УХВАЛА
10 серпня 2019 року
Київ
справа №9901/438/19
адміністративне провадження №П/9901/438/19
Верховний Суд у складі судді-доповідача Касаційного адміністративного суду Калашнікової О.В., розглянувши матеріали позовної заяви ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
10 серпня 2019 року о 15:45 год. до Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду як до суду першої інстанції звернувся ОСОБА_1 (надалі - позивач, ОСОБА_1 ) до Центральної виборчої комісії (далі - ЦВК, відповідач), з позовною заявою в якій просив:
визнати позачергові вибори народних депутатів України 21 липня 2019 року такими, що не відповідають вільному волевиявленню українського народу;
скасувати офіційні результати позачергових виборів народних депутатів України від 21 липня 2019 року, встановлені протоколами ЦВК про результати виборів народних депутатів України у загальнодержавному виборчому окрузі в межах відповідних одномандатних виборчих округів, у тому числі з поміткою «Уточнений», та протоколу у загальнодержавному виборчому окрузі в межах закордонного виборчого округу з виборів народних депутатів України на позачергових виборах 21 липня 2019 року.
Вирішуючи питання про відкриття провадження у справі за вказаним позовом, Верховний Суд прийшов до висновку про залишення позовної заяви без руху з огляду на наступне.
Відповідно до пункту 3 частини першої статті 171 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, чи відповідає позовна заява вимогам, встановленим статтями 160, 161, 172 цього Кодексу.
Частиною першою статті 2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Пунктом 8 частини першої статті 4 КАС України встановлено, що позивач - особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано позов до адміністративного суду, а також суб`єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подано позов до адміністративного суду.
Відповідно до пункту 4 частини п`ятої статті 160 КАС України в позовній заяві зазначається зміст позовних вимог і виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги.
Тобто, зміст позовних вимог нерозривно пов`язаний із способом захисту порушеного права, свободи чи інтересу позивача. А тому, для забезпечення ефективного захисту прав, свобод інтересів позивача, порушене право та спосіб його захисту повинні у позові формулюватись чітко і зрозуміло.
Відповідно до частини першої статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.
Статтями 69, 70, 71 Конституції України встановлено, що народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії. Право голосу на виборах і референдумах мають громадяни України, які досягли на день їх проведення вісімнадцяти років. Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення.
У свою чергу, організацію і порядок проведення виборів народних депутатів України визначає Закон України від 17 листопада 2011 року № 4061-VI "Про вибори народних депутатів України" (надалі - Закон № 4061-VI).
Відповідно до частини першої статті 6 Закону № 4061-VI вибори депутатів є вільними. Громадянам України забезпечуються умови для вільного формування своєї волі та її вільного виявлення при голосуванні.
Статтею 12 Закону N 4061-VI встановлено, що суб`єктами виборчого процесу є:
1) виборець;
2) Центральна виборча комісія, а також інша виборча комісія, утворена відповідно до цього Закону;
3) партія, що висунула кандидата у депутати;
4) кандидат у депутати, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом;
5) офіційний спостерігач від партії, яка висунула кандидатів у депутати у загальнодержавному окрузі, від кандидата у депутати в одномандатному окрузі, від громадської організації, який зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом (далі - офіційний спостерігач від партії, кандидата у депутати, громадської організації).
Згідно з частиною другою статті 273 КАС України виборець, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.
Зі змісту позовної заяви вбачається, що позивач, звертаючись до Верховного Суду із цим позовом, просить захистити права його та усіх виборців щодо проведення виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року та встановлення їх результатів без вільного волевиявлення українського народу. Проте, ОСОБА_1 не конкретизує в чому саме полягає безпосереднє порушення його виборчих прав або інтересів щодо участі у виборчому процесі, захист яких передбачено діючим законодавством.
Згідно з частинами першою, другою статті 169 КАС України суддя, встановивши що позовну заяву подано без додержання вимог, встановлених статтями 160, 161 цього Кодексу, протягом п`яти днів з дня подання позовної заяви постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху, у якій зазначаються недоліки позовної заяви, спосіб і строк їх усунення, який не може перевищувати десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху.
Таким чином, приходжу до висновку про залишення позову ОСОБА_1 без руху із наданням йому строку для усунення вказаного недоліку шляхом складання нової позовної заяви із чітким формулюванням його порушених прав як виборця або як іншого суб`єкту виборчого процесу.
Враховуючи скорочені строки розгляду справ даної категорії, для усунення зазначених недоліків позивачу встановлюється строк - до 10:00 год. 11 серпня 2019 року.
На підставі викладеного, керуючись статтями 160, 169, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - залишити без руху.
Надати позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви до 10:00 год. 11 серпня 2019 року.
Роз`яснити, що у разі невиконання вимог цієї ухвали в установлений судом строк позовна заява разом із доданими до неї матеріалами буде повернута.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання і не оскаржується.
...........................
О.В. Калашнікова,
Суддя Верховного Суду