open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 серпня 2019 року

Справа № 160/5011/19

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді

Юркова Е.О.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи у місті Дніпро адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

31 травня 2019 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області з вимогами:

- визнати дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (відділу з питань призначення та перерахунку пенсій № 11 Управління застосування пенсійного законодавства), а саме рішення від 23 листопада 2018 року за № 1591/03-15/12 про відмову у призначенні пенсії на пільгових умовах за Списком № 1 у відповідності до вимог ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" - неправомірними та скасувати їх;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 1 у відповідності до вимог ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (ст. 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення") починаючи з дня звернення, а саме з 28 серпня 2018 року та провести перерахунок та виплату пенсії за період часу з 28 серпня 2018 року по 15 листопада 2018 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що після досягнення необхідного віку позивач 28.08.2018 року звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України у Дніпропетровській області із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах та підтвердження трудового стажу, що дає право на призначення пільгової пенсії згідно статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", за результатами розгляду якої прийнято рішення від 23.11.2018 року за № 1591/03-15/12 про відмову у призначенні пенсії на пільгових умовах за Списком № 1 у відповідності до вимог ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Таке рішення вважає протиправними, з огляду на наявність документів, що свідчать про те, що позивач працював повний робочий день, без будь-яких прогалин у місяцях, має безперервний стаж у вказаний період. Вказує, що в трудовій книжці наявні записи перебування позивача у вказаний період на відповідних професіях, які відносяться до списку, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах за Списком № 1 у відповідності до вимог ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.06.2019 року відкрито провадження у даній справі, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідачем 26.06.2019 року подано відзив на позовну заяву (вх.. № 35148/19), в якому просив у задоволенні позовних вимог відмовити. В обґрунтування відзиву відповідач зазначив, що 12.07.2018 року позивач звернувся з заявою про перевірку довідки від 10.07.2013 року № 188, виданої ліквідатором тресту "Кривбасшахтопроходка" за період роботи з 19.08.1993 р. по 31.05.1994 р. на посаді механіка гірничокапітальної дільниці зайнятого на підземних роботах повний робочий день під землею на шахті «Суха Балка» шахтобудівельного управління № 2 з посиланням на перелік професій Списку №1 постанови КМУ від 11.03.1994 року № 162. 28.08.2018 року позивачем була надана заява про призначення пенсії відповідно до пункту 3 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", за розглядом якої відмовлено у призначенні пенсії на пільгових умовах за Списком № 1, через неможливість зарахувати період роботи позивача з 19.08.1993 р. по 31.05.1994 р., визначені підприємство-роботодавцем, як Список № 1, для взаємозаліку пільгового трудового стажу до пункту 3 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", у зв`язку з відсутністю у позивача 25 років стажу підземної роботи та в металургії. 15.11.2018 року позивачем подано заявою для призначення пенсії відповідно до пункту 3 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". До заяви надано пакет документів, серед яких, зокрема: довідка № 493 від 14.11.2018 року за період роботи з 19.08.1993 р. по 17.11.1995 р., видану ДП "Кривбосшахтозакриття" та заяву для підтвердження періоду роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах. 06.12.2018 року Комісією при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області за результатами розгляду заяви позивача було прийнято рішення № 14 про підтвердження періодів роботи з 19.08.1993 р. по 17.11.1995 р. для зарахування до пільгового стажу, що дає право на пенсію незалежно від віку відповідно до п. 3 ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". З урахуванням рішення № 14 від 06.12.2018 р., стаж позивача на підземних роботах за професіями, затвердженими постановою КМУ від 31.03.1994 року № 202 становить 25 років 2 місяці 5 днів, у зв`язку з чим позивачу призначена пільгова пенсія з 15.11.2018 року (з дати подання заяви), що підтверджено протоколом № 046050002182 від 26.12.2018 року.

Справа розглянута в межах строку розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, встановленого статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України - в межах шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 , зокрема:

- 19.08.1993 року прийнятий на роботу в шахтобудівельне управління ДСБМ тресту по підземному будівництву та реконструкції шахт і кар`єрів "Кривбасшахтопроходка" електрослюсарем черговим та з ремонту обладнання з повним підземним робочим днем на підземних роботах (наказ № 131 від 19.08.1993 р.),

- 01.06.1994 року переведений механіком дільниці на підземних роботах дільниця «Суха Балка» (наказ № 195 від 01.06.1994 р.),

- 17.11.1995 року звільнений за власним бажанням (наказ № 188 від 17.11.1995 р.).

Вказані періоди роботи підтверджені даними трудової книжки ОСОБА_1 НОМЕР_1 .

Згідно довідки від 10.07.2013 року № 188, виданої ліквідатором тресту "Кривбасшахтопроходка" ОСОБА_1 у період з 19.08.1993 р. по 31.05.1994 р. працював електрослюсарем чергового та з ремонту обладнання зайнятого на підземних роботах повний робочий день під землею на шахті «Суха Балка» шахтобудівельного управління № 2, та у період з 01.06.1994 р. по 17.11.1995 р. працював механіком гірничокапітальної дільниці зайнятого на підземних роботах на дільниці Суха Балка зайнятого на підземних роботах повний робочий день під землею на шахті «Суха Балка» шахтобудівельного управління № 2.

Довідкою ДП "Кривбасшахтопроходка" про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 14.11.2018 року № 493 підтверджено, що ОСОБА_1 працював повний робочий день в шахтобудівельному управлінні № 2 ДСБМ тресту по підземному будівництву та реконструкції шахт і кар`єрів "Кривбасшахтопроходка" з 19.08.1993 р. по 31.05.1994 р. електрослюсарем черговим та з ремонту устаткування на підземних роботах дільниці Суха Балка, з 01.06.1994 р. по 17.11.1995 р. механіком дільниці на підземних роботах на дільниці Суха Балка.

Згідно довідки про заробітку плату для обчислення пенсії від 17.09.2018 року № 416, видану ДП "Кривбасшахтопроходка", ОСОБА_1 у період з вересня 1993 року по листопад 1995 року отримував заробітну плату на підприємстві ДП "Кривбасшахтопроходка".

Судом встановлено, що 28.08.2018 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області з заявою про призначення пенсії за віком згідно статті 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення".

Листом Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області від 23.11.2018 року № 1591/0315/12 повідомлено позивача про відсутність права на призначення пільгової пенсії за Списком № 1 відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу (не менше 25 років). За поясненням сторін, вказана відмову обґрунтована не зарахуванням до пільгового стажу періоду роботи з 19.08.1993 р. по 17.11.1995 р. в шахтобудівельному управлінні № 2 ДСБМ тресту по підземному будівництву та реконструкції шахт і кар`єрів "Кривбасшахтопроходка".

15.11.2018 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області з заявою про призначення пенсії за віком згідно статті 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення".

Рішенням Комісії при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області № 14 від 06.12.2018 року підтверджено періоди роботи ОСОБА_1 з 19.08.1993 р. по 17.11.1995 р. для зарахування до пільгового стажу, що дає право на пенсію незалежно від віку відповідно до п. 3 ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

З урахуванням рішення № 14 від 06.12.2018 р. позивачу призначена пільгова пенсія з 15.11.2018 року, що підтверджено протоколом № 046050002182 від 26.12.2018 року.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

У відповідності до пункту "а" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" право на пенсію за віком на пільгових умовах мають працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

Згідно статті 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення" працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на цих роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 20 років. Такий же порядок пенсійного забезпечення поширюється і на працівників, безпосередньо зайнятих повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничо-рятувальних частин) на шахтах по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, що реструктуризуються або знаходяться в стадії ліквідації, але не більше 2 років.

При наявності стажу на підземних роботах менше 10 років у чоловіків і менше 7 років 6 місяців у жінок за кожний повний рік цих робіт пенсійний вік, встановлений статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" знижується на 1 рік.

Відповідно до частини 3 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий, склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на зазначених роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на таких роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень). - за умови, що вони були зайняті на таких роботах не менше 20 років. Такий самий порядок пенсійного забезпечення поширюється і на працівників, безпосередньо зайнятих повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) на шахтах з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, що реструктуризуються або перебувають у стадії ліквідації, але не більше двох років.

З аналізу вищенаведеного можливо зробити висновок, що для призначення пенсії відповідно до частини 3 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" необхідним є: 1) наявність трудового стажу не менше 25 років, а для працівників провідних професій - 20 років; 2) віднесення професії до списку робіт і професій затверджених постановою Кабінету Міністрів СРСР від 26.01.1991 року № 10 списку робіт і професій, що дають право на призначення пенсії, а також до списку виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.1994 року № 162; 3) безпосередня зайнятість повний робочий день на підземних роботах по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин.

Матеріалами справи, а саме трудовою книжкою позивача серії НОМЕР_1 підтверджено, що позивач працював у період з 19.08.1993 р. по 31.05.1994 р. електрослюсарем чергового та з ремонту обладнання зайнятого на підземних роботах повний робочий день під землею на шахті «Суха Балка» шахтобудівельного управління № 2, та у період з 01.06.1994 р. по 17.11.1995 р. працював механіком гірничокапітальної дільниці зайнятого на підземних роботах на дільниці Суха Балка зайнятого на підземних роботах повний робочий день під землею на шахті «Суха Балка» шахтобудівельного управління № 2.

Записи про спірний період роботи засвідчено відповідними печатками підприємств.

Відповідно до статті 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" основним документом, який підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 затверджено Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній (далі по тексту Порядок № 637).

Так, згідно пункту 1 Порядку № 637 основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Пунктом 3 Порядку № 637 передбачено, що за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.

Крім того, відповідно до пункту 20 Порядку № 637 для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки встановленого зразка підприємств, установ, організацій або їх правонаступників. У разі відсутності правонаступника підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремих категорій працівників, здійснюється у порядку, визначеному Пенсійним фондом України за погодженням з Мінсоцполітики та Мінфіном.

У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.

Таким чином, основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка, а уточнюючі довідки підприємств необхідні в разі відсутності відповідних відомостей у трудовій книжці.

Так, довідками ліквідатора тресту "Кривбасшахтопроходка" від 10.07.2013 року № 188, та ДП "Кривбасшахтопроходка" про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 14.11.2018 року № 493 підтверджено, що ОСОБА_1 працював повний робочий день в шахтобудівельному управлінні № 2 ДСБМ тресту по підземному будівництву та реконструкції шахт і кар`єрів "Кривбасшахтопроходка" з 19.08.1993 р. по 31.05.1994 р. електрослюсарем черговим та з ремонту устаткування на підземних роботах дільниці Суха Балка та з 01.06.1994 р. по 17.11.1995 р. механіком дільниці на підземних роботах на дільниці Суха Балка.

Подання та оформлення документів для призначення пенсій врегульовано Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 року № 22-1, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846 (далі - Порядок № 22-1).

Згідно з підпунктом 1.7 пункту 1 Порядку № 22-1 днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, відповідної заяви.

Якщо заява пересилається поштою (крім випадків призначення (поновлення) пенсій), днем звернення за пенсією вважається дата, що зазначена на поштовому штемпелі місця відправлення заяви.

У разі якщо до заяви про призначення пенсії додані не всі необхідні документи, орган, що призначає пенсію, письмово повідомляє заявника про те, які документи необхідно подати додатково, про що в заяві про призначення пенсії робиться відповідний запис. Якщо вони будуть подані не пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність подання додаткових документів, то днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття заяви про призначення пенсії або дата, зазначена на поштовому штемпелі місця відправлення заяви.

Якщо поданих документів достатньо для визначення права особи на призначення пенсії, пенсія призначається на підставі таких документів. При надходженні додаткових документів у визначений строк розмір пенсії переглядається з дати призначення. У разі надходження додаткових документів пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність їх подання пенсія перераховується зі строків, передбачених частиною четвертою статті 45 Закону.

Згідно з підпунктом 3.3 пункту 3 Порядку № 22-1 орган, що призначає пенсію надає: роз`яснення підприємствам, установам, організаціям та особам з питань призначення та виплати пенсій; у разі необхідності бланки документів; допомогу особам, зазначених у п. 1.1 і 1.2 розділу І вказаного порядку, щодо одержання відсутніх документів для призначення пенсії; у разі необхідності - допомогу щодо визначення права на пенсію до звільнення особи з посади, яка дає право на її призначення.

Пунктом 4.2 Порядку № 22-1 передбачено, що при прийманні документів орган, що призначає пенсію:

1) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж;

2) перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів;

3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності).

Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі;

4) видає пам`ятку пенсіонеру (додаток 4), копія якої зберігається у пенсійній справі.

Вказане положення також закріплено у частині 3 статті 44 Закону України "Про пенсійне забезпечення", відповідно до якої органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Також у частині першій статті 45 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» закріплено, що пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія призначається з більш раннього строку: 1) пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.

Отже, зважаючи на не підтвердження даних довідки від 10.07.2013 року № 188, виданої ліквідатором тресту "Кривбасшахтопроходка", відповідач мав право вимагати відповідні документи з метою перевірки факту роботи ОСОБА_1 повний робочий день в шахтобудівельному управлінні № 2 ДСБМ тресту по підземному будівництву та реконструкції шахт і кар`єрів "Кривбасшахтопроходка" у період з 19.08.1993 р. по 31.05.1994 р. електрослюсарем черговим та з ремонту устаткування на підземних роботах дільниці Суха Балка та у період з 01.06.1994 р. по 17.11.1995 р. механіком дільниці на підземних роботах на дільниці Суха Балка.

Проте такі обставини не були встановлені Головним управлінням Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області та прийнято передчасне рішення від 23.11.2018 року за № 1591/03-15/12 про відмову у зарахуванні до пільгового стажу періоду роботи з 19.08.1993 р. по 17.11.1995 р. в шахтобудівельному управлінні № 2 ДСБМ тресту по підземному будівництву та реконструкції шахт і кар`єрів "Кривбасшахтопроходка" та у призначенні ОСОБА_1 пенсії на пільгових умовах за Списком № 1 у відповідності до вимог ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Натомість за повторним зверненням ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області з питання призначення пенсії за віком згідно статті 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення", рішенням Комісії при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області № 14 від 06.12.2018 року підтверджено періоди роботи ОСОБА_1 з 19.08.1993 р. по 17.11.1995 р. для зарахування до пільгового стажу, що дає право на пенсію незалежно від віку відповідно до п. 3 ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Таким чином, зважаючи на встановлені обставини щодо підтвердження періоду роботи ОСОБА_1 з 19.08.1993 р. по 17.11.1995 р. для зарахування до пільгового стажу, що дає право на пенсію незалежно від віку відповідно до п. 3 ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", станом на час первісного звернення ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області з питання призначення пенсії за віком, а саме 28.08.2018 року, ОСОБА_1 мав право на призначення пенсії відповідно до частини 3 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

З аналізу наведених норм вбачається, що у зв`язку зі зверненням позивача щодо призначення пенсії за віком на пільгових умовах ПФУ зобов`язане перевірити, зокрема, чи має заявник необхідний стаж роботи - не менше 25 років, з них не менше 10 років на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України.

У свою чергу, суд перевіряє, зокрема, чи діяв ПФУ обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності субєкта владних повноважень обовязок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Також, при вирішені цього спору, суд, відповідно до частин першої-другої статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України, керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Згідно з частиною третьою статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Відповідно до абзацу 2 частини 4 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

На підставі викладеного суд доходить висновку, що рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, викладене в листі від 23.11.2018 року № 1591/0315/12, прийнято не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з порушенням використаного повноваження з метою, з якою це повноваження надано; необґрунтовано, тобто без врахування усіх обставин, які мають значення для прийняття рішення, а тому підлягає скасуванню.

Разом з тим, вимоги в частині визнання дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області неправомірними не підлягають задоволенню, оскільки такі дії є складовими винесення відповідного рішення та не підлягають окремому оскарженню.

Надавши правову оцінку обставинам справи, а також висновків суду у даній справі щодо наявності права позивача на зарахування періоду роботи з 19.08.1993 р. по 17.11.1995 р. до пільгового стажу, що дає право на пенсію незалежно від віку відповідно до п. 3 ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", станом на час первісного звернення до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області з питання призначення пенсії за віком, а саме 28.08.2018 року, суд вважає за необхідне зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 1 у відповідності до вимог ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (ст. 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення") починаючи з дня звернення, а саме з 28 серпня 2018 року, та провести перерахунок та виплату пенсії за період часу з 28 серпня 2018 року по 15 листопада 2018 року.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що підлягають частковому задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.

Згідно частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Як вбачається з матеріалів позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання адміністративного позову до суду в розмірі 768,40 грн., що документально підтверджується квитанцією № 92 від 12.02.2019 року.

Отже, сплачений позивачем судовий збір за подачу адміністративного позову до суду в сумі 384,20 грн. підлягає стягненню з Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області за рахунок бюджетних асигнувань.

Керуючись ст.ст. 8, 9, 72-77, 90, 139, 242-243, 245-246, 258, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІН НОМЕР_2 , дата народження ІНФОРМАЦІЯ_2 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, буд. 26, 49094, ЄДРПОУ 21910427) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, викладене в листі від 23.11.2018 року № 1591/0315/12.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 1 у відповідності до вимог ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (ст. 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення") починаючи з дня звернення, а саме з 28 серпня 2018 року, та провести перерахунок та виплату пенсії за період часу з 28 серпня 2018 року по 15 листопада 2018 року.

В задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІН НОМЕР_2 , дата народження ІНФОРМАЦІЯ_2) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (49094, м.Дніпро, вул.Набережна Перемоги, буд. 26, ЄДРПОУ 21910427) понесені витрати з оплати судового збору в сумі 384,20 грн. (триста вісімдесят чотири гривні 20 копійок), сплачені згідно квитанції № 92 від 12.02.2019 року.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складений 02 серпня 2019 року.

Суддя (підпис)

Е.О. Юрков

Джерело: ЄДРСР 83878660
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку