open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 вересня 2019 р. Справа№200/8154/19-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого суддіСтойки В.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Виконавчого комітету Слов`янської міської ради (ЄДРПОУ 33112931, м. Словянськ, пл. Соборна, 2), третя особа: Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради (ЄДРПОУ 25954290, м. Слов`янськ, вул. Генерала Батюка, б. 40) про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Виконавчого комітету Слов`янської міської ради про визнання протиправною бездіяльності відповідача, пов`язану з неприйняттям створеною ним Комісією щодо розгляду заяв на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України вмотивованого рішення про призначення грошової компенсації відповідно до постанови КМУ від 18 квітня 2018 року № 280 ОСОБА_1 та зобов`язання Виконавчого комітету, в особі створеної Комісії щодо розгляду заяв на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України прийняти вмотивоване рішення щодо призначення грошової компенсації відповідно до постанови КМУ від 18 квітня 2018 року № 280 ОСОБА_1 , враховуючи позицію суду, викладеної в судовому рішенні за даним позовом (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 17 липня 2019 року).

Ухвалою від 2 липня 2019 року суд залишив без руху позовну заяву позивача та надав десятиденний строк з дня отримання копії ухвали для усунення виявлених судом недоліків.

18 липня 2019 року на адресу суду надійшла заява позивача на усунення недоліків позовної заяви, в якій виконав вимоги ухвали суду від 2 липня 2019 року, чим усунув її недоліки.

Ухвалою від 22 липня 2019 року суд прийняв до розгляду позовну заяву ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Слов`янської міської ради, третя особа: Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії і відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження суддею одноособово, в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Сторони про відкриття провадження у справі були повідомлені судом належним чином, що підтверджується наявними в матеріалах справи рекомендованими повідомленнями про вручення поштового відправлення.

Згідно з нормами частини третьої статті 263 КАС України у справах, визначених частиною першою цієї статті, заявами по суті справи є позов та відзив.

Позивач у позовній заяві зазначив, що в січні 2019 року отримав супровідний лист від третьої особи по справі № 06-17/430/2 від 29 грудня 2018 року про направлення копії рішення Комісії щодо розгляду заяв на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність суверенітет та територіальну цілісність України від 27 грудня 2018 року про відмову в призначенні грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення як внутрішньо переміщеній особі, учаснику бойових дій. Однак, в додатку до цього листа на 1 аркуші замість копії вказаного рішення позивачу був надісланий витяг з протоколу № 06-41/008 від 27 грудня 2018 року засідання Комісії без зазначення підстав відмови у призначенні вказаної грошової компенсації. Таким чином, порушуючи вимоги пункту 15 Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 квітня 2018 року № 28 Комісія не надіслала позивачу копію рішення із зазначенням підстав відмови.

В установлений судом строк відповідачем на адресу суду надано відзив на позовну заяву позивача, у якому заперечив проти задоволення заявлених позовних вимог позивача та просив суд відмовити у їх задоволенні в повному обсязі, посилаючись на те, що Комісією 27 грудня 2018 року прийнято рішення про відмову позивачу у призначені грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України у зв`язку з тим, що заявник не надав документи, що підтверджують родинні стосунки між внутрішньо переміщеною особою, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, на яких нараховується грошова компенсація, щодо включення їх у розрахунок грошової компенсації, а саме не вказав, що проживає однією сім`єю та за однією адресою з громадянкою ОСОБА_2 , яка також є заявником на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України відповідно до Постанови КМУ від 18 квітня 2018 року № 280. Протоколом засідання Комісії щодо розгляду заяв на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України № 06-41/001 від 19 вересня 2018 року було зафіксовано, що ОСОБА_2 вважає ОСОБА_1 свої цивільним чоловіком, що також підтверджено актом обстеження матеріально-побутових умов сім`ї № 11-18/24759 від 17 вересня 2018 року ОСОБА_2 , в якому зазначено, що ОСОБА_2 мешкає у квартирі з березня 2015 року разом з цивільним чоловіком ОСОБА_1 , разом сплачують комунальні послуги. Також відповідач зазначив, що згідно з пунктом 16 Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, затвердженого Постановою КМУ № 280 від 18 квітня 2018 року встановлено, що внутрішньо переміщена особа, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, має право оскаржити в суді рішення комісії про відмову в призначенні грошової компенсації, а не оскаржувати протиправність бездіяльності виконавчого комітету міської ради, яким створена комісія щодо розгляду заяв внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, тому вимоги позивача в частині визнання протиправною бездіяльності виконавчого комітету Слов`янської міської ради, пов`язану з неприйняттям створеною ним Комісією щодо розгляду заяв на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, вмотивованого рішення про призначення грошової компенсації, відповідно до Постанови КМУ №280 від 18.04.2018 р. не відповідає чинному законодавству України.

Третя особа по справі до суду через канцелярію суду надала пояснення, згідно змісту яких просила відмовити в задоволенні позовних вимог.

Суд, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадяин України, що підтверджується паспортом громадянина України серії НОМЕР_2 , виданого у квітні 2009 року, РНОКПП НОМЕР_1 . Позивач є внутрішньо переміщеною особою, що підтверджується довідкою від 06.05.2015 року № 1429032973. Позивач є учасником бойових дій, яка безпосередньо брала участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_3 від 31 березня 2016 року та довідкою квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ Міністерства оборони України № 534 від 24 лютого 2016 року, довідкою третьої особи № 353 від 19 червня 2018 року про пільги учасника бойових дій, внесеного до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги з 15 червня 2018 року.

Судом встановлено та не заперечується сторонами по справі, що позивач перебуває на обліку з 06.05.2015 року в Управлінні соціального захисту населення Слов`янської міської ради як внутрішньо переміщена особа та відповідна інформація внесена до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб України, сегменті "Облік ВПО".

Суд також встановив, що згідно з витягом з рішення виконкому Слов`янської міської ради № 644 від 5 вересня 2018 року "Про розгляд житлових питань" позивача взято на облік громадян, потребуючих поліпшення житлових умов і включено у списки осіб, які користуються правом першочергового одержання житла на чергу за № 374, як учасника бойових дій зі складом сім`ї в кількості однієї особи.

Сторонами не заперечується, що 10.09.2018 року позивач звернувся до третьої особи із заявою щодо надання грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України відповідно вимог постанови Кабінету Міністрів України № 280 від 18 квітня 2018 року, з розрахунку на одну особу, оскільки вона не перебуває в шлюбі і не має дітей.

Управлінням 13 вересня 2018 року направлено до Комісії подання про виплату позивачу грошової компенсації. Комісією було прийнято рішення про перенесення розгляду подання про виплату грошової компенсації ОСОБА_2 до з`ясування обставин.

Комісією 27 грудня 2018 року прийнято рішення про відмову позивачу у призначені грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України у зв`язку з тим, що заявник не надав документи, що підтверджують родинні стосунки між внутрішньо переміщеною особою, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, на яких нараховується грошова компенсація, щодо включення їх у розрахунок грошової компенсації, а саме не вказав, що проживає однією сім`єю та за однією адресою з ОСОБА_2 , який також є заявником на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України відповідно до Постанови КМУ від 18 квітня 2018 року № 280. Про зазначений факт свідчить протокол № 06-41/008 засідання Комісії щодо розгляду заяв на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для ВПО, яки захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України від 27 грудня 2018 року.

Надаючи правову оцінку виниклим правовідносинам, суд зазначає наступне.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 18 квітня 2018 року № 280 "Питання забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України", якою визначено правові та організаційні засади, основні принципи, порядок та умови виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення (далі - Постанова № 280).

Вказаною постановою затверджено Порядок виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України (далі - Порядок).

Порядок визначає умови та механізм виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, та визнані особами з інвалідністю внаслідок війни III групи відповідно до пунктів 11-14 частини другої статті 7 або учасниками бойових дій відповідно до пунктів 19-20 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", та які потребують поліпшення житлових умов (далі - грошова компенсація) відповідно до Житлового кодексу Української РСР та перебувають не менш як один рік на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб за місцем фактичного проживання в межах м. Києва або в межах однієї області згідно з відомостями Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб за умови, що зміна місця проживання протягом року в межах однієї області не призводить до збільшення розміру компенсації (пункт 1 Порядку).

Відповідно до пункту 2 Порядку право на отримання грошової компенсації, відповідно до цього Порядку, мають внутрішньо переміщені особи, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, та визнані особами з інвалідністю внаслідок війни III групи відповідно до пунктів 11-14 частини другої статті 7 або учасниками бойових дій відповідно до пунктів 19-20 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", що перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов (далі - квартирний облік), та перебувають не менш як один рік на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб за місцем фактичного проживання в межах м. Києва або в межах однієї області згідно з відомостями Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб за умови, що зміна місця проживання протягом року в межах однієї області не призводить до збільшення розміру компенсації.

Пунктами 4-5 Порядку визначено, що для розгляду подання про виплату грошової компенсації утворюються за поданням структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, міських, районних у містах (крім м. Києва) рад (далі - органи соціального захисту населення) за рішенням виконавчого комітету міської, районної в місті (в разі її утворення) ради або за розпорядженням голови районної, районної в м. Києві держадміністрації комісії щодо розгляду заяв внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України (далі - комісія).

До складу комісії входять представники виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, структурних підрозділів районних, районних у м. Києві держадміністрацій з питань соціального захисту населення, економіки, фінансів, квартирного обліку, капітального будівництва, громадських об`єднань ветеранів антитерористичної операції (за їх згодою).

До повноважень комісії належить: перевірка: перебування внутрішньо переміщеної особи, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, на обліку в базі даних та наявності статусу учасника бойових дій відповідно до пунктів 19 і 20 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" або статусу особи з інвалідністю внаслідок війни III групи відповідно до пунктів 11-14 частини другої статті 7 зазначеного Закону; складу сім`ї внутрішньо переміщеної особи, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України; факту проживання не менш як один рік у межах м. Києва або в межах однієї області згідно з відомостями Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб за умови, що зміна місця проживання протягом року в межах однієї області не призводить до збільшення розміру компенсації відповідно до пунктів 17 і 18 цього Порядку; наявності документів про взяття на квартирний облік внутрішньо переміщеної особи, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, та членів сім`ї; факту спільного проживання членів сім`ї внутрішньо переміщеної особи, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, на яких нараховується грошова компенсація; майнових прав на нерухоме майно внутрішньо переміщеної особи та всіх членів її сім`ї, на яких розраховується грошова компенсація, або факту відчуження такого майна протягом п`яти років, що передують даті подання заяви про призначення грошової компенсації; прийняття рішення про призначення або відмову в призначенні грошової компенсації; визначення розміру грошової компенсації.

Згідно з пунктами 6-7 Порядку, заяву про призначення грошової компенсації внутрішньо переміщена особа або її законний представник особисто подає органу соціального захисту населення за місцем перебування на квартирному обліку. До заяви додаються копії: 1) документа, що посвідчує внутрішньо переміщену особу, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України; в разі подання документів законним представником - документи, що посвідчують особи тих, від чийого імені подається заява, а також документ, яким надано повноваження законному представникові представляти таких осіб, оформлений відповідно до законодавства; 2) для осіб з інвалідністю - посвідчення встановленого зразка згідно з додатком 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 12 травня 1994 р. № 302 "Про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни"; 3) для учасників бойових дій - посвідчення встановленого зразка згідно з додатком 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 12 травня 1994 р. № 302 "Про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни"; 4) для осіб, статус яким надано відповідно до пунктів 19 і 20 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", - довідки про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України згідно з додатком 1 до Порядку надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 р. № 413; 5) для осіб, статус яким надано відповідно до пункту 11 частини другої статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", - довідки про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України згідно з додатком 1 до Порядку надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 р. № 413, та постанови військово-лікарської комісії; 6) для осіб, статус яким надано відповідно до пунктів 12-14 частини другої статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", - довідки керівника Антитерористичного центру при СБУ, Генерального штабу Збройних Сил, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2015 р. № 685 "Про затвердження Порядку надання статусу особи з інвалідністю внаслідок війни особам, які отримали інвалідність внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпечення її проведення"; 7) довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та кожного із членів її сім`ї, передбаченої Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 509. Копії документів, зазначених у цьому підпункті, додаються до заяви органом соціального захисту населення самостійно з урахуванням тих, що подані внутрішньо переміщеною особою, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, для надання (встановлення) відповідного статусу; за бажанням внутрішньо переміщеної особи, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, такі копії документів подаються нею особисто. Якщо орган соціального захисту населення за місцем перебування на квартирному обліку внутрішньо переміщеної особи, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, не приймав рішення про надання (встановлення) їй відповідного статусу, що дає право на отримання грошової компенсації, він надсилає запит для отримання зазначених документів до органу соціального захисту населення, що приймав таке рішення. Запит надсилається не пізніше ніж протягом наступного робочого дня з дати подання заяви та розглядається відповідним органом соціального захисту населення протягом одного робочого дня з дати його надходження; 8) згоди (викладеної письмово у довільній формі) кожного повнолітнього члена сім`ї внутрішньо переміщеної особи, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, на яких нараховується грошова компенсація, щодо включення їх у розрахунок грошової компенсації; 9) документів, що підтверджують родинні стосунки між внутрішньо переміщеною особою, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, і членами її сім`ї, на яких нараховується грошова компенсація, які разом з нею перебувають на квартирному обліку.

Відповідно до пункту 9 Порядку орган соціального захисту населення не пізніше ніж через п`ять робочих днів з дати прийняття заяви з усіма необхідними документами обстежує матеріально-побутові умови внутрішньо переміщеної особи, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, про що складає акт за формою, встановленою Мінсоцполітики.

Згідно з пунктом 10 Порядку після складення акта обстеження матеріально-побутових умов внутрішньо переміщеної особи, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, орган соціального захисту населення не пізніше ніж через три робочих дні вносить до комісії подання про виплату грошової компенсації.

Пунктами 11-12 Порядку Комісія протягом п`яти робочих днів з дати надходження подання розглядає його по суті та у присутності внутрішньо переміщеної особи, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, або її законного представника приймає рішення про призначення або відмову в призначенні грошової компенсації. За наявності письмового клопотання комісія може розглядати питання щодо призначення або відмови в призначенні грошової компенсації за відсутності внутрішньо переміщеної особи, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, або її законного представника. У разі відсутності такого клопотання та/або неявки зазначених осіб розгляд відповідного питання переноситься на наступне засідання комісії.

Відповідно до пункту 13 Порядку у рішенні комісії зазначається: 1) прізвище, ім`я та по батькові внутрішньо переміщеної особи, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України; 2) прізвище, ім`я та по батькові законного представника і документ, що підтверджує його повноваження; 3) належність внутрішньо переміщеної особи, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, до осіб, визначених пунктами 11-14 частини другої статті 7 або пунктами 19 і 20 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"; 4) факт спільного або окремого проживання із внутрішньо переміщеною особою, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, неповнолітніх і малолітніх дітей та інших членів її сім`ї; 5) прізвище, ім`я та по батькові членів сім`ї внутрішньо переміщеної особи, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, на яких нараховується грошова компенсація, із зазначенням членів сім`ї внутрішньо переміщеної особи відповідно до абзацу п`ятого пункту 19 цього Порядку; 6) факт перебування внутрішньо переміщеної особи, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, на квартирному обліку; 7) інформація про надання раніше внутрішньо переміщеній особі, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, або членам її сім`ї жилого приміщення або виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення за рахунок бюджетних коштів.

Комісія відмовляє внутрішньо переміщеній особі, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, у призначенні грошової допомоги з таких підстав: 1) невідповідність в документах, що посвідчують внутрішньо переміщену особу, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, чи законного представника, від імені якого подається заява; 2) подання недостовірних відомостей; 3) внутрішньо переміщена особа, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, не брала безпосередньої участі в антитерористичній операції (відсутня довідка, передбачена підпунктами 4-6 пункту 7 цього Порядку); 4) внутрішньо переміщена особа, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, не є особою, визначеною у пунктах 19 і 20 частини першої статті 6, пунктах 11-14 частини другої статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"; 5) скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи; 6) внутрішньо переміщена особа, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, володіє майновими правами чи правом власності на нерухоме майно, що відповідає житловим нормам, яке розташоване в населених пунктах на підконтрольній Україні території; 7) внутрішньо переміщена особа, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, не перебуває на квартирному обліку; 8) внутрішньо переміщеній особі, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, вже надавалося жиле приміщення або виплачувалася грошова компенсація за належні для отримання жилі приміщення.

Нормами пункту 15 Порядку передбачено, що у разі відмови в призначенні грошової компенсації комісія не пізніше ніж через три робочих дні з дати прийняття рішення надсилає внутрішньо переміщеній особі, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, його копію із зазначенням підстав відмови.

Відповідно до пункту 16 Порядку внутрішньо переміщена особа, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, має право оскаржити в суді рішення комісії про відмову в призначенні грошової компенсації.

Таким чином, аналізуючи вищенаведені норми чинного законодавства, які регулюють дані правовідносини, суд дійшов висновку, що передбачено два альтернативні варіанти рішень, які можуть бути прийняті комісією за результатами розгляду таких заяв: призначення грошової компенсації або відмови у призначенні грошової компенсації. Тобто, у разі звернення особи із такою заявою про призначення грошової компенсації, останній зобов`язаний розглянути подану заяву та прийняти відповідне рішення із зазначенням підстав його прийняття (як передбачено пунктом 15 Порядку - зазначення підстав відмови).

Отже, з урахуванням вищезазначених норм, можна дійти висновку що право позивача на оскарження рішення про відмову в призначенні грошової компенсації виникає саме з моменту прийняття такого рішення комісією та отримання його особисто.

З матеріалів справи вбачається, що 29 грудня 2018 року за вихідним № 06-17/430/2 третя особа по справі направила позивачу лист, в якому зазначено, що управління направляє копію рішення Комісії щодо розгляду заяв на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для ВПО, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України від 27 грудня 2017 року про відмову у призначенні грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення як ВПО, учаснику бойових дій. Проте, з матеріалів справи вбачається та не заперечується сторонами, що третя особа по справі позивачу направила не рішення, а витяг з протоколу № 06-41/008 від 27 грудня 2018 року засідання Комісії, в якому зазначено про те, що позивачу відмовлено у призначені грошової компенсації без зазначення підстав такої відмови. Тобто, позивач так і не набув права на оскарження рішення, оскільки, як вбачається з матеріалів справи, відповідач зазначив в протоколі про його прийняття, але самого рішення ні позивачу, ні суду недано не було.

Суд також звертає увагу сторін, що відповідач сам у відзиві посилається на норми пункту 15 Порядку, в якому зазначено, що у разі відмови в призначенні грошової компенсації комісія не пізніше ніж через три робочих дні з дати прийняття рішення надсилає внутрішньо переміщеній особі, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, його копію із зазначенням підстав відмови.

Суд не приймає посилання відповідача на те, що згідно з пунктом 16 Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, затвердженого Постановою КМУ № 280 від 18 квітня 2018 року встановлено, що внутрішньо переміщена особа, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, має право оскаржити в суді рішення комісії про відмову в призначенні грошової компенсації, а не оскаржувати протиправність бездіяльності виконавчого комітету міської ради, яким створена комісія щодо розгляду заяв внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, тому вимоги позивача в частині визнання протиправною бездіяльності виконавчого комітету Слов`янської міської ради, пов`язану з неприйняттям створеною ним Комісією щодо розгляду заяв на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, вмотивованого рішення про призначення грошової компенсації, відповідно до Постанови КМУ №280 від 18.04.2018 р. не відповідає чинному законодавству України, оскільки відповідач сам порушив право позивача на оскарження рішення, шляхом його неприйняття із зазначенням підстав відмови.

Суд не приймає доводи відповідача щодо викладення рішення у вигляді протоколу (протокольне рішення) з огляду на те, що позивачу наданий був витяг з протоколу, з якого не вбачається жодної підстави для відмови, що унеможливило як для позивача, так і для суду, сприйняти даний витяг як рішення комісії із визначеними підставами відмови. Судом встановлено, що даний протокол відображає лише процес обговорення та розгляду заяви позивача, та результат розгляду, однак не містить у собі правих підстав з посиланням на норми діючого законодавства щодо відмови у призначення грошової компенсації, що як і зазначено вище, унеможливлює для суду розгляд такої відмови по суті.

З урахуванням викладеного, суд дійшов до висновку щодо задоволення позовних вимог позивача щодо визнання протиправною бездіяльності відповідача, пов`язану з неприйняттям створеною ним Комісією щодо розгляду заяв на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України вмотивованого рішення про призначення грошової компенсації відповідно до постанови КМУ від 18 квітня 2018 року № 280.

Суд зазначає, що у даній справі суд не досліджує підстави та докази саме суті відмови позивачу у призначенні грошової компенсації, оскільки, як вже зазначено вище, відповідачем не було прийняте відповідне рішення про відмову у призначенні грошової компенсації та не наведено підстав такої відмови, тому позовна вимога позивача щодо зобов`язання відповідача прийняти вмотивоване рішення щодо саме призначення грошової компенсації відповідно до постанови КМУ від 18 квітня 2018 року № 280, враховуючи позицію суду, викладену в судовому рішенні за даним позовом, є передчасною. Суд зазначає, що позивач набуде право на оскарження рішення по суті після вже його прийняття та отримання.

Суд також зазначає, що у випадку, коли закон встановлює повноваження суб`єкта публічної влади в імперативній формі, тобто його діяльність чітко визначена законом, то суд зобов`язує відповідача прийняти конкретне рішення чи вчинити певну дію. У випадку, коли ж суб`єкт наділений дискреційними повноваженнями, то суд може лише вказати на виявлені порушення, допущені при прийнятті оскаржуваного рішення (дій), та зазначити норму закону, яку відповідач повинен застосувати при вчиненні дії (прийнятті рішення) з урахуванням встановлених судом обставин, оскільки адміністративний суд не вправі перебирати на себе повноваження суб`єкта публічної адміністрації, реалізуючи за нього процедурні дії, ухвалювати рішення чи проводити адміністративну процедуру. Таке втручання може мати місце лише у випадку, якщо судом буде встановлено, що в адміністративній процедурі фізична (юридична) особа виконала всі приписи закону, а суб`єкт владних повноважень у відповідь необґрунтовано й незаконно не вчинив належну дію чи не ухвалив необхідне рішення. Тобто, призначення грошової компенсації є дискреційним повноваженням комісії. У такому випадку, суд може лише зобов`язати відповідача прийняти вмотивоване рішення із зазначенням підстав та обґрунтувань його прийняття.

З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов до висновку щодо задоволення позовних вимог позивача частково.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з положеннями частини 3 статті 139 КАС при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору. Судовий збір позивачем був сплачений відповідно до квитанції від 26 червня 2019 року у сумі 768 грн. 40 коп.

Керуючись статтями 2-17, 19-20, 42-47, 55-60, 72-77, 90, 94-99, 122, 124-125, 132, 139, 143, 159-165, 168, 171, 173, 192-196, 224, 225-228, 229-230, 241, 243, 245, 246, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Виконавчого комітету Слов`янської міської ради (ЄДРПОУ 33112931, м. Слов`янськ, пл. Соборна, 2), третя особа: Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради (ЄДРПОУ 25954290, м. Слов`янськ, вул. Генерала Батюка, б. 40) про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Слов`янської міської ради, пов`язаною з неприйняттям створеною ним Комісією щодо розгляду заяв на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність суверенітет та територіальну цілісність України, вмотивованого рішення відповідно до постанови КМУ від 18 квітня 2018 року № 280 за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 10.09.2018 року про виплату грошової компенсації.

Зобов`язати Виконавчий комітет Слов`янської міської ради в особі створеної Комісії щодо розгляду заяв на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України прийняти відносно ОСОБА_1 вмотивоване рішення відповідно до постанови КМУ від 18 квітня 2018 року № 280 за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 10.09.2018 року про виплату грошової компенсації.

В іншій частині позовних вимог, - відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Виконавчого комітету Слов`янської міської ради (код ЄДРПОУ 42133112931, 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, площа Соборна, 2) на користь ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) судовий збір у сумі 384, 20 грн.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя В.В. Стойка

Джерело: ЄДРСР 83979418
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку