open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

02 вересня 2019 р. Справа № 120/2718/19-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Вільчинського О.В.,

за участю:

секретаря судового засідання: Драло В.О.,

представника позивача: Дзіся А.Р. ,

представника відповідача: Плахотнюк Н.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом: Вінницького приміського об`єднаного управління Пенсійного фонду Вінницької області

до: управління Державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області

про: скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулося Вінницьке приміське об`єднане управління Пенсійного фонду Вінницької області (далі - Вінницьке приміське ОПФУ Вінницької області, позивач) з адміністративним позовом до управління Державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області (далі - УДВС ГТУЮ у Вінницькій області, відповідач) про скасування постанови.

Позовні вимоги мотивовано тим, що на виконанні у відділі примусового виконання рішень УДВС ГТУЮ у Вінницькій області перебуває виконавчий лист № 802/1201/18-а від 27.08.2018, виданий Вінницьким окружним адміністративним судом, про зобов`язання позивача провести перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_2 , обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня відповідного року, у відповідності до ч. 3 ст. 59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", починаючи з дня звернення ОСОБА_2 із відповідною заявою про здійснення перерахунку пенсії, тобто з 25.01.2018. Позивач зазначає, що листом від 17.09.2018 № 1940/06-30/07 повідомлено державного виконавця, що рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 29.05.2018, яке набрало чинності 10.07.2018, добровільно виконано до відкриття виконавчого провадження. Так, стягувачу проведено перерахунок пенсії та нараховано різницю за період з 25.01.2018 по 30.09.2018, розмір якої складає 42171,98 грн., обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня відповідного року, у відповідності до ч. 3 ст. 59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". Зазначено, що виплату перерахованої пенсії буде забезпечено відповідно до Порядку погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 за № 649, (Порядок 649), який визначає механізм погашення заборгованості, що утворилася внаслідок нарахування (перерахунку) пенсійних виплат на виконання судових рішень, за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті Пенсійному фонду України на цю мету. Вказано, що з жовтня 2018 року пенсіонеру виплачується пенсія в новому розмірі - 8829,39 грн. з урахуванням судового рішення.

Відтак, позивач переконаний, що виконання ним судового рішення мало місце, а часткове його невиконання відбулося з незалежних від позивача причин, які є поважними у розумінні ст. 63, 75 Закону України "Про виконавче провадження", що виключає можливість накладення штрафу на боржника, що й стало підставою для звернення до суду з цим адміністративним позовом.

Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 27.08.2019 відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд в порядку, визначеному статтею 287 КАС України. Судове засідання призначено на 02.09.2019. Крім того, витребувано у відповідача матеріали виконавчого провадження №57177834.

29.08.2019 на адресу суду за вх. № 44156 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву та копії матеріалів виконавчого провадження № 57177834. У відзиві відповідач вказує, що дії державного виконавця при прийняті оскаржуваної постанови, а також оскаржувана постанова є такою, що прийнята на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачений законом. Зауважує, що як до суду, так і до відділу не надано жодного доказу, які б свідчили про вчинення позивачем дій вказаних в п. 5 Порядку №649. Крім того, представник відповідача також заперечує щодо стягнення судових витрат у цій справі з відповідача.

Ухвалою від 02.09.2019, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, відмовлено в задоволенні клопотання відповідача про залучення до участі у справі третьої особи.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, наведених у позовній заяві. Зазначив, що Вінницьке приміське ОУПФУ Вінницької області вчинило всі залежні від нього дії для забезпечення виплати перерахованої пенсій згідно з судовим рішенням, що ухвалене на користь ОСОБА_2 , а тому відсутні підстави для накладення штрафу.

Представник відповідача проти позову заперечувала з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву. Зазначила, що позивачем не надано жодного документального підтвердження дотримання Порядку № 649.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, встановив такі фактичні обставини.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 29.05.2018 у справі №802/1201/18-а, окрім іншого, зобов`язано Вінницьке приміське ОУПФ Вінницької області провести перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_2 , обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, у відповідності до ч. 3 ст. 59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", починаючи з дня звернення ОСОБА_2 із відповідною заявою про здійснення перерахунку пенсії. Зазначене рішення набрало законної сили 10.07.2018.

27.08.2018 на примусове виконання рішення суду від 29.05.2019 Вінницьким окружним адміністративним судом виданий виконавчий лист №802/1201/18-а.

Постановою головного державного виконавця відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області Сінгаєвської О.М. ВП 57177834 від 11.09.2018 відкрито виконавче провадження щодо виконання виконавчого листа № 802/1201/18-а від 27.08.2018, виданого Вінницьким окружним адміністративним судом, та надано строк 10 робочих днів для надання відповіді та документального підтвердження виконання рішення суду.

Листом від 17.09.2018 №1940/06-30/07 Вінницьке приміське ОУПФУ Вінницької області повідомило державного виконавця, що рішення Вінницького окружного адміністративного суду у справі 802/1201/18-а добровільно виконане до відкриття виконавчого провадження. Так, рішенням про перерахунок пенсії № 905060142020 від 10.09.2018 проведено перерахунок пенсії ОСОБА_2 з 25.01.2018 (день звернення із відповідною заявою про здійснення перерахунку пенсії) та обраховано різницю між виплаченою та перерахованою пенсією за період з 25.01.2018 по 30.09.2018, розмір якої складає 42171,98 грн. Зазначило також, що розмір пенсії до виплати після перерахунку становить 8829,39 грн. Погашення заборгованості за рішенням суду буде здійснено відповідно до Порядку № 649. До листа позивач додав копію рішення про перерахунок пенсії №905060142020 від 10.09.2019.

Відповідно до вимоги державного виконавця від 09.10.2018 №12888/02.1-25/3 зобов`язано Вінницьке приміське ОУПФУ Вінницької області надати документальне підтвердження щодо повного та фактичного виконання рішення Вінницького окружного адміністративного суду у справі № 802/1201/18-а, в повному обсязі до 19.10.2018.

Листом від 19.10.2018 № 2126/06-30/07 Вінницьке приміське ОУПФУ Вінницької області повідомило державного виконавця, що розрахунок пенсії ОСОБА_2 виконано повністю на підставі рішення суду, виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати - 3723 грн. на 01.01.2018, відповідно до Постанови КМУ № 1210 від 23.11.2011 зі змінами.

Відповідно до вимоги державного виконавця від 22.11.2019 №14822/02.1-25/3 зобов`язано Вінницьке приміське ОУПФУ Вінницької області надати документальне підтвердження щодо повного та фактичного виконання рішення Вінницького окружного адміністративного суду у справі № 802/1201/18-а, в повному обсязі до 30.11.2018.

Листом від 29.11.2018 № 2361/06-30/07 Вінницьке приміське ОУПФУ Вінницької області повідомило державного виконавця, що розрахунок пенсії ОСОБА_2 виконано повністю на підставі рішення суду, виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати 3723 грн. на 01.01.2018 відповідно до Постанови КМУ № 1210 від 23.11.2011 зі змінами. Також повідомлено, що документальне підтвердження виконання рішення суду, а саме рішення про перерахунок пенсії № 905060142020 від 10.09.2018 (завірену копію) додано до відповіді від 17.09.2018 № 1940/06-30/07 та приклад розрахунку по ОСОБА_2 додано до відповіді від 19.10.2018 № 2126/06-30/07.

Відповідно до вимоги державного виконавця від 23.01.2019 №892/02.1-25/3, з метою визначення правових підстав щодо завершення виконавчого провадження, зобов`язано Вінницьке приміське ОУПФУ Вінницької області надати докази виконання рішення Вінницького окружного адміністративного суду у справі № 802/1201/18-а (зокрема щодо внесення даного рішення суду до Реєстру, передбаченого Постановою КМУМ № 649 від 22.08.2018) у строк до 04.02.2019.

Листом від 01.02.2019 № 199/06-30/07 Вінницьке приміське ОУПФУ Вінницької області повідомило державного виконавця, що на виконання п. 5 Порядку № 649 надано до Головного управління Пенсійного фонду України Вінницької області інформацію щодо нарахованої суми боргу за рішенням суду по ОСОБА_2 Зазначило, що погашення заборгованості за рішенням суду з перерахованої пенсії буде здійснено відповідно до Порядку № 649. До листа позивач додав витяг з реєстру рішень, виконання яких здійснюється за окремою бюджетною програмою.

Відповідно до вимоги державного виконавця від 28.02.2019 №2433/02.1-25/3, з метою визначення правових підстав щодо завершення виконавчого провадження, зобов`язано Вінницьке приміське ОУПФУ Вінницької області надати докази виконання рішення Вінницького окружного адміністративного суду у справі № 802/1201/18-а (зокрема щодо внесення даного рішення суду до Реєстру, передбаченого Постановою КМУ№ 649 від 22.08.2018) до Відділу, в строк до 15.03.2019.

Листом від 11.03.2019 № 394/06-30/07 Вінницьке приміське ОУПФУ Вінницької області повідомило державного виконавця, що на виконання листа Головного управління від 03.01.2019 № 76/09-80/02 об`єднані управліннями Фонду області, в тому числі і Вінницьким приміським ОУПФУ Вінницької області надано інформацію, що в подальшому Головним управлінням Пенсійного фонду України у Вінницькій області узагальнена та передана Пенсійному фонду України стосовно судових рішень, винесених з 01 січня 2018 по 31 грудня 2018 року, що підтверджується листом Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області щодо формування реєстру судових рішень від 21.01.2019 за №154/09-45/02. Черговість виконання рішень визначається датою їх надходження до боржника. Також повідомило, що в межах наявних бюджетних призначень для погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду, Пенсійному фонду України виділено 50 млн. грн., що передбачено у Постанові 649. Зазначило, що Вінницьке приміське ОУПФУ Вінницької області вчиняє всі залежні від нього дії для забезпечення виплати перерахованих пенсій відповідно до судових рішень, що винесені на користь пенсіонерів, в тому числі ОСОБА_2 .

Відповідно до вимоги державного виконавця від 03.06.2019 №4894/02.1-25/3 зобов`язано Вінницьке приміське ОУПФУ Вінницької області надати документальне підтвердження щодо повного та фактичного виконання рішення Вінницького окружного адміністративного суду у справі № 802/1201/18-а, в повному обсязі до 12.06.2019. При цьому державним виконавцем зазначено, що рішення суду не виконано в повному обсязі, оскільки боржником проведено перерахунок з урахуванням виплачених сум (в рішенні суду про це не зазначено) та нараховано заборгованість в розмірі 42171,98 грн. Вказано, що про даний факт викладено в заяві представника стягувана ОСОБА_3 від 30.05.2019.

Листом від 12.06.2019 № 566/10-1-51/08 Вінницьке приміське ОУПФУ Вінницької області повідомило державного виконавця, що твердження державного виконавця про зобов`язання здійснення перерахунку та виплати пенсії за період з 25.01.2018 по 31 09.2018 по рішенню суду, без урахуванням вже проведених виплат, є хибним та суперечить вимогам національного законодавству. Перерахунок пенсії передбачає зміну її розміру відносно раніше призначеної пенсії шляхом доплати з дати перерахунку. Виплата сум перерахованої пенсії без урахування виплачених раніше сум законодавством не передбачено, оскільки це призводить до нецільового використання коштів та безпідставного подвоєння розміру пенсії за відповідний період. Окрім того, позивач звернув увагу, що судом не зобов`язано виплатити стягувачу пенсію в подвійному розмірі, оскільки чинним законодавством не передбачено виплата пенсії в подвійному розмірі. Зазначив, що на виконання вказаного рішення суду проведено перерахунок та виплату пенсії, обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати встановленої законом на 01 січня відповідного року, відповідно до частини 3 ст. 59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", в результаті чого розмір пенсії склав 8829,39 грн., тобто, пенсія ОСОБА_2 збільшилась на 5126,79 грн. Станом на 01.03.2019 розмір пенсії стягувача становить 10176,63 грн. Таким чином, на переконання позивача, Вінницьке приміське ОУПФУ Вінницької області вчиняє всі залежні від нього дії для забезпечення виплати перерахованих пенсій згідно судових рішень, що винесені на користь пенсіонерів, у тому числі й ОСОБА_2 .

Відповідно до вимоги державного виконавця від 07.08.2019 №6945/02.1-25/3, з метою визначення правових підстав щодо завершення виконавчого провадження, зобов`язано Вінницьке приміське ОУПФУ Вінницької області надати докази виконання рішення Вінницького окружного адміністративного суду у справі № 802/1201/18-а (зокрема щодо внесення даного рішення суду до Реєстру, передбаченого Постановою КМУМ № 649 від 22.08.2018) у строк до 12.08.2019.

Листом від 12.08.2019 № 1545/10-1-51/08 Вінницьке приміське ОУПФУ Вінницької області повідомило державного виконавця, зокрема, що в межах наявних бюджетних призначень для погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду, Пенсійному фонду України виділено 100 млн. грн., що передбачено у Постанові № 649 та із врахуванням Постанови КМУ від 26.06.2019 №544 "Про внесення змін до бюджету Пенсійного фонду України на 2019 рік" Черговість виконання рішень визначається датою їх надходження до боржника. Позивач також зазначив, що Головним управлінням Пенсійного фонду України у Вінницькій області у січні поточного року надано Пенсійному фонду України інформацію щодо судових рішень, винесених не на користь Фонду в період з 01 січня 2018 по 31 грудня 2018 року, для формування реєстру судових рішень. Крім того, повідомив, що Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області неодноразово зверталося до Пенсійного фонду України з проханням посприяти у вирішенні питання щодо формування Реєстру судових рішень, за якими наявна сума невиплачених коштів, фінансування яких здійснюється за рахунок коштів державного бюджету у відповідності до Порядку 649. В свою чергу, Пенсійний фонд України повідомив Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області про укладення у 2019 році договору на розробку відповідного програмного забезпечення, який у порядку, передбаченому Законом України "Про публічні закупівлі", оприлюднено в електронній системі закупівель (ідентифікатор UA-2019-04-05-000437-b). Згідно з календарним планом надання послуг за договором строк впровадження - 28 жовтня 2019 року.

За таких умов, на переконання позивача, з поважних причин, Вінницьке приміське ОУПФУ Вінницької області не має можливості надати вказані вище докази. Тому відсутні правові підстави для накладення на управління штрафу за невиконання судового рішення, за яким наявна сума невиплачених коштів, фінансування яких здійснюється за рахунок коштів державного бюджету.

Поряд із цим, 13.08.2019 державним виконавцем в рамках виконавчого провадження №57177834 винесено постанову про накладення на позивача штрафу у розмірі 5100 грн. за невиконання рішення суду без поважних причин, що зобов`язує боржника вчинити певні дії.

Не погодившись із такою постановою, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку відносинам, які були досліджені в процесі розгляду адміністративної справи, суд брав до уваги такі положення матеріального законодавства.

Згідно зі статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про виконавче провадження" №1404-VIII від 02.06.2016 (далі - Закон № 1404-VIII) виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - це сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

Згідно з частинами 1-2 статті 74 Закону №1404-VIII рішення, дії чи бездіяльність виконавця та посадових осіб органів державної виконавчої служби щодо виконання судового рішення можуть бути оскаржені сторонами, іншими учасниками та особами до суду, який видав виконавчий документ, у порядку, передбаченому законом.

Відповідно до статті 75 Закону № 1404-VIII у разі невиконання без поважних причин у встановлений виконавцем строк рішення, що зобов`язує боржника виконати певні дії, та рішення про поновлення на роботі виконавець виносить постанову про накладення штрафу на боржника - фізичну особу у розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, на посадових осіб - 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, на боржника - юридичну особу - 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян та встановлює новий строк виконання.

У разі повторного невиконання рішення боржником без поважних причин виконавець у тому самому порядку накладає на нього штраф у подвійному розмірі та звертається до органів досудового розслідування з повідомленням про вчинення кримінального правопорушення.

Статтею 63 Закону № 1404-VIII визначено, що за рішеннями, за якими боржник зобов`язаний особисто вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення, виконавець наступного робочого дня після закінчення строку, визначеного частиною шостою статті 26 цього Закону, перевіряє виконання рішення боржником. У разі невиконання без поважних причин боржником рішення виконавець виносить постанову про накладення на боржника штрафу, в якій також зазначаються вимога виконати рішення протягом 10 робочих днів та попередження про кримінальну відповідальність.

Поважними в розумінні наведених норм Закону №1404-VІІІ можуть вважатися об`єктивні причини, які унеможливили або значно ускладнили виконання рішення божником та які не залежали від його власного волевиявлення.

Отже, встановлено відповідальність боржника саме за невиконання судового рішення без поважних причин, а не за несвоєчасне його виконання.

Тобто, на час прийняття державним виконавцем рішення про накладення штрафу має бути встановленим факт невиконання рішення суду без поважних причин.

Водночас, на час винесення постанови про накладення штрафу від 13.08.2019, рішення суду щодо зобов`язання здійснити перерахунок пенсії було частково виконано позивачем та проведено розрахунок розміру пенсії стягувача.

Суд враховує, що 22.08.2018 Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову №649 "Питання погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду", якою затверджено Порядок погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду та установлено, що для виконання судових рішень, якими на органи Пенсійного фонду України покладені зобов`язання з нарахування (перерахунку) пенсійних виплат, що фінансуються з державного бюджету, виплата коштів, нарахованих за період до набрання судовим рішенням законної сили, здійснюється відповідно до Порядку погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду, затвердженого цією постановою; внесено до бюджету Пенсійного фонду України на 2018 рік, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.01.2018 у № 8, зміни.

Відповідно до пункту 1 Порядку погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 №649 (далі - Порядок №649), цей Порядок визначає механізм погашення заборгованості, що утворилася внаслідок нарахування (перерахунку) пенсійних виплат на виконання судових рішень, за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті Пенсійному фонду України на цю мету

Згідно із пунктом 3 Порядку №649 боржник веде облік рішень у реєстрі рішень, виконання яких здійснюється за окремою бюджетною програмою (далі - реєстр), відповідно до порядку, встановленого Пенсійним фондом України.

Пунктом 4 Порядку №649 визначено, що черговість виконання рішень визначається датою їх надходження до боржника.

Відповідно до пункту 5 Порядку №649 для підтвердження суми, що підлягає виплаті, боржник подає до Пенсійного фонду України: документ, що підтверджує дату надходження судового рішення до боржника; копію судового рішення (судових рішень) або виконавчого листа; розрахунок суми, що підлягає виплаті, засвідчений керівником боржника або уповноваженою ним особою.

Згідно з пунктом 6 Порядку №649, перевірку обґрунтованості розрахованої боржником суми, що підлягає виплаті, проводить в Пенсійному фонді України комісія з питань погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду (далі - комісія).

Пунктом 10 Порядку №649 передбачено, що виділення коштів для виплати здійснюється Пенсійним фондом України в межах наявних бюджетних призначень Пенсійному фонду України на цю мету шляхом перерахування коштів боржнику.

Як видно із матеріалів справи, листами від Вінницьке приміське ОУПФУ Вінницької області від 17.09.2018 №1940/06-30/07, від 19.10.2018 № 2126/06-30/07, від 29.11.2018 №2361/06-30/07, від 01.02.2019 № 199/06-30/07, від 11.03.2019 № 394/06-30/07, від 12.06.2019 № 566/10-1-51/08, від 12.08.2019 № 1545/10-1-51/08 повідомило держаного виконавця, що рішення Вінницького окружного адміністративного суду у справі 802/1201/18-а добровільно виконане до відкриття виконавчого провадження. Так, рішенням про перерахунок пенсії №905060142020 від 10.09.2018 проведено перерахунок пенсії ОСОБА_2 з 25.01.2018 (день звернення із відповідною заявою про здійснення перерахунку пенсії) та обраховано різницю між виплаченою та перерахованою пенсією за період з 25.01.2018 по 30.09.2018, розмір якої складає 42171,98 грн. Зазначило також, що розмір пенсії до виплати після перерахунку становить 8829,39 грн. тобто, пенсія ОСОБА_2 збільшилась на 5126,79 грн. Листом від 01.02.2019 № 199/06-30/07 Вінницьке приміське ОУПФУ Вінницької області повідомило виконавця, що на виконання п. 5 Порядку № 649 надано до Головного управління Пенсійного фонду України Вінницької області інформацію щодо нарахованої суми боргу за рішенням суду по ОСОБА_2 Зазначило, що погашення заборгованості за рішенням суду з перерахованої пенсії буде здійснено відповідно до Порядку № 649.

Відповідно до наявних у справі доказів листом від 03.01.2019 Вінницьке приміське ОУПФУ Вінницької області надало Головному управлінню Пенсійному фонду України у Вінницькій області інформацію щодо рішень суду, ухвалених з 01.01.2018 по 31.12.2018, за якими наявна сума невиплачених коштів.

Встановлено також, що листом від 29.12.2018 за №2863/09-44/03 Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області звернулося до Пенсійного фонду України з проханням посприяти у вирішенні питання щодо формування Реєстру судових рішень, ухвалених у 2018 році, за якими наявна сума невиплачених коштів, фінансування яких здійснюється за рахунок коштів державного бюджету.

В свою чергу листом Пенсійного фонду України від 12.04.2019 №11358/04-21 повідомлено ГУ ПФУ у Вінницькій області, що на даний час завершується робота щодо доповнення реєстру Рішеннями, прийнятими у 2018 році. Наголошено, що з порушеного питання ГУ ПФУ у Вінницькій області буде поінформовано додатково.

Крім того, Листом Пенсійного фонду України від 18.06.2019 №18617/06-30 повідомлено ГУ ПФУ у Вінницькій області, що Пенсійним фондом України у 2019 році укладено договір на розробку відповідного програмного забезпечення, строк впровадження якого 28.10.2019.

Суд звертає увагу, що реєстр ведення обліку рішень суду у реєстрі рішень, виконання яких здійснюється за окремою бюджетною програмою, формує Пенсійний фонд України.

Таким чином, суд вважає, що позивач вчинив всі залежні від нього дії для забезпечення виплати перерахованих пенсій.

Суд зазначає, що постанова про накладення штрафу за невиконання судового рішення може бути винесена лише за умови, що судове рішення не виконано без поважних причин, коли боржник мав реальну можливість виконати таке судове рішення, проте не зробив цього. Поважними можуть вважатися об`єктивні причини, які унеможливили або значно ускладнили виконання рішення божником, та які не залежали від його волевиявлення.

Постанова державного виконавця про накладення штрафу не містить обґрунтувань щодо реальної можливості позивача сплатити стягувачу суму перерахованої пенсії та умисного не вчинення цих дій.

Верховним Судом України у своїх постановах (справи №21-1044а15, №21-2630а15, №21-5118а15, №804/5081/13-а) та Верховним Судом у постанові по справі №373/436/15 від 21.11.2018 вказано, що невиконання судового рішення в частині виплати грошових коштів за відсутності відповідного фінансового забезпечення та фактичної відсутності коштів не може вважатися невиконанням судового рішення без поважних причин. Накладення штрафу у такому випадку жодним чином не захищає право особи на отримання бюджетних коштів.

Отже, невиконання судового рішення позивачем в частині виплати грошових коштів ОСОБА_2 за період з 25.01.2018 по 30.09.2018, за відсутності відповідного фінансового забезпечення та фактичної відсутності коштів, не може вважатись невиконанням судового рішення без поважних причин, а накладення штрафу, у такому випадку, жодним чином не захищає право особи на отримання бюджетних коштів.

Такі підстави не виконання рішення суду, суд вважає поважними, оскільки грошові кошти у вигляді перерахованої пенсії, яка належить ОСОБА_2 , не є власністю позивача, не знаходяться на його рахунках. Фактичне, у повному обсязі виконання судового рішення, можливо лише за наявності відповідного бюджетного призначення за рахунок Державного бюджету.

Зазначена правова позиція неодноразово викладалась Верховним Судом України, зокрема, у постановах від 30.06.2015 та 03.11.2015, 02.02.2016 (справи №№ 21-1044а15, 21-5099а15, 825/3715/14 відповідно), Верховним Судом, у постановах від 24.01.2018 (справа № 405/3663/13-а (К/9901/1598/18)) та від 13.06.2018 (справа № 757/29541/14-а (К/9901/12146/18)).

Отже, на виконання рішення Вінницького окружного адміністративного суду у справі №802/1201/18-а позивачем проведено перерахунок пенсії заявнику, а також повідомлено державного виконавця про те, що виплата донарахованих сум за період з 25.01.2018 по 30.09.2018 в сумі 42171,98 грн. здійснюється з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 № 649.

Судом не встановлено свідомого невжиття відповідачем залежних від нього заходів з метою виконання судового рішення та порушення у зв`язку з цим прав позивача.

За вищевикладених обставин суд дійшов висновку, що у спірних відносинах відсутні протиправні дії відповідача щодо неналежного виконання рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 29.05.2019 у справі № 802/1201/18-а.

Крім того, суд враховує, що зазначеною постановою Кабінету Міністрів України № 649 до бюджету Пенсійного фонду України на 2018 рік внесені зміни, якими передбачено перерозподіл коштів з метою фінансування видатків на погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду.

Відтак, часткове невиконання судового рішення, на думку суду, відбулось з незалежних від позивача причин, які є поважними у розумінні статей 63, 75, Закону №1404, що виключає можливість накладення штрафу на боржника.

Враховуючи, що позивачем виконано рішення Вінницького окружного адміністративного суду по справі №802/1201/18-а не в повному обсязі не з його вини, суд приходить до висновку, що постанова про накладення штрафу за невиконання рішення суду є необґрунтованою та такою, що підлягає скасуванню.

Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд зазначає, що відповідач, в порушення вимог частини 2 статті 77 КАС України, не довів законність та обґрунтованість власного рішення, що є предметом оскарження позивачем.

Натомість позивач, на виконання вимог частини 1 статті 77 КАС України, довів обставини, на яких ґрунтуються його позовні вимоги.

Враховуючи вищевикладене, виходячи з системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, суд дійшов висновку, що заявлений позов підлягає задоволенню в повному обсязі.

Визначаючись щодо розподілу судових витрат, суд виходив з такого.

Відповідно до положень частин першої, другої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що відшкодуванню підлягають судові витрати лише у випадку, коли задоволено позов особи, яка не є суб`єктом владних повноважень або судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Враховуючи те, що позивачем є суб`єкт владних повноважень і відсутність його витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експерти, підстави для відшкодування судового збору, - відсутні.

Керуючись ст.ст. 73,-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 273-277, 280-283, 285-289, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Скасувати постанову старшого державного виконавця відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області Плахотнюк Н.Ю. від 13.08.2019 про накладення штрафу на Вінницьке приміське об`єднане управління Пенсійного фонду Вінницької області в сумі 5100 грн. за невиконання рішення суду у виконавчому провадженні за № 57177834.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Вінницьке приміське об`єднане управління Пенсійного фонду Вінницької області (код ЄДРПОУ 41247096, адреса: 21009, м. Вінниця, вул. Винниченка, 29)

Управління Державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області (код ЄДРПОУ 34939304, адреса: 21036, м. Вінниця, вул. Хмельницьке шосе, 7)

Суддя Вільчинський Олександр Ванадійович

Джерело: ЄДРСР 83954700
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку