open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 200/4476/19-а
Моніторити
Ухвала суду /09.07.2021/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.05.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /23.03.2021/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.06.2020/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.09.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.09.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Рішення /16.07.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.06.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.06.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.04.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /02.04.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.04.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 200/4476/19-а
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /09.07.2021/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.05.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /23.03.2021/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.06.2020/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.09.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.09.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Рішення /16.07.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.06.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.06.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.04.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /02.04.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.04.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 липня 2019 р. Справа№200/4476/19-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Кониченка Олега Миколайовича при секретарі судового засідання Рудь Т.В. розглянувши адміністративну справу за позовом Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" м. Краматорськ

до Головного управління ДФС у Донецькій області

про визнання протиправною та скасування вимоги №Ю-13418-44 від 08.01.2019 року в сумі 1403963,07 грн. та зобов`язати здійснити облікові операції в інформаційній системі органів ДФС - інтегрованій картці платника зі зміною показників стану розрахунків по сплаті по сплаті ЄСВ на суму 1784733,43 грн.

ВСТАНОВИВ :

Позивач , Обласне комунальне підприємство "Донецьктеплокомуненерго", звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДФС у Донецькій області відповідно до якої просив суд визнати протиправною та скасувати вимогу про сплату боргу (недоїмки) зі сплати єдиного №Ю-13418-44 від 08.01.2019 року в розмірі 1403963,07 грн. та зобов`язати здійснити облікові операції в інформаційній системі органів ДФС - інтегрованій картці платника зі зміною показників стану розрахунків по сплаті по сплаті ЄСВ на суму 1784733,43 грн.

В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив що 18.01.2019 року ним поштою отримано вимогу ГУ ДФС у Донецькій області про сплату боргу (недоїмки) зі сплати єдиного соціального внеску № Ю-13418-44 від 08.01.2019року в розмірі 1 403 963,07 грн.

Позивач не погодився із вищезазначеною вимогою та оскаржив її в адміністративному порядку до Державної Фіскальної Служби України.

Листом від 04.03.2019 вих.№10478/6/99-99-11-05-02-25 ДФС України вимогу вирішено залишити без змін, а скаргу без задоволення.

Вважає, що відповідачем не вірно засновані норми права щодо сплати сум єдиного соціального внеску, відокремленими підрозділами Позивача: СП ОКП «Донецьктеплокомуненерго» «Єдиний розрахунковий центр» (далі СП ОКП «ЄРЦ»), ВО «Слов`янськтепломережа», ВО «Краматорськміжрайтепломережа», ВО «Краснолиманська тепломережа», ВО «Димитровтепломережа» та ВО «Дзержинськтепломережа» та сум єдиного соціального внеску, сплаченого Науково-виробничим підрозділом ОКП «Донецьктеплокомуненерго» (Договір про спільну діяльність від 01.06.2001року № 152 ОКП «Донецьктеплокомуненерго») по зобов`язанням позивача та які не є третіми особами у розумінні (у відповідності) до норм ЦК України.

Вважає не правомірними дії відповідача, щодо не зарахування сум, сплачених структурними підрозділами позивача на погашення податкових зобов`язань із сплати єдиного соціального внеску.

Посилався на пп.4.1.4. п.4.1 статті 4 Податкового кодексу України, яким встановлена презумпція правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.

Зазначив, що не зарахування оплати нарахованого на заробітну плату єдиного соціального внеску при одночасній виплаті такої заробітної плати порушує гарантоване Конституцією право на соціальний захист працівника, зокрема на визначення страхового стажу.

Крім того, сума недоїмки у розмірі 321 943,11 грн., яка входить до спірної суми недоїмки 1 403 963,07 грн. за оскаржуваною вимогою від 08.01.2019 року № Ю-13418-44, вже була предметом розгляду в іншій справі за позовом ОКП «Донецьктеплокомуненерго» до ГУ ДФС у Донецькій області про скасування вимоги про сплату боргу (недоїмки) з ЄСВ № Ю-13418-44 від 06.08.2018 року в розмірі 321 943,11грн. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 10.12.2018 року (яке набуло чинності 27.02.2019 року) позовні вимоги задоволено в повному обсязі та податкову вимогу за тим же номером від 06.08.2018 року скасовано на суму 321 943,11грн.

Відповідно до пункту 6 Розділу VI. Порядок стягнення заборгованості з платників Інструкції вимога про сплату боргу (недоїмки) вважається відкликаною, якщо орган доходів і зборів скасовує або змінює раніше зазначену суму боргу (недоїмки) внаслідок її узгодження або оскарження. Таким чином, Відповідачем порушено порядок формування вимоги про сплату боргу (недоїмки), встановлений Інструкцією про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі Інструкція).

Так, рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 19.02.2019 року по справі №200/14631/18 позовні вимоги ОКП «Донецьктеплокомуненерго» про скасування податкової вимоги №Ю-13418-44 від 02.10.2018р. про сплату боргу (недоїмки) з ЄСВ у розмірі 1 464 234,92 грн. задоволено в повному обсязі.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 02 квітня 2019 року відкрито до розгляду у спрощеному провадженні у справі та призначено судове засідання на 15 квітня 2019 року.

Відповідач із позовом не погодився, надавши до суду відзив на позов.

Звернув увагу суду, що Законом №2464-VI чітко визначено порядок сплати єдиного внеску безпосередньо платником єдиного внеску. Частиною 9 статті 25 Закону №2464-VI визначено, що передача платниками єдиного внеску своїх обов`язків з його сплати третім особам заборонена, крім випадків, передбачених законодавством.

Зазначив, що наявність суми недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування станом на 31.12.2018 в розмірі 1 403 963,07 грн. підтверджується інтегрованою карткою платника податку ОКП «Донецьктеплокомуненерго».

Наявні копії платіжних доручень свідчать про сплату єдиного внеску за позивача третіми особами, що є порушенням вимог частини 9 статті 25 Закону Україну №2461, а тому відповідачем правомірно не було зараховано сплачені суми у розрахунок сплати позивачем єдиного внеску.

Ухвалою від 23 квітня 2019 року суд перейшов зі спрощеного позовного провадження до розгляду справи за правилами загального позовного провадження та призначив по справі підготовче засідання на 15 травня 2019 року.

23 квітня 2019 року до канцелярії суду від позивача до суду надійшла відповідь на відзив у якій позивач зазначив наступне.

Відокремлені підрозділи позивача (окрім НВП ОКП «Донецьктеплркомуненерго» та СП «Єдиний розрахунковий центр») є платниками соціального внеску та наділені повноваженями сплати такого внеску від імені юридичної особи відповідно до Розпорядження від 25.96.2018 року «Про встановлення тичасового порядку здійсненя розрахунків по сплаті єдиного внеску», що не означає передачу повноважень сплати ЄСВ юридичної особи (Позивача) іншій юридичній особі (третій особі у розумінні Закону), оскільки структурні підрозділи не є самостійними особами.

Частина 9 статті 25 Закону №2464-VI взагалі не підлягає застосуванню до спірних правовідносин, як норма матеріального права, оскільки власником коштів, від імені якого здійснено відповідні платіжі в рахунок сплати єдиного внеску за наведеними в позові платіжними дорученнями, є саме позивача, а не будь- яка третя особа.

У випадку наявності прогалин у спеціальному нормативно-правовому акті - Законі №2464 - щодо порядку (способу) виконання обов`язку платника по сплаті єдиного соціального внеску, за умов об`єктивної неможливості використати передбачений Законом спосіб виконання такого обов`язку, правомірними є дії платника єдиного внеску, спрямовані на забезпечення виконання цього обов`язку у будь-який інший спосіб, що не суперечить чинному законодавству що підтверджується практикою Верховного Суду 21.12.2018 року по справі № 805/1429/17-а.

18 червня 2019 року позивачем до суду надана заява в порядку ст. 166 КАС України.

Відповідно до вищевказаної заяви позивач зазначив: 1) сума недоїмки з ЄСВ у розмірі 1403 963,07 грн. яка виникла на підставі даних поданих звітів про суми нарахованої заробітної плати застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного соціального внеску за період вересень-листопад 2018 року сплачена повністю, що підтверджується копіями платіжних доручень; 2) ДСД від 01.06.2001 року №152 (договір про спільну діяльність), на підставі якого здійснюється спільна діяльність, учасником якої є Позивач, зареєстровано тільки як платник податку на додану вартість за № 1628091400025 та знаходиться на обліку в Краматорському управлінні ГУ ДФС в Донецькій області не є платником ЄСВ в розумінні Закону № 2464. Наказом позивача №582 від 27.12.2013 «Про організацію бухгалтерського обліку та облікову політику «ОКП «Донецьктеплокомуненерго» (Розділ IV пункт 16 підпункт 16.1) облікова політика щодо зобов`язань НВП «ДТКЕ» (у тому числі і податкових зобов`язань) полягає в тому, що склад активів, зобов`язань спільної діяльності визнається складом активів ОКП «ДТКЕ» із щоквартальним відображенням цих активів та зобов`язань у складі балансу ОКП «Донецьктеплокомуненерго»; 3) наявность прогалин у спеціальному нормативно-правовому акті - Законі №2464 - щодо порядку (способу) виконання обов`язку платника по сплаті єдиного соціального внеску, за умов об`єктивної неможливості використати передбачений Законом спосіб виконання такого обов`язку, правомірними є дії платника єдиного внеску, спрямовані на забезпечення виконання цього обов`язку у будь-який інший спосіб, що не суперечить чинному законодавству; 4) статтею 10 Закону № 1669 визначено, що протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов`язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України. Наявні у позивача сертифікати підтверджують настання форс- мажорних обставин і тимчасово звільняють позивача від виконання своїх обов`язів щодо сплати ЄСВ.

Крім того, посилався на практику Верховного Суду (справа №812/15/17 від 29.01.2019 року), яка по позицією позивача повина бути застосована до спірних правовідносин.

Ухвалою від 18.06.2019 року суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 26.06. 2019 року

Суд відкладав судовий розгляд справи з 26.06.2019 року на 08.07.2019 року, з 08.07.2019 року на 16.07. 2019 року.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Позивач - обласне комунальне підприємство "Донецьктеплокомуненерго" (ідентифікаційний код 03337119) зареєстроване як юридична особа 23 лютого 2001 року, про що 13 листопада 2004 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений запис за номером 1 266 120 0000 002451.

Так, у відповідності до Статуту Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго", затвердженого розпорядженням голови облдержадміністрації 18 січня 2001 року № 30 (в редакції розпорядження голови облдержадміністрації, керівника обласної військово- цивільної адміністрації від 21.12.2016 року № 1158) вбачається, що позивач є юридичною особою (п. 2.1 Статуту).

До складу позивача відповідно до його статуту входять 18 структурних підрозділів, 8 з яких знаходяться на території, яка не підконтрольна українському уряду:

- Виробнича одиниця обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Волновахаміжрайтепломережа»;

- Виробнича одиниця обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Дебальцеветепломережа»(знаходиться на непідконтрольній території) ;

- Виробнича одиниця обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Дзержинськтепломережа»;

- Виробнича одиниця обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Дружківкатепломережа»;

- Виробнича одиниця обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Єнакієветепломережа» (знаходиться на непідконтрольній території);

- Виробнича одиниця обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Костянтинівкатепломережа»;

- Виробнича одиниця обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Краматорськтепломережа»;

- Виробнича одиниця обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Краснолиманська тепломережа»;

- Виробнича одиниця обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Новоазовськтепломережа» (знаходиться на непідконтрольній території);

- Виробнича одиниця обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Святогірське багатогалузеве комунальне господарство»;

- Виробнича одиниця обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Слов`янськтепломережа»;

- Виробнича одиниця обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Харцизьктепломережа» (знаходиться на непідконтрольній території);

- Виробнича одиниця обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Шахтарськтепломережа» (знаходиться на непідконтрольній території);

- Виробнича одиниця обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Ясинувататепломережа» (знаходиться на непідконтрольній території);

- Відокремлений підрозділ «Виробнича одиниця обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Димитровтепломережа»;

- Відокремлений підрозділ «Виробнича одиниця обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Жданівкатепломережа» (знаходиться на непідконтрольній території);

- Відокремлений підрозділ «Виробнича одиниця обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Сніжнетепломережа» (знаходиться на непідконтрольній території);

- Відокремлений підрозділ «Виробнича одиниця обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Добропіллятепломережа».

Відповідно до пп. 3.1.2 пункту 3.1 Статуту до складу підприємства у вигляді відокремленого підрозділу входить Єдиний розрахунковий центр, що не має статусу юридичної особи та діє згідно з положенням, затвердженим підприємством.

Пунктом 3.2 передбачено, що структурні підрозділи мають право відкривати в банках поточні та інші рахунки.

Відповідач є суб`єктом владних повноважень, який реалізує владні управлінські функції та повноваження покладені на нього Податковим кодексом України та Законами України в сфері оподаткування.

Як вбачається із матеріалів справи позивач є платником єдиного соціального внеску.

08 січня 2019 року Головним управлінням ДФС у Донецькій області сформована вимога № Ю-13418-44, відповідно до якої позивач зобов`язаний сплати заборгованость з єдиного соціального внеску на загальну суму1403963,07 грн., яка виникла станом на 31 грудня 2018 року, до складу якої входить: недоїмка з єдиного внеску в сумі 1403963,07 грн.

Не погодившись з винесеною вимогою № Ю-13418-44 від 08 січня 2019 року позивач звернувся зі скаргою від 28 січня 2019 року № 03/195 до Державної фіскальної служби України.

За результатами розгляду вішезазначеної скарги позивача Державною фіскальною службою України прийнято рішення від 04 березня 2019 року № 10478/6/99-99-11-05-02-25 про результати розгляду скарги, відповідно до якого скарга позивача залишена без задоволення, а оскаржувана вимога без змін.

За позицією відповідача недоїмка зі сплати ЄСВ виникла у зв`язку з несплатою позивачем ЄСВ та порушенням ч.9 статті 25 Закону №2464- VI, відповідно до якого передача платниками єдиного внеску своїх зобов`язань з його сплати третім особам заборонена, крім випадків, передбачених законодавством.

Так, недоїмка у розмірі 1 403 963,07 грн., фактично складається із сум єдиного соціального внеску, які були сплачені відокремленими підрозділами Позивача: СП ОКП «Донецьктеплокомуненерго» «Єдиний розрахунковий центр» (далі СП ОКП «ЄРЦ»), ВО «Слов`янськтепломережа», ВО «Краматорськміжрайтепломережа», ВО «Краснолиманська тепломережа», ВО «Димитровтепломережа» та ВО «Дзержинськтепломережа» та сум єдиного соціального внеску, сплаченого Науково-виробничим підрозділом ОКП «Донецьктеплокомуненерго» (Договір про спільну діяльність від 01.06.2001року № 152 ОКП «Донецьктеплокомуненерго»).

Однак, сплачені суми не були враховані відповідачем як оплата зобов`язань позивача, за поясненням сторін знаходяться у режимі «до з`ясування», доказів повернення зазначених сум структурним підрозділам позивача сторонами суду не надано.

За даними позивача, що не запереречується представниками відповідача, станом на 31.12.2018 року структурними підрозділами ОКП «Єдиний розрахунковий центр», ВО «Слов`янськтепломережа», ВО «Краматорськміжрайтепломережа», ВО «Краснолиманська тепломережа», ВО «Димитровтепломережа», ВО «Дзержинськтепломережа» та Науково-виробничим підрозділом ОКП «Донецьктеплокомуненерго» було здійснено сплату ЄСВ в розмірі 1 784 733,43 грн. за період з 01.01.2018р. по 31.12.2018 року включно.

Грошові кошти згідно платіжних доручень, копії, яких долучені до матеріалів справи, були перераховані структурними підрозділами у зв`язку з виплатою заробітної плати працівникам апарату управління ОКП «Донецьктеплокомуненерго».

Позивач неодноразово звертався з листами до податкового органу на обліку якого він знаходиться про відображення проведених оплат по зобов`язанням на особових рахунках позивача та його структурних підрозділів(т. 1, а.с. 144-152). Однак отримав відмову у здійсненні такої операції з посиланням про те, що така оплата здійснена третіми особами та не може бути врахована при виконанні позивачем обов`язку щодо сплати ЄСВ (т. 1, а.с. 153).

Так, відповідно до виписки із Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб- підприємців від 06.10.2014 року Структурний підрозділ "Єдиний розрахунковий центр" є структурним підрозділом Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго», ідентифікаційний код 26221744.

Свою діяльність Структурний підрозділ "Єдиний розрахунковий центр" здійснює на підставі Положення про структурний підрозділ, який затверджений наказом генерального директора позивача 06.10.2014 року. Відповідно до п. 2.2 Положення структурний підрозділ «ЕРЦ» не є платником зборів до фонду соціального і пенсійного страхування.

Відповідно до Довідки АА № 548345 із Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців від 21.06.2012 року Виробница одиниця Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Слов`янськтепломережа» є філією (відокремленим підрозділом позивача) без права юридичної особи, дата створення 02.03.2001 рік, ідентифікаційний код 05540965.

Свою діяльність Структурний підрозділ Виробница одиниця Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Слов`янськтепломережа» здійснює на підставі Положення про виробничу одиницю, який затверджений наказом генерального директора позивача 01.03.2001 року. Відповідно до п. 5.5 Положення про Виробничу одиницю всі розрахунки по своїм зобов`язанням (включно платежі до бюджету та виплати заробітної плати) проводяться ВО в безготівковому і готівковому порядку банками згідно з правилами виконання розрахункових та касових операцій, що затвердженні Нацбанком України. Виробнича одиниця кожен місяць проводить сплату податків та відрахування згідно з діючим законодавством України за місцем свого знаходження.

Відповідно до Довідки АА № 548341 із Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців від 21.06.2012 року Виробница одиниця Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Краматорськміжрайтепломережа» є філією (відокремленим підрозділом позивача) без права юридичної особи, дата створення 20.09.1993 року, ідентифікаційний код 05540936.

Свою діяльність Структурний підрозділ позивача Виробница одиниця Обласного КП «Донецьктеплокомуненерго» «Краматорськміжрайтепломережа» здійснює на підставі Положення про виробничу одиницю, який затверджений наказом генерального директора позивача 01.03.2001 року, з урахуванням Змін до положення, затвердженого 01.06.2002 року. Відповідно до п. 5.5 Положення про Виробничу одиницю всі розрахунки по своїм зобов`язанням (включно платежі до бюджету та виплати заробітної плати) проводяться ВО в безготівковому і готівковому порядку банками згідно з правилами виконання розрахункових та касових операцій, що затвердженні Нацбанком України. Виробнича одиниця кожен місяць проводить сплату податків та відрахування згідно з діючим законодавством України за місцем свого знаходження.

Відповідно до Довідки АА № 548342 із Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців від 21.06.2012 року Виробница одиниця Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Краснолиманська тепломережа» є філією (відокремленим підрозділом позивача) без права юридичної особи, дата створення 26.09.1997 року, ідентифікаційний код 25670552.

Свою діяльність Структурний підрозділ позивача Виробница одиниця Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Краснолиманська тепломережа» здійснює на підставі Положення про виробничу одиницю, який затверджений наказом генерального директора позивача 25.07.2002 року. Відповідно до п. 5.5 Положення про Виробничу одиницю всі розрахунки по своїм зобов`язанням (включно платежі до бюджету та виплати заробітної плати) проводяться ВО в безготівковому і готівковому порядку банками згідно з правилами виконання розрахункових та касових операцій, що затвердженні Нацбанком України. Виробнича одиниця кожен місяць проводить сплату податків та відрахування згідно з діючим законодавством України за місцем свого знаходження.

Відповідно до Довідки АА № 548346 із Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців від 21.06.2012 року Виробница одиниця Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Дзержинськтепломережа» є філією (відокремленим підрозділом позивача) без права юридичної особи, дата створення 20.09.1993 року, ідентифікаційний код 05540971.

Свою діяльність Структурний підрозділ позивача Виробница одиниця Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Дзержинськтепломережа» здійснює на підставі Положення про виробничу одиницю, який затверджений наказом генерального директора позивача 01.03.2001 року, із змінами від 01.06.2002 року. Відповідно до п. 5.5 Положення про Виробничу одиницю всі розрахунки по своїм зобов`язанням (включно платежі до бюджету та виплати заробітної плати) проводяться ВО в безготівковому і готівковому порядку банкам згідно з правилами виконання розрахункових та касових операцій, що затвердженні Нацбанком України. Виробнича одиниця кожен місяць проводить сплату податків та відрахування згідно з діючим законодавством України за місцем свого знаходження. Виробнича одиниця несе повну відповідальність… за правильність нарахування та своєчасність сплати податків та відрахувань.

Відповідно до Довідки АА № 550291 із Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців від 02.08.2012 року Виробница одиниця Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Димитровтепломережа» є філією (відокремленим підрозділом позивача) без права юридичної особи, дата створення 30.07.2012 рік, ідентифікаційний код 38311229.

Свою діяльність Відокремлений підрозділ позивача Виробнича одиниця Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Димитровтепломережа» здійснює на підставі Положення про виробничу одиницю, який затверджений наказом генерального директора позивача 01.03.2001 року, із змінами від 01.06.2002 року. Відповідно до п. 5.5 Положення про Відокремлений підрозділ Виробнича одиниця кожен місяць проводить сплату податків та відрахування згідно з діючим законодавством України за місцем свого знаходження. Виробнича одиниця несе повну відповідальність… за правильність нарахування та своєчасність сплати податків та відрахувань.

Крім того, з матеріалів справи вбачається, що 01.06.2001 між позивачем (Виконавець) та Державним підприємством інженерний центр "Техно-Ресурс" (Центр) укладено договір про спільну діяльність №152 (далі по тексту - Науково-виробничий підрозділ ОКП "Донецьктеплокомуненерго").

Відповідно до п.п. 2.2. п. 2 договору, Виконавець здійснює розрахунки з державою по податках і обов`язкових зборах, робить обов`язкові виплати і розрахунки з кредиторами, виплату іншій стороні її частку прибутку.

Відповідно до Положення про науково-виробничий підрозділ, НПП не є юридичною особою, є платником податків, веде окремий облік пов`язаний з виконанням договору та користується товарними знаками Підприємства та Центру.

Договір про спільну діяльність № 152 від 01.06.2001 взятий на облік платника податків № С/Д 28 (№ 203795039 ) та перебуває на обліку СДПІ з обслуговування великих платників у м. Харкові Міжрегіонального головного управління ДФС, про що свідчить довідка про взяття на облік платника податків за формою № 4-ОПП від 03.11.2016 №1628091400025.

Науково-виробничий підрозділ для проведення робіт з антикорозійного захисту і теплогідроізоляції трубопроводів, будівельних конструкцій промислового та житлового призначення, реновації трубопроводів, колекторних систем і будівельних споруд обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго", діє на підставі Положення від 12.06.2001, не є юридичною особою та входить до складу ОКП "Донецьктеплокомуненерго" згідно з Договором про спільну діяльність від 01.06.2001 № 152. Розробка та затвердження штатного розпису, прийом, переведення та звільнення працівників НВП здійснюється у загальному обліку персоналу ОКП "Донецьктеплокомуненерго".

Позивачем до відповідача надавались Звіти про суми нарахованої заробітної плати(доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, де обліковувались суми податкового зобов`язання із ЄСВ.

Станом на 31.12.2018 року за позивачем, за даними відповідача, обліковується недоїмка із ЄСВ у сумі 1403963,07 грн. на яку була сформована спірна податкова вимога.

Основною причиною вининення недоїмки за позицією відповідача, стала несплата позивачем самостійно узгоджених зобов`язань з ЄСВ.

Позивач категорично не згоден із зазначеним, оскільки ним (його структурними підрозділами) здійснювались заходи щодо погашення зазначеної недоїмки внаслідок прийняття органими державної виконавчої служби відповідних актів та здійснення дій щодо примусового виконання судових рішень, де боржником був визначений позивач.

Так, 11.06.2018 року головним державним виконавцем відділу примусового виконання рішень Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Донецькій області Балдинюком М.Ю. винесена Постанова про арешт коштів боржника у рамках виконавчого провадження ВП № 52151142 у сумі 3949404,76 грн.

Також, начальником Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Донецькій області Буханцовим О.В. на адресу позивача та уповноважених банків, які обслуговують позивача була направлена Вимога державного виконавця від 05.07.2018 року № 5890 про прийняття до виконання вішезазначеної Постанови.

31.07.2018 року головним державним виконавцем відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Сидоренко Р.Г. винесена Постанова про арешт коштів боржника у рамках виконавчого провадження ВП № 42484905 у сумі 24192987,61 грн.

ВО «Слов`янськтепломережа», ВО «Краматорськміжрайтепломережа», ВО «Краснолиманська тепломережа», ВО «Димитровтепломережа», ВО «Дзержинськтепломережа» та Науково-виробничим підрозділом ОКП «Донецьктеплокомуненерго» було здійснено сплату ЄСВ в розмірі 1 784 733,43 грн. за період з 01.01.2018 року по 31.12.2018 року включно, при виплаті заробітної плати працівникам що підтверджується копіями платіжних доручень, долучених до матеріалів справи.

Всі поточні рахунки, які відкриті для обслуговування вищезазначених структурних підрозділів в установах уповноважених банків України, в тому числі для забезпечення спільної діяльності, є рахунками позивача.

У відповідності до Наказу позивача від 27.12.2013 року № 582 «Про організацію бухгалтерського обліку та облікову політику ОКП «Донецьктеплокомуненерго» встановлені організація бухгалтерського обліку, методи бухгалтерського обліку та принципи оцінки активів та зобов`язань, організація роботи з виробничими одиницями, які входять до складу ОКП.

Розпорядженням Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" від 25.06.2018 року № 1/1 "Про встановлення тимчасового порядку здійснення розрахунків по сплаті єдиного соціального внеску" було визначено наступне- враховуючи неможливість оплати грошовими коштами зобов`язань з єдиного соціального внеску при проведенні розрахунків по заробітній платі з працівниками апарату ОКП "Донецьктеплокомуненерго", внаслідок накладення арешту Відділом примусового виконання рішень державної виконавчої служби на розрахункові рахунки апарату управління підприємства, на виконання Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", на підставі статуту підприємства, Положення про науково виробничі підрозділі ОКП "Донецьктеплокомуненерго" ДСД від 01.06.2001 року № 152, Положення про єдиний розрахунковий центр ОКП "Донецьктеплокомуненерго", тимчасово (до моменту зняття арешту з розрахункових рахунків ОКП) встановлено порядок оплати ЄСВ: розрахунки по сплаті єдиного соціального внеску здійснювати відокремленими підрозділами (виробничими одиницями) від імені юридичної особи ОКП "Донецьктеплокомуненерго" з подальшим відображенням проведеної оплати по внутрівідомчим розрахункам, зокрема: ВО "Краматорськміжрайтепломережа", ВО «Краснолиманська тепломережа», ВО "Слов`янськтепломережа", СП "Єдиний розрахунковий центр", ДСД від 01.06.2001 року № 152 НПП ОКП "Донецьктеплокомуненерго", ВО «Дзержинськтепломережа», ВП ВО «Димитровтепломережа». Згідно п. 2 зазначеного розпорядження вказано, що при оформленні розрахункових документів (платіжних доручень) в полі "Призначення платежу" вказувати - код ЄДРПОУ платника - код юридичної особи - 03337119.

Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку визначає Закон України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 8 липня 2010 року № 2464-VI (далі по тексту - Закон № 2464).

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону № 2464, єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Згідно приписів пункту 6 частини 1 статті 1 Закону № 2464 недоїмка це сума єдиного внеску, своєчасно не нарахована та/або не сплачена у строки, встановлені цим Законом, обчислена органом доходів і зборів у випадках, передбачених цим Законом.

Пунктом 10 зазначеної норми Закону визначено, що страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону зобов`язані сплачувати єдиний внесок.

Згідно абз. 1 п. 1 ч. 1 ст. 4 зазначеного Закону, платниками єдиного внеску є роботодавці - підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності, зазначеним у витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

Тобто, позивач в розумінні зазначених норм Закону є страхувальником та на нього покладений обов`язок нараховувати та сплачувати єдиний внесок на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Згідно з п. 1 ст. 1130 Цивільного кодексу України, за договором про спільну діяльність сторони (учасники) зобов`язуються спільно діяти без створення юридичної особи для досягнення певної мети, що не суперечить законові.

У відповідності до ч. 2 ст. 1134 ЦК України ведення бухгалтерського обліку спільного майна учасників може бути доручено ними одному з учасників.

Відповідно до абз. 6 п.п.14.1.139 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України для цілей оподаткування дві чи більше особи, які здійснюють спільну діяльність без утворення юридичної особи, вважаються окремою особою у межах такої діяльності.

Облік результатів спільної діяльності ведеться платником податку, уповноваженим на це іншими сторонами згідно з умовами договору, окремо від обліку господарських результатів такого платника податку.

Отже, платником єдиного внеску під час виконання договорів про спільну діяльність без утворення юридичної особи є уповноважена особа - один з учасників такого договору про спільну діяльність без утворення юридичної особи, на якого згідно з умовами договору про спільну діяльність без утворення юридичної особи покладено обов`язок нарахування, утримання та внесення податків і зборів до бюджету.

Відповідно до ч. 1 ст. 80 ЦК України юридичною особою є організація, створена і зареєстрована у встановленому законом порядку.

Згідно з частинами 1-3 ст. 95 ЦК України філією є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює всі або частину її функцій.

Представництвом є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи.

Філії та представництва не є юридичними особами. Вони наділяються майном юридичної особи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення.

Таким чином, відокремлений підрозділ юридичної особи може здійснювати всі або частину функцій юридичної особи.

Пунктами 1, 4 частини 2 статті 6 Закону № 2464 встановлено, що платник єдиного внеску зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок; подавати звітність до органу доходів і зборів за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки, порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Статтею 9 Закону № 2464 визначені порядок обчислення і сплати єдиного внеску, зокрема, сплата єдиного внеску здійснюється у національній валюті шляхом внесення відповідних сум єдиного внеску на рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, для його зарахування.

Частиною 8 статті 9 Закону № 2464 передбачено, що платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.

Згідно з п. 12 ст. 9 Закону № 2464 єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника. За наявності у платника єдиного внеску одночасно із зобов`язаннями із сплати єдиного внеску зобов`язань із сплати податків, інших обов`язкових платежів, передбачених законом, або зобов`язань перед іншими кредиторами зобов`язання із сплати єдиного внеску виконуються в першу чергу і мають пріоритет перед усіма іншими зобов`язаннями, крім зобов`язань з виплати заробітної плати (доходу).

Відповідно до ч. 4 ст. 25 Закону № 2464 орган доходів і зборів у порядку, за формою та у строки, встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, надсилає платникам єдиного внеску, які мають недоїмку, вимогу про її сплату.

Вимога про сплату недоїмки є виконавчим документом.

Платник єдиного внеску зобов`язаний протягом десяти календарних днів з дня надходження вимоги про сплату недоїмки сплатити суми недоїмки та штрафів разом з нарахованою пенею.

Відповідно до пп. 1 п. 1 розділу ІІ Порядку ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - Порядок), з метою обліку нарахованих і сплачених сум податків, зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску органами ДФС відкриваються ІКП за кожним платником та кожним видом платежу, які повинні сплачуватися такими платниками. ІКП містить інформацію про облікові операції та облікові показники, які характеризують стан розрахунків платника податків з бюджетами та цільовими фондами за відповідним видом платежу.

Суд зазначає, що платником єдиного внеску є Обласне комунальне підприємство "Донецьктепломережа".

Як вже встановлено судом, сума єдиного внеску за період з 22.10.2018 року по 20.12.2018 року в сумі 1403963,07 грн. були сплачені вішезазначеними структурними підрозділами та самостійним платником податків за договором зі спільної діяльності.

Відповідач при формуванні спірної вимоги про сплату боргу (недоїмки) виходив з того, що позивачем порушені вимоги ч. 9 ст. 25 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", а саме відповідно до вимог вищезазначеної статті передбачено, що передача платниками єдиного внеску своїх обов`язків з його сплати третім особам заборонена, крім випадків, передбачених законодавством.

Суд вказує на те, що структурні підрозділи позивача не є фактично платником єдиного соціального внеску, але вони є філіями та відокремленими позивача та використовують рахунки, операції за якими обліковуються за платником - юридичною особою, яка в розумінні статті 4 Закону України № 2464 є платником єдиного внеску, оскільки є роботодавцем.

Суд не приймає до уваги посилання відповідача на те, що передача платникам єдиного внеску своїх обов`язків з його сплати третім особам заборонена, крім випадків, передбачених законодавством, оскільки Закон України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" не містить визначення поняття "третя особа".

В матеріальному праві, третя особа - це особа, яка не є стороною в зобов`язанні, але на підставі закону чи договору набуває прав у такому зобов`язанні.

Отже в цьому розумінні відокремлені підрозділи не можуть виступати третьою особою, оскільки є від`ємною частиною ОКП "Донецьктеплокомуненерго" та є його структурними підрозділами та не є юридичною особою, а усі фінансово - господарські операції вищезазначених підрозділів відображаються в складі балансу ОКП "Донецьктеплокомуненерго".

Стосовно сплати єдиного НВП ОКП "Донецьктеплокомуненерго" суд зазначає, що договором про спільну діяльність № 152 від 01.06.2001 обов`язок із ведення обліку і сплати податків покладено на ОКП "Донецьктеплокомуненерго". При цьому, наймані працівники, що працюють в НВП ОКП "Донецьктеплокомуненерго" прийняті до складу працівників ОКП "Донецьктеплокомуненерго". Штатний розпис керівників, службовців і фахівців, робітників НВП ОКП "Донецьктеплокомуненерго" входить до складу загального штатного розпису ОКП "Донецьктеплокомуненерго". Тому, сплата єдиного соціального внеску, подання звіту про суми нарахованої заробітної плати застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне страхування до органів доходів і зборів та Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого на користь платника податку, і сум утриманого з них податку) подається юридичною особою ОКП "Донецьктеплокомуненерго".

НВП ОКП "Донецьктеплокомуненерго" самостійно здійснював оплату єдиного соціального внеску з власного розрахункового рахунку одночасно з виплатою заробітної плати, при зазначенні в платіжному доручення в полі призначення платежу зазначено код ЄДРПОУ юридичної особи.

Таким чином, на підставі договору, положення про Науково-виробничий підрозділ та у відповідності до норм чинного законодавства Науково-виробничий підрозділ ОКП "Донецьктеплокомуненерго" має право здійснювати всі або частину функцій ОКП "Донецьктеплокомуненерго".

Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду по справі № 805/3456/16-а від 11 грудня 2018 року.

Також, суд звертає увагу на те, що в матеріалах справи наявні платіжні доручення, відповідно до яких вбачається, що структурними підрозділом позивача та НПП ОКП "Донецьктеплокомуненерго" проведені виплати по заробітній платі, а також пов`язаних з нею податків та зборів, за всі структурні підрозділи ОКП "Донецьктеплокомуненерго".

Під час розгляду справи, представник позивача пояснив, що дана ситуація щодо сплати ЄСВ відокремленим підрозділом не є типовою для підприємства та склалась через непередбачені обставини, а саме накладання арешту на всі поточні рахунки безпосередньо апарату ОКП "Донецьктеплокомуненерго". При цьому, враховуючи, що згідно з чинним законодавством виконання зобов`язань по виплаті заробітної плати працівникам та пов`язаних з цими виплатами податків та зборів є першочерговими, ОКП "Донецьктеплокомуненерго", з метою недопущення порушень прав та інтересів фізичних осіб і держави, проведено ці виплати через поточні рахунки Єдиного розрахункового центру та інших структурних підрозділів (філій одиниць).

Відповідно до Наказу "Про організацію бухгалтерського обліку та облікову політику ОКП "Донецьктеплокомуненерго" № 582 від 27.12.2013 року (із змінами), погодженому Департаментом житлово - комунального господарства Донецької облдержадміністрації, а саме розділу 4 "Організація спільної діяльності без створення юридичної особи", облік спільної діяльності здійснюється відповідно до П(С) БО 12 "Фінансові інвестиції" та до Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку спільної діяльності без створення юридичної особи, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 30.12.2011 року № 1873 .У відповідності до Розділу IV пункт 16 підпункт 16.1) облікова політика щодо зобов`язань НВП «ДТКЕ» (у тому числі і податкових зобов`язань) полягає в тому, що склад активів, зобов`язань спільної діяльності визнається складом активів ОКП «ДТКЕ» із щоквартальним відображенням цих активів та зобов`язань у складі балансу ОКП «Донецьктеплокомуненерго».

Згідно п. 2.1 Методичних рекомендацій Оператор спільної діяльності веде бухгалтерський облік спільної діяльності окремо від результатів власної господарської діяльності, використовуючи для цього окремі регістри бухгалтерського обліку. За даними цих регістрів оператор спільної діяльності в порядку, встановленому положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку. Для виконання робіт по Договору про спільну діяльність та практичного застосування норм Методичних рекомендацій в частині складання окремого балансу та відповідних форм фінансової звітності спільної діяльності, створений відокремлений підрозділ в складі ОКП "Донецьктеплокомуненерго" - Науково - виробничий підрозділ (ДСД № 152 від 01.06.2001 року), на який згідно Положення, затвердженого учасниками Договору 12.06.2001 року покладено виконання робіт по Договору, в тому числі розрахунки із застрахованими особами. Згідно Постанови Національного банку України № 117 від 31.12.1993 року відокремленому підрозділу відкрито поточний рахунок, через який саме і здійснюються розрахунки з працівниками та відповідно і за зобов`язаннями по податках та зборах.

Представник позивача також наголосив на цьому в судовому засіданні, та зазначив, що ДСД № 152 (структурний підрозділ) від 01.06.2001 року таким саме чином проводились розрахунки по зобов`язанням зі сплати єдиного соціального внеску на протязі всього періоду дії Договору про спільну діяльність і ніяких зауважень контролюючих органів не надходило. Крім того, за результатами звіряння з органами ДФС суми перерахувань ЄСВ здійснених ДСД № 152 від 01.06.2001 року враховувались в інтегрованій картці ОКП "Донецьктеплокомуненерго" до 31.12.2017 року.

Таким чином, сплата структурним підрозділом НВП «ДТКЕ» сум з ЄСВ відбувалась на підставі норм діючого законодавства (відповідно до Податкового кодексу України ДСД має право платити ЄСВ), локальних нормативних актів Позивача (Наказу №582 від 27.12.2013 року, Положення про НВП ОКП «ДТКЕ», ДСД від 01.06.2001 року №152, Розпорядження №1/1 від 25.06.2018 року).

У зв`язку з відмовою органу обліку (в м. Краматорськ) зарахування платежів з 01.01.2018 року, які здійснювалися НВП ОКП «ДТКЕ», «Единим розрахунковим центром», ВО «Слов`янськтепломережа», ВО «Краматорськтепломережа» оплату сум ЄСВ від імені юридичної особи, Позивач був вимушений звертатися листами з проханням врахувати платежі, здійснені на протязі 2018 року. Однак, на листи було дано негативну відповідь.

З огляду на вищевикладене, суд прийшов висновку, що відповідачем неправомірно не здійснено залік операцій по сплаті ЄСВ, які були проведені з використанням рахунку ВО «Слов`янськтепломережа», ВО «Краматорськміжрайтепломережа», ВО «Краснолиманська тепломережа», ВО «Димитровтепломережа», ВО «Дзержинськтепломережа» та Науково-виробничим підрозділом ОКП «Донецьктеплокомуненерго» (згідно договору про спільну діяльність № 152 від 01.06.2001 року), у зв`язку з чим станом на 31.12.2019 року суд вважає, що у ОКП "Донецьктеплокомуненерго" борг зі сплати ЄСВ у сумі 1403963,07 грн., у позивача відсутній.

Крім того, суд вказує на те, що згідно з п. 9-4 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2464-VI платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у ст. 2 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014, звільняються від виконання своїх обов`язків, визначених ч. 2 ст. 6 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану. Підставою для такого звільнення є заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції. Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов`язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.

Указом Президента України № 405/2014 від 14 квітня 2014 року введено в дію рішення Ради національної безпеки України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо боротьби з терористичною загрозою і збереження територіальної цілісності України" та розпочато проведення антитерористичної операції (АТО) на території Донецької і Луганської областей.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" від 2 вересня 2014 року № 1669-VII період проведення антитерористичної операції - час між датою набрання чинності Указом Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України; територія проведення антитерористичної операції - територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України № 1053-р від 30 жовтня 2014 року затверджений перелік населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція, у якому, серед інших населених пунктів м. Маріуполь, де зареєстрована юридична особа позивача.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України № 1079-р від 5 листопада 2014 року зупинено дію Розпорядження Кабінету Міністрів України № 1053-р від 30 жовтня 2014 року, проте, постановою Окружного адміністративного суду м. Києва по справі № 826/18327/14 від 26 січня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 2 квітня 2015 року, Розпорядження Кабінету Міністрів України № 1079-р від 5 листопада 2014 року визнано нечинним.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України по даній справі зупинено виконання постанови Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 січня 2015 року та ухвали Київського апеляційного адміністративного суду від 2 квітня 2015 року до розгляду касаційної скарги Кабінету Міністрів України у Вищому адміністративному суду України.

Крім цього, Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 року № 1275-р, яким визнано такими, що втратили чинність Розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року № 1053 та Розпорядження Кабінету Міністрів України від 5 листопада 2014 року № 1079, затверджено новий перелік населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція, у якому, серед інших є м. Краматорськ.

Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що Розпорядження Кабінету Міністрів України № 1053-р від 30 жовтня 2014 року діяло у період з 30 жовтня 2014 року по 4 листопада 2014 року та у період з 2 квітня 2015 року по 27 квітня 2015 року. Аналізуючи наведене, а також беручи до уваги факт прийняття 02 грудня 2015 року Розпорядження № 1275-р, суд зазначає, що станом на час прийняття спірної вимоги факт знаходження у спірний період населених пунктів м. Краматорськ, на території, де проводилась антитерористична операція - є встановленим, чим спростовуються заперечення відповідача з цього приводу.

Як вже зазначалося судом, відповідно до п. 9-4 розділу VIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 2464-VI, платники єдиного внеску, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводиться/проводилась антитерористична операція - звільняються від виконання своїх обов`язків, визначених ч. 2 ст. 6 Закону № 2464-VI, на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану. При цьому, достатньою підставою для такого звільнення є заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.

Приписами пункту 9-4 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2464 визначено, що відповідна заява подається до органів доходів і зборів за основним місцем обліку не пізніше тридцяти днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.

Суд зазначає, що наданий час Указ Президента України про закінчення антитерористичної операції не приймався, а посилання позивача на Указ Президента України "Про затвердження рішення РНБО "Про широкомасштабну антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей" від 30.08.2018 року № 116/2018 року є безпідставним, оскільки відповідним Указом не зазначається про припинення антитерористичної операції але зазначається про введення в дію Ради національної безпеки і оборони України від 30 квітня 2018 року "Про широкомасштабну антитерористичну операцію в Донецькій та Луганській областях".

Також, суд звертає увагу на те, що статтею 30 Закону України "Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях" № 2268 від 18.01.2018 року були внесені зміни до деяких законодавчих актів України.

Так, статтею 3 Закону України "Про боротьбу з тероризмом" № 638 від 20.03.2003 року було доповнено абзацом 10: "антитерористична операція може здійснюватися одночасно із відсіччю збройної агресії в порядку статті 51 Статуту Організації Об`єднаних націй та/або в умовах запровадження воєнного чи надзвичайного стану відповідно до Конституції України та законодавства України"

Отже, суд зазначає, що діючі норми права не містять кінцевої дати закінчення антитерористичної операції, а дають підстави вважати, що антитерористична операція продовжується з операцією об`єднаних сил.

Також, суд зауважує, що приписами п. 9-4 розділу VIII "Прикінцевих та перехідних положень" Закону № 2464-VI не вимагається надання будь-якого сертифікату про засвідчення форс-мажорних обставин для звільнення платника від сплати ЄСВ - необхідним є подання до органу фіскальної служби лише заяви, складеної в довільній формі. Посилання у вказаному пункті на порядок списання недоїмки, передбачений Податковим кодексом, стосується лише здійснення самої процедури/порядку списання недоїмки (питання щодо чого у межах даної справи не вирішується). У свою чергу підтвердженням існування підстав для звільнення платника від сплати ЄСВ відповідно до зазначеного пункту є виключно знаходження платника на обліку в органах фіскальної служби, що розташовані на території населених пунктів, визначених відповідним переліком, де проходить АТО, та подання таким платником відповідної заяви до контролюючого органу.

Разом із тим, в матеріалах справи містяться сертифікати Торгово-промислової палати України від 28.08.2014 № 2644 та від 04.02.2015 № 2890 про настання обставин непереборної сили, згідно з яким ТПП засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) ОКП "Донецьктеплокомуненерго" з 02.07.2014 та з 01.01.2015, зокрема щодо обов`язку платника податків, а саме сплати податків і зборів в строки та у розмірах, встановлених нормативно-правовими актами .

Крім цього, суд вважає за необхідне зазначити, що станом на час прийняття Закону № 911-VIІІ зазначений пункт Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2464-VI на підставі Закону України "Про внесення змін до розділу VIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" щодо зменшення навантаження на фонд оплати праці" від 2 березня 2015 року № 219-VIII, мав (та має станом на час розгляду даної справи) нумерацію " 9-4", а не " 9-3".

А ні Законом № 911-VIІІ, а ні будь-яким іншим законом приписи п. 9-4 Закону № 2464-VI не виключені із цього закону (або змінені) станом на час виникнення спірних правовідносин (та станом на час розгляду даної справи), а тому є чинними.

Суд зауважує, що чинна редакція Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" № 2464-VI містить п. 9-4 Прикінцевих та перехідних положень. Відповідно до преамбули Закону № 2464-VI саме цей Закон визначає правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку.

З огляду на вищевикладене, суд вважає, що вимога про сплату боргу (недоїмки) № Ю-13418-44 від 08.01.2019 року у сумі 1403963,07 грн. є протиправною, та такою, що підлягає скасуванню.

Відносно позовних вимог позивача щодо зобов`язання відповідача здійснити облікові операції в інформаційній системі органів ДФС -інтегрованій картці платника податків (код ЄДРПОУ 03337119) зі зміною показників страну розрахунків по сплаті ЄСВ на суму 1784733, 43 грн. суд зазначає наступне.

Так, листами № 03/2012 від 14.08.2018 року, № 03/2035 від 15.08.2018 року, № 03/2173 від 03.09.2018 року, № 03/2385 від 27.09.2018 року ОКП «Донецьктеплокомуненерго» повідомило Краматорське управління ГУ ДФС у Донецькій області про виявлені розбіжності в облікових даних ІКП щодо платежів зі сплати ЄСВ, надало копії підтверджуючих документів з проханням їх усунути. До органу владних повноважень були надані копії платіжних доручень та пояснення стосовно того, що ОКП «Донецьктеплокомуненерго» тимчасово змінено порядок сплати єдиного соціального внеску через накладення арештів на розрахункові рахунки апарату управління підприємства. Змінений порядок передбачає сплату сум ЄСВ у зв`язку з виплатою заробітної плати працівникам апарату управління через розрахункові рахунки структурних підрозділів від імені юридичної особи.

У відповідь Позивач отримав лист за № 39998/10/05-99-44-10 від 14.09.2018, де було визначено, що сплачені суми відповідачем не зараховані в інтегрованій картці ОКП «Донецьктеплокомуненерго» в рахунок сплати зобов`язань з ЄСВ, як такі, що здійснені з порушенням вимог, визначених в пункті 7 «Порядку заповнення документів на переказ у разі сплати (стягнення) податків, зборів, митних платежів, єдиного соціального внеску, здійснення бюджетного відшкодування податку на додану вартість, повернення помилково або надміру зарахованих коштів», затвердженим Наказом Міністерством фінансів України №666 від 24.07.2015 року (надалі Порядок №666). За твердженням Відповідача такі суми згідно вказаного Порядку № 666 підлягають зарахуванню на код платника, що є власником рахунку.

На думку суду така позиція не відповідає вимог діючого законодавства, оскільки пунктом 7 даного Порядку встановлено: «У разі заповнення поля «призначення платежу» з порушенням вимог, визначених у цьому порядку, документ на переказ приймається до виконання. При цьому вважається, що платник податків сплачує грошове зобов`язання (код виду платежу 101)». Таким чином, пунктом 7 не встановлено обов`язку органу обліку «зараховувати кошти на код платника, що є власником рахунку».

Cтруктурними підрозділами ОКП «Єдиний розрахунковий центр», ВО «Слов`янськтепломережа», ВО «Краматорськміжрайтепломережа», ВО «Краснолиманська тепломережа», ВО «Димитровтепломережа», ВО «Дзержинськтепломережа» та Науково-виробничим підрозділом ОКП «Донецьктеплокомуненерго» було здійснено сплату ЄСВ в розмірі 1 784 733,43 грн. за період з 01.01.2018р. по 31.12.2018 року включно.

Враховуючи ту обставину, що судом встановлено, що позивачем необґрунтовано не враховувались суми сплачені вищезазначеними підрозділами, з урахуванням позиції Верховного Суду, викладеної у Постановах: від 11.12.2018 року по справі №805/3456/16-а та від 29.01.2019 року по справі № 812/15/17-а, а розмір сплаченого ЄСВ підтверджений належним чином посвідченими копіями платіжним доручень, які долучені до матеріалів справи, то суд вважає, що позовні вимоги позивача щодо зобов`язання відповідача здійснити облікові операції в інформаційній системі органів ДФС -інтегрованій картці платника податків (код ЄДРПОУ 03337119) зі зміною показників страну розрахунків по сплаті ЄСВ на суму 1784733 43 грн. підлягають задоволенню у відповідності до Порядку ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженого Наказом Мінфіна України від 07.04.2016 № 422.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить висновку про задоволення позовних вимог Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" до Головного управління ДФС у Донецькій області у повному обсязі .

Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись Конституцією України та Кодексом адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ :

Позовні Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" м. Краматорськ до Головного управління ДФС у Донецькій області про визнання протиправною та скасування вимоги №Ю-13418-44 від 08.01.2019 року в сумі 1403963,07 грн.та зобов`язати здійснити облікові операції в інформаційній системі органів ДФС - інтегрованій картці платника зі зміною показників стану розрахунків по сплаті по сплаті ЄСВ на суму 1784733,43 грн. - задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати податкову вимогу Головного управління ДФС у Донецькій області № Ю-13418-44 від 08.01.2019 року в сумі 1403963,07 грн.

Зобов`язати Головне управління ДФС у Донецькій області здійснити облікові операції в інформаційній системі органів ДФС - інтегрованій картці платника зі зміною показників стану розрахунків по сплаті по сплаті ЄСВ на суму 1784733,43 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області (87526, Донецька область, м. Маріуполь, вул. 130 Таганрозької Дивізії, буд. 114, код ЄДРПОУ 39406028) на користь Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" ( 84307, Донецька область, м. Краматорськ, код ЄДРПОУ 0337119) судові витрати з судового збору судовий збір у розмірі 19210 (дев`ятнадцять тисяч двісті десять) гривень.

Повний текст рішення буде складено у повному обсязі та підписано 26 липня 2019 року.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Суддя О.М. Кониченко

Джерело: ЄДРСР 83292276
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку