№ 2-а/183/11/19
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 серпня 2019 року м. Новомосковськ
Новомосковський міськрайонний суд Дніпропетровської області в складі:
головуючого судді Городецького Д.І.,
з секретарем судового засідання Спіциної Л.Ю.
за участю:
представника позивача ОСОБА_1
представника відповідача ОСОБА_15
третьої особи ОСОБА_3 .
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Новомосковського міськрайонного суду Дніпропетровської області в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_4 (депутата Новомосковської міської ради) до секретаря Новомосковської міської ради ОСОБА_5, треті особи - Новомосковська міська рада, Виконавчий комітет Новомосковської міської ради Дніпропетровської області, ОСОБА_3 про встановлення відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень,
в с т а н о в и в :
30 травня 2017 року ОСОБА_4 (депутат Новомосковської міської ради) звернулася до суду з позовом до секретаря Новомосковської міської ради ОСОБА_5 про встановлення відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень. (а.с.2, т.1)
Ухвалою суду від 01 червня 2017 року позовна заява була залишена без руху, позивачу наданий строк для усунення недоліків позовної заяви. (а.с.9, т.1)
02 червня 2017 року позивачем усунуті недоліки позовної заяви. (а.с.12, т.1)
Ухвалою суду від 06 червня 2017 року відкрите провадження у справі за позовом ОСОБА_4 (депутата Новомосковської міської ради) до секретаря Новомосковської міської ради ОСОБА_5 про встановлення відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень. (а.с.15, т.1).
08 вересня 2017 року ОСОБА_4 (депутат Новомосковської міської ради) звернулася до суду з уточненим позовом до секретаря Новомосковської міської ради ОСОБА_5, третя особа - ОСОБА_3 про встановлення відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень. (а.с.39, т.1).
Ухвалою суду від 08 вересня 2017 року до участі у справі в якості третьої особи був залучений Виконавчий комітет Новомосковської міської ради Дніпропетровської області. (а.с.88, т.1).
20 лютого 2019 року позивач ОСОБА_4 (депутат Новомосковської міської ради) звернулася до суду з уточненим позовом до секретаря Новомосковської міської ради ОСОБА_5, треті особи - Новомосковська міська рада, Виконавчий комітет Новомосковської міської ради Дніпропетровської області, ОСОБА_3 про встановлення відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень. (а.с.58, т.2).
22 квітня 2019 року позивач ОСОБА_4 (депутат Новомосковської міської ради) звернулася до суду з уточненим позовом до секретаря Новомосковської міської ради ОСОБА_5, треті особи - Новомосковська міська рада, Виконавчий комітет Новомосковської міської ради Дніпропетровської області, ОСОБА_3 про встановлення відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень. (а.с.11, т.2).
Ухвалою суду від 03 травня 2019 року закрите підготовче провадження у справі, справа призначена до розгляду по суті. (а.с.40, т.2).
На обґрунтування вимог позивач ОСОБА_4 посилалася на те, що вона є депутатом Новомосковської міської ради VII скликання.
Секретарем Новомосковської міської ради ОСОБА_5, який вважає себе виконувачем обов`язків Новомосковського міського голови були видані розпорядження № 329-р від 12.12.2016 р. «Про скликання позачергового засідання виконкому у грудні 2016 року»; № 344-р від 20.12.2016 р. «Про перенесення чергового засідання виконавчого комітету у грудні 2016 р.» та № 133-р від 27.07.2017 р. «Про скликання позачергового засідання виконавчого комітету».
Позивач зазначила в заяві, що вважає дії відповідача щодо видання розпоряджень протиправними, як прийнятими посадовою особою органу місцевого самоврядування, секретарем Новомосковської міської ради ОСОБА_5, як посадовою особою, яка не має на це компетенції (повноважень).
Так, до теперішнього часу не оголошено результати виборів голови Новомосковської міської ради. У відповідності до приписів Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», у випадках не обрання міського голови, секретар ради головує на пленарних засіданнях ради, повноваження секретаря ради визначені у ст. 50 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
У відповідності до ст. 53 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», засідання виконавчого комітету скликаються відповідно сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті ради), а в разі його відсутності чи неможливості здійснення ним цієї функції - заступником сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради (районної у місті ради - заступником голови ради) в міру необхідності, але не рідше одного разу на місяць, і є правомочними, якщо в них бере участь більше половини від загального складу виконавчого комітету.
Секретар ради, у відповідності до зазначеної статті закону, не має компетенції (повноважень), щодо скликання засідання виконавчого комітету.
Крім того, на підставі ч.2 ст. 51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», кількісний склад виконавчого комітету визначається відповідною радою. Персональний склад виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради затверджується радою за пропозицією сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - за пропозицією голови відповідної ради.
На першій сесії Новомосковської міської ради від 10.11.2015 р. прийняте рішення № 6, відповідно до якого затверджено кількісний та персональний склад виконавчого комітету ради, до складу якого персонально ОСОБА_5 не включено, в зв`язку з чим, останній не є членом виконавчого комітету, та не має повноважень щодо скликання засідань виконавчого комітету та брати участь у роботі виконкому з правом вирішального голосу.
Тільки 18.04.2018 року, у відповідності до рішення Новомосковської міської ради, секретар Новомосковської міської ради ОСОБА_5 був персонально включений до складу виконавчого комітету ради.
Таким чином, привласнення секретарем Новомосковської міської ради ОСОБА_5 повноважень щодо скликання засідань виконавчого комітету, його участь в засіданнях виконавчого комітету, як члена виконкому, порушує Конституцію України, законодавство України, права ОСОБА_4 як мешканця територіальної громади та депутата Новомосковської міської ради, а також, територіальної громади.
В зв`язку з наведеним, в позовній заяві ОСОБА_4 просила суд визнати відсутність у секретаря Новомосковської міської ради ОСОБА_5 компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень щодо організації роботи виконавчого комітету Новомосковської міської ради VII скликання, а саме, скликання засідань виконавчого комітету, проведення засідань виконавчого комітету, головування на засіданнях виконавчого комітету, підписання рішень виконавчого комітету Новомосковської міської ради в період з 10.11.2015 р. по 18.04.2018 р.
В судовому засіданні представник позивача ОСОБА_4 підтримав позов в повному обсязі, посилався на підстави звернення до суду, викладені в заяві, просив суд задовольнити вимоги.
Відповідач - секретар Новомосковської міської ради ОСОБА_5 в судове засідання не з`явився, був належним чином повідомлений про місце, дату і час розгляду справи.
Представник третьої особи - Новомосковської міської ради просив відмовити в задоволенні позовних вимог, зазначив, що секретарем Новомосковської міської ради не порушувалися вимоги законодавства України. У відповідності до рішення Новомосковської міської ради «Про утворення та затвердження кількісного та персонального складу виконавчого комітету Новомосковської міської ради від 10.11.2015 р., ОСОБА_5 був включений до складу виконавчого комітету.
Представник третьої особи - Виконавчого комітету Новомосковської міської ради Дніпропетровської області в судове засідання не з`явився, був належним чином повідомлений про місце, дату і час розгляду справи.
Третя особа - ОСОБА_3 в судовому засіданні зазначив, що позов підлягає задоволенню, оскільки секретар ради не мав повноважень щодо скликання засідань виконавчого комітету, брати участь у роботі виконкому з правом вирішального голосу, підписувати рішення виконкому.
Заслухавши учасників справи, дослідивши письмові докази, суд приходить нижченаведеного.
На підставі ч.1 ст. 78 КАС України, обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання. Обставини, які визнаються учасниками справи, зазначаються в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їх представників.
Встановлено, що позивач ОСОБА_4 є депутатом Новомосковської міської ради VII скликання, що визнано учасниками справи.
Судом встановлено, що секретарем Новомосковської міської ради ОСОБА_5, були видані розпорядження № 329-р від 12.12.2016 р. «Про скликання позачергового засідання виконкому у грудні 2016 року»; № 344-р від 20.12.2016 р. «Про перенесення чергового засідання виконавчого комітету у грудні 2016 р.» та № 133-р від 27.07.2017 р. «Про скликання позачергового засідання виконавчого комітету».
У відповідності до ч.4 ст. 78 КАС України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Судом встановлено, що 25.04.2016 року Новомосковським міськрайонним судом Дніпропетровської області винесене рішення у адміністративні справі № 183/1233/16 у справі за позовом ОСОБА_3 до секретаря Новомосковської міської ради Дніпропетровської області ОСОБА_5, треті особи без самостійних вимог на стороні позивача - мешканці територіальної громади м. Новомосковська, об`єднані постійним проживанням в межах міста: ОСОБА_6 , депутат Новомосковської міської ради політичної партії «Українське Об`єднання Патріотів - УКРОП» VII скликання ОСОБА_16, депутат Новомосковської міської ради політичної партії «Українське Об`єднання Патріотів - УКРОП» VII скликання ОСОБА_4 , депутат Новомосковської міської ради політичної партії «Українське Об`єднання Патріотів - УКРОП» VII скликання ОСОБА_7 , депутат Новомосковської міської ради політичної партії «Українське Об`єднання Патріотів - УКРОП» VII скликання ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_1 , ОСОБА_10 , голова громадської організації «Батальйон об`єднаних Самарських амазонок» ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , Новомосковська міська виборча комісія про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії.
Під час розгляду справи встановлено, а також є загальновідомим фактом, що 25 жовтня 2015 року в Україні відбулися вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.
На підставі ст. 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» 1. Повноваження сільського, селищного, міського голови починаються з моменту оголошення відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією на пленарному засіданні ради рішення про його обрання.
06 листопада 2015 року Новомосковською виборчою комісією винесена Постанова № 66 про скликання першої сесії VI скликання Новомосковської міської ради, відповідно до якої, перша сесія новообраної ради призначена на 10 листопада 2015 року о 10-00 годині.
Встановлено, що Дніпропетровським апеляційним адміністративним судом 09 листопада 2015 року винесено постанову у справі за позовом кандидата на посаду Новомосковського міського голови ОСОБА_14 до Новомосковської міської виборчої комісії Дніпропетровської області, третя особа - ОСОБА_3 про визнання протиправним та скасування рішень, визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, відповідно до якої, крім іншого, дії Новомосковської міської виборчої комісії визнані протиправними щодо складання протоколу про підсумки голосування з виборів Новомосковського міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі від 30 жовтня 2015 року та визнаний нечинним такий протокол; визнані протиправними дії Новомосковської міської виборчої комісії Дніпропетровської області щодо прийняття постанови № 61 від 30 жовтня 2015 року про визнання ОСОБА_3 обраним Новомосковським міським головою, зазначена постанова визнанна нечинною.
У відповідності до протоколу І сесії VI скликання Новомосковської міської ради від 10 листопада 2015 року, в зв`язку з прийняттям Дніпропетровським апеляційним адміністративним судом постанови від 09 листопада 2015 року, встановлено, що міський голова вважається не обраним, розгляд питання відкладено до встановлення остаточних результатів виборів.
Рішенням суду також встановлено, що у відповідності до протоколу І сесії VI скликання Новомосковської міської ради від 10 листопада 2015 року, ОСОБА_5 був обраний секретарем Новомосковської міської ради.
Таким чином, у відповідності до ч.4 ст. 78 КАС України не підлягають доказуванню факти, встановлені наведеним вище судовим рішенням, а саме, те, що ОСОБА_3 не набув повноважень міського голови і те, що відповідач ОСОБА_5 обраний секретарем Новомосковської міської ради.
Пунктом 1 частини 3 статті 50 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що секретар сільської, селищної, міської ради у випадку, передбаченому частиною першою статті 42 цього Закону, здійснює повноваження сільського, селищного, міського голови.
Частиною 1 статті 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», повноваження новообраного сільського, селищного, міського голови починаються з моменту складенні ним присяги відповідно до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» на пленарному засіданні відповідної сільської, селищної, міської ради, на якому відповідною територіальною виборчою комісією були оголошені рішення щодо його обрання. Повноваження сільського, селищного, міського голови закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах, або, якщо рада не обрано, з моменту вступу на цю посаду іншої особи, обрано на наступних місцевих виборах, крім випадків дострокового припинення його повноважень відповідно до частин першої та другої статті 79 цього Закону.
Таким чином, оскільки перша сесія VI скликання Новомосковської міської ради відбулася 10 листопада 2015 року, з цього часу закінчилися повноваження міського голови. Оскільки новобраний голова ради не набув повноважень, суд приходить до висновку, що у відповідності до прямих приписів закону - пункту 1 частини 3 статті 50 та частини 1 статті 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» № 280/97-ВР, секретар Новомосковської міської ради ОСОБА_5 здійснює повноваження Новомосковського міського голови.
Згідно до ст. 51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»;
1. Виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень. Після закінчення повноважень ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради її виконавчий комітет здійснює свої повноваження до сформування нового складу виконавчого комітету.
2. Кількісний склад виконавчого комітету визначається відповідною радою. Персональний склад виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради затверджується радою за пропозицією сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - за пропозицією голови відповідної ради.
3. Виконавчий комітет ради утворюється у складі відповідно сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - голови відповідної ради, заступника (заступників) сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету, а також керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, інших осіб.
4. До складу виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради входять також за посадою секретар відповідної ради, староста (старости).
5. Очолює виконавчий комітет сільської, селищної, міської ради відповідно сільський, селищний, міський голова, районної у місті ради - голова відповідної ради. У виконавчому комітеті сільської ради функції секретаря виконавчого комітету за рішенням ради може здійснювати секретар відповідної ради.
9. До складу виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради не можуть входити депутати відповідної ради, крім секретаря ради.
Статтею 53 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що основною формою роботи виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є його засідання. Засідання виконавчого комітету скликаються відповідно сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті ради), а в разі його відсутності чи неможливості здійснення ним цієї функції - заступником сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради (районної у місті ради - заступником голови ради) в міру необхідності, але не рідше одного разу на місяць, і є правомочними, якщо в них бере участь більше половини від загального складу виконавчого комітету.
Таким чином, статтею 53 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» врегульована ситуація, коли голова ради обраний, приступив до виконання своїх обов`язків, але з тих чи інших підстав відсутній, або не може здійснити свої функції.
В той же час, як зазначалося судом, голова ради не набув повноважень, в зв`язку з чим, зазначена норма ст. 53 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» не може бути застосованою, так як здійснює повноваження голови секретар ради.
В зв`язку з наведеним, суд приходить до переконання, що оскільки секретар Новомосковської міської ради Горошка С.Г. у відповідності до пункту 1 частини 3 статті 50 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» здійснює повноваження міського голови, на підставі ст. 51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» на час винесення розпоряджень в нього були повноваження (компетенція) щодо скликання засідань виконавчого комітету, проведення засідань виконавчого комітету, головування на засіданнях виконавчого комітету, підписання рішень виконавчого комітету Новомосковської міської ради.
Як зазначалося вище, на обґрунтування вимог, позивач ОСОБА_4 посилалася на те, що секретар Новомосковської міської ради не був персонально включений до складу виконавчого комітету ради.
Частиною 2 статті 51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що персональний склад виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради затверджується радою за пропозицією сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - за пропозицією голови відповідної ради.
Таким чином, частиною 2 статті 51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що відповідною радою повинен бути визначений персональний склад виконкому (тобто, повинні зазначатися прізвища членів виконкому, а не їх посада).
У відповідності до рішення Новомосковської міської ради «Про утворення та затвердження кількісного та персонального складу виконавчого комітету Новомосковської міської ради від 10.11.2015 р., до складу виконавчого комітету, крім інших членів виконкому, був включений Новомосковський міський голова (за посадою) та секретар Новомосковської міської ради (за посадою). (а.с.48, т.1).
Таким чином, ОСОБА_5 персонально не був включений до складу виконавчого комітету Новомосковської міської ради VI скликання, що формально порушує ч.2 ст. 51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
В той же час, зазначене рішення щодо затвердження кількісного та персонального складу виконавчого комітету не визнавалося недійсним, не скасовувалося, сторонами не наданий суду протокол засідання першої сесії Новомосковської міської ради від 10.11.2015 р., в зв`язку з чим, судом не досліджувалися обставини обрання членів виконкому та розгляду питань щодо персонального складу виконкому ради.
Крім того, статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У відповідності до ст. 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси
На підставі п.1 ч.1 ст. 19 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Таким чином, право на оскарження рішень органів місцевого самоврядування, а також встановлення повноважень (компетенції) посадової особи органу місцевого самоврядування мають особи, щодо яких застосовано відповідне рішення, а також особи, які є суб`єктами правовідносин, де застосовуються прийняті органами місцевого самоврядування акти, тобто, якщо рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені права, свободи або законні інтереси особи,
Як зазначалося вище, позивач ОСОБА_4 в заяві посилалася на те, що порушені її права, як фізичної особи, як члена територіальної громади та як депутата ради, в той же час, позивачем не надано суду жодного доказу того, що в спірних правовідносинах порушені її права, свободи або інтереси, як фізичної особи.
Суд приходить до висновку, що ОСОБА_4 не має повноважень і на звернення до суду в інтересах територіальної громади.
Так, у відповідності до ст. 1 Закону України «Про статус депутата місцевих рад», статус депутата місцевої ради визначається Конституцією України, цим Законом та іншими законами України.
Статтею 2 Закону України «Про статус депутата місцевих рад» визначено, що 1. Депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України. 2. Депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов`язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.
Згідно до приписів ст. 11 Закону України «Про статус депутата місцевих рад»
1. У виборчому окрузі депутат місцевої ради має право:
1) офіційно представляти виборців свого виборчого округу та інтереси територіальної громади в місцевих органах виконавчої влади, відповідних органах місцевого самоврядування, підприємствах, установах і організаціях незалежно від форми власності з питань, що належать до відання органів місцевого самоврядування відповідного рівня;
2) брати участь з правом дорадчого голосу у засіданнях інших місцевих рад та їх органів, загальних зборах громадян за місцем проживання, засіданнях органів самоорганізації населення, що проводяться в межах території його виборчого округу;
3) порушувати перед органами і організаціями, передбаченими пунктом 1 частини першої цієї статті, та їх посадовими особами, а також керівниками правоохоронних та контролюючих органів питання, що зачіпають інтереси виборців, та вимагати їх вирішення;
4) доступу до засобів масової інформації комунальної форми власності з метою оприлюднення результатів власної депутатської діяльності та інформування про роботу ради в порядку, встановленому відповідною радою;
5) вносити на розгляд органів і організацій, передбачених пунктом 1 частини першої цієї статті, та їх посадових осіб пропозиції з питань, пов`язаних з його депутатськими повноваженнями у виборчому окрузі відповідно до закону, брати участь у їх розгляді.
2. При здійсненні депутатських повноважень депутат місцевої ради має також право:
1) на депутатське звернення, депутатський запит, депутатське запитання;
2) на невідкладний прийом;
3) вимагати усунення порушень законності і встановлення правового порядку.
3. Депутат місцевої ради є відповідальним перед виборцями свого виборчого округу і їм підзвітним. У своїй роботі у виборчому окрузі взаємодіє з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, органами самоорганізації населення, трудовими колективами, об`єднаннями громадян.
Таким чином, Закон України «Про статус депутата місцевих рад» не наділяє депутата відповідної ради повноваженнями щодо звернення до суду в інтересах територіальної громади.
Що стосується прав позивача, як депутата ради, суд також приходить до висновку, що права позивача не порушені з огляду на наступне.
Судом вище наводилися норми Закону України «Про статус депутата місцевих рад» щодо прав депутата місцевих рад, так, крім іншого, у відповідності до вимог п.3 ч.1 ст. 11 Закону України «Про статус депутата місцевих рад» у виборчому окрузі депутат місцевої ради має право порушувати перед органами і організаціями, передбаченими пунктом 1 частини першої цієї статті, та їх посадовими особами, а також керівниками правоохоронних та контролюючих органів питання, що зачіпають інтереси виборців, та вимагати їх вирішення.
Статтею 15 Закону України «Про статус депутата місцевих рад» визначено, що,
1. Депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу у разі виявлення порушення прав та законних інтересів громадян або інших порушень законності має право вимагати припинення порушень, а в необхідних випадках звернутися до відповідних місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, а також до правоохоронних і контролюючих органів та їх керівників з вимогою вжити заходів щодо припинення порушень законності.
2. У разі виявлення порушення законності депутат місцевої ради має право на депутатське звернення до керівників відповідних правоохоронних чи контролюючих органів.
3. Місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи, об`єднання громадян, керівники підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності, до яких звернувся депутат місцевої ради, зобов`язані негайно вжити заходів до усунення порушення, а в разі необхідності - до притягнення винних до відповідальності з наступним інформуванням про це депутата місцевої ради.
4. У разі невжиття відповідних заходів посадові особи місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та керівники правоохоронних і контролюючих органів, до яких звернувся депутат місцевої ради, несуть адміністративну або кримінальну відповідальність, встановлену законом.
Крім того, на підставі п.8 частини 2 статті 19 Закону України «Про статус депутата місцевих рад», депутат місцевої ради має право: 8) порушувати питання про недовіру сільському, селищному, міському голові, розпуск органів, утворених радою, та звільнення посадових осіб місцевого самоврядування.
Пунктом 15 частини 4 статті 42 Закону України «Про місцеве самоврядування», визначено, що саме міський голова наділений повноваженнями на звернення до суду щодо визнання незаконними актів інших органів місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права та інтереси територіальної громади, а також повноваження ради та її органів;
Таким чином, законодавством України депутати не наділені повноваженнями вимагати усунення порушення законності міською радою або посадовими особами органів місцевого самоврядування шляхом індивідуального звернення до суду з адміністративним позовом до відповідної міської ради, або посадової особи органу місцевого самоврядування, в тому числі щодо компетенції (повноважень), в зв`язку з чим, правові підстави для задоволення позову ОСОБА_4 , як депутата міської ради - відсутні.
Аналогічна позиція висловлена в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 20 вересня 2016 року по справі № 428/6707/16-а.
Враховуючи наведене вище, в задоволенні позивних вимог ОСОБА_4 належить відмовити.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст. ст. 2, 73, 77, 120, 139, 229, 241-246, 250, 251, 257-263, 286-271 КАС України, суд, -
у х в а л и в :
В задоволенні позовних вимог ОСОБА_4 (депутата Новомосковської міської ради) до секретаря Новомосковської міської ради ОСОБА_5, треті особи - Новомосковська міська рада, Виконавчий комітет Новомосковської міської ради Дніпропетровської області, ОСОБА_3 про встановлення відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень - відмовити.
Учасники справи:
-позивач: ОСОБА_4 , РНОКПП НОМЕР_1 , проживає за адресою: АДРЕСА_1 ;
-відповідач: секретар Новомосковської міської ради ОСОБА_5, місце роботи: Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Гетьманська, 14;
-третя особа: Новомосковська міська рада, ЄДРПОУ 34359199, місцезнаходження: Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Гетьманська, 14;
-третя особа: Виконавчий комітет Новомосковської міської ради Дніпропетровської області, ЄДРПОУ 04052206, місцезнаходження: Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Гетьманська, 14;
-третя особа: ОСОБА_3 , проживає за адресою: АДРЕСА_2 .
Апеляційна скарга на рішення суду може бути поданою до Третього апеляційного адміністративного суду через Новомосковський міськрайонний суд Дніпропетровської області протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Повне рішення суду складено 02 вересня 2019 року.
Суддя Д.І. Городецький