open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 2340/2855/18
Моніторити
Ухвала суду /02.03.2022/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.12.2021/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.08.2021/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /09.08.2021/ Черкаський окружний адміністративний суд Постанова /09.04.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /08.04.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /13.09.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /01.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /01.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.07.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.07.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.06.2019/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.01.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /20.11.2018/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.10.2018/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.09.2018/ Київський апеляційний адміністративний суд Рішення /22.08.2018/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.07.2018/ Черкаський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 2340/2855/18
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /02.03.2022/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.12.2021/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.08.2021/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /09.08.2021/ Черкаський окружний адміністративний суд Постанова /09.04.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /08.04.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /13.09.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /01.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /01.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.07.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.07.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.06.2019/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.01.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /20.11.2018/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.10.2018/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.09.2018/ Київський апеляційний адміністративний суд Рішення /22.08.2018/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.07.2018/ Черкаський окружний адміністративний суд

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 2340/2855/18 Головуючий у І інстанції - Бабич А.М.,

Тимошенко В.П., Трофімова Л.В.

Суддя-доповідач - Мельничук В.П.

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 серпня 2019 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

Головуючого-судді: Мельничука В.П.

суддів: Ісаєнко Ю.А., Лічевецького І.О.,

при секретарі: Андрієнко Н.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду, згідно з ст. 229 КАС України, апеляційну скаргу ОСОБА_1 на ухвалу Черкаського окружного адміністративного суду від 13 червня 2019 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И Л А:

27 травня 2019 року ОСОБА_1 подав до Черкаського окружного адміністративного суду заяву про перегляд за виключними обставинами рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2018 року у справі № 2340/2855/18, в якій просив скасувати це рішення та ухвалити нове про задоволення позову:

- визнати неправомірними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області щодо відмови в перерахунку йому пенсії, як ліквідатору наслідків на Чорнобильській АЕС, у зв`язку зі зміною частини 3 статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" № 796-ХІІ;

- зобов`язати здійснити перерахунок та виплату йому пенсії відповідно до частини 3 статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" № 796-ХІІ, з 01.10.2017 року, виходячи із п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня відповідного року.

В обґрунтування заяви зазначив, що рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2018 року у цій справі, залишеним в силі постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 листопада 2018 року, у задоволенні його позову відмовлено повністю. Рішенням Конституційного Суду України (Другий Сенат) від 25.04.2019 року № 1-р(ІІ) 2019 справа № 3-14/2019 (402/19, 1737/19) визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), словосполучення "дійсної строкової", яке міститься у положеннях ч. 3 ст. 59 Закону №796-ХІІ. Тому заявник вважає, що рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2018 року у справі № 2340/2855/18 має бути переглянуте за виключними обставинами.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 13 червня 2019 року в задоволенні заяви ОСОБА_1 про перегляд за виключними обставинами рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2018 року у справі № 2340/2855/18 відмовлено повністю.

Не погоджуючись з таким судовим рішенням, ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати ухвалу Черкаського окружного адміністративного суду від 13 червня 2019 року та ухвалити нове рішення, яким повністю задовольнити заяву про перегляд за виключними обставинами рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2018 року. Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2018 року скасувати та ухвалити нове рішення яким визнати неправомірними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області щодо відмови в перерахунку йому пенсії, як ліквідатору наслідків на Чорнобильській АЕС, у зв`язку зі зміною частини 3 статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" № 796-ХІІ та зобов`язати здійснити перерахунок та виплату йому пенсії відповідно до частини 3 статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" № 796-ХІІ, з 01.10.2017 року, виходячи із п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня відповідного року.

В апеляційній скарзі Позивач посилається на порушення судом першої інстанції норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення питання.

Обґрунтовуючи наявність підстави для перегляду рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2018 року за виключними обставинами, Позивач зазначив, що рішенням Конституційного Суду України (другий сенат) від 25 квітня 2019 року № 1-р (ІІ)/2019 справа № 3-14/2019 (402/19, 1737/19) визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), словосполучення «дійсної строкової служби», яке міститься у положеннях частини третьої статті 59 Закону № 796-XII зі змінами, за якими визнання розміру відшкодування заподіяної внаслідок ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС шкоди при обчисленні пенсії виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, поширюються лише на категорію військовослужбовців, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю. Словосполучення «дійсної строкової», що міститься в положеннях частини третьої статті 59 Закону № 796-XII зі змінами, за якими визначення розміру відшкодування заподіяної внаслідок ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС шкоди при обчисленні пенсії виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, поширюється лише на категорію військовослужбовців, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю, визнане неконституційним.

Відповідачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги, а ухвалу суду першої інстанції залишити без змін з посиланням на те, що оскаржуване судове рішення відповідає нормам чинного законодавства.

Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось, оскільки учасники справи у судове засідання не з`явились.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Судом першої інстанції встановлено, що 18 липня 2018 року ОСОБА_1 звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області, в якому просив: визнання протиправними дій щодо відмови в перерахунку його пенсії, у зв`язку із зміною ч. 3 ст. 59 Закону № 796-ХІІ; зобов`язання здійснити перерахунок та виплату йому пенсії з 15.06.2018 року, виходячи із п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2018 року у справі № 2340/2855/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 20.11.2018 року, у задоволенні позову відмовлено повністю.

Відмовляючи у задоволенні заяви ОСОБА_1 про перегляд за виключними обставинами рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2018 року у справі № 2340/2855/18 суд першої інстанції виходив з того, що станом на час прийняття Черкаським окружним адміністративним судом рішення від 22 серпня 2018 року ч. 3 ст. 59 Закону № 796-XII діяла в редакції, яка передбачала право на перерахунок пенсії з інвалідності з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, і словосполучення "дійсної строкової" не було визнано неконституційним та підлягало застосуванню відповідачем відповідно до вимог ст. 19 Конституції України та усталеної практики Верховного Суду у такій категорії справ.

Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду першої інстанції, з огляду на таке.

Підстави перегляду судових рішень за нововиявленими або виключними обставинами встановлені статтею 361 КАС України, відповідно до частини 1 якої судове рішення, яким закінчено розгляд справи і яке набрало законної сили, може бути переглянуто за нововиявленими або виключними обставинами.

Відповідно до п. 1 ч. 5 ст. 361 КАС України, підставами для перегляду судових рішень у зв`язку з виключними обставинами є встановлена Конституційним Судом України неконституційність (конституційність) закону, іншого правового акта чи їх окремого положення, застосованого (не застосованого) судом при вирішенні справи, якщо рішення суду ще не виконане.

25 квітня 2019 року Конституційним Судом України ухвалено рішення у справі № 3-14/2019 (402/19, 1737/19) (№ 1-р(II)/2019), яким вирішено:

1) визнати таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), словосполучення "дійсної строкової", яке міститься у положеннях ч. 3 ст. 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28.02.1991 року № 796-XII зі змінами, за якими визначення розміру відшкодування заподіяної внаслідок ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС шкоди при обчисленні пенсії виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, поширюються лише на категорію військовослужбовців, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю;

2) словосполучення "дійсної строкової", що міститься в положеннях частини третьої ст. 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28.02.1991 року № 796-XII зі змінами, за якими визначення розміру відшкодування заподіяної внаслідок ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС шкоди при обчисленні пенсії виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, поширюються лише на категорію військовослужбовців, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю, визнане неконституційним, втрачає чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.

Відповідно до ст. 91 Закону України "Про Конституційний Суд України" закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.

Таким чином, вимога ч. 3 ст. 59 Закону № 796-XII щодо участі у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та військових навчаннях лише під час проходження дійсної строкової служби втратила чинність з 25 квітня 2019 року, тому колегія суддів, з метою ефективного захисту прав, свобод, інтересів Позивача вважає, що слід застосувати ч. 2 ст. 9 КАС України, і зобов`язати Відповідача здійснити перерахунок пенсії по інвалідності, відповідно до ч. 3 ст. 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року), саме з 25 квітня 2019 року.

При цьому, згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Крім того, відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Згідно з положеннями ст. 9 Конституції України та ст. 17, ч. 5 ст. 19 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди та органи державної влади повинні дотримуватись положень Європейської конвенції з прав людини та її основоположних свобод 1950 року, застосовувати в своїй діяльності рішення Європейського суду з прав людини з питань застосування окремих положень цієї Конвенції.

Відповідно до ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 року, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини, сформовану, зокрема, у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01 від 06.09.2005 року; п. 89), "Проніна проти України" (заява № 63566/00 від 18.07.2006 року; п. 23) та "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04 від 10.02.2010 року; п. 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) 09.12.1994 року, п. 29).

Отже, з урахуванням рішення Конституційного Суду України у справі № 3-14/2019 (402/19, 1737/19 (№ 1-р(II)/2019), яким визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), словосполучення "дійсної строкової", яке міститься у положеннях ч. 3 ст. 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" зі змінами, суд вважає, що позивач отримав право на перерахунок пенсії по інвалідності, обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня відповідного року, з 25 квітня 2019 року.

Колегія суддів наголошує, що станом на день звернення Позивача до Відповідача із заявою про перерахунок пенсії останній діяв у відповідності до вимог чинного законодавства, відповідно колегія суддів не вбачає в його діях протиправності.

Разом з тим, оскільки станом на день перегляду судом першої інстанції рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2018 року за виключними обставинами виникли підстави для перерахунку пенсії Позивача у відповідності до вимог ч. 3 ст. 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", то колегія суддів дійшла висновку, що з метою належного та повного захисту прав Позивача слід зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області здійснити перерахунок та виплату Позивачу пенсії, обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої ч. 3 ст. 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" на 1 січня відповідного року, з 25 квітня 2019 року.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про відсутність підстав для задоволення заяви ОСОБА_1 про перегляд за виключними обставинами рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2018 року у справі № 2340/2855/18.

Відповідно до п. 2 ч. 4 ст. 368 КАС України за результатами перегляду рішення, ухвали за нововиявленими або виключними обставинами суд може задовольнити заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами, скасувати відповідне судове рішення та ухвалити нове рішення чи змінити рішення.

Розглянувши доводи ОСОБА_1 викладені в апеляційній скарзі, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства України, колегія суддів вважає, що ухвала суду першої інстанції постановлена з неповним з`ясуванням обставин справи та з помилковим застосуванням норм матеріального та процесуального права, а тому апеляційна скарга підлягає задоволенню частково, ухвала суду першої інстанції скасуванню, заява ОСОБА_1 про перегляд судового рішення за виключними обставинами підлягає частковому задоволенню, шляхом скасування рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2018 року та задоволення адміністративного позову частково.

Керуючись ст.ст. 229, 241, 242, 243, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329, 361, 364, 369 КАС України, колегія суддів,-

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.

Ухвалу Черкаського окружного адміністративного суду від 13 червня 2019 року - скасувати.

Заяву ОСОБА_1 про перегляд рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2018 року за виключними обставинами - задовольнити частково.

Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2018 року скасувати.

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області провести з 25 квітня 2019 року перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 , обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня відповідного року, відповідно до частини 3 статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

В іншій частині адміністративного позову - відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий-суддя: В.П. Мельничук

Судді: Ю.А. Ісаєнко

І.О. Лічевецький

Повний текст складено 05.08.2019 року.

Джерело: ЄДРСР 83469438
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку