open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

Іменем України

31 липня 2019 року

Київ

справа №819/1028/17

адміністративне провадження №К/9901/34064/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Губської О.А.,

суддів: Білак М.В., Калашнікової О.В.,

розглянув в порядку попереднього судового засідання у касаційній інстанції адміністративну справу № 819/1028/17

за позовом ОСОБА_1 до Зборів виборців про розгляд питання про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 в особі голови зборів ОСОБА_2 про визнання протиправним і скасування Протоколу № 1 зборів виборців про розгляд питання про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 від 24 травня 2017 року, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2017 року (головуючий суддя: Дерех Н.В.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 08 листопада 2017 року (головуючий суддя: Курилець А.Р., судді: Кушнерик М.П., Мікула О.І.),

ВСТАНОВИВ:

І. Суть спору

1. Позивач звернувся до суду з позовом до Зборів виборців про розгляд питання про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 в особі голови зборів ОСОБА_2 , в якому просив суд визнати протиправним і скасувати Протокол № 1 зборів виборців про розгляд питання про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 від 24 травня 2017 року.

2. Свої позовні вимоги ОСОБА_1 обґрунтовує тим, що, на його думку, протокол зборів виборців про внесення пропозиції щодо відкликання його як депутата Тернопільської міської ради є незаконним та підлягає скасуванню з причин відсутності настання підстави, яка повинна передувати заходам щодо відкликання депутата міської ради за народною ініціативою.

3. Також позивач вказав на ряд порушень, з якими проводилися збори виборців про розгляд питання про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою його як депутата Тернопільської місткої ради, зокрема, на те, що, згідно отриманих відповідей, у встановлений строк регіональні та/або місцеві засоби масової інформації про дату, місце та час проведення зборів виборців не повідомлялися та доступ представників преси на ці збори не був вільним та, що договір оренди приміщення актової зали «Українського дому «Перемога», яке належить до комунальної власності і в якому проводились збори виборців 24 травня 2017 року, укладений 29 травня 2017 року, при цьому оплата такої оренди здійснена 26 травня 2017 року.

ІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

4. Постановою Тернопільського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 08 листопада 2017 року, у задоволенні вказаного позову відмовлено.

5. Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив з того, що розгляд питання на зборах про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата місцевої ради є лише фіксацією регламентного питання порядку денного таких зборів та може бути подальшою підставою для винесення документів розпорядчого характеру. В даному випадку протокол зборів виборців не порушує права, чи охоронювані законом інтереси позивача та, з точки зору процедури відкликання за народною ініціативою депутата місцевої ради, є лише первинним етапом такої процедури.

5.1. Також судами зазначено, що протокол це документ, в якому фіксується хід обговорення питань і рішення, прийняті колегіальними органами на зборах, нарадах, конференціях тощо, і він не є нормативно-правовим актом чи правовим актом індивідуальної дії суб`єкта владних повноважень, в розумінні пункту 1 частини 2 статті 17 КАС України, та не породжує жодних правових наслідків.

5.2. Крім цього, суди вказали, що оскільки позивач у своїй позовній заяві просить визнати протиправним та скасувати протокол зборів виборців про розгляд питання про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 , тому така позовна вимога спрямована на майбутній захист прав, свобод та інтересів позивача, які на час розгляду справи судом не були порушені.

5.3. Суди дійшли до висновку про відсутність об`єктивної наявності відповідного порушення права або законного інтересу на момент звернення до суду.

ІІІ. Касаційне оскарження

6. Позивач подав касаційну скаргу, в якій посилається на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права.

7. В касаційній скарзі скаржник просить скасувати вказані судові рішення та ухвалити нове рішення, яким задовольнити повністю його позовні вимоги.

8. В обґрунтування поданої касаційної скарги позивач посилається на те, що прийняття оформленого оскаржуваним протоколом, без передбачених статтею 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» підстав, породило для нього наслідки у вигляді повідомлення ТВК про факт проведення зборів; інформування депутата, місцевої організації партії та міської ради; виготовлення підписних листів; збирання підписів на підтримку пропозиції відкликання; передача підписних листів до ТВК; скликання засідання ТВК для організації перевірки отриманих матеріалів.

8.1. Також скаржник зазначає, що погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанції про те, що з точки зору процедури відкликання за народною ініціативою депутата місцевої ради є лише первинним етапом такої процедури, однак, оскільки перевірка дотримання вимог статей 38-40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», контроль за дотриманням вимог статті 37 цього Закону не здійснюється ніким, що, на його думку, є прогалиною в законодавстві і у даному випадку захист порушеного права не може бути здійснений ніким, крім суду.

IV. Встановлені судами фактичні обставини справи

9. 24 травня 2017 року о 17 год. 35 хв. в актовій залі «Українського дому «Перемога» проведені збори виборців, на яких було розглянуте та прийняте рішення щодо внесення пропозиції по відкликанню депутата міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою.

10. Дані збори оформлені протоколом №1 зборів виборців про розгляд питання про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 .

11. Відповідно до вказаного протоколу, за результатами головування прийнято рішення по питанню внесення пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 . та затверджено кількісний та персональний склад ініціативної групи і визначено офіційного представника ініціативної групи.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування

12. Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

13. Статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

13.1. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

14. Закон України Про статус депутатів місцевих рад від 11 липня 2002 року N 93-IV визначає правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (надалі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради. (надалі Закон №93-IV).

15. Процедура відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою визначена розділом V Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».

16. Підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути: 1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції ( 254к/96-ВР ) і законів України, що встановлено судом; 2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі; 3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

17. Відповідно до положень статті 38 даного Закону право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.

17.1. Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше: 1) 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради; 2) 100 осіб для відкликання депутата міської ради міста районного значення; 3) 300 осіб для відкликання депутата міської ради міста обласного значення та районної у місті ради; 4) 150 осіб для відкликання депутата районної ради; 5) 400 осіб для відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради.

17.2. Не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

17.3. У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад.

17.4. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити: 1) сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - не менше 10 осіб; 2) районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - не менше 50 осіб; 3) обласної, Київської, Севастопольської міської ради - не менше 100 осіб.

17.5. У протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист),зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.

18. Відповідно до статті 39 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.

19. Згідно з частиною другою статті 40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки: 1) у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - десять днів; 2) у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - двадцять днів; 3) у разі відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради - тридцять днів.

20. За змістом частини першої статті 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.

20.1. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

21. На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: 1) у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів; 2) у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - протягом двадцяти днів з дня отримання матеріалів; 3) у разі відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради - протягом тридцяти днів з дня отримання матеріалів.

22. Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

23. Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

24. Відповідно до частин сьомої - восьмої статті 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», вищий керівний орган партії відповідно до статуту партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї ініціативи.

25. Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу.

26. На підставі рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією партії, за народною ініціативою, а у випадку якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною шостою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня отримання/прийняття відповідного рішення зобов`язана у порядку, передбаченому законом про місцеві вибори, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

27. Статтею 2 Закону України «Про Державний реєстр виборців», якою визначено основні завдання Реєстру, встановлено, що база даних Реєстру, будь-яка її частина, копія бази даних або її частини, персональні дані виборців, що містяться у базі даних Реєстру (далі - персональні дані Реєстру), можуть використовуватися лише для цілей, передбачених статтею 26 цього Закону.

28. Відповідно до статті 26 цього Закону врегульовано цілі використання персональних даних Реєстру, а саме: персональні дані Реєстру можуть бути використані для проведення перевірки достовірності відомостей про виборців, які поставили свої підписи у підписних листах на підтримку проведення всеукраїнського референдуму, а також відомостей, що надаються до відповідних виборчих комісій щодо кандидатів, уповноважених та довірених осіб, членів ініціативної групи референдуму, кандидатур до складу виборчих комісій.

28.1. Використання персональних даних Реєстру для інших цілей, крім зазначених у частинах першій - четвертій цієї статті, можливе виключно за рішенням суду.

29. Для підготовки та проведення голосування на місцевих виборах або місцевому референдумі орган ведення Реєстру після утворення виборчих дільниць складає попередні списки виборців для кожної звичайної виборчої дільниці, утвореної на території, на яку поширюються його повноваження (стаття 27 Закону).

30. Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затверджений Постановою Центральної виборчої комісії від 05.09.2015 року №228.

30.1. Згідно з пунктом 9.1 Порядку, за результатами розгляду питання на засіданні виборчої комісії приймається рішення.

30.2. Рішення виборчої комісії з питання порядку денного ухвалюється у формі постанови, яка оформлюється відповідно до пункту 9.7 та розділу 10 цього Порядку (пункт 9.6).

30.3. Постанова виборчої комісії повинна містити: найменування комісії; найменування рішення (постанова); час, дату та місце прийняття; порядковий номер; мотивувальну частину; нормативно-правове обґрунтування; резолютивну частину (пункт 9.7).

30.4. Найменування постанови виборчої комісії повинно бути лаконічним та відображати її основний зміст. Якщо в постанові йдеться про кілька питань, найменування може бути узагальненим.

30.5. Мотивувальна частина постанови повинна містити посилання на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні виборчої комісії, встановлені факти та підстави для ухвалення рішення.

30.6. Нормативно-правовим обґрунтуванням постанови є посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови.

30.7. Резолютивна частина повинна містити відповідне рішення виборчої комісії, викладене у формі висновку, із зазначенням завдань і заходів, спрямованих на реалізацію повноважень комісії з питання, що розглядається.

30.8. Резолютивна частина може містити вказівки на необхідність доведення змісту постанови до суб`єктів, на яких поширюється її дія, виконавців, осіб, на яких покладається контроль за виконанням документа, а також строки його виконання та додатки.

30.9. Резолютивна частина постанови складається з пронумерованих пунктів та підпунктів.

30.10. Прийнята на засіданні виборчої комісії постанова після її оформлення підписується головуючим на засіданні комісії (пункт 10.3).

VI. Позиція Верховного Суду

31. Переглядаючи судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій, з урахуванням доводів касаційної скарги, колегія суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду виходить з наступного.

32. Судами встановлено, що суть спору в даній справі полягає в оцінці спірного протоколу на відповідність його критеріям правомірності, визначеним статтею другою статті 2 КАС України та вимогам частини другою статті 19 Конституції України.

33. Також судами встановлено, що вказаний протокол, відповідно до зазначених вище нормативно-правових актів, які регулюють спірні правовідносини, фактично є актом, яким зафіксовано результат розгляду питання про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 .

34. Верховний суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що суб`єктивні права та обов`язки позивача, у зв`язку з прийняттям спірного протоколу, не змінились, існування протоколу не вплинуло на можливість реалізації позивачем законних прав та виникнення додаткових обов`язків.

35. Статтею 6 КАС України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

36. Спірний протокол не є тим актом індивідуальної дії, оскарження якого передбачено правилами адміністративного процесуального законодавства України.

37. Завданням адміністративного судочинства є у захист саме порушених прав особи в публічно-правових відносинах, тому до адміністративного суду вправі звернутися особа, яка вважає, що її право чи охоронюваний законом інтерес порушено чи оскаржується. При цьому захист прав, свобод та інтересів осіб передбачає наявність встановленого судом факту їх порушення.

38. Виходячи з аналізу вищезазначеної правової норми, суди захищають лише порушені, невизнані або оспорюванні права, свободи та інтереси учасників адміністративних правовідносин.

39. Зі змісту наведених приписів КАС України вбачається, що підставою для звернення особи до суду з позовом є її суб`єктивне уявлення, особисте переконання в порушенні прав чи інтересів. При цьому, обов`язковою умовою здійснення такого захисту судом є об`єктивна наявність відповідного порушення права або законного інтересу на момент звернення до суду.

40. Статтею 17 КАС України визначено юрисдикцію адміністративних судів щодо вирішення адміністративних справи та встановлено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема, спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

41. З огляду на зазначене вище, Верховний Суд вважає правильними висновки судів першої та апеляційної інстанції про те, що розгляд питання на зборах про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата місцевої ради, є лише фіксацією регламентного питання порядку денного таких зборів, що може бути подальшою підставою для винесення документів розпорядчого характеру. В даному випадку протокол зборів виборців не порушує права, чи охоронювані законом інтереси позивача, а тому вимоги щодо визнання його протиправним та скасування в судовому порядку суперечать завданню адміністративного судочинства, яким, відповідно до частини першої статті 2 КАС України, є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єкта владних повноважень. Відтак, саме наявність порушеного права у публічних правовідносинах і є визначальною ознакою публічно-правового спору та, відповідно, підставою для звернення до суду за захистом цього права. В інакшому ж випадку відсутній предмет позову, у зв`язку з чим суд відмовляє в задоволенні таких вимог.

42. Отже, доводи касаційної скарги позивача щодо помилковості висновків судів попередніх інстанцій з огляду на вказане вище є необґрунтованими.

43. З огляду на викладене, Верховний Суд вважає висновки судів першої та апеляційної інстанції правильними, обґрунтованими, а оскаржувані судові рішення такими, що ґрунтуються на правильно встановлених фактичних обставинах справи, яким надана належна юридична оцінка із правильним застосуванням норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини. Суд під час розгляду справи не допустив порушень процесуального закону, які призвели або могли призвести до неправильного вирішення справи.

44. Таким чином, підстави для скасування чи зміни оскаржуваних судових рішень відсутні.

45. Доводи касаційної скарги не спростовують висновків судів та зводяться до переоцінки встановлених ними обставин справи.

46. За змістом частини першої статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

47. Зважаючи на приписи статті 350 КАС України, касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

VII. Судові витрати

48. З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 3, 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 08 листопада 2017 року залишити без задоволення.

2. Постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 08 листопада 2017 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий О. А. Губська

Судді М.В. Білак

О. В. Калашнікова

Джерело: ЄДРСР 83379446
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку