open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 580/2437/19
Моніторити
Ухвала суду /03.09.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.09.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /10.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /08.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /08.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /05.08.2019/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /02.08.2019/ Черкаський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 580/2437/19
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /03.09.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.09.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /10.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /08.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /08.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /05.08.2019/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /02.08.2019/ Черкаський окружний адміністративний суд

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 580/2437/19 Прізвище судді (суддів) першої інстанції:

С.М. Гарань

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 серпня 2019 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Костюк Л.О.;

суддів: Земляної Г.В., Пилипенко О.Є.;

за участю секретаря: Несін К.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду апеляційні скарги Кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 ОСОБА_1 , представника Кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року висунутого ПОЛІТИЧНОЮ ПАРТІЄЮ «СЛУГА НАРОДУ» ОСОБА_2 - ОСОБА_3 , представника Кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №198 на позачергових виборах народних депутатів України ОСОБА_4 - ОСОБА_5 на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 05 серпня 2019 року (розглянута у відкритому судовому засіданні у порядку загального позовного провадження, м.Черкаси) у справі за адміністративним позовом Кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №198 ОСОБА_6 до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №198, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №198 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019, висунутий ПОЛІТИЧНОЮ ПАРТІЄЮ «СЛУГА НАРОДУ» ОСОБА_7 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача кандидат в народні депутати України на позачергових виборах до Верховної Ради України 21.07.2019 по одномандатному виборчому округу №198 ОСОБА_29, про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування протоколу і зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И Л А:

02 серпня 2019 року, Кандидат в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №198 ОСОБА_6 (далі - позивач) звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з позовом до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі №198 (далі -відповідач), в якому просив:

- визнати протиправними дії окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №198 від 29.07.2019 щодо складання протоколу про підсумки голосування на одномандатному виборчому окрузі №198;

- визнати протокол про підсумки голосування на одномандатному виборчому окрузі №198 від 29.07.2019 протиправним;

- провести повторний повний перерахунок голосів на одномандатному виборчому окрузі №198.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що 21 липня 2019 року о 20 год. 00 хв. окружна виборча комісія № 198 після закінчення голосування розпочала засідання з питань прийняття протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року на виборчих дільницях одномандатного виборчого округу №198.

Відповідачем 29.07.2019 були складені протоколи про підсумки голосування на загальнодержавному багатомандатному та одномандатному виборчому окрузі №198.

Дані підсумки голосування зазначені в оскаржуваному протоколі на загальнодержавному багатомандатному та одномандатному виборчому окрузі №198, що містить суттєві розбіжності, що ставить під сумнів зазначені підсумки голосування по всіх виборчих дільницям та унеможливлює їх затвердження Центральною виборчою комісією.

Так, різниця між особами, які отримали бюлетень для голосування і тими, хто проголосував у одномандатному виборчому окрузі складає 4450.

Крім того вказує, що протоколи про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях в одномандатному виборчому окрузі №198 після проведення голосування доставлялися ДВК до ОВК для вирішення питання про прийняття.

Відповідно ОВК повинна була приймати рішення про прийняття протоколів по кожній виборчій дільниці окремо, але таких рішень не приймалось, а оформлювалось записами секретаря комісії, які були зроблені під час безперервного засідання окружної виборчої комісії.

Це на переконання позивача є суттєвим порушенням, що вплинуло на підсумки голосування по всьому одномандатному виборчому окрузі.

Крім того, записи секретаря не містять всіх необхідних відомостей про вчинені членами ОВК дії, зокрема доведення інформації з ІАС, результати голосування та про зміст прийнятих рішень.

Отже, вищенаведене свідчить про те, що рішення щодо прийняття спірних ДВК відповідачем не приймалося, оскільки такі не містяться в протоколі засідання окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 198, тому вбачається бездіяльність відповідача щодо неприйняття рішень.

Також позивачем вказано, що відповідач в порушення вимог виборчого законодавства України склав протокол окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №198 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №198 від 29.07.2019, без проведення повторного підрахунку голосів на дільничних виборчих комісіях №710239, №710243, №710249, №710511, №710520, №710523, №710529, №710532, №710534, №710537, №710539, №710737, №710902, №710915, №710916.

За твердженням позивача станом на момент складення оскаржуваного протоколу перерахунок голосів по зазначеним виборчим дільницям ще не закінчився, тому відповідно дані про голосування в підсумковому протоколі будуть змінені, тобто дані в підсумковому протоколі від 29.07.2019 є недостовірними.

Також позивач вказує, що в процесі перерахунку голосів на виборчих дільницях було виявлено системні порушення виборчого законодавства, що полягали в наступному: голосування не за місцем перебування; масове неправильне погашення бюлетенів; разом із зіпсованими бюлетенями виявлений бюлетень з позначкою голосування за одного з кандидатів; неспівпадіння кількості виборців, які прийшли на вибори і осіб, які проголосували; виявлення бюлетеня з позначкою голосування з невідрізаним контрольним талоном.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 05 серпня 2019 року у задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду, позивач - кандидат в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 ОСОБА_6 , подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, порушення норм матеріального права, просив скасувати судове рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі. Крім того просив скасувати пртокол про підсумки голосування на одномандатному виборчому окрузі №198 від 02.08.2019 року.

Доводи апеляційної скарги аналогічні доводам позовної заяви.

Також апелянт зазначив, що записи секретаря окружної виборчої комісії не є належним та допустимим доказом того, що комісія досліджувала, голосувала, тобто приймала рішення під час прийняття від вищевказаних дільничних виборчих комісій протоколів про підрахунок голосів виборців.

Крім того апелянт навів, що інформація з ІАС «Вибори народних депутатів України» про виявлення помилок по спірним протоколам, не підписувалась і не передавалась голові окружної виборчої комісії, оскільки ці ID- протоколи, що находяться в матеріалах справи і прийнятті судом першої інстанції як належний доказ, не підписані ні системним адміністратором, ні головою окружної виборчої комісії, як то передбачено п.4.4 Порядку використання окружними виборчими комісіями з виборів народних депутатів України інформаційно-аналітичної системи «Вибори народних депутатів України», прийнятий постановою Центральної виборчої комісії від 6 червня 2019 року № 954 (надалі Порядок № 954).

Також апелянтом підкреслено, що суд першої інстанції не встановив наявність або відсутність підстав для проведення повторного підрахунку голосів на вказаних виборчих дільницях, що можна зробити лише при дослідженні первинно поданих протоколів ДВК примірника 1 та примірника 2, на підставі яких у подальшому були складені протоколи про підрахунок голосів з поміткою «Уточнений».

Також, з апеляційною скаргою на рішення суду звернувся представник третьої особи - кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року висунутий ПОЛІТИЧНОЮ ПАРТІЄЮ «СЛУГА НАРОДУ» ОСОБА_8 - ОСОБА_3 , в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції як таку, що постановлена з порушенням норм матеріального та процесуального права, та прийняти нову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог.

Крім того, 07 серпня 2019 року надійшла апеляційна скарга представника кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №198 на позачергових виборах народних депутатів України ОСОБА_4 - ОСОБА_5 , в якій просить змінити рішення суду першої інстанції у зв`язку із тим, що судом першої інстанції в повній мірі не досліджено обставини справи.

09 серпня 2019 року, до початку розгляду справи по суті суддею Мельничуком В.П. подано заяву про самовідвід, керуючись п. 4 ч. 1 ст. 36 КАС України

Зазначену вище заяву обґрунтовано тим, що Шостий апеляційний адміністративний суд у складі головуючого судді: Мельничука В.П., суддів: Ісаєнко Ю.А., Лічівецького І.О. переглядалась справа №580/2430/19 в аналогічних правовідносинах.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 08 серпня 2019 року по справі № 580/2430/19 апеляційну скаргу у даній справі - залишено без задоволення, а рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 03 серпня 2019 року - без змін.

Ухвалою колегії суддів Шостого апеляційного адміністративного суду від 09 серпня 2019 року заяву про самовідвід судді Мельничука В.П. - задоволено, відведено суддю Мельничука В.П. від розгляду справи № 580/2437/19 та передано справу для повторного розподілу в порядку, встановленому частиною 1 статті 31 цього Кодексу.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 09 серпня 2019 року, дана справа передана на розгляд колегії суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі судді-доповідача Костюк Л.О. та суддів Земляна Г.В., Пилипенко О.Є.

09 серпня 2019 року на електронну адресу Шостого апеляційного адміністративного суду представником Кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року висунутого ПОЛІТИЧНОЮ ПАРТІЄЮ «СЛУГА НАРОДУ» ОСОБА_2 - ОСОБА_3 направлено заяву про відвід судді Мельничука В.П.

Також, 09 серпня 2019 року до Шостого апеляційного адміністративного суду позивачем подано заяву про відвід судді Мельничука В.П.

Під, час розгляду справи у судовому засіданні заявники відмовились від поданих вище заяв про відвід судді Мельничука В.П., оскільки ухвалою колегії суддів Шостого апеляційного адміністративного суду від 09 серпня 2019 року заяву про самовідвід судді Мельничука В.П. - задоволено.

Колегія суддів звертає увагу, що відповідач надав відзив на апеляційну скаргу, підписаний Головою ОВК одномандатномго виборчого округу №198 - Єрміловою А.Г., відповідно до якого вважає, що апеляційна скарга ОСОБА_6 та ОСОБА_9 має підстави до задоволення.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку, що апеляційні скарги підлягають частковому задоволенню, а постанова суду - частковому скасуванню з таких підстав.

Щодо заяви позивача про уточнення позовних вимог, колегія суддів зазначає наступне.

Так, відповідно до протоколу судового засідання від 04.08.2019 року судом першої інстанції закінчено підготовче засідання.

04.08.2019 року об 10 годині розпочато судове засідання.

04.08.2019 року відповідно до шампу вхідної кореспонденції №18779/19 об. 14 год. 39 хвилин позивачем подано заяву про уточнення позовних вимог.

Відповідно до ч.3 ст.47 КАС України, зміна предмета або підстав позову при новому розгляді справи допускається в строки, встановлені частиною першою цієї статті, лише у випадку, якщо це необхідно для захисту прав позивача у зв`язку із зміною фактичних обставин справи, що сталася після закінчення підготовчого засідання, або, якщо справа розглядалася за правилами спрощеного позовного провадження - початку першого судового засідання при первісному розгляді справи.

На підставі зазначеного, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, а саме щодо відсутності підстав для її прийняття, оскільки вказана заява подана після закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду, та розглянув позовну заяву в межах позовних вимог, що заявлені позивачем у поданому адміністративному позові.

Надаючи правову цінку обставинам та матеріалам справи, а також наданим додатковим поясненням та запереченням сторін, колегія суддів зазначає наступне.

Указом Президента України №303/2019 від 21 травня 2019 року «Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів» припинено достроково повноваження Верховної Ради України восьмого скликання та призначено позачергові вибори до Верховної Ради України на 21 липня 2019 року.

Постановою Центральної виборчої комісії від 25 червня 2019 року № 1288 «Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, висунутих ПП «СЛЛУГА НАРОДУ» (додаток 22) ОСОБА_6 зареєстровано кандидатом в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.

Треті особи ОСОБА_8 та ОСОБА_4 також зареєстровані кандидатами у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.

Станом на 20.00 год. 21 липня 2019 року до складу окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України № 198 входили: голова - ОСОБА_31, заступник - ОСОБА_32, секретар - ОСОБА_33, члени комісії - ОСОБА_34, ОСОБА_35 , ОСОБА_30 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23

21 липня 2019 року о 20.00. окружна виборча комісія № 198 після закінчення голосування розпочала засідання з питань прийняття протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року на виборчих дільницях одномандатного виборчого округу № 198.

29 липня 2019 року складено протокол про підсумки голосування на одномандатному виборчому окрузі №198, який на переконання позивача є протиправним, оскільки складений з численними порушеннями містить неточності, та крім іншого без проведення повторного підрахунку голосів на дільничних виборчих комісіях №710239, №710243, №710249, №710511, №710520, №710523, №710529, №710532, №710534, №710537, №710539, №710737, №710902, №710915, №710916, які були отримані 01.08.2019 р., які не відповідають вимогам законодавства з огляду на наступне.

Правове регулювання даних правовідносин врегульовано Констиуцією України та Законом України «Про вибори народних депутатів України» від 17.11.2011 року № 4061-VI (далі - Закон № 4061-VІ).

Згідно ч. 3 ст. 77 Конституції України, порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом.

Організація і порядок виборів народних депутатів України визначені Законом України «Про вибори народних депутатів України» (далі - Закон № 4061).

Згідно із ч.ч. 1-2, 5, 6 ст. 11 Закону № 4061-VI виборчий процес - це здійснення суб`єктами, визначеними статтею 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом.

Виборчий процес включає такі етапи, зокрема, підрахунок голосів виборців та встановлення підсумків голосування; встановлення результатів виборів депутатів та їх офіційне оприлюднення.

У випадках, передбачених цим Законом, виборчий процес включає також такі етапи: повторне голосування; підрахунок голосів виборців та встановлення підсумків повторного голосування.

Виборчий процес здійснюється на засадах; дотримання принципів виборчого права, зазначених у статтях 2 - 10 цього Закону; законності та заборони незаконного втручання будь-кого у цей процес; політичного плюралізму та багатопартійності; публічності і відкритості; свободи передвиборної агітації, рівнаїо доступу всіх кандидатів у депутати і партій - суб`єктів виборчого процесу до заообі» масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками (власниками) яких є партії, кандидати у депутати в одномандатному окрузі; неупередженості органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, судів підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових службових осіб до партій - суб`єктів виборчого процесу, кандидатів у депутати.

Відповідно до частини 1 статті 12 Закону № 4061-VI, суб`єктами виборчого процесу є: 1) виборець; 2) Центральна виборча комісія, а також інша виборча комісія, утворена відповідно до цього Закону; 3) партія, що висунула кандидата у депутати: 4) кандидат у депутати, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом; 5) офіційний спостерігач від партії, яка висунула кандидатів у депутати у загальнодержавному окрузі, від кандидата у депутати в одномандатному окрузі, від громадської організації, який зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом (далі - офіційний спостерігач від партії, кандидата у депутати, громадської організації).

Частиною 5 статті 11 Закону № 4061-VI виборчий процес включає такі етапи: 1) висування кандидатів у депутати; 2) утворення виборчих комісій (крім Центральної виборчої комісії); 3) реєстрація кандидатів у депутати; 4) проведення передвиборної агітації; 5) утворення спеціальних виборчих дільниць, що існують на тимчасовій основі; 6) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 7) голосування; 8) підрахунок голосів виборців та встановлення підсумків голосування: 9) встановлення результатів виборів депутатів та їх офіційне оприлюднення; 10) припинення повноважень окружних та дільничних виборчих комісій.

У випадках, передбачених цим Законом, виборчий процес включає також такі етапи: повторне голосування; підрахунок голосів виборців та встановлення підсумків повторного голосування.

Частиною 1, пунктом 4 частини 2 статті 13 Закону № 4061-VI визначено, що підготовка і проведення виборів депутатів здійснюються публічно і відкрито. Публічність і відкритість виборчого процесу у діяльності виборчих комісій забезпечуються шляхом оприлюднення підсумків голосування і результатів виборів депутатів.

Відповідно до пункту 2 частини 1, пункту 2 частини 2 статті 24 Закону № 4061-VI систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення виборів депутатів, становлять окружні виборчі комісії. Повноваження виборчих комісій щодо підготовки та проведення виборів депутатів здійснюються окружної виборчої комісії - у межах одномандатного округу.

Згідно із п.п. 1, 16-17 ч. 2 ст. 31 Закону № 4061-VI окружна виборча комісія: забезпечує підготовку та проведення виборів депутатів в одномандатному окрузі та в загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу; встановлює підсумки голосування в загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, складає протоколи про підсумки голосування, передає протоколи та іншу виборчу документацію, передбачену цим Законом, Центральній виборчій комісії; визнає голосування на виборчій дільниці недійсним у випадках, передбачених цим Законом.

Статтею 94 Закону № 4061-VI визначено, що з моменту закінчення голосування окружна виборча комісія розпочинає засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі. На цей час члени окружної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.

Частиною 2 ст. 94 Закону № 4061-VI визначено, що окружна виборча комісія опрацьовує відомості, зазначені у частині тринадцятій статті 85 цього Закону, та передає такі відомості до Центральної виборчої комісії через автоматизовану інформаційно-аналітичну систему не пізніше 24 години дня голосування. Центральна виборча комісія невідкладно оприлюднює зазначені відомості на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Нормою ч. 3 ст. 94 Закону № 4061-VI, передбачено, що засідання окружної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

Відповідно ч. 4 ст. 94 Закону № 4061-VI передбачено, що на засіданні окружної виборчої комісії, зазначеному в частині першій цієї статті, голова окружної виборчої комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною дванадцятою статті 91 цього Закону. Час прийняття окружною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання окружної виборчої комісії.

Згідно ч. 5 ст. 94 Закону № 4061-VI визначено, що при прийнятті документів дільничної виборчої комісії окружна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами. У разі повної комплектності виборчих документів та цілісності упаковки усіх пакетів відкриваються почергово пакети з протоколами про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі та оголошуються відомості, зазначені у них. За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до окружної виборчої комісії, що надійшли до окружної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, окружна виборча комісія окремо по виборах у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі приймає одне з рішень: прийняти виборчі документи від дільничної виборчої комісії та врахувати відомості протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі при встановленні підсумків голосування в межах виборчого округу; відмовити у прийнятті виборчих документів по загальнодержавному округу в межах одномандатного округу та (або) одномандатному округу від дільничної виборчої комісії та зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу (протоколів) з поміткою «Уточнений»; провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Законом по виборах у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) в одномандатному окрузі.

Відповідно до ч. 7- 9 Закону № 4061-VI, протоколи дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі почергово, в порядку відкриття пакетів з відповідними протоколами, розглядаються окружною виборчою комісією після оголошення відомостей, зазначених у відповідному протоколі.

У разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, окружна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію внести зміни до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці шляхом складання протоколу (протоколів) про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі з поміткою «Уточнений» відповідно до пункту 2 частини п`ятої цієї статті, про що зазначається у протоколі засідання окружної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до окружної виборчої комісії примірники протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у частині дванадцятій статті 91 цього Закону, зберігаються в окружній виборчій комісії.

У разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують внесення змін до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці, окружна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини п`ятої цієї статті із зазначенням про виявлені виправлення, помилки та неточності. Таке рішення додається до протоколу дільничної виборчої комісії.

Дільнична виборча комісія зобов`язана у строк, визначений окружною виборчою комісією, розглянути питання про внесення змін до відповідного протоколу без перерахунку виборчих бюлетенів. Протокол (протоколи) з поміткою «Уточнений» транспортується до окружної виборчої комісії в порядку, встановленому статтею 93 цього Закону. Час прийняття окружною виборчою комісією протоколу (протоколів) дільничної виборчої комісії з поміткою «Уточнений» і занесені до цього протоколу (цих протоколів) відомості фіксуються у протоколі засідання окружної виборчої комісії.

З моменту початку прийняття окружною виборчою комісією документів дільничних виборчих комісій окружна виборча комісія почергово, після ухвалення рішення про врахування відомостей протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях в одномандатному окрузі, на підставі відповідних протоколів дільничних виборчих комісій (у тому числі з поміткою «Уточнений») та повідомлень про зміст таких протоколів дільничних виборчих комісій, переданих за допомогою технічних засобів зв`язку із спеціальних виборчих дільниць, утворених на суднах, що перебувають у день голосування у плаванні під Державним Прапором України, на полярній станції України, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - також протоколу окружної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці, через автоматизовану інформаційно-аналітичну систему передає Центральній виборчій комісії оперативну інформацію про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях одномандатного виборчого округу (із зазначенням усіх відомостей, що містяться у відповідних протоколах дільничних виборчих комісій). Центральна виборча комісія невідкладно оприлюднює зазначені відомості на своєму офіційному веб-сайті.

Колегія суддів звертає увагу на положення ч. 10 Закону № 4061-VI, відповідно до якої за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, їх довіреними особами, уповноваженими особами партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та (або) підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також за наявності акта або письмової заяви чи скарги осіб, зазначених у частині першій статті 93 цього Закону, про порушення вимог цього Закону під час транспортування до окружної виборчої комісії протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів окружна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі.

У разі неможливості усунення без перерахунку виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному окрузі та (або) одномандатному окрузі неточностей у протоколі (протоколах) дільничної виборчої комісії у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також у разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії по загальнодержавному округу та (або) одномандатному округу окружна виборча комісія зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, (ч. 11 ст. 94 Закону №4061-VI).

Частинами 13 та 14 ст. 94 Закону № 4061-VI встановлено, що повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється окружною виборчою комісією з обов`язковою участю членів дільничної виборчої комісії, які передакль виборчу документацію, після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій, у повторному підрахунку окружною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право бути присутніми усі члени цієї дільничної виборчої комісії; при цьому можуть бути присутніми кандидати у депутати, їх довірені особи, уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі. Окружна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.

З метою забезпечення публічності та відкритості виборчого процесу з виборів народних депутатів України, спостереження за ходом і результатами голосування, своєчасного отримання та оприлюднення Центральною виборчою комісією передбаченої Законом України «Про вибори народних депутатів України» інформації, надання інформаційно-аналітичної підтримки суб`єктам виборчого процесу розроблено Порядок використання окружними виборчими комісіями з виборів народних депутатів України інформаційно-аналітичної системи «Вибори народних депутатів України» Єдиної інформаційно-аналітичної системи «Вибори», затверджений постановою Центральної виборчої комісії від 6 червня 2019 року № 954 (далі - Порядок).

Відповідно до вказаного Порядку під час проведення виборів народних депутатів України окружні виборчі комісії з виборів народних депутатів України використовують інформаційно-аналітичну систему «Вибори народних депутатів України» Єдиної інформаційно-аналітичної системи «Вибори» (далі - ІАС «Вибори народних депутатів України»).

Згідно до пункту 1.1 частини 1 Порядку окружна виборча комісія використовує ІАС «Вибори народних депутатів України» під час здійснення нею, зокрема, таких повноважень як встановлення підсумків голосування в межах одномандатного виборчого округу.

Порядком № 350 визначені правила документування діяльності виборчих комісій та комісій з референдумів, крім Центральної виборчої комісії, і встановлює єдиний порядок роботи з документами, пропозиціями (зауваженнями), заявами (клопотаннями), скаргами з моменту їх створення або надходження до відправлення чи передачі на зберігання до відповідної державної архівної установи.

Згідно п.3.1. даного порядку обговорення питання і рішення, що розглядається та приймається на засіданні комісії, фіксуються у протоколі засідання комісії, який оформляється на підставі записів, зроблених під час засідання секретарем комісії чи секретарем засідання комісії за дорученням комісії.

Пунктом 3.2. Порядку № 350 передбачено, що протокол має містити такі реквізити; назву документа: порядковий номер: назву виду діяльності комісії - засідання; назву комісії; дату і місце проведення засідання; загальну кількість членів комісії, кількість присутніх на засіданні членів комісії, кількість осіб, які беруть участь у засіданні на запрошення комісії та без дозволу або запрошення (у разі потреби до протоколу додається реєстраційний листок): порядок денний з формулюванням питань у називному відмінку.

Текст протоколу складається з трьох частин, що починаються словами: «Слухали», «Виступили», «Вирішили» («Постановили»). У протоколі повинні бути відображені зміст та номер постанови, протокольного рішення, протоколу чи акта, які були відповідно прийняті або складені на засіданні комісії.

Протокол засідання комісії оформляє секретар комісії або у передбачених законом випадках - обраний на засіданні зі складу комісії секретар засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів цього засідання, (пункт 3.3.Порядку № 350).

Пунктами 4.1 та 4.2 цього порядку встановлено, що рішення, прийняті на засіданні комісії, підлягають відповідному оформленню. Крім рішень зазначених у пункті 2.2., 2.3 цього Порядку, комісія складає акти та протоколи. Акт комісії засвідчує певний факт або подію, виявлені і визнані комісією. Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією.

Відповідно до пункту 4.3. Порядку № 350, акти і протоколи комісії складаються на її засіданні у кількості примірників та у випадках, передбачених законом, і підписуються всіма присутніми на засіданні членами комісії, підписи яких скріплюються печаткою комісії. Перший примірник акта чи протоколу мають право підписати присутні на засіданні кандидати, особи, визначені відповідним законом про вибори та референдуми.

Приписами пункту 4.4. Порядку № 350 визначено, що постанова, протокольне рішення, прийняті комісії, підлягають подальшому надсилання і оприлюднення (у оприлюдненню відповідно до закону або на оформленню разі якщо за рішенням засіданні для підписання, документ підлягає комісії) протягом одного дня після засідання, якщо інше не встановлено законом.

Пунктом 4.7. Порядку № 350 передбачено, що постанову, протокольне рішення, прийняті на засіданні комісії, підписує головуючий на засіданні комісії.

Рішення комісії також підписує секретар комісії (секретар відповідного засідання комісії), якщо це передбачено відповідним законом України про вибори, референдум.

Порядок № 954 розроблено з метою забезпечення публічності та відкритості виборчого процесу з виборів народних депутатів України, спостереження за ходом і результатами голосування, своєчасного отримання та оприлюднення Центральною виборчою комісією передбаченої Законом України «Про вибори народних депутатів України» інформації, надання інформаційно-аналітичної підтримки суб`єктам виборчого процесу.

Відповідно до пункту 1.1 частини 1 Порядку № 954 окружна виборча комісія використовує ІАС «Вибори народних депутатів України» під час здійснення нею, зокрема, таких повноважень як встановлення підсумків голосування в межах одномандатного виборчого округу.

Згідно із пунктами 4.1 - 4.5 Порядку № 954 з моменту закінчення голосування та початку прийняття окружною виборчою комісією протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та (або) протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях в одномандатному виборчому окрузі окружна виборча комісія засобами ІАС «Вибори народних депутатів України» надає Центральній виборчій комісії оперативну інформацію про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях одномандатного виборчого округу.

Для перевірки правильності заповнення протоколу, повноти та коректності внесених до нього відомостей окружна виборча комісія своїм рішенням визначає члена (членів) комісії, відповідального (відповідальних) за таку перевірку. Під час цієї перевірки, крім візуального контролю, здійснюється контроль відомостей протоколу засобами ІАС «Вибори народних депутатів України».

Невідкладно після оголошення головою окружної виборчої комісії (головуючим на засіданні комісії) змісту протоколу голова (головуючий на засіданні) або визначений комісією член комісії оголошує системному адміністратору (оператору) відомості протоколу та, за наявності, відповідних аісгів з метою введення ним цих відомостей до бази даних системи та перевірки засобами ІАС «Вибори народних депутатів України» правильності заповнення протоколу.

У приміщенні, де відбувається введення та перевірка відомостей протоколу, мають право перебувати системний адміністратор, оператори ІАС «Вибори народних депутатів України», голова, заступник голови та секретар окружної виборчої комісії, члени цієї комісії, кандидати в народні депутати України, а довірені особи, уповноважені особи політичних партій, офіційні спостерігачі Присутність інших осіб у цьому приміщенні забороняється.

У разі правильності заповнення протоколу системний адміністратор (оператор) повинен: роздрукувати інформацію про підрахунок голосів на відповідній виборчій дільниці, підписати та подати її для підпису голові окружної виборчої комісії (головуючому на засіданні) та члену цієї комісії, відповідальному за перевірку правильності заповнення протоколу. Ця інформація про підрахунок голосів виборців зберігається в окружній виборчій комісії до припинення її повноважень: засобами ІАС «Вибори народних депутатів України» передати інформацію про підрахунок голосів виборців до Центральної виборчої комісії. Указані відомості невідкладно оприлюднюються на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Указані відомості невідкладно оприлюднюються на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Якщо за результатами проведеної перевірки у протоколі виявлено неточності чи технічні описки, окружна виборча комісія приймає одне з рішень, передбачених пунктами 2, 3 частини п`ятої статті 94 Закону.

Таким чином, ОВК під час прийняття від ДВК протоколів про підрахунки голосів та у разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують внесення змін до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці, окружна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини п`ятої цієї статті із зазначенням про виявлені виправлення, помилки та неточності. Будь-яке рішення з цього питання приймається лише шляхом голосування усіх членів окружної виборчої комісії більшістю від загального складу комісії, про що обов`язково фіксується у протоколі засідання окружної виборчої комісії.

Отже, члени комісії перед голосуванням повинні бути обізнані про зміст виправлень, помилок та неточностей, щоб вирішити питання чи можуть такі недоліки бути усунути без повторного підрахунку голосів, та не потребують чи вони внесення змін до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці.

Про наявність помилок та неточностей, про їх сутність доводиться до відома членів комісії на підставі інформації системного адміністратора (оператор), який повинен роздрукувати інформацію про підрахунок голосів на відповідній виборчій дільниці, особисто її підписати, подати інформацію голові окружної виборчої комісії (головуючому на засіданні) та члену цієї комісії, відповідальному за перевірку правильності заповнення протоколу для підпису.

Після голосування в протоколі засідання комісії, який оформляє секретар комісії, зазначається про результати голосування та прийняте рішення, і таке рішення підлягає відповідному оформленню.

Отже, відповідно до пункту третього та четвертого Порядку № 350 протокольні рішення, прийняті на засіданні комісії, також підлягають подальшому відповідному оформленню та підписуються головуючим та секретарем засідання комісії.

21 липня 2019 року о 20 год 00 хв. окружна виборча комісія № 198 після закінчення голосування розпочала засідання з питань прийняття протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року на виборчих дільницях одномандатного виборчого округу № 198.

29 липня 2019 року були скпадені протоколи про підсумки голосування на загальнодержавному багатомандатному та одномандатному виборчому окрузі №198, які були отримані 01.08.2019 р.

Колегія суддів зазначає, що не дивлячись на зазначені вимоги законодавства про вибори дані підсумків голосування на загальнодержавному багатомандатному та одномандатному виборчому окрузі №198 містить суттєві розбіжності, що ставить під сумнів зазначені підсумки голосування по всім виборчим дільницям та унеможливливлює їх затвердження Центральною виборчою комісією. Так різниця між особами, які отримали бюлетень для голосування і тими, хто проголосував одномандатному виборчому окрузі складає 4 450.

Крім того, протоколи про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях в одномандатному виборчому окрузі № 198 після проведення голосування доставлялися до ОВК для вирішення питання про прийняття.

Відповідно ОВК повинна була приймати рішення про прийняття протоколів по кожній виборчій дільниці окремо, але таких рішень не приймалось, а оформлювалось записами секретаря комісії, які були зроблені під час безперервного засідання окружної виборчої комісії, які не заслуговують уваги, оскільки вищенаведеними нормами чітко визначено, що про прийняття рішення повинно бути зазначено саме у протоколі засідання комісії, а не в записах (чернетках) секретаря комісії.

Це є суттєвим порушенням, що вплинуло на підсумки голосування по одномандатному виборчому округу.

Крім того, записи секретаря не містять всіх необхідних відомостей про вчинені членами ОВК дії, зокрема доведення інформації з ІАС, результати голосування та про зміст прийнятих рішень.

Зазначені записи секретаря ОВК в судове засідання надані не були, рішень ОВК про прийняття виборчої документації по кожній дільничній виборчій комісії (ДВК) також не були надані в судове засідання.

Колегія суддів зазначає, що свідок - секретар окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №198 ОСОБА_33. показала, то на безперервному засіданні окружної виборчої комісії починаючи з 23 год. 00 хв. 21.07.2019 по 23.07.2019 здійснювалось прийняття документів ДВК . які оглядалися у порядку ч. 4 ст. 94 Закону № 4061-УІ та по них приймалися рішення передбачені ч. 5 вказаної ст. 94 Закону № 4061-УІ. а саме про прийняття виборчих документів або зобов`язання ДВК виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколів з відміткою «Уточнений». Відомості щодо часу прийняття та дати прийняття рішень та результатів голосування заносилися нею до робочої документації передбачено порядком встановленим ЦВК. Нею дійсно після закінчення безперервного засідання не оформившій протокол безперервного засідання через те. шо до 23.07.2019 здійснювалося приймання документ від дільничних виборчих комісій. 24 та 25 липня 2019 року вона була присутня у судових засіданнях. 26 іа 27 липня 2019 року розглядалися заяви та скарги кандидатів у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №198 ОСОБА_6 та ОСОБА_24 , а також інших осіб, що надходили під час прийняття документації від дільничних виборчих комісій, за результати яких було прийнято рішення про повторний підрахунок голосів на деяких дільничних виборчих комісіях за скаргою ОСОБА_6 . 29.07.2019 було складено підсумковий проіокол. а 30.07.2019 відповідачем було здійснено повторний підрахунок голосів на виконання рішення Шості о апеляційного адміністративного суду від 29.07.2019 у справі №580/2351/19. Після чого було складено підсумковий протокол від 02.08.2019 з відміткою «Уточнений». На її думку протокол безперервного засідання не був складений за браком часу. Хоча відповідно до вимог закону і ЦВК повинен був би виготовлений не пізніше 05.08.2019 Р-

Та вказує, що на момент прийняття судового рішення протокол бесперервного засідання ОВК №198 наданий в судове засідання не був. Будь яких документів, які підтверджують її свідчення, а ні Відповідачем - ОВК №198 надано не було. Не дивлячись на це факт прийняття рішення ОВК щодо прийняття виборчої документації по дільничним виборчим комісіям суд вважав доведеним лише з її слів.

Також, звертає увагу на показання свідка голови ОВК № 198 - ОСОБА_25 (з 21.07 по 05.08.2019 р.), показав, що ним було підписано оскаржуваний протокол з «Окремою думкою», яка долучена до протоколу про підсумки голосування на одномандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу №198 від 29.07.2019 та направлена до Центральної виборчої комісії, думка ним не була оприлюднена, стосувалась порушень, виявлено прийняття документації від дільничних виборчих комісій. Про існує думки підтвердили і свідки ОСОБА_21 , який є членом окружної №198, та секретар комісії ОСОБА_36

Колегія суддів зазначає, що відповідно до показів зазначеного вище свідка рішень ОВК по прийняттяю виборчої документації не приймалось, а лише надиктовувалась секретарю ОВК для її чорнових записів інформація щодо того, хто з членів ДВК привіз виборчу документацію.

Також повідомив суду про те, що дані протоколу про підсумки голосування на одномандатному виборчому округу №198 не відповідають один одному, а саме по п.п. 8, 12, 13 та не несуть на собі арифметичної похибки, а є ознакою можливої фальсифікації виборів. Також він повідомив про спроби впливу на нього та членів ОВК щодо встановлення результатів виборів відповідального ЦВК за виборчий округ - Сторожецького.

Таким ином, рішення викладено однобічно та не в повному обсязі.

Отже, вищенаведене свідчить про те, що будь яких доказів щодо рішень щодо прийняття виборчої документації з ДВК відповідачем в судове засідання надано не було, тому вбачається бездіяльність Відповідача щодо неприйняття рішень та відсутність документального пдітвердження свідчень свідка щодо їх наявності..

Самі по собі записи є неналежними доказами прийняття рішень, оскільки прийняттю рішення відповідно до п. 4.4. Порядку №954 повинні передувати такі дії як роздруківка інформації про підрахунок голосів на відповідній виборчій дільниці; підпис системного адміністратора, подання роздруківки для підпису голові окружної виборчої комісії (головуючому на засіданні); подання роздруківки для підпису члену цієї комісії, відповідальному за перевірку правильності заповнення протоколу.

Зазначені факти встановлені при розгляді справи №580/2351/19 та не підлягають повторному доказуванню.

На підстав вище зазначеного дані про голосування в підсумковому протоколі від 29.07.2019 року та 02.08.2019 року щодо ДВК №№ 710238, 710240, 710242, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710250, 710251, 710252, 710253, 710254, 710255, 710256, 710257, 710258, 710259, 710260, 710261, 710262 є недостовірними.

Колегія суддів звертає увагу на покази свідка системного адміністратора ОСОБА_26 , який зазначав, що протокол підсумків голосування роздрукований системним адміністратором засобами ІАС «Вибори народних депутатів України», дані в систему вводяться ним на підставі даних, наданих ОВК та генеруються в автоматичному режимі, але допускав можливість похибки з огляду на те, що дані він не перевіряє, а також з причин можливого технічного сбою.

Також, допитаний в судовому засіданні представник відповідача визнав, що при складанні і підписанні протоколу про підсумки голосування одномандатному виборчому окрузі, виявив розбіжності у п.п. 8, 12, 13 голосування в порушення ч. 6 ст. 96 Закону № 4061-VI, що не з`ясував причини невідповідності даних в зазначеному протоколі.

Окрім зазначеного вище, колегія суддів звертає увагу на посилання представника кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №198 на позачергових виборах народних депутатів України ОСОБА_4 - ОСОБА_27 щодо помилкових висновків суду першої інстанції в частині щодо визначення суми, що посилання на ч. 5 ст. 97 Закону України «Про вибори народних депутатів України» відповідно до якої суддя суду першої інстанції дійшов до висновку, що саме на Центральну виборчу комісію покладено обов`язок по встановленню підсумків голосування на одномандатному виборчому окрузі № 198, та зазначає наступне.

Згідно з ч. 2 ст. 24 Закону України «Про вибори народних депутатів України», повноваження виборчих комісій щодо підготовки та проведення виборів депутатів здійснюються: Центральної виборчої комісії - на всій території України та в закордонному окрузі; окружної виборчої комісії - у межах одномандатного округу; дільничної виборчої комісії - у межах виборчої дільниці.

Частиною 1 ст. 30 Закону України «Про вибори народних депутатів України» визначено, що повноваження Центральної виборчої комісії щодо підготовки та проведення виборів депутатів визначаються цим Законом, Законом України «Про Центральну виборчу комісію» та іншими законами України.

Пунктами 21, 22 ч. 2 ст. 30 Закону України «Про вибори народних депутатів України» передбачають, що, крім повноважень, визначених Законом України «Про Центральну виборчу комісію». Центральна виборча комісія здійснює повноваження відповідної окружної виборчої комісії у разі ненадходження протоколу від окружної виборчої комісії про підсумки голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу або протоколу окружної виборчої комісії пр. підсумки голосування в одномандатному окрузі у строки, визначені цим Законом, а також у разі бездіяльності окружної виборчої комісії; здійснює інші повноваження, передбачені цим та іншими законами України.

Відповідно до п. 16 ч. 2 ст. 31 Закону України «Про вибори народних депутатів України», окружна виборча комісія, зокрема встановлює підсумки голосування в загальнодерлсавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, складає протоколи про підсумки голосування, передає протоколи та іншу виборчу документацію, передбачену цим Законом, Центральній виборчій комісії.

Згідно ч.ч. 2, 3 ст. 96 Закону України «Про вибори народних депутатів України» відомості про підсумки голосування в одномандатному окрузі цифрами і прописом заносяться до протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному окрузі, форму якого встановлено Центральною виборчою комісією. Відомості, зазначені у пунктах 3-16 частини першої цієї статті, вносяться до протоколу цифрами по кожній виборчій дільниці, що входить до складу одномандатного округу, а також сумарно цифрами і прописом по одномандатному округу. Протокол про підсумки голосування в одномандатному окрузі складається окружною виборчою комісією у кількості примірників, на три більшій, ніж кількість осіб, які входять до складу окружної виборчої комісії. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу.

Відпвідно до ч. 6 цієї ж статті визначає, що якщо після підписання протоколу про підсумки голосування в одномандатному окрузі до відправки його до Центральної виборчої комісії окружна виборча комісія виявила в ньому неточності (описку чи помилку у цифрах), вона на тому ж засіданні розглядає питання про внесення змін до підсумків голосування в одномандатному окрузі шляхом складення нового протоколу, на якому робиться помітка «Уточнений». Протокол з поміткою «Уточнений» виготовляється і підписується у порядку та в кількості примірників, встановлених частиною третьою цієї статті. Складання окружною виборчою комісією протоколу з поміткою «Уточпений» на іншому засіданні комісії без доручення Центральної виборчої комісії не допускається»

Згідно ч. 5 ст. 97 Закону України «Про вибори народних депутатів України», у разі ненадходження до Центральної виборчої комісії протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу або протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному окрузі у строки, визначені цим Законом, Центральна виборча комісія здійснює повноваження відповідної окруясної виборчої комісії щодо встановлення підсумків голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу або в одномандатному окрузі.

Тобто, для виконання Центральною виборчою комісіє обов`язків окружної виборчої комісії потрібна підстава, якою є ненадходження до ЦВК протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному окрузі у строки, визначені ним Законом.

Такі протоколи були надіслані до ЦВК Окружною виборчою комісію в ОВО № 198 спочатку 29.07.2019 року, а в подальшому 02.08.2019 року протокол з поміткою «Уточнений», а тому ЦВК не має підстав і по факту не приймало на себе повноваження Окружної виборчої комісії в ОВО №198.

Станом на 06.08.2019 року ЦВК вже оголосила переможцем в ОВО № 198 кандидата в народні депутати ОСОБА_4 .

Таким чином, саме на окружну виборчу комісію покладено обов`язок по встановленню підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198 незалежно від кількості виборчих дільниць, на яких голосування було визнано недійсним.

На підставі вище зазначеного, колегія суддів приходить до висновку, що в мотивувальній частині рішення суду першої інстанції, а саме в абзаці тридцять сьомому мотивувальної частини оскаржуваного рішення зазначено, що рішення щодо зобов`язання відповідача внести зміни до встановлених підсумків голосування виборців згідно протоколу від 29.07.2019 року Центральна виборча комісія не приймала, що не відповідає дійсним обставинам справи та спростовується дорученням ЦВК від 30.07.2019 року.

Після цього і був складений протокол від 02.08.2019 року з поміткою «Уточнений».

Крім цього, в мотивувальній частині рішення , а саме в абзаці тридцять першому суд першої інстанції зробив висновок, що в порушення ч. 1 ст. 96 Закону України «Про вибори народних депутатів України» відповідач не встановлював підсумки голосування на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів.

Такий висновок суду першої інстанції інстанції зроблений на підставі показів свідків, голови окружної виборчої комісії ОСОБА_25, секретаря Новілової Т.М., члена окружної виборчої комісії ОСОБА_21 та системного адміністратора ОСОБА_26 ,

Проте, цей висновок суду є хибним та не відповідає дійсним обставинам справи.

Так, зазначені судом свідки дійсно підтвердили, що один протокол окружної виборчої комісії, роздрукований системним адміністратором засобами ІАС «Вибори народних депутатів України», однак жоден з цих свідків не зазначав, що результати виборів окружною комісією не встановлювались.

Всі вони лише зазначили, що цифри протоколів окружної виборчої комісії формує сама ІАС, однак це не означає що окружна виборча комісія не встановлює результати виборів по округу на підставі протоколів дільничних виборчих комісій.

Тому, висновок суду про порушення окружною виборчою комісією вимог ч. 1 ст. 96 Закону України «Про вибори народних депутатів України» є хибним, таким що не відповідає дійсним обставинам справи, та підлягає виключенню із мотивувальної частини тексту судового рішення.

Колегія суддів зазначає, що такий текст в рішенні є, але він не впливає на рішення суду по суті.

Щодо системності порушень, на підтвердження яких позивач та представник третьої особи ОСОБА_2 надали акти та заяви від 27.07.2019, копії яких наявні в матеріалах справи, колегія суддів зазначає, що вказані обставини були частково предметом розгляду у справах № 580/2350/19, № 580/2351/19 та № 580/2433/19 по ДВК №№710243, 710249

Окрім зазначеного вище, колегія суддів звертає увагу на те, що актами про виявлення порушення Закону України «Про вибори народних депутатів України» віл 22.07.2019 року (Т.1, а.с. 125 - 130, 132 - 148 ) підтверджується факт, що протоколи з ДВК №№ 710238, 710240, 710242, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710250, 710251, 710252, 710253, 710254, 710255, 710256, 710257, 710258, 710259, 710260, 710261, 710262 подані до ОВК з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №198 з пошкодженнями цілісності пакетів.

Відповідно до ч.10 ст. 94 Закону № 4061-VI, за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, їх довіреними особами, уповноваженими особами партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та (або) підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також за наявності акта або письмової заяви чи скарги осіб, зазначених у частині першій статті 93 цього Закону, про порушення вимог цього Закону під час транспортування до окружної виборчої комісії протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів окружна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі.

На підставі вище зазначеного колегія суддів приходить до висновку щодо часткового задоволення позовних вимог в зазначеній вище частині, а саме щодо ДВК №№ 710238, 710240, 710242, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710250, 710251, 710252, 710253, 710254, 710255, 710256, 710257, 710258, 710259, 710260, 710261, 710262, що стосується інших ДВК, то суду достовірних документів про порушення не надано.

Відповідно до частини 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною 2 статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Враховуючи вищенаведені норми закону та встановлені обставини справи, колегія суддів вважає за необхідне застосувати частини 2 статтей 9 та 308 КАС України та для ефективного захисту прав, свобод, інтересів позивача визнати протиправною бездіяльність ОВК щодо не прийняття рішень по всім спірним протоколам ДВК з дотриманням положень статті 94 Закону № 4061-VI та пунктів 4.1- 4.5 Порядку № 954 та зобов`язання відповідача прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів на ДВК №№ 710238, 710240, 710242, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710250, 710251, 710252, 710253, 710254, 710255, 710256, 710257, 710258, 710259, 710260, 710261, 710262.

З приводу заявлених позовних вимог колегія суддів зазначає, що вони є обгрунтованими та підлягають задоволенню, оскільки відповідач, як було зазначено вище, проявив протиправну бездіяльність при прийнятті протоколів від вказаних ДВК, отже й дії відповідача по прийняттю цих протоколів без дотримання норм виборчого законодавства також є протиправними.

Враховуючи положення частини 13 та 14 ст. 94 Закону № 4061-VI належним способом відновлення порушеного права є зобов`язання відповідача прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів на дільничних виборчих комісіях №№ 710238, 710240, 710242, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710250, 710251, 710252, 710253, 710254, 710255, 710256, 710257, 710258, 710259, 710260, 710261, 710262.

Приходячи до такого висновку, колегія суддів також враховує правовий висновок ЄСПЛ, викладений в рішенні «Petkov та інші проти Болгарії», де зазначено, що у питаннях проведення виборів тільки ті засоби правового захисту, які здатні забезпечити належне функціонування демократичного процесу, можна вважати ефективним.

Надаючи оцінку всім доводам сторін та учасників справи, судова колегія також приймає до уваги рішення ЄСПЛ по справі «Ґарсія Руіз проти Іспанії» (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, в якому Суд зазначив, що «…хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожний довід…».

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції не в повній мірі досліджено обставини справи у зв`язку з чим порушено норми матеріального та процесуального права та зроблено помилковий висновок щодо відмови у задоволення позовних вимог в повному обсязі та вказує на те, що ОСОБА_28 просить визнати протиправним та скасувати протокол про підсумки голосування на одномандатному виборчому окрузі №198 від 29.07.2019 по всьому виборчому округу. Проте, зазначене вище спростовується наявними доказами в матеріалах справи, що підтверджується актами про виявлення порушень Закону України «Про вибори народних депутатів України» відповідно до ДВК №№ 710238, 710240, 710242, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710250, 710251, 710252, 710253, 710254, 710255, 710256, 710257, 710258, 710259, 710260, 710261, 710262.

У зв`язку із зазначеним вище апеляційні скарги підлягають задоволенню частково, а рішення суду першох інстанції скасуванню в частині відмови визнання протиправними дії окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №198 від 29.07.2019 щодо складання протоколу про підсумки голосування на дільничних виборчих комісіях №№ 710238, 710240, 710242, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710250, 710251, 710252, 710253, 710254, 710255, 710256, 710257, 710258, 710259, 710260, 710261, 710262.та щодо визнання протиправним та скасування протоколу про підсумки голосування на одномандатному виборчому окрузі №198 від 29.07.2019 на дільничних виборчих комісіях №№ 710238, 710240, 710242, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710250, 710251, 710252, 710253, 710254, 710255, 710256, 710257, 710258, 710259, 710260, 710261, 710262.

За приписами ст. 143 КАС України, суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Розподіл судових витрат здійснено у відповідності до статті 139 КАС України.

Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Зі змісту частин 1-4 ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до вимог ч. 1 та 2 ст. 317 Кодексу адміністративного судочинства України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю та ухвалення нового рішення є, зокрема, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи та неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права. Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається, крім іншого, неправильне тлумачення закону.

Заслухавши у судовому засіданні доповідь головуючого судді, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та відзиву на апеляційну скаргу, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, постанова суду першої інстанції - скасуванню з прийняттям нового рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

Таким чином, оскільки суд першої інстанції не повно встановив обставини у справі, його висновки не відповідають обставинам справи, судове рішення ухвалене з порушенням норм матеріального права, тому рішення суду першої інстанції підлягає частковому скасуванню.

Керуючись ст.ст. 2, 10, 11, 139, 143, 241, 242, 243, 250, 251, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 328, 325, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційні скарги Кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 ОСОБА_1 , представника Кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року висунутого ПОЛІТИЧНОЮ ПАРТІЄЮ «СЛУГА НАРОДУ» ОСОБА_2 - ОСОБА_3 - задоволити частково.

Апеляційну скаргу представника Кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №198 на позачергових виборах народних депутатів України ОСОБА_4 - ОСОБА_5 - залишити без задоволення.

Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 05 серпня 2019 року - скасувати в частині відмови визнати протиправними дії окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №198 від 29.07.2019 щодо складання протоколу про підсумки голосування на дільничних виборчих комісіях №№ 710238, 710240, 710242, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710250, 710251, 710252, 710253, 710254, 710255, 710256, 710257, 710258, 710259, 710260, 710261, 710262, та щодо визнання протиправним протоколу про підсумки голосування на одномандатному виборчому окрузі №198 від 29.07.2019 на дільничних виборчих комісіях №№ 710238, 710240, 710242, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710250, 710251, 710252, 710253, 710254, 710255, 710256, 710257, 710258, 710259, 710260, 710261, 710262.

В цій частині винести нове рішення, яким визнати протиправними дії окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №198 від 29.07.2019 щодо складання протоколу про підсумки голосування на дільничних виборчих комісіях №№ 710238, 710240, 710242, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710250, 710251, 710252, 710253, 710254, 710255, 710256, 710257, 710258, 710259, 710260, 710261, 710262 та визнати протиправним протокол про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №198 від 29.07.2019 на дільничних виборчих комісіях №№ 710238, 710240, 710242, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710250, 710251, 710252, 710253, 710254, 710255, 710256, 710257, 710258, 710259, 710260, 710261, 710262.

Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 05 серпня 2019 року - змінити, в резолютивній частині, виклавши другий абзац резолютивної частини в такій редакції:

«Стягнути з кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №198 ОСОБА_6 на користь Державного бюджету України (отримувач коштів: УК у м. Черкасах/22030101; код ЄДРПОУ 38031150; банк отримувача: Казначейство України (ел. адм. подат.); МФО 899998; рахунок отримувача: 34313206084028; код класифікації доходів бюджету: 22030101) судовий збір в розмірі 748 (сімсот сорок вісім) гривень 40 копійок.».

В іншій частині рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 05 серпня 2019 року - залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.

(Повний текст виготовлено - 10 серпня 2019 року).

Головуючий суддя: Л.О. Костюк

Судді: Г.В. Земляна,

О.Є. Пилипенко

Джерело: ЄДРСР 83551839
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку