open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

22 серпня 2019 року № 640/8131/19

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Васильченко І.П. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження об`єднану адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Комплекс Агромарс»

до Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області,

Департаменту екології та природних ресурсів Київської обласної державної

адміністрації

про визнання протиправним та скасування рішення в частині,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Комплекс Агромарс» звернулось до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовами до Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області, Департаменту екології та природних ресурсів Київської обласної державної адміністрації, в яких з урахуванням уточнень до позовної заяви, збільшення позовних вимог просить:

1. визнати протиправним та скасувати рішення у формі листа-погодження Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області від 03.01.2019 №10-04.3-01/106 в частині умов погодження дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами ТОВ «Комплекс Агромарс», а саме:

«- Проведення розрахунку розсіювання забруднюючих речовин в атмосферне повітря на період поетапного зниження викидів забруднюючих речовин (тривалість кожного етапу та необхідне зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин на кожному етапів встановлюються територіальними органами Мінприроди України, органом виконавчої влади Автономної республіки Крим з питань охорони навколишнього природнього середовища, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями за погодженням з Держсанепідслужбою України). Узгоджений з вищевказаними установами план щодо поетапного зниження викидів забруднюючих речовин, відповідно до вимог п. 2.10 наказу Мінприроди №108 від 09.03.2006 «Про затвердження інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсягів викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців», представити до Головного управління протягом I кварталу 2019 року.

- Розробити пропозиції щодо дозволених обсягів викидів з урахуванням поетапного зниження викидів із зазначенням тривалості кожного етапу відповідних обсягів викидів, відповідно до вимог п. 2.13 наказу Мінприроди №108 від 09.03.2006 «Про затвердження інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсягів викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців». Розроблені пропозиції щодо дозволених обсягів викидів з урахуванням поетапного зниження викидів із зазначенням тривалості кожного етапу відповідних обсягів викидів представити до Головного управління протягом I кварталу 2019 року.

- Проведення щомісячного моніторингу рівня забруднення атмосферного повітря на межі санітарно-захисної зони та житлової забудови відповідно до вимог п. 2.10 наказу Мінприроди від 09.03.2006 «Про затвердження інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсягів викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців» протягом 2019 року.».

2. Визнати протиправним та скасувати рішення у формі листа-погодження Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області від 25.01.2019 №10-04.1-12/807 в частині умов погодження дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами ТОВ «Комплекс Агромарс», а саме:

«- Проведення розрахунку розсіювання забруднюючих речовин в атмосферне повітря на період поетапного зниження викидів забруднюючих речовин (тривалість кожного етапу та необхідне зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин на кожному етапів встановлюються територіальними органами Мінприроди України, органом виконавчої влади Автономної республіки Крим з питань охорони навколишнього природнього середовища, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями за погодженням з Держсанепідслужбою України). Узгоджений з вищевказаними установами план щодо поетапного зниження викидів забруднюючих речовин, відповідно до вимог п. 2.10 наказу Мінприроди №108 від 09.03.2006 «Про затвердження інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсягів викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців», представити до Головного управління протягом I кварталу 2019 року.

- Розробити пропозиції щодо дозволених обсягів викидів з урахуванням поетапного зниження викидів із зазначенням тривалості кожного етапу відповідних обсягів викидів, відповідно до вимог п. 2.13 наказу Мінприроди №108 від 09.03.2006 «Про затвердження інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсягів викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців». Розроблені пропозиції щодо дозволених обсягів викидів з урахуванням поетапного зниження викидів із зазначенням тривалості кожного етапу відповідних обсягів викидів представити до Головного управління протягом I кварталу 2019 року.

- Проведення щомісячного моніторингу рівня забруднення атмосферного повітря на межі санітарно-захисної зони та житлової забудови відповідно до вимог п. 2.10 наказу Мінприроди від 09.03.2006 «Про затвердження інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсягів викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців» протягом 2019 року.».

3. визнати протиправним та скасувати дозвіл Департаменту екології та природних ресурсів Київської обласної державної адміністрації від 31.01.2019 №3221882001-6 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами в частині умов:

«- Проведення розрахунку розсіювання забруднюючих речовин в атмосферне повітря на період поетапного зниження викидів забруднюючих речовин (тривалість кожного етапу та необхідне зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин на кожному етапів встановлюються територіальними органами Мінприроди України, органом виконавчої влади Автономної республіки Крим з питань охорони навколишнього природнього середовища, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями за погодженням з Держсанепідслужбою України). Узгоджений з вищевказаними установами план щодо поетапного зниження викидів забруднюючих речовин, відповідно до вимог п. 2.10 наказу Мінприроди №108 від 09.03.2006 «Про затвердження інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсягів викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців», представити до Головного управління протягом I кварталу 2019 року.

- Розробити пропозиції щодо дозволених обсягів викидів з урахуванням поетапного зниження викидів із зазначенням тривалості кожного етапу відповідних обсягів викидів, відповідно до вимог п. 2.13 наказу Мінприроди №108 від 09.03.2006 «Про затвердження інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсягів викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців». Розроблені пропозиції щодо дозволених обсягів викидів з урахуванням поетапного зниження викидів із зазначенням тривалості кожного етапу відповідних обсягів викидів представити до Головного управління протягом I кварталу 2019 року.

- Проведення щомісячного моніторингу рівня забруднення атмосферного повітря на межі санітарно-захисної зони та житлової забудови відповідно до вимог п. 2.10 наказу Мінприроди від 09.03.2006 «Про затвердження інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсягів викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців» протягом 2019 року.»

та в частині абз. 1-5 п. 2.5.1 - « 2.5.1. Граничнодопустимі викиди в атмосферу в рамках Дозволу повинні тлумачитись наступним чином:

Безперервний моніторинг:

а) Жоден середній показник за 24 годин не повинен перевищувати граничнодопустимі величини дозволених викидів.

б) 97 % усіх середніх показників за 20 хвилин при постійному вимірюванні граничнодопустимі величини дозволених викидів.

в) 3 % середніх значень виміряних за двадцятихвилинний інтервал не повинні перевищувати 1,2 встановленого значення нормативу граничнодопустимого викиду.»

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 27.05.2019 року суд визнав подану заяву і додані до неї матеріали достатніми для прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі № 640/8131/19. Ухвалено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 01.07.2019 року суд ухвалив об`єднати в одне провадження позови у справах №640/8131/19 та №640/8164/19, присвоїти справі за об`єднаними позовами Товариства з обмеженою відповідальністю «Комплекс Агромарс» до Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області, Департаменту екології та природних ресурсів Київської обласної державної адміністрації про визнання протиправними та скасування рішень №640/8164/19.

Позовні вимоги мотивовані тим що умови відображені в оскаржуваних рішеннях та в дозволі на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами є протиправними у зв`язку з тим, що такі вимоги до ТОВ «КОМПЛЕКС АГРОМАРС» не передбачені законодавством України, в повноваженнях Департаменту екології та природних ресурсів КОДА та ГУ Держпродспоживслужби в Київській області не визначено можливості виставляти такі умови до ТОВ «Комплекс Агромарс».

Відповідачі у письмових відзивах на позов вказали на відповідність оскаржуваних рішень, дозволу вимогам чинного законодавства.

Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

ТОВ «Комплекс Агромарс» є суб`єктом господарювання, яке відповідно до ЗУ «Про охорону атмосферного повітря», з метою ведення господарської діяльності зобов`язано отримувати дозволи на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

У зв`язку з цим, на замовлення ТОВ «Комплекс Агромарс» підрядною організацією ТОВ «Дозвіл Еко Плюс» було розроблено необхідні документи для отримання (продовження) дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами філії «Гаврилівський птахівничий комплекс» ТОВ «Комплекс Агромарс».

У подальшому ТОВ «Комплекс Агромарс» подало по законодавчо визначеній процедурі необхідний пакет документів Департаменту екології та природних ресурсів Київської облдержадміністрації.

Департаментом екології та природних ресурсів Київської облдержадміністрації було направлено на погодження до ГУ Держспоживслужби в Київській області пакет документів, поданий ТОВ «Комплекс Агромарс».

Рішеннями у формі листів-погоджень від 03.01.2019 №10-04.3-01/106 та від 25.01.2019 №10-04.1-12/807 ГУ Держспоживслужби в Київській області було погоджено видачу дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами філії «Гаврилівський птахівничий комплекс» ТОВ «Комплекс Агромарс», проте, погоджено з умовами:

« 1. Проведення розрахунку розсіювання забруднюючих речовин в атмосферне повітря на період поетапного зниження викидів забруднюючих речовин (тривалість кожного етапу та необхідне зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин на кожному етапів встановлюються територіальними органами Мінприроди України, органом виконавчої влади Автономної республіки Крим з питань охорони навколишнього природнього середовища, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями за погодженням з Держсанепідслужбою України). Узгоджений з вищевказаними установами план щодо поетапного зниження викидів забруднюючих речовин, відповідно до вимог п. 2.10 наказу Мінприроди №108 від 09.03.2006 «Про затвердження інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсягів викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців», представити до Головного управління протягом I кварталу 2019 року.

2. Розробити пропозиції щодо дозволених обсягів викидів з урахуванням поетапного зниження викидів із зазначенням тривалості кожного етапу відповідних обсягів викидів, відповідно до вимог п. 2.13 наказу Мінприроди №108 від 09.03.2006 «Про затвердження інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсягів викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців». Розроблені пропозиції щодо дозволених обсягів викидів з урахуванням поетапного зниження викидів із зазначенням тривалості кожного етапу відповідних обсягів викидів представити до Головного управління протягом I кварталу 2019 року.

3. Проведення щомісячного моніторингу рівня забруднення атмосферного повітря на межі санітарно-захисної зони та житлової забудови відповідно до вимог п. 2.10 наказу Мінприроди від 09.03.2006 «Про затвердження інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсягів викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців» протягом 2019 року.»

У подальшому, ТОВ «Комплекс Агромарс» 31.01.2019 отримало дозвіл Департаменту екології та природних ресурсів Київської обласної державної адміністрації №3221882001-6 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, в якому були продубльовані зазначені вище умови ГУ Держспоживслужби в Київській області з листів-рішень від 03.01.2019 №10-04.3-01/106 та від 25.01.2019 №10-04.1-12/807. Крім того, в дозволі в абз. 1-5 п. 2.5.1 зазначено таке: « 2.5.1. Граничнодопустимі викиди в атмосферу в рамках Дозволу повинні тлумачитись наступним чином:

Безперервний моніторинг:

а) Жоден середній показник за 24 годин не повинен перевищувати граничнодопустимі величини дозволених викидів.

б) 97 % усіх середніх показників за 20 хвилин при постійному вимірюванні граничнодопустимі величини дозволених викидів.

в) 3 % середніх значень виміряних за двадцятихвилинний інтервал не повинні перевищувати 1,2 встановленого значення нормативу граничнодопустимого викиду.»

Досліджуючи надані сторонами докази, аналізуючи наведені міркування та заперечення, оцінюючи їх в сукупності, суд бере до уваги наступне.

Правові і організаційні основи та екологічні вимоги в галузі охорони атмосферного повітря визначені Законом України «Про охорону атмосферного повітря» від 16.10.1992 року № 2707-ХІІ (далі-Закон № 2707-ХІІ).

За приписами частини 1 статті 1 Закону № 2707-ХІІ у цьому Законі наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:

атмосферне повітря - життєво важливий компонент навколишнього природного середовища, який являє собою природну суміш газів, що знаходиться за межами жилих, виробничих та інших приміщень;

забруднення атмосферного повітря - змінення складу і властивостей атмосферного повітря в результаті надходження або утворення в ньому фізичних, біологічних факторів і (або) хімічних сполук, що можуть несприятливо впливати на здоров`я людини та стан навколишнього природного середовища;

викид - надходження в атмосферне повітря забруднюючих речовин або суміші таких речовин;

норматив гранично допустимого викиду забруднюючої речовини стаціонарного джерела - гранично допустимий викид забруднюючої речовини або суміші цих речовин в атмосферне повітря від стаціонарного джерела викиду;

джерело викиду - об`єкт (підприємство, цех, агрегат, установка, транспортний засіб тощо), з якого надходить в атмосферне повітря забруднююча речовина або суміш таких речовин.

Згідно із частиною 1 статті 5 Закону № 2707-ХІІ у галузі охорони атмосферного повітря встановлюються, зокрема, нормативи гранично допустимих викидів забруднюючих речовин стаціонарних джерел, порядок розроблення та затвердження яких у галузі охорони атмосферного повітря встановлюється Кабінетом Міністрів України відповідно до закону.

Відповідно до частини 1 статті 11 Закону № 2707-ХІІ для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення (ч. 5 ст. 11 Закону № 2707-ХІІ).

До першої групи належать об`єкти, які взяті на державний облік і мають виробництва або технологічне устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні технології та методи керування. До другої групи належать об`єкти, які взяті на державний облік і не мають виробництв або технологічного устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні технології та методи керування. До третьої групи належать об`єкти, які не належать до першої і другої груп (ч. 7 ст. 11 Закону № 2707-ХІІ).

Дозволи на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря видаються за умови: неперевищення протягом строку їх дії встановлених нормативів екологічної безпеки; неперевищення нормативів допустимих викидів забруднюючих речовин стаціонарних джерел; дотримання вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин (ч. 10 ст. 11 Закону № 2707-ХІІ).

Якщо за результатами спостережень за станом атмосферного повітря або розрахунковими даними встановлено зони, де внаслідок причин об`єктивного характеру встановлено перевищення нормативів екологічної безпеки, приймається рішення про поетапне зниження викидів забруднюючих речовин підприємствами, установами, організаціями та громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності. Тривалість кожного етапу та необхідне зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин на кожному етапі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення (ч. 12 ст. 11 Закону № 2707-ХІІ).

Відповідно до п. п. 1, 2 Порядку проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, які отримали такі дозволи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 №302 (далі - також Порядок №302), цей Порядок встановлює єдиний механізм проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами. Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (далі - дозвіл) - це офіційний документ, який дає право підприємствам, установам, організаціям та громадянам-підприємцям (далі - суб`єкт господарювання) експлуатувати об`єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші, за умови дотримання встановлених відповідних нормативів граничнодопустимих викидів та вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин протягом визначеного в дозволі терміну. Дозвіл видається суб`єкту господарювання за формою, встановленою Мінприроди.

Згідно з п. 6 Порядку №302, Мінприроди та дозвільні центри передають Держсанепідслужбі, її територіальним органам відповідно заяву та документи на отримання дозволу. Держсанепідслужба, її територіальні органи протягом 15 календарних днів з дати надходження документів приймають рішення щодо можливості/неможливості видачі дозволу, яке надсилається Мінприроди та дозвільним центрам відповідно. У разі прийняття рішення щодо неможливості видачі дозволу у ньому зазначається зміст зауважень.

Із аналізу наведених положень Закону № 2707-ХІІ слідує, що дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря видається виключно за дотриманням суб`єктом господарювання умов: неперевищення протягом строку їх дії встановлених нормативів екологічної безпеки; неперевищення нормативів допустимих викидів забруднюючих речовин стаціонарних джерел; дотримання вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин.

У той же час, рішення про поетапне зниження викидів забруднюючих речовин підприємствами приймається лише у випадках, коли за результатами спостережень за станом атмосферного повітря або розрахунковими даними встановлено зони, де внаслідок причин об`єктивного характеру встановлено перевищення нормативів екологічної безпеки.

Суду не було надано документів якими було б встановлено, що у ТОВ «КОМПЛЕКС АГРОМАРС» наявні зони, де внаслідок причин об`єктивного характеру встановлено перевищення нормативів екологічної безпеки.

Таким чином, Відповідачі не мали права у оскаржуваних рішеннях в формі листа-погодження та у дозволі відповідно фіксувати такі умови як:

- «Проведення розрахунку розсіювання забруднюючих речовин в атмосферне повітря на період поетапного зниження викидів забруднюючих речовин (тривалість кожного етапу та необхідне зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин на кожному етапів встановлюються територіальними органами Мінприроди України, органом виконавчої влади Автономної республіки Крим з питань охорони навколишнього природнього середовища, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями за погодженням з Держсанепідслужбою України). Узгоджений з вищевказаними установами план щодо поетапного зниження викидів забруднюючих речовин, відповідно до вимог п. 2.10 наказу Мінприроди №108 від 09.03.2006 «Про затвердження інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсягів викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців», представити до Головного управління протягом I кварталу 2019 року.

- Розробити пропозиції щодо дозволених обсягів викидів з урахуванням поетапного зниження викидів із зазначенням тривалості кожного етапу відповідних обсягів викидів, відповідно до вимог п. 2.13 наказу Мінприроди №108 від 09.03.2006 «Про затвердження інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсягів викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців». Розроблені пропозиції щодо дозволених обсягів викидів з урахуванням поетапного зниження викидів із зазначенням тривалості кожного етапу відповідних обсягів викидів представити до Головного управління протягом I кварталу 2019 року.

- Проведення щомісячного моніторингу рівня забруднення атмосферного повітря на межі санітарно-захисної зони та житлової забудови відповідно до вимог п. 2.10 наказу Мінприроди від 09.03.2006 «Про затвердження інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсягів викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців» протягом 2019 року»

Натомість, у оскаржуваному дозволі Департаменту екології та природних ресурсів Київської обласної державної адміністрації від 31.01.2019 №3221882001-6 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами в пункті 4 зазначено, що заходи щодо скорочення викидів забруднюючих речовин не встановлюються.

Крім того, як зазначено вище, відповідно до п. 6 Порядку №302, Головне управління Держпродспоживслужби в Київській області при погодженні дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами протягом 15 календарних днів з дати надходження відповідних документів приймає рішення щодо можливості/неможливості видачі дозволу.

У Порядку №302 не встановленого повноваження прийняти рішення щодо можливості видачі дозволу з певними умовами.

Встановлення умов, які передбачені в оскаржуваних рішеннях Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області, не передбачене законодавством.

Законодавством не встановлено обов`язок проведення щомісячного та/або щотижневого та/або щоденного моніторингу рівня забруднення атмосферного повітря на межі санітарно-захисної зони та житлової забудови.

Повноваження Київської обласної державної адміністрації в галузі використання та охорони земель, природних ресурсів і охорони довкілля закріплені в Законі України «Про місцеві державні адміністрації».

В даному випадку органом, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення є ГУ Держпродспоживслужби в Київській області.

Повноваження ГУ Держпродспоживслужби в Київській області визначені у Положенні Про головне управління Держпродспоживслужби в Київській області, затвердженому Наказом Держпродспоживслужби від 23 серпня 2017 року № 761.

Судом встановлено, що серед повноважень як Київської обласної державної адміністрації, так і ГУ Держпродспоживслужби в Київській області не передбачено можливості встановлювати умови для дозволів, які не передбачені законодавством.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Отже, в повноваженнях Департаменту екології та природних ресурсів КОДА та ГУ Держпродспоживслужби в Київській області не визначено можливості виставляти зазначені умови до підприємств, а тому оскаржувані дозвіл та рішення у формі листів-погоджень в частині встановлених умов є протиправними та підлягають скасуванню.

Також судом було встановлено, крім зазначених протиправних умов дозволу Департаменту екології та природних ресурсів Київської обласної державної адміністрації від 31.01.2019 №3221882001-6 також є протиправними та такими що підлягають скасування абз. 1-5 п. 2.5.1 дозволу Департаменту екології та природних ресурсів Київської обласної державної адміністрації від 31.01.2019 №3221882001-6.

Відповідно до абз. 1-5 п. 2.5.1 дозволу Департаменту екології та природних ресурсів Київської обласної державної адміністрації від 31.01.2019 №3221882001-6:

« 2.5.1. Граничнодопустимі викиди в атмосферу в рамках Дозволу повинні тлумачитись наступним чином:

Безперервний моніторинг:

а) Жоден середній показник за 24 годин не повинен перевищувати граничнодопустимі величини дозволених викидів.

б) 97 % усіх середніх показників за 20 хвилин при постійному вимірюванні граничнодопустимі величини дозволених викидів.

в) 3 % середніх значень виміряних за двадцятихвилинний інтервал не повинні перевищувати 1,2 встановленого значення нормативу граничнодопустимого викиду.»

Згідно з ч. ч. 1-3 ст. 22 ЗУ «Про охорону навколишнього природнього середовища», з метою забезпечення збору, обробки, збереження та аналізу інформації про стан навколишнього природного середовища, прогнозування його змін та розробки науково обґрунтованих рекомендацій для прийняття ефективних управлінських рішень в Україні створюється система державного моніторингу навколишнього природного середовища. Спостереження за станом навколишнього природного середовища, рівнем його забруднення здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, іншими спеціально уповноваженими державними органами, а також підприємствами, установами та організаціями, діяльність яких призводить або може призвести до погіршення стану навколишнього природного середовища.

Зазначені підприємства, установи та організації зобов`язані безоплатно передавати відповідним державним органам аналітичні матеріали своїх спостережень.

Порядок здійснення державного моніторингу навколишнього природного середовища визначається Кабінетом Міністрів України.

Моніторинг у галузі охорони атмосферного повітря врегульовано ст. 32 ЗУ «Про охорону атмосферного повітря», якою визначено, що моніторинг у галузі охорони атмосферного повітря проводиться з метою отримання, збирання, оброблення, збереження та аналізу інформації про викиди забруднюючих речовин та рівень забруднення атмосферного повітря, оцінки та прогнозування його змін і ступеня небезпечності та розроблення науково обґрунтованих рекомендацій для прийняття рішень у галузі охорони атмосферного повітря.

Моніторинг у галузі охорони атмосферного повітря є складовою частиною державної системи моніторингу навколишнього природного середовища. Порядок організації та проведення моніторингу у галузі охорони атмосферного повітря встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно з п. 4 Положення про державну систему моніторингу довкілля, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1998 № 391 (далі також - Положення № 391), моніторинг довкілля здійснюється Мінагрополітики, Мінприроди, ДАЗВ, Держгеонадрами, Мінрегіоном, ДКА, а також ДСНС, Держлісагентством, Держводагентством, Держгеокадастром та їх територіальними органами, підприємствами, установами та організаціями, що належать до сфери їх управління, обласними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями, а також органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища.

Відповідно до п. 10 Положення № 391, підприємства, установи і організації незалежно від їх підпорядкування і форм власності, діяльність яких призводить чи може призвести до погіршення стану довкілля, зобов`язані здійснювати екологічний контроль за виробничими процесами та станом промислових зон, збирати, зберігати та безоплатно надавати дані і/або узагальнену інформацію для її комплексного оброблення.

Згідно з п. 3 Порядку організації та проведення моніторингу в галузі охорони атмосферного повітря, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.03.1999 №343 (далі також - Порядок №343), до суб`єктів моніторингу атмосферного повітря належать ДСНС, Держсанепідслужба, їх територіальні органи, Мінприроди, підприємства, установи, організації, діяльність яких призводить або може призвести до погіршення стану атмосферного повітря.

З метою методичного забезпечення створення та експлуатації автоматизованих систем екологічного контролю і моніторингу об`єктів підвищеної екологічної небезпеки Міністерством охорони навколишнього природнього середовища було прийнято наказ №148 від 27.03.2009 «Про затвердження Правил створення та експлуатації автоматизованих систем екологічного контролю і моніторингу об`єктів підвищеної екологічної небезпеки та Регламенту створення та функціонування автоматизованих систем екологічного контролю і моніторингу об`єктів підвищеної екологічної небезпеки» (далі також Правила №148).

Пунктом 4 Регламенту наказу №148 створення та функціонування автоматизованих систем екологічного контролю і моніторингу (АСЕКМ) торкається об`єктів підвищеної екологічної небезпеки (ОПЕН).

Відповідно до п. 4.1 Правил №148, на кожному ОПЕН до прийняття рішення щодо створення АСЕКМ необхідно провести попереднє обстеження та обґрунтувати необхідність її створення. Попереднє обстеження має бути здійснено на підставі сумісного рішення керівництва підприємства, керівництва ДЕІ і відповідних територіальних органів та спеціальних підрозділів центрального органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища України.

При попередньому обстеженні ОПЕН представниками ОПЕН, керівництва ДЕІ і відповідних територіальних органів та спеціальних підрозділів центрального органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища України слід визначати та оцінити:

вплив ОПЕН на навколишнє природне середовище;

перелік об`єктів контролю і моніторингу, що знаходяться на ОПЕН;

параметри (обсяги викидів, ЗР тощо) стаціонарних джерел викидів та скидів;

типові умови функціонування ОПЕН.

Пунктом 3.2.1 Правил №148 передбачено, що мета створення АСЕКМ ОПЕН полягає у забезпеченні можливості організації безперервного автоматизованого контролю, аналізу і оцінки інформації про екологічний стан ОПЕН та їх вплив на навколишнє природне середовище в режимі поточного часу; організації надання оперативної та достовірної інформації щодо джерел та чинників екологічної небезпеки для керівництва підприємств, органів державного контролю за станом НПС, органів державного управління, місцевого самоврядування та громадськості.

На кожну АСЕКМ ОПЕН розробляється технічне завдання, згідно з яким здійснюється її проектування, введення в дію та експлуатація і яке має бути погоджено з територіальними органами виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища (пункт 4.1.1 Правил №148).

Реалізація функцій АСЕКМ ОПЕН відбувається шляхом:

проведення безперервного автоматичного вимірювання вмісту забруднюючих речовин у атмосферне повітрі і/або воді засобами вимірювальної техніки, що дозволяють здійснювати контроль у заданому режимі;

здійснення систематичної передачі в автоматичному режимі первинної інформації за результатами вимірювань у бази даних локальних систем екологічного моніторингу ОПЕН;

інформування та оповіщення про випадки перевищень заданих значень ГДК забруднюючих речовин у атмосферному повітрі;

інформування та оповіщення про випадки перевищень встановлених підприємству нормованих значень вмісту забруднюючих речовин у промислових викидах в атмосферне повітря;

інформування та оповіщення про випадки перевищень встановлених підприємству нормованих значень показників складу та властивостей зворотних вод;

інформування та оповіщення про випадки перевищень заданих значень ГДК забруднюючих речовин у водних об`єктах (пункт 4.2.3 Правил №148).

Із системного аналізу вищевказаних нормативно-правових актів вбачається що здійснення моніторингу торкається саме об`єктів підвищеної екологічної небезпеки (ОПЕН).

При цьому, ТОВ «Комплекс Агромарс» відсутнє в Переліку суб`єктів господарювання, які є найбільшими забруднювачами довкілля в Україні по викидах в атмосферне повітря, по скидах забруднених стічних вод у водні об`єкти найбільшими забруднювачами довкілля по обсягу утворення відходів, який розміщено на сайті Мінприроди України.

Враховуючи вищевикладене, а також той факт що ТОВ «Комплекс Агромарс» не відноситься до об`єктів підвищеної екологічної небезпеки та відсутнє в Переліку суб`єктів господарювання, які є найбільшими забруднювачами довкілля в Україні, вважаємо що Департаментом екології та природних ресурсів Київської ОДА було протиправно передбачені абз. 1-5 п. 2.5.1 дозволу Департаменту екології та природних ресурсів Київської обласної державної адміністрації від 31.01.2019 №3221882001-6.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (частина друга статті 77 КАС України).

Враховуючи, що відповідачами не спростовано доводів позивача, суд доходить висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, а надані позивачем докази є достатніми для прийняття рішення по справі в порядку спрощеного провадження про задоволення адміністративного позову.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з наявних у матеріалах справи платіжного доручення №9623087382 від 15.02.201 р. та №9623087384 від 15.05.2019 р. позивачем під час звернення з даним позовом до суду сплачено судовий збір у розмірі 3 842 грн. Відтак, враховуючи розмір задоволених позовних вимог, суд вказує про присудження на користь позивача судових витрат по сплаті судового збору у межах вказаної суми.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 139, 242- 243, 245-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Комплекс Агромарс» (02094, м. Київ, вул. Пожарського, 3, код ЄДРПОУ 30160757) задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення у формі листа-погодження Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області від 03.01.2019 №10-04.3-01/106 в частині умов погодження дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами ТОВ «Комплекс Агромарс», а саме:

«- Проведення розрахунку розсіювання забруднюючих речовин в атмосферне повітря на період поетапного зниження викидів забруднюючих речовин (тривалість кожного етапу та необхідне зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин на кожному етапів встановлюються територіальними органами Мінприроди України, органом виконавчої влади Автономної республіки Крим з питань охорони навколишнього природнього середовища, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями за погодженням з Держсанепідслужбою України). Узгоджений з вищевказаними установами план щодо поетапного зниження викидів забруднюючих речовин, відповідно до вимог п. 2.10 наказу Мінприроди №108 від 09.03.2006 «Про затвердження інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсягів викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців», представити до Головного управління протягом I кварталу 2019 року.

Розробити пропозиції щодо дозволених обсягів викидів з урахуванням поетапного зниження викидів із зазначенням тривалості кожного етапу відповідних обсягів викидів, відповідно до вимог п. 2.13 наказу Мінприроди №108 від 09.03.2006 «Про затвердження інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсягів викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців». Розроблені пропозиції щодо дозволених обсягів викидів з урахуванням поетапного зниження викидів із зазначенням тривалості кожного етапу відповідних обсягів викидів представити до Головного управління протягом I кварталу 2019 року.

Проведення щомісячного моніторингу рівня забруднення атмосферного повітря на межі санітарно-захисної зони та житлової забудови відповідно до вимог п. 2.10 наказу Мінприроди від 09.03.2006 «Про затвердження інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсягів викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців» протягом 2019 року.».

3. Визнати протиправним та скасувати рішення у формі листа-погодження Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області від 25.01.2019 №10-04.1-12/807 в частині умов погодження дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами ТОВ «Комплекс Агромарс», а саме:

«- Проведення розрахунку розсіювання забруднюючих речовин в атмосферне повітря на період поетапного зниження викидів забруднюючих речовин (тривалість кожного етапу та необхідне зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин на кожному етапів встановлюються територіальними органами Мінприроди України, органом виконавчої влади Автономної республіки Крим з питань охорони навколишнього природнього середовища, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями за погодженням з Держсанепідслужбою України). Узгоджений з вищевказаними установами план щодо поетапного зниження викидів забруднюючих речовин, відповідно до вимог п. 2.10 наказу Мінприроди №108 від 09.03.2006 «Про затвердження інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсягів викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців», представити до Головного управління протягом I кварталу 2019 року.

Розробити пропозиції щодо дозволених обсягів викидів з урахуванням поетапного зниження викидів із зазначенням тривалості кожного етапу відповідних обсягів викидів, відповідно до вимог п. 2.13 наказу Мінприроди №108 від 09.03.2006 «Про затвердження інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсягів викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців». Розроблені пропозиції щодо дозволених обсягів викидів з урахуванням поетапного зниження викидів із зазначенням тривалості кожного етапу відповідних обсягів викидів представити до Головного управління протягом I кварталу 2019 року.

Проведення щомісячного моніторингу рівня забруднення атмосферного повітря на межі санітарно-захисної зони та житлової забудови відповідно до вимог п. 2.10 наказу Мінприроди від 09.03.2006 «Про затвердження інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсягів викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців» протягом 2019 року.»

4. Визнати протиправним та скасувати дозвіл Департаменту екології та природних ресурсів Київської обласної державної адміністрації від 31.01.2019 №3221882001-6 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами в частині умов:

«- Проведення розрахунку розсіювання забруднюючих речовин в атмосферне повітря на період поетапного зниження викидів забруднюючих речовин (тривалість кожного етапу та необхідне зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин на кожному етапів встановлюються територіальними органами Мінприроди України, органом виконавчої влади Автономної республіки Крим з питань охорони навколишнього природнього середовища, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями за погодженням з Держсанепідслужбою України). Узгоджений з вищевказаними установами план щодо поетапного зниження викидів забруднюючих речовин, відповідно до вимог п. 2.10 наказу Мінприроди №108 від 09.03.2006 «Про затвердження інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсягів викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців», представити до Головного управління протягом I кварталу 2019 року.

Розробити пропозиції щодо дозволених обсягів викидів з урахуванням поетапного зниження викидів із зазначенням тривалості кожного етапу відповідних обсягів викидів, відповідно до вимог п. 2.13 наказу Мінприроди №108 від 09.03.2006 «Про затвердження інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсягів викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців». Розроблені пропозиції щодо дозволених обсягів викидів з урахуванням поетапного зниження викидів із зазначенням тривалості кожного етапу відповідних обсягів викидів представити до Головного управління протягом I кварталу 2019 року.

Проведення щомісячного моніторингу рівня забруднення атмосферного повітря на межі санітарно-захисної зони та житлової забудови відповідно до вимог п. 2.10 наказу Мінприроди від 09.03.2006 «Про затвердження інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсягів викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців» протягом 2019 року.»

та в частині абз. 1-5 п. 2.5.1 - « 2.5.1. Граничнодопустимі викиди в атмосферу в рамках Дозволу повинні тлумачитись наступним чином:

Безперервний моніторинг:

а) Жоден середній показник за 24 годин не повинен перевищувати граничнодопустимі величини дозволених викидів.

б) 97 % усіх середніх показників за 20 хвилин при постійному вимірюванні граничнодопустимі величини дозволених викидів.

в) 3 % середніх значень виміряних за двадцятихвилинний інтервал не повинні перевищувати 1,2 встановленого значення нормативу граничнодопустимого викиду.»

5. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Комплекс Агромарс» (02094, м. Київ, вул. Пожарського, 3, код ЄДРПОУ 30160757) сплачений ним судовий збір у розмірі 1921,00 (однієї тисячі дев`ятсот двадцять однієї) гривні за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області (08133, Київська область, м. Вишневе, вул. Балукова, 22, ЄДРПОУ 40323081).

6. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Комплекс Агромарс» (02094, м. Київ, вул. Пожарського, 3, код ЄДРПОУ 30160757) сплачений ним судовий збір у розмірі 1921,00 (однієї тисячі дев`ятсот двадцять однієї) гривні за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту екології та природних ресурсів Київської обласної державної адміністрації (01004, м. Київ, вул. Басейна ? А. ЄДРПОУ 38750794).

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295, 296 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя І.П. Васильченко

Джерело: ЄДРСР 83798477
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку