open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Головуючий суду 1 інстанції - Кордюкова Ж.І.

Доповідач -Стахова Н.В.

Справа № 428/6617/18

Провадження № 22-ц/810/458/19

ЛУГАНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25липня 2019 року м. Сєвєродонецьк

Луганський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати у цивільних справах:

головуючого: Стахової Н.В.,

суддів: Кострицького В.В., Назарової М.В.,

за участю секретаря судового

засідання: Сінько А.І.

представника відповідача: Глущенко Д.В.

учасники справи:

позивач: ОСОБА_1

відповідач: Товариство з обмеженої відповідальністю «Таун сервіс»

треті особи, які не заявляють

самостійних вимог на предмет спору: Управління праці та соціального захисту населення Сєвєродонецької міської ради Луганської області, Сєвєродонецька міська рада

розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі судових засідань Луганського апеляційного суду апеляційну скаргу ОСОБА_1 ,

на рішення Сєвєродонецького міського суду Луганської області від 16 квітня 2019 року (постановленого у складі судді Кордюкової Ж.І.)

по цивільній справі за позовом ОСОБА_1 до Товариства з обмеженою відповідальністю «Таун Сервіс», треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Управління праці та соціального захисту населення Сєвєродонецької міської ради Луганської області, Сєвєродонецька міська рада про визнання дій такими, що порушують права споживача, зобов`язання зробити перерахунок та повернути незаконно нараховану суму,стягнення моральної шкоди

встановив:

У червні 2018 року ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Таун Сервіс» (далі ТОВ «Таун Сервіс» - відповідач) про визнання дій такими, що порушують права споживача, зобов`язання зробити перерахунок та повернути незаконно нараховану суму за період надання послуги з водопостачання та водовідведення з 01.10.2016 року по 30.04.2017 року, з 01.10.2017 року по 30.04.2018 року та відшкодування моральної шкоди в розмірі 1700 грн.

В обґрунтування заявлених вимог позивач послався на те, що є споживачем послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, які надає ТОВ «Таун Сервіс». За період з 01.10.2016 року по 30.04.2017 року та з 01.10.2017 року по 30.04.2018 року йому була призначена субсидія, однак за цей період відповідач компенсацію додаткових витрат, які передбачені п.п.3-1 Постанови КМУ України від 06.08.2014 року № 409 «Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування», йому не здійснював та незаконно нараховував оплату за його рахунок, а не за рахунок місцевого бюджету.

Внаслідок незаконного нарахування, позивач не сплачував послуги з централізованого постачання холодної води та водовідведення, через що у нього утворилася заборгованість. Своїми протиправними діями відповідач заподіяв позивачу моральну шкоду, яку він оцінює у розмірі прожиткового мінімуму 1700 грн., оскільки у нього порушилися нормальні життєві зв`язки, порушився сон, апетит, настрій, погіршився стан здоров`я, він відчував пригніченість, у зв`язку з чим був вимушений звернутися до суду за захистом своїх порушених прав.

Рішенням Сєвєродонецького міського суду Луганської області від 16.04.2019 року у задоволенні позову було відмовлено.

Не погодившись із вказаним рішенням суду, ОСОБА_1 звернувся до суду з апеляційною скаргою на нього, вважає рішення незаконним, необґрунтованим, просив оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове, яким його позовні вимоги до ТОВ «Таун Сервіс» про визнання дій такими, що порушують права споживача, зобов`язання зробити перерахунок та повернути незаконно нараховану суму за період надання послуги з водопостачання та водовідведення з 01.10.2016 року по 30.04.2017 року, з 01.10.2017 року по 30.04.2018 року та відшкодування моральної шкоди в розмірі 1700 грн. задовольнити.

Апеляційна скарга мотивована тим, що відповідно до п.3-1 Постанови Кабінету Міністрів України № 409 від 06.08.2014 року в разі затвердження органами місцевого самоврядування норм споживання житлового - комунальних послуг, що перевищують соціальні нормативи, зазначені в п.п. 2-4 цієї постанови, компенсація додаткових витрат громадянам, яким відповідно до законодавства призначено субсидію на оплату житлово-комунальних послуг, у разі відсутності квартирних приладів обліку холодної та гарячої води здійснюється за рахунок місцевих бюджетів, тому суд першої інстанції безпідставно відмовив у задоволенні позову. Крім того, роз`яснення щодо застосування соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами, зокрема застосування норм користування послугами з водопостачання та водовідведення, яке було надане 28.01.2016 року Департаментом економіки систем життєзабезпечення Мінрегіону, що є структурним підрозділом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства не є ро`зясненням вказаного Міністерства. Ні Департамент, ні Міністерство не вправі надавати роз`яснення щодо постанови Кабінету Міністрів України. Також, скаржник просить зобовязати ТОВ «Таун-Сервіс» здійснити розрахунок плати за послуги зі споживання холодної води, виходячи з норм споживання 2.5 куб. м/міс. на 1 особу, а не 7.5 куб.м.

У відзиві на апеляційну скаргу зазначено, що відповідно до Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та «Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 року № 630 споживачу ОСОБА_1 за період з 01.10.2016 року по 30.04.2018 року ТОВ «Таун Сервіс» нараховувало за надані послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення згідно з нормативами (нормами) споживання, установленими рішенням виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради від 13.07.2010 року № 1196 «Про затвердження норм споживання води для населення» зі змінами внесеними рішенням виконавчого комітету ради від 05.04.2011 року № 454, виходячи з однієї зареєстрованої особи за адресою: АДРЕСА_2 , з розрахунку водоспоживання 250 літрів на одну особу на добу, адже ОСОБА_1 у зазначений період не отримував послуги з централізованого постачання гарячої води. Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України законно надало роз`яснення щодо застосування норм користування послугами з водопостачання та водовідведення, оприлюднив його на своєму офіційному сайті в мережі Інтернет. У відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 06.08.2014 року № 409 «Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування» ТОВ «Таун Сервіс» не є суб`єктом, що за рахунок місцевих бюджетів здійснює компенсацію додаткових витрат громадянам, яким відповідно до законодавства призначено субсидію на оплату житлово-комунальних послуг (за відсутності у них квартирних приладів обліку холодної води), у разі якщо органами місцевого самоврядування затверджено норми споживання житлово-комунальних послуг, що перевищують соціальні нормативи. Отже, наведена компенсація додаткових витрат повинна здійснюватися за рахунок місцевих бюджетів лише у разі понесення таких витрат споживачем і виключно за зверненням споживача до органів місцевого самоврядування. Доказів звернення позивача до Сєвєродонецької міської ради з питання компенсації йому додаткових витрат по оплаті за послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення за період отримання ним житлової субсидії, матеріали справи не містять. Також, скаржник вважає, що позивач не набув права на отримання компенсації за рахунок місцевого бюджету, оскільки має заборгованість за послуги з водопостачання та водовідведення у розмірі більш 3000 грн. Крім того, заявлені вимоги в апеляційній скарзі щодо перерахунку плати за послуги з водопостачання та водовідведення не підлягають розгляду, оскільки зміна підстав та предмету позову допускається не пізніше ніж за п`ять днів до початку першого судового засідання в суді першої інстанції.

Заслухавши доповідача, пояснення представника відповідача, дослідивши матеріали справи, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає апеляційну скаргу такою, що не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

У судове засідання позивач не з`явився, належним чином і в установленому законом порядку був повідомлений про час та місце судового розгляду справи. Від скаржника надійшла письмова заява про слухання справи за його відсутності у зв`язку з неможливістю з`явитися до суду за станом здоров`я.

Представник відповідача у судовому засіданні доводи апеляційної скарги не визнав, просив відмовити у її задоволенні, рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Представники третіх осіб у судове засідання не з`явились, належним чином і в установленому законом порядку повідомлені про час та місце судового розгляду справи.

Відповідно до ст. 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Згідно із ст.81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

При апеляційному розгляді вказаної цивільної справи колегія суддів приймає до уваги положення частин 1 та 2 статті 367 Цивільного процесуального кодексу України, відповідно до яких суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Відмову у задоволенні усіх заявлених вимог місцевий суд обґрунтував тим, що соціальний норматив споживання води становить 4 куб.м. на 1 особу, а норматив споживання води, встановлений виконавчим комітетом Сєвєродонецької міської ради 2,5 куб.м.на 1 особу. Таким чином, норматив споживання води, встановлений виконкомом Сєвєродонецької міської ради Луганської області не перевищує соціального нормативу, що є підставою для відмови у задоволенні позову, оскільки жодних порушень в діях відповідача щодо нарахування плати за питне водопостачання та водовідведення позивачу встановлено не було. Відмовляючи у задоволенні позову в частині відшкодування моральної шкоди, суд першої інстанції виходив з того, що позивачу не заподіяно шкоду продукцією, що є небезпечною для життя та його здоров`я.

Проте, цілком погодитися з висновком суду не можна з наступних підстав.

Встановлено, що ОСОБА_1 , який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 є споживачем послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, які надає ТОВ «Таун Сервіс».

Відповідно до ч. 2 ст. 32 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) розмір плати за комунальні послуги розраховується, виходячи з розміру затверджених цін/тарифів та показань засобів обліку або за нормами, затвердженими в установленому порядку.

Частиною 1 ст. 29 Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» передбачено, що у сфері питної води та питного водопостачання встановлюються нормативи питного водопостачання, порядок розроблення та затвердження, яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.21 «Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення», затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 року № 630 у разі відсутності у квартирі (будинку садибного типу) та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку води і теплової енергії плата за надані послуги справляється згідно з установленими нормативами (нормами) споживання: з централізованого постачання холодної та гарячої води та водовідведення - з розрахунку на одну особу та на ведення підсобного господарства.

У відповідності з п.п. 2,4 п.3 постанови Кабінету Міністрів України від 06.08.2014 року № 409 «Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування» (далі Постанова № 409), з метою забезпечення державних соціальних гарантій у сфері житлово-комунального обслуговування, приведення існуючих норм споживання житлово-комунальних послуг до їх фактичного обсягу споживання, дотримання принципу соціальної справедливості під час надання пільг і субсидій, встановлено соціальні нормативи користування житлово-комунальними послугами, щодо оплати яких держава надає пільги та встановлює субсидії для користування послугами з централізованого постачання холодної води водовідведення з розрахунку 4.куб.м. на одну особу на місяць за відсутності централізованого постачання гарячої води та 2.4 куб.м. на одну особу на місяць за наявності централізованого постачання гарячої води.

Згідно п.3-1 Постанови № 409 в разі затвердження органами місцевого самоврядування норм споживання житлово-комунальних послуг, що перевищують соціальні нормативи, визначені п.п.2-4 п.3 цієї постанови, компенсація додаткових витрат громадянам, яким відповідно до законодавства призначено субсидію на оплату житлово-комунальних послуг, у разі відсутності квартирних приладів обліку холодної та гарячої води здійснюється за рахунок місцевих бюджетів.

Згідно з рішенням Виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради Луганської області «Про затвердження норм споживання води для населення» від 13.07.2010 року №1196 норма водоспоживання для споживачів, які мешкають у багатоквартирних будинках з водопроводом і каналізацією, з ваннами та швидкодіючими газовими підігрівачами і багато точковим водопроводом, становить 250 л на одну особу на добу.

Згідно з рішенням Виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради Луганської області «Про внесення змін до рішення виконкому від 13.07.2010 року №1196 «Про затвердження норм споживання води для населення» від 05.04.2011 року №454 зазначена норма не змінилась.

Таким чином, оскільки квартира позивача ОСОБА_1 не обладнана лічильником води, то для нього як користувача послуг з питного водопостачання та водовідведення, діє норма споживання питної води, встановлена виконкомом Сєвєродонецької міської ради Луганської області в розмірі 250 л на одну особу на добу.

Позивачу призначалась субсидія, в порядку визначеному Положенням про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого постановою КМУ від 20.10.1995 року №808 (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин).

Згідно з копіями повідомлень про призначення субсидії на ЖКП (особова справа №47609) від 13.04.2017 року та від 08.02.2018 року ОСОБА_1 призначено житлову субсидію з жовтня 2016 року по квітень 2017 року включно, та з жовтня 2017 року по квітень 2018 року включно, в тому числі за послугами ТОВ «Таун Сервіс» - холодна вода без лічильника, водовідведення побутова 4 м куб.

Отже, слушними є посилання скаржника на те, що норматив споживання води, встановлений виконавчим комітетом Сєвєродонецької міської ради Луганської області перевищує соціальний норматив, встановлений постановою КМУ «Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування» від 06.08.2014 року № 409, оскільки соціальний норматив споживання води становить 4 куб.м на 1 особу, а норматив споживання води, встановлений виконавчим комітетом Сєвєродонецької міської ради Луганської області - 7,5 куб. м. (250 л. на одну особу на добу).

Разом з тим, доводи скаржника про те, що ТОВ «Таун Сервіс» зобов`язаний компенсувати йому додаткові витрати у разі перевищення норм споживання, встановлених органом місцевого самоврядування, до уваги не приймаються, оскільки компенсація додаткових витрат громадянам, яким відповідно до законодавства призначено субсидію на оплату житлово- комунальних послуг, у разі відсутності квартирних приладів обліку холодної та гарячої води здійснюється за рахунок місцевих бюджетів, а не за рахунок суб`єкта господарювання, предметом діяльності якого є надання послуг з водопостачання та водовідведення.

Посилання скаржника на те, що Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України не наділено повноваженнями надавати роз`яснення, також до уваги не приймаються, оскільки п. 5-1 Постанови КМУ від 06.08.2014 року № 409 « Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування» Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України має право надавати роз`яснення щодо застосування державних соціальних стандартів у сфері житлово -комунального обслуговування.

Що стосується вимоги позивача стосовно зобов`язання відповідача здійснити перерахунок плати за послуги з водопостачання та водовідведення, виходячи з нормативу 2.5 куб.м. в місяць на одну особу, то такі вимоги позивачем не заявлялися та не вирішувалися судом першої інстанції.

Оскільки позивачем не доведений факт заподіяння йому шкоди, продукцією небезпечною для життя та здоров`я, вимоги щодо стягнення моральної шкоди також задоволенню не підлягають.

На підставі вищевикладеного, відповідно до ч.1п.п.3, 4 ст.376 ЦПК України рішення суду підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення про задоволення заявлених вимог позивача.

Керуючись ст.ст. 367,376,383,384 ЦПК України, апеляційний суд

постановив:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.

Рішення Сєвєродонецького міського суду Луганської області від 16 квітня 2019 року скасувати.

Ухвалити по справі нове рішення, яким у задоволенні позову ОСОБА_1 до Товариства з обмеженою відповідальністю «Таун Сервіс», треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Управління праці та соціального захисту населення Сєвєродонецької міської ради Луганської області, Сєвєродонецька міська рада про визнання дій такими, що порушують права споживача, зобов`язання зробити перерахунок та повернути незаконно нараховану суму, стягнення моральної шкоди відмовити.

Постанова Луганського апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту.

Дата складення повного тексту постанови - 29 липня 2019 року.

Головуючий : Н.В. Стахова

Судді : В.В. Кострицький

М .В. Назарова

Джерело: ЄДРСР 83308325
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку