ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 липня 2019 року справа №360/1835/19
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого Блохіна А.А., суддів Гаврищук Т.Г., Сіваченка І.В., секретар судового засідання Макаренко А.С., за участю представника позивача - Біріна К.Ю., розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 17 травня 2019 року (повний текст складено 17 травня 2019 року в м. Сєвєродонецьк) у справі № 360/1835/19 (суддя І інстанції - Пляшкова К.О) за позовом ОСОБА_1 до Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області про визнання неправомірним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
25 квітня 2019 року ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області (далі - відповідач, Рубіжанське ОУПФУ Луганської області) у якому просив суд: 1) визнати неправомірним, скасувати рішення відповідача від 08.04.2019 № 121 про відмову позивачу у призначенні пенсії за віком згідно з підпунктом 1 пунктом 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне страхування"; 2) зобов`язати відповідача призначити позивачу пенсію за віком згідно з підпунктом 1 пунктом 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне страхування", зарахувавши періоди роботи з 19.09.1983 по 26.04.1984 у шахтоуправлінні Первомайське в/о "Первомайськвугілля"; з 21.06.1986 по 12.01.1987 на шахті "Первомайська" в/о "Первомайськвугілля"; з 20.10.1993 по 19.02.1994 на шахті "Сангарська"; з 13.10.1995 по 15.11.1998 у старательській артілі "Ентузіастів", як пільговий стаж за Списком № 1.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 17 травня 2019 року у справі № 360/1835/19 у задоволені позову відмовлено.
Позивач не погодившись з рішення суду першої інстанції звернувся до суду з апеляційною скаргою у якій просив суд скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову про задоволення позовних вимог у повному обсязі.
В обґрунтування апеляційної скарги позивачем зазначено, що судом не вірно встановлено обставини по справі та зробив помилковий висновок щодо правомірності оскаржуваного рішення.
Відповідачем надано відзив на апеляційну скаргу у якому він просив апеляційну скаргу залишити без задоволення а рішення суду першої інстанції без змін.
В судовому засіданні представник позивача підтримав доводи апеляційної скарги.
Відповідно до вимог ч. 1,2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Колегія суддів заслухала доповідь судді-доповідача, пояснення представника позивача, перевірила матеріали справи, вивчила доводи апеляційних скарг, і дійшла наступного висновку
Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , (арк. спр. 10-11, 12).
Позивачем 20.03.2019 подано до Рубіжанського ОУПФУ Луганської області заяву про призначення/перерахунок пенсії за віком за статтею 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне страхування" (арк. спр. 62).
Згідно з розпискою-повідомленням разом із заявою позивачем додано такі документи: довідку про присвоєння ідентифікаційного номеру; документи про місце проживання (реєстрації) особи; паспорт/посвідка НОМЕР_1 ; трудову книжку або документи про стаж НОМЕР_2 ; військовий квиток НОМЕР_3 , НОМЕР_4 , № НОМЕР_13, № НОМЕР_14, № НОМЕР_15; диплом (свідоцтво, атестат) про навчання НОМЕР_5 ; довідка про джерела доходів з 01.07.2000 б/н, № 5108,б/н; довідка про заробітну плату за період страхового стажу до 01.07.2000 № № 714-715, 718-719; довідки, що визначають право на пенсію на пільгових умовах або за вислуги років, установлені для окремих категорій працівників № № 710-713, № 78к, № 40к, № № 716-717, б/н, № 1072, № 133, № 1072; документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637, - № 31-1231, № 717/2, № 186к, № 408, № 720, № № 598-599, б/н, № 597; інші документи № НОМЕР_6 , № НОМЕР_7 , № НОМЕР_8 , № НОМЕР_9 (арк. спр. 62 зв.).
За наслідками розгляду заяви та доданих до неї документів відповідачем прийнято рішення від 08 квітня 2019 року № 121 про відмову в призначенні пенсії, дослідженням змісту якого встановлено, що позивачу відмовлено в призначенні пенсії за віком згідно з пунктом 1 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" у зв`язку з відсутністю необхідного стажу на роботах з шкідливими і важкими умовами праці за списком № 1 (арк. спр. 19).
Розглянувши надані ОСОБА_1 документи, управлінням встановлено: 1) до пільгового стажу зараховано періоди роботи на шахті "Родина" з 13.04.1988 по 19.02.1990 та з 28.11.1991 по 14.09.1993, на шахті "Ентузіастів" ТОК "Куларзолото" з 06.03.1990 по 25.11.1991; 2) до пільгового стажу не зараховано періоди роботи з 19.09.1983 по 26.04.1984 та з 21.06.1986 по 12.01.1987 на шахті "Первомайська" в/о "Первомайськвугілля", з 20.10.1993 по 19.02.1994 на шахті "Сангарська" у зв`язку з відсутністю довідок, які уточнюють пільговий характер роботи, необхідних для визначення права на достроковий вихід на пенсію.
Таким чином, управлінням встановлено, що загальний страховий стаж складає 22 роки 01 місяць 21 день, пільговий стаж роботи складає 05 років 0 місяців 06 днів. Отже, для призначення пенсії за віком згідно з частиною другою статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне страхування" з 20.03.2019 не вистачає 5 років 0 місяців 0 днів.
Згідно з розрахунком стажу для призначення пенсії за віком до стажу позивача зарахована така трудова діяльність (арк. спр. 60 зв., 61 зв.):
з 01.09.1983 по 03.05.1984 - навчання у вищих/середніх навчальних закладах (8 міс. 3 дні);
з 10.05.1984 по 14.03.1985 - строкова військова служба (10 міс. 5 днів);
з 15.03.1985 по 25.05.1986 - військова служба в період бойових дій (3 р. 7 міс. 3 дні з урахуванням кратності);
з 26.05.1986 по 30.05.1986 - строкова військова служба (5 днів);
з 21.06.1986 по 12.01.1987 (6 міс. 22 дні);
з 20.01.1987 по 31.03.1988 (1 рік 2 міс. 12 днів);
з 13.04.1988 по 14.04.1988 (2 дні);
з 15.04.1988 по 22.05.1988 - робота за списком № 1 (1 міс. 8 днів );
з 23.05.1988 по 11.06.1988 (19 днів);
з 12.06.1988 по 05.07.1988 - робота за списком № 1 (24 дні);
з 06.07.1988 по 27.07.1988 (22 дні);
з 28.07.1988 по 02.08.1988 - робота за списком № 1 (5 днів);
з 03.08.1988 по 03.08.1988 (1 день);
з 04.08.1988 по 04.10.1988 - робота за списком № 1 (2 міс. 1 день);
з 05.10.1988 по 09.10.1988 - робота за списком № 1 (5 днів);
з 10.10.1988 по 15.10.1988 (6 днів);
з 16.10.1988 по 07.01.1989 - робота за списком № 1 (2 міс. 22 дні);
з 08.01.1989 по 21.01.1989 (14 днів);
з 22.01.1989 по 14.05.1989 - робота за списком № 1 (3 міс. 23 дні);
з 15.05.1989 по 03.06.1989 (19 днів);
з 04.06.1989 по 17.07.1989 - робота за списком № 1 (1 міс. 14 днів );
з 18.07.1989 по 25.07.1989 (8 днів);
з 26.07.1989 по 10.09.1989 - робота за списком № 1 (1 міс. 15 днів);
з 11.09.1989 по 16.09.1989 (6 днів);
з 17.09.1989 по 01.01.1990 - робота за списком №1 (3 міс. 15 днів);
з 02.01.1990 по 31.01.1990 (1 міс.);
з 01.02.1990 по 19.02.1990 - робота за списком № 1 (19 днів);
з 06.03.1990 по 25.11.1991 - робота за списком № 1 (1 рік 8 міс. 20 днів);
з 28.11.1991 по 29.11.1991 (2 дні);
з 30.11.1991 по 31.12.1991 - робота за списком № 1 (1 міс. 2 дні);
з 01.01.1992 по 09.04.1992 - робота за списком № 1 (3 міс. 9 днів);
з 10.04.1992 по 10.04.1992 (1 день );
з 11.04.1992 по 14.09.1993 - робота за списком № 1 (1 рік 5 міс. 4 дні);
з 20.10.1993 по 19.02.1994 (4 міс.);
з 24.02.1995 по 01.02.1996 (11 міс. 8 днів);
з 02.02.1996 по 01.06.1998 (2 роки 4 міс.);
з 22.03.1999 по 16.04.1999 (25 днів);
з 01.01.2012 по 31.12.2013 - добровільне страхування (2 роки);
з 01.02.2014 по 12.06.2015 (1 рік 4 міс. 12 днів);
з 01.07.2015 по 30.04.2018 - добровільне страхування (2 роки 10 міс.).
Дослідженням копії трудової книжки позивача від 19.09.1983 НОМЕР_2 (арк. спр. 13-18) встановлено, що у ній наявні такі записи про спірний період роботи позивача:
Шахтоуправління "Первомайське" в/о "Первомайськвугілля":
19.09.1983 прийнятий учнем електрослюсаря на поверхні та направлений на навчання до міського ПТУ № 74, наказ від 19.09.1983 № 357 к;
10.02.1984 переведений учнем електрослюсаря підземного, наказ від 09.02.1984 № 45/к;
звільнений у зв`язку з призовом до лав Радянської Армії, наказ від 23.04.1984 № 129/к;
з 10.05.1984 по 30.05.1986 служба в лавах Радянської Армії, військовий квиток НОМЕР_3;
21.06.1986 прийнятий учнем прохідника підземним з повним робочим днем в шахті, наказ від 23.06.1986 № 230/к;
08.07.1986 направлений на курси в в/о "Первомайськвугілля", наказ від 07.07.1986 № 251/к;
22.09.1986 після курсів навчання присвоєна кваліфікація прохідника, посвідчення № НОМЕР_16;
22.09.1986 переведений прохідником ІV-го розряду підземним, наказ від 22.09.1986 № 351/к;
Район Крайньої Півночі
Шахта "Сангарська" в/о "Якутвугілля":
20.10.1993 прийнятий прохідником підземним з повним робочим днем під землею, наказ від 20.10.1993 № 340;
19.02.1994 звільнений за закінченням строку договору, наказ від 19.02.1994 № 407;
Старательська артіль "Ентузіастів":
13.10.1995 прийнятий гірником очисного забою з повним робочим днем під землею, наказ від 13.10.1995 № 521;
15.11.1998 звільнений за закінченням промивного сезону, наказ від 15.11.1998 № 34.
Згідно з довідкою Державного підприємства "Первомайськвугілля" від 26.01.2018 № 01/1-74, наказом ДП "Первомайськвугілля" від 28.11.2014 № 16 припинено виробничу та фінансово-господарську діяльність відокремленого підрозділу шахта "Первомайська", тому що він знаходиться в зоні здійснення антитерористичної операції. У зв`язку з тим, що архівні документи шахта "Первомайська" знаходяться на непідконтрольній Україні території, надати довідки, необхідні для підтвердження пільгового стажу, не має можливості (арк. спр. 20).
Також позивачем до матеріалів справи надані копії довідок адміністрації м. Первомайська ЛНР від 10.10.2017 № № 1901-1905 про роботу позивача в Шахтоуправлінні "Первомайське" в/о "Первомайськвугілля" у період з 19.09.1983 по 12.01.1987, заробітну плату за цей період, участь у страйках, неоплачувані відпустки, дослідженням яких встановлено, що вони містять інформацію аналогічну, записам у трудовій книжці позивача (арк. спр. 21-25).
Відмову у задоволенні позову суд першої інстанції мотивував тим, що відповідачем правомірно відмовлено у зарахуванні цього стажу до пільгового стажу, дає право на призначення пенсії за пунктом 1 частини другої статті 114 Закону № 1058-IV, рішення відповідача від 08 квітня 2019 року № 121 про відмову позивачу у призначенні пенсії за віком відповідає критеріям правомірності, визначеним частиною другою статті 2 КАС України, тому у суду відсутні підставі для визнання його неправомірним та скасування.
З рішенням суду не погоджується колегія суддів з огляду на наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із статтею 46 Конституції України, норми якої є нормами прямої дії, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх в разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та інших випадках передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Відповідно до частини першої, другої статті 5 Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон № 1058-IV) цей Закон регулює відносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.
Виключно цим Законом визначаються: принципи та структура системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; коло осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню; види пенсійних виплат; умови набуття права та порядок визначення розмірів пенсійних виплат; пенсійний вік чоловіків та жінок, при досягненні якого особа має право на призначення пенсії за віком; мінімальний розмір пенсії за віком; порядок здійснення пенсійних виплат за загальнообов`язковим державним пенсійним страхуванням; порядок використання коштів Пенсійного фонду та накопичувальної системи пенсійного страхування; організація та порядок здійснення управління в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування.
Відповідно до частини першої статті 24 Закону № 1058-IV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. […].
Частиною другою статті 24 Закону № 1058-IV визначено, що страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.
Відповідно до частини четвертої статті 24 Закону № 1058-IV періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.
Пільговий порядок обчислення стажу роботи, передбачений законодавством, що діяло раніше, за період з 1 січня 2004 року застосовується виключно в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах та за вислугу років.
Частиною першою статті 26 Закону № 1058-IV визначено, що особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років за наявності страхового стажу не менше 15 років по 31 грудня 2017 року.
Починаючи з 1 січня 2018 року право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років мають особи за наявності страхового стажу:
з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2019 року - не менше 26 років; […].
Статтею 44 Закону № 1058-IV визначено, що:
- заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально (частина перша);
- заява про призначення пенсії за віком може бути подана застрахованою особою не раніше ніж за місяць до досягнення пенсійного віку (частина друга);
- органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (частина третя).
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 45 Закону № 1058-IV пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія призначається з більш раннього строку: пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.
Згідно з частиною п`ятою статті 45 Закону № 1058-IV документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.
Частиною першою статті 114 Закону № 1058-IV визначено, що право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.
Відповідно до пункту 1 частини другої статті 114 Закону № 1058-IV на пільгових умовах пенсія за віком призначається працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.
За відсутності стажу роботи, встановленого абзацом першим цього пункту, у період до 1 квітня 2024 року пенсія за віком на пільгових умовах призначається за наявності на дату досягнення віку, встановленого абзацами першим і третім - тринадцятим цього пункту, страхового стажу: […]
з 1 квітня 2018 року по 31 березня 2019 року - не менше 22 років у чоловіків і не менше 17 років у жінок; […].
Працівникам, які не мають стажу роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого абзацами першим і п`ятнадцятим - двадцять третім цього пункту відповідного страхового стажу пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 цього Закону:
чоловікам - на 1 рік за кожний повний рік такої роботи;
жінкам - на 1 рік 4 місяці за кожний повний рік такої роботи.
Статтею 62 Закону № 1788-ХІІ визначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Частиною другою статті 82 Закону № 1788-XII передбачено, що повідомлення про відмову в призначенні пенсії із зазначенням причин відмови та порядку оскарження орган, що призначає пенсії, видає або надсилає підприємству, організації або заявникові не пізніше 5 днів після винесення відповідного рішення.
Закон України від 20.12.1991 № 2011-ХІІ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон № 2011-ХІІ) відповідно до Конституції України визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі.
Згідно з абзацом 2 частини першої статті 8 Закону № 2011-ХІІ час перебування громадян України на військовій службі зараховується до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби. Час проходження строкової військової служби та військової служби за призовом осіб офіцерського складу, а також час проходження військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України "Про оборону України", зараховуються до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, якщо на момент призову на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України "Про оборону України", особа навчалася за фахом у професійно-технічному навчальному закладі, працювала за професією або займала посаду, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. Час навчання в професійно-технічному навчальному закладі, час проходження строкової військової служби, а також час проходження військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України "Про оборону України", які зараховуються до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, не повинні перевищувати наявного стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах. Час проходження військовослужбовцями військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України "Про оборону України", зараховується до їх вислуги років, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби на пільгових умовах у порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України.
Час навчання у професійно-технічному навчальному закладі зараховується до трудового стажу учня, слухача, у тому числі в безперервний і в стаж роботи за спеціальністю, що дає право на пільги, встановлені для відповідної категорії працівників, якщо перерва між днем закінчення навчання і днем зарахування на роботу за набутою професією не перевищує трьох місяців (абзац 1 частини першої статті 38 Закону України від 10.02.1998 № 103/98-ВР "Про професійно-технічну освіту").
Аналогічна, за змістом, вимога міститься і у абзаці 1 пункту 26 Положення про професійно-технічний навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.08.1998 № 1240, час навчання у професійно-технічному навчальному закладі зараховується до трудового стажу учня, слухача, у тому числі до безперервного і до стажу роботи за спеціальністю, що дає право на пільги, встановлені для відповідної категорії працівників, якщо перерва між днем закінчення навчання і днем зарахування на роботу за одержаною професією не перевищує трьох місяців.
Згідно з пунктом 2.1 розділу ІІ Порядку подання та оформлення документів про призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 (далі - Порядок № 22-1), до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи: документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок підтвердження наявного трудового стажу). За період роботи, починаючи з 01 січня 2004 року, структурний підрозділ, відповідальний за ведення персоніфікованого обліку (далі - відділ персоніфікованого обліку), надає структурному підрозділу, відповідальному за призначення пенсії, довідку з бази даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - реєстр застрахованих осіб) за формою згідно з додатком 4 до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року № 10-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 08 липня 2014 року за № 785/25562 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27 березня 2018 року № 8-1) (далі - Положення), а у разі необхідності - за формою згідно з додатком 3 до Положення.
Згідно з абзацами першим, третім пункту 4.1 розділу ІV "Приймання, оформлення і розгляд документів" Порядку № 22-1 орган, що призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою (додаток 2). Заяви осіб про призначення, перерахунок, поновлення, переведення з одного виду пенсії на інший реєструються в журналі реєстрації рішень органу, що призначає пенсію. Особі або посадовій особі органом, що призначає пенсію, видається розписка із зазначенням дати прийняття заяви, а також переліку одержаних і відсутніх документів, які необхідно подати у тримісячний строк з дня прийняття заяви. Копія розписки зберігається в пенсійній справі.
Пунктом 4.2 розділу ІV "Приймання, оформлення і розгляд документів" Порядку № 22-1 встановлено, що при прийманні документів орган, що призначає пенсію:
1) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж;
2) перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів;
3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності). Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі;
4) видає пам`ятку пенсіонеру (додаток 3), копія якої зберігається у пенсійній справі.
Не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 4.2 цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України (абзац перший пункту 4.3 розділу ІV "Приймання, оформлення і розгляд документів" Порядку № 22-1).
Згідно з абзацом першим пункту 4.7 розділу ІV "Приймання, оформлення і розгляд документів" Порядку № 22-1 право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.
Пунктом 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня1993 року № 637 (далі - Порядок № 637), визначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.
За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Відповідно до пункту 20 Порядку № 637, у тих випадках, коли і трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, встановлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ організацій або їх правонаступників (додаток № 5).
У разі коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються на тимчасово окупованій території України або в районах проведення антитерористичної операції, спеціальний трудовий стаж може підтверджуватися за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18 листопада 2005 року № 383 затверджено Порядок застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах (далі - Порядок № 383).
Зазначений Порядок № 383 регулює застосування Списків під час обчислення стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах.
Відповідно до пункту 3 Порядку № 383 при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21 серпня 1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21 серпня 1992 року.
Зазначена постанова набула чинності з 21.08.92. Це означає, що при призначенні пенсії за віком на пільгових умовах для зарахування до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, певного 5-річного періоду роботи зі шкідливими і важкими умовами праці після 21.08.92, відповідне право впродовж цього періоду повинне бути підтверджене за результатами атестації (пункт 4.1 Порядку № 383).
Відповідно до пункту 4.3 Порядку № 383 у разі підтвердження цього права за результатами атестації, вперше проведеної до 21.08.97 (впродовж 5 років після введення в дію Порядку проведення атестації робочих місць, до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, зараховується весь період роботи на даному підприємстві у виробництвах, передбачених Списками, тобто період роботи із шкідливими умовами праці, до дати видання наказу на підприємстві про результати проведення атестації та період роботи впродовж наступних 5 років з урахуванням пункту 4.2 цього Порядку.
Пунктом 10 Порядку № 383 встановлено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.93 № 637.
Відповідно до пункту 1 Порядку проведення атестації робочих місць за умовами правці, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 1992 року № 442 (набула чинності 21.08.1992) (далі - Порядок № 442), атестація робочих місць за умовами праці (надалі - атестація) проводиться на підприємствах і організаціях незалежно від форм власності й господарювання, де технологічний процес, використовуване обладнання, сировина та матеріали є потенційними джерелами шкідливих і небезпечних виробничих факторів, що можуть несприятливо впливати на стан здоров`я працюючих, а також на їхніх нащадків як тепер, так і в майбутньому.
Згідно приписів пункту 3 Порядку № 442 атестація проводиться згідно з цим Порядком та методичними рекомендаціями щодо проведення атестації робочих місць за умовами праці, що затверджуються Мінсоцполітики і МОЗ.
Відповідно до пункту 4 Порядку № 442 атестація робочих місць за умовами праці (далі - атестація) проводиться в строки, передбачені колективним договором, але не рідше одного разу на 5 років.
Відомості про результати атестації робочих місць заносяться до карти умов праці, форма якої затверджується Мінсоцполітики разом з МОЗ (пункт 8 Порядку № 442).
Пунктом 10 Порядку № 442, окрім іншого, передбачено, що результати атестації використовуються при призначенні пенсії за віком на пільгових умовах.
З огляду на вищевикладене суд дійшов висновку, що уточнююча довідка може бути основним доказом підтвердження пільгового стажу в період роботи на відповідних посадах або за професіями в тих випадках, коли відсутня трудова книжка або відсутні відповідні записи трудовій книжці. Після 21 серпня 1992 року основними документами, які підтверджують пільговий стаж - період роботи на відповідних посадах або за професіями, які включені до Списків, є трудова книжка та документи, що підтверджують проведення атестації робочих місць за умовами праці, які підтверджують результати атестації робочого місця за умовами праці, якими можуть бути: карта умов праці, наказ по підприємству про затвердження переліку робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників; трудова книжка із записом про витяг із зазначеного наказу або з додатком такого витягу.
При цьому, значення трудової книжки та результатів атестації як основних документів, що підтверджують пільговий стаж роботи, встановлено статтею 62 Закону № 1788-ХІІ, і будь-які підзаконні нормативно-правові акти, які суперечать цьому положенню, не можуть бути застосовані до спірних правовідносин.
Отже, відсутність підтвердження вказаних обставин не породжує виникнення права на зарахування пільгового стажу.
Судом встановлено, що відповідачем відмовлено у зарахуванні до пільгового стажу позивача період роботи з 19.09.1983 по 26.04.1984 та з 21.06.1986 по 12.01.1987 на шахті "Первомайська" в/о "Первомайськвугілля", з 20.10.1993 по 19.02.1994 на шахті "Сангарська" у зв`язку з відсутністю довідок, які уточнюють пільговий характер роботи, необхідних для визначення права на достроковий вихід на пенсію.
Колегія суддів зазначає, що оскаржуване рішення не містить відомостей щодо періоду роботи з 13.10.1995 по 15.11.1998 у старательській артілі "Ентузіастів". Не містить рішення також конкретних підстав для не включення зазначеного періоду, не зазначено які саме первинні документи не надано позивачем, що свідчить про недотримання відповідачем принципу обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, дотримання яких перевіряється адміністративним судом відповідно до вимог пунктів 3, 5 частини другої статті 2 КАС України, і недотримання яких є підставою для скасування такого рішення, оскільки позивачеві неможливо з тексту такого рішення визначити, які саме періоди роботи не включено до пільгового стажу.
Оскільки рішення суду не може ґрунтуватись на припущеннях і домислах, відсутність у рішенні від 08 квітня 2019 року за № 121 про відмову в призначенні пенсії мотивів не зарахування до пільгового стажу окремих періодів, не дозволяє суду перевірити, чи правомірно зазначені періоди роботи, навчання чи військової служби не зараховані до пільгового стажу, і свідчить про те, що відповідач діяв необґрунтовано.
З огляду на наведене позовна вимога про скасування рішення Рубіжанського ОУПФУ від 08.04.2019 № 121 є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача призначити позивачу пенсію за віком згідно з підпунктом 1 пунктом 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне страхування", зарахувавши періоди роботи з 19.09.1983 по 26.04.1984 у шахтоуправлінні Первомайське в/о "Первомайськвугілля"; з 21.06.1986 по 12.01.1987 на шахті "Первомайська" в/о "Первомайськвугілля"; з 20.10.1993 по 19.02.1994 на шахті "Сангарська"; з 13.10.1995 по 15.11.1998 у старательській артілі "Ентузіастів", як пільговий стаж за Списком № 1, то вона задоволенню не підлягає з огляду на таке.
Згідно з частиною другою статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У спірних правовідносинах належним, достатнім та необхідним (ефективним) способом захисту порушеного права позивача є визнання протиправним та скасування рішення відповідача про відмову у призначенні позивачу пенсії за віком та зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача про призначення пенсії.
З метою ефективного захисту прав позивача, про захист яких він просить, суд на підставі частини другої статті 9 КАС України вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог, самостійно обравши спосіб захисту, який відповідає об`єкту порушеного права та у спірних правовідносинах є достатнім і необхідним (ефективним): визнати протиправним та скасувати рішення Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області від 08 квітня 04.2019 № 121 02 жовтня 2018 року №61 про відмову в призначенні пенсії за віком ОСОБА_1 та зобов`язати Рубіжанське об`єднане управління Пенсійного фонду України Луганської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 06 серпня 2018 року про призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Зазначений висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постановах від 06.03.2018 у справі № 754/14898/15-а, від 17.07.2018 у справі № 514/166/16-а, в яких, зокрема, зазначено, що …повідомляючи позивачу про відмову в призначенні пільгової пенсії, ПФУ діяло необґрунтовано. При цьому, суд не обраховує дійсний загальний та спеціальний стаж позивача, у зв`язку з чим відсутні підстави для зобов`язання ПФУ призначити пенсію позивачу за віком на пільгових умовах.
Задовольняючи позовні вимоги частково, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Щодо зарахування періоду роботи позивача з 20.10.1993 по 19.02.1994 на шахті "Сангарська" як пільговий стаж за Списком № 1, суд зазначає таке.
Дослідженням записів у трудовій книжці позивача за вказаний період встановлено, що такі записи містять інформацію про повний робочий день під землею, тобто про пільговий характер виконуваної роботи.
Зважаючи на вищевикладені положення чинного законодавства, суд вважає, що відповідач безпідставно вимагає від позивача надання уточнюючих довідок підприємства за цей період роботи.
Проте, судом встановлено, що записи за вказаний період роботи не містять інформації про проведення атестації цих робочих місць, що унеможливлює зарахування цього стажу роботи до пільгового, який дає право на призначення пенсії за пунктом 1 частини другої статті 114 Закону № 1058-IV.
Відповідно до статті 1 Угоди про гарантії прав громадян держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав в галузі пенсійного забезпечення від 13 березня 1992 року пенсійне забезпечення громадян держав-учасників цієї Угоди і членів їх сімей здійснюється за законодавством держави, на території якої вони проживають.
Відповідно до частини першої статті 9 Конституції України чинні міжнародні договори, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України.
Згідно з частиною першою статті 15 Закону України "Про міжнародні договори України" чинні міжнародні договори України підлягають сумлінному дотриманню Україною відповідно до норм міжнародного права.
Відповідно до основних положень Угоди про гарантії прав громадян держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав у галузі пенсійного забезпечення від 13 березня 1992 року, членами якої є Україна та Російська Федерація, Уряди держав-учасниць цієї Угоди, керуючись статтями 2, 4 Угоди про створення Співдружності Незалежних Держав, виходячи з необхідності захисту прав громадян в області пенсійного забезпечення, усвідомлюючи, що кожна держава-учасниця Співдружності повинна нести безпосередню відповідальність за пенсійне забезпечення своїх громадян, визнаючи, що держави-учасниці Співдружності мають зобов`язання щодо непрацездатних осіб, які придбали право на пенсійне забезпечення на їхній території або на території інших республік за період їх входження в СРСР і реалізують це право на території держав-учасниць Угоди, визнаючи необхідність неухильного дотримання зобов`язань за міжнародними угодами, укладеними СРСР по питань пенсійного забезпечення.
Статтею 4 Угоди передбачено, що Держави-учасниці Угоди проводять політику гармонізації законодавства про пенсійне забезпечення.
Відповідно до частини другої статті 6 Угоди для встановлення права на пенсію, в тому числі пенсій на пільгових умовах і за вислугу років, громадянам держав-учасниць Угоди враховується трудовий стаж, набутий на території будь з цих держав, а також на території колишнього СРСР за час до набрання чинності цієї Угоди.
Зі змісту наведених норм вбачається, що пенсія призначається за нормами законодавства країни, де проживає особа, а стаж, набутий на території однієї із зазначених в Угоді держав, зараховується до пільгового у разі, якщо такий стаж взаємно визначений Сторонами.
Постановою Ради міністрів РСФСР від 02 жовтня 1991 року № 517 установлено, що під час призначення громадянам пенсії у відповідності з Законом РСФСР "Про державні пенсії в РСФСР" застосовуються на території РСФСР затверджені Кабінетом Міністрів СРСР від 26 січня 1991 року № 10 "Про затвердження Списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення" з додатками та змінами, внесеними постановами Кабінету Міністрів СРСР від 23 липня 1991 року № 497 та від 09 серпня 1991 року № 591. Вказані Списки з доданими доповненнями та змінами вводяться в дію з 01.01.1992.
Пунктом 4 цієї Постанови постановлено керівникам підприємств (об`єднань), організацій забезпечити своєчасну підготовку до введення в дію Списків № 1 та 2. Провести атестацію робочих місць та вжити необхідних заходів до поліпшення умов праці. Визначити за участю профспілок перелік робочих місць, найменувань професій та посад, працівникам яких у відповідності з зазначеними Списками установлено пільгове пенсійне забезпечення, та ознайомити з ними працюючих.
Міністерством праці та зайнятості населення РСФСР наказом від 08 січня 1992 року № 2 затверджено Інструкцію про порядок проведення атестації робочих місць за умовами праці.
З 01.01.2014 в Російській Федерації замість атестації робочих місць введена спеціальна оцінка умов праці, яка повинна проводитися відповідно до Федерального закону від 28.12.2013 № 426-ФЗ "Про спеціальну оцінку умов праці".
Відповідно до пункту 2 листа Мінпраці Російської Федерації від 13.03.2014 № 17-3/В-113 результати атестації робочих місць за умовами праці, оформлені після 31.12.2013, використовуватися не можуть. В силу частини дванадцятої статті 209 Трудового кодексу РФ в старій редакції атестація проводилася в порядку, затвердженому Наказом Міністерства охорони здоров`я Росії від 26.04.2011 № 342н.
Таким чином, діючим законодавством Російської Федерації у період з 01.01.1992 по 01.01.2014 було передбачено проведення атестації робочого місця за умовами праці.
З огляду на викладене, суд вважає, що віднесення періоду роботи позивача з 20.10.1993 по 19.02.1994 на шахті "Сангарська" до пільгового стажу, що дає право на призначення пенсії за пунктом 1 частини другої статті 114 Закону № 1058-IV можливе за умови підтвердження атестації цих робочих місць.
Вказаний висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду України, викладеною, зокрема, у постановах від 10 березня 2015 року у справі № 21-51а15, від 17 березня 2015 року у справі № 21-585а14 року, від 17 листопада 2015 року у справі № 21-3287а15, від 12 квітня 2016 року № 21-6501а15, а також правовою позицією Верховного Суду, викладеною, зокрема, у постановах від 23 січня 2017 року у справі № 732/2003/14, від 30 січня 2018 року у справі № 506/384/17, від 05 червня 2018 року у справі № 466/455/17.
Проте, надані позивачем разом із заявою про призначення пенсії документи, а також отримані з РФ відповідачем на відповідні запити, не містять інформації про проведення атестації цих робочих місць щодо умов праці, віднесених до Списку № 1.
З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що у відповідача були відсутні підстави для зарахування до пільгового стажу, що дає право на призначення пенсії за пунктом 1 частини другої статті 114 Закону № 1058-IV, період роботи позивача з 20.10.1993 по 19.02.1994 на шахті "Сангарська".
Щодо зарахування періоду роботи позивача з 19.09.1983 по 26.04.1984 у шахтоуправлінні Первомайське в/о "Первомайськвугілля"; з 21.06.1986 по 12.01.1987 на шахті "Первомайська" в/о "Первомайськвугілля", як пільговий стаж за Списком № 1, суд зазначає таке.
Згідно копії трудової книжки позивача встановлено, що у ній наявні такі записи про спірний період роботи позивача:
Шахтоуправління "Первомайське" в/о "Первомайськвугілля":
19.09.1983 прийнятий учнем електрослюсаря на поверхні та направлений на навчання до міського ПТУ № 74, наказ від 19.09.1983 № 357 к;
10.02.1984 переведений учнем електрослюсаря підземного, наказ від 09.02.1984 № 45/к;
звільнений у зв`язку з призовом до лав Радянської Армії, наказ від 23.04.1984 № 129/к;
з 10.05.1984 по 30.05.1986 служба в лавах Радянської Армії, військовий квиток НОМЕР_3;
21.06.1986 прийнятий учнем прохідника підземним з повним робочим днем в шахті, наказ від 23.06.1986 № 230/к;
08.07.1986 направлений на курси в в/о "Первомайськвугілля", наказ від 07.07.1986 № 251/к;
22.09.1986 після курсів навчання присвоєна кваліфікація прохідника, посвідчення № НОМЕР_16;
22.09.1986 переведений прохідником ІV-го розряду підземним, наказ від 22.09.1986 № 351/к;
22.01.1987 звільнений за ст. 38 КЗпП УРСР за власним бажанням, наказ № 171/к від 13.01.1987р.
Розділу І «Гірничі роботи» підрозділу 1 «Підземніроботи» Постанови Кабінету міністрів СРСР від 22серпня 1956 року № 1173 «Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад, які дають право на пільгове пенсійне забезпечення» всі робітники, зайняті повний робочий день на підземних роботах віднесені до Списку №1.
Пунктом 1.1.а підрозділу 1 розділу 1 «Гірничі роботи» Списку №1, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року N 36 «Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах» до Списку №1 віднесені усі робітники, зайняті повний робочий день на підземних роботах.
Єдиний тарифно-кваліфікаційний довідник робіт характеристик професій працівників затверджений постановою Державним комітетом СРСР по праці і соціальних питаннях і ВЦРПС від 17 липня 1985 р № 225 / 15-87 випуск 4 у розділі "ЗАГАЛЬНІ ПРОФЕСІЇ ГІРНИЧИХ і гірнокапітальні РОБІТ"; "ВИДОБУТОК ТА ЗБАГАЧЕННЯ ВУГІЛЛЯ І СЛАНЦЮ, БУДІВНИЦТВО ВУГІЛЬНИХ і сланцевих шахтах та розрізах " визначено одну професію під назвою «прохідник»
Згідно п.3 73 довідника завданням та обов`язками прохідника визначено виконання основних робіт при проходженні, поглиблення, реконструкції, переоснащення вертикальних стовбурів: управління механізованими комплексами, стволопрохідницьких машинами, агрегатами і комбайнами, вантажними машинами та агрегатами; буріння шпурів і свердловин; ведення постійного кріплення; армування, укладання та розклинювання основного вінця з вивірянням його положення з маркшейдерських відважив і рівню; монтаж і демонтаж запобіжних полків і натяжних рам; керівництво процесом заряджання і підривання шпурів і свердловин. Зведення веерообразной і багатокутної кріплення в прохідних гірських виробках, збірної тюбінгового і блокової кріплення у виробках криволінійного обрису площею перетину більше 20 кв. м, кріплення на сполученнях гірничих виробок змінного перерізу і криволінійного обриси. Буріння шпурів самохідними буровими установками з дизельним двигуном і перфораторами масою понад 35 кг (разом з пневмопідтримкою), навантаження та транспортування гірської маси вантажно - постачальних машинами з дизельним двигуном потужністю понад 147,2 кВт (понад 200 к.с.), управління механізованими прохідницькими комплексами в прохідних гірських виробках. Виконання прохідницьких робіт в пливунах, карстах, сипучих пісках із застосуванням спеціальної кріплення. установка перших прорізних кілець тунельної оброблення.
Оскільки у справі, яка розглядається суди встановили, що у трудовій книжці позивача за період, з 21.06.1986 прийнятий учнем прохідника підземним з повним робочим днем в шахті, 08.07.1986 направлений на курси в в/о "Первомайськвугілля", 22.09.1986 після курсів навчання присвоєна кваліфікація прохідника, посвідчення № НОМЕР_16, 22.09.1986 переведений прохідником ІV-го розряду підземним, наказ від 22.09.1986 № 351/к та 22.01.1987 звільнений за ст. 38 КЗпП УРСР за власним бажанням, щодо якого виник спір зазначені відомості про умови праці та характер виконуваної роботи, то колегія суддів вважає, що відповідачем безпідставно не включено до пільгового стажу період роботи позивача з 21.06.1986 по 12.01.1987 на шахті "Первомайська" в/о "Первомайськвугілля", що дає право на призначення пенсії відповідно до частини першої статті 14 Закону № 1788-ХІІ.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з ч.2 ст.77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Згідно з ч.ч.8,9 ст.79 КАС України, докази, не подані у встановлений законом або судом строк, до розгляду судом не приймаються, крім випадку, коли особа, що їх подає, обґрунтувала неможливість їх подання у вказаний строк з причин, що не залежали від неї.
Враховуючи вищевикладене, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про відмову у задоволені позовних вимог.
Пунктом 1 частини 1 ст. 317 КАС України передбачено, що підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи.
З урахуванням викладеного колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції слід скасувати та ухвалити постанову про часткове задоволенні позовних вимог, а саме; визнати протиправним та скасувати рішення Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області від 08.04.2019 № 121 про відмову ОСОБА_1 у призначенні пенсії за віком згідно з підпунктом 1 пунктом 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне страхування" і зобов`язати Рубіжанське об`єднане управління Пенсійного фонду України Луганської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 06.08.2018 року про призначення пенсії за віком на підставі ст.114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне страхування" з урахуванням висновків суду викладених у даній постанові. У задоволені решти позовних вимог відмовити.
Керуючись 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 17 травня 2019 року у справі № 360/1835/19 - задовольнити частково.
Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 17 травня 2019 року у справі № 360/1835/19 - скасувати.
Позов ОСОБА_1 до Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області про визнання неправомірним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області від 08.04.2019 № 121 про відмову ОСОБА_1 у призначенні пенсії за віком згідно з підпунктом 1 пунктом 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне страхування".
Зобов`язати Рубіжанське об`єднане управління Пенсійного фонду України Луганської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 06.08.2018 року про призначення пенсії за віком на підставі ст.114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне страхування" з урахуванням висновків суду викладених у даній постанові.
У задоволені решти позовних вимог відмовити.
Стягнути з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області ( вул. Студентська, 35А, м. Рубіжне, Луганська область, 93009, код ЄДРПОУ 41245565 ) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , номер картки платника податків НОМЕР_12 ) судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 1921,00 ( одна тисяча дев`ятсот двадцять одна ) гривень 00 копійок.
Повне судове рішення складено 29 липня 2019 року.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя А.А. Блохін
Судді Т.Г.Гаврищук
І.В. Сіваченко