РІШЕННЯ
Іменем України
24 серпня 2019 року
Київ
справа №9901/468/19
адміністративне провадження №П/9901/468/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді - Шишова О. О.,
суддів: Дашутіна І. В., Кашпур О. В.,
секретаря судового засідання Івченка М. В.
за участі:
позивача ОСОБА_1
представника позивача ОСОБА_2 , ОСОБА_3
представників відповідача Ющенка О.О ., Тарасюк Г. В.
представника третьої особи ОСОБА_10,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративний позов кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, висунутого шляхом самовисування, ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, ОСОБА_6 як кандидата в народні депутати України по одномандатному виборчому округу № 198, про визнання протиправним протоколу та зобов`язання вчинити певні дії,
УСТАНОВИВ:
22 серпня 2019 року о 23:50 год до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду як суду першої інстанції звернувся кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії (далі - ЦВК), в якому просить суд визнати протиправним та скасувати протокол ЦВК «Про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198» від 21 серпня 2019 року.
Вимоги адміністративного позову мотивовано тим, що при винесенні оскаржуваного протоколу ЦВК не виконала вимоги рішень Шостого апеляційного адміністративного суду від 7 серпня 2019 року № 580/2433/19 та від 10 серпня 2019 року № 580/2437/19, якими встановлено обставини протиправної бездіяльності окружної виборчої комісії (далі - ОВК) № 198 та протиправні дії під час проведення безперервного засідання ОВК № 198 щодо складення протоколу від 29 липня 2019 року про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №198.
В зв`язку з наведеним позивач вважає, що ЦВК повторно склала протиправний протокол «Про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198» від 21 серпня 2019 року тотожний скасованому протоколу від 5 серпня 2019 року без вчинення необхідних дій щодо встановлення результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Верховного Суду від 22 серпня 2019 року визначений склад колегії суддів: Шишов О.О. (суддя-доповідач), Дашутін І. В., Кашпур О.В.
Ухвалою Верховного Суду від 23 серпня 2019 року відкрито провадження у справі; зобов`язано ЦВК надати до суду відповідні документи; установлено строк для подачі відзиву.
23 серпня 2019 року до Верховного Суду від ЦВК надійшов відзив на адміністративний позов із витребовуваними документами, в якому відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог, з огляду на те, що дії та рішення ЦВК вчинені на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені вимогами чинного законодавства.
Крім того, 23 серпня 2019 року до Верховного Суду надійшло клопотання від представника ОСОБА_6 про залучення кандидата в народні депутати України по достроковим виборам до Верховної Ради України 21 липня 2019 року по одномандатному виборчому округу № 198 ОСОБА_6 в якості третьої особи.
Ухвалою Верховного Суду від 24 серпня 2019 року вказане клопотання задоволено.
У судовому засіданні позивач та його представник підтримали заявлені позовні вимоги та наполягали на їх задоволенні у повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні заперечував проти задоволення позову, посилаючись на те, що відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, не порушуючи виборчого законодавства та прав позивача. Жодної бездіяльності відповідачем не допущено.
Представник третьої особи позовні вимоги підтримав, просив їх задовольнити.
Фактичні обставини справи
Указом Президента України від 21 травня 2019 року № 303/2019 «Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів» достроково припинено повноваження Верховної Ради України восьмого скликання та призначено позачергові вибори до Верховної Ради України на 21 липня 2019 року.
Постановою ЦВК від 31 травня 2019 року № 919 «Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року» утворено ОВК з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 198.
Постановою ЦВК від 25 червня 2019 року № 1275 ОСОБА_1 зареєстровано у порядку самовисування кандидатом у народні депутати в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.
21 липня 2019 року відбулося голосування на позачергових виборах народних депутатів України.
29 липня 2019 року був складений протокол про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №198.
Листом від 30 липня 2019 року ЦВК визначила недоліки протоколу від 29 липня 2019 року.
2 серпня 2019 року був складений уточнений протокол про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №198.
Рішенням ЦВК від 3 серпня 2019 року було прийнято і враховано відомості протоколу ОВК № 1988 від 2 серпня 2019 року з поміткою «Уточнений» про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198.
Протоколом ЦВК від 5 серпня 2019 року «Про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198» відповідно до статті 99 Закону № 4061-VI на підставі протоколу ОВК № 198 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198 з поміткою «Уточнений» від 2 серпня 2019 року ЦВК визнано обраним народним депутатом України ОСОБА_6
07 серпня 2019 року у офіційному виданні «Голос України» опубліковано інформацію щодо обрання народним депутатом на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі №198 ОСОБА_6 .
На виконання вимог статті 99 Закону України від 17.11.2011 № 4061-VI «Про вибори народних депутатів України» (далі - Закон № 4061-VI) ЦВК склала протокол «Про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198» від 5 серпня 2019 року та визнала обраним ОСОБА_6 народним депутатом України.
7 серпня 2019 року постановою Шостого апеляційного адміністративного суду у справі №580/2433/19 рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 3 серпня 2019 року - скасовано та прийнято нове рішення, яким позов задоволено.
Визнано протиправною бездіяльність ОВК з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 198 щодо нездійснення розгляду заяв від 27 липня 2019 року №№ 501-510, 513, 515, 517-525, 527-531, 533-543 про порушення виборчого законодавства, поданих довіреною особою кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, висунутого політичною партією "СЛУГА НАРОДУ", ОСОБА_7 , ОСОБА_8
Зобов`язано ОВК з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 198 розглянути заяви від 27 липня 2019 року №№ 501-510, 513, 515, 517-525, 527-531, 533-543 про порушення виборчого законодавства, подані довіреною особою кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, висунутого політичною партією «СЛУГА НАРОДУ», ОСОБА_7 , ОСОБА_9 .
Водночас, 10 серпня 2019 року постановою Шостого апеляційного адміністративного суду у справі №580/2437/19 рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 05 серпня 2019 року скасовано в частині відмови визнання протиправними дії ОВК з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №198 від 29 липня 2019 року щодо складання протоколу про підсумки голосування на дільничних виборчих комісіях №№ 710238, 710240, 710242, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710250, 710251, 710252, 710253, 710254, 710255, 710256, 710257, 710258, 710259, 710260, 710261, 710262, та щодо визнання протиправним протоколу про підсумки голосування на одномандатному виборчому окрузі №198 від 29 липня 2019 року на дільничних виборчих комісіях №№ 710238, 710240, 710242, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710250, 710251, 710252, 710253, 710254, 710255, 710256, 710257, 710258, 710259, 710260, 710261, 710262.
В цій частині прийнято нове рішення, яким визнано протиправними дії ОВК з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №198 від 29 липня 2019 року щодо складання протоколу про підсумки голосування на дільничних виборчих комісіях №№ 710238, 710240, 710242, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710250, 710251, 710252, 710253, 710254, 710255, 710256, 710257, 710258, 710259, 710260, 710261, 710262 та визнано протиправним протокол про підсумки голосування на одномандатному виборчому окрузі №198 від 29 липня 2019 року на дільничних виборчих комісіях №№ 710238, 710240, 710242, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710250, 710251, 710252, 710253, 710254, 710255, 710256, 710257, 710258, 710259, 710260, 710261, 710262.
В іншій частині рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 05 серпня 2019 року залишено без змін.
Постановою Верховного Суду від 12 серпня 2019 року у справі № 855/348/19 відмовлено в задоволенні позову кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_7 про:
- визнання протиправною бездіяльності ЦВК щодо не прийняття рішення про припинення повноважень ОВК № 198 у зв`язку із наявністю системних грубих порушень Закону № 4061-VI та бездіяльність щодо непроведення контролю за додержанням законодавства ОВК № 198;
- визнання протиправними дій ЦВК щодо прийняття та врахування протоколу ОВК № 198 з поміткою «Уточнений» від 2 серпня 2019 року про підсумки голосування в ОВК № 198;
- зобов`язання ЦВК скасувати протокол ОВК № 198 з поміткою «Уточнений» від 02 серпня 2019 року про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198;
- зобов`язання ЦВК призначити повторне голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198 та встановити підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198.
Приймаючи рішення про відмову в задоволенні позову в частині визнання протиправними дій ЦВК з прийняття та врахування протоколу ОВК №198 з поміткою "Уточнений" від 02 серпня 2019 року про підсумки голосування в ОВК №198 Верховний Суд виходив з того, що законодавцем не відокремлюється такий етап прийняття протоколу ОВК про встановлення підсумків голосування в межах одномандатного виборчого округу, в тому числі з позначкою "Уточнений", як врахування протоколу.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 серпня 2019 року у справі № 580/2494/19 залишено без змін рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 9 серпня 2019 року про відмову в задоволенні позову кандидата у народні депутати України в одномандатному окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, висунутого Політичною партією «Слуга Народу», ОСОБА_7 про:
- визнання протиправним та скасування протоколу ОВК № 198 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198, складеного 02 серпня 2019 року з поміткою «Уточнений»;
- визнання протиправними дій ОВК № 198 щодо складення і підписання протоколу від 02 серпня 2019 року з поміткою «Уточнений» про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198;
- визнання протиправним та скасування рішення, яке оформлене протоколом ОВК № 198 з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 198 від 02 серпня 2019 з поміткою «Уточнений» про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198.
12 серпня 2019 року Касаційний адміністративний суд у складі Верховного суду постановою у справі №9901/441/19 визнав протиправним та скасував протокол ЦВК про результати виборів народних депутатів України у одномандатному виборчому окрузі № 198 від 5 серпня 2019 року.
Визнав протиправними дії ЦВК щодо встановлення результатів виборів народних депутатів України у одномандатному виборчому окрузі № 198 від 5 серпня 2019 року.
Зобов`язав ЦВК продовжити дії щодо встановлення результатів виборів народних депутатів України у одномандатному виборчому окрузі № 198 з урахуванням постанов Шостого апеляційного адміністративного суду від 07 серпня 2019 року у справі № 580/2433/19 та від 10 серпня 2019 року у справі № 580/2437/19.
17 серпня 2019 року постановою Великої Палати Верховного Суду рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного суду у справі №9901/441/19 в частині визнання протиправними дій ЦВК щодо встановлення результатів виборів народних депутатів України у одномандатному виборчому окрузі № 198 від 05 серпня 2019 року скасувано, з ухваленням нового рішення, яким у задоволенні цієї позовної вимоги відмовлено.
В іншій частині рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 12.08.2019 року залишено без змін.
21 серпня 2019 року ЦВК винесла постанову № 1888 «Про виконання судових рішень».
Відповідно до резолютивної частини вказаної постанови ЦВК постановила:
- врахувати постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 07 серпня 2019 року у справі № 580/2433/19 та від 10 серпня 2019 року у справі № 580/2437/19 під час продовження дій щодо встановлення результатів позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі № 198;
- визначити, що результати позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі № 198 встановлюватимуться на підставі протоколу ОВК з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 198 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198 з поміткою «Уточнений» від 2 серпня 2019 року.
Відповідно до статті 99 Закону № 4061-VI на підставі протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198 з поміткою «Уточнений» від 2 серпня 2019 року ЦВК склала протокол «Про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198» від 21 серпня 2019 року та визнала обраним ОСОБА_6 народним депутатом України.
Вважаючи, що протокол ЦВК «Про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198» від 21 серпня 2019 є протиправним і підлягає до скасуванню ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.
Релевантні джерела права й акти їх застосування
Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Відповідно до частини третьої статті 77 Конституції України, порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом.
Згідно зі статтею 3 Першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року (надалі - Конвенція) Високі Договірні Сторони зобов`язуються проводити вільні вибори з розумною періодичністю шляхом таємного голосування в умовах, які забезпечують вільне вираження думки народу у виборі законодавчого органу.
Главою 11 Розділу ІІ Кодексу адміністративного судочинства України визначено особливий порядок розгляду справ щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності ЦВК.
Спеціальним законом, який регламентує порядок проведення виборів народних депутатів України, у тому числі порядок і умови висування та реєстрації кандидатів у народні депутати України, є Закон України «Про вибори народних депутатів України» та Закон України від 30 червня 2004 року № 1932-IV «Про Центральну виборчу комісію» (далі - Закон № 1932-IV)
Відповідно до частини першої статті 1 Закону 1932-IV Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів, зокрема, народних депутатів України, в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.
Статтею 2 Закону № 1932-IV встановлено, що Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України.
Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об`єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності.
Згідно частини другої статті 3 Закону № 1932-IV Комісія та її члени зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, цим та іншими законами України.
Відповідно до частин першої, четвертої статті 11 Закону № 1932-IV основною організаційною формою діяльності Комісії є її засідання. На засіданні Комісії може бути розглянуто будь-яке питання, яке відповідно до цього та інших законів України належить до повноважень Комісії.
Засідання Комісії є повноважним за умови присутності не менш як двох третин передбаченого цим Законом складу Комісії.
Частиною 5 статті 12 Закону № 1932-IV передбачено, що член Комісії, присутній на її засіданні, який не погоджується з прийнятим Комісією рішенням, має право викласти окрему думку, яка в письмовій формі додається до протоколу засідання Комісії.
Статтею 17 Закону № 1932-IV встановлені загальні повноваження Центральної виборчої комісії, а статтею 19 цього Закону - повноваження Комісії щодо організації підготовки і проведення виборів народних депутатів України.
Згідно пунктів 1, 11, 12 частини першої статті 19 Закону № 1932-IV Комісія: організовує підготовку і проведення виборів народних депутатів України; здійснює повноваження відповідної окружної виборчої комісії у разі ненадходження протоколу від окружної виборчої комісії про підсумки голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу або протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному окрузі у строки, визначені цим Законом; встановлює результати виборів народних депутатів України та офіційно оприлюднює їх.
Згідно пункту 21 частини другої статті 30 Закону 4061-VI, в разі ненадходження протоколу від окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі у строки, визначені Законом, а також у разі бездіяльності окружної виборчої комісії ЦВК здійснює повноваження відповідної окружної виборчої комісії.
Пунктом 16 частини 2 статті 31 Закону 4061-VI передбачено обов`язок окружної виборчої комісії встановити підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі.
Частиною першою 1 статті 96 Закону 4061-VI визначено, що окружна виборча комісія встановлює підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на, виборчих дільницях в одномандатному виборчому окрузі, у тому числі з поміткою «Уточнений», а у разі повторного підрахунку голосів виборців - також, протоколу окружної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці в одномандатному виборчому окрузі.
В силу частини 1 статті 99 Закону 4061-VI, Центральна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів окружних виборчих комісій про підсумки голосування в одномандатних виборчих округах, у тому числі з поміткою "Уточнений", не пізніш як на п`ятнадцятий день з дня голосування встановлює результати виборів народних депутатів України у відповідних одномандатних виборчих округах, про що складає протоколи.
За наслідками встановлення результатів виборів, відповідно до частини першої статті 100 Закону 4061-VI, Комісія здійснює, не пізніш як на п`ятий день - офіційне оприлюднення таких результатів.
Висновки Cуду
Предметом спору по цій справі є законність протоколу ЦВК «Про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198» від 21 серпня 2019 року з підстав невиконання рішень судів: Шостого апеляційного адміністративного суду від 07 серпня 2019 у справі № 580/2433/19, від 10 серпня 2019 у справі 580/2437/19, Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 06 серпня 2019 у справі 9901/441/19, Великої Палати Верховного Суду від 17 серпня 2019 у справі 9901/441/19.
У судовому засіданні встановлено що протокол ЦВК від 21 серпня 2019 року «Про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198» складений на підставі протоколу ОВК № 198 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198 з поміткою «Уточнений» від 02 серпня 2019 року.
Цей же протокол був підставою для складення ЦВК протоколу про результати виборів народних депутатів у одномандатному виборчому окрузі № 198 від 05 серпня 2019 року, який був предметом оскарження у Касаційному адміністративному суді у складі Верховного Суду як суді першої інстанції у справі № 9901/441/19.
При винесенні рішення про скасування протоколу ЦВК про результати виборів народних депутатів у одномандатному виборчому окрузі № 198 від 05 серпня 2019 року Верховний Суд по справі № 9901/441/19 виходив із того, що судові рішення про порушення під час голосування на окремих виборчих дільницях одномандатного округу № 198 були ухвалені після складення протоколу про результати виборів у цьому окрузі. Однак висновки зазначених судових рішень стосуються підсумків голосування на окремих виборчих дільницях, на яких були допущені порушення до складення ЦВК протоколу про результати виборів. А тому такі висновки у сукупності є такими, що можуть вплинути на результати виборів в одномандатному окрузі.
Велика Палата у постанові від 17 серпня 2019 року у справі № 9901/441/19 дійшла висновку, що набрання законної сили судовими рішеннями про встановлення порушень голосування після складення ЦВК протоколу про результати виборів, вид, зміст та характер порушень голосування, обов`язковість судових рішень для встановлення результатів голосування є тими обставинами, які підлягають врахуванню під час встановлення ЦВК результатів виборів незалежно від складення нею протоколу про результати голосування у строк, встановлений статтею 99 Закону України «Про вибори народних депутатів України».
З аналізу матеріалів справи даного провадження слідує, що уточненням до протоколу ОВК № 198 від 29 липня 2019 року є протокол ОВК № 198 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198 з поміткою «Уточнений» від 02 серпня 2019 року, який складено за наслідками повторного підрахунку голосів на окремих дільницях на виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 липня 2019 року в справі № 580/2351/19 та постанови ЦВК від 29 липня 2019 року № 41.
Постановою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного суду від 12 серпня 2019 у справі 9901/441/19 було зобов`язано ЦВК продовжити дії щодо встановлення результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198 з урахуванням постанов Шостого апеляційного адміністративного суду від 07 серпня 2019 у справі 580/2433/19 та від 10 серпня 2019 у справі 580/2437/19.
Згідно ст.14 КАС України судове рішення, яким закінчується розгляд справи в адміністративному суді, ухвалюється іменем України. Судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Таким чином, судове рішення, яке набрало законної сили, підлягає обов`язковому та безумовному виконанню особою, на яку покладено такий обов`язок.
Це означає, що особа, якій належить виконати судове рішення, повинна здійснити достатні дії для організації процесу його виконання, незалежно від будь-яких умов, оскільки інше суперечило б запровадженому статтею 8 Конституції України принципу верховенства права.
Колегія суддів відхиляє доводи представників ЦВК, що означеним судовим рішенням а ні ЦВК, а ні ОВК не було зобов`язано здійснити повторний підрахунок голосів по вищепереліченим дільницям, як підставу для не вжиття заходів реагування на виконання цього рішення.
Статтею 2 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» визначені основні принципи діяльності Комісії, згідно яких Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України. Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об`єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності.
Комісія є єдиним суб`єктом, який в силу своїх повноважень встановлює результати виборів.
Функцію встановлення результатів виборів ЦВК здійснює не механічно і формально, вона також забезпечує наглядові функції як орган, який очолює систему виборчих комісій та уповноважений видавати акти обов`язкові до виконання всіма суб`єктами відповідного виборчого процесу. Тож ЦВК не тільки приймає протоколи виборчих комісій, вона повинна вивчати їх зміст, обставини їх складення, розглядати скарги щодо них та здійснювати інші повноваження для забезпечення дійсних (неспотворених) результатів виборів.
Підсумковий контроль дійсності виборів здійснюється судом.
У рішенні Касаційного адміністративному суду у складі Верховного Суду від 12 серпня 2019 року у справі № 9901/441/19, в частині залишеного без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 17 серпня 2019 року, був наданий висновок щодо недостовірності підсумкового протоколу ОВК № 198 в частині дільниць №№ 710238, 710240, 710242, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710250, 710251, 710252, 710253, 710254, 710255, 710256, 710257, 710258, 710259, 710260, 710261, 710262.
Тобто, такий висновок був зроблений після встановлення ЦВК 05 серпня 2019 року результатів виборів по ОВО № 198 і це не звільняє ЦВК від обов`язку врахувати це судове рішення під час встановлення результатів виборів незалежно від складення нею протоколу про результати голосування.
Крім того, Суд не приймає доводи представника відповідача щодо необхідності врахування під час вирішення справи висновків Верховного суду викладених у постанові від 12 серпня 2019 року у справі № 855/348/19, яким було відмовлено у задоволенні вимог щодо визнання протиправними дій ЦВК щодо прийняття та врахування протоколу ОВК № 198 з поміткою «уточнений» від 2 серпня 2019 року про підсумки голосування, оскільки підстави заявленого позову були іншими.
Колегія суддів зазначає, що ЦВК у постанові № 1888 від 21 серпня 2019 року «Про виконання судових рішень», вдалася до оцінки судових рішень, що набрали законної сили та прийняла рішення без урахування їх фактичного виконання.
Європейський суд з прав людини, у справі «Шмалько проти України» (рішення від 20 липня 2004 р., заява № 60750/00) у п. 43 зазначає, що право на суд було б ілюзорним, якби правова система держави допускала, щоб остаточне судове рішення, яке має обов`язкову силу, не виконувалося на шкоду одній зі сторін, що могло б призводити до ситуацій, що суперечать принципу верховенства права, який договірні держави зобов`язалися поважати, ратифікуючи Конвенцію.
На підставі викладеного з урахуванням вимог частини 2 статті 9 КАС України, яка визначає, що суд розглядає адміністративні справи в межах позовних вимог, колегія суддів приходить до висновку про необхідність визнання протиправним та скасування протоколу ЦВК про встановлення результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198 від 21 серпня 2019 року.
Судові витрати
Позивачем при подачі позову до суду судовий збір не сплачено.
Розмір ставок судового збору за подання адміністративного позову до адміністративного суду визначено пунктом 3 частини другої статті 4 Закону України «Про судовий збір» від 08 липня 2011 року № 3674-VI (далі - Закон № 3674-VI).
Зокрема, за подання фізичною особою позову немайнового характеру сплачується судовий збір, що сягає 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, тобто 768 грн 40 коп.
Позивачем заявлено одну позовну вимогу не майнового характеру, отже при подачі позову до суду він мав сплатити судовий збір у розмірі 768 грн 40 коп.
Враховуючи положення статті 139 КАС України та задоволення позовних вимог, колегія суддів уважає за необхідне стягнути судовий збір за подання адміністративного позову у розмірі 768 грн 40 коп. з відповідача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 139, 241 - 246, 250, 271 - 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд
ВИРІШИВ :
Адміністративний позов кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, висунутого шляхом самовисування, ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії про визнання протиправним протоколу Центральної виборчої комісії «Про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198» від 21 серпня 2019 року - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати протокол Центральної виборчої комісії «Про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198» від 21 серпня 2019 року.
Стягнути з Центральної виборчої комісії (ЄДРПОУ 21661450) до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Державної судової адміністрації України (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106; код ЄДРПОУ 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача 899998; рахунок отримувача 31211256026001; код класифікації доходів бюджету 22030106) судовий збір за подання позовної заяви у розмірі 768 грн (сімсот шістдесят вісім) гривень 40 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана у дводенний строк з дня його проголошення до Великої Палати Верховного Суду.
Головуючий суддя О. О. Шишов
Судді І. В. Дашутін
О. В. Кашпур