open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 серпня 2019 р.

№ 400/1346/19

м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Мельника О.М., розглянув у спрощеному провадженні в порядку письмового адміністративну справу

за позовом:

Державна служба геології та надр України, вул. Антона Цедіка, 16, м.Київ 57,03057

до відповідача:

Товариства з обмеженою відповідальністю " Новотрейд ЛТД", вул. Чкалова, 20/4, м.Миколаїв,54017

про:

припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу від 18.12.2007 року №4583,

ВСТАНОВИВ:

Державна служба геології та надр України (надалі - позивач) звернулась із адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Новотрейд ЛТД" (надалі - відповідач), в якому просить суд припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4583 від 18.12.2007 р., виданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Новотрейд ЛТД".

В обґрунтування своїх вимог позивач вказав на те, що перевіркою відповідача встановлені факти порушення ним умов надрокористування. Позивач неодноразово надавав відповідачу строк для самостійного усунення порушень і відповідач, на час подання позову, частково усунув виявлені порушення. Разом із тим, неусунуті порушення, позивач розцінив як достатні підстави для анулювання спеціального дозволу на користування надрами.

Ухвалою від 11.05.2019 року Миколаївський окружний адміністративний суд відкрив провадження у справі № 400/1346/19 та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

Відповідач адміністративний позов не визнав, у своєму відзиві просив в його задоволенні відмовити з тих підстав, що ТОВ «Новотрейд ЛТД» в повному обсязі оплатило послуги ТОВ «Земельно- архітектурне бюро». Неоформлення прав на земельну ділянку не пов`язано з волею відповідача.

За клопотанням представників сторін справу розглянуто в письмовому провадженні.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши наявні в них фактичні дані, суд, встановив наступне.

ТОВ «Новотрейд ЛТД» отримало спеціальний дозвіл від 18.12.2007 № 4583 строком на 20 років на користування надрами Капітанківського родовища: ділянки «Побузька» та «Довгопристанська», з метою видобутку граніту та мігматиту та укладено Угоду про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин № 4583. Крім того, погоджено Програму робіт з видобування гранітів Капітанківського родовища, до яких вносились зміни.

Судом встановлено, що чинною є Угода про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин № 4583 від 25.07.2016 р. та додана до неї Програма робіт.

Азово-Чорноморським міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України з 10.04.2018 р. по 20.04.2018 р. було проведено планову перевірку ТОВ «Новотрейд ЛТД» відносно дотримання останнім вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин.

За результатами перевірки було складено Акт перевірки № 09/4583-М від 20.04.2018 року.

В Акті перевірки зафіксовані наступні порушення умов надрокористування з боку відповідача:

- не виконаний п. 2 Програми робіт. Підготовка матеріалів на отримання земельної ділянки, для потреб, пов`язаних з користуванням надрами в установленому порядку. Строк проведення IV квартал 2016 року - III квартал 2017 р.;

- не виконуються вимоги п.п. 5.3 Угоди про умови користування надрами № 4583 від 25.07.2016 р. щодо: 1) проведення та фінансування роботи у терміни та в межах, зазначених у Програмі робіт; 2) дотримуватися вимог законодавства України, чинних стандартів, правил норм виконання робіт, пов`язаних з користуванням надрами.

На підставі Акту перевірки 09/4583-М від 20.04.2018 р. було винесено припис відносно усунення зазначених в Акті порушень в строк до 21.05.2018 р.

У зв`язку з невиконанням відповідачем зазначених в приписі вимог, наказом Державної служби геології та надр України від 27 червня 2018 року № 216 дію дозволів було зупинено та надано надрокористувачу строк 30 календарних днів для усунення порушень, про що повідомлено відповідача листом № 12858/02/14-18 від 06.07.2018 року.

Листом № 329/03/14-19 від 08.01.2019 року позивачем надано відповідачу строк, з моменту отримання листа, для надання власної позиції (згоди/незгоди) на припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з порушення вимог передбачених спеціальними дозволами.

01.02.2019 року ТОВ "Новотрейд ЛТД" надано відповідь до Держгеонадр про незгоду на припинення права користування надрами.

Оскільки ніяких листів чи інформації про усунення порушень відповідачем до Державної служби геології та надр України не надходило, це стало підставою для звернення позивача до суду з даним позов.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України № 391/2011від 06 квітня 2011 року, Державна служба геології та надр України (Держгеонадра України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Як визначено в ст.14 Кодексу України про надра, одним із видів користування надрами є видобування корисних копалин.

У відповідності до ст.18 Кодексу України про надра, земельні ділянки для користування надрами. Крім випадків передбачених ст.23 цього Кодексу, надаються користувачам надр після одержання ними спеціальних дозволів на користування надрами чи гірничих відводів.

Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

За змістом пункту 13 вказаного Положення Держгеонадра України відповідно до покладених на неї завдань зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами, поновлює їх дію.

Відповідно до частин другої статті 16 Кодексу України про надра спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Згідно пунктів 11, 12 Порядку надання у 2007 році спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого 14 березня 2007 року № 480, Мінприроди з метою раціонального та ефективного використання надр під час надання дозволу встановлює особливі умови користування надрами щодо: вимог, правил і стандартів користування конкретними ділянками надр; якості продукції або робіт; технології видобування та переробки корисних копалин; порядку видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; видів, обсягів і строків виконання робіт на ділянці надр; припинення діяльності, пов`язаної з використанням ділянки надр. Невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, складовою частиною якої є Програма робіт, що укладається між Мінприроди і надрокористувачем.

Невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, складовою частиною якої є Програма робіт, що укладається між Мінприроди і надрокористувачем.

Частиною другою статті 24 Кодексу України про надра передбачено, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

За змістом частини першої - третьої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Згідно з підпунктом 1 пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.

У пункті 23 вказаного Порядку визначено, що право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" .

Верховним Судом України у постановах від 25 червня 2011 року у справі № 21-36а11, від 19 вересня 2011 року у справі № 21-164а11 та від 10 грудня 2013 року у справі № 21-450а13 та постановах Верховного Суду від 10 травня 2018 року у справі № 802/4846/13-а та від 26 червня 2018 року у справі № 802/923/14-а було зроблено правовий висновок про те, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини першої статті 26 Кодексу, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів це право припиняється у судовому порядку.

Зазначена норма спрямована на захист інтересів надрокористувачів шляхом надання їм права вимагати (шляхом надання/висловлення письмової незгоди) від уповноваженого органу судової, а не адміністративної процедури припинення права користування надрами. При цьому, законом презюмується, що саме судовий порядок є додатковою гарантією ефективного захисту прав надрокористувача, що і було забезпечено позивачем у цій справі шляхом звернення до суду.

Отже, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України "Про надра", лише за наявності згоди на це користувача надрами.

Стаття 56 Кодексу України про надра визначає, що основними вимогами в галузі охорони надр є: забезпечення повного і комплексного геологічного вивчення надр; додержання встановленого законодавством порядку надання надр у користування і недопущення самовільного користування надрами; раціональне вилучення і використання запасів корисних копалин і наявних у них компонентів; недопущення шкідливого впливу робіт, пов`язаних з користуванням надрами, на збереження запасів корисних копалин, гірничих виробок і свердловин, що експлуатуються чи законсервовані, а також підземних споруд; охорона родовищ корисних копалин від затоплення, обводнення, пожеж та інших факторів, що впливають на якість корисних копалин і промислову цінність родовищ або ускладнюють їх розробку; запобігання необґрунтованій та самовільній забудові площ залягання корисних копалин і додержання встановленого законодавством порядку використання цих площ для інших цілей; запобігання забрудненню надр при підземному зберіганні нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захороненні шкідливих речовин і відходів виробництва, скиданні стічних вод; додержання інших вимог, передбачених законодавством про охорону навколишнього природного середовища.

Відповідно до частини першої статті 57 Кодексу України про надра у разі порушення вимог статті 56 та інших статей цього Кодексу користування надрами може бути обмежено, тимчасово заборонено (зупинено) або припинено центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або іншим державним органом, уповноваженим на застосування таких заходів реагування, в порядку, встановленому законодавством.

З матеріалів справи вбачається, що листом №20 від 18.05.2018 р. ТОВ «Новотрейд ЛТД» повідомило позивача про звернення до Миколаївської обласної державної адміністрації з проханням про надання дозволу на розробку проектів землеустрою по Побузькій ділянці площею 4,6 га та Довгопристанській ділянці площею 8,35 га. та просило продовжити в зв`язку з цим строк для виконання Припису від 20.04.2018 р. на три місяці.

Згідно відповіді Миколаївської обласної державної адміністрації від 19.06.2018 № 2428/0/05-43/3-18, відповідачу було відмовлено в зв`язку з відсутністю повноважень на вирішення цього питання у Миколаївської обласної державної адміністрації та рекомендовано звернутись з цим питанням до ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області.

ТОВ «Новотрейд ЛТД» листом від 19.07.2018 року № 32 звернулося до ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області з проханням надання дозволу на розробку проекту землеустрою для відведення земельної ділянки та передачі її в оренду на термін дії Спеціального дозволу, з метою використання земельної ділянки для видобутку корисних копалин.

Листом-клопотанням від 01.11.2018 року № 2725-01.02-12 TOB «Новотрейд ЛТД» звернулося до Первомайської районної державної адміністрації Миколаївської області з метою організації території та визначення істотних умов використання, функціонального призначення земельної ділянки під кар`єр та розроблення детального плану території земельної ділянки.

За результатом розгляду клопотання Первомайська районна державна адміністрація Миколаївської області видала розпорядження від 27.12.2018 року № 381-р про розробку детального плану території земельної ділянки в межах території Довгопристанської сільської ради Первомайського району, підготовку тристоронньої Угоди з ліцензованою організацією на підготовку даного детального плану.

У вказаному розпорядженні зазначено, що дані роботи проводяться за рахунок коштів ТОВ «Новотрейд ЛТД».

На виконання Розпорядження від 27.12.2018 року № 381-р Первомайської районної державної адміністрації Миколаївської області був укладений тристоронній Договір про надання послуг між Первомайською РДА Миколаївської області, ТОВ «Земельно- архітектурне бюро» та ТОВ «Новотрейд ЛТД» про надання послуг від 22.01.2019 р. на розробку детального плану території пов`язаної з користуванням надрами ТОВ «Новотрейд ЛТД» в межах території Довгопристанської сільської ради Первомайського району Миколаївської області.

Судом встановлено, що в листі від 17.01.2019 року про незгоду на припинення права користування надрами, відповідач повідомив факти щодо виконаних надрокористувачем дій для усунення порушень зазначених в приписі від № 74-14/01. В даному листі також зазначив, що у зв`язку із не можливістю виконання в обумовлені терміни програми робіт, яка є невід`ємною частиною Угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 25.07.2016 № 4583, та з метою приведення у відповідність до норм чинного законодавства вищевказаної Програми робіт і Угоди про умови користування надрами, ТОВ «Новотрейд ЛТД» найближчим часом підготує проект Угоди про умови користування надрами і направить до Державної служби геології та надр України на розгляд і узгодження.

Листом від 30.01.2019 року № 04 до Державної служби геології та надр України відповідач направив підписаний надрокористувачем проект Угоди про умови користування надрами, у т.ч. нову Програму робіт з проханням розглянути і узгодити (підписати) Угоду про умови користування надрами Капітанківського родовища граніту, ділянки «Побузька`та «Довгопристанська».

Листом від 30.01.2019 року № 05 до Державної служби геології та надр України відповідач просив надати термін в тридцять днів для усунення порушень припису № 74- 14/01 від 20.04.2018 року.

В свою чергу, матеріали справи відповіді позивача на листи № 03, 04, 05 відповідача не містять.

Вивчивши матеріали справи, судом встановлено, що необхідною умовою для початку користування надрами згідно зі Спеціальним дозволом № 4583 від 2007 р. було оформлення прав на користування земельною ділянкою, на якій розташовані корисні копалини, щодо яких цей дозвіл надавався.

ТОВ «Новотрейд ЛТД» з 2008 року у відповідності із діючим законодавством, займався підготовкою документації, необхідної для отримання земельних ділянок у користування, що підтверджується долученими до матеріалів справи листами.

Пунктом 2 Програми робіт від 25.07.2016 р. вказано: Підготовка матеріалів на отримання земельної ділянки, для потреб, пов`язаних з користуванням надрами в установленому порядку. Строк проведення робіт: IV квартал 2016 року - III квартал 2017 р.

Суд зазначає, що вказаним пунктом Програми робіт передбачена саме підготовка матеріалів на отримання земельної ділянки, а не оформлення права користування земельної ділянку для потреб, пов`язаних з користуванням надрами.

Крім того, суд зауважує, що ТОВ «Новотрейд ЛТД» не користується надрами Капітанківського родовища: ділянки «Побузька» та «Довгопристанська» та не видобуває корисні копалини без виконання програми робіт.

В зв`язку з тим, що процес отримання земельної ділянки у власність або в користування, встановлений земельним законодавством досить тривалий, складається з декількох етапів - від отримання дозволу на підготовку технічної документації до прийняття рішення про виділення земельної ділянки відповідним державним органом або органом місцевого самоврядування, та залежить не лише від дій суб`єкта, який має намір отримати земельну ділянку.

ТОВ «Новотрейд ЛТД» в повному обсязі сплатило послуги ТОВ «Земельно- архітектурне бюро», що підтверджується копією платіжного доручення № 21 від 21.02.2019 року. ТОВ «Земельно-архітектурне бюро» на замовлення ТОВ «Новотрейд ЛТД» виконані наступні роботи: здійснено топографічну зйомку земельної ділянки, яка розташована в межах території Довгопристанської сільської ради Первомайського району Миколаївської області за межами населеного пункту площею 4,6000 га.; розроблено звіт про стратегічну оцінку детального плану території земельної ділянки, розташованої за межами населеного пункту на території Довгопристанської сільської ради Первомайського району Миколаївської області для потреб, пов`язаних з користуванням надрами; розроблено «Схему інженерно-технічні заходи цивільного захисту» у складі детального плану території вищевказаної земельної ділянки; розроблено детальний план земельної ділянки, яка розташована в межах території Довгопристанської сільської ради Первомайського району Миколаївської області за межами населеного пункту. Відповідач зазначив, що інші умови договору від 22.01.2019 р. будуть виконані у термін, зазначений в договорі.

Отже, судом встановлено, що відповідач виконує всі вимоги, які необхідні для оформлення прав на землю, але з об`єктивних причин не має можливості завершити цей процес, про що неодноразово повідомляв перевіряючий орган та просив продовжити строк для виконання Припису від 20.04.2018 р.

Відповідно до ч. 1. ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною 1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи вищевикладене у сукупності, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.

Судові витрати, відповідно до норм ст.139 КАС України, покласти на Позивача.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову Державної служби геології та надр України (вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ, 03057, код 37536031) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Новотрейд ЛТД" (вул. Чкалова, 20/4, м. Миколаїв, 54017, код 34889044) про припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу від 18.12.2007 року № 4583 - відмовити.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду , або справу було розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається учасниками справи відповідно до статті 297 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням пункту 15.5 Розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя О.М. Мельник

Джерело: ЄДРСР 83680541
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку