.ст. 6-9, ст.ст. 241-243, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

вирішив:

Адміністративний позов Державної установи "Дар`ївська виправна колонія (№ 10)" до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправними та скасуваня податкових повідомлень-рішень - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Херсонського управління Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі від 13.03.2019 року № 0004451307 та від 14.03.2019 року № 0004431307.

В іншій частині позовних вимог - відмовити.

Стягнути з Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (код ЄДРПОУ 39394259, 73026, Херсон, пр. Ушакова, 75) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Державної установи "Дар`ївська виправна колонія (№ 10)" (код ЄДРПОУ 08564676, 75032, Херсонська область, Білозерський район, с.Дар`ївка) судовий збір у розмірі 7289,26 (сім тисяч двісті вісімдесят дев`ять грн. 26 коп.) грн., шляхом безспірного списання.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 04 вересня 2019 р.

Суддя Попов В.Ф.

кат. 111060000

Джерело: ЄДРСР 84010091
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку